Nelze se spokojit sociologickým vysvětlením
této atmosféry a uchlácholit se nadějí,
že to všechno je jen přechodné a dočasné.
Nelze dokonce spoléhat ani na to, že lepší
legislativa a kvalitnější výkon státní
moci samy o sobě vše vyřeší. Je
třeba čehosi víc: trpělivě
vdechovat nového ducha do politiky a vůbec veřejného
života, pěstovat jejich kulturu a znovu a znovu obnovovat
jejich duchovní a mravní dimenzi. Obávám
se, že málokdo z nás si uvědomuje, jak
dalekosáhle politická atmosféra či
politický styl ovlivňují celý veřejný
život a kolik veskrze konkrétních důsledků
může mít politika bez přiměřené
míry vnitřní noblesy. Nemyslím si
vůbec, že by politici či veřejní
činitelé měli být mravokárci,
moralisty a kazateli. Domnívám se jen, že by
odpovědnost za věci obecné, kterou přijali,
měli přijímat v její celistvosti.
Jinak se může stát, že všechna namáhavá
práce legislativy a exekutivy ztratí smysl, protože
přestane dopadat do rodící se občanské
společnosti a dotvářet ji, a rozpustí
se v obecném mravním marasmu.
Téma mravních východisek politiky a vůbec
lidského konání se vynořuje v našich
dějinách často, dalo by se dokonce říci,
že je jedním z jejích vůdčích
motivů. Pocit zvýšené spoluodpověnosti
za věci lidského společenství zde
možná pramení ze zkušenosti, že pokojný
život v našem prostoru je nemyslitelný, není-li
mír i kolem nás. Zřejmě to tedy bylo
samo naše geopolitické postavení, které
nás naučilo nezajímat se jen o nás
samé a pěstovalo v nás smysl pro mravní
rozměr politiky. Pro Masaryka byl etický základ
demokracie samozřejmostí a nedávno to byl
Jan Patočka, kdo znovu zreflektoval politický význam
pravdy jako veličiny mravní.
Stojíme-li dnes před úkolem formulovat hodnoty,
na nichž by měl být založen náš
nový stát, chceme-li tyto hodnoty proměňovat
v živého ducha naší politiky a chceme-li
tím přispívat k mravní rekonstituci
naší společnosti, pak nemusíme chodit
pro inspiraci daleko. Stačí, když v souladu
s preambulí naší nové ústavy
navážeme na naše vlastní dobré
tradice. Nevznášejí se ve vzduchu, ani netlí
jen v zaprášených svazcích knihoven.
Jsou součástí genetické výbavy
naší společnosti. Jako takové je lze
vyprošťovat z hlubin společenského podvědomí,
pěstovat je a rozvíjet.
Smysl pro širší souvislosti patří
neodmyslitelně k této tradici. Přičemž
politika státu, který se nově konstituuje
na samém sklonku dvacátého století,
by měla být prodchnuta vědomím těchto
souvislostí dvojnásob.
Naši planetu dnes obepíná vlastně jediná
globální civilizace. Dík tomu nežijí
jednotlivé kultury už dávno ve vzájemné
izolaci a jejich lokální konflikty nejsou už
dávno jen lokální. Cokoli dobrého
či špatného se děje kdekoli, má
své přímé či nepřímé
důsledky všude. Přísně vzato,
sdílíme jediný osud a čelíme
témuž ohrožení. Sugestivní a zároveň
nebezpečně zestejňující tlak
této civilizace se přitom dnes stále častěji
složitě proplétá a sráží
s emancipačními snahami stovek a tisíců
kulturních okruhů, které ji tvoří.
Nejrůznější národy, etnika a
religiózní celky po celém světě
povstávají na obranu své nezaměnitelné
identity, často vybaveny touž standardní technikou,
kterou jim dnešní civilizace nabízí.
Jako by se dík civilizačnímu vývoji
stával prostor, v němž žijeme, stále
těsnější, což vyvolává
stále větší vzájemnou nesnášenlivost
všech, kteří ho obývají.
