Poslanec Stanislav Kozák: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
kolegyně a kolegové, dovolte, abych přednesl
několik pozměňovacích návrhů
a společnému zpravodaji panu Budínskému
se omlouvám, že mu je nedám písemně,
neboť je bohužel nemám, ale nejsou tak složité,
aby je nestačil zachytit.
První pozměňovací návrh se
týká § 5 odst. 2, který se mi jeví
velice nelogický, neboť zde se hovoří
o tom, že pokud podává návrh na konkurs
sám dlužník, tak si může požádat
o prodloužení lhůty. Domnívám
se, že to je nelogické, protože tím, že
si sám na sebe budu podávat návrh na konkurs,
tak si to rozmyslím dopředu a nebudu požadovat
ochrannou lhůtu. Z tohoto důvodu doporučuji
v odst. 2 § 5a) vypustit druhou větu, tzn.
"Podává-li návrh na prohlášení
konkursu dlužník, může s tímto
návrhem spojit" - atd. tuto větu vypustit,
ostatní ponechat.
Další pozměňovací návrh
se týká pravděpodobně § 5c),
neboť v celém zákoně není nikde
specifikováno, za jakých okolností může
soud prodloužit ochrannou lhůtu. Právě
v § 5c) se o možnosti prodloužení této
ochranné lhůty hovoří. Domnívám
se, že pokud nebude v tomto zákoně stanoveno
taxativně, v kterých případech může
tuto lhůtu prodloužit a v kterých nemůže,
že se to bude vykládat způsobem, zase že
jsme si všichni rovni, ale někteří že
jsou si rovnější.
Z těchto důvodů doporučuji na konec
místo tečky napsat "a celková zadluženost
není vyšší než 100%". Domnívám
se, že do § 5c) nakonec, kde je tečka, tečku
zrušit a pokračoval by text: "a celková
zadluženost není vyšší než 100
%".
Další pozměňovací návrh
se týká § 67 odst. 8, neboť toto znění,
tak jak je dáno, silně znevýhodňuje
věřitele a zmenšuje jeho šanci na uspokojení
jeho pohledávek a ve své podstatě jej neoprávněně
poškozuje. Z tohoto důvodu doporučuji ponechat
v odst. 8, § 67 pouze první větu, druhou větu
vyškrtnout a vypustit.
Další pozměňovací návrh
se týká rovněž § 67 odst, 9, kde
se hovoří o případu, kdy 50% akcií
bylo použito na kupóny.
Domnívám se, že stejně tak v tomto případě
je věřitel silně zkrácen ve svých
právech, a doporučoval bych proto nahradit číslici
50% 67 procenty tak, aby byla zachována dvoutřetinová
majorita.
Další můj pozměňovací
návrh se týká čl. 67 b), kde dochází
k vyloučení vedoucích pracovníků
z dražeb v konkursech, zejména v zemědělské
prvovýrobě. V dnešní době, kdy
došlo k transformaci zemědělského majetku
na konkrétní fyzické osoby, prakticky člověk,
který vlastní v transformovaném družstvu,
nebo toto družstvo obhospodařuje jeho 100 ha, on je
největším vlastníkem a z toho důvodu
byl jmenován ředitelem tohoto družstva a přitom
má být vyloučen z možnosti zúčastnit
se dražby tohoto majetku, je toto ustanovení podle
mého názoru namířeno proti vlastníkům.
Navrhuji proto celý § 67 b) vypustit.
Poslední můj návrh se týká
§ 67 c) za předpokladu, že by nebyl přijat
pozměňovací návrh mého předřečníka
pana ing. Křížka. Navrhuji toto znění:
"Je-li dlužníkem provozovatel zemědělské
prvovýroby, není možno proti němu vyhlásit
konkurs v době od 1. 4. do 30. 11. kalendářního
roku."
Děkuji vám.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Dále prosím, aby se slova ujal pan poslanec Wagner,
připraví se pan poslanec Hájek Josef.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
dámy a pánové!
Koncepčním nedostatkem našeho zákona
o konkursu a vyrovnání, který novela principiálně
neřeší, je skutečnost, že nepřihlíží
ke skutečnostem vyspělých demokratických
zemí o specifičnosti úpadku velkých
firem, která si vynutila i zvláštní
způsoby a metody řešení těchto
úpadků.
Vlastnímu konkursu, který je v podstatě mechanickým
rozprodejem majetku úpadce za dozoru soudu, a rozdělení
výsledku tohoto prodeje mezi věřitele podle
daného klíče priorit jejich pohledávek,
předchází povinné stadium, v němž
je uskutečňován odborně kvalifikovaný
pokus o zachování podniku. Hovoří
se o tzv. řízení sanačním.
To je to, co v našem zákoně zcela postrádáme.
Jedná se o to, že sám mechanický rozprodej
majetku úpadce je v případě významných
podniků vysoce neekonomický, poškozuje samotné
věřitele, má kruté sociální
dopady na kolektiv zaměstnanců podniku, stejně
jako na kooperující drobné a střední
podnikatele, na prosperitu celého regionu, snižuje
daňové příjmy atd. atd. Tím
je ohrožována i sociálně politická
stabilita společnosti včetně pozice vlády.
Je zajímavé, že toto sanační
řízení se vyvinulo zejména v liberálních
ekonomických systémech, méně již
v sociálně tržně orientovaných
ekonomikách. V těchto případech zde
je u nich účinnější prevence
před úpadky.
Uvedený systém sanačního řízení
je rozvinut zejména v USA, zákon o úpadku
na stejném principu má i Anglie a Francie. Ve SRN
je všeobecně pociťována nepřítomnost
obdobné úpravy jako závažný nedostatek
a takové případy úpadku se obvykle
řeší mimosoudní cestou.
Znalci konkursního řízení