Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Ďakujem, pán poslanec. Teraz bude hovoriť
pán poslanec Liška, pripraví sa pán
poslanec Švec. Kým príde pán poslanec
Liška, prečítam ešte ďalšie
poradie: poslanec Švec, poslanec Ransdorf, poslanec Lhotka,
poslanec Spišák, poslanec Mečl, poslanec Zahradil,
poslanec Mikloško, poslanec Kalina, poslanec Sviták,
poslanec Kočárník, poslanec Lux, poslanec
Dyba, poslanec Ruml, poslanec Němec, poslanec Mihálik
a poslanec Daněk.
Poslanec SL J. Liška: Pane předsedající,
kolegyně a kolegové, včera byl 17. listopad,
den, který před třemi lety změnil
život tohoto státu, život nás všech.
Den, na který jsme čekali dlouhá léta,
čekali a mnohdy jsme ani nevěřili, že
vůbec přijde. Den, který nám přinesl
svobodu a který nás vrací zpět do
demokratického světa.
Je to ale také den, který nás postavil před
spoustu nových problémů a zkoušek. Jedním
z největších problémů posledních
tří let je soužití Čechů
a Slováků ve společném státě,
soužití České a Slovenské republiky.
Jsem přesvědčen, že málokoho
z nás, kteří nyní sedíme v
této sněmovně, tehdy napadlo, že bychom
mohli někdy být poslanci Federálního
shromáždění. A nikoho z nás -
podle mého přesvědčení - tehdy
nenapadlo, že bychom právě my mohli dnes rozhodovat
o zániku Československé republiky.
Myslím si, že by bylo nyní zbytečné
hovořit o tom, proč k tomu došlo. Desítky
hodin se již na této půdě na toto téma
diskutovalo. Myslím, že skoro vše již bylo
řečeno. Můžeme se ale podívat
na výsledky diskusí, na výsledky jednání
a na výsledky dosavadního vývoje postupného
rozdělování České a Slovenské
Federativní Republiky.
Pokud jsme upřímní a chceme nazývat
současný stav pravým jménem, musíme
říci, že federace přes všechny
snahy na její záchranu je prakticky mrtva. Přestože
vypadala navenek zdravě, byla dlouho nemocná. Počátek
choroby je kdesi v minulosti. Pouze zevní příznaky
se v posledních letech a měsících
intenzívně projevily. Je zde tedy konec. A my bychom
se měli s tímto koncem vyrovnat. Měli bychom
začít myslet na budoucnost, na nově vznikající
český a slovenský stát.
Vím, že to není lehké, ani pro mne není
snadné hovořit o zániku společného
státu. Jsem ale přesvědčen, že
nebránění rozchodu Čechů a
Slováků je to nejlepší, co mohu udělat
pro stále ještě Českou a Slovenskou
Federativní Republiku. Neumím si totiž představit,
že bychom teď chtěli a mohli všechno zastavit.
Zakonzervovat stav, který není ani k životu,
ani k smrti a který by stejně dříve
nebo později skončil vznikem samostatných
států. To by bylo to nejhorší, co bychom
mohli dnes udělat. Zbavili bychom se sice teď odpovědnosti,
ale problém bychom tím nevyřešili. Jenom
by jej vyřešil někdo jiný a třeba
úplně jinak než cestou ústavní,
cestou zákona. Příkladů pro tyto způsoby
řešení je v současné Evropě
více než dost.
Tím by se ale zodpovědnost znovu vrátila
na naše hlavy, ale v daleko horší podobě.
Proto si myslím, že je naší povinností,
která by měla vycházet z naší
zodpovědnosti za osudy našeho národa, našich
národů, abychom nebránili tomu, čemu
zabránit nelze. Znovu se vracím k tomu, co jsem
již řekl: Mysleme na budoucnost. Tou budoucností
je samostatná Česká a samostatná Slovenská
republika. Aby to byla budoucnost s dobrým začátkem,
měli bychom dnes přijmout vládní návrh
zákona o zániku České a Slovenské
Federativní Republiky. Děkuji. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS P. Jajtner: Děkuji. Slovo má poslanec Peter Švec,
připraví se poslanec Miloslav Ransdorf.
