Středa 16. prosince 1992

Společný zpravodaj výborů SN J. Zoufal: V § 20 podal návrh pan poslanec Kalina na konci odstavce 2 doplnit větu: "Reklamy propagující kouření a reklamy propagující tabákové výrobky nepřímou cestou musí nést viditelné označení o škodlivosti kouření."

Po dohodě s legislativou a důkladné diskusi nedoporučujeme, aby tento návrh byl přijat, protože máme zato, že původní znění, jak je uvedeno v tisku, je naprosto jednoznačné a říká vše.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Pán poslanec Kalina, trváte na svojom návrhu aj napriek tomuto vysvetleniu a neodporúčaniu? (Netrvá.) Sťahuje tento návrh. Ďalší návrh k § 22.

Společný zpravodaj výborů SL J. Najbrt: V § 22 odst. 3 první větě došlo k nesouhlasnému doporučení obou výborů sociálních, kde sociální výbor Sněmovny národů ponechává text tak, jak je uveden v tisku 224, zatímco sociální výbor Sněmovny lidu doporučuje zkrátit první větu, vypustit slova "ČSFR pro území celé federace", takže ta první věta by měla podle tohoto doporučení znít: "Prodej výrobků na příděl vyhlašuje vláda."

Pan poslanec Padevět si osvojil tento návrh výboru sociálního SL, takže budeme hlasovat o tom, zda konec té věty má být vypuštěn. (Předsedající místopředseda FS J. Stank: Vy to odporúčate?) Já jako zpravodaj a zástupce sociálního výboru SL to doporučuji.

Společný zpravodaj výborů SN J. Zoufal: Já jako zpravodaj výborů Sněmovny národů, kde tento návrh neprošel, musím říci, že to nedoporučujeme.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Budeme hlasovať. Hlasujeme o pozmeňovacom návrhu na úpravu § 22 podľa návrhu kolegu Padevěta.

Kto súhlasí s týmto návrhom, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

Hlasování: 14.08

(SN 60, SL 73)

Kto je proti? (SN 1, SL 5)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN 24, SL 8)

Ďakujem. Jeden a piati poslanci nehlasovali. Tento návrh bol oboma snemovňami nadpolovičnou väčšinou prítomných poslancov schválený.

Môžeme prikročiť k hlasovaniu o celom návrhu.

Hlasujeme v oboch snemovniach naraz. V Snemovni národov je osemdesiatdeväť poslancov, v Snemovni ľudu deväťdesiat poslancov. Obe snemovne sú uznášaniaschopné. Snemovňa národov aj v oboch jej častiach.

Pýtam sa, vážené Federálne zhromaždenie, kto súhlasí s návrhom zákona o ochrane spotrebiteľa v znení návrhu uznesenia Snemovne ľudu a podľa prijatých pozmeňovacích a doplňovacích návrhov, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

Hlasování: 14.10

(SN 83, SL 87)

Kto je proti?

(SN 0, SL 0)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN 7, SL 2)

Tu, pri tomto hlasovaní, sme prekročili plán veľmi výrazne nad sto percent. Jeden poslanec v Snemovni ľudu nehlasoval. Vyžiadam si od technickej služby - či obsluhy - vysvetlenie, ako je možné, že počítač zrejme zachytil poslanca, ktorý prišiel v priebehu hlasovania a posadil sa na svoje miesto. Jedine tak si dokážem vysvetliť tento jav, tento úkaz, ktorý sa tu doteraz nevyskytol, aby medzi ignorujúcimi bol vykázaný mínus jeden poslanec, ako je to v tomto prípade. Myslím, že to na výsledku nič nemení.

Dovoľte mi, aby som konštatoval, že obe snemovne tento zákon schválili. Po súhlasnom uznesení oboch snemovní konštatujem, že Federálne zhromaždenie Českej a Slovenskej Federatívnej Republiky schválilo zákon o ochrane spotrebiteľa. Ďakujem obom spravodajcom. Ďakujem navrhovateľom.

(Poznámka redakce: usnenesení FS č. 117, SL č. 149, SN č. 155)

Pristúpime k ďalšiemu návrhu. Je to návrh zákona, ktorým sa mení zákon č. 119/1990 Zb., o súdnej rehabilitácii, v znení zákona č. 47/1991 Zb.

Bod programu 8 (pokračování): Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 119/1990 Sb., o soudní rehabilitaci, ve znění zákona č. 47/1991 Sb. (tisk 196) a návrh výborů Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisk 226)

Tento návrh odôvodnil kolega Voleník. Prosím, kľud, budeme ďalej, vážení, hlasovať. Spravodajcami boli poslanci Ivan Kaspar a Dagmar Lastovecká. Prosím, aby sa obaja dostavili za predsednícky stôl, na miesta spravodajcov. Obdržali ste pozmeňovacie návrhy. Sú len dva. Môžeme pristúpiť k hlasovaniu o pozmeňovacích návrhoch. Prvý je návrh kolegu Michálka. Vyjadrí sa k nemu? Prosím, pani Lastovecká.