Možná, že v kotli tohoto celosvětového
zápasu se zvolna a těžce rodí nová
éra. Éra multikulturního světa jako
světa, který je schopen vstřebávat
civilizaci vskutku pluralitním způsobem a v němž
si jednotlivé kultury už navzájem nevnucují
své kulturní modely jako ty lepší a
jiným nadřazené, ale v němž se
začínají navzájem chápat a
učit se své globální koexistenci,
vynucované potřebou společného boje
proti společným ohrožením. Možná,
že se tak zvolna rodí jakási planetární
metakultura jako prostředník společné
odpovědnosti za osud lidstva.
Leckomu se může zdát, že úvahy
tohoto druhu mají pramálo společného
s každodenními starostmi dnešní České
republiky. Já si to nemyslím. Stačí
například analyzovat způsob myšlení,
který vedl předchozí režim k politice,
jež svými důsledky zničila severní
Čechy, aby bylo zřejmé, že to byl především
totální nedostatek vědomí širších
souvislostí, přesahujících horizont
jednoho lidského života či jedné lokality,
který způsobil to, co se stalo a co je dnes veskrze
vážnou starostí naší vlády.
Ale nejen to: lze doložit, že nedostatek širší
odpovědnosti, té, která by měla spolutvořit
metakulturu dnešního světa, se může
svými přímým i či nepřímými
důsledky neblaze dotýkat téměř
všeho. Aby mi bylo dobře rozuměno: nevyzývám
k tomu, abychom se pokoušeli mesianisticky řešit
problémy, které jsou evidentně za hranicí
našich možností, sil a vlivu. Domnívám
se jen, že bychom určité věci měli
prostě vědět. Bude-li naše každodenní
politické rozhodování prodchnuto vědomím
komplexnosti věcí tohoto světa, pokornou
úctou k jejich řádu a pocitem širší
odpovědnosti, která z toho vyplývá,
bude to stačit. Bude to stačit k tomu, abych m o
věcech, jimiž se bezprostředně musíme
zabývat, nebo na něž máme vliv, rozhodovali
lépe. A bude to stačit i k tomu, abychom si obzor
vlastního vlivu sami z pohodlnosti nezužovali.
Zajisté chápete, že přimlouvám-li
se tu - ostatně jako už tolikrát v minulosti
- za prohloubení duchovního a mravního rozměru
politiky, tedy za oživení našich dobrých
tradic, pak tím zároveň varuji před
oživením našich tradic špatných:
přízemnosti, provincialismu, šosácké
přihrbenosti, poníženosti před mocnými
a povýšenosti k bezmocným, úhybného
myšlení, snahy proklouznout dějinami za každou
cenu i za cenu ztráty vlastní tváře.
Jedním z úkolů, s nímž jsme se
během uplynulých tří let nedokázali
vskutku důsledně a přitom civilizovaně
vyrovnat, je pohled do tváře naší vlastní
minulosti. Tento dluh přispívá k obecné
nervozitě. A také v této oblasti se zatím
prosazují spíš naše špatné
tradice, než naše tradice dobré. Jako odstrašující
příklad těchto špatných tradic
mohou posloužit některé jevy z doby poválečné,
od nemorálního stanoviska daného větami
typu co bylo, bylo nebo co jsme si, to jsme si, přes stejně
nemorální hony na čarodějnice spojené
s různými hanebnými excesy, až po kupčení
s vlastní minulostí, kdy například
pouhý konjunkturální příklon
k nově nastupující totalitě proměňoval
mnohé kolaboranty v odbojáře a skuteční
odbojáři byli znovu pronásledováni,
nejednou dokonce bývalými kolaboranty, ať už
jako nepohodlní svědci jejich minulosti nebo jako
jejich živoucí výčitka svědomí.
Něco takového se už nesmí opakovat.
Je v zájmu hygieny našeho budoucího vývoje,
aby vina a odpovědnost byly jasně a přesně
pojmenovány, aby byl dán průchod spravedlnosti
a naše společné povědomí si osvojilo
princip, že žádný zločin ani žádná
zásluha nesmějí zůstat zapomenuty.