Poslanec SL P. Švec: Vážený pán
predsedajúci, vážené kolegyne, vážení
kolegovia! Myslím si, že predrečníci
mnohé moje myšlienky, ktoré som chcel vysloviť,
už spomenuli. Skúsim to preto skrátiť.
Na úvod by som reagoval na pána poslanca Zemana,
ktorý tu spomenul prieskumy verejnej mienky, ktoré
urobil väčšinou Výskumný ústav
verejnej mienky v Prahe. Domnievam sa, že sociológovia
mi dajú za pravdu, že vzorok 400 až 600 respondentov
republík nemôže v nijakom prípade ukazovať
objektívny stav.
Niekoľkokrát sa tu spomínala tzv. snaha o vytvorenie
spoločného štátu a vítam, že
už netrvajú na federácii - na tzv. federácii.
Myslím si, že spoločný štát
pre nás nesmie byť fetišom. Začnime hovoriť
o spolužití a hľadajme cesty, ako byť dobrými
susedmi.
Pripadá mi falošné, keď niekto hovorí
o korektnej politike, o vecnosti, o politickej čestnosti
a zabúda, čo povedal pred pár týždňami.
Zabúda napríklad na to, že hlasovanie za zákon
o zániku federácie podmieňoval prijatím
zákona o delení majetku, ktorý už existuje,
alebo, že ho podmieňoval transformáciou moci
poslaneckého zboru.
Pripadá mi navýsosť nečestné,
keď sa slovenská politická strana pripája
k referendu vyhlásenému z federálnej úrovne
a kategoricky ho presadzuje, aj keď vie, že podľa
platnej Ústavy Slovenskej republiky má prvoradé
právo vyhlásiť referendum na území
Slovenska Národná rada Slovenskej republiky. Na
rozdiel od pána Zemana tiež považujem iné
činy za zločiny. Bolo to napríklad prijatie
unitárnej ústavy v roku 1920, rovnako tak prijatie
troch pražských dohôd po roku 1945 a aj snaha
o udržiavanie jednej z posledných kolónií
v Európe, ktorá si hovorí, že je demokratická.
Ak niekto hovoril o politickom realizme, o dôsledkoch rozdelenia
na občanov a zabúda pripomenúť reálne
dôsledky odkladania takého rozhodnutia, tak na takúto
politiku ani nemám slušný výraz. Najjemnejšie
sa mi zdá nazvať to alibizmom.
Keď za cieľ novembrových udalostí pred
troma rokmi možno považovať okrem iného
snahu o rovnoprávne spolužitie našich dvoch národov,
treba si uvedomiť, že tento cieľ nebolo možné
dosiahnuť v nijakom prípade vo federácii. Na
rovnoprávne spolužitie v jednom štáte
treba dvoch partnerov. Som presvedčený, že
prijatie navrhovaného zákona o zániku je
z tohto pohľadu menším zlom, než kategorické
trvanie na víziách.
Už tu boli prednesené niektoré obrazné
prirovnania o rozpade a smrti tohto štátu. Z väčšej
časti boli sentimentálne podfarbené, predrečníci
používali racionálne argumenty premiešané
s citovými. Dovoľte mi pohľad takpovediac racionálno-technokratický.
Požičiam si podobenstvo, ktoré použil
bývalý premiér Slovenskej republiky. Riešenie
štátoprávnych otázok prirovnal k vzletu
lietadla na lietadlovej lodi. Najprv potrebuje rýchlosť,
až potom sa môže odpútať. Keď
ju nemá, spadne. To som uvítal a ozval som sa na
to aj reakciou v tlači.