Společná zpravodajka výborů SN D. Lastovecká: Za

Sněmovnu národů tento pozměňovací návrh doporučuji přijmout.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Prosím, pán poslanec Voleník za navrhovateľa.

Poslanec SL L. Voleník: Prosil bych, aby pozměňovací návrh pana poslance Michálka byl skutečně přijat, protože je velice důležitý.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Áno, myslím, že ste stanovisko počuli. Hlasujeme o návrhu pána poslanca Michálka. (Máme všetci tie pozmeňovacie návrhy? Viete, o čom hlasujeme? Nie je tu číselné označenie.) Hlasujeme o návrhu pána poslanca Michálka na úpravu § 22 b). Prosím, posaďte sa! Ani v tomto prípade neplatí zákaz majorizácie. To znamená, že stačí nadpolovičná väčšina prítomných poslancov.

Hlasujeme o pozmeňovacom návrhu pána poslanca Michálka na úpravu § 22 b). Kto z prítomných poslancov súhlasí s prijatím tohto návrhu, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

Hlasování: 14.17

(SN 78, SL 75)

Kto je proti?

(SN 0, SL 0)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN 8, SL 11)

Traja a štyria nehlasovali. Tento pozmeňovací návrh bol prijatý.

Pristúpime k ďalšiemu návrhu. Je to návrh pána poslanca Jílka k § 26. Vyjadrite sa, prosím, vážení kolegovia spravodajcovia! Samozrejme, ako navrhovateľ môže aj pán JUDr. Voleník.

Poslanec SL L. Voleník: Stručně bych vás seznámil s tím, proč mám výhrady k pozměňovacímu návrhu pana poslance Jílka. Tam totiž dochází, na rozdíl od původního ustanovení § 26, které hovoří o tom, že právo žádat odškodnění přechází na dědice poškozeného, pokud již jsou jimi děti, manžel, rodiče, a není-li jich, sourozenci atd. Toto nové ustanovení vlastně staví sourozence nad děti, rodiče a manžela toho poškozeného, protože to předchozí ustanovení hovořilo, že ti jmenovaní se stávají osobami, které mohou uplatnit nároky, nastoupit do práv poškozeného pouze v případě, jsou-li dědici. V tomto případě ti sourozenci vlastně do toho nastupují, i když nejsou dědici, a jsou vlastně znevýhodněni ti ostatní; manželé, rodiče a např. i děti. Čili tady dochází k určité asymetrii a z toho důvodu osobně toto ustanovení tak, jak je navrženo, nedoporučuji. Pokud bychom ho chtěli přijmout, bylo by třeba provést asi určité úpravy a postavit na roveň sourozenců, tak jak jsou vypíchnuti, mimo dědické řízení, i ty ostatní účastníky, pokud by to mělo být skutečně symetrické. Toť tedy důvod, proč nedoporučuji sněmovnám k přijetí.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Prosím spravodajcov, aby sa vyjadrili.

Společný zpravodaj výborů SL I. Kaspar: Za Sněmovnu lidu, myslím, že už jsme se jednou před přestávkou vyjadřovali k tomuto pozměňovacímu návrhu, aby každý hlasoval podle vlastního svědomí.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Áno. Pani Lastovecká, chcete to doplniť?

Společná zpravodajka výborů SN D. Lastovecká: Já jsem navrhovala totéž, protože to nebylo projednáno ve výborech, aby rozhodly sněmovny hlasováním.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Budeme hlasovať o pozmeňovacom návrhu pána poslanca Jílka na úpravu § 26.

Kto súhlasí s týmto návrhom, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

Hlasování: 14.21

(SN 17, SL 19)

Kto je proti?

(SN 6, SL 11)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN 66, SL 53)

V Snemovni národov bolo sedemnásť poslancov za, šesť proti, šesťdesiatšesť sa zdržalo, jeden nehlasoval. V Snemovni ľudu bolo devätnásť za, jedenásť proti, päťdesiattri sa zdržalo, päť nehlasovalo.

Tento návrh Federálne zhromaždenie neprijalo ani v jednej snemovni.

Teraz pristúpime k hlasovaniu o celom návrhu. Obe snemovne sú uznášaniaschopné. V Snemovni národov je osemdesiatosem poslancov, z toho štyridsaťšesť zvolených v Českej republike a štyridsaťdva zvolených v Slovenskej republike. V Snemovni ľudu je osemdesiatosem poslancov.

Kto súhlasí s návrhom zákona v znení uznesenia a podľa schváleného pozmeňovacieho návrhu, nech zdvihne ruku a stlačí tlačidlo!

