Přítomni:
Místopředsedové PSP J. Vlach, J. Kasal, K.
Ledvinka, P. Tollner a 169 poslanců.
Za vládu České republiky: prezident
Nejvyššího kontrolního úřadu
P. Hussar.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, zahajuji dnešní jednání. Dalším
bodem je
K tomuto bodu vám bylo rozdáno usnesení výboru
pro vědu, vzdělání, kulturu a tělovýchovu.
V tomto okamžiku bych požádal pana předsedu
výboru Kozla o odůvodnění předloženého
návrhu. Prosím, pane předsedo, máte
slovo.
Poslanec František Kozel: Dobrý den, pane místopředsedo,
pane předsedo, dámy a pánové. Náš
výbor byl pověřen organizačním
výborem, aby shromáždil návrh kandidátů
na volbu členů Rady České tiskové
kanceláře. Všichni předložení
kandidáti a kandidátky byli pozváni na jednání
výboru a výsledky jednání výboru
jsou v usnesení č. 11 z roku 1993, které
máte na stole. Všichni kandidáti, kteří
jsou předloženi sněmovně k volbě,
splnili zákonem stanovené podmínky.
Zároveň máte přiložen návrh
volebního řádu pro tajnou volbu členů
Rady České tiskové kanceláře.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Chtěl bych ještě avizovat, že vám
navrhnu, resp. se zeptám sněmovny, pokud nebude
námitek, abychom logicky tyto dva body spojili, abychom
ušetřili čas, neboť u obou předpokládáme,
že bude tajná volba.
Děkuji panu předsedovi a otevírám
rozpravu, do níž se zatím nikdo písemně
nepřihlásil. Včera se zde hlásil pan
poslanec Valach s procedurálním návrhem.
Prosím, pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Vítězslav Valach: Vážený
pane místopředsedo, vážený pane
předsedo, kolegyně a kolegové, dovolte mi,
abych jménem klubu svobodných liberálů
v Poslanecké sněmovně podal procedurální
návrh na přerušení projednávání
bodu volby členů Rady České tiskové
kanceláře. Uvedu důvody, které nás
k tomuto kroku vedou.
Když se v prosinci projednával návrh zákona
týkající se další budoucnosti
televizního vysílání, byli to členové
našeho klubu, kteří podali pozměňovací
návrh k původnímu návrhu zákona,
aby oba celoplošné signály působily
jako veřejně právní instituce. Tento
pozměňovací návrh poslance Vyvadila
nebyl přijat, ale v zápětí nebyl přijat
ani návrh zákona. Budiž v této souvislosti
zdůrazněny následující momenty.
Poslanci Nezávislého liberálního klubu
se v této době ve svých úvahách
neopírali snad jen o důvody věcné,
ale, ač se to dalo obtížně definovat,
vedly nás k tomu především obavy z následků
této právní úpravy, kdy Rada pro televizní
a rozhlasové vysílání má následně
nezvratitelný monopol ve svém počínání.
Dalo se i tušit, že s touto otázkou souvisí
značné finanční zájmy a právě
tyto pochybnosti vedly k již zmíněnému
postupu.
Poté, co nebyl přijat návrh zákona
skupiny poslanců ODS, byl přijat kompromisní
návrh, neboť zejména někteří
původní předkladatelé vyvolali na
televizní obrazovce psychologickou kampaň v tom
smyslu, že od 1. ledna celý národ bude sledovat
na bývalém kanále F1 zrnění.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pane
kolego, promiňte, chtěl jsem se zeptat, jak toto
souvisí s volbou členů Rady České
tiskové kanceláře. Já bych také
mohl velmi dlouze hovořit o problematice televize.
Poslanec Vítězslav Valach: To byl jen krátký
úvod. Neuplynul ani celý měsíc a Rada
pro televizní a rozhlasové vysílání
rozhodla tak, jak rozhodla, a mnozí z poslanců,
kteří v předchozí fázi radikálně
bojovali za privatizaci a napadali poslance - řekl bych
- umírněné, z určité skepse
začali rozhodnutí Rady velice radikálně
kritizovat Máme za to, že neodůvodněně.
Pokud parlament přijal takový zákon, musel
také zároveň počítat s tím,
že ona Rada, mající téměř
neomezené pravomoce a byť následně odpovědná
Poslanecké sněmovně, rozhodne tak, jak rozhodne.
V současné fázi projednáváme
opět otázku vzniku nezávislé instituce
mající kontrolovat Českou tiskovou kancelář.
Poznatky ze slyšení jednotlivých kandidátů
nikterak nesvědčí o jejich mimořádné
způsobilosti pro výkon této funkce, přesto
Rada tiskové kanceláře má opět
výrazné pravomoce, vyplývající
zejména z § 8 zákona č. 517/1992 Sb.,
a s ohledem právě na způsobilost kandidátů
je na místě otázka, zda zvolení členové
jsou s to svých povinností dostát.
Jestliže se mnozí z nich často vyjadřovali
v tom smyslu, že prakticky nemají hlubší
znalosti v oboru sdělovacích prostředků,
těžko mohou dbát na důsledné
plnění poslání tiskové kanceláře.
Máme rovněž pochybnosti, zda jsou s to jmenovat
a odvolávat generálního ředitele tak,
aby skutečně byl prvotřídním
odborníkem. Máme také vážné
obavy zda text zákona opět neumožní
situaci, kdy budeme po několika málo měsících
opět žehrat na to, co jsme učinili.
Náš klub nepředjednal tuto otázku s
ostatními kluby a je si tedy vědom skutečnosti,
že s vysokou pravděpodobností procedurální
návrh nebude přijat. Přesto jsme přesvědčeni
o tom, že by Poslanecká sněmovna měla
zvážit otázku přerušení
volby Rady tiskové kanceláře a v této
souvislosti zvážit novelu zákona o ČTK.
Jsme přesvědčeni totiž o tom, že
v této etapě se zdá být nejvhodnější
variantou volba generálního ředitele přímo
Poslaneckou sněmovnou s tím, že nemůže
být problémem, aby kontrolní funkce plnil
příslušný výbor popřípadě
příslušná stálá komise
pro sdělovací prostředky.
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, nejde nám v žádném
případě o vyvolávání
destrukčních úvah, ale máme natolik
vážné pochybnosti o tom, že volba Rady
tiskové kanceláře je namístě,
že navrhujeme přerušit volbu Rady tiskové
kanceláře, projednat tuto otázku v klubech
a na nejbližší schůzi politického
grémia posoudit, zda by nebyla účelná
novela zákona o ČTK. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
za tento příspěvek do rozpravy, který
vyústil v procedurální návrh. Kdo
se dále hlásí do rozpravy? Pan kolega Skočovský.
Prosím pane kolego, máte slovo.
Poslanec Miloš Skočovský: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, dávám
návrh, aby zejména pro Grantovou agenturu byl návrh
usnesení, kde jsou uvedena jména, doplněn
základními charakteristikami osob. Mám na
mysli zejména odborné charakteristiky a místní
příslušnost, nemám na mysli ani tak
politické záležitosti. Myslím si, že
Grantová agentura bude rozhodovat o miliardě korun,
týkajících se výzkumu a vývoje,
takže u této agentury bychom měli vědět
koho volíme, zda je to vědec, či zda je to
osoba, která s vědou nemá nic společného
apod. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu kolegovi Skočovskému, do rozpravy se dále
nikdo nehlásí, rozpravu tedy uzavírám,
byla to vlastně poznámka až k dalšímu
bodu, nicméně věcně ty body spolu
souvisí, tak si to prosím pamatujme. Chci se zeptat
v tomto okamžiku zástupce navrhovatele, zda se chce
k tomu vyjádřit? Je tomu tak, prosím tedy
pan poslanec Kozel.
Poslanec František Kozel: Vyjádřil bych
se v tom smyslu, že bych trval na původním
programu, tedy na dvou oddělených bodech, volba
členů Rady ČTK a volba členů
dozorčí rady Grantové agentury. To by nám
otevřelo cestu a mohli bychom uvažovat o návrhu,
který podal pan kolega Valach a mohli bychom se tedy také
věnovat volbě členů dozorčí
rady.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy
a pánové promiňte jenom vysvětlení
technického návrhu, který jsem já
navrhoval. Vzhledem k tomu, že ty dva body jsou za sebou,
a vzhledem k tomu, že bychom měli racionálně
podle mého názoru nakládat se svým
časem, já jsem říkal, že si myslím,
že potom ten akt volby bychom mohli, pokud nebudete mít
námitek, spojit a tím ušetřit čas,
ale nemyslel jsem, že bychom měli projednání
těch dvou bodů smísit. Pan kolega Kozel se
hlásí o slovo.
Poslanec František Kozel: V tom případě
bych chtěl pokračovat ve vysvětlování,
pochopitelně že ty podklady, které byly žádány
u členů rady Grantové agentury, má
výbor pro vědu, vzdělání, kulturu,
mládež a tělovýchovu k dispozici. A
všechny tyto podklady byly k dispozici při pohovorech
s jednotlivými uchazeči. Takže každý
klub, každý poslanec měl možnost se tohoto
jednání zúčastnit a tyto informace
získat.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Promiňte,
pane kolego, ale v tomto okamžiku by bylo dobře, aby
poslouchal zejména pan kolega Skočovský,
který zřejmě diskutuje o něčem
jiném, pan kolega se pokouší odpovědět
a podat informace právě vám. Děkuji.
Poslanec František Kozel: Pane místopředsedo,
já mám času dost, já to ochotně
vysvětlím ještě jednou.
Říkal jsem, že náš výbor,
když hovořil s každým z uchazečů,
s každým kandidátem, měl ty podklady,
které byly žádány, k dispozici, každý
poslanec se mohl zúčastnit, každý klub
mohl poslat zástupce na toto jednání a vše,
co by chtěl vědět, se mohl dozvědět
a mohl dokonce položit přímo dotaz každému
kandidátovi, atd. Navíc při minulé
volbě do Rady pro rozhlasové a televizní
vysílání, když jsme do usnesení
dali některé informace navíc, tak na žádost
některých poslanců tyto informace musely
být zase odstraněny. Takže tolik na vysvětlenou
kolegovi Skočovskému.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Ano,
děkuji, je to zcela obvyklý postup.
Dámy a pánové, rozprava je ukončena.
Z příspěvků vyplynul procedurální
návrh. Ptal jsem se zástupce navrhovatele, zda se
chce vyjádřit k této záležitosti.
On v podstatě zareagoval. Jsem povinen dát o tomto
procedurálním návrhu hlasovat.
Je to návrh pana poslance Valacha, který vyplynul
z jeho příspěvku, a je to návrh na
přerušení projednávání
tohoto bodu s tím, aby se celou záležitostí
- když to zkrátím zabývaly kluby a politické
grémium a abychom se k věci vrátili až
na některé z příštích
schůzí Poslanecké sněmovny, případně
poté, co se dohodneme na novelizaci zákona.
Dámy a pánové, kdo je pro přijetí
tohoto procedurálního návrhu, ať zvedne
ruku. 18.
Kdo je proti? 17.
Tento návrh nebyl přijat.
Dámy a pánové, budeme tedy pokračovat
v projednávání tohoto bodu.
Doporučuji, abychom nejprve rozhodli o způsobu hlasování.
Kdo souhlasí s tím, aby členové Rady
tiskové kanceláře byli voleni tajným
hlasováním, ať zvedne ruku. 136.
Kdo je proti? 2.
Děkuji, tento návrh byl přijat.
Nyní přistoupíme ke schválení
volebního řádu.
Návrh volebního řádu jste obdrželi.
V rozpravě k němu nebylo připomínek
ani pozměňovacích návrhů.
Ptám se, kdo souhlasí s předloženým
návrhem volebního řádu? 133.
Kdo je proti? Nikdo.
Schválili jsme tedy volební řád a
budeme se jím řídit.
Dámy a pánové, nyní, vzhledem k tomu,
že jsme schválili tajné hlasování,
dovoluji si vám navrhnout, abychom přerušili
projednávání tohoto bodu a přistoupili
k projednání dalšího bodu, což
je volba členů dozorčí rady Grantové
agentury, a potom akt voleb obou dvou spojili v jedno, abychom
šetřili náš čas.
Je proti tomuto postupu námitka nebo připomínka?
(Námitky ani připomínky nebyly.) Budeme se
tedy řídit tímto postupem.
Dalším bodem tedy je
K tomuto bodu vám bylo rozdáno usnesení výboru
pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež
a tělovýchovu.
Prosím nyní zástupce tohoto výboru
pana poslance Kozla, aby se ujal slova.
Poslanec František Kozel: Ani k tomuto bodu neřeknu
nic nového, než co bylo řečeno k volbě
členů Rady ČTK. Opět byli všichni
navržení kandidáti pozváni. Ti, kteří
se zúčastnili, splnili podmínky stanovené
zákonem.
Na lavicích máte usnesení č. 12 ze
dne 17. 2., kterým jsou vám tito kandidáti
předloženi k volbě.
Máte zároveň předložen návrh
volebního řádu pro tajnou volbu dozorčí
rady Grantové agentury.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Kozlovi a otvírám rozpravu k tomuto
bodu. Kdo se hlásí do rozpravy?
Poslanec Martin Syka: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, mám též
procedurální návrh.
Jak jsem se dozvěděl, neměla možnost
zaujmout stanovisko k této dozorčí radě
Rada vlády pro vědu a technologie. Myslím
si, že je to institut potřebný, který
by měl svůj názor vyslovit. Když jsem
mluvil se zástupci Rady vlády, říkali
mi, že mají mnoho zajímavých kandidátů.
Myslím, že bychom tuto volbu uspěchali, kdybychom
k ní přistoupili už dnes.
Přimlouvám se tedy za to, abychom volbu této
rady odložili na příští plénum,
tedy březnové. Požádal bych v této
souvislosti gesční výbor, aby spolu se svými
komisemi se ještě jednou vrátil k projednání
zástupců do této rady.
Ze skutečně vážných důvodů
vznáším tento procedurální návrh,
tedy přerušit volbu dozorčí rady a přeložit
ji na březnové plénum. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
za tento příspěvek panu poslanci Sykovi.
Dámy a pánové, do rozpravy se dále
nikdo nepřihlásil. Hlásí se pan poslanec
Kozel.
Poslanec František Kozel: Vážený
pane místopředsedo, dovoluji si vznést návrh,
abychom jednání přerušili na čtvrt
hodiny a rozešli se do klubů.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
za tento návrh. Dále se hlásí pan
poslanec Soural.
Poslanec Jaroslav Soural: Vážený pane
předsedající, dámy a pánové,
my jsme ve výboru tento problém řešili
skutečně zodpovědně. Narozdíl
od kandidátů do Rady ČTK, výběr
do dozorčí rady Grantové agentury byl z hlediska
kvality kandidátů podstatně lepší
a je možno bez nadsázky říci, že
máme skutečně dostatečně kvalitní
výběr. Necítím tedy nejmenší
potřebu tento problém dramatizovat, přerušovat,
jestliže ze zákona nám tato povinnost náleží
a tento proces je již stejně zpožděn.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Samozřejmě jsem měl panu poslanci Souralovi
zabránit v jeho vystoupení, jakmile jsem pochopil,
že jde o rozpravu k procedurálnímu návrhu,
nicméně, takto po ránu jsem velmi tolerantní.
Dámy a pánové, využívám
svého práva předsedajícího
a vyhlašuji přestávku na 20 minut. Začneme
jednat v 9.50 hodin. Zda se některé kluby rozhodnou
využít této přestávky, je na
jejich vůli.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vážené
kolegyně, vážení kolegové, budeme
pokračovat v našem jednání. Přestávku
jsme vyhlásili tak, aby měly některé
kluby možnost ji využít ke svému jednání.
Nyní budeme pokračovat v projednávání
bodu "Volba členů dozorčí rady
Grantové agentury". Před přestávkou
zazněl procedurální návrh. O slovo
se hlásí poslanec Syka.
Poslanec Martin Syka: Pane předsedající,
vážené kolegyně, vážení
kolegové, po projednání v klubech svůj
procedurální návrh stahuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Vážené kolegyně a kolegové, rozprava
k tomuto bodu byla uzavřena. Chystám se vám
navrhnout, abychom rozhodli stejně jako u předešlého
bodu o způsobu hlasování. Doporučuji,
abychom i v tomto případě rozhodovali tajným
hlasováním.
Kdo souhlasí, aby členové dozorčí
rady Grantové agentury byli voleni tajným hlasováním,
ať zvedne ruku. 117.
Kdo je proti? 2.
Tento návrh byl přijat.
Nyní přistoupíme ke schválení
volebního řádu. Návrh volebního
řádu jste obdrželi písemně. V
rozpravě nezazněly pozměňovací
ani doplňující návrhy.
Ptám se, kdo je pro schválení návrhu
volebního řádu, ať zvedne ruku. 135.
Kdo je proti? 1.
Tento návrh byl schválen.
Dámy a pánové, nyní můžeme
přistoupit k oběma tajným volbám.
Hlasovací lístky mají ověřovatelé
připraveny. Potřebují zhruba 5 minut na přípravu.