Skúsim toto prirovnanie parafrázovať na vzlet
dvojice lietadiel s viacčlennou posádkou. Predstavme
si situáciu, keď sú lietadlá rozbehnuté,
prekonali kritickú rýchlosť a pre veliteľa
to znamená rozhodnutie dokončiť vzlet. Moment
odpútania od Zeme nastane až o pár sekúnd
neskôr, ale rozhodnutie kapitána musí prísť
o niečo skôr. Možno namietnuť, že
pomôže stiahnutie plynových pák. V popisovanom
prípade by to znamenalo katastrofu. Krátky zbytok
dráhy by nestačil na ubrzdenie a lietadlá
by čakala prinajmenšom havária s možnými
katastrofickými dôsledkami. To je prvé riziko.
Dá sa namietať, čo keď v priebehu vzletu
zlyhá obodvom lietadlám jeden motor. Dopravní
piloti vedia, že na jeden motor je možné vzlietnuť
a letieť, ba dokonca, že v takom prípade potrebujú
na dobrzdenie väčší úsek dráhy.
Vedia potom, že napriek malému stúpaniu na
jeden motor je v takom prípade bezpečnejšie
vzlietnuť. Uplatňuje sa tu - tak povediac - princíp
optimálneho zla.
Nastane iná možnosť, imaginárna. Posádka
viacčlenného lietadla nie je v názore na
ďalší postup jednotná. Vzniká druhé
riziko, s rovnakými možnými tragickými
dôsledkami. Medzi letcami je postup známy: počúvať
pokyny svojho kapitána. Obrazne vyjadrené, posádku
dvoch imaginárnych lietadiel tvoria politické strany
v republikách, kapitánmi sú víťazné
strany a cestujúcimi sú občania republík.
Povinnosťou a snahou kapitánov je bezpečný
vzlet a pristátie po jednom v novej realite. V prípade
nesúhlasu s postupom kapitána zo strany posádky
je mu to možné - ak si váži svoj život
- vytknúť po pristátí, inak mu to nebude
mať kto vytknúť. A ten, kto pristane, cestujúci,
viac touto spoločnosťou nemusí letieť.
To vyjadruje tretie riziko, ktoré vyplýva z dohadovania
sa v posádke o ďalšom postupe alebo dokonca v
obrátení sa na cestujúcich. V tom vidím
podstatu požiadavky referenda.
Cestujúci si posádku aj kapitána vo voľbách
vybrali. Dôležité je, aby pristáli a
na ďalší let si môžu zvoliť iné
lietadlo s inou posádkou, alebo aspoň s iným
kapitánom.
Z tohto miesta preto na základe prirovnania vyzývam
kolegov zo strán, ktoré nesúhlasia s postupom
víťazných strán, aby si uvedomili imaginárne
dôsledky zasahovania do riadenia kapitánovi.
Na záver zostanem ešte v obecnej rovine. Dráha
je krátka, za jej koncom trčí val, za ktorý
zo zeme nie je vidieť. Po chvíľke napätia
v posádke a po odpútaní je odrazu pred nami
široké voľné nebo a, predovšetkým,
obrovský rozhľad. Verte to pilotovi s niekoľkoročnou
praxou učiteľa lietania v dopravných lietadlách.
Ďakujem.
Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Ďakujem, pán poslanec. Teraz vystúpi
pán poslanec Ransdorf. Pripraví sa pán poslanec
Lhotka.
Poslanec SN M. Ransdorf: Pane předsedající,
dámy a pánové, kladu si často otázku,
proč vládní koalice tak spěchá
s rozdělením, proč si staví ono magické
datum 1. ledna 1993? Možná je to proto, že se
bojí, že opět, podobně jako v roce 1967
přijde nějaká paní Klaňhová,
která bude žádat přerušení
jednání, aby mohla napéct vánoční
pečivo pro svého Milana a v lednu následujícího
roku potom bude zahájen obrodný proces, tentokrát
spojený s naším společným státem.