Hlasování: 14.22

(SN 80, SL 74)

Kto je proti?

(SN 2, SL 2)

Kto sa zdržal hlasovania?

(SN 4, SL 11)

V Snemovni národov hlasovalo osemdesiat poslancov za, dvaja proti, štyria sa zdržali, dvaja nehlasovali. V Snemovni ľudu bolo sedemdesiatštyri za, dvaja proti, jedenásť sa zdržalo, dvaja nehlasovali.

Poslanci oboch snemovní zákon schválili. Po súhlasnom uznesení oboch snemovní môžem konštatovať, že Federálne zhromaždenie ČSFR schválilo zákon, ktorým sa mení zákon č. 119/1990 Zb., o súdnej rehabilitácii, v znení zákona č. 47/1991 Zb.

(Poznámka redakce: usnesení FS č. 116, SL č. 148, SN č. 154)

Ďakujem JUDr. Voleníkovi. Ďakujem obom

spravodajcom.

Ďalej pokračujeme správou spoločného výboru pre dohodovacie konanie k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 195/1991 Zb., o odstupnom, poskytovanom pri skončení pracovného pomeru, tlač 109. Táto tlač 109 je pôvodný návrh, tlače 193 a 194 sú návrhy uznesení snemovní, ktoré pripravili výbory ústavno-právne. Všetky tieto tlače boli prerokované včera. Návrh zákona nebol schválený.

Bod programu 1 (pokračování): Hlasování o pozměňovacích a doplňovacích návrzích k návrhu zákona, kterým se doplňuje zákon č. 195/1991 Sb., o odstupném poskytovaném při skončení pracovního poměru (tisk 109) a návrhy výborů sociálních Sněmovny lidu a Sněmovny národů (tisky 191 a 194)

Chcem vás informovať, že ste si do dohodovacieho výboru zvolili za Snemovňu ľudu Vladimíra Šuchu, Vojtecha Filipa, Ivana Foltýna, Josefa Daňka, Dušana Cinkotu, Istvána Bartakovicsa a za Snemovňu národov Ivana Šimku, Petra Beniača, Kamila Kalinu, Štefana Paulova, Ivana Fišeru a Pavla Hofírka.

Na prvej schôdzi bol zvolený za predsedu dohodovacieho výboru Ivan Foltýn. Spoločný výbor pripravil písomnú správu. Prosím jeho predsedu, aby nás s výsledkami dohodovacieho výboru zoznámil. Slovo má pán poslanec Foltýn. Súčasne prosím, aby sa obaja spravodajcovia, ktorými sú pani poslankyňa Hrubá a pán poslanec Hošek, dostavili za predsednícky stôl.

Poslanec SL I. Foltýn: Vážený pane předsedající, dámy a pánové, připadl mi nelehký úkol, abych předsedal dohodovacímu řízení, při kterém vyšla najevo skutečnost, o které zřejmě většina z vás při prvním hlasování o tomto zákonu nebyla plně informována. O této skutečnosti bych vás chtěl informovat. Chtěl bych vás informovat, jak probíhalo jednání dohodovacího výboru a jaký byl závěr z tohoto jednání, resp. doporučení pro obě sněmovny.

Česká vláda přijala usnesení, kterým doporučuje orgánům státní správy České republiky, aby nepřijímaly do pracovního poměru ty pracovníky federálních orgánů, kteří po zániku jejich pracovních míst dostanou odstupné. Tato skutečnost hraje určitou roli - řekl bych negativní - protože mnoho pracovníků federálních orgánů, kteří končí svůj pracovní poměr, dobrovolně nebere odstupné z toho důvodu, že očekává přijetí do pracovního poměru v orgánech státní správy České republiky. Jelikož tito pracovníci vědí o tomto usnesení České vlády, o kterém jsem hovořil, neberou odstupné, poněvadž se oprávněně domnívají, že by to mohlo být překážkou pro jejich přijetí do pracovního poměru v orgánech státní správy České republiky.

Přitom ovšem v některých případech samozřejmě nemají garance, že do orgánů státní správy České republiky budou přijati. Samozřejmě v některých případech přijati nejsou, a pak tito pracovníci nedostanou vlastně ani odstupné, ani nemají pokračování pracovního poměru u orgánů státní správy České republiky.

poslanec I. Foltýn Z hlediska této skutečnosti se jeví jako velice potřebné a užitečné, aby tato novela zákona č. 195/1991 Sb., byla přijata. Protože pokud tato novela bude přijata, tito pracovníci odstupné dostanou ve smyslu zákona, a pakliže budou přijati do orgánů státní správy na takové úrovni, vrátí alikvotní část odstupného. Myslím si, že je to správné a spravedlivé.