Je třeba oddělit vinu mravní, politickou
a trestní a nalézt k nim adekvátní
přístup. Je třeba, aby se všichni, kteří
vzdorovali totalitní moci, dočkali satisfakce. Je
třeba otevřít prostor i pro pokání
a odpuštění. Musíme zabránit
možnosti nového bezpráví a ponižování
lidské důstojnosti a čelit nebezpečí,
že různí náhle se objevivší
mstitelé národa budou zase svévolně
a bezostyšně osočovat ty, kteří
se pokoušeli - ať lépe či hůř
- dělat něco pro návrat demokracie.
Považuji za velmi důležité, že se
Poslanecká sněmovna tímto úkolem znovu
obírá a hledá způsob, jak se kulturně
a zároveň důsledně vyrovnat s naší
minulostí. Nepodaří-li se nám to,
nemáme ani naději na kulturní budoucnost.
Paní poslankyně, páni poslanci, všechny
naše polistopadové vlády, parlamenty a ostatní
orgány státu se právem zabývaly velkými
systémovými změnami, kterými prochází
naše hospodářství, jako svou nejdůležitější
prioritou. Dnešní česká politická
moc se navíc musela přednostně zabývat
náročným procesem dělení státu.
V návalu této práce nezbývalo pochopitelně
mnoho času na klidné uvažování
o některých koncepčních otázkách,
přesahujících rámec změn makroekonomických
či obecně systémových, tedy změn
forem hospodářského života, a dotýkajících
se - dovolíte-li mi tuto poněkud zjednodušující
formulaci - i jeho samotného obsahu. Leccos v tomto směru
muselo být řešeno ad hoc, na poslední
chvíli, pod tlakem aktuální situace, tedy
nikoli na pozadí jasného vědomí širších
souvislostí a určitějších představ
o žádoucích vývojových směrech.
Celý život jsem kritizoval pýchu novověkého
člověka, který si myslí, že jeho
rozum je schopen všechno obsáhnout, pochopit komplexně
život a svět, vymyslet jejich lepší podobu,
odvodit z toho nějaký plán pro budoucnost,
tento plán předat státu jako jeho nejvhodnějšímu
uskutečňovateli a posléze ho - bez ohledu
na skutečný běh života - vnucovat společnosti.
Rozhodně se tedy nepřimlouvám za centrální
plánování budoucnosti a rozhodně nepovažuji
stát za tak jasnozřivý subjekt, že jedině
on nejlépe ví, co život potřebuje a
kam by se měl - ubírat. Domnívám se
pouze, že v životě národů a společností
bývají chvíle velkých historických
zvratů či rozcestí, kdy jsou prostě
donuceny přemýšlet o struktuře svých
zdrojů a možností, o samotné své
ekonomické totožnosti, o svých lepších
či horších perspektivách, a ovšem
i o ekonomických nástrojích, jimiž vývoj
co nejlépe směrovat, Anebo si snad nezřizují
lidé, národy a společnosti stát právě
proto, aby jim pomáhal řešit věci, které
nelze řešit bez domluvy a kooperace všech?
Jsem přesvědčen, že i my se dnes ocitáme
v přelomové situaci a musíme se zamyslet
nad tím, kde stojíme, jaké máme šance
a kudy bychom se měli ubírat.
Není to úkol, který přísluší
jen vládě nebo na který může
stačit vláda sama. Je třeba něčeho
víc: vytvořit koncepční prostředí.
Totiž klima, které bude provokovat jednotlivce, nezávislá
vědecká pracoviště, podnikatelské
subjekty, zainteresovanou veřejnost, sdělovací
prostředky a posléze i zastupitelské sbory
a státní správu k tomu, aby uvažovaly
strategicky a víc se zamýšlely nad tím,
co je dlouhodobě a z hlediska celku perspektivní
a co nikoliv.
Jsou otázky, kterým se prostě nevyhneme.