Je pravda, že vládní koalice se častokrát
staví do role lékaře nemocného pacienta.
O. W. Holms, jeden z nejlepších lékařů
všech dob se vyslovil, že nejlepším lékařem
není ten, který dítěti pomůže
až když dítě spolkne kuličku rulíku,
ale matka, která dítě vede k tomu, aby rulík
vyplivlo. Rozdělení je jed, který má
v ústech demokracie, která u nás opravdu
prožívá dětský věk, a
proto, myslím, bychom měli napomoci tomuto dítěti,
aby jed z úst vyplivlo.
Představitelé vládní koalice se ohánějí
dohodami mezi ODS a HZDS. Pominu fakt, že vyústily
v dohody premiérů obou vlád, dohody, kterých
je 16 a které mají velmi vratké základy.
Například celní unie bez srovnatelné
finanční, především rozpočtové
politiky, se těžko udrží.
Ale jaký je smysl dohod mezi oběma vítěznými
stranami z voleb 1992? Asi takový, jaký jí
dával ve své karikatuře K. Mánes v
roce 1867 rakousko-uherskému vyrovnání, kdy
si vlastně obě moci rozdělily své
domény, ve kterých mohly být nekontrolovatelnými
pány.
Prvním podkopem pod federaci byla šoková terapie.
Sobectví nových elit. Druhým podkopem - probíhá
nikoli spontánní rozpad našeho společného
státu, ale probíhá řízená
demontáž signalizovaná už od jara, například
ve vystoupení pana Kalvody v Chrudimi na mítinku
ODA.
Došlo k redukci ekonomické reformy na vlastnický
převrat a podobně probíhá redukce
národních zájmů na státní
zájmy, a ty jsou potom dále redukovány na
zájmy elit. Strany, které hájily občanský
princip, se dnes velice silně ohánějí
jako prvořadou věcí národními
zájmy.
Pro mne a pro mé kolegy je rozpad československého
státu zlem, a tady nejsou namístě kompromisy.
Řídím se myšlenkou T. Masaryka, zakladatele
našeho státu (hluk v sále, rozruch), že
se zlem se nedělají kompromisy, se zlem se nevyjednává,
se zlem se bojuje. (Potlesk.)
Po listopadu 1989 se mluvilo o tom, že je třeba očistit
politiku, aby politika měla opět renomé,
vážnost u naší veřejnosti, aby
opět nebyla špinavým, pochybným řemeslem,
a dnes jsme svědky toho, že se politika ve vědomí
lidí vrátila tam, kde byla před listopadem
1989. Zcela právem pánové Šíp
a Uhlíř v televizním pořadu mluví
o tom, že politikové "opět z nás
dělají blbce".
Na začátku 16. století byl obraz podobné
situace v českém státu. Na Klaudyánově
mapě je vyobrazený vůz, který táhnou
protichůdnými směry dvě spřežení.
Myslím, že dnes je tomu také tak, že vůz
naší československé státnosti
se pohybuje, dá se říci, na mrtvém
bodě. Nepohybuje se vlastně vůbec, protože
jeden - obrazně řečeno - dělá
hot a druhý čehý, jeden táhne jedním
směrem a druhý druhým.
Myslím si, že je možné ona spřežení
zařadit za sebe tak, aby se náš vůz
pohnul kupředu, ale to je možné jen za předpokladu
vůle k politické dohodě.
V Belgii například strany se zcela protichůdným
programem a patřící k různým
národnostem takovou vůli k dohodě našli,
byl nalezen kompromis a nadále zajištěno trvání
státu, který nepatří k těm
nejhorším v Evropě.
Chtěl bych říci, že v našich diskusích
se zbytečně fetišizuje problém státní
formy, státoprávní uspořádání.
Pokládám to za určitou poplatnost té
tradici politického myšlení, která je
zažitá a která je obvyklá v Německu.
Ve Francii se například politické myšlení
necentruje kolem státu a jeho formy. V Německu tomu
tak dlouhá staletí je. Domnívám se,
že i to je projevem jevu, který byl kdysi nazývám
profesorem Vočadlem ve velice statečné stati
z první republiky, kterou pochvalně zmiňoval
K. Čapek, babylónským zajetím české
kultury; poplatností německému stylu myšlení.
A myslím si, že bychom tedy neměli stavět
společnost proti státu, neměli bychom v sobě
nechat působit nějaké přežitky
státní rezony, ale řídit se tím,
co si skutečně občané přejí.
A dát projevení tohoto přání,
této politické vůle, průchod, a to
v referendu.
Dámy a pánové, nedávno - 7. listopadu
1992 - zemřel muž, který je velkým Slovákem,
velkým Čechoslovákem a velkým Evropanem.
Alexander Dubček, který se pro mnohé z nás
stal symbolem našeho státu.
Chtěl bych vás poprosit, aby zítra, až
se opět tady sejdeme, ti z vás, kteří
se pokládají za dědice jeho myšlenek,
aby se u mne zastavili, protože s sebou zítra přinesu
návrh zákona, který bude velice stručný:
Alexander Dubček se zasloužil o československý
stát. Prosím vás, abyste se připojili
k návrhu, který vedení Federálního
shromáždění předám.
Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Ďakujem, pán poslanec. Teraz vystúpi
pán poslanec Lhotka. Po ňom sa pripraví poslanec
Spišák. Do diskusie je prihlásených
ešte 15 poslancov a poslankýň. Faktická
poznámka, pán poslanec Švec.
Poslanec SL P. Švec: Vážené panie kolegyne,
kolegovia! Historici vedia, že v histórii boli často
zneužívané mená slovenských politikov.
Myslím, že je vrcholom arogancie, keď sa nedávno
zosnulý Alexander Dubček zneužíva na
takúto politicky nechutnú hru. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Ďakujem. Musím upresniť svoj výrok.
Do diskusie je prihlásených 15 poslancov. (Ani jedna
žena.) Prosím, pán poslanec Lhotka.
Poslanec SL J. Lhotka: Lhotka, Sdružení pro republiku
- Republikánská strana Československa. Pane
předsedající, dámy a pánové,
vážení hosté. Hrdost národa se
krčí v koutě temnoty. Národ opět
není informován televizním přenosem
z Federálního shromáždění,
duchovní genocida národa pokračuje, rozpad
Československa se stává hrozivou skutečností
pro další osud, jímž je zánik svébytnosti
národů Československa. Nízký
intelekt při rozdělení Československa
přibývá. Cílem rozpadu Československé
republiky je její likvidace po částech. Je
to vlastně boj proti Slovanstvu a využívání
slovanské důvěřivosti a netečnosti
k vlastnímu osudu. Národ se stal příliš
důvěřivým k dnešním vůdcům
a upadl opět ve stádnost, která vyhovuje
dnešním hrobařům národa. Jejich
cílem není blahu národa sloužit k jeho
prospěchu, ale sloužit nadnárodním institucím,
které vidí v Československé republice
stále ještě konkurenta v ekonomické
a politické sféře. Proto nastává
zdecimování našich závodů jejich
vydáváním, prohlašováním
za ekonomicky prodělkové naší veřejnosti,
proto rozbíjení zbrojního průmyslu
v takové míře a v takovém rychlém
času a tím vyklízení pole západním
zbrojařským společnostem. Vždyť
československý zbrojní průmysl byl
počtem zakázek čtvrtý ve světě.
Proč máme tak rychle vyklízet pole působnosti
zbrojařským závodům?
Rozpadem státním se nám rozpadá společnost,
sociální propady narůstají, narůstá
také nezaměstnanost, chudoba a strach ze zítřka.
