- nízké využití prostředků na podporu strukturálních změn (zatím pouze 0,8 mld Kčs, plnění na 25,5 %) je způsobeno především nedořešením podpory konverze v roce 1992, kdy z rozpočtované částky ve výši 1 mld Kčs bylo k 30. 6. vykázáno nulové čerpání. Řešením této otázky se zabývala vláda ČSFR koncem července a přijala potřebná opatření.

5. Státní pokladniční poukázky

Do 31. 1. 1992 poskytovala Státní banka československá úvěr na vyrovnání krátkodobých schodků státních rozpočtů. V návaznosti na zákon č. 22/1992 Sb., o Státní bance československé, podle něhož už tento úvěr není možno poskytovat, byla mezi ministerstvy financí a Státní bankou československou uzavřena dohoda o zabezpečení systému krytí přechodných schodků státních rozpočtů státními pokladničními poukázkami (dále jen SPP).

Při stanovování potřebného objemu jednotlivých emisí SPP se vychází z operativních hlášení o běžném plnění státních rozpočtů, která SBČS denně předkládá (většinou s jednodenním zpožděním), a dále z prognózy předpokládaného následujícího vývoje sald státních rozpočtů, v níž se berou v úvahu předpokládané jednak běžné, jednak mimořádné rozpočtové příjmy a výdaje.

V 1. pololetí 1992 provedlo federální ministerstvo financí pět emisí SPP v celkové hodnotě 15,7 mld Kčs, a to tzv. americkým způsobem aukčního prodeje, kterého se zatím zúčastňují pouze peněžní ústavy. Z těchto pěti emisí byla v dubnu jedna tzv. rychlá emise (bez aukce) v celkové hodnotě 1,5 mld Kčs, kterou celou odkoupila SBČS. Lhůta splatnosti byla většinou jednoměsíční, průměrná úroková míra dosažená při jednotlivých aukcích měla postupně klesající tendenci a pohybovala se od 12,7 % (1. emise) do 6,6 % (5. emise).

V průběhu sledovaného období se ukázalo, že objem emitovaných SPP pokryl skutečně vykazované schodky státního rozpočtu federace. Několikrát však vznikl nekrytý debetní zůstatek státního rozpočtu federace, který může být podle zmíněné dohody mezi ministerstvy financí a SBČS pokryt tzv. technickým úvěrem, a to po dobu pěti pracovních dnů, aby bylo možno připravit další emisi SPP. Tato lhůta byla překročena u státního rozpočtu federace v dubnu o jeden den, v červnu o čtyři dny.

Ministerstvo financí České republiky uskutečnilo v 1. pololetí čtyři emise SPP v celkové hodnotě 38 mld Kčs, z nich měla jedna dvouměsíční a jedna tříměsíční lhůtu splatnosti. Průměrná úroková míra dosažená při jednotlivých emisích se pohybovala od 10,7 % do 8,3 %. Poslední emise SPP je z části umístěna i u České pojišťovny.

Ministerstvo financí Slovenské republiky provedlo šest emisí SPP (z toho jednu tzv. rychlou) v celkové hodnotě 12,5 mld Kčs, většinou s jednoměsíční lhůtou splatnosti. Průměrná úroková míra byla v rozmezí od 9,6 % do 6,1 %. Pětidenní lhůta pro technický úvěr byla několikanásobně překročena v dubnu (o 15 pracovních dnů).

Prognózy vývoje sald státních rozpočtů není možno provádět s jednoznačnou přesností, a proto dochází v některých kratších obdobích k tomu, že rozsah emisí SPP přesahuje ve větší míře dosažené rozpočtové schodky nebo se časově překrývá i s rozpočtovými přebytky. Takto dosažené kreditní zůstatky státních rozpočtů, vzniklé v důsledku nadměrné emise SPP, nemusí však vždy znamenat nadměrné úrokové zatížení státních rozpočtů, protože jsou úročeny na úrovni diskontu minus 1 %, tj. v současné době 8 %.

