Předseda PSP Milan Uhde: Slyšeli jste návrh
pana místopředsedy Vlacha, budeme o něm hlasovat
bez rozpravy. Kdo je pro to, abychom neprodleně tento návrh
zařadili, ať zvedne ruku. 103.
Kdo je proti tomuto návrhu? Nikdo.
Návrh byl přijat. Pane místopředsedo
Vlachu, máte slovo, abyste návrh přednesl.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
Poslanecké sněmovně za pochopení a
jménem klubu Občanské demokratické
strany navrhuji, aby na místo náhradnice paní
poslankyně Hany Tomanové byl zvolen náhradníkem
pan poslanec Jaromír Kalus, neboť Poslanecká
sněmovna svým usnesením ze 4. schůze
č. 27 zřídila dočasnou komisi Poslanecké
sněmovny a paní poslankyně Hana Tomanová
byla zvolena náhradnicí.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu místopředsedovi
Vlachovi. Táži se, zda má někdo k přednesenému
návrhu dotaz nebo připomínku. Hlásí
se pan poslanec Motyčka.
Poslanec Ludvík Motyčka: Požádal
bych také o souhlas sněmovnu s výměnou
člena komise pana místopředsedy Kasala za
náhradníka této komise pana poslance Kubiše.
A obráceně, aby pan místopředseda
Kasal se stal náhradníkem této komise. Koliduje
to s ostatními komisemi a je třeba, aby se členové
práce v komisích zúčastňovali.
Předseda PSP Milan Uhde: Byl to další
návrh k tomuto bodu. Hlásí se ještě
někdo do rozpravy? (Nikdo se nehlásil.) Rozpravu
uzavírám.
Budeme hlasovat o předložených návrzích,
nejdříve o návrhu pana místopředsedy
Vlacha. Hlásí se ještě pan místopředseda
Vlach.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Promiňte,
jde o formulační detail, ale je to ve stenografickém
zápise komise nemůže provést tuto změnu,
ale Poslanecká sněmovna.
Předseda PSP Milan Uhde: Budeme tedy hlasovat, aby
na místo náhradnice paní poslankyně
Hany Tomanové byl zvolen náhradníkem pan
poslanec Jaromír Kalus.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 129.
Kdo je proti tomuto návrhu? Nikdo.
Tento návrh byl přijat.
Dále je zde návrh pana poslance Motyčky -
prosím pana místopředsedu Kasala, aby tento
návrh zpřesnil.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Návrh
zněl, aby poslanec Josef Kubiš se stal členem
dočasné komise a já abych se stal náhradníkem
této komise.
Předseda PSP Milan Uhde: Návrh byl zopakován
a domnívám se, že to stačí k
hlasování. Budeme tedy hlasovat o tomto návrhu
pana poslance Motyčky.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne ruku. 125.
Kdo je proti? Nikdo.
Poslanecká sněmovna tuto změnu schválila.
Pokud není žádná další dodatečná
změna, můžeme přistoupit k bodu 5, a
to je
Z pověření vlády České
republiky měl uvedený vládní návrh
Smlouvy, který jste obdrželi jako sněmovní
tisk 152, odůvodnit místopředseda vlády
a ministr financí Ivan Kočárník, který
však pobývá v Brně, a mám zprávu,
že se této funkce ujme pan místopředseda
Kalvoda. Je tomu tak, nebo ne?
Konstatuji, že je zde jisté nedorozumění,
které, jak se domnívám, je možné
vyřešit jedině tím, že bychom schválili
přesun tohoto bodu na takovou dobu, aby zde pan ministr
Kočárník mohl být. Hlásí
se pan poslanec Payne.
Poslanec Jiří Payne: Navrhnu procedurálně
projednání této Smlouvy i případně
bez účasti předkladatele, pokud by s tím
sněmovna souhlasila, protože tato Smlouva je velice
standardního typu a myslím, že je třeba
využít času, který máme dnes,
neboť konec týdne bude možná daleko náročnější.
Zdá se, že by bylo možné toto projednat
na základě stanovisek výborů, které
Smlouvu projednaly.
Předseda PSP Milan Uhde: Pan poslanec Payne navrhl,
abychom se touto Smlouvou zabývali. Domnívám
se, že je třeba o jeho návrhu dát hlasovat.
Kdo je pro to, abychom tuto Smlouvu, jež má povahu,
kterou pan poslanec Payne blíže osvětlil, projednali
bez přítomnosti pana místopředsedy
vlády a ministra financí Ivana Kočárníka,
ať zvedne ruku. 68.
Kdo je proti tomuto návrhu? 1.
Kdo se zdržel hlasování? 45.
Procedurální návrh pana poslance Payna byl
přijat.
Předložený vládní návrh
projednal zahraniční výbor a rozpočtový
výbor a oba výbory přijaly usnesení,
které jste dostali na lavice.
Nyní prosím předsedu zahraničního
výboru pana poslance Jiřího Payna, aby nás
o jednání informoval.
Poslanec Jiří Payne: Vážený
pane předsedo, vážená sněmovno,
zahraniční výbor projednal tisk 152, ve kterém
nám vláda předkládá Smlouvu
mezi Českou republikou a Maďarskou republikou o zamezení
dvojího zdanění a zabránění
daňovému úniku v oboru daní z příjmu
a z majetku.
Tato smlouva byla podepsána 14. ledna v Praze a je to smlouva
standardního charakteru. Česká republika
má smluv obdobného typu asi dvě desítky
a připravují se zhruba další dvě
desítky obdobných smluv.
Smlouva je inspirována mezinárodními vzory,
které obdobné vztahy upravují, jsou tam vyjmenovány
daně, kterých se to týká na české
straně, a daně, kterých se to týká
na maďarské straně. Takováto smlouva
v podstatě vytváří vhodné podmínky
pro vzájemné investice, pro vytváření
společných podniků, které mohou kooperovat
přes hranice.
Z mezinárodního hlediska tato smlouva nahrazuje
vztahy, které byly dříve regulovány
smluvně v rámci RVHP, a znamená to nahrazení
této ekonomické platformy platformou obchodní,
která je nyní celosvětovým trendem.
Chtěl bych k tomu připomenout ještě
tolik, že ekonomické vztahy mezi jednotlivými
státy přispívají obecně ke
stabilitě, k mezinárodní bezpečnosti
a podpora takovýchto ekonomických vztahů
je také součástí některých
koncepcí kolektivní bezpečnosti, ať
už celosvětové, nebo evropské.
Oba dva výbory, které Smlouvu projednávaly,
doporučují Poslanecké sněmovně
vyjádřit s vládním návrhem
souhlas. Bylo to usnesení č. 27 ze 4. schůze
zahraničního výboru ze dne 18. března
a usnesení č. 34 rozpočtového výboru
ze dne 17. března. Oba dva výbory projednávaly
smlouvu za přítomnosti zástupce předkladatele
a doporučily sněmovně přijmout souhlasné
usnesení.
Návrh usnesení pro Poslaneckou sněmovnu by
mohl znít: "Poslanecká sněmovna Parlamentu
České republiky vyslovuje souhlas s vládním
návrhem, kterým se předkládá
Parlamentu České republiky Smlouva mezi Českou
republikou a Maďarskou republikou o zamezení dvojího
zdanění a zabránění daňovému
úniku v oboru daní z příjmu a z majetku,
podepsaná v Praze dne 14. ledna 1993. (Sněmovní
tisk č. 152.)."
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Paynovi. Otevírám rozpravu. Nemám písemné
přihlášky, táži se, kdo se hlásí
z místa - nevidím žádné přihlášky,
rozpravu uzavírám.
Budeme hlasovat o návrhu usnesení, které
pan poslance Payne přečetl. Přejete si ještě
jednou slyšet toto usnesení - předpokládám,
že je v živé paměti, takže o něm
můžeme hlasovat.
Kdo je pro přijetí tohoto usnesení, podle
něhož Poslanecká sněmovna Parlamentu
ČR souhlasí se Smlouvou mezi Českou republiku
a Maďarskou republikou o zamezení dvojího zdanění
a zabránění daňovému úniku
v oboru daní z příjmu a z majetku, podepsanou
v Praze 14. ledna 1993, ať zvedne ruku! 104 hlasy pro.
Kdo je proti tomuto návrhu, ať zvedne ruku! Nikdo.
Tento návrh byl přijat.
Projednali jsme 5. bod schváleného pořadu
a přistoupíme k bodu 6., kterým je
Vládní návrh zákona, který
jste obdrželi jako sněmovní tisk 145, z pověření
vlády ČR odůvodní místopředseda
vlády pan Jan Kalvoda, který tentokrát, doufám,
se skutečně úlohy ujme, neb mu to odpovídá.
Hlásí se s faktickou poznámkou pan poslanec
Čapek.
Poslanec Miroslav Čapek: Vážený
pane předsedo, kolegové a kolegyně, jen bych
využil času, než začneme projednávat
tento návrh.
Týká se to toho, že dostáváme
na stůl pozměňovací návrhy,
- myslím to obecně, ne jenom ve vztahu k tomuto
návrhu - kde není napsáno, kdo to předkládá.
Myslím si, že by bylo vhodné, aby u všech
materiálů byl podpis.
Nesměřuje to tedy jenom k tomu pozměňovacímu
návrhu, který jsme teď dostali na lavice, ale
obecně bych doporučoval, jestliže dostaneme
na lavice některé pozměňovací
návrhy, či jakékoliv jiné materiály,
aby Kancelář zajistila, aby pod těmito návrhy
či materiály byl uveden autor.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Čapkovi. K vysvětlení se hlásí
pan místopředseda Tollner, prosím.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Omlouvám
se, že hovořím takto z místa, a omlouvám
se také panu kolegovi Čapkovi i celé sněmovně
- je to můj návrh, u kterého skutečně
- nedopatřením - není můj podpis.
Velice se omlouvám.
Předseda PSP Milan Uhde: Je to tedy vysvětleno,
alespoň pro tento případ.
Nyní se ještě jednou obracím k panu
místopředsedovi Kalvodovi, tentokrát za jeho
přítomnosti, a prosím, aby nám odůvodnil
Vládní návrh zákona o Kanceláři
prezidenta republiky.
Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda:
Vážená sněmovno, dámy a pánové,
je předložen vládní návrh komplexní
právní úpravy postavení a působnosti
Kanceláře prezidenta republiky. Dosavadní
úprava z loňského roku se považuje za
pouze rámcovou a v současné době již
za nevyhovující.
Tímto návrhem se navrhuje zřídit Kancelář
prezidenta republiky jako rozpočtovou organizaci se samostatnou
kapitolou ve státním rozpočtu. Vymezuje se
působnost Kanceláře při zajišťování
úkolů vyplývajících z postavení
prezidenta republiky jako hlavy státu. Jedná se
především o odborný, technický
a administrativní servis spojený s výkonem
pravomocí prezidenta, s jeho protokolárními
činnostmi a s veřejnou činností.
V návrhu se výslovně vymezuje rozsah práva
hospodaření Kanceláře k movitým
i nemovitým věcem majetku, které Kancelář
fakticky již vykonává. Současně
se deklaruje, že výkonem práva hospodaření
nejsou dotčeny případné restituční
nároky plynoucí ze zvláštních
zákonů.
Na rozdíl od dosavadní právní úpravy
se mění postavení vojenské složky
Kanceláře, která plní úkoly
spojené s postavením prezidenta jako vrchního
velitele ozbrojených sil. Podle navrhované úpravy
bude napříště tyto úkoly plnit
vojenský útvar vyčleněný k
tomuto účelu z armády České
republiky, který není součástí
Kanceláře. Z těchto důvodů
není velitel vojenského útvaru podřízen
vedoucímu Kanceláře, ale přímo
prezidentu republiky.
S ohledem na to, že předloženým návrhem
se zrušuje dosavadní Kancelář prezidenta
České republiky, je pamatováno i na přechod
práv a povinností z pracovně právních
a jiných vztahů z tohoto subjektu na nově
zřizovanou Kancelář.
Realizace tohoto návrhu zákona si nevyžádá
zvýšené náklady nad rámec kapitoly
Kanceláře prezidenta republiky ve schváleném
rozpočtu pro tento kalendářní rok.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu místopředsedovi
vlády Janu Kalvodovi a předávám slovo
společnému zpravodaji poslanci Markovi Bendovi,
aby odůvodnil předloženou společnou
zprávu výborů, kterou jste obdrželi
jako sněmovní tisk č. 163. Prosím,
pane poslanče.
Poslanec Marek Benda: Děkuji, pane předsedo.
Vážený pane místopředsedo vlády,
dámy a pánové. Budu velmi stručný,
protože - jak jste zjistili ze společné zprávy
- společná zpráva doporučuje, abychom
vládní návrh zákona o Kanceláři
prezidenta republiky přijali bez připomínek.
Jedinou připomínku vznesl branně bezpečnostní
výbor, týkala se § 2 písm. b), kde navrhoval
branně bezpečnostní výbor, aby za
slova "veřejnou činností" byla
vložena slova "vyplývajících z
výkonu úřadu prezidenta republiky".
Při poradě zpravodajů jsme došli k názoru,
že není rozumné tuto připomínku
akceptovat, protože vzniknou nekonečné dohady
o tom, co přesně vyplývá z výkonu
úřadu prezidenta republiky, která z veřejných
činností, kterou prezident provádí,
přesně vyplývá z výkonu úřadu
prezidenta republiky a která z nich vyplývá
jenom odvozeně. Proto jsme tuto připomínku
nedoporučili zařadit do společné zprávy.
Jinak vám mohu za výbory - za ústavně
právní výbor, branně bezpečnostní
výbor, rozpočtový výbor a výbor
pro sociální politiku a zdravotnictví - doporučit,
abyste návrh zákona podpořili a schválili.
Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Marku Bendovi za odůvodnění předložené
společné zprávy výborů a otevírám
rozpravu k tomuto tématu. Jako první se do ní
připravil pan místopředseda Tollner, uděluji
mu slovo. Připraví se pan poslanec Jiří
Payne.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Vážený
pane předsedo, vážené kolegyně
a kolegové, projednáváme zákon o Kanceláři
prezidenta ČR. Návrh zákona plně podporuji.
Podotýkám pouze, že neskončil ještě
třetí měsíc od vzniku našeho
nového státu, uplynulo již 40 měsíců
od listopadu 1989 a tudíž si myslím, že
bude velmi nedobré, když v projednávaném
zákoně ve stručnosti řečeno
budeme petrifikovat zlý stav a potvrdíme skutečnost,
že sídlem prezidenta pana Havla, stejně jako
prezidentů Zápotockého, Novotného,
Svobody a Husáka je chrám a věž sv.
Víta a další církevní objekty,
a to na základě jakéhosi fantasmagorického
č. 2 z roku 1954 Sb., o státním plánu
rozvoje národního hospodářství
a na něj navazujícího pofiderního
vládního nařízení č.
55/54 Sb. Osobně se domnívám, že je
pro nový český stát nezbytné,
aby sídlo prezidenta bylo definováno zákonem.
Proto předkládám k posouzení doplněk
k návrhu zákona v tom znění, jaký
jste obdrželi, jaký vám byl rozdán.
Navrhuji tedy, aby název zákona byl změněn
takto: "Zákon o sídle prezidenta republiky
a o Kanceláři prezidenta republiky". To je
můj první návrh. Druhý návrh
na to navazující je, aby se za § 2 vložil
nový § 3, který zní: "Sídlem
prezidenta republiky je areál Pražského hradu
(poznámka jedna - s výjimkou nemovitostí
uvedených v příloze tohoto zákona,
které byly ke dni 25. 2. 1948 ve vlastnictví náboženské
matice Metropolitní kapituly u sv. Víta, pražské
proboštské benefice a kolegiátní kapituly
kostela Všech svatých), a dále zámek
Lány." Pak tedy bude nutné legislativně
technicky přeznačit všechny paragrafy.
Pokud by má idea definovat sídlo prezidenta zákonem
nebyla akceptována, pak přece jenom navrhuji, aby
v původním textu na str. 1 dole za slova "areál
Pražského hradu" (to je ten původní
vládní návrh) bylo doplněno "s
výjimkou nemovitostí uvedených v příloze
tohoto zákona". Přílohu zákona
máte na tisku, který vám byl rozdán,
na str. 2, myslím, že bych to nemusel číst.
Pak tedy ten zákon by měl přílohu.
Na závěr bych chtěl ještě uvést,
že takto navržená úprava pochopitelně
neřeší vlastnické nebo restituční
nároky církevních právnických
osob, k tomu snad bude příležitost v příslušné
normě v dalších měsících.
V současnosti však můžeme takto věc
aktuálně a přiměřeně
projednat, mimochodem plně v intencích a podle přání
pana prezidenta Havla, který rovněž považuje
na neúčelné, až nesmyslné, aby
obrazně řečeno půjčoval panu
arcibiskupovi klíče od chrámu sv. Víta,
pokud tento chce sloužit bohoslužby. Děkuji vám.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji místopředsedovi
Tollnerovi. Slovo má poslanec Jiří Payne.
Připraví se pan poslanec Pavel Severa.
Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající,
vážené kolegyně a vážení
kolegové, rád bych se zastavil u § 1 odst.
1, kde se říká, že Kancelář
prezidenta je právnickou osobou. V následujícím
odstavci prvního paragrafu se zároveň říká,
že Kancelář je rozpočtovou organizací.
Já tady vidím jakousi kontradikci mezi těmito
dvěma termíny, protože právnická
osoba se rozhoduje samostatně, nepřijímá
pokyny od nikoho a poté také hospodaří
se svými prostředky. Naopak rozpočtová
organizace je podřízena zřizovateli. Má
sice jistý stupeň autonomie a je také závislá
na finančních prostředcích, které
zřizovatel uvolní pro činnost této
rozpočtové nebo příspěvkové
organizace. V této věci bychom mohli mít
před sebou zákon 576, který pojednává
o rozpočtových pravidlech a tam právě
jsou definovány všechny rozpočtové a
příspěvkové organizace, jsou tam jistá
pravidla, podle kterých se tyto organizace mají
chovat. Zároveň je tam zmocnění k
vydání vyhlášky, která podrobněji
upraví režim rozpočtových a příspěvkových
organizací. Je to vyhláška ministerstva financí
č. 205 z roku 1991. Ani v té vyhlášce,
ani v zákoně 576/90 se nikde neříká,
že by rozpočtová organizace byla právnickou
osobou. Myslím, že zcela správně, protože
rozpočtová organizace je skutečně
podřízena svým způsobem zřizovateli
a zřizovatel nese odpovědnost za činnost
rozpočtové organizace.
Já si kladu otázku, kdo v tomto případě
Kanceláři prezidenta bude zřizovatelem. Vzhledem
k tomu, že Kancelář je zřizována
zákonem, domnívám se, že zřizovatelem
bude přímo Parlament ČR. Parlament tímto
zákonem zavazuje sám sebe, aby v rozpočtu
poskytoval příslušné finanční
prostředky na činnost Kanceláře. S
tím tedy do jisté míry nese odpovědnost
za činnost této Kanceláře. Pokud sněmovna
ovšem v zákoně stanoví nějakým
způsobem zvláštní režim podřízenosti,
např. že prezident sám jmenuje a odvolává
vedoucího Kanceláře apod., znamená
to, že tato svá práva převádí
nebo svěřuje je, pověřuje jejich výkonem
někoho jiného.
Domnívám se, že takový postup je možný.
Vzhledem k této právě vznesené situaci
bych navrhoval vypustit v odstavci 1 § 1 větu: "Kancelář
je právnickou osobou." Domnívám se,
že to je nadbytečné. Jestliže nebylo nutné
říci, že rozpočtové a příspěvkové
organizace jsou právnickou osobou v zákoně
o rozpočtových pravidlech, kterými jsou tyto
organizace vlastně definovány, pak se domnívám,
že je nadbytečné, abychom v tomto případě
dělali nějakou zvláštní výjimku.
Myslím si, že by tady měl platit. přibližně
stejný režim jako pro každou rozpočtovou
a příspěvkovou organizaci.
Dovolte, abych se pokusil uvést jeden příklad,
k čemu by mohlo docházet, jestliže by nějaká
organizace měla takovýto dvojaký charakter
- jestliže bude zároveň právnickou osobou
i rozpočtovou organizací.
V případě, že uzavře smlouvu,
řekněme, s nějakým podnikatelem, pokud
nebudou plněny závazky ze strany podnikatele, pak
bude pro organizaci velmi výhodné vystupovat jako
právnická osoba a celý právní
spor bude spor mezi dvěma právnickými osobami.
Tento režim bude pravděpodobně výhodnější.
Naopak, jestliže Kancelář nesplní nějaké
smluvní podmínky a příslušný
smluvní partner bude chtít věc řešit
soudním sporem, dojde k tomu, že Kancelář
řekne, že je rozpočtovou organizací,
a že tudíž za ni nese odpovědnost zřizovatel.
Tento nesymetrický vztah, který umožňuje
právě tuto dvojakost ve smluvních vztazích,
po mém soudu nevnáší příliš
mnoho jasného a příliš mnoho dobrého
do ekonomického prostředí.
Z toho důvodu, abychom zabránili těmto případům,
se domnívám, že beze škody, aniž
by tím utrpěla prestiž Kanceláře,
je možné vypustit tu poslední větu odst.
1 § 1, tj. větu: "Kancelář je právnickou
osobou." Odstavec jedna by tedy končil za slovem "Kancelář"
a závorkou za legislativní zkratkou.
Chtěl bych ještě připomenout snad několik
drobných bodů, které by mohly vést
k některým nejasnostem, ale doufejme, že k
nim nepovedou. V § 3 v odstavci 1 se říká,
že Kancelář má právo hospodaření
k movitým věcem, které souvisejí s
těmito nemovitými věcmi historicky nebo funkčně
souvisejí s činností Kanceláře.
To je poněkud nejasná formulace. Jde o to, co se
až myslí tou historií, protože bychom
mohli jít do minulého století nebo do 14.
století a uvažovat, které předměty,
které movité předměty souvisely s
výkonem činnosti Kanceláře. Pokud
by, řekněme, tento přechod do minulého
století činil potíže, přinejmenším
přechod do situace před 2. světovou válkou,
mohl by být sporný. Předpokládám,
že by tyto věci byly prodiskutovány ve výborech,
a že k těmto problémům, doufejme, nebude
docházet, a že Kancelář nebude uplatňovat
právo hospodaření k nějakým
novým předmětům. Předpokládám,
že to skutečně je chápáno jako
text, který uvozuje právo hospodaření
k těm předmětům, ke kterým
dosud Kancelář prezidenta měla právo
hospodaření. Doufám také, že
se to nedotkne ani vztahů se Slovenskou republikou, protože
otázka vlastnických práv ke Kanceláři
prezidenta je již vyřešena. Kromě toho
se domnívám, že i z hlediska řízení
by mohlo dojít k některým problémům,
když by vedoucí Kanceláře měl
nést odpovědnost za celou činnost Kanceláře,
a přesto ovšem prezident by v některých
případech mohl zasahovat do konkrétních
pracovněprávních vztahů s některými
zaměstnanci.
Myslím si, že obvyklejší je, aby veškerá
odpovědnost ležela na jedné osobě. Ta
může být odpovědná zase další
osobě. A tyto propletené vztahy odpovědnosti
nebo dvojí odpovědnost některých zaměstnanců
by nemusela být příliš ku prospěchu
věci.
Domnívám se ovšem, že pokud byl tento
návrh konzultován s Kanceláří,
zřejmě jsou tam takové mezilidské
vztahy, že k těmto problémům nedojde.
V těchto dalších dvou věcech nepodávám
pozměňovací návrh. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Paynovi. Slovo má pan poslanec Pavel Severa. Připraví
se pan poslanec Dalibor Matulka.
Poslanec Pavel Severa: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové, vzhledem k tomu, že pan
místopředseda Tollner odůvodnil pozměňovací
návrh dostatečně, nebudu tady už v žádném
případě zdržovat a odůvodňovat
jednotlivé body. Chci pouze krátce konstatovat,
že Klub KDU-ČSL návrh zákona, včetně
pozměňovacího návrhu místopředsedy
Tollnera, projednával. Domnívá se, že
návrh je principiálně a věcně
správný, a proto jej podpoří. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Severovi. Slovo má pan poslanec Dalibor Matulka. Nemám
další písemné přihlášky
do rozpravy. Prosím.
Poslanec Dalibor Matulka: Vážený pane
předsedo, dámy a pánové, chci zareagovat
na pozměňovací návrh, který
nám byl předán do lavic, pozměňovací
návrh pana místopředsedy Tollnera. Domnívám
se, že tento pozměňovací návrh
má povahu vlastně návrhu restitučního
zákona obratně převlečeného
do podoby zákona o sídle prezidenta a krkolomně
vmontovaného do návrhu zákona o Kanceláři
prezidenta. Nechci ale to komentovat z tohoto hlediska. Spíš
chci dát pozměňovací návrh
pro případ, že by tento návrh byl přijat.
Když jsme projednávali návrh pana místopředsedy
Tollnera v ústavně právním výboru,
tehdy už jsem poukazoval na to, že zatímco původní
návrh zákona o Kanceláři prezidenta
republiky je politicky neutrální a neměl
by tedy být problém jej v této sněmovně
schválit, alespoň podle mého odhadu, tak
pozměňovací návrh pana místopředsedy
Tollnera už tak politicky neutrální nevidím.
Otázka, kde má mít sídlo prezident
této republiky, by měla být stanovena skutečně
zákonem, to je skutečně pravda. Měli
bychom to stanovit zákonem, ale určitě to
bude předmětem i politických licitací.
Ale v této chvíli je tu nebudu rozvíjet.
Pro případ, že by tento pozměňovací
návrh pana místopředsedy Tollnera byl přijat,
mám k němu návrh na doplnění
a drobnější změny.
Úplně na konci textu v § 3 navrhuji vynechat
slovo "a" za čárkou. Znění
by tedy bylo: "Kostela všech svatých, dále
zámek Lány" - a teď bude moje doplnění
"a areál hradu Špilberk v Brně".
Domnívám se, že je jedním z možných
míst, kde by mohl sídlit prezident. Přiznávám
se k určité účelovosti, domnívám
se, že to by byl jeden z možných prostředků,
jak donutit tento stát k tomu, aby řádně
začal financovat svůj vlastní státní
Hrad. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Pan poslanec Matulka ukončil
svůj pozměňující návrh,
nemám žádné další přihlášky
do rozpravy. Hlásí se pan poslanec Honajzer. Prosím,
pane poslanče.
Poslanec Jiří Honajzer: Pane předsedo,
dámy a pánové, doporučuji přerušit
jednání o tomto bodu do zítřejšího
dne a nechat prostor na jednání v klubech v dnešní
podvečer. Přinejmenším náš
klub se určitě k tomuto návrhu zákona
ještě dnes večer vrátí.