Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Žižkovi. Domnívám se, že návrh
usnesení sám o sobě zřejmě
volá po tom, abychom sestavili nějakou pracovní
skupinu, která by se zabývala případnými
dalšími návrhy. Pokud padnou další
návrhy, myslím, že je ustavení takové
pracovní skupiny nevyhnutelné. Slovo má
pan poslanec Josef Holub.
Poslanec Josef Holub: vážený pane předsedo,
vážení přítomní, situace
v oblasti životního prostředí na severu
Čech je úzce spojena se strukturou výroby
energie v České republice. A zde se v diskusích
v poslední době nedospělo podle mého
názoru až k samé podstatě problému.
V čem spočívá?
Energetika České republiky je založena na špatné
struktuře výroby energie, například
výroba elektrické energie je zajišťována
z cca 80% spalováním hnědého uhlí.
To je procento, které nemá v zemích s vyspělou
ekonomikou obdoby. Energetika obecně je odvětvím
s obrovskou setrvačností, To je dáno tím,
že výroba energie je zabezpečována v
zařízeních, které jsou složitými
investičními celky, u nichž doba realizace
od záměru ke spuštění do provozu
se počítá na deset i dvacet let.
Z toho plyne, že rozhodnutí, která se učiní
dnes, ovlivní například změnu struktury
výroby elektrické energie až za pět,
deset i více let. Do té doby budeme stále
vyrábět elektřinu z 80% spalováním
hnědého uhlí. Pokud uděláme
rozhodnutí odkládající, nebo neučiníme
žádné, bude tento stav konzervován na
ještě delší dobu. Ještě pro
ilustraci: spalováním hnědého uhlí
vzniká obrovské množství tuhých
odpadů, asi jedna třetina ze spáleného
uhlí vyjde z procesu jako popílek a škvára.
Tedy na každé 3 t uhlí 1 t odpadu. Nakládání
s těmito odpady není vyřešeným
problémem, jak by se snad někomu mohlo zdát.
Dá se jen říci, že jsme na ně
jen více zvyklí než na odpady jiné,
například chemické či radioaktivní.
Proto znovu opakuji: struktura výroby energie v České
republice je díky zvůli plánovačů
komunistického režimu špatná. Když
od této chvíle bude tato vláda i vlády
příští dělat v oblasti energetiky
jen dobrá rozhodnutí, začne se špatná
struktura měnit v lepší až uvedením
nových zdrojů do provozu. A to nebude dříve
než od spuštění prvního bloku jaderné
elektrárny Temelín. Tím nebojuji proti budování
odsiřování bloků stávajících
hnědouhelných elektráren. Musím jen
připomenout, že SO2 není zdaleka
jedinou škodlivinou z procesu spalování - viz
mimo jiné obrovské množství škváry
a popílku plus těžké kovy atd. Pokud
se však upneme jen na odsiřování, zachováme
malé České republice katastrofální
strukturu výroby energie, zakonzervujeme současný
stav drancování přírodních
zdrojů a krajiny v severních Čechách.
Ať se to někomu líbí či ne, odsoudíme
tím další generaci obyvatel tohoto regionu
k životu v nedůstojných zdraví škodlivých
podmínkách. A to by si měli uvědomit
především ti, kdo připravují
jakkoli krásně motivovanými kroky půdu
pro zakonzervování současné nevyhovující
struktury výroby elektrické energie v České
republice.
Tato vláda předloženým rozborem, k němuž
diskutujeme, jednoznačně prokázala, že
si je celého problému v plné šíři
vědoma a že za svého devítiměsíčního
působení podnikla a podniká takové
kroky, které vedou ke zlepšení životního
prostředí v severních Čechách
v takové míře, jak je to jen možné
s ohledem na délku jejího působení.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Holubovi. Prosil bych pana poslance Žižku, který
je zatím jediný, kdo navrhl konkrétní
usnesení, aby buď ze svého místa nebo
z místa navrhovatele sledoval případné
další návrhy a pomohl je registrovat.
Slovo má pan poslanec Kubiš, který se přihlásil
písemně. Jeho přihláška je zatím
poslední, kterou jsem dostal.
