Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Ďakujem, pán poslanec. Teraz vystúpi
pán poslanec Havlík, pripraví sa pán
poslanec Pleva.
Poslanec SN R. Havlík: Havlík, Sdružení
pro republiku - Republikánská strana Československa.
Vážený pane předsedající,
vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, předložený vládní
návrh ústavního zákona o zániku
České a Slovenské Federativní Republiky
přesně zapadá do absurdního dramatu,
které se od listopadu 1989 v této zemi rozehrálo.
Nová vládnoucí garnitura, která se
neštítí používat praktiky padesátých
a sedmdesátých let, to je stranické čistky
na všech úrovních našeho života,
která se opět neštítí nadřazovat
význam stranické legitimace nad skutečnou
odbornost, a která se dokonce neštítí
v režii cizích mocností zavléci naše
národy do sféry třetího světa,
snad ani nemůže předložit návrh,
který by skutečně respektoval vůli
občanů tohoto ještě stále společného
státu Čechů a Slováků.
Pro svou aroganci a naprostou odtrženost od občanů
této země totiž nemohou předložit
návrh zákona, který by odpovídal realitě
a zároveň by dodržoval ideu právního
státu. Chtěli-li by splnit aspoň tyto dvě
podmínky, pak by zcela zákonitě museli dojít
k závěru, že jediná možná
cesta, jak zachovat ideu právního státu,
je vyhlášení referenda obsahujícího
otázku o budoucím státoprávním
uspořádání našeho státu,
a teprve poté, vysloví-li se většina
národa pro změnu státoprávního
uspořádání, začít zákonodárné
kroky ve smyslu výsledku referenda na půdě
parlamentu.
Ano, takovýto postup by byl zcela logický v normálně
fungujících demokratických státech.
Ne tak však u nás, kde vládnoucí garnitura
létá ve výšinách a je oslněna
svou získanou mocí.
Nedá mi v této chvíli, abych vám nedoporučil
opět si otevřít knihu pana Mňačka
Jak chutná moc, neboť i dnes je tato kniha více
než aktuální. Možná si někteří
z vás kladou otázku, jak je to možné,
že se to u nás opět zvrtlo? Možná
si i někteří z vás kladou otázku,
jak je možné, že u nás opět vládnou
bývalí členové KSČ, bývalí
studenti Večerní univerzity marxismu-leninismu,
i když někteří z nich tuto univerzitu
nestihli ukončit, že nám opět vládnou
bývalí přisluhovači totalitního
režimu. Odpověď na tyto otázky je zcela
jednoznačná. Chyba není v nich, ale v nás.
Chyba je v nás, a to proto, že jsme svého času
nevzali do ruky bič a nevypráskali tuto chásku
skutečně do Vltavy. Ano, chyba je v nás,
jelikož jsme tuto chásku nechali opět vyrůst.
Od těchto lidí pak ani nemůže překvapit
korupční ustanovení obsažené
v tomto tak zmatečném a vlastizrádném
vládním návrhu zákona. Ano, hovořím
zde o článku 4 tohoto zákona.
Prosím vás, vládnoucí, vysvětlete
mi, co to má znamenat? Nezdá se vám, že
je to pouze jiná forma předání tučně
naditých obálek s finančním obsahem?
Cožpak jste tak bohorovní, že děláte
tak šílené kroky? Cožpak můžete
tento stát rozdělit na základě korupce?
Copak nevidíte, že rozpadem státu se zcela
změní podmínky, za kterých jsme byli
voleni, a že tedy není jiné cesty, než
dát opět možnost voliči zvolit si v
nových podmínkách své nové
zástupce?
Já nás skutečně prosím, zachovejme
si aspoň v poslední chvíli svůj kredit
a nevršme další nesmysl na již beztak dost
vysokou pyramidu nesmyslů, kterou jsme od počátku
našeho poslaneckého mandátu stačili
navršit.
Navrhuji proto:
1. Vypustit stávající text článku
1 odst. 1 tohoto návrhu zákona a nahradit odstavec
1 čl. 1 tohoto návrhu zákona novým
textem. Článek 1 odst. 1 by zněl: "Uplynutím
dne 31. 12. 1992 na základě politických dohod
ODS-KDS a HZDS zaniká Česká a Slovenská
Federativní Republika."
2. Vypustit odstavce 1, 2 a 3 článku 4 a nahradit
původní znění článku
4 novým textem. Odstavec 1 by zněl: "Zánikem
České a Slovenské Federativní Republiky
ve smyslu čl. 1 tohoto zákona zaniká poslanecký
mandát poslanců zvolených ve volbách
v roce 1992, v České republice do Federálního
shromáždění České a Slovenské
Federativní Republiky a do České národní
rady."
Odstavec 2 by zněl: "Zánikem České
a Slovenské Federativní Republiky ve smyslu čl.
1 tohoto zákona zaniká poslanecký mandát
poslanců zvolených ve volbách v roce 1992
ve Slovenské republice do Federálního shromáždění
České a Slovenské Federativní Republiky
a do Slovenské národní rady."
Odstavec 3 by zněl takto: "Do tří měsíců
po zániku České a Slovenské Federativní
Republiky ve smyslu ustanovení čl. 1 tohoto zákona,
tj. do 31. 3. 1993, budou vyhlášeny nové volby
do České národní rady a do Národní
rady Slovenské republiky."
Na závěr mého vystoupení bych chtěl
říci, že nebudu v žádném
případě tento vládní návrh
zákona podporovat a budu tedy hlasovat proti rozbití
společného státu Čechů a Slováků,
neboť se nechci podílet - a veřejně
to tímto odmítám - na páchání
skutkové podstaty trestného činu vlastizrady.
Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Ďakujem, pán poslanec. Prosím,
aby ste svoje návrhy odovzdali písomne. Chcem vás
upozorniť, že o niektorých častiach vášho
návrhu nemôžem dať hlasovať, pretože
Federálne zhromaždenie nemá právo vypisovať
voľby do Slovenskej národnej rady ani do Českej
národnej rady. Sú to nezávislé zákonodarné
zbory. Upozorňujem vás, že tento váš
právny návrh je v tomto bode právne irelevantný
a nemôžem o ňom dať hlasovať. Prosím,
aby ste upravili návrh tak, aby sa o ňom právne
a legislatívne dalo hlasovať, prípadne sa prihláste
s technickou poznámkou, kedy taký návrh prednesiete
ešte raz.
Teraz bude hovorť pán poslanec Pleva, pripraví
sa poslanec Zeman.
Poslanec SL P. Pleva: Vážený pane předsedající,
vážené kolegyně a kolegové, několikrát
zde bylo skloňováno referendum, řekl bych
přímo, že bylo skloňováno ve
všech pádech. Já bych se teď chtěl
trochu zamyslet nad návrhem, který předložili
kolegové ze sociální demokracie, a nad jeho
aspekty, co by znamenalo, kdyby se občané v referendu
vyslovili v obou republikách pro tento zákon o zániku.
Pak je to v pořádku, zákon začne platit.
Jakmile ovšem dojde k tomu, že v jedné republice
se občané vysloví proti zániku, tak
-nezlobte se na mě, máte mezi sebou právníky
- jistě víte, že rozhodnutí občanů
má vyšší právní legitimitu
než rozhodnutí zákonodárného
sboru. Tudíž je zcela jasně a nepochybně
zpochybněno nástupnictví té republiky,
která se v referendu vysloví pro rozpad. Druhá
republika samozřejmě není vázána
tím, aby tento zákon převzala do svého
právního řádu a stane se - když
rozpad bude uskutečněn - nástupnickým
státem.
Tento fakt by zřejmě mohl dosti ovlivnit výsledky
referenda, dost by se mohlo kalkulovat s tím, aby jedné
republice nezůstal v ruce Černý Petr, a možná
i z hlediska těchto obav by občané přistupovali
k volebním urnám.
Pak je tu ještě třetí možnost,
a to možnost, že se ani jedna z republik nevysloví
pro tento zákon o zániku.
Co to znamená kromě již výše zmíněných
nových voleb, které si zřejmě opozice
velmi přeje. Já být na jejím místě,
přál bych si je asi také. Nicméně
to znamená, že nebudeme žít ve federaci.
Federace tady už, vážení přátelé,
není. My budeme žít v této jakési
podivné konfederaci, kterou jsme si schválili kompetenčním
zákonem. Naše koalice hlasovala pro tento kompetenční
zákon jedině s tím vědomím,
že je to kompetenční zákon, který
je jedním z kroků k ukončení činnosti
této federace.
Mnozí z vás se tady oháněli přáním
svých voličů; i tím, že ani my
jsme neslibovali voličům samostatný stát.
Nevím, kolik z vás bylo na našich mítincích
a nevím, kolik z vás ví, co jsme voličům
slibovali. Myslím, že nyní mohu mluvit nejen
za
Křesťanskodemokratickou stranu, ale za celou koalici
ODS-KDS. My jsme mnohé mítinky měli společně,
takže vím, co říkala druhá strana.
Znám její volební program. Vždy jsme
říkali, že chceme funkční federaci,
a pokud se nepodaří tuto funkční federaci
udržet, pak chceme raději dva samostatné státy.
My se domníváme, že to, co z federace zbylo
po přijetí kompetenčního zákona,
rozhodně nenaplňuje představy nás,
ani našich voličů na funkční
federaci. Proto je zcela nezbytné, aby došlo k rozdělení
tohoto státu.
Ještě na závěr se vás zeptám:
Chcete, aby se voliči vyjadřovali v referendu, zda
rozdělení státu, nebo nikoliv, ale k tomu,
že jsme je tady přivedli do jakési konfederace,
k tomu souhlas voličů nepotřebujete? Děkuji.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Ďakujem, pán poslanec. S faktickou
poznámkou sa hlási poslanec Fišera.
Poslanec SN I. Fišera: Pane předsedající,
vážený pane kolego, jen stručné
vysvětlení. Vaše první námitka,
která hovořila o tom, že by vznikl problém
s nástupnictvím, je právě řešena
díky tomu, že ve vládním návrhu
je jednoznačně řečeno, že nástupnickými
státy se stávají oba státy, a to v
každém případě. Zde je velmi
cenná shoda právě vládního
návrhu s postupem referenda.
Pokud jde o druhou otázku, to znamená, jaký
by byl vztah občanů k dnešnímu ústavnímu
stavu, to by přirozeně bylo předmětem
referenda a také kampaně. To už je jiná
věc.
Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Ďakujem, pán poslanec. Slovo má
pán poslanec Zeman, pripraví sa poslanec Jedinák.
Poslanec SL M. Zeman: Pane předsedající,
vážené Federální shromáždění,
u málokterého zákona je míra neshody
mezi vládní koalicí a opozicí tak
zřetelná jako u zákona, který právě
projednáváme. Přesto se domnívám,
že bychom se mohli shodnout minimálně v jedné
věci. Je to klíčový, důležitý
a patrně nejdůležitější
zákon, který byl kdy tomuto Federálnímu
shromáždění předložen. Zákony
takové důležitosti je zapotřebí
projednávat s klidnou hlavou a se zvažováním
všech důsledků.
Jeden z mých předřečníků
zde přirovnal tento zákon ke dveřím,
které se nám otevřou a my potom s úsměvem
a s písní na rtech vstoupíme do jakési
rajské zahrady. Existuje ovšem i druhá možnost,
že tento zákon jsou dveře od výtahu,
který nepřijel.
Potom se může stát, že přijetím
tohoto zákona vskutku výrazně urychlíme
náš budoucí pohyb. Ale pád do šachty
není ta trajektorie, kterou bychom si pro oba naše
národy měli přát. Přemýšlejme
proto poněkud o důsledcích. Mluvilo se tady
již mnoho o důsledcích mezinárodně
právních, dovolím si vás suše
upozornit na § 38 zákona o jednacím řádu
Federálního shromáždění,
který federální vládě ukládá
kvantifikaci ekonomických důsledků jakéhokoli
zákona, který vláda předkládá,
tedy samozřejmě i tohoto zákona, a dovolil
bych si říci především tohoto
zákona.
Vláda nám občas tvrdí, že této
kvantifikace není schopna, jindy zase tvrdí, že
by se neměly kvantifikovat pouze důsledky rozpadu,
ale také důsledky uchování federace
v současném stavu. Nic proti tomu, ať udělá
vláda obojí. Ale zatím neudělala nic.
Jestliže tedy vláda neumí kvantifikovat tyto
důsledky, pak buď opravdu není tato kvantifikace
možná nebo je vláda neschopná.
Chtěl bych konstatovat, že přestože vláda
disponuje rozsáhlým aparátem, který
v této věci nic nepodnikl, byly předloženy
minimálně 3 odhady ekonomických důsledků
rozpadu společného státu. Úmyslně
říkám společného státu,
protože federaci pokládám pouze za jednu z
možných forem společného státu.
Byl to materiál České a Slovenské
odborové konfederace, byl to materiál vídeňského
ústavu pro mezinárodní srovnávací
hospodářské studie a konečně
byl to materiál publikovaný předsedou našeho
Federálního statistického úřadu
Ivanem Šujanem. Je tedy dobré, abychom o těchto
ekonomických důsledcích věděli.
A je dobré ptát se vlády, proč nesplnila
svou ústavní a zákonem stanovenou povinnost.
I když se ptáme té vlády, jejíž
premiér nedávno tomuto parlamentu veřejně
sdělil, že vláda postupuje neústavně
a bude tak činit i nadále. Bohužel k těmto
třem materiálům jsme téměř
neslyšeli žádné kvalifikované stanovisko.
Je pravda, že jeden z vysokých funkcionářů
Federálního shromáždění
označil materiál odborové konfederace za
něco, co je horší, než zločin.
Dovolte mi, abych využil této terminologie a vyjádřil
názor, který pokládám pouze za svůj
osobní názor, protože jsou situace, kdy člověk
má mluvit především jménem svým.
Chtěl bych tady říci, že návrh
zákona v té formě, v jaké nám
byl předložen, pokládám za zločin.
Za stejný zločin jakým byla Mnichovská
dohoda v září 1938. (Potlesk.) Za stejný
zločin jako byla většina komunistických
zákonů přijímaných po puči
v únoru 1948. Za stejný zločin jako byly
moskevské protokoly a navazující dohoda o
dočasném pobytu sovětských vojsk na
podzim 1968.
Ve všech těchto případech se československý
parlament, bohužel, choval poněkud nestatečně.
Mnichovská dohoda jím nebyla projednávána
prakticky vůbec. Poúnorové komunistické
zákony byly schvalovány jednomyslně, a to
i těmi poslanci nekomunistických stran, kteří
byli zvoleni ve svobodných volbách 1946. Zachovala
se dokonce evidence, že komunističtí vůdci
obcházeli tyto poslance a žádali je, aby hlasovali
proti těmto zákonům, aby bylo zachováno
zdání demokracie, a slibovali jim beztrestnost.
Ale tito svobodně zvolení nekomunističtí
poslanci byli natolik zbabělí, že již
tehdy předvedli mýtus jednomyslnosti. A konečně
parlament na podzim roku 1968 schválil okupační
dohodu se čtyřmi hlasy proti při deseti absencích.
Nemáme tedy příliš dobrou tradici, ale
přesto bychom ji dnes mohli porušit.
Nabízí se nám dvojí východisko.
První východisko je východisko referenda.
Druhé - skryté východisko je východisko
převedení poslanců tohoto Federálního
shromáždění do národních
rad, což možná u některých z nich
zvýší motivaci k tomu, aby pro tento zákon
hlasovali.
Chtěl bych se obrátit na poslance, téměř
všech politických stran, aby zvažovali, pro jakou
cestu se rozhodnou. Chtěl bych připomenout těm
poslancům, kteří se na pohřbu Alexandera
Dubčeka zapřísahali jeho odkazem a slibovali,
že mu zůstanou věrni, aby si uvědomili,
že odkaz tohoto velkého Slováka a velkého
Evropana byl zachovat náš společný stát.
(Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Pán kolega, končí váš
čas.) Bohužel to nemohu připomenout poslancům
té politické strany, jejíž vrozená
arogance se i na tomto pohřbu opět projevila. (Potlesk.)
Chtěl bych dále připomenout poslancům,
skutečně křesťanských politických
stran, aby vzali v úvahu prohlášení
českých a moravských biskupů uveřejněné
po volbách v tomto roce, v němž se praví,
cituji: "Základní rozhodnutí o budoucnosti
Československa nemůže být jen v rukou
vůdců politických stran, protože přesahuje
jejich mandát. Nemohou si vzít více práv,
než jim bylo dáno. Jen občané mají
právo i povinnost vyslovit se k tak důležitému
kroku přímo. Jde přece o odpovědnost
před dějinami ... (Předsedající
místopředseda FS R. Zelenay: Pán kolega,
skončil váš čas.) Ano, děkuji,
ještě dvě věty a končím.
(Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Pán kolega, skončite, ja som vás
upozornil minútu pred záverom.) ..., kterou si občané
nesmějí nechat vzít z rukou. Chtěl
bych tedy, a to je poslední věta, pane předsedající,
nežádat poslance, aby hlasovali pro, nebo proti tomuto
zákonu, chtěl bych je požádat, aby si
v této rozhodující chvíli uchovali
sebeúctu a hlasovali podle svého svědomí.
Děkuji vám za pozornost.
Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Ďakujem, pán poslanec, teraz bude hovoriť
pán poslanec Kalina. Technická poznámka,
prosím, pán poslanec Huml.
Poslanec SN V. Holáň: Pane poslanče Zemane,
odpusťte mi, technickou poznámku. Ten váš
projev působil nedůvěryhodně. Ta nedůvěryhodnost
je založena na tom, že dnes velmi obhajujete společný
stát v okamžiku, kdy je už téměř
na rozpadnutí. Před dvěma roky se dalo mnohé
udělat. A vzpomínám si, že tehdy jste
stál tam za tím stolem a prezentoval jste výsledky
dohodovacího řízení v tak zvané
pomlčkové válce. Učinil jste to způsobem,
který byl velmi urážlivý pro Slováky
a mnoho jich to stále připomíná.
Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Ďakujem, pán kolega. Pán poslanec
Hofbauer, po ňom pán poslanec Zeman, v poradí,
ako som povedal.
Poslanec SL R. Hofbauer: Vážený pán
pedsedajúci, vážené predsedníctvo,
dámy a páni! S veľkým záujmom
som si vypočul faktickú poznámku - alebo
prejav - svojho kolegu poslanca pána Zemana. Veľmi
ma tam zaujalo jedno konštatovanie a prirovnanie ku kroku
do výťahovej šachty, v ktorej výťah
nie je. Pozrime sa, ako táto šachta vyzerá.
Pred hodinou som bol ešte vo Varšave, kde som bol na
rokovaní s poľskou vládou a s poľskými
predstaviteľmi, s ministrom dopravy a námornej dopravy
Poľskej republiky. Prerokovali sme okruh problémov,
ktoré zaujímajú ako Českú republiku,
tak aj Slovenskú republiku. Dostával som sa do vysvetľovania
takých vecí, ktoré boli pre našich susedov
nezrozumiteľné, pretože ponúkli kapacitu
v prístavoch pre slovenské lode po roku 1993 a ja
som im tlmočil, že Slovensko lode nemá, pretože
18 lodí je lodí českých. Rovnako sme
dostali ponuku na letecké spojenie. Pretože ČSA
sú české aerolínie, vysvetlil som
im, že Československé aerolínie nie
sú československé, ale české,
pretože boli privatizované podobným spôsobom
ako toto loďstvo. To znamená, že Československé
aerolínie sú české, nie slovenské.
Výťah privolaný bol, na šachte bolo napísané
"federatívna republika" a do neho nastúpila
Slovenská republika bez toho, že by tam kabína
bola. Taká je skutočná pravda a poľskí
kolegovia sa na mňa pozerali celí zdesení,
či taká je interpretácia a taká je
skutočná realita súčasného
diania v Českej a Slovenskej Federatívnej Republike.
Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Teraz nasleduje pán poslanec Zeman.
Poslanec SL M. Zeman: Vážení kolegové,
jsem povinen odpovědět na faktickou poznámku
svého předpředřečníka
stejnou faktickou poznámkou. Pokud se můj předpředřečník
domnívá, že jsem urazil slovenský národ
ve svém vystoupení při pomlčkové
válce tím, že jsem po ruském vzoru vyslovil
slovo "federatívna" s měkkým "i",
což skutečně vzbudilo určité
rozčilení, chtěl bych konstatovat, že
tehdy v dohodovací komisi to byli právě slovenští
kolegové, kteří patrně z únavy
z dlouhého jednání mi sdělili, že
tato výslovnost je správná. Vážím
si však slovenského národa natolik, že
na rozdíl od česky mluvícího kolegy
nepředpokládám, že by omyl ve vyslovení
jednoho písmene měl mít nějaké
vážné následky.
Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Ďakujem. Už nevidím nijaké
faktické pripomienky. Teraz má slovo pán
poslanec Jedinák, pripraví sa pán poslanec
Liška.
Ešte raz upozorňujem kolegyne a kolegov, že vzhľadom
na naše uznesenie o dodržaní času ho musíme
rešpektovať. Každý rečník
je upozornený minútu pred ukončením.
Potom mu, bohužiaľ, musím slovo vziať. Je
to moja povinnosť na základe vášho hlasovania.
Budem to musieť dodržiavať.
Poslanec SL Z. Jedinák: Pane předsedající,
dámy a pánové, na první pohled by
se mohlo zdát, že příprava smluv mezi
Českou republikou a Slovenskou republikou bude bezproblémová.
Kladu si však stejně jako mnozí z vás
otázky, jestliže v jednom resortu budou desítky
smluv, zda v takovém celku o mnoha resortech to bude skutečně
fungující. Takové síto smluv může
skutečně někomu připadat jako jakási
forma státoprávního soužití nebo
státní spolupráce, ale budou všechny
smlouvy skutečně bezproblémové?
Již v současné době se začíná
objevovat řada různých interpretačních
návrhů. Připadá mi z různých
politických stran také neseriózní
a nekorektní, jestliže ve sdělovacích
prostředcích se objevily výtky - teď
necháme v zákonu o zániku federace používání
státních symbolik tím způsobem, že
nebude stávající symboliku používat
žádná z republik; a po přijetí
zákona se uvidí. Kdybychom stejným způsobem
přistupovali ke všem problémům, myslím
si, že to bude řešení, které je
možná jednoduché, ale ne bezproblémové.
Rozhodně toto řešení nejjednodušší
nemohu označit jako korektní.
Smluv, které jsou připravovány mezi jednotlivými
resorty, jsou desítky. Mezi těmito smlouvami jsem
našel řadu ustanovení, která, myslím,
nebudou bezproblémová. Myslím, že to
je problém, který stojí před vládou.
Mám dokonce zápis z jednání tří
ministrů a mohu ministrům dokázat, že
řada formulací, které podepsali, bude vyvolávat
v budoucnosti problémy, že tři ministři
se nedomluví.
Myslím si, že vláda si mnoho procesů
idealizuje. Mám na mysli ustanovení z přebírání
státní subjektivity Slovenskou republikou a Českou
republikou. Byli jsme členy řady mezinárodních
organizací. Uvědomujeme si vůbec, že
při novém vstupu republik do těchto mezinárodních
organizací Česká republika a Slovenská
republika nemusí být přítomna ani
projednávání přihlášek?
Nejsou to jen politické problémy. S účastí
v mezinárodních organizacích vzniká
i řada praktických problémů. Vždyť
se jedná i o Světovou zdravotnickou organizaci,
o Poštovní unii a řadu dalších
organizací. Myslím si, že se příliš
spoléháme na viz major, na to, že někdo
budoucí ustanovení smluv vyřeší
za nás, že se problémy v těchto smlouvách
nenajdou.
Stejně jako mnozí z vás si však kladu
otázku, co je lepší, zda současný
stav federace, která téměř neexistuje,
a v tom se s řadou předřečníků
shoduji, neboť kompetence federace jsou velice omezené,
ale jako protipól si kladu otázku, zda procesy,
o kterých nevíme, jakým směrem se
budou ubírat, máme začít spouštět.
Já si myslím, že ne. Jsem přesvědčen,
že kdyby toto Federální shromáždění
odhlasovalo před dvěma měsíci zánik
federace, že by to byla cesta jednoduchá, ale ne nejlepší.
Vždyť nebyly připraveny ani návrhy smluv
mezi republikami. Nebyl připraven zákon o dělení
majetku mezi Českou republikou a Slovenskou republikou
a v tomto okamžiku federální vláda před
nás předstoupila a žádala souhlas k
zákonu o rozdělení federace.
Nejsem idealista. Vím, že federální
vláda má velice omezené pravomoci a kompetence
v porovnání s ústavním stavem před
rokem 1990. Chci se ale zamyslet také nad složitostí
procesů po budoucím rozdělení federace.
Vždyť již dnes na předsednictvu federální
vlády kolují dopisy o tom, aby federální
vláda vyčíslila veškerý majetek,
který Česká a Slovenská Federativní
Republika má. To jsou dopisy vlády SR.
Nejjednodušší řešení, které
se nám teď nabízí, je sice rychlé,
ale nemyslím, že v současné chvíli
je nejvhodnější. Referendum má také
své výhody a nevýhody. Referendum může
vyřešit část problémů,
ale politikové musí mít v záloze připraveno
ještě další řešení
pro případ, že by referendum selhalo. Podstatnou
náležitostí však je korektnost politiků,
se kterou přistupují k jednání. Jestliže
od samého začátku říkají,
že budou budoucí výsledky jednání
interpretovat jinak, tak to rozhodně nepovažuji za
korektní způsob jednání.