Předseda PSP Milan Uhde: Je tomu tak. Mají
námitky páni poslanci, kteří jsou
autory tohoto návrhu? Ne. Je to správný výklad,
který podal pan společný zpravodaj. Prosím,
pokračujte.
Poslanec Alfred Frommer: Tím skončily pozměňující
návrhy pana kolegy Chudoby a pokračujeme s dalšími
pozměňovacími návrhy.
Pan poslanec Janeček navrhuje § 4 odst. 4 doplnit
o slova "dary a dědictví splňující
odst. 3 nepodléhají dani dědické a
darovací".
Předseda PSP Milan Uhde: Budeme hlasovat o tomto
pozměňujícím návrhu pana poslance
Janečka.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku. 69.
Kdo je proti tomuto návrhu, ať zvedne ruku. 16.
Musím se zeptat, kdo se zdržel hlasování.
65.
Tento pozměňovací návrh pana poslance
Janečka nebyl přijat.
Prosím, pane společný zpravodaji.
Poslanec Alfred Frommer: Další pozměňující
návrh se dá nazvat společným pozměňujícím
návrhem kolegů Jaroše a Drápely a navrhují,
aby § 19 byl vybaven novým odstavcem 3 následujícího
znění:
"Restituce movitého a nemovitého majetku, který
po 25. 2. 1948 vlastnily YMCA, YWCA, Skaut, Junák
a Americká nadace, bude řešena samostatným
zákonem."
Předseda PSP Milan Uhde: Pan společný
zpravodaj spojil, tuším, několik návrhů
dohromady. Ale k faktické poznámce se hlásí
pan poslanec Drápela.
Poslanec Jiří Drápela: Je to nadace
Americká Domovina.
Předseda PSP Milan Uhde: Nadace Americká
Domovina. Je to zpřesnění, pamatuji se, že
to tak pan poslanec skutečně uváděl,
mám to zapsáno, sledoval jsem to.
Pan poslanec Hájek - faktická poznámka.
Poslanec Josef Hájek: /Z lavice./ Rozporuji jednání
pana zpravodaje. Spojil dva návrhy. V tomto smyslu padl
i návrh třetí, i já jsem měl
v našem návrhu dvě organizace, které
jsem chtěl uvést. Podivuji se nad jeho přístupem
k vedení hlasování.
Předseda PSP Milan Uhde: Navrhujete, pane poslanče,
něco procedurálně nebo technicky? Hlasovat
odděleně o každém návrhu a nespojovat
žádné dvojice ani trojice předložených
návrhů. Pan poslanec Mandelík.
Poslanec Richard Mandelík: Dovolím si upřesnit:
Myslím, že pan společný zpravodaj dal
hlasovat správně, ale zapomněl na pana poslance
Hájka, který tam také patří.
Jde o to, že pan poslanec Jaroš navrhl, aby se zde předjímala
jakási restituce a vyjmenovaly se organizace, které
by měly být předmětem této
restituce. Na to se připojil pan poslanec Drápela
a navrhl další organizace do tohoto výčtu
Rovněž tak pan poslanec Hájek. Proto se domnívám,
že kdyby nebyl přijat návrh pana poslance Jaroše,
je bezpředmětné hlasovat o návrzích
poslance Drápely a Hájka.
Předseda PSP Milan Uhde: Ano, pojďme tedy najít
z této domněle slepé uličky východisko.
Pan společný zpravodaji
Poslanec Alfred Frommer: Zopakuji návrh tak, jak
jsem si ho dovolil přednést. A sice, páni
poslanci Drápela a Jaroš s úpravou, kterou
přednesl kolega Drápela, navrhují, aby do
paragrafu 19 byl zařazen nový odst. 3 následujícího
znění: "Restituce movitého a nemovitého
majetku, která po 25. 2. 1948 vlastnily YMCA, YWCA, Skaut
a Junák, bude řešena samostatným zákonem."
Předseda PSP Milan Uhde: Táži se, pane
společný zpravodaji, jak se vyrovnáme s námitkou,
popř. návrhem pana poslance Hájka, který
žádal, aby jeho návrh na doplnění
byl rovněž respektován a aby s ním bylo
zacházeno rovnocenným způsobem. S tím
se podle mého musíme vyrovnat.
Poslanec Alfred Frommer: Pane předsedo, já
prosím o minutu přestávky. Já se s
panem poslancem dohodnu. Smím?
Předseda PSP Milan Uhde: Myslím, že
je to žádoucí, abychom spíše než
hlasitou výměnou názorů přispěli
k nějakému řešení, které
bude společné. Prosím, zůstaňte
na svých místech, paní poslankyně
a páni poslanci, budeme hned pokračovat. (Oba poslanci
se domlouvají.)
Prosím, pane společný zpravodaji.
Poslanec Alfred Frommer: Doplňuji společný
návrh pánů poslanců Jaroše a
Drápely o návrh pana kolegy Hájka - o tábornickou
unii a Svaz klubu mládeže.
Předseda PSP Milan Uhde: Hlásí se
pan poslanec Jaroš s faktickou poznámkou. Tu mu jako
autorovi jednoho z pozměňovacích návrhů
musíme dopřát.
Poslanec Emil Jaroš: Můj pozměňující
návrh se týká čtyř právnických
osob. YMCA, YWCA, Skaut a Junák. Já jsem jiný
pozměňovací návrh nepodal.
Předseda PSP Milan Uhde: Ano. Faktická poznámka
pana poslance Rašky.
Poslanec Miroslav Raška: Já se domnívám,
že takto uvedený výčet právnických
osob je nepřesný a charakterizuje jen určité
kategorie. Např. skautských organizací, jako
právnických osob, bylo více než 10.
Třeba Čs. junák, Svaz skautů a skautek.
Takže pokud chceme hovořit o právnických
osobách, musíme je přesně pojmenovat.
Proto je tento návrh nepřesný.
Předseda PSP Milan Uhde: S faktickou poznámkou
paní poslankyně Röschová. (Nerad vidím,
že se zaplétáme do faktických poznámek
místo toho, abychom postoupili k nějakému
způsobu, jak tento problém vyřešit.)
Prosím.
Poslankyně Anna Röschová: Pane předsedo,
myslím si, že problém těchto tří
pánů by vyřešilo, kdybychom o každém
jejich pozměňovacím návrhu hlasovali
zvlášť.
Předseda PSP Milan Uhde: Domnívám
se, že to řešení je, ale dá se
proti němu i leccos namítat. Nechci rozšiřovat
pochyby, poněvadž jsem se nepřihlásil.
Prosím, pane poslanče.
Poslanec Alfred Frommer: Dámy a pánové,
jedinou mou snahou bylo urychlit hlasování, protože
se v podstatě jedná o stejný princip. Navrhuji
tedy, pane předsedo, abychom hlasovali, ať je vyhověno
všem, o každém návrhu samostatně.
Předseda PSP Milan Uhde: Nezbývá nic
jiného než hlasovat odděleně, abychom
se přesvědčili, v čem je podstata
sporu.
Budeme nejdříve hlasovat o návrhu pana poslance
Jaroše, který byl tuším první v
pořadí. Prosím, zopakujte ještě
jednou, o které organizace v tom výčtu půjde.
Poslanec Alfred Frommer: Pan poslanec Jaroš navrhl
YMCA, YWCA, Skaut a Junák.
Předseda PSP Milan Uhde: Budeme hlasovat o pozměňovacím
návrhu pana poslance Jaroše.
Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího
návrhu? (Domnívám se, že jde skutečně
jen o připomenutí toho výčtu, nikoli
o přesné znění pozměňovacího
návrhu.) Je-li třeba připomenout celé
znění pozměňovacího návrhu
pana poslance Jaroše, doporučuji, pane společný
zpravodaji, abyste přečetl znovu celé znění
pozměňovacího návrhu pana poslance
Jaroše. Jeho povědomí bylo překryto
touto další rozpravou. Prosím.
Poslanec Alfred Frommer: Do § 19 zařadit nový
odst. 3. Restituce movitého a nemovitého majetku,
který po 25. 2. 1948 vlastnily jednotlivé organizace.
U pana poslance Jaroše YMCA, YWCA, Skaut a Junák,
bude řešena samostatným zákonem.
Předseda PSP Milan Uhde: Je jasné, o čem
budeme hlasovat. Pozměňovací návrh
pana poslance Jaroše.
Kdo je pro jeho podporu, ať zvedne ruku. 20. 20 hlasů
pro.
Kdo je proti tomuto návrhu, ať zvedne ruku. 15.
Tento návrh nezískal nadpoloviční
podporu zcela zjevně.
Prosím, pane společný zpravodaji, předložte
další návrh z této řady. Technická
poznámka pana poslance Josefa Hájka. (Z místa
pan poslanec Josef Hájek: V tomto případě
byl odmítnut princip a já svůj návrh
stahuji.)
Protože byla ukončena rozprava, obávám
se, že budeme muset o vašem návrhu na stažení
hlasovat, a to neprodleně. Je tady ještě podobný
návrh pana poslance Drápely. Můžeme
o obou těchto návrzích hlasovat zároveň.
Kdo je pro to, aby byly staženy pozměňovací
návrhy pánů poslanců Josefa Hájka
a Jiřího Drápely, ať zvedne ruku. 118.
118 hlasů pro tento návrh.
Kdo je proti tomuto návrhu, ať zvedne ruku. Nikdo.
Tento návrh byl přijat. Návrhy byly staženy.
Pane společný zpravodaji, prosím, pokračujte.
Poslanec Alfred Frommer: Pan poslanec Ullmann navrhl, aby
do výčtu funkcí, které byly vykonávány
v době minulé a neměli by tito lidé
vykonávat funkce v nadaci, bylo zahrnuto také slovíčko
hitlerjugend, bez komentáře.
Předseda PSP Milan Uhde: Kdo je pro přijetí
pozměňovacího návrhu, který
předložil pan poslanec Ullmann, nechť zvedne
ruku. 19. 19 hlasů pro.
Kdo je proti tomuto návrhu, ať zvedne ruku. 2. Dva.
Tento návrh nezískal nadpoloviční
podporu zcela zjevně. Nebyl přijat.
Prosím, pane společný zpravodaji.
Poslanec Alfred Frommer: Pan poslanec Gross navrhuje do
§ 6, odst. 4, písm. d) - majetek nevyužitý
pro potřeby dětí a mládeže převést
za úhradu do fondu národního majetku.
Předseda PSP Milan Uhde: Budeme hlasovat o tomto
pozměňovacím návrhu pana poslance
Grosse. Pan poslanec Gross má technickou poznámku.
(Pan poslanec Gross hovoří z místa: Ne nevyužitý,
ale nevyužitelný.) Nevyužitelný. Pan ministr
Němec svým vystoupením otevře rozpravu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pokud
by pan ministr vystoupil nikoliv jako navrhovatel se stanoviskem
k návrhu, který zde zní, bylo by to otevření
rozpravy. Pokud se vyjádří jako navrhovatel
stručně, rozprava se neotevírá.
Předseda PSP Milan Uhde: Omlouvám se, je
tomu tak.
Ministr státní kontroly ČR Igor Němec:
Vážené poslankyně, poslanci, pokud
tomu tak je, dovolil bych si vyjádřit svůj
názor k tomuto návrhu.
Tento návrh pana poslance je v podstatě kontraproduktivní
a zcela ničí to, co má na mysli. Celá
filozofie zákona je totiž založena na tom, aby
to byl uzavřený systém fungování
tohoto fondu, aby nedocházelo k propojení s Fondem
národního majetku, protože tam jde o zcela
jiné finance.
To, že v některých paragrafech se hovoří
o tom, že vláda v rámci svých výjimek
může navrhovat odprodej některého majetku,
v tomto zákoně je obsaženo, ale kontakt s Fondem
národního majetku, což je názor, který
sleduje pan poslanec, je zcela opačný.
Předseda PSP Milan Uhde: Prosím pana společného
zpravodaje, aby pokračoval.
Poslanec Alfred Frommer: Myslím, pane předsedo,
že můžeme hlasovat.
Předseda PSP Milan Uhde: Budeme hlasovat o návrhu
pana poslance Grosse, který byl zpřesněn.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku! 8.
Kdo je proti? 33.
Tento pozměňovací návrh nebyl přijat.
Poslanec Alfred Frommer: Pan poslanec Opatřil navrhuje,
abychom v § 18 vypustili odst. 3 a provedli přečíslování.
Předseda PSP Milan Uhde: Budeme hlasovat o pozměňovacím
návrhu pana poslance Opatřila.
Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího
návrhu, ať zvedne ruku! 54.
Kdo je proti? 30.
Tento pozměňovací návrh nebyl přijat.
Poslanec Alfred Frommer: Vzhledem k tomu, že tento
pozměňovací návrh nebyl přijat,
můžeme pokračovat ve starém číslování.
Pan poslanec Opatřil navrhuje dále ve stejném
paragrafu, to znamená v § 18 odst. 4b), vypustit poslední
slova podle tohoto zákona.
Předseda PSP Milan Uhde: Budeme hlasovat o tomto
pozměňovacím návrhu pana poslance
Opatřila.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku! 3.
Kdo je proti? 20.
Ani tento pozměňovací návrh nebyl
přijat.
Poslanec Alfred Frommer: Dále pan kolega Opatřil
navrhuje, abychom v odkaze č. 6 vypustili slovo "ústavní".
Předseda PSP Milan Uhde: Budeme hlasovat o třetím
pozměňovacím návrhu pana poslance
Opatřila.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku! 1.
Kdo je proti? 9.
Tento návrh rovněž nebyl přijat.
Poslanec Alfred Frommer: Paní poslankyně
Mazalová navrhuje, abychom v § 19 odst. 2 pokračovali
následujícími slovy: "... a některými
nadacemi, které využívají objekty bývalého
SSM pro mládež neorganizovanou a mládež
zdravotně postiženou."
Předseda PSP Milan Uhde: Byl tento návrh
správně reprodukován, paní poslankyně?
(Ano.)
Paní poslankyně souhlasí s touto reprodukcí,
a proto budeme hlasovat o tomto pozměňovacím
návrhu.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku! 65.
Kdo je proti? 13.
Tento pozměňovací návrh nezískal
nadpoloviční podporu.
Poslanec Alfred Frommer: Dámy a pánové,
následoval komentář ministra zdravotnictví
MUDr. Loma, poté vystoupil pan poslanec Hájek, který
stáhl svou připomínku, pokračoval
pan poslanec Chudoba, který upřesňoval některé
formulace, a následně vystoupil pan poslanec Payne,
který navrhuje v § 12 nový odst. 6 následujícího
znění: "Vykonává práva
vyplývající z majetkové účasti
v obchodních společnostech."
Předseda PSP Milan Uhde: Budeme hlasovat o pozměňovacím
návrhu pana poslance Payna.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku. 100.
Kdo je proti? Nikdo.
Tento pozměňovací návrh byl přijat.
Poslanec Alfred Frommer: Po panu kolegovi Paynovi vystoupil
pan poslanec Šuman, který doporučuje v §
19 odst. 2 následující znění:
"... s podmínkou, že jej budou užívat
k podpoře činností ve prospěch dětí
a mládeže v souladu s § 2a-e."
Předseda PSP Milan Uhde: Budeme hlasovat o pozměňovacím
návrhu pana poslance Šumana.
Kdo je pro přijetí tohoto pozměňovacího
návrhu, ať zvedne ruku. 131.
Kdo je proti? Nikdo.
I tento pozměňovací návrh byl přijat.
Poslanec Alfred Frommer: Pane předsedo, dámy
a pánové, to byl poslední pozměňovací
návrh k tomuto návrhu.
Předseda PSP Milan Uhde: Probrali jsme všechny
pozměňovací návrhy, nikdo nebyl opomenut,
takže můžeme hlasovat o celém předloženém
návrhu. Přistoupíme k hlasování,
pokud není žádná námitka. (Nebyla.)
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona
o Fondu dětí a mládeže podle sněmovního
tisku č. 49 ve znění společné
zprávy výborů podle sněmovního
tisku 165 a schválených pozměňovacích
návrhů, ať zvedne ruku. 99.
Kdo je proti tomuto návrhu? 29.
Konstatuji, že tento návrh zákona byl přijat.
Děkuji zástupci navrhovatele i panu společnému
zpravodaji za práci, kterou v zájmu tohoto zákona
vykonali.
Přistupujeme k dalšímu bodu, k bodu 8, kterým
je
- jde o pokračování přerušeného
jednání ze 6. schůze Poslanecké sněmovny.
Připomínám, že na 6. schůzi Poslanecké
sněmovny přednesl předseda vlády České
republiky informaci, přičemž jsme na doporučení
pana poslance Kužílka a po zpřesnění
z úst pana místopředsedy Vlacha souhlasili,
aby po přednesené informaci bylo jednání
o tomto bodu přerušeno do 7. schůze Poslanecké
sněmovny. Všichni poslanci obdrželi přednesenou
informaci písemně, a proto dnes můžeme
vést rozpravu.
Informaci vlády České republiky můžeme
potom vzít na vědomí. V případě,
že by v rozpravě zazněly některé
návrhy či doporučení, bylo by třeba
předem určit návrhovou komisi, která
by rozpravu sledovala a připravila návrh usnesení
Poslanecké sněmovny. Tímto úkolem
může být pověřen příslušný
výbor nebo skupina poslanců, složená
případně ze zástupců jednotlivých
poslaneckých klubů.
Má někdo jiný názor na způsob
projednávání tohoto bodu pořadu? Prosím
o návrhy. (Nikdo se nehlásil.) Předpokládám
tedy, že se budeme řídit takovým přístupem,
že otevřu rozpravu a v případě,
že z ní vyplynou praktické návrhy, určíme,
kdo se bude jimi zabývat a připraví je pro
nás ve formě usnesení,
Jako první se do rozpravy přihlásil pan poslanec
Žižka, připraví se pan poslanec Josef
Holub.
Poslanec Jaroslav Žižka: Vážený
pane předsedo, vážení členové
vlády, dámy a pánové, dovolte mi,
abych vám heslovitě přiblížil
problém, kterého se zejména dotýká
tento bod našeho programu. Ekologický profil Severočeského
kraje se vyznačuje velkoplošnou destrukcí základních
krajinotvorných prvků, jako původní
jev povrchové těžby uhlí a soustředěného
průmyslu. Disharmonií mezi způsobem provádění
rekultivačních prací a ekologickými
předpoklady využití prostoru, enormním
objemem pevných a plynných emisí, mineralizací
srážkových vod, neúnosným emisním
zatížením lesních porostů a značným
stupněm ohrožení hydrosféry.
Na obyvatelstvo zde protikladně působí dva
základní faktory: pracovní příležitosti
a životní podmínky. Došlo se k nežádoucí
koncentraci obyvatel do několika sídelních
aglomerací se zvýšenou pracovní funkcí.
Ve srovnání s celostátním standardem
jsou zde občané více zdravotně postiženi,
méně kvalifikovaní a s větším
výskytem sociálních problémů.
Mezi faktory, které ovlivňují jejich zdraví,
patří kvalita výživy, pracovní
prostředí s velkou hlučností, nadměrnou
námahou, prašností atd. V neposlední
řadě jsou to stresové stavy, vyplývající
ze životního prostředí, jako například
vzhled krajiny, teplotní inverze a podobně. Ke zvláštním
dlouhodobým rysům patří nižší
úroveň vzdělání, odvozené
od skladby školství v regionu, a to u všech věkových
skupin. To prohlubuje budoucí handicap tohoto kraje vůči
ostatním územím.
Ke správě kraje lze říci, že
praxe ukazuje existenci řady činností a procesů,
které musí být sledovány z hlediska
větších územních celků.
Spontánně proto vznikají některé
územní instituce, jež přebírají
některé koordinační funkce, případně
plní iniciační poslání ve vztahu
k místním právním či vládním
orgánům. Nedostatky této aktivity souvisejí
hlavně z neujasněností kompetence a neúplným
legislativním krytím.
Vážení kolegové, vím, že
každý pokus popsat problém Severočeského
kraje je jen poodkrytím skutečné situace.
Pro zlepšení současného stavu je nutno
řešit region jako celek, nehledat varianty pro jednotlivé
subjekty. Řešení musí být podřízeno
realitě situace na základě objektivního
poznání a vyžaduje opatření soustředěného
působení jak vnitřních zdrojů
regionu, tak vnější pomoci státu. Přitom
základní podmínkou nápravy nepříznivého
stavu životního prostředí v oblasti
je dlouhodobá prosperita kraje, při které
bude produkováno a zachováno dostatečné
množství finančních zdrojů na
změnu struktury výroby pro omezení příčin
poškozování životního prostředí
a které se budou odpovídající měrou
podílet na odstraňování stávajících
škod.
Složité a vzájemně propojené
problémy vyžadují komplexní systémový
přístup, sestavení ambiciózních,
vzájemně propojených programů, koordinovaných
z jednoho subjektu, předem posoudit stav a účelnost
v regionu již připravovaných projektů
a analýz. V pořadí akcí pro realizaci
programů vybírat podle závažnosti řešeného
problému, podle naděje na úspěch a
pravděpodobného efektu. Dále pak při
projednávání státního rozpočtu
vytvářet dostatečnou a průhlednou
rezervu pro krytí programů. Realizování
akce průběžně kriticky hodnotit, přijímat
závažná regulační opatření
uvnitř akce i v systému programu.
Považuji za nejvíc žádoucí zlepšit
úroveň informovanosti, ukazovat reálný
stav zamýšlených a dosahovaných byť
dílčích zlepšení, připravované
záměry obnovy a rozvoje regionu.
Paní kolegyně, páni kolegové, vzhledem
k výše uvedenému doporučuji přijetí
usnesení tohoto znění:
"Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky
1. bere na vědomí informaci vlády České
republiky o opatřeních, která byla učiněna
v oblasti životního prostředí, zejména
v Severočeském kraji v posledních třech
letech a opatření, která vláda hodlá
realizovat v příštím období,
2. žádá vládu, aby předložila
Poslanecké sněmovně Parlamentu České
republiky na její příští schůzi
- to by měl být duben - harmonogram postupu vlády,
který má za cíl ozdravění a
systémovou obnovu Severočeského kraje a který
by obsahoval kromě jiného:
a) časové a věcné vymezení
zajištění formulování nového
koncepčního vládního dokumentu k této
problematice,
b) časové vymezení projednávání
dané problematiky jednotlivými ministerstvy,
c) systém spolupráce a provázanosti činnosti
ústředních a místních orgánů,
výkonné moci a zastupitelských orgánů."