Poslanec Josef Kubiš: Vážený pane
předsedo, vážená vládo, dámy
a pánové. V návaznosti na informaci vlády
a opatření, která byla učiněna
v oblasti životního prostředí zejména
v Severočeském kraji, dále také z
materiálu "Státní ekologická
politika na léta 1992 až 1996" a dalších
odborných prací bych se rád dotknul problému,
který je pro všechny tyto odborné materiály
a diskuse společný, a to je názor, že
jedním z hlavních znečišťovatelů
životního prostředí jsou lokální
topeniště.
Vláda vynakládá nemalé prostředky
formou Státního fondu životního prostředí
a státních dotací na plynofikace a teplofikaci
těchto území, ale rozsah zanedbanosti v této
oblasti je tak velký, že si budeme muset ještě
počkat než se nám lokální topeniště
podaří elektrifikovat, plynofikovat nebo přebudovat
na centrální zdroje tepla tak, aby nezamořovala
naše bydliště.
Je to také zdravotní problém z hlediska výskytu
alergických onemocnění, která - jak
je uvedeno v materiálu Státní ekologická
politika - postihují 30 až 50% dětí.
Jsou zde uvedeny faktory, které se podílejí
na alergických onemocněních. Jeden z těchto
faktorů říká, že je nutné
docílit plošného snížení
SO2 a NO". V neposlední řadě
se připravují opatření i zákonná
úprava omezování látek a výrobků,
které znečišťují životní
prostředí, a další legislativní
opatření ve smyslu znečišťovatel
platí. Tyto zásady jsou v pořádku,
ale z pohledu prostého občana by měl mít
každý možnost přejít na takovou
formu topení, aby nemohl být novými legislativními
úpravami sankcionován.
Doporučuji tedy, aby vláda navrhla takové
opatření a vytvořila takové podmínky,
aby nejenom v období smogových situací, ale
i za normálního stavu byla povinnost v lokálních
topeništích spalovat pouze nízkosirnaté
palivo, a to celoplošně v rámci celé
České republiky, což by podle mého názoru
řešilo situaci těch území, kde
není možné přejít na jinou formu
topení. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Kubišovi. Dále se přihlásil o slovo
pan ministr dr. Petr Lom. Připraví se pan poslanec
Syka.
Ministr zdravotnictví ČR Petr Lom: Vážený
pane předsedo, paní poslankyně, páni
poslanci. Rád navážu na svého předřečníka
a vyjádřím se z hlediska péče
o zdraví k ekologické problematice, protože
ekologicky nepříznivá situace se nejviditelněji
odráží ve zhoršení zdravotního
stavu obyvatel postižené krajiny.
Zdravotnictví však nemůže příčinně
řešit negativní ekologické vlivy. To
je úkolem komplexní politiky, která sestává
jak z útlumové a sociální, tak preventivní
a nápravné koncepce. V současné době
přitahuje naši pozornost nedávná krizová
situace ekologických škod v severních Čechách.
Je v Čechách nejhorší, ale my víme,
že skoro stejně špatná situace může
být i v Praze nebo na severní Moravě.
V severních Čechách je situace nejtíživější,
protože se prokazatelně jedná o vícegenerační
expozici, která se dnes odráží i v genetické
zátěži. Ekologicky dominantně znečištění
ovzduší, a jedná se nejen o oxidy síry
a aromatické uhlovodíky, ale důležitá
je přítomnost polétavého prachu z
kouře, který obsahuje vysokou koncentraci rtuti
a arzenu. Tyto látky jsou navázány na kouřové
částečky tak malé, že mohou pronikat
přímo do krevního oběhu. V severočeském
kraji je většina základních ukazatelů
zdravotního stavu mnohem nepříznivější
než jsou průměrné údaje za celou
Českou republiku. V rámci tohoto kraje je pak nejméně
5 okresů, kde je situace ještě horší
Ústí n. L., Teplice, Most, Chomutov, Děčín.
Mezi základní ukazatele patří celková
standardizovaná úmrtnost, úmrtnost na kardiomaskulární
nemoci, na zhoubné novotvary, která je vyšší
než je republikový průměr. Obdobně
je tomu i u nádorových onemocnění.
Jiná situace je u statistických výkazů
vrozených vad, kde výsledná incidence není
znepokojující, ale je to dáno jinými
faktory - neonatologickou péčí, ale bohužel
i jednou z nejvyšších incidencí potratovosti
a předčasné porodnosti, která je 2x
tak vyšší než na území ostatní
republiky.
Největší pozornost však věnujeme
respiračním a alergickým onemocněním,
která jsou v severočeském kraji velmi četná.
vytypovali jsme ohrožené skupiny obyvatel, mezi které
patří děti, těhotné ženy,
nemocní zejména se srdeční i cévními
chorobami a občané senioři. V listopadovém
období se vláda zabývala ekologickou situací
na severu Čech. Ze zdravotnického hlediska je nutno
se zmínit o tzv. projektu Teplice, který probíhá
za spolupráce s americkými a norskými organizacemi
a který má výrazný monitorovací
a preventivní charakter.
Povolanější mohou říci o finančních
programech, které byly určeny na zabránění
ekologickým škodám, zejména na opatření
ke snížení znečištění
přírodní vrstvy atmosféry, opatření
ve výrobě elektřiny, opatření
v lomové těžbě, hospodaření
s odpady a mnohé další.
Dovolil bych si zde zmínit se jenom o finančních
dotacích, které byly v minulých letech uvolněny
na zdravotnictví v severních Čechách
na neinvestiční účely. V roce 1991
to bylo na léky a speciální zdravotnický
materiál 41 miliónů, z toho Masarykova nemocnice
v Ústí nad Labem jako největší
zdravotnické zařízení dostala 3,5
milionu, v roce 1992 to bylo 40 miliónů, z nich
zase jenom pro účely Masarykovy nemocnice 3,3 mil.
V roce 1993 je do rozpočtu Všeobecné zdravotní
pojišťovny zahrnuta částka 200 milionů
pro krytí zdravotního dopadu nepříznivých
ekologických situací. Dále byla na podzim
roku 1992 otevřena v Ústí n/Lab. specializovaná
dětská klinika, ze které se postupně
stane komplexní středisko pro poskytování
pediatrické péče v celém Severočeském
kraji. Péče o děti zahrnuje také klimatické
pobyty a v roce 1991 to bylo 100 dětí, které
byly vytypovány s respiračními a alergickými
onemocněními, které byly na léčebném
pobytu u moře. V roce 1992 to bylo 40 dětí
ve vysokohorském a horském prostředí,
57 dětí u moře. V roce 1993 je počítáno
s výjezdem 150 dětí ze Severočeského
kraje postižených alergickými a respiračními
nemocemi k mořskému léčebnému
pobytu.
Dámy a pánové, rád bych nyní
komentoval zdravotnická opatření vzhledem
k nedávné smogové situaci na severu Čech.
Na vrcholu této krizové situace navštívila
ve dnech 12. a 13. února expertní skupina ministerstva
zdravotnictví severočeské okresy, kde se
zajímala především o zdravotní
dopady negativních ekologických škod. Výsledek
zjištění v této pracovní skupině
byl rozpracován a sloužil jako základ k vytvoření
globální koncepce zdravotnické prevence vzhledem
k ekologickým vlivům. Považujeme tuto globální
zdravotnickou ekologickou koncepci za základ dalších
opatření a dalšího vývoje. Jsme
si vědomi toho, že ministerstvo zdravotnictví
nemůže příčinně řešit
celou situaci, která je spojena s mnohými dalšími
aspekty, ale domníváme se, že ve spolupráci
s okresními úřady a zdravotními referáty
jednotlivých okresních úřadů
můžeme vytyčit mnohá opatření
v této globální preventivní koncepci,
aby zdravotní dopady vlivem ekologické situace byly
minimalizovány.
Návrh této koncepce jsme projednali 19. 2.
s přednosty okresních úřadů
pánevní oblasti a přidružených
okresů. Jedná se o okresy Sokolov, Chomutov, Most,
Teplice, Děčín, Ústí n/Lab.,
Litoměřice, Liberec a Louny. Soustředili
jsme se v diskusi na vytvoření jednak preventivní
složky této koncepce, jednak na složku přímého
poskytování léčebné péče.
V té prevenci klademe samozřejmě důraz
na spolupráci s ministerstvem životního prostředí
a jsme k dispozici ministerstvu životního prostředí
pro další opatření širšího
charakteru. Zejména ve spolupráci s Okresním
úřadem Teplice a Chomutov bylo rozhodnuto vypracování
varovného systému k dodržení účinnosti
regulační politiky v ohrožených oblastech,
stejně tak okresní úřady se zavázaly
k tomu, že budou analyzovat dodržování
regulačních opatření tak, jak je při
jednotlivých regulačních stupních
vyhlášeno. Ve druhém preventivním bodě
jsme se zaměřili na omezení expozic ohrožených
skupin. Říkal jsem již dříve,
že tyto skupiny byly vytypovány jako děti,
těhotně ženy, nemocní a občané
senioři. V této preventivní globální
prevenci budou podporovány krátkodobé i dlouhodobé
výjezdy z těchto ekologicky postižených
oblastí, školy v přírodě a lázeňská
léčba, zejména u dětí. Další
část tohoto preventivního programu spočívá
v technické pomoci. Je to instalace filtračních
jednotek, tzv. praček vzduchu, do všech místností,
kde se shromažďuje větší počet
osob, zejména dětí. Jsou to různá
zařízení pro děti, školy, školky,
veřejné místnosti apod. Filtrační
jednotky jsou samozřejmě vhodné i do domácností,
do rodin. Další preventivní skupinou by bylo
posílení obranyschopnosti organismu, zejména
u rizikových skupin obyvatel systémem posílení
struktury správné výživy a omezení
negativních návykových faktorů.
Ve složce přímé zdravotní péče
se ministerstvo zdravotnictví zavázalo prověřit
dostupnost zdravotnických zařízení,
zejména lůžkových, a jejich vybavení
pro léčení nemocí respiračních,
alergických, kardiovaskulárních, onkologických,
a dále dostupnosti a vybavenosti pro neonatologickou péči.
Dovolte, abych vás seznámil s některými
předběžnými výstupy této
globální koncepce. Ve spolupráci s okresními
úřady byl navržen a dohodnut předpovědní
systém, kde na základě předpovědi
napříště postačí záchyt
zvýšení zvláštního emisního
limitu pouze na jedné monitorovací stanici, zatímco
dříve bylo nutno k vyhlášení
regulace mít záchyt nejméně z 5 stanic.
Okresní úřady pak budou dbát na dodržování
všech regulačních opatření, zejména
zákazu osobní dopravy v krizových situacích
a na zákazu shromažďování osob.
Pokud se týká otázky filtračních
jednotek a otázky praček, ministerstvo zdravotnictví
uvolnilo ze svého jediného a skromného fondu
0,5 mil. Kč na nákup těchto praček,
který mínilo jako takový spouštěcí
kamínek do aktivity různých sponzorských
činností. Přidala se k nám Všeobecná
zdravotní pojišťovna, která věnuje
rovněž 0,5 mil. Kč, a po žádosti
na ministerstvo financí ministr Kočárník
přislíbil za každé ministerstvo rovněž
0,5 mil. Kč. Tím získáme celkovou
částku 9 - 10 mil. Kč, kterou jsme
původně mínili věnovat na nákup
preventivních technických opatření,
praček vzduchu. Ze severních Čech však
iniciativní skupina lékařů žádá,
aby polovina této částky byla věnována
na přímou investiční přístrojovou
vybavenost. To je zatím v jednání, protože
nevíme, jestli takto uvolněné peněžní
prostředky budeme moci použít nebo věnovat
na tyto účely. Domnívám se, že
snad ano.
Pokud se týká výjezdu dětí
(z toho preventivního programu), v současné
době z rozpočtu ministerstva zdravotnictví,
z rozpočtu občanských sdružení,
byla uvolněna částka 10 mil. Kč, která
byla určena jako finanční krytí klimatických
a evakuačních pobytů a výjezdů
dětí z ekologicky postižených oblastí
prostřednictvím Červeného kříže.
Tyto výjezdy začaly 22. února v okresech
Chomutov a Česká Lípa. Pokud se týká
škol v přírodě, ty jsou velmi významné
jako jedna z forem kompenzačních opatření
pro děti z oblastí s nejvíce postiženým
životním prostředím. Byly hodnoceny
a byla zvažována jejich účelnost v souvislosti
se školskými úřady v Lounech, Litoměřicích
a ministerstvem školství. Byla stanovena určitá
pravidla pro pobyt dětí ve školách v
přírodě a bylo zjištěno, že
nejméně přínosné jsou tyto
školy v pozdním létě nebo v pozdním
jaru, ale nejvíce jsou přínosné na
vrcholu topné sezóny. Snížení
nemocnosti lze objektivně prokázat po 2 - 3 týdnech
po návratu ze školy v přírodě
za podmínek, že tato škola v přírodě
trvá nejméně 3 týdny a že denní
expozice na čerstvém vzduchu trvá nejméně
5 hodin.
U těhotných žen bude zaveden systém
ovlivňování životního stylu podle
výsledků projektu Teplice a zlepšení
imunobiologického stavu, který má příznivý
vliv i na zdraví plodu, včetně možnosti
individuálního nástupu, potvrzeného
lékařem, do pracovní neschopnosti ještě
před nástupem na mateřskou dovolenou.
Ke zjištění možnosti poskytovat efektivní
péči byla provedena pasportizace u většiny
severočeských okresů a bude dokončena
k 30. 3. tohoto roku. V příštích dnech
bude na ministerstvu zdravotnictví kontrolní porada
zdravotních radů z těchto okresů a
rozhodneme o dalším postupu.
Pokud se týká přímé finanční
pomoci, jedná se o rozdělení částky
200 mil. Kč do 31. 3. podle postupného finančního
plánu podle směrnic ministerstva životního
prostředí a ministerstva financí ČR.
V bodě 5 § 5 o použití těchto prostředků
je určena část těchto prostředků
také na zdravotnické účely. Nemůžeme
bohužel vyhovět žádosti severočeských
lékařů, kteří strukturovali
za pět okresů požadavek na přístrojovou
vybavenost za 88 mil. Kč. Ale budeme se snažit,
aby část vládou uvolněných
prostředků z mimořádné dotace
šla také do zdravotnictví.
Dámy a pánové, to byl přehled toho,
jak můžeme ze zdravotnického hlediska přispět
ke zmírňování vlivů špatného
ekologického prostředí na zdraví populace
v ekologicky špatných oblastech. Děkuji vám
za pozornost,
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu ministru
Lomovi. O slovo se přihlásil pan ministr František
Benda, a protože jako ministr má právo přednostního
pořadí, dopřeji mu slovo.
Ministr životního prostředí ČR
František Benda: Vážený pane předsedo,
dámy a pánové, já mám poměrně
krátkou doplňující informaci, o které
se domnívám, že by ji měli páni
poslanci mít a odnést si ji z tohoto dnešního
jednání. Tím, že byl na program jednání
sněmovny zařazen tento bod s určitým
časovým předstihem před projednáním
této problematiky v řádném programu
jednání vlády, stalo se, že nebylo možno
v krátkém čase předložit pokud
možno vyčerpávající podklady
k této problematice. Chtěl bych vám sdělit,
že na březnový program vlády je zařazen
a připravován velmi obsáhlý program,
který se nazývá Zpráva o stavu životního
prostředí, který problematiku životní
o prostředí pojednává komplexně,
analyticky, i ve vztahu k ekologické politice této
vlády. To je tedy jeden velice obsáhlý materiál,
který zahrnuje i řadu těch problémů,
o kterých zde byla řeč a které byly
projednávány v souvislosti s tímto bodem.
Dále již od podzimu připravuje ministerstvo
životního prostředí materiál,
který se nazývá Program zlepšení
stavu životního prostředí severních
Čech. Tento materiál byl projednáván
již předtím, než na sebe tento region
upozornil nedávnými inverzemi, byl připraven
již ve stavu, kdy jsme se domnívali, že je možno
ho projednat ve vládě. Nicméně po
zmíněných inverzích a po tom, co tyto
inverze vyvolaly, jsme znovu ve spolupráci především
se zastupitelskými orgány severočeskými
některé části tohoto materiálu
zrevidovali, zaktualizovali. Tento materiál je již
hotový, mám ho zde, nebyl však ještě
projednán ve vládě. V těchto týdnech
bude předložen k projednání ve vládě.
Tím jsem chtěl doplnit informaci, abyste si odnesli
i to vědomí, že dnešním projednáním
tohoto bodu vláda nekončí se svojí
pozorností této problematice. Některé
části tohoto bodu byly již projednány
ve výboru životního prostředí.
To byla má informace, kterou jsem chtěl doplnit
projednávaný bod. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji. Slovo
má pan poslanec Syka, jeho přihláška
je poslední písemná přihláška
do rozpravy. Vidím, že se hlásí pan
poslanec Vlček Jaroslav jako další.
Poslanec Martin Syka: Vážený pane předsedo,
vážení členové vlády,
dámy a pánové, dovolte mi krátkou
informaci o práci výboru pro sociální
politiku a zdravotnictví, který v souvislosti s
vystoupením premiéra vlády na minulém
plénu a zařazením tohoto bodu uskutečnil
výjezdní zasedání 10. března
v Mostě, kde jednal dopoledne se starosty okresu Most,
potom navštívil nemocnici v Mostě a ústav
sociální péče, odpoledne se zabýval
zevrubným projednáváním problematiky
s představiteli regionální státní
správy, čili přednostů okresních
úřadů a zdravotních radů těch
regionů, které jsou ve výčtu postižené
oblasti. Dne 18. 3. na řádné schůzi
výboru se věnoval projednání tohoto
výjezdního zasedání a přijal
usnesení, ve kterém se hovoří o tom,
že výbor si uvědomuje globálnost tohoto
problému, která se musí řešit
nadresortně a ve vztahu ke svému resortnímu
ministerstvu vyslovuje souhlas s jeho aktivitou. Dále že
určení poslanci výboru se zúčastní
dalších projednávání ministerstva
se zdravotními rady okresů a doporučuje -
tak jak již zde zaznělo z vystoupení některých
mých předřečníků - aby
příslušná ministerstva, jichž se
tato problematika týká, zajistila větší
informovanost a komunikaci s představiteli státní
správy regionu. Tolik moje povinnost jako předsedy
výboru vám sdělit informaci o práci
výboru, pokud jde o tuto problematiku. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Do rozpravy se hlásil
pan poslanec Jaroslav Vlček, má slovo.
Poslanec Jaroslav Vlček: Vážený
pane předsedo, kolegyně a kolegové, já
bych chtěl přednést několik polemických
bodů, které se týkají číselných
bodů, které předložil pan ministr Lom.
Spíše jako doplnění těchto číselných
údajů. Domnívám se, že není
zcela správné se orientovat po událostech,
které byly v inverzní situaci, pouze na severní
Čechy, protože z číselných údajů,
které naše poměrně dobrá a kvalitní
zdravotnická statistika dává, víme,
že např. nejvyšší incidence rakovinových
onemocnění, a to těch nejzávažnějších,
ať je to rekta nebo plic, se týká i okresů
relativně zdravých, např. Jindřichova
Hradce, kde je vlastně nejvyšší úmrtnost
na toto onemocnění. Je pravdou, že pokud se
týká celkového počtu rakovinových
onemocnění, jsou na prvním místě
severní Čechy, ale týká se to zejména
rakoviny kůže, na kterou úmrtnost není
tak vysoká, jako na ta nejzávažnější
onemocnění, to je rakovina plic a rakovina rekta.
Dále je tady zajímavé to, že např.
u cévních onemocnění variabilita na
celém území státu není příliš
velká. V podstatě z celkového počtu
úmrtnosti kolísá od 48 až do 52% celkové
počtu úmrtnosti, kdežto u novotvarů
variabilita podle jednotlivých okresů kolísá
zhruba od 13% až do 25% celkové počtu úmrtnosti
a tady se domnívám, že je to právě
otázka technického vybavení jednotlivých
okresů v časné záchytnosti těchto
onemocnění. Čili byl bych rád, kdyby
se to nesoustředilo pouze na severní Čechy,
ale v podstatě na celé území České
republiky.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Vlčkovi. Byl poslední, kdo se přihlásil
do rozpravy. K replice se hlásí pan ministr Lom.
Prosím, pane ministře!
Ministr zdravotnictví ČR Petr Lom: Pane předsedo,
dámy a pánové, především
chci poděkovat svému předřečníkovi,
panu poslanci, za uznání o zdravotnické statistice.
Také si myslím, že to jsou standardní
techniky, které jsou na poměrně slušné
referenční úrovni. Ale nehodlám tady
polemizovat s čísly, i když bych mohl doložit,
že v úmrtnosti na zhoubné novotvary zaujímá
Severočeský kraj ve srovnání se standardem
České republiky nejhorší místo
jak u mužů, tak u žen a je trvale o 15 až
20% vyšší než republikový průměr.
Překračují zejména Most, Chomutov,
Teplice, Ústí nad Labem u mužů. U ženské
populace je to obdobné. A jistě carcinum kůže
je zde ve vysoké incidenci a zejména je to bronchopulmonární
carcinum u mužů, kdy úmrtnost v pánevních
okresech je statisticky významně vyšší,
než je výskyt v České republice.
Velmi rád mnohu v této diskusi pokračovat,
protože statistiky, které máme k dispozici,
musí být v podstatě shodné. Ale již
v úvodu svého vystoupení jsem říkal,
že možná je stejná situace v Praze, na
severní Moravě a v jiných ekologických
oblastech. Čím se liší severní
Čechy je to, že toto škodlivé prostředí
zde trvá v podstatě 40 let a že má svoji
genetickou impresi, že má svoji zátěž.
Tím je tato situace zvláštní než
v jiných krajích. Souhlasím, že ekologií
se musíme zabývat územně komplexně
a že neexistuje jenom problematika severních Čech.
Problematika severních Čech je nejhorší
z tohoto hlediska, jak jsem uvedl. Jinak děkuji za doplnění.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu ministru
Lomovi. Do rozpravy se hlásí pan poslanec Pavel
Seifer.
Poslanec Pavel Seifer: Vážený pane předsedo,
vážená vládo, kolegyně a kolegové,
na úvod bych chtěl vyjádřit potěšení
nad informací, která pro mě není nová,
nicméně dnes zazněla od pana ministra Bendy:
Že se vláda nespokojila s tou zprávou, kterou
nám přednesl na minulém zasedání
pan premiér, a že chystá dále se zabývat
stavem životního prostředí a řešením.
Než přejdu k podstatným věcem, rád
bych upozornil, že skutečně jsou zde nutná
dvě hlediska: jednak opatření krátkodobá
a dlouhodobá: neříkám nic nového.
Pokud jde o krátkodobá, uvítal jsem opět
informaci, že bude stačit pouze jeden signál
z jednoho monitorovacího střediska, aby byl vyhlášen
poplach. To se týká i Prahy i dalších
lokalit. Zatím se čekalo, až bude skutečně
pět i více. Problém je v tom, že z dnešní
znalostí techniky, vědy a meteorologie, když
se předpokládal vznik inverzí, si myslím,
že se mohlo a dokonce i mělo předcházet
vůbec vznikům těchto situací nikoliv
inverzím, ale průvodního jevu inverzí,
totiž smogu a smogové zátěže. To
je do budoucna cesta, kterou budeme muset jít, abychom
řešili rychlé situace, které vznikly.
Pokud jde o dlouhodobá opatření, o kterých
se hovoří: Souhlasím s předřečníkem,
panem poslancem, že je potřeba upravit energetickou
politiku a vůbec energii dlouhodobě. Problém
je v tom, že to není vůbec pouze jen otázka
energie, ale je to otázka celého průmyslu.
A jestliže je špatná struktura energie, energetiky,
tak ještě horší je struktura průmyslu.
To všichni dávno víme. A to je problém,
který by se měl řešit samozřejmě
dlouhodobě, koncepčně, ale už dnes je
vlastně pozdě, už se měl řešit
před dvěma - třemi roky.
Rád bych se ale vrátil ke zprávě,
kterou přednesl pan premiér Klaus s tím,
že předeslal, že je to zpráva "letem
světem", že si nedělá nároky
na to být komplexní a že v podstatě
jenom bodově chce zaznamenat některé jevy.
Měl skutečně pravdu, to vystihl naprosto
přesně. Některé údaje tam nekorespondují
s údaji z jiných let, těžko je posoudit.
Tam prostě není položka "má dáti
- dal". Tam se prostě vypočítává
jakýsi souhrn informací. Mně to místo
připomnělo, - omlouvám se za to přirovnání
- když jsem poslouchal před lety politického
nebožtíka Obzinu, jako ministra životního
prostředí a vnitra, když vyhlásil grandiozní
plán "Sto miliard na obnovu životního
prostředí", tak mně to připomíná
možná jazyk, možná způsob přednesu.
Pořád si myslím, že to bylo spíše
tím, že to bylo tak narychlo a tak krátce.
Ale nerad bych hovořil o materiálu, k němuž
se těžko dá hovořit koncepčně,
ale mám zde daleko důležitější
materiál, a protože pan premiér se věnoval
zejména severním Čechám, tak zde mám
Kontrolní zprávu o plnění úkolů
usnesení vlády ČR k programům ozdravění
životního prostředí Severočeského
kraje a okresu Sokolov. Je to dílčí informace,
ale také široká, protože se zabývá
jak okresem Sokolov, tak celým Severočeským
krajem. Rád bych upozornil na některá hodnocení,
která z toho vyplývají. Jednak hodnocení
vlády a potom, jak to hodnotí místní
odborníci, místní ekologové i třeba
místní politické organizace.
Takže hned na začátku je tu úkol 1A2.
"Zavést pro těžební organizace
a výrobce elektrické energie dodatečný
odvod zahrnutý do nákladové části
ceny uhlí a energií k odstranění
nedořešených následků devastace
životního prostředí, spojených
s těžbou a zpracováním hnědého
uhlí v oblasti severočeského hnědouhelného
průmyslu. Legislativně upravit použití
takto získaných prostředků v rámci
ekologických fondů životního prostředí.
K tomu kvantifikovat potřebu prostředků a
navrhnout příslušnou výši odvodů.
Termín: v návaznosti na úpravu cen energií."
K tomu je napsáno: "V souladu se zpracovanou koncepcí
cenového vývoje na úseku cen energií
bude docházet k postupnému zvyšování
cen energií, které budou zohledňovat zvýšení
nákladů těžebních organizací
v důsledku zavedení úhrad, vyplývajících
z novely horního zákona počínaje rokem
1993." Pod tím je napsáno: "Úkol
splněn."
Podle návrhu z Děčína se konstatuje,
že pro posouzení účinnosti je nutné
kvantifikovat potřebu prostředků a předpokládanou
výši odvodů do rozpočtů obcí
a státního rozpočtu. Tato část
úkolů nebyla ze strany ministerstev splněna.
Další úkol 1A2.1 konstatuje: "Posoudit
možnosti a důsledky zrušení úhrad
na jednu tunu odbytové těžby podnikatelům
se složitějšími úložnými
podmínkami s cílem použít prostředků
získaných z cenového odvodu ve smyslu nařízení
vlády č. 118/1991 ze společného podniku
Severočeské hnědouhelné doly ve prospěch
realizace programu ozdravění Severočeského
kraje. Odpovídá ministerstvo financí ...
atd."
"Podle sdělení ministerstva financí
budou cenové odvody dle nařízení vlády
uplatněny pouze do konce roku 1992."
To znamená, že úkol nebyl splněn, zrušení
cenového odvodu do r. 1993 nevyřešilo požadavek
použít získané prostředky na
plnění programu ozdravění. Termínový
úkol pro ministerstvo financí atd. byl do 1. 1.
1992.
Nechci vás unavovat výčtem, ale těch
bodů je tam asi 20 nebo 25, z toho závažných
je asi 13 nebo 14. Podstata problému je v tom, že
vláda měla přednést pro informaci
poslanců ne obecnou zprávu "letem - světem",
kterou vymyslela během jedné noci, ale měla
předložit konkrétní a ta studie existuje,
mám ji v ruce - informaci o tom, jak se plní konkrétní
programy. Jsou to tři usnesení vlády na ozdravění
Severočeského kraje. Jak se toto plní a umožnit
právě oponentům, aby mohli skutečně
konkrétně odpovídat na jednotlivé
body, které vláda uvádí. Takže
to, co nám bylo předneseno jakkoli krásně,
bylo spíše z říše sci-fi nebo krásných
bájek, ale s faktickým stavem to mělo málo
co společného.
Nemám konkrétní návrh, nemám
konkrétní doporučení, kromě
jednoho, aby se vláda skutečně systematicky
zabývala životním prostředím,
aby ho brala už skutečně vážně,
aby to pouze nedeklarovala, aby skutečně neuvažovala
pouze technokraticky, ale také lidsky. Děkuji.