Na Slovensku je už dnes nedostatek hlavních léků.
Tato zpráva proběhla i Československým
rozhlasem. Je pravda, že část obyvatelstva
nám zbohatla. Nemám nic proti zbohatnutí,
pokud to je poctivou prací, ale zde jde o bohatnutí
na účet poctivých lidí propíráním
špinavých peněz. S poctivostí dnes nikam
zase člověk nedojde. Rozpad Československa
je naprogramované zlo na klamání národa
a jeho následným rozdrcením. Na západní
hranici naší republiky již čekají
noví "dobrodinci" s markami nadhodnocenými
československé koruně, aby opětně
ovládli lid a ekonomiku státu. (Potlesk.) Maďaři
sní o Velkomaďarské říši
a dali si dokonce ve Velké Británii natisknout mapy
Velkouherské říše, kde bývalé
Horní Uhry jsou součástí této
říše. Co vy na to, poslanci Slováci?
O český trůn se uchází starý
známý, bývalý federální
prezident republiky, pan Václav Havel, který toho
národu nasliboval, ale bohužel, nic z toho nesplnil.
Jako první utekl z funkce federálního prezidenta,
ačkoliv předtím tvrdil, že bude prezidentem
doposledka, že jediným a nejdemokratičtějším
principem vyjádření se k další
existenci Československé federativní republiky
je referendum. Opět klam. Sedmnáctý listopad
1989 posloužil jako záminka, aby hříchy
minulosti nebyly potrestány, byly odpuštěny
Satanu v rouše beránčím.
Lidé jsou opět před rozpadem státu
zastrašováni návratem k rudé diktatuře,
ale vzápětí dostávají od dnešních
mocných direktivy, že je třeba zničit
Sdružení pro republiku - Republikánskou stranu
Československa a jejího předsedu, poslance
Sládka. V parlamentu jim to však opět nevyšlo,
jak by si představovali. Dnes je lehké být
vládní stranou s prezidentem, jako bez prezidenta,
je lehké být v koalici, jako je lehké opičit
se. Nic nového pod sluncem. To už zde všechno
bylo. Staronové tváře novodobých osvoboditelů
Slovenska, jako novodobí reformátoři státnosti,
"Jánošíci" moderního střihu,
kteří by chtěli, aby opět zaznívalo
všude ono známé unisono, pochod stejnou nohou
do takzvané nové Evropy mocného bratra, tentokráte
ze Západu, jako rozvojová země zdecimovaná
ptačím virem ODS ve všech sférách
občanského života.
Jestliže poslanci ODS a HZDS zde říkají
v tomto parlamentu, že oni jediní dostali od voličů
mandát na rozpad státu, přestože volební
program těchto stran je jejich opakem, je tato třetina
voličů právě onou třetinou
se sníženým intelektem ve výzkumu českého
psychiatra, doktora Hešla, která se bude muset léčit,
nechce-li zničit onu podstatnou zdravou část
národa a uvrhnout ji do materiální a duchovní
bídy. Zase nic nového pod sluncem.
My, členové politické strany SPR-RSČ,
čtvrté nejsilnější ve volbách
do parlamentu ve státě, chceme za nového
prezidenta nikoliv Václava V., ale člověka,
který národu nelže, není alkoholikem,
je vzdělancem a zná historii národů,
vzešlý z prostého lidu a žijící
s ním, který opět stmelí národy
od Aše až do Podkarpatské Rusi v jediný
stát, kterému osud národů nebude lhostejný.
Našemu národu hrozí tragédie - ztráta
suverenity. Náš národ je stále důvěřivý,
nepoučil se z historie, z té nedávné
i z té dávno minulé. Připravme se,
že nadejde doba, kdy bude muset dojít k potrestání
viníků z vlastizrady a parazitů dnešní
společnosti, kteří si myslí z nedávné
doby, že na ně nikdy nedojde. Spravedlnost si je vždy
najde. Rozpad republiky Československé s sebou přinese
i dopad na dno a vznik skutečné revoluce, která
ukáže lidu cestu ke skutečné svobodě
bez hrobařů národa. Došlo ke změně
v názorech občanů od posledních voleb
k otázce vyhlášení referenda, které
občané považují za své přirozené
právo, které by jim nemělo být upíráno.
Je to věc koalice, ne stále státi na pozici
zarputilosti k otázce referenda, kterou doporučuje
opozice, aby národ měl právo se vyjádřit
ke svému budoucímu osudu. Předejdeme v budoucnu
mnohým nedozírným důsledkům.
Jako poslanec budu hlasovat proti přijetí vládního
návrhu zákona a neporuším slib daný
Československé federativní republice. Děkuji.
Předsedající místopředseda
FS R. Zelenay: Ďakujem. Na základe vášho
vystúpenia jedna informácia. Diváci - alebo,
presnejšie povedané, poslucháči a poslucháčky
- veľmi intenzívne sledujú naše vystúpenie
a zaujímajú k tomu veľmi rozdielne postoje.
Toľko informácia pre kolegyne poslankyne a kolegov
poslancov. Teraz vystúpi pán kolega Spišák
a pripraví sa pán poslanec Mečl.
Poslanec SN E. Spišák: Vážený pán
predsedajúci, vážené panie poslankyne,
vážení páni poslanci, vážení
hostia! Vážim si svojich ctihodných kolegov
z opozičných strán, a to bez rozdielu, či
sú - formálne povedané - ľavicovo alebo
pravicovo orientovaní. Rád by som im však povedal
niekoľko slov.
Prerokovávame zákon o zániku Českej
a Slovenskej Federatívnej Republiky, o zániku česko-slovenskej
štátnosti. Stav je jasný. Československá
štátnosť je mŕtva alebo nevyliečiteľne
chorá. Mŕtva však nie je budúca spolupráca
a dobré susedstvo medzi samostatnou Slovenskou republikou
a samostatnou Českou republikou. A týmto smerom
by sa mala uberať politika parlamentných strán.
Mali by sme, vážení kolegovia, na tento historický
moment zabudnúť, vymaniť sa z osobných
politických ambícií, osobných nevraživostí,
vymaniť sa z úzko politických pohľadov.
Myslím si, že fetiš referenda je pre niektorých
- zdôrazňujem, pre niektorých - len chabý
pláštik, ktorým chcú zakryť iné
ciele. Chceme, aby naďalej oba národy žili v
nestabilných podmienkach, v ktorých nie je možné
riešiť problémy? Chceme ďalej žiť
v spoločenskej neistote? To všetko má okrem
iného možno za cieľ aj neustále spochybňovať
schopnosť slovenského národa vybudovať
si svoj suverénny štát, vnáša sa
do jeho myslenia - do myslenia Slovákov - neistota a pochybnosť,
namiesto toho, aby sme sa všetci, vážení
kolegovia, nech už sme z koalície alebo z opozície,
podieľali na stabilizácii pomerov, na vytýčení
priorít a dotvorení samostatných štátov
a budúcej spolupráce. Samozrejme, aj ďalšej
prosperity.
Nechcem, aby to vyznelo ako ovplyvňovanie, ako má
kto hlasovať. Chcem, aby sme sa nad tým len zamysleli.
Slovensko je pútnik, ktorý po prašnej ceste
kráča do svojej národnej katedrály.
A ja verím, že tam dôjde.
Dovoľte, vážené panie poslankyne, vážení
páni poslanci, ktorí ste boli zvolení v Slovenskej
republike, aby ste si uvedomili svoju zodpovednosť za ďalší
osud Slovenska a slovenského národa, preto ja budem
hlasovať za prijatie zákona. (Potlesk.)