Například: budeme zemí převážně
tranzitní, a budeme proto podporovat modernizaci letišť,
stavbu dálnic, připravovat se urbanisticky na budoucí
stavbu rychlodrážních systémů
a usnadňovat už teď rozvoj příslušné
infrastruktury? Budeme se orientovat - v duchu některých
prognóz světového vývoje - spíš
k určité regionální autonomizaci hospodářského
života, anebo půjdeme cestou rychlých vstupů
do nadnárodních integrovaných celků?
Do jaké míry vsadíme na turismus a podporu
všeho, co z něj může udělat mocný
zdroj prosperity? Opřeme se o potenciál dovednosti
a vynalézavosti našich lidí a budeme podporovat
především malé a střední
výrobce a podnikatele? Jakou perspektivu má naše
elektronika a radiotechnika? Jak se postavíme k našemu
leteckému průmyslu?
Jaké vývojové možnosti má náš
těžký průmysl? A co téma v těchto
dnech obzvlášť živé, totiž energetika?
Nejde přece jen o to, zda dostavíme či nedostavíme
Temelín. Jde o to, zda máme názor na budoucí
vývoj naší energetiky jako takové. Na
které energetické zdroje se pokusíme orientovat
víc a na které méně? Jak budeme podporovat
vše, co směřuje k energetickým úsporám?
Jak podpoříme decentralizaci zdrojů a jejich
konkurenci? Jak aspoň dočasně zvýhodníme
všechny, kdo se vydají cestou budování
lokálních a ekologicky přijatelných
výrob energie? Jakým tempem - v závislosti
na celkové energetické koncepci - má postupovat
útlum těžby v severočeské hnědouhelné
pánvi a odsiřování, či naopak
odstavování příslušných
tepelných elektráren? Jakými ekonomickými
nástroji lze podporovat tvorbu nových pracovních
příležitostí pro horníky? Zdá
se mi, že na žádnou z těchto otázek
nelze odpovídat, izolovaně bez určitého
názoru na hospodářskou a tudíž
i energetickou budoucnost naší země.
Okolnost, že komunismus postavil celé naše hospodářství
na hlavu, kombinovaná s okolností, že svou
ekonomiku budujeme v rámci nového státního
útvaru, nás staví podle mého názoru
před úkol obohacovat naši ekonomickou reformu
i o tento druh přemýšlení. Jeho
případné výsledky pak mohou být
jedním z dobrých vodítek jak v ekonomickém
rozhodování exekutivy, např. při posuzování
privatizačních projektů, tak při legislativní
tvorbě jakožto tvorbě pravidel, jimiž
se svobodná hra tržních sil řídí.
Čímž se vlastně oklikou vracím
ke svému starému tématu: není hry
tam, kde není pravidel. A nemohou být dobrými
pravidly ta, která nevyrůstají z určitého
názoru na sám smysl dané hry. V našem
případě z širší odpovědnosti
za budoucí osud našeho společenství.
I kořeny těchto pravidel tedy tkví ve sféře
mravní. Ostatně bez určitého morálního
klimatu nemají ani ta sebelepší pravidla valnou
naději na to, že budou dodržována, a že
se tedy nestanou jen hromadou popsaného papíru.
Všichni víme, že demokratický, právní
a prosperující stát je v dnešním
světě myslitelný jen jako stát v nejširším
slova smyslu kulturní. Tedy jako stát, který
chápe přímo existenční význam,
který pro jeho budoucnost mají takové oblasti,
jako je školství, zdravotnictví, sociální
péče, vědecký výzkum a kultura
jako taková. Všichni víme, že i tyto oblasti
se dnes u nás musí radikálně transformovat,
odpoutat od státu, naučit se nespoléhat jen
na to, že stát všechno automaticky zaplatí,
a že se musí přizpůsobit úplně
jiným podmínkám, než jaké měly
dosud.
To ale opět neznamená, že pouhé mechanické
snížení státních dotací
samo zařídí všechno ostatní.
Tak bychom mohli docela snadno vylít s vaničkou
i dítě. Jsem přesvědčen, že
i zde se musí úsporné hospodaření
s penězi daňových poplatníků
odvíjet od konkrétních transformačních
koncepcí. Nejprve je třeba vytvářet
legislativní předpoklady k tvorbě a využívání
pluralitních zdrojů, odpoutaných od státního
rozpočtu anebo jen volně s ním spojených
a jasně cílených, a potom teprve dotace snižovat.
Jsou například školy, vědecké
ústavy či kulturní instituce, které
vědí, jak by se mohly v nových podmínkách
ekonomicky udržet, kdyby k tomu měly zákonnou
možnost, Vzít jim dotaci a nedat jim zároveň
tuto možnost, považuji za velmi nebezpečné.
V této věci nám zůstala zákonodárná
moc hodně dlužna.
Dovolte mi nyní, prosím, několik vět
o české zahraniční politice. Samostatná
Česká republika, jak se dnes často zdůrazňuje,
se ocitá ve srovnání s Československem
zřetelněji v západní části
Evropy, k jejímž duchovním tradicím
a politickým hodnotám se proto právem hlásí
ještě důrazněji, než jak jsme to
činili dosud. Její zahraniční politika
chce být přitom konkrétní, věcná,
neokázalá, ale zároveň sebevědomá
v tom smyslu, že se nemíní chovat k Západu
jako ponížený prosebník, ale jako jeho
rovnoprávná součást, která
má v jeho rámci - tak jako kterákoli jiná
- právo na vlastní názor.
Cíle zahraničně politické koncepce
naší vlády jsou dobré. Rád bych
přispíval k tomu, aby střízlivost
a uměřenost této politiky nevedla k postupné
ztrátě jejího vnitřního étosu,
a tím i ke ztrátě zajímavosti, a aby
posléze neupadala do podezření, že realistické
vědomí vlastních možností ji
vede až na pokraj provincialismu. Rád bych přispíval
k tomu, aby si česká zahraniční politika
zachovávala integrálního ducha i dobrý
styl, jakož i k tomu, aby bylo zřejmé, že
je založena - v souladu s politickými hodnotami, k
nimž se hlásí na jasném vědomí
spoluodpovědnosti za osud lidského společenství.
Nebude-li toto dostatečně zřejmé,
stěží si vydobude naše nová republika
obecný respekt.
Myšlenka, že nejsme prosebníky, ale partnery,
kteří mají také co nabídnout
a kteří se chtějí podílet rovnoprávně
s jinými na společném rozhodování,
provázela naši polistopadovou zahraniční
politiku od samého počátku, a je tudíž
dnes na co navázat. Domnívám se dokonce,
že tento důstojný postoj bychom měli
projevovat sice noblesně, ale ještě důrazněji.
A to nejenom směrem k Evropskému společenství,
jak to bylo ostatně už několikrát učiněno,
ale i směrem k NATO. Nemůžeme se omezovat jen
na opakované deklarování své touhy
stát se brzy jeho řádným členem
a jinak pro to nedělat nic. Tím bychom vyvolávali
víceméně oprávněný dojem,
že nám běží jen o ochranný
deštník této aliance, aniž jsme sami ochotni
se v jejím rámci nebo spolu s ní v něčem
angažovat. Chceme-li něčí pomoc, musíme
sami také něco nabídnout. Neumím si
představit, že by o nás mohl být v brzké
době zájem, pokud bychom se už teď viditelně
nehlásili ke svému dílu spoluodpovědnosti
za evropské věci a nedávali najevo své
odhodlání dělat sami něco pro mír,
svobodu a bezpečnost na našem kontinentě.
Myslím si, že naše zahraniční politika
by měla být opět iniciativní, ale
zároveň už poučenější.
Myslím si, že bychom se měli aktivně
podílet na práci OSN i KBSE, že bychom se měli
opět viditelně zapojit do diskusí o evropské
budoucnosti, že bychom měli na půdě
Rady Evropy, jejímž členem se zřejmě
brzy staneme, a dalších podobných organizací,
dát jasně najevo, že respekt k lidským
právům, úctu k právnímu řádu
a vědomí nedělitelnosti lidské svobody
skutečně považujeme za samu osu těch
hodnot, které sdílíme se Západem,
a nikoli jen za jakousi nutnou nadstavbu či dekoraci, jejichž
formální zdůrazňování
by nám mělo usnadnit ekonomické začlenění
do západního světa.
Rovněž se nemůžeme podle mého názoru
zříkat naší spoluodpovědnosti
za stabilitu ve střední Evropě a našeho
bytostného zájmu na stabilitě i v té
její části, která je na východ
od nás. Doufat, že Česká republika může
být rychleji včleněna do západních
ekonomických, politických a bezpečnostních
struktur jen tehdy, vymaní-li se z prostředí,
které ji obklopuje, a zapomene-li na ně, by bylo
čirou iluzí. O jakousi novou výspu na pomezí
dvou světů bude Západ stěží
stát a ani v našem zájmu není být
rizikovým pomezím západního světa
či dokonce nárazníkem, za nímž
je jen cosi, co se s trochou despektu nazývá Východ.
Nedomnívám se vůbec, že musíme
někomu přizpůsobovat svůj krok, nechat
se kýmkoli svazovat či omezovat nebo se skrývat
v houfu v naději, že jen v houfu lze čehokoli
dosáhnout. Myslím si pouze, že nám nesmí
být lhostejné, co se děje kolem nás,
že jsme povinni se svými sousedy kooperovat, udržovat
s nimi trvalý politický dialog, vyměňovat
si zkušenosti, a pokud to bude pro všechny výhodné,
koordinovat s nimi své kroky.
Demokratičnost státu je posuzována vždycky
také - a právem podle toho, jak dotyčný
stát dokáže vycházet, aniž by cokoli
slevoval ze svých zásad a ze své identity
- se svými nejbližšími sousedy. Přezíravost
ke komukoli není vstupenkou nikam.
Nemusím zajisté zvlášť zdůrazňovat,
jak důležité v tomto směru je, abychom
udržovali a rozvíjeli všechny dobré vazby,
které nás spojují s naším sousedem
nejbližším, se Slovenskou republikou.
Přispějeme-li svým dílem ke klidnému
vývoji ve střední a východní
Evropě, pak nás to nejen nevzdálí
Západu, ale naopak k němu přiblíží,
Pocitem širší odpovědnosti, o níž
jsem se tu už vícekrát zmínil a k níž
nás dnešní neradostný stav světa
naléhavě volá, by podle mého pevného
přesvědčení měla být
prodchnuta i naše zahraniční politika. Naše
geografické postavení není neštěstí,
ale naopak výzva k osobitým výkonům.
Vážená Poslanecká sněmovno, na
závěr bych se rád zmínil stručně
o tom, jak rozumím ústavnímu a politickému
postavení prezidenta České republiky. Český
prezident není šéfem exekutivy či vůdcem
parlamentní většiny, není to instituce,
které občané svěřili ve všeobecných
a přímých volbách rozhodující
vliv na politiku státu a její bezprostřední
výkon. Ty jsou svěřeny vládě
kontrolované parlamentem. To ale neznamená, že
prezident je pouhou formální dekorací státu.
Je nepřímo voleným ústavním
činitelem s velmi specifickým posláním
a postavením. Jako ten, kdo jmenuje vládu, za jistých
okolností rozpouští Poslaneckou sněmovnu
a sám je po dobu svého funkčního období
nepočítám-li se zvláštní
případ velezrady neodvolatelný, měl
by podle mého mínění být především
prostředníkem kontinuity státní moci,
hlavně v případě střídání
vládnoucích politických sil nebo v případě
politických krizí, tedy určitou zárukou
politické stability v zemi, představitelem identity
a integrity státu, jakousi konstantou politického
systému, jeho "pevným bodem " či
instancí "posledního odvolání".
Z tohoto jeho ústavního postavení vyplývá,
že spíš než autorem konkrétních
politických řešení by měl být
zárukou jejich legitimity, ochráncem prostoru a
pravidel jejich tvorby, strážcem politické
kultury, která tuto tvorbu provází.
Při výkonu svých pravomocí musí
pochopitelně prezident úzce spolupracovat s vládou,
nejen proto, že mnohé z jeho úkonů vyžadují
spolupodpis ministerského předsedy, ale především
proto, že jeho úkolem je ctít rozhodnutí
občanů ve volbách, a tudíž i
politiku, která z tohoto rozhodnutí vzešla.
Pokud jde o parlament, domnívám se, že právo
vracet zákony k novému projednání
by mohlo přibližovat prezidenta parlamentu a vůbec
celému legislativnímu procesu. Bude-li mít
totiž prezident i parlament zájem na tom, aby se žádný
zákon nevracel, pak se budou muset navzájem seznamovat
se svými stanovisky dříve, než je zákon
přijat. Podpisem zákona se navíc prezident
nezavazuje pouze k jeho dodržování, jak je
tomu v případě, že toto právo
nemá, ale dává tím i najevo, že
se zákonem souhlasí, a je tudíž schopen
za ním opravdu s přesvědčením
stát před domácí i zahraniční
veřejností. Právo suspenzívního
veta chápu tedy pozitivně: jako výzvu ke
spolupráci mezi parlamentem a prezidentem, nikoli jako
příležitost k jejich konfrontaci.
Z ústavního postavení prezidenta podle mého
přesvědčení vyplývá,
že prezident se nemůže chovat jako politická
strana, tedy jako jeden ze subjektů, soutěžících
o politickou moc, a že by pokud možno neměl vstupovat
do každodenních politických pří,
nebo se dokonce s nějakou existující stranou
přímo identifikovat. Spíš by se měl
soustředit na témata takříkajíc
systémová a obecně hodnotová, tedy
na to, co tak či onak souvisí se základními
existenčními otázkami státu, jeho
demokratickou identitou a politickou stabilitou. Svého
vlivu by měl využívat obezřetně,
přičemž by se měl - jako ten, kdo není
odkázán na proměňující
se politické nálady voličů orientovat
spíše na zájmy všeobecné a dlouhodobé,
související s duchovními a mravními
hodnotami, na nichž je stát založen, jeho dlouhodobými
perspektivami a jeho mezinárodní prestiží.
Dámy a pánové, zajisté si spolu se
mnou uvědomujete zvláštní odpovědnost,
která na nás leží. Uvádíme
v život nový ústavní systém nově
konstituovaného státu, zakládáme nový
politický systém a vazby, vztahy, zvyklosti a pravidla,
která mu dáváme, předurčují
možná jeho podobu na dlouhá léta a desítiletí.
Nerozhodujeme tedy jen o tom, jaký obsah my sami dáme
svým funkcím a institucím a jakou tvář
vtiskneme své práci, ale do značné
míry i o tom, jaký obsah a jakou tvář
budou mít v době, kdy budeme už dávno
vystřídáni našimi následovníky.
Je to velká odpovědnost, ale zároveň
historická příležitost, která
jen tak často někoho nepotká.
Přeji nám všem, abychom této příležitosti
využili dobře, nezklamali ty, kteří
nám důvěřují, a zůstali
věrni všem dobrým předsevzetím,
s nimiž jsme přijali svůj úkol.
Děkuji vám za pozornost. (Dlouhotrvající
potlesk.)
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu prezidentu
Václavu Havlovi za jeho slova.
Nyní přistoupíme k projednání
prvního bodu pořadu, a tím je
Sněmovní tisk č. 95. K tomuto bodu jsme tento
sněmovní tisk obdrželi a z pověření
vlády odůvodní předložený
návrh ministr zahraničních věcí
pan Josef Zieleniec. Prosím, aby se ujal slova.
Ministr zahraničních věcí ČR
Josef Zieleniec: Vážený pane předsedo,
vážený pane prezidente, vážená
sněmovno, návrh vlády České
republiky, který je předmětem jednání
Poslanecké sněmovny, konstatuje, že Česká
republika nebude sukcedovat do smlouvy mezi Československou
socialistickou republikou a Maďarskou lidovou republikou
o výstavbě a provozu Soustavy vodních děl
Gabčíkovo - Nagymaros a na ni navazujících
smluvních dokumentů a že Česká
republika neuplatní vůči Slovenské
republice majetkové nároky vztahující
se ke společným investicím, vyplývající
ze smlouvy v souladu s ústavním zákonem o
dělení majetku České a Slovenské
Federativní Republiky mezi Českou republiku a Slovenskou
republiku a jeho přechodem na Českou republiku a
Slovenskou republiku.
Návrh vychází z toho, že z hlediska
mezinárodně právního se jedná
o lokalizovanou smlouvu, která se vztahuje pouze k území
Slovenské republiky. Rovněž podle územního
principu zakotveného ve zmíněném zákonu
o dělení majetku federace přechází
nemovitý majetek na nástupnický stát,
na jehož území se nachází.
Z obsahu nóty ministerstva zahraničních věcí
Slovenské republiky ze dne 4. ledna t. r. se dá
usuzovat, že s tímto stanoviskem se ztotožňuje
i slovenská strana. (Předsedající:
páni poslanci, paní poslankyně, klid, není
možné rušit řečníka hlasitým
hovorem.)
Sukcese do této smlouvy by znamenala plné vtažení
České republiky do sporu s Maďarskou republikou,
který by dlouhodobě zatěžoval vzájemné
vztahy, které v současné době lze
považovat za dobré a obě strany mají
zájem o jejich další rozvoj.
Doporučuji, vážené poslankyně
a vážení poslanci, abyste s tímto vládním
návrhem vyjádřili souhlas. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu ministru
zahraničí Josefu Zieleniecovi. Oznamuji, že
tento vládní návrh dalšího postupu
v projednávané věci byl k projednání
přikázán zahraničnímu výboru
a ústavně právnímu výboru.
Usnesení obou výborů vám byla rozdána
a obsahují návrh usnesení Poslanecké
sněmovny.
Táži se nyní zástupců obou výborů,
zda se k věci chtějí vyjádřit.
(Jde o zahraniční výbor a ústavně
právní výbor.)
Hlásí se paní poslankyně Janů.
Uděluji jí slovo.
Poslankyně Ivana Janů: Vážený
pane prezidente, vážený pane předsedo,
vážená vládo, dámy a pánové,
chtěla bych za zahraniční výbor, ale
rovněž za ústavně právní
výbor a za třetí výbor, který
z vlastní iniciativy projednal zmíněný
návrh (a to byl výbor rozpočtový),
říci, že všechny tři výbory
přijaly identická usnesení, která
máte před sebou.
Jako zástupce těchto tří výborů
bych chtěla spolu s panem ministrem doporučit vašemu
schválení návrh usnesení v tom smyslu,
že všechny tří výbory doporučují,
aby sněmovna souhlasila s tím, aby naše republika
nesukcedovala do této smlouvy. Jedná se o smlouvu
lokalizovanou a zároveň o smlouvu prezidentskou,
takže je potřeba, abychom svým usnesením
potvrdili návrh, který vám byl rozdán.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji paní
poslankyni Janů a otevírám rozpravu. Táži
se, kdo se do ní hlásí. (Nikdo.) Nejsou přihlášky
do rozpravy.
Proto rozpravu uzavírám a budeme hlasovat o návrhu
usnesení.
Kdo souhlasí s předloženým návrhem
usnesení, ať zvedne ruku! 103.
Kdo je proti návrhu, ať zvedne ruku! Nikdo.
Usnesení bylo přijato a ukončili jsme projednávání
tohoto bodu.
Dalším bodem je
Z pověření vlády podá informaci
ministr vnitra pan Jan Ruml. Prosím, pane ministře,
ujměte se slova.