Je 10,00 hodin. V 10,05 začneme vydávat hlasovací
lístky. Jejich výdej potrvá 25 minut. Ve
sněmovně se sejdeme v 10,35 a budeme pokračovat
projednáváním dalšího bodu. Děkuji
vám.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Dámy
a pánové, zahajuji přerušené
jednání a doufám, že nebudou námitky
proti tomu, abychom pokračovali v dalším programu
s tím, že s výsledky voleb budeme seznámeni
až za 40 až 45 minut poté, co ověřovatelé
vyhodnotí volby. Jestliže není námitek
proti tomuto postupu, budeme se věnovat dalšímu
bodu, tedy bodu jedenáctému, což je
Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní
tisk 18 a společnou zprávu výborů
k němu jako sněmovní tisk 44. Za skupinu
navrhovatelů předložený návrh
odůvodní poslanec Josef Mandík. Prosím
ho, aby se ujal slova.
Poslanec Josef Mandík: Vážený
pane místopředsedo, vážený pane
předsedo, vážené dámy a pánové,
v resortu zemědělství je v současné
době celkem 137 zemědělských, potravinářských
a 15 lesnických středních odborných
učilišť. Dále 19 odborných učilišť
zajišťujících výuku zvláštních
učebních oborů, 15 učilišť
pro žáky s nedokončenou základní
docházkou a 22 středisek praktického vyučování.
Jsou to samostatné právní subjekty na bázi
příspěvkové organizace, financované
podle § 12 školského zákona z nákladů
organizací, pro něž se žáci připravují,
ze zdrojů státního rozpočtu, přes
školské úřady, z příspěvků
resortu na investice a provoz podle vyhlášky MF ČR
č. 205/1991 Sb. a dále od rodičů a
z vlastní hospodářské činnosti.
Koncepce zemědělského a lesnického
učňovského školství vychází
ze stávající a předpokládané
struktury zemědělství, potravinářského
průmyslu a lesního hospodářství,
kde dochází k významnému posunu v
potřebě pracovníků vlivem privatizace
řady rozhodujících činností
a s ní spojeného růstu produktivity práce
a tím snížení potřebného
počtu pracovníků k zabezpečení
daného objemu prací. Naznačená situace
na trhu práce vyžaduje zásadní řešení
směřující ke zvýšení
kvality odborné přípravy vyučenců
a zdůraznění zejména praktické
stránky jejich znalostí a dovedností. Aby
bylo možno uvedené požadavky zajistit, je mj.
nutno zachovat komplexnost přípravy učňů
na povolání ve státních středních
odborných učilištích a zajistit předpoklady
pro vytvoření takových podmínek v
rámci transformace zemědělství a lesního
hospodářství, v nichž by měla
učiliště možnost zabezpečit praktický
výcvik žáků ve vlastních zařízeních.
V současné době, kdy probíhá
privatizace státních zemědělských
a lesnických organizací a transformace zemědělských
družstev, nejeví většina těchto
organizací přílišný zájem
o poskytování pracovišť a pracovních
příležitostí pro odborný výcvik
učňů. Původní majetek školních
hospodářství i majetek zemědělských
organizací, při nichž byly zřízeny
školní závody, se stává součástí
privatizačních a transformačních projektů
bez dalších záruk využití pro odborný
výcvik učňů. Střední
odborná učiliště se tak dostávají
do neřešitelných problémů, kde
v současné době zajistit kvalitní
odborný výcvik, neboť soukromý sektor
tuto oblast nedokáže dosud pokrýt. Nejcitlivěji
se tento stav projevuje u oboru biologického charakteru,
jako je zemědělec nebo farmář aj.
Navrhovaná novela zákona, umožňující
středním odborným učilištím
zřizovat školní hospodářství
jako vnitřní účelovou organizační
jednotku, která bude plnit účelové
poslání, spočívající
ve vytváření podmínek pro praktické
vyučování žáků a jejich
zájmovou odbornou činnost a v rozvíjení
odborné pedagogické práce učitelů
a mistrů odborné výchovy učilišť,
je v zájmu kvalitní přípravy učňů
na povolání v zemědělství nezbytně
nutná. Navrhovaná změna zákona žádným
způsobem nebrání privatizaci státních
zemědělských organizací, transformaci
zemědělských družstev ani restitučním
nárokům, vyplývajícím ze zákona
č. 229/1991 Sb. Školní hospodářství
středních odborných učilišť
s nezbytnou výměrou pozemků bude financováno
z výsledku hospodaření, který může
být ziskový nebo vyrovnaný, při daňovém
zatížení podle platných zákonů.
Provoz školního hospodářství
SOU nebude tedy vyžadovat zvýšení dotací
ze státního rozpočtu. Rovněž
tak v žádném případě nezvýší
počet žáků, kteří se nepřipraví
pro žádnou organizaci tj. státních žáků.