6. Plnění rozpočtového kritéria MMF k 30. 6. 1992

Kritérium pro hodnocení výsledků rozpočtového hospodaření dohodnuté na rok 1992 s Mezinárodním měnovým fondem předpokládá následující vývoj čisté zadluženosti vládního sektoru u bank:

k 1. 1. 1992

-52 mld Kčs

30. 6. 1992

-64 mld Kčs

30. 9. 1992

-70 mld Kčs

31. 12. 1992

-82 mld Kčs

K 30. 6. 1992 bylo tedy uvažováno se zvýšením čistého úvěru vládě o 12 mld Kčs proti výchozímu stavu k 1. 1. 1992 (pro 1. čtvrtletí nebylo kriterium stanoveno).

Podle předběžných výsledků k 30. 6. 1992 se čistý úvěr vládě vyvíjel následovně:

 

v mld Kčs

 

k 31. 12. 1991

k 30. 6. 1992

Běžné hospodaření souhrnu státních rozpočtů (vč. krytí emisí SPP)

-18,6

+20,9

Saldo státních finančních aktiv a pasív

-42,0

-44,5

Saldo hospodaření místních rozpočtů

+6,9

+10,5

Fondy rezerv místních rozpočtů

+1,6

+3,0

Mimorozpočtové prostředky (státní fondy)

+0,3

+2,3

Emise státních pokladničních poukázek (SPP) umístěných u bank

x

-12,5

Emise státních obligací na KBV

x

-7,6

Finanční zúčtování 1991 (dluhy z rozpočtových schodků)

x

-20,5

Čistá pozice vlády u bank celkem

-51,8

-48,4

Stav čisté zadluženosti vládního sektoru dosažený k 30. 6. vymezuje prostor v rozmezí 15,6 mld Kčs pod hranici stanoveného kritéria (-64 mld Kčs). Tento příznivý výsledek byl ovlivněn především dosaženým přebytkem hospodaření státních a místních rozpočtů. V tomto kontextu je však třeba uvážit, že průběh 1. pololetí byl ve znamení rizika výrazného nenaplnění rozpočtových příjmů (daně z obratu a odvodů ze zisku) a z toho vyplývající přísné regulace rozpočtových výdajů.

Pro další období však existuje velice reálné nebezpečí, že při pokračujícím poklesu příjmů (hlavně daně z obratu) se nepodaří udržet předpokládanou úroveň výdajů, z větší části pouze odložených, s existujícími signály na jejich možné překročení. Ve svém důsledku to tedy znamená, že ačkoliv kritéria pro 3. a 4. čtvrtletí jsou stanovena pro možnost vyšší zadluženosti vládního sektoru u bankovní soustavy, rozpětí ve výši 33,6 mld Kčs mezi stavem k 30. 6. a kritériem k 31. 12. 1992 nemusí stačit k pokrytí možných schodků rozpočtového hospodaření v tomto období.

7. Předběžné hodnocení výsledků hospodaření státních rozpočtů ke konci července

V hospodaření státních rozpočtů byly k 31. červenci 1992 dosaženy tyto souhrnné výsledky (údaje po vypořádání společných příjmů):

 

 

 

 

 

 

v mld Kčs

 

 

Příjmy

 

Výdaje

 

 

Saldo

 

Rozpočet

Skutečnost k 31. 7.

%

Rozpočet

Skutečnost k 31. 7.

%

příjmů a výdajů

Federace

134,7

68,5

50,9

134,7

69,2

51,4

-0,7

ČR

255,9

141,5

55,3

255,9

139,6

54,6

+1,9

SR

119,2

64,4

54,0

119,2

65,6

55,0

-1,2

vztahy mezi rozpočty

-5,0

-2,8

x

-5,0

-2,8

x

x

Celkem

504,8

271,6

53,8

504,8

271,6

53,8

0

Při vyrovnanosti celkových rozpočtových příjmů a výdajů je saldo souhrnu rozpočtů ve srovnání se stavem k 30. 6. 1992 horší o 4 mld Kčs. Na tomto zhoršení se podílí státní rozpočet ČR částkou 4,2 mld Kčs, státní rozpočet SR částkou 1,1 mld Kčs, přičemž výsledek federálního rozpočtu se zlepšil o 1,3 mld Kčs.

K meziměsíčnímu zhoršení salda rozpočtu došlo - přes zvýšení inkasa rozpočtových příjmů - vlivem zrychleného čerpání rozpočtových výdajů:

 

Příjmy

Výdaje

Saldo

 

mld Kčs

%

mld Kčs

%

mld Kčs

- měsíční průměr za 1. pololetí

37,9

7,5

37,6

7,4

+0,3

- červenec

44,1

8,7

48,4

9,5

-4,3

- rozdíl proti průměru

+6,2

+1,2

+10,8

+2,1

x

Na zlepšení ve vývoji rozpočtových příjmů se podílí zejména daň z obratu a částečně i odvody ze zisku (ve srovnání s průměrem za předchozí měsíce):

 

daň z obratu

odvody ze zisku

 

mld Kčs

%

mld Kčs

%

- 1. pololetí

56,9

39,3

55,6

48,0

- měsíční průměr 1. pololetí

9,5

6,6

9,3

8,0

z toho: červen

9,9

6,8

10,3

8,9

- červenec

11,5

7,9

9,8

8,5

- rozdíl proti průměru

+2,0

+1,3

+0,5

+0,5

Ve zvýšení inkasa daně z obratu v červenci se projevuje obvyklý sezonní vliv a proto ho nelze považovat za zlom v dosavadním nepříznivém vývoji této příjmové položky. Výnos daně za leden až červenec je o 5 mld Kčs nižší ve srovnání se stejným obdobím minulého roku a i za předpokladu udržení červencové výše inkasa daně z obratu ve zbývajících měsících roku by její celoroční výpadek ve srovnání s rozpočtem činil 18-19 mld Kčs.

Výpadek příjmů trvá i v odvodech z objemu mezd, jejichž předpokládaná celoroční výše je ke konci července plněna pouze na 51,4 %.

Naopak pokračuje příznivý vývoj inkasa daně ze mzdy, které je ke konci července plněno na 63,4 % resp. ve srovnání se stejným obdobím m. r. je o 20,6 % vyšší. To umožňuje ve státních rozpočtech republik částečně zmírnit dopady z výpadku jiných daňových příjmů.

Zrychlení v čerpání rozpočtových výdajů v červenci se projevuje ve všech státních rozpočtech jak vyplývá z tohoto přehledu:

 

měsíční průměr za leden až červen

červenec

rozdíl v červenci

 

mld Kčs

%

mld Kčs

%

mld Kčs

body

Federace

9,6

7,1

11,4

8,5

+1,8

+1,4

ČR

19,0

7,4

25,8

10,1

+6,8

+2,7

SR

9,0

7,6

11,2

9,4

+2,2

+1,8

Celkem

37,6

7,4

48,4

9,5

+10,8

+2,1

Čerpání celoročních rozpočtovaných výdajů ke konci července (i přes uvedené zrychlení v samotném červenci) představující 53,8 % je ovlivněno trvající regulací výdajů z úrovně ministerstev financí. Uvedené relativně nízké plnění je však výrazně ovlivněno tím, že dotace do místních rozpočtů byly zatím poskytnuty jen v rozsahu 37,4 % jejich celoročního objemu.

Výdaje státních rozpočtů na ústředně řízené orgány a organizace jsou plněny na 56,1 %, z toho neinvestiční výdaje (příspěvky) rozpočtovým a příspěvkovým organizacím na 57,8 %.

Právě u této skupiny výdajů lze očekávat tlak na jejich zvýšení v dalších měsících. Zejména státní rozpočty republik budou muset řešit problém rozpočtových výdajů z titulu zvýšení dávek důchodového zabezpečení a mezd v organizacích rozpočtové sféry, které nejsou v potřebném rozsahu zajištěny zdroji státních rozpočtů. Ve federálním rozpočtu lze očekávat překročení dotací finančním institucím na majetkovou újmu (k 31. 7. jsou čerpány na 87,1 %) a zřejmě i na státní vyrovnávací příspěvek, neboť v obou případech byla potřeba prostředků v rozpočtu podhodnocena.

Z hlediska porovnání situace jednotlivých státních rozpočtů se ukazuje, že do složitější situace se dostává federální rozpočet právě svou vysokou závislostí na inkasu daně z obratu a rozpočet Slovenské republiky.

I když je plnění výdajů federálního rozpočtu (51,4 %) relativně nižší než ve státních rozpočtech republik (až o 3,6 bodu) je plnění jeho příjmů horší (až o 4,4 body).

Zhoršení souhrnného výsledku rozpočtového hospodaření v červenci signalizuje pravděpodobnost vzniku schodku rozpočtového hospodaření v dalších měsících, neboť je nutno počítat s obvyklým sezonním vyšším čerpáním rozpočtových výdajů. Těžiště problému vyrovnanosti rozpočtu v letošním roce - a to i při pokračující regulaci rozpočtových výdajů a přijetí příp. dalších opatření k zabránění jejich neúměrného zvýšení v závěru roku - je tak jako v r. 1991 v celkově nižších rozpočtových příjmech.

Závěry

Výsledky hospodaření státních rozpočtů v 1. pololetí t. r., charakterizované v souhrnu přebytkem ve výši 4 mld Kčs, předběžné výsledky hospodaření ke konci července (v podstatě vyrovnanost souhrnu státních rozpočtů) a zejména očekávaný tlak na růst výdajů ve 2. pololetí při dosavadním neplnění záměrů ve vývoji některých rozhodujících rozpočtových příjmů (hlavně v dani z obratu) svědčí o tendenci ke vzniku schodků všech státních rozpočtů v letošním roce.

Jednání Finanční rady, konané dne 27. července t. r., zdůraznilo nezbytnost čelit této tendenci, zamezit vzniku deficitu, resp. ho minimalizovat. K zajištění tohoto základního cíle se účastníci jednání shodli v názoru, že opatření rozpočtové politiky budou zaměřena jak do oblasti rozpočtových příjmů, tak výdajů, přičemž postup ministerstev financí bude koordinovaný. V souladu s programovým prohlášením vlády ČSFR se předpokládá zachování dosavadních pravidel rozpočtového hospodaření do konce letošního roku.

Těžiště opatření v rozpočtových příjmech bude v dani z obratu, kde půjde o snížení jejích dosavadních výpadků a prohloubení opatření k zamezení daňových úniků. I když o úpravách sazeb daně z obratu z hlediska věcného i časového není zatím definitivně rozhodnuto, vychází se ze zásady, že tyto úpravy budou přihlížet k zavedení daně z přidané hodnoty a spotřebních daní od počátku roku 1993.

V rozpočtových výdajích pokračují ministerstva financí v regulaci jejich výše i v období 3. čtvrtletí. Kritickým obdobím z tohoto hlediska - a to i s přihlédnutím ke zkušenostem minulého roku - bude období 4. čtvrtletí, kdy je třeba zamezit překročení schválených celoročních výdajů. Z toho vyplývá, že rozpočtově nekryté nezbytné potřeby je třeba řešit především úsporami v ostatních výdajích, příp. přijmout další opatření.

PŘÍLOHA

Přehled nejdůležitějších opatření finanční politiky v 1. pololetí 1992

K nejvýznamnějším opatřením v oblasti fiskální politiky v 1. pololetí r. 1992 patřilo:

- snížení dovozní přirážky pro zboží určené na výrobní spotřebu,

- zavedení dovozní daně na dovozy fyzických osob se stejnou sazbou jako příslušná daň z obratu,

- přijetí opatření MF ČR a MF SR na osvobození některých (podle stanovených kritérií) nově vzniklých podnikatelských subjektů od důchodové daně v období prvních dvou let jejich existence,

- opatření FMF proti daňovým únikům u daně z obratu, odpočet daně v případě vývozu se uskuteční až po předložení dokladu o vývozu,

- zvýšení limitu pro poskytování garancí z republikových rozpočtů: u ČR ze 6 mld Kčs na 10 % z příjmů rozpočtu v daném roce, u SR na cca 19 mld Kčs.

- zvýšení důchodů (v průměru o 200 Kčs, což si vyžádá cca 5,9 mld Kčs z rozpočtů).

V souvislosti s platností zákona o SBČS skončilo automatické úvěrování průběžných schodků státních rozpočtů. Od února jsou k získání potřebných prostředků používány emise pokladničních poukázek. FMF, MF ČR i MF SR uskutečnily několik emisí pokladničních poukázek se splatností do jednoho až dvou měsíců. Výše průměrného úroku, za který byly tyto emise umísťovány (možnost nákupu omezena na SBČS a obchodní banky), postupně klesala. Republiková ministerstva financí též emitovala státní dluhopisy na krytí potřeb komplexní bytové výstavby (určeno obchodním bankám).

V rámci měnové politiky patřily k nejzávažnějším opatřením:

- úprava koše zahraničních měn, na základě kterého se stanovuje devizový kurs čs. koruny ke konvertibilním měnám,

- zvýšení limitu na nákup deviz pro turistické účely,

- snížení diskontní sazby SBČS z 9,5 % na 9 %,

- SBČS zrušila maximální odchylku úrokových sazeb od diskontu (úrokový strop),

- v návaznosti na kroky SBČS obchodní banky vesměs snížily úrokové sazby z úvěrů a depozit,

- zrušení netržní tranše refinančního úvěru a zvýšení četnosti aukcí refinančního úvěru,

- uvedení do provozu clearingového centra zajišťujícího zúčtování mezi bankami,

- příprava a zahájení reeskontu směnek a lombardu cenných papírů.

V průběhu 1. pololetí vznikly resp. zahájily činnost některé nové instituce:

- Exportní garanční a pojišťovací společnost zaměřená na podporu vývozu,

- Českomoravská záruční a rozvojová banka zaměřená na podporu malého a středního podnikání (obdobná instituce ve SR již existuje),

- Agentura pro zahraniční investice a rozvoj ČR na podporu vstupu zahraničního kapitálu,

- Bratislavská mezinárodní burza, a. s. (komoditní burza).

V průběhu 1. pololetí bylo schváleno několik zásadních zákonů:

- nové federální daňové zákony platné od 1. 1. 1993 včetně novely ústavního zákona o čs. federaci převádějící kompetence ve správě, výkonu a kontrole daně z přidané hodnoty a spotřebních daní a poplatků spojených s dovozem či vývozem na Ústřední celní správu,

- nové daňové zákony ČR a SR,

- vládní nařízení o podmínkách použití investičních bodů investičními privatizačními fondy,

- zákon o investičních společnostech a investičních fondech,

- zákon o burze cenných papírů,

- zákon o komoditní burze.

Federální ministerstvo financí

Odbor I/4

Výsledky plnění státních rozpočtů 1992

v mil. Kčs

Období: leden-červen 1992

1991

1992

Rozdíl plnění

Index %

Státní rozpočet ČSFR konsolidovaný:

Roční

Plnění

% roční

Rozpočet

Plnění

% plnění

I-VI

Rozp. 92/

Skut. 92/

Souhrn ČSFR (Federace + ČR + SR)

rozpočet

I-VI

skuteč.

roční

I-VI

rozpočtu

1992-91

/Rozp. 91

/Skut. 91

Příjmy celkem

490307

240576

51.6

604806

227460

45.1

-13116

103.0

94.5

A. Daň z obratu

141905

63540

51.5

144980

56906

39.3

-6635

102.2

89.6

B. Podnikové odvody a daně

260489

128289

65.4

239305

108967

45.6

-19322

95.6

84.9

1. Podnikové odvody a daně ze zisku

136769

81268

62.0

125796

69544

47.3

-21744

92.0

73.3

v tom: podíl na spol. odvodech a daních

134166

79186

62.1

116830

55649

46.0

-23537

86.3

70.3

důchodová daň ze zisku

2603

2102

69.7

9965

3695

39.1

1793

382.8

185.3

2. Odvody z objemu mezd

107238

44439

47.0

109970

46199

43.8

3760

102.5

108.5

3. Zemědělská daň z pozemků

2863

659

22.8

2340

632

27.0

73

81.7

113.1

4. Odvody Státní banky čs.

3600

1474

55.9

1200

146

12.2

-1328

33.3

9.9

5. Ostatní odvody podniků

0

629

48.2

0

446

x

-83

x

84.3

C. Jiné příjmy

97913

48747

43.9

120521

61686

61.1

12641

123.1

126.3

6. Clo a dovozní přirážka

8800

6364

46.6

14600

6662

46.6

1298

165.9

124.2

7. Daň ze mzdy

55906

26288

46.7

69230

31798

63.7

6510

106.9

121.0

8. Příjmy rozp. a odvody přísp. organizací

20927

8860

44.7

18650

6661

47.6

1

86.6

100.0

9. Poplatky, pokuty a penále

1725

1264

40.4

2414

2613

106.2

1349

139.9

206.7

10. Splátky půjček poskytnutých z rozpočtu

7840

3477

44.6

12000

3366

28.1

-111

153.1

96.8

11. Kreditní úroky

610

160

7.6

6660

1179

17.7

1029

1091.8

786.0

13. Ostatní příjmy

2106

3344

31.7

7067

7109

100.6

3766

336.7

212.6

C.1. Dotace z rozpočtu federace do republik

0

0

x

0

0

x

0

x

x

Výdaje celkem

482907

222888

46.0

604606

223446

44.3

667

104.5

100.2

A. Vlastní výdaje

404768

186800

46.1

443968

206330

46.5

20530

109.7

111.0

1. Investiční dotace podnikům

6813

3197

40.1

7547

4469

59.6

1292

85.6

140.4

2. Výdaje na investice rozp. organizací

16406

4805

29.1

20311

6135

25.3

330

123.6

106.9

3. Dotace na investice PO

3731

1229

26.6

5495

4020

73.2

2791

147.3

327.1

4. Dotace na bytovou výstavbu

3350

260

11.6

2185

209

9.6

-41

65.2

83.6

5. Neinvest. dotace podnikům (vč. družstev)

53662

22583

44.3

36703

13685

37.3

-6898

68.5

60.6

6. Neinvest. dotace finančním institucím

7076

1650

23.7

4000

3230

80.6

1580

56.5

195.8

7. Neinv. výdaje RO a neinv. příspěvky PO

311826

162066

47.1

367727

175562

47.7

23476

117.9

115.4

v tom: neinv. výdaje na soc. zabezpečení

129729

57693

46.3

138127

67342

48.8

9449

106.6

116.3

státní vyrovnávací příspěvek

32000

12649

41.6

21100

10941

51.9

-1908

65.9

85.2

neinv. příspěvky přísp. organizací

11310

2005

21.0

19840

22555

113.7

20550

175.4

1124.9

debetní úroky

2745

3

0.1

8200

3369

41.1

3366

298.7

112300.0

poskytnuté úvěry z rozpočtu

3120

2310

46.9

6680

1621

26.5

-489

220.5

78.8

ostatní

132924

77026

52.1

173580

69534

40.1

-7492

130.6

90.3

B. Dotace místním rozpočtům

78119

37086

51.1

60836

17115

26.1

-19973

77.9

46.1

8. Dotace na investice míst. rozpočtům

15143

6236

51.0

10350

1517

14.7

-6719

66.3

16.4

9. Neinvest. dotace místním rozpočtům

62976

28852

51.2

60488

16598

30.9

-13254

80.2

54.1

Přebytek/ schodek

7400

17686

x

0

4015

x

-13673

0.0

22.7

Emise státních pokladních poukázek (SPP)

x

x

x

0

16929

x

x

x

x

Přebytek/ schodek vč. SPP

x

x

x

0

20944

x

x

x

x


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP