Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
panu premiérovi.
Vážené dámy a pánové,
při schvalování zařazení tohoto
bodu jsme současně schválili návrh
na způsob jeho projednání. Připomínám,
že jsme souhlasili s tím, aby po přednesené
informaci bylo jednání o tomto bodu přerušeno
do příští řádné
schůze Poslanecké sněmovny a rozprava aby
byla vedena rovněž až na příští
schůzi, od 23. března s tím, kdy také
bude k dispozici všem poslancům písemná
informace přednesená nyní panem premiérem.
Navrhuji proto na základě těchto skutečností
přijmout toto usnesení:
"Poslanecká sněmovna přerušuje
projednávání tohoto bodu do březnové
schůze od 23. 3. 1993 Poslanecké sněmovny."
Má k tomuto návrhu, který jsem přednesl,
někdo připomínku?
Není-li tomu tak, pak se ptám Poslanecké
sněmovny, kdo s návrhem usnesení souhlasí,
ať zvedne ruku. 116.
Kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že toto usnesení jsme schválili.
Doporučuji nyní, abychom nejdříve
vyslechli výsledky tajného hlasování
při volbě členů Rady České
tiskové kanceláře a členů dozorčí
rady Grantové agentury. Prosím pověřeného
ověřovatele Poslanecké sněmovny pana
kolegu Koláře, aby nás seznámil s
výsledky tajného hlasování.
Poslanec Robert Kolář: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, vážená vládo,
vážené dámy, vážení
pánové!
Dovolte, abych vás seznámil s výsledky třetího
kola tajného hlasování při volbě
členů Rady České tiskové kanceláře
a výsledky třetího kola tajného hlasování
při volbě členů dozorčí
rady Grantové agentury.
K třetímu kolu tajného hlasování
při volbě členů Rady České
tiskové kanceláře bylo ověřovateli
převzato 200 hlasovacích lístků. Z
toho bylo vydáno 160 hlasovacích lístků,
odevzdáno bylo 133 platných lístků,
20 neplatných lístků. 7 hlasovacích
lístků bylo neodevzdáno.
Hlasy byly odevzdány takto:
Pro pana Bohdana Dvořáka bylo odevzdáno 46
platných hlasů, nebyl zvolen.
Pro pana Jaroslava Knoba bylo odevzdáno 11 platných
hlasů, nebyl zvolen.
Pro pana Vladimíra Kolaju bylo odevzdáno 47 platných
hlasů, nebyl zvolen.
Pro pana Jana Urbana bylo odevzdáno 42 platných
hlasů, nebyl zvolen.
K třetímu kolu tajného hlasování
při volbě členů dozorčí
rady Grantové agentury bylo ověřovateli převzato
200 hlasovacích lístků. Z toho bylo vydáno
160 hlasovacích lístků. Odevzdáno
bylo 140 platných lístků a 13 neplatných
lístků. 7 hlasovacích lístků
bylo neodevzdáno.
Hlasy byly odevzdány takto:
Pro pana Vladislava Bízka bylo odevzdáno 73 platných
hlasů, nebyl zvolen.
Pro pana Miroslava Grégra bylo odevzdáno 51 platných
hlasů, nebyl zvolen.
Pro Josefa Hlaváče bylo odevzdáno 35 platných
hlasů, nebyl zvolen.
Pro pana Petra Konečného bylo odevzdáno 28
platných hlasů, nebyl zvolen.
Pro pana Františka Rypáčka bylo odevzdáno
77 platných hlasů, nebyl zvolen.
Pro pana Zdeňka Smetánku bylo odevzdáno 64
platných hlasů, nebyl zvolen.
Pro pana Jiřího Tesaře bylo odevzdáno
48 platných hlasů, nebyl zvolen.
Pro pana Stanislava Žáka bylo odevzdáno 77
platných hlasů, taktéž nebyl zvolen.
Třetím kolem jsme vyčerpali veškeré
možnosti při volbě těchto dvou orgánů,
které nám umožňoval námi schválený
volební řád, a proto tímto třetím
kolem první volba končí. Ve volbách
se bude pokračovat při druhé volbě
na základě nově sestavených kandidátních
listin při příští schůzi
Poslanecké sněmovny. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Konstatuji, že členy Rady České tiskové
kanceláře byli zvoleni Josef Vohryzek, Zdeňka
Hůlová, Jiří Jež, Přemysl
Vízner a Přemysl Zukal. Dále konstatuji,
že členy dozorčí rady Grantové
agentury byli zvoleni Rostislav Mach, Vladimír Svatoň,
Jana Kadeřábková, Jan Koucký, Petr
Rybář, Rudolf Žáček. Konstatuji,
že volba dalších členů těchto
institucí proběhne na 7. schůzi Poslanecké
sněmovny Parlamentu.
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, organizační výbor dále
navrhuje rozšířit pořad 6. schůze
o další body. Jde o "Návrh organizačního
výboru Poslanecké sněmovny na upuštění
od projednávání zásad zákonů
". Tento bod doporučujeme zařadit jako první
bod dnešního jednání. "Návrh
organizačního výboru za zkrácení
zákonné lhůty 60 dnů k projednání
návrhu zákona." Následně tento
bod doporučujeme zařadit. Posledním je "Návrh
poslance Pavla Tollnera a dalších na vydání
ústavního zákona České národní
rady o ustavení Prozatímního senátu
Parlamentu podle sněmovního tisku 2, původně
tisk 300 ČNR, a tisku 122". Tento bod navrhuje organizační
výbor zařadit jako poslední bod pořadu
6. schůze.
Podotýkám, že o návrhu se hlasuje bez
rozpravy. S faktickou poznámkou se hlásí
pan kolega Vyvadil.
Poslanec Jiří Vyvadil: Pane místopředsedo,
milé kolegyně, vážení kolegové,
není zkracování jako zkracování.
Zde jsou důležité momenty. Chtěl bych
poprosit, byť jsem představitelem toho nejmenšího
klubu, ale je určitá uzance, že když kterýkoliv
představitel jakéhokoliv klubu - i toho nejmenšího
- požádá o procedurální přerušení
na 5 minut, abychom se k této otázce mohli poradit,
aby tato schůze byla přerušena na 5 minut.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
S faktickou poznámkou se hlásí kolega Vlach.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Přestože
se osobně domnívám, že bychom k hlasování
mohli přistoupit ihned, jsem pro to, abychom korektně
respektovali a zvykli si respektovat návrh kteréhokoliv
klubu. Přimlouvám se za to, abychom návrhu
pana kolegy Vyvadila vyhověli - s jedním rozdílem,
snad aby kolega Vyvadil zvážil, protože se nám
ještě nikdy nepovedlo vrátit se za 5 minut,
aby přestávka byla patnáct, nikoliv pět
minut.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Kolega
Vyvadil souhlasí. Dovolte mi, abych tedy nechal hlasoval
o procedurálním návrhu kolegy Vyvadila.
Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne
ruku. Myslím, že není třeba sčítat,
je to jednoznačné. Prosím, abychom se sešli
v 10.20 hod. Děkuji.
(Jednání přerušeno v 10.05 hod.)
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Vážené
kolegyně, vážení kolegové, budeme
pokračovat v přerušeném jednání.
Přerušili jsme bod jednání, kterým
organizační výbor navrhl rozšířit
pořad schůze o další body. Ptám
se sněmovny, kdo tedy souhlasí s návrhem
organizačního výboru na rozšíření
pořadu 6. schůze o uvedené body, ať
zvedne ruku. 94.
Kdo je proti? Jeden.
Tento návrh byl přijat.
Budeme tedy postupovat podle toho, co jsme teď schválili.
Dalším bodem je tedy
K tomuto bodu vám byl rozdán sněmovní
tisk 131. Táži se, zda má někdo připomínku
k předloženému návrhu? Není-li
tomu tak, budeme o návrhu hlasovat.
Kdo souhlasí s návrhem usnesení podle sněmovního
tisku 131, ať zvedne ruku. 98.
Kdo je proti? Nikdo.
Tento návrh byl přijat.
Dalším bodem je
Organizační výbor svým usnesením
z dnešního dne rozhodl navrhnout, aby Poslanecká
sněmovna přijala toto usnesení:
"Poslanecká sněmovna souhlasí, aby návrh
poslance Pavla Tollnera a dalších na vydání
ústavního zákona České národní
rady o ustavení Prozatímního senátu
Parlamentu byl projednán ve lhůtě kratší
než 60 dnů ode dne, kdy byl rozeslán poslancům,
s tím, že bude dodržena lhůta 55 dnů."
Protože podle § 75 jednacího řádu
ČNR se o takovém návrhu rozhoduje bez rozpravy,
přejdeme ihned k hlasování.
Kdo souhlasí s tímto návrhem usnesení,
ať zvedne ruku. 97.
Kdo je proti? 23.
Konstatuji, že tento návrh byl přijat. Podotýkám,
že organizační výbor navrhl zařadit
tento bod jako poslední bod pořadu 6. schůze.
Kdo s tímto návrhem souhlasí, ať zvedne
ruku. 91.
Kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že i tento návrh byl přijat.
Dalším bodem podle schváleného programu
je
Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní
tisk 4 a společnou zprávu výborů k
němu jako sněmovní tisk 96. Z pověření
vlády předložený návrh zákona
odůvodní ministr hospodářství
pan Karel Dyba. Prosím ho, aby se ujal slova.
Ministr hospodářství ČR Karel Dyba:
Pane předsedající, vážená
sněmovno, vážené poslankyně,
vážení poslanci, zákonem České
národní rady z 21. prosince 1992 č. 21/1993
Sb. byl upraven, jak víte, kompetenční zákon.
Kromě jiných ustanovení jím byla v
soustavě ústředních orgánů
zřízena Správa státních hmotných
rezerv. Ve smyslu zákona o dělení majetku
československé federace tato Správa převzala
působnost, majetek, úkoly, práva a závazky
zaniklé Správy federálních hmotných
rezerv ve vztahu k České republice. Působnost
takového ústředního orgánu
státní správy je nezbytné upravit
samostatným zákonem. Nelze totiž v případě
této správy nadále prodlužovat platnost
zákonného opatření předsednictva
národního shromáždění
č. 65/1964 Sb., které upravovalo oblast státních
hmotných rezerv a které bylo recepčním
zákonem převzato z federace do soustavy zákonů
České republiky.
Jde totiž o to, že toto ustanovení z roku 1964,
toto zákonné opatření, obsahuje řadu
ustanovení, která jsou v rozporu se současným
právním řádem a pozbyla reálného
smyslu opuštěním plánovaného
hospodářství v roce 1990.
Všechny další normy upravující
danou oblast nemají charakter obecně závazných
právních předpisů, ale pouze formu
usnesení vlády, což způsobuje značné
problémy v systému státních mobilizačních
rezerv a v hospodaření s těmito rezervami.
Přitom se jedná o nakládání
s nemovitým a movitým majetkem v miliardových
hodnotách.
Z těchto důvodů předkládám
Poslanecké sněmovně ke schválení
návrh nového zákona o působnosti Správy
státních hmotných rezerv. Ve srovnání
s postupy uplatňovanými v minulosti dojde nabytím
účinnosti tohoto zákona ke změnám,
hlavně v oblasti tvorby rezerv. Zrušením tzv.
rozpočtového plánu, na jehož základě
byla vytvořena velká část hmotných
a mobilizačních rezerv, a zavedením obvyklého
krizového plánování dojde k zásadnímu
přehodnocení všech stávajících
položek rezerv, a to bude mít také dopad na
hospodaření s těmito rezervami.
Tyto tzv. krizové plány budou sestavovat vybrané
důležité podnikatelské subjekty, dále
všechny okresní úřady i ústřední
orgány státní správy a po sestavení
a schválení těchto plánů budou
nadále v rezervách schvalovány ty položky,
které budou jednoznačně zdůvodněny,
a jak skladba položek, tak i jejich množství
budou každoročně přehodnocovány.
Správa rezerv zabezpečí ve spolupráci
s dalšími zainteresovanými resorty odprodej
těch rezerv, které nebudou zahrnuty do nových
krizových plánů, a všechny vztahy v
oblasti státních hmotných rezerv budou nadále
smluvními vztahy. V konečném důsledku
povedou tyto změny ke zpružnění a zefektivnění
uvedených aktivit, povedou k úsporám rozpočtových
výdajů a po určitou dobu lze očekávat
i příjem do státního rozpočtu.
Připomínám, že zásady a postup
pro přípravu krizových plánů
schválila vláda v tomto měsíci.
Návrh zákona upravuje rovněž principy
financování státních hmotných
rezerv, které vzhledem k charakteru a rozsahu prováděných
operací mají některé odlišnosti
od obecně platných principů rozpočtového
hospodaření.
V zájmu dobré činnosti Správy státních
hmotných rezerv České republiky, nezbytné
ochrany značných materiálových hodnot
a zvýšením efektivnosti s jejich hospodařením,
žádám vás, vážené
paní poslankyně a vážení páni
poslanci, o schválení předloženého
návrhu zákona.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
panu ministrovi. Nyní prosím, aby se ujal slova
společný zpravodaj výborů Poslanecké
sněmovny pan poslanec Vlastimil Vlček.
Poslanec Vlastimil Vlček: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte mi, abych přednesl
společnou zprávu všech výborů,
které projednávaly návrhy tohoto zákona
- tisk č. 96. Nebudu ve svém úvodu příliš
dlouho hovořit o potřebnosti tohoto návrhu,
protože si myslím, že pan navrhovatel takto učinil
a podrobně jsme to také projednávali v příslušných
výborech.
Shrnu tedy jednání výborů: Branný
a bezpečnostní výbor, výbor petiční,
pro lidská práva a národnosti, rozpočtový
výbor a hospodářský výbor jako
garanční, projednaly na svých schůzích
v lednu a v únoru 1993 vládní návrh
zákona o působnosti Správy státních
hmotných rezerv - tisk č. 4, původní
tisk č. 296 České národní rady.
Branný a bezpečnostní výbor nedoporučuje
Poslanecké sněmovně návrh zákona
k projednání. Všechny ostatní výbory,
což je výbor hospodářský, rozpočtový
a výbor petiční, pro lidská práva
a národnosti doporučují Poslanecké
sněmovně, aby vyslovila s předloženým
návrhem zákona souhlas s těmito úpravami:
Za prvé k § 2 odst. 2 na konec připojit větu,
která zní: "Statut schvaluje vláda."
Zde se jedná o konkrétní určení
zodpovědnosti.
Za druhé k § 5 odst. 1 písmeno b) slovo "uvolnění"
nahradit slovem "uvolňování". Zde
Ústav pro jazyk český povoluje, obojí
je možné.
Za třetí k § 5 odst. 2 na konec připojit
větu, která zní "O těchto svých
rozhodnutích informuje vláda parlament." Jde
o zvýraznění kontrolní funkce parlamentu,
je možné.
Nezařazenou připomínkou výboru petičního,
pro lidská práva a národnosti je toto: ve
vládním návrhu zákona bez náhrady
vypustit celý § 7. Jde o tzv. sankční
paragraf, § 7, je to nezařazená připomínka.
Já se domnívám, že je to významný
paragraf, je zde určeno, čím se sankce řídí,
jakým režimem, kam pokuta poplyne atd. Určité
pochybnosti o souladu uvedeného paragrafu s právem
rozptyluje novela Občanského soudního řádu,
která nově upravuje, že každé rozhodnutí,
vydané ve správním řízení,
je přezkoumatelné nezávislými institucemi
- soudy. Konkrétně v § 244 a následující.
Takže závěrem chci konstatovat, že přece
jen už rozdílné pohledy některých
výborů se po jednání všech zpravodajů
příslušných výborů sblížily,
respektive ztotožnily. Dá se říci, že
výsledkem je souhlas s návrhem tohoto vládního
zákona s pozměňujícími návrhy
ve společné zprávě. To je úvodem
stručně vše. Pane předsedající,
prosím o otevření rozpravy.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
panu společnému zpravodaji a otevírám
rozpravu, do níž se nikdo nepřihlásil.
Vidím, že se do ní také skutečně
nikdo nehlásí. Poprosím pana kolegu Vlčka,
který se hlásí do rozpravy.
Poslanec Vlastimil Vlček: Já bych si po konzultaci
s předkladateli, která proběhla ještě
dnes, dovolil vyslovit dva pozměňovací návrhy,
ten první zní:
§ 5 odst. 1 by zněl takto - slovo "uvolnění"
nahradit sloven "uvolňování", to
jsem se již zmiňoval ve společné zprávě,
ale tam je současně slovo "provedení"
a toto slovo provedení nahradit sloven "provádění".
Dalším pozměňovacím návrhem
je to, že ve vládním návrhu není
tzv. paragraf zrušovací. Takže za § 7 vložit
§ 8, který by zněl: "Zrušuje se zákonné
opatření číslo 69/1964 Sb., o Správě
státních hmotných rezerv", a pak by
následoval § 9: "Tento zákon nabývá
účinnosti dnem vyhlášení, To
je vše.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
kolegovi Vlčkovi. Kdo se dál hlásí
do rozpravy. Není-li tomu tak, rozpravu končím.
Táži se pana ministra, zda se chce ještě
vyjádřit? Není tomu tak. Poprosím,
aby se slova ujal společný zpravodaj a abychom hlasovali
postupně o pozměňovacích návrzích
a zákonu.
Poslanec Vlastimil Vlček: Prvním pozměňovacím
návrhem je toto: § 5 odst. 1 slovo "uvolnění"
nahradit slovem "uvolňování" a
slovo "provedení" nahradit slovem "provádění".
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jen chci
upozornit na to, že je to v § 5 odst. 1 písmeno
b). Kdo souhlasí s tímto pozměňovacím
návrhem, ať zvedne ruku. 102.
Kdo je proti? Nikdo.
Tento návrh byl přijat.
Prosím pane společný zpravodaji.
Poslanec Vlastimil Vlček: Druhý pozměňovací
návrh, který jsem vyslovil byl začlenit §
8, kde je: "Zrušuje se zákonné opatření
číslo 69/1964 Sb., o Správě státních
hmotných rezerv."
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Ano a §
8 přečíslovat na § 9.
Poslanec Vlastimil Vlček: A přečíslováním
na § 9, který by zněl: "Tento zákon
nabývá účinnosti dnem vyhlášení."
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji,
Kdo souhlasí s tímto pozměňovacím
návrhem, ať zvedne ruku. 111.
Kdo je proti? Nikdo.
Tento návrh byl přijat.
Prosím pana společného zpravodaje.
Poslanec Vlastimil Vlček: To jsou všechny pozměňovací
návrhy, pane předsedající, takže
doporučuji hlasovat o návrhu zákona jako
o celku.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona
o působnosti Správy státních hmotných
rezerv podle sněmovního tisku 4 ve znění
společné zprávy výborů Poslanecké
sněmovny podle sněmovního tisku 96 a schválených
pozměňovacích návrhů, ať
zvedne ruku. 119.
Kdo je proti? Nikdo.
Tento zákon byl schválen.
Děkuji panu ministrovi, děkuji panu společnému
zpravodaji. Pan ministr se chce vyjádřit.
Ministr hospodářství ČR Karel Dyba:
Děkuji sněmovně.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Ještě
jednou děkuji.
Dalším bodem je
Tento bod jsme začali projednávat včera,
vedli jsme rozpravu a tu jsme ukončili. Projednávání
jsme přerušili do dnešního dne, abychom
mohli dostat všechny přednesené pozměňovací
návrhy v písemné formě. Nyní
můžeme přistoupit k závěrečným
slovům a prosím proto o závěrečné
slovo zástupce navrhovatelů pana poslance Josefa
Holuba.