Počet těchto státních žáků
je v zásadě ovlivněn ustanovením §
12 školského zákona, který umožňuje
úhradu nákladů ze státního
rozpočtu v případě, že žák
nemá žádnou organizaci. Této skutečnosti
využívají státní organizace i
soukromí podnikatelé. Není realizováno
ustanovení § 12 odst. 4 školského zákona
a zřízení fondu na provoz a rozvoj středních
a odborných učilišť a jeho použití,
který má tuto problematiku řešit.
Vážené kolegyně a kolegové, bylo
vám rozdáno stanovisko navrhovatelů usnesení
vlády číslo 725, které řeší
připomínky vlády k návrhu zákona.
Znění návrhu zákona vychází
ze společné zprávy, odstraňuje problém
zřizování školních hospodářství
a středních odborných učilišť
různými zřizovateli. Přijetí
navrhované novely nebrání koncepčnímu
řešení celého školství a
umožňuje zřizovateli středního
odborného učiliště zřídit
školní hospodářství, které
je u našich západních sousedů samozřejmostí
a je považováno za nezbytné pro odbornou přípravu
učňů. Z těchto důvodů
vás žádám o podporu návrhu zákona.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Mandíkovi. Nyní žádám
společného zpravodaje, pana poslance Františka
Kozla, aby sněmovně odůvodnil společnou
zprávu výborů.
Poslanec František Kozel: Vážený
pane místopředsedo, vážený pane
předsedo, vážená sněmovno, návrh
novely zákona, který zde předložil pan
poslanec Mandík, projednaly tři výbory -
ústavně právní a zemědělský,
tyto dva výbory doporučily přijmout bez připomínek
předložený návrh. Náš výbor
pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež
a tělovýchovu vzal tento návrh na vědomí
a doporučil jeden pozměňovací návrh.
Toto vše je obsahem společné zprávy
- tisk č. 44. V této zprávě je přiloženo
i usnesení vlády České republiky.
Z tohoto usnesení je zřejmé, že vláda
nedoporučuje přijetí tohoto návrhu.
To je vše, co je možné říci k této
řekněme - stručné novele z hlediska
zpravodaje.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Kozlovi a otevírám rozpravu k tomuto
bodu programu. Jako první se přihlásil do
rozpravy písemně pan poslanec František Kozel,
kterého žádám, aby se ujal slova.
Poslanec František Kozel: Vážené
dámy a pánové, dovolte mi, abych se vyjádřil
k předložené novele zákona. Pan předkladatel
zde prohlásil při předložení
této novely dvě podstatné věci: že
tato novela nezvýší finanční
nároky na státní rozpočet a že
nezvýší počet státních
učňů. To je sice pravda, ale my bychom měli
směřovat k tomu, aby se snižovaly nároky
na státní rozpočet a aby se snižovaly
počty státních učňů.
Z tohoto důvodu, z tohoto podstatného důvodu
se domnívám, že toto opatření
by bylo činěno zcela bez ohledu na celek, ke kterému
by mělo školství, zejména učňovské
školství směřovat. Toto opatření,
které je navrženo, naopak bude konzervovat velmi vysoké
počty učňů, zvláště
v zemědělských učilištích,
kde se vlastně dostáváme na 100% státních
učňů. Tento vývoj je třeba
nejen konzervovat, ale tento vývoj je třeba zvrátit,
Proto se domnívám, že bychom tento návrh
přijmout neměli.
Je dobré si všimnout okamžiku, kdy vlastně
tato novela je předkládána. Je to v okamžiku,
kdy se objevili státní učni. Do doby, než
jsme pojem státní učeň neznali, tato
učiliště nepotřebovala školní
hospodářství, případně
školní statky atd., jak to bylo zvykem u středních
odborných škol. Domnívám se, že
okamžik, kdy se tento požadavek objevuje - na zřizování
hospodářství - svědčí
o tom, že je vyvolán právě vznikem institutu
státních učňů, a teď bych
mohl pokračovat v argumentaci znovu.
Z těchto dvou zásadních důvodů
- první jsem rozvedl - nedoporučuji přijetí.
Z hlediska nezvýšení finančních
nároků je třeba říci, že
školní hospodářství v současné
době představují již dost tak značný
finanční nárok - jsou to v rozpočtu
desítky miliónů korun. Když vezmeme
v úvahu, že naprostá většina těchto
učňů, kteří absolvují
učební obory zemědělské, nenajde
práci, domnívám se, že je to zbytečné
vyhazování peněz daňových poplatníků.
Z tohoto druhého důvodu nedoporučuji přijetí
této novely.