Je ovšem nutno říci, že tento problém se vyskytuje pouze v České republice. Na rozdíl od vlády České republiky vláda Slovenské republiky žádné takovéto ustanovení, respektive usnesení nepřijala. Proto tento problém naše kolegy ze Slovenské republiky netíží.

Po dlouhé diskusi ovšem došli naši kolegové ze Slovenské republiky k závěru, že by eventuálně zvážili a přehodnotili své odmítavé stanovisko, pokud ovšem budou mít záruku, že v rámci Slovenské republiky bude možno tuto skutečnost dořešit zákonem Národní rady Slovenské republiky.

Tato možnost je zahrnuta už v tisku 193, kde je to zakotveno v článku 1 odstavec 2 na konci, kde se říká: Podrobnosti a další podmínky může stanovit zákon České národní rady a zákon Národní rady Slovenské republiky.

Je samozřejmě rozdíl, jestliže pracovník rušeného federálního orgánu přejde, abych tak řekl, do státní správy České republiky tím nejjednodušším možným způsobem - zůstane sedět na židli, vymění si pouze vizitku na dveřích - a je něco zcela jiného, když takový pracovník slovenský musí skončit v Praze a musí se přemístit na Slovensko, což je spojeno s mnohem většími obtížemi.

Takže toto ustanovení, že podrobnosti a další podmínky mohou stanovit zákony příslušných národních rad, může samozřejmě zohlednit specifiku ve

Slovenské republice, může dále zpřesnit podmínky, za jakých by eventuálně došlo nebo nedošlo k navrácení buď celé nebo poměrné části odstupného.

Dohodovací výbor rovněž hlasováním doporučil oběma sněmovnám, abychom znovu projednali doplňující resp. pozměňovací návrh pana poslance Voleníka, který je uveden na tisku, pracovní číslo v pravém rohu dole 293, kde se v podstatě v § 5 odstavec 3 upravuje poněkud znění, že se slovo "odpovídající" nahrazuje slovem "srovnatelné" - místo odpovídající státní orgány je srovnatelné státní orgány a převádí se to do množného čísla.

Jaký je tedy závěr dohodovacího výboru? Byl takový.

Za prvé - Znovu předložit sněmovnám k hlasování pozměňovací návrh pana poslance Voleníka.

Za druhé - Zástupci poslaneckých klubů jednotlivých politických stran ze Slovenské republiky přislíbili, že projednají se svými poslaneckými kluby tu skutečnost, o které jsem informoval, o tom usnesení vlády České republiky, které negativně ovlivňuje celkovou situaci, naši nejistotu v těchto pracovněprávních vztazích, a že tedy jednotliví poslanci posoudí, do jaké míry by bylo žádoucí přehodnotit své odmítavé stanovisko a hlasovat pro tento zákon s cílem, že tento zákon by byl přijat.

Zároveň jsme vyslovili předpoklad, že pokud tato novela zákona bude přijata, bylo by usnesení vlády České republiky, o kterém jsem hovořil a které říká, aby orgány státní správy České republiky nepřijímaly pracovníky federálních orgánů, kteří pobrali odstupné, do pracovního poměru, bezpředmětné. Vyslovili jsme přesvědčení, že vláda České republiky by už dále neměla důvod trvat na tomto svém usnesení a pracovníci - ve smyslu novely tohoto zákona i při přijetí odstupného - by za podmínky, že by se jejich pracovní poměr uzavřel ve srovnatelném orgánu České republiky, alikvotní část odstupného vrátili.

Prosím pana předsedajícího, aby dal znovu hlasovat o pozměňovacím návrhu poslance Voleníka a potom aby dal hlasovat znovu o celé novele zákona č.195/1991 Sb. Děkuji vám za pozornost.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem predsedovi dohodovacieho výboru poslancovi Fontýnovi za prednesenie správy. Chce sa k tomuto návrhu vyjadriť zástupca predkladateľa poslanec Kalina alebo poslanec Pištora? Prosím pána poslanca Pištoru.

Poslanec SL I. Pištora: Jenom velice krátce. Vážené kolegyně a vážení kolegové, jako zástupce navrhovatele se přimlouvám za to, co přednesl pan poslanec Foltýn, abychom přijali pozměňovací návrh pana poslance Voleníka a abychom hlasovali pro zákon tak, jak byl předložen.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Prosím spravodajcov, aby sa, pokiaľ majú takúto požiadavku, vyjadrili. Prosím pani spravodajkyňu Hrubú.

Společná zpravodajka výborů SL D. Hrubá: Za Sněmovnu lidu snad mohu opakovat jenom to, co včera. Vzhledem k tomu, že v tisku 193 sociální výbor Sněmovny lidu doporučil přijetí zákona, dělám to i já dnes a doporučuji přijetí včetně pozměňovacího návrhu.

Předsedající místopředseda FS J. Stank: Ďakujem. Ešte spoločný spravodajca poslanec Hošek.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP