Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Honajzerovi. Dodávám, že rozprava nebyla ukončena.
Je v rozporu s vaším návrhem, pane poslanče,
když rozpravu ukončím? Nebo přejete
si vysloveně, aby rozprava zůstala otevřena?
Poslanec Jiří Honajzer: Říkal
jste, pane předsedo, že nemáte nikoho dalšího
do rozpravy.
Předseda PSP Milan Uhde: Uzavírám
tedy rozpravu vzhledem k tomu ... Prosím, pan poslanec
Vyvadil se hlásí s technickou poznámkou.
Poslanec Jiří Vyvadil: Mám pocit,
že varianta by mohla být v té podobě,
že nyní je bod přerušen, abychom se mohli
poradit. Neznamená to ale, že by rozprava měla
být ukončena. I kluby se budou asi chtít
k této otázce vyjádřit, protože
jde o poměrně závažnou otázku.
Týká se, dle mého soudu, restitučního
zákona, o kterém jsem hovořil v úvodním
prohlášení. Věřím, že
takto to i bylo míněno.
Předseda PSP Milan Uhde: Dám tedy hlasovat
neprodleně o procedurálním návrhu.
Pan poslanec Ortman.
Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený pane
předsedo, vážení kolegové, já
jsem se nehlásil s procedurálním návrhem,
o kterém bezpochyby hlasováno bude. Mé vystoupení
je motivováno tím, abychom si uvědomili při
jednání v klubech, jak významná změna
by to byla. A nerad bych byl, kdyby sněmovna učinila
další osudovou chybu, jakou učinilo Federální
shromáždění ve vztahu k Národnímu
divadlu a k Voršilkám. Návrh, který
přednesl pan místopředseda Tollner, považuji
za návrh podobného charakteru. Náš klub
se jistě radit bude, ale myslím si, že již
teď mohu rozhodně říci, že návrh
rozhodně nepodpoříme.
Předseda PSP Milan Uhde: Pane poslanče, pochopil
jsem, že jste nevznesl žádný návrh,
který by měl změnit pořadí
hlasování. Budeme tedy hlasovat neprodleně
o procedurálním návrhu, který podal
poslanec Honajzer. Rozprava není ukončena a projednávání
tohoto bodu se přerušuje, aby se mohly vyjádřit
kluby, přičemž jednání sněmovny
bude pokračovat dalším bodem.
Kdo je pro tento návrh, ať zvedne laskavě ruku.
126.
Kdo je proti tomuto návrhu, ať zvedne ruku? Nikdo.
Tento návrh byl přijat, bod je přerušen.
Přistupujeme k dalšímu bodu, a to k bodu
Vládní návrh jste obdrželi jako sněmovní
tisk 49 a z pověření vlády České
republiky odůvodní sněmovně tento
návrh ministr státní kontroly Igor Němec.
Prosím ho, aby se ujal slova.
Ministr státní kontroly ČR Igor Němec:
Vážený pane předsedo, dámy
a pánové, dovolte, abych předložil z
pověření vlády návrh zákona
o Fondu dětí a mládeže.
Je tomu téměř dva a půl roku, kdy
Federální shromáždění
schválilo zákon č. 497/1990 o navrácení
majetku bývalého Svazu mládeže lidu
ČSFR ve prospěch dětí a mládeže.
Pravděpodobně všichni zde v sále víte
a někteří tušíte, že tento
úkol nebyl ze sta procent splněn. Dovolil bych si
uvést dva zásadní důvody, které
tuto situaci způsobily.
První problém nastal s tím, že bylo
problematické tento majetek státem převzít
od Svazu mládeže a potom od nástupnických
organizací jako je Svaz mladých, a to z toho důvodu,
že Svaz mladých odmítal téměř
jakoukoliv spolupráci se státními orgány.
A za druhé zde byly problémy, které byly
provázány s vývojem naší federace,
to jest kompetenční spory mezi federací a
Českou republikou.
Druhý důvod, který ukázal na otevřené
otázky a na velké problémy spojené
s touto záležitostí, byl ten, že se ukázalo
problematické vyřešit otázku, jak zabezpečit
využití tohoto majetku ve prospěch dětí
a mládeže.
Původní myšlenka, kterou jsme byli vedeni,
to jest myšlenka, že tento majetek by se měl
předat do vlastnictví mládežnických
organizací, ať už z důvodů morální
restituce, nebo jiných, se ukázala lichá.
Tato myšlenka se ukázala lichou proto, protože
dnes pravděpodobně není nikdo v této
sněmovně ani vně této sněmovny,
kdo by byl schopen posoudit, zda ta či ona mládežnická
organizace je skutečně organizací, která
by pracovala ve prospěch dětí a mládeže.
A za druhé v souvislosti s tímto nemalým
majetkem se ukázal jeden velký problém, a
to je ten, že nejsou vypořádány restituční
nároky řady občanů České
republiky a za druhé, že jsou velké problémy
s tím, jak zjistit, komu patří pozemky, a
není to možné provést ve velmi krátké
době.
Proto vláda ve smyslu zákona č. 497/90 navrhuje
řešení, které považuje za konečné
i když všichni asi víme, že problémy
dále budou, za konečné v tom smyslu, že
bude naplněna litera zákona a že bude splněno
také to, co měl zákonodárce na mysli,
to jest, že majetek bude navrácen lidu ČSFR,
což podle našeho názoru představuje vlastně
dnes Parlament České republiky a bude zřízen
fond, který bude hospodařit s tímto majetkem,
nebude tento majetek předávat do vlastnictví
žádným mládežnickým organizacím,
ale bude jej dávat do dlouhodobých pronájmů
a bude s tímto majetkem jenom hospodařit.
Je vám všem jasné, že tento fond vzhledem
k tomu, v jakém stavu se dnes majetek nachází,
bude práci mít nelehkou, nicméně vláda
si myslí, že řešit tuto situaci schválením
zákona o Fondu dětí a mládeže
lze a naopak, že toto řešení je asi jediné.
Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu ministru
státní kontroly Igoru Němcovi za jeho odůvodnění
a předávám slovo společnému
zpravodaji výborů panu poslanci Alfrédu Frommerovi,
který odůvodní předloženou společnou
zprávu výborů, již jste dostali jako
sněmovní tisk č. 165. Prosím, pane
poslanče.
Poslanec Alfred Frommer: Pane předsedo, dámy
a pánové, vládní návrh zákona
o Fondu dětí a mládeže, sněmovní
tisk č. 49, projednaly na svých schůzích
oba výbory Poslanecké sněmovny, a to výbor
rozpočtový a výbor pro vědu, vzdělání,
kulturu, mládež a tělovýchovu. Za základ
pro projednání předložené zprávy
byl vzat sněmovní tisk 165 a vládní
návrh zákona 49, sestávající
z komplexních pozměňujících
návrhů přijatých usnesením
rozpočtového výboru č. 128, které
výrazně mění základní
filozofii vládního návrhu v těchto
následujících bodech.
Oproti vládnímu návrhu vychází
společná zpráva ze zásady, že
majetek bývalého SSM nebude majetkem Parlamentem
zřízeného fondu, ale v souladu s ústavním
zákonem č. 497/1990 Sb., o navrácení
majetku lidu ČSFR majetkem České republiky,
přičemž fond bude tento majetek spravovat.
Z této zásadní změny vychází
potom zpřesnění dalšího nakládání
s předmětným majetkem, viz především
§ 6 odst. 4 a další, včetně specifikace
statutu tohoto fondu. Výbor pro vědu, vzdělání,
kulturu, mládež a tělovýchovu vzal mou
iniciativu za základ dalšího projednávání
usnesení rozpočtového výboru, ke kterému
přičlenil několik pozměňujících
návrhů, z nich některé byly začleněny
do společné zprávy.
Závěrem dovolte doporučit ctěné
sněmovně ke schválení vládní
návrh zákona ve znění společné
zprávy a případné pozměňovací
návrhy bych prosil v písemné podobě.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu společnému
zpravodaji poslanci Alfrédu Frommerovi za odůvodnění
a otvírám k tomu návrhu rozpravu. Písemně
se do ní jako první přihlásil pan
poslanec Karas, zvu ho k řečništi, připraví
se pan poslanec Kašpárek.
Poslanec Jiří Karas: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, není
pochybností o tom, že situace naší nejmladší
generace je částí naší sociální
sféry společenského života. Ulehčení
přechodu mládeže do světa dospělých
jako nezbytnou součást socializačního
procesu přináší jen harmonizovaná
státní politika a programy integrované do
globálních opatření odpovídajících
úrovni aktuálních problémů
dětí a mládeže.
Každá politika zaměřená na mládež
musí být politika zastupitelských orgánů
a vlády jako celku. Stát může tuto oblast
ovlivňovat především vytvářením
legislativních podmínek a dotacemi směřujícími
na podporu některých činností dětí
a mládeže.
Vládní návrh zákona o Fondu dětí
a mládeže by měl být výsledkem
procesu transformace bývalého SSM, majetku bývalého
SSM a měl by sloužit k podpoře činnosti
ve prospěch dětí a mládeže.
Návrh dořešení užití majetku
bývalého SSM nesmí opomenout majetkovou rehabilitaci
těch organizací, které o svůj majetek
v průběhu 50 let několikráte přišly,
a provést náhradu za majetek, který byl těmto
organizacím odebrán a jako takový byl zničen
nebo prodán třetím osobám.
Považujeme rovněž za nezbytné z bývalého
majetku SSM vyčlenit majetek, který by mohl bezprostředně
sloužit potřebám skutečně trvale
pracujících organizací dětí
a mládeže, aby tyto mohly plnit své nezastupitelné
poslání. Ostatní majetek, především
akciové společnosti, prodat a převést
do fondu.
Zřízení Fondu dětí a mládeže
směřuje k naplnění podmínky
dané ústavním zákonem č. 497
z roku 1990 Sb., že majetek bývalého SSM bude
použit výhradně pro potřeby dětí
a mládeže a bude napomáhat k rozvoji morálních
a duševních hodnot mladé generace.
Klub poslanců českého Parlamentu za KDU ČSL
vládní návrh tohoto zákona podporuje
a své souhlasné stanovisko vyjádří
v závěrečném hlasování.
Dámy a pánové, dovolím si využít
příležitosti, že stojím u řečniště
a dovolím si přednést svůj vlastní
pozměňovací návrh, a sice § 19
odst. 2 - navrhuji vypustit v tomto odst. 2 "které
jej vlastnily ke dni 25. 2. 1948". Čili fond uzavře
do nabytí účinnosti zvláštního
zákona smlouvu o bezplatném užívání
nemovitého majetku s těmi organizacemi dětí
a mládeže, které byly obnoveny do dne nabytí
účinnosti zvláštního zákona.
Důvod je zřejmý. Pokud bychom tady tento
doplněk, tuto změnu nepřijali, nemohlo by
dojít k restituci např. u majetku bývalého
Junáka, protože ti, kteří v Junáku
pracovali, velice dobře si vzpomínají, že
Junák nabyl majetek i v letech 1968 a 1969. Pokud
bychom tuto změnu nepřijali, nemohlo by k tomuto
být přihlédnuto. Toť vše. Děkuji
za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Karasovi. Slovo má pan poslance Kašpárek.
Připraví se pan poslanec Martin Chudoba. To je zároveň
poslední písemná přihláška
do rozpravy, kterou jsem zatím obdržel.
Poslanec Miroslav Kašpárek: Vážený
pane předsedo, vážené dámy a
páni poslanci, k předloženému návrhu
zákona o Fondu dětí a mládeže
mi dovolte následující poznámku. V
případě, že by se sídlem fondu
stala Olomouc, jsem víceméně povinen - jako
olomoucký občan - hlasovat pro. Na druhé
straně však jednání s různými
organizacemi mládeže, např. mládežnickou
složkou Českého svazu ochránců
přírody jsme si ověřili, že hlavním
posláním fondu je vytvoření "teplých
místeček" pro pracovníky technických
služeb bývalé SSM.
Podle našich informací nejsou tato zařízení
využívána ani tak pro potřeby dětí
a mládeže, jako spíše k podnikatelské
činnosti. Celá aktivita směřuje k
vytvoření struktur analogických Národní
frontě.
Z uvedených důvodů se náš poslanecký
klub staví proti. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Slovo má pan poslanec
Martin Chudoba. Další přihlášky
nebyly podány.
Poslanec Martin Chudoba: Vážený pane
předsedo, vážená vládo, dámy
a pánové, dovolím si několik poznámek
k zákonu o Fondu dětí a mládeže.
Fond je nutným vyvrcholením procesu řešení
majetku SSM, i když není systémově nejlepším,
neboť forma státního fondu je vždy svázána
se státními pravidly a mechanismy, které
jsou značně nepružné, i se stavem státního
hospodářství, které nemusí
být úspěšné. Je ovšem skutečností,
že je předpoklad určitých záruk
státního dohledu, který je dán stabilitou
samotného státu.
Koncepce zákona ve znění společné
zprávy má ovšem některé závažné
nedostatky. Když se teď upnu k filosofii tohoto zákona,
vidím tam několik věcí, které
mohou být v kombinaci i samy na překážku
dobrého využití tohoto majetku ve prospěch
mládeže. Jednou z těchto věcí
je věta v § 6, že na poskytnutí prostředků
z majetku není právní nárok.
Další věcí je věta, která
uvádí, kdo může vykonávat funkce
v orgánech fondu. Myslím si, že pokud bude
fond koncipován jako státní fond, kde má
parlament a vláda určité pravomoci a kde
budou výbor i dozorčí rada dosazovány
parlamentem, nechci nikoho obviňovat, ale může
dojít k tomu, že pokud nebude v zákoně
pojistka, může dojít k tomu, že financovány
budou jen některé organizace. Domnívám
se, že ta pojistka by měla být zakotvena už
v zákoně.
Prosil bych vás, abyste si uvědomili při
rozhodování o tomto zákoně, že
pokud bude v rozpočtu na rok 1994 vypuštěna
položka - dotace občanským sdružením
dětí a mládeže, tak fond se stane jediným
silným zdrojem financování dětí
a mládeže v této republice.
Dovolím si proto teď několik pozměňujících
poznámek. V § 1, odst. 2 se uvádí, že
sídlem fondu je Olomouc. Neberte mě, prosím,
jako nějakého zapřísáhlého
nepřítele Moravy, není to otázka,
která by mě moc týrala, ale myslím
si, že je to zvýšení správních
výdajů, ať za telefon, cestovné apod.,
takže navrhuji v tomto, aby sídlem fondu byla Praha.
(Neberte to ale zase jako otázku prioritní.)
V § 2, v preambuli, bych si dovolil navrhnout toto znění:
"Fond využívá majetku České
republiky, vymezeného tímto zákonem (dále
jen majetku) k podpoře činností ve prospěch
dětí a mládeže vykonávaných
fondem nebo jinými fyzickými a právnickými
osobami" - doplnit o "zejména občanskými
sdruženími a zaměřených zejména
na".
V písm. b) - "rozvoj talentu dětí a
mládeže ve všech oblastech vědy, techniky
a umění" - vypustit slovo - "a tělovýchovy",
protože tato problematika je řešena jinde a jinak.
Vypustit písm. d) v dosavadním znění
a nahradit jej zněním - "integraci zdravotně
postižených dětí a mládeže
do činnosti ostatní populace ve volném čase".
Chtěl bych to odůvodnit tím, že současné
znění - "je zlepšení zdravotně
postižených dětí a mládeže"
- umožňuje několikerý výklad
a mohli bychom z toho např. financovat to, co mělo
financovat např. ministerstvo zdravotnictví. Je
to upřesnění.
V § 6, odst. 2 je věta - "Na poskytnutí
prostředků z majetku není právní
nárok." Žádal bych tuto větu vypustit
a nahradit ji větou - "Prostředky z fondu jsou
poskytovány na základě rozpočtových
pravidel, která jsou součástí statutu
fondu."
V odst. 4 by mělo být, s ohledem na § 5 - "Fond
může s předchozím souhlasem vlády",
doplněno o - "a po schválení Poslaneckou
sněmovnou Parlamentu ČR", a teď by následovalo
znění jaké tam je. Je to čistě
jen odvolávka na § 5, odst. 1 - 2, který tam
vyslovuje určité pravomoci Parlamentu.
V § 9 je písm. c), o kterém bych se chtěl
zmínit. Písm. c) tohoto znění - "nevykonával
funkci na úrovni městské, okresní,
obvodní a vyšší organizace v bývalém
ČSM nebo v bývalém SSM se vztahuje k tomu,
kdo může být členem výboru nebo
předsedou výboru."
Myslím, že toto znění by mělo
být vypuštěno, protože je to vlastně,
nezlobte se na mne, nový malý lustrační
zákon značně přitvrzelý.
Nejsem si nyní vědom toho, kdo by měl vykonávat
funkce ve výboru, protože pokud jdeme až do takové
absurdity, že se to týká funkcionářů
Československého svazu mládeže, to už
by zde mohli být rovnou funkcionáři třeba
Hitlerjugend, kteří zde sice jmenováni nejsou,
ale kteří by teoreticky mohli být členy
tohoto výboru. Proto navrhuji písmeno c) vypustit.
Dále navrhuji vypustit § 11, 12, 14 a 15, protože
si myslím, že v tomto znění by měly
být spíše obsaženy ve statutu fondu a
není nutné, aby byly obsaženy v tomto zákonu.
V § 17 navrhuji doplnit znění: "nedovršil-li
26 let věku, a vedoucí i činovníci
vykonávající přímou práci
s dětmi a mládeží". Jsem si vědom,
že podle úmluvy o právech dítěte
a dalších norem jsou za děti a mládež
považovány osoby do 18 a 26 let věku, ale pokud
jde o účely tohoto zákona, myslím,
že bychom se neměli vzdávat toho, abychom umožnili
do této kategorie zařadit i lidi, kteří
se zabývají přímo prací s mládeží.
Myslím, že jim to přinese i určité
zvýhodnění. Jestliže vezmete v úvahu
novou daňovou soustavu apod., potom například
když vedoucí má jet na dětský
tábor, kdy nemá zaplacenu dovolenou tak, jak tomu
bylo, ale přitom s dětmi pracovat chce, znamenalo
by toto určité zvýhodnění.
Například když ministerstvo školství
posílá děti do zahraničí, do
určité míry jim proplácí cestu.
Myslím, že tuto výhodu by měli získat
i vedoucí, kteří si ji zaslouží.
Dále navrhuji upřesnit odst. 3 § 18, a to v
tomto znění: "Do správy fondu a využívání
fondem přejde dnem uvedeným v odst. 1 majetek bývalého
Socialistického svazu mládeže, který
jeho nástupnická organizace měla podle zvláštního
zákona vydat v České republice, ale dosud
tak neučinila." Jde o upřesnění,
protože u SSM je jenom jedna nástupnická organizace,
žádné další, a tou je Svaz mladých.
Dále se připojuji k tomu, co zde navrhl pan poslanec
Karas v souvislosti s § 19. Děkuji vám.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Chudobovi. Slovo má pan poslanec Janeček, který
se přihlásil do rozpravy.
Poslanec Josef Janeček: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
chtěl bych se dotknout § 4 ve znění
společné zprávy.
V odst. 3 se hovoří o darech a dědictví.
Domnívám se, že pokud někdo do tohoto
fondu poskytne nějaký dar, nebo mu odkáže
svůj majetek, tento humanistický akt by měl
být oceněn tím, že by neměl být
zdaňován daní dědickou a darovací.
Proto navrhuji zařadit odst. 4 v § 4 ve znění:
"Dary a dědictví splňující
podmínky odst. 3 o dani dědické a darovací."
Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji poslanci
Janečkovi. Do rozpravy se s pozměňovacím
návrhem hlásí pan poslanec Jaroš.
Poslanec Emil Jaroš: Vážený pane
předsedo, vážená vládo, kolegyně,
kolegové, rád bych se zmínil o majetku, který
nabyl ČSM a poté Socialistický svaz mládeže
jakýmisi znárodňovacími dekrety o
mládežnických organizací, které
působily ještě po 25. únoru 1948. Mám
hlavně na mysli mládežnické organizace
YMCA, YWCA, Skaut a Junák.
Jsou to majetky, na kterých se podílely vlastní
výstavbou, vlastními finančními prostředky,
které mohou dokladovat. Těchto, hlavně nemovitých
majetků, není v rámci celého objemu
majetku SSM mnoho, ale přesto jsou a existují, a
tyto organizace v dnešní době působí
a hlásí se ke svému majetku.
Aby nedošlo k určitému opomenutí, domnívám
se, že by v § 19 měl být zařazen
3. bod v tomto znění: "Restituce movitého
a nemovitého majetku, který po 25. 2. 1948 vlastnily
YMCA, YWCA, Skaut a Junák, bude řešena samostatným
zákonem."
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Jarošovi. Slovo má pan poslanec Josef Ullmann.
Poslanec Josef Ullmann: Vážený pane
předsedo, vážená vládo, dámy
a pánové, dovolte mi, abych krátkou poznámkou
a pozměňovacím návrhem navázal
na vystoupení pana poslance Chudoby, zejména v pasáži,
kde navrhoval, aby z textu zákona byla vypuštěna
ta část, která hovoří o tom,
že funkcionářem tohoto fondu nemůže
být bývalý funkcionář Československého
či Socialistického svazu mládeže.
Uvědomil jsem si, že v jedné věci má
pravdu. Řekl totiž, že by například,
pokud by tato dikce byla přijata, mohl být funkcionářem
i bývalý člen Hitlerjugend.
Přikláním se k tomu, že k něčemu
takovému by nemělo dojít. Proto podporuji,
aby tato dikce zůstala v současném znění,
aby byla přijata s tím, že by byla doplněna
zároveň o tu část, která by
říkala, že nikoliv jenom funkcionáři
ČSM a SSM, ale ani Hitlerjugend.
Toto předkládám jako pozměňovací
návrh, abychom vyloučili možnost, že v
tomto fondu nebudou působit ti, jejichž morální
kredit si to nezaslouží. (Potlesk.)
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Ullmannovi. Tím byly vyčerpány přihlášky
podané písemně. O slovo se dále hlásí
páni poslanci Gross, Opatřil, Drápela. V
tomto pořadí budete zváni k řečništi.
Poslanec Stanislav Gross: Vážený pane
předsedo, vládo, dámy a pánové,
zaměřil bych se pouze na jeden pozměňovací
návrh, a to k § 6 odst. 4. Zde bych navrhoval doplnit
nový bod d).
Tím navazuji na svého kolegu Karase, který
hovořil o tom, že v rámci majetku SSM existuje
jeho značná část, která je
pro potřeby dětí a mládeže prakticky
vůbec nevyužitelná a mnohem lépe by
svému účelu sloužila, pokud by byla
běžným způsobem zprivatizována
a výtěžek z této privatizace byl přesunut
do tohoto fondu.
Domnívám se, že tak, jak je zákon koncipován,
by tuto operaci neumožňoval, a proto zde vznáším
tento pozměňovací návrh.
Poslanec Rudolf Opatřil: Vážený
pane předsedo, vážená vládo,
ústavní zákon č. 497/90 Sb. - nyní
dle článku 113 Ústavy ČR jen běžný
zákon - zakotvil v § 2 povinnost orgánů
a organizačních složek Svazu mladých
k vydání určité části
jejich majetku. K přechodu vlastnických práv
na ČSFR tudíž nedošlo na základě
tohoto zákona, ale mohlo k němu dojít pouze
aktem vydání majetku, tedy splněním
právní povinnosti dané citovaným zákonem.
Vzhledem k tomu, že nedošlo ve všech věcech
ke splnění povinnosti dané § 2 citovaného
zákona, jsou povinné osoby na splnění
této povinnosti správně a v souladu s právním
řádem žalovány. Této skutečnosti
odpovídá i § 18 odst. 4 písm. b) předlohy,
když se fondu svěřuje právo zastupovat
Českou republiku v těchto sporech.
V naprostém rozporu s citovaným zákonem,
ale i Ústavou České republiky, Listinou práv
a svobod a dalšími dokumenty je však ustanovení
§ 18 odst. 3 předlohy. V tomto bodě se totiž
stanoví, že s právy fondu přecházejí
ty věci, které měly být povinnými
osobami na základě citovaného zákona
vydány, tedy i ty věci, které dosud
vydány nebyly a tudíž nejsou ve vlastnictví
České republiky. Vzhledem k této skutečnosti
jde o svěření do správy majetku, který
Česká republika platně nenabyla, což
je nejen protiústavní omezení výkonu
vlastnického práva současným vlastníkům,
ale v praxi to povede pouze k nárůstu soudních
sporů a v důsledku nich k dalšímu zdržení
konečného řešení celé
problematiky.
Vzhledem k tomu, že předloha nezakládá
povinnost třetích osob k vydání jakéhokoliv
majetku, nemohou být podle ní vedeny žádné
spory o vydání. Z tohoto hlediska se jeví
nadbytečná část ustanovení
§ 18, odst. 4 písm. b) zákona znějící
"a podle tohoto zákona". Proto navrhuji:
1. vypustit ustanovení § 18, odst. 3 předlohy.
Dosavadní odstavec č. 4 označit jako odstavec
3.
2. V dosavadním § 18, odst. 4 písm. b) vypustit
poslední slova "a podle tohoto zákona".
3. Vypustit v odkazu č. 6 slovo "ústavní".
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Opatřilovi a dávám slovo panu poslanci Jiřímu
Drápelovi.
Poslanec Jiří Drápela: Vážený
pane předsedo, kolegyně a kolegové, pan poslanec
Jaroš navrhoval doplnit § 19 odst. 3 o pasáž.
"Restituce movitého a nemovitého majetku, které
po 25. 2. 1948 vlastnily YMCA", a jmenoval řadu organizací,
navrhuji řadu těchto organizací doplnit o
Americkou domovinu a dále bych pokračoval "budou
řešeny samostatným zákonem". Je
to rovněž vzdělávací nadace v
Brně.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Drápelovi, hlásí se paní poslankyně
Mazalová. Dejme jí slovo.
Poslankyně Gerta Mazalová: Vážený
pane předsedo, vážená sněmovno,
navrhuji do § 19 odst. 2, který zní "Fond
uzavře do nabytí účinnosti"...
atd. "s těmi organizacemi dětí a mládeže,
které vlastnily ke dni 25. 2. 1948 a které byly
obnoveny do dne nabytí účinnosti tohoto zákona",
dodat: "a některými nadacemi, které
využívají objekty bývalého ČSM
pro mládež neorganizovanou a mládež zdravotně
postiženou". Tyto nadace jsou dotovány většinou
státem, eventuálně drobnými dary nebo
sponzory, když se jim to povede, a nemohou z finančních
důvodů platit drahé nájmy a poplatky.
Přitom jejich služby, zejména v malých
okresních městech, jsou skutečně neocenitelné
a bylo by škoda, kdyby tyto nadace byly odsouzeny k likvidaci.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji paní
poslankyni Mazalové za její návrh. Další
přihlášky do rozpravy nemám. Hlásí
se pan ministr Petr Lom, dávám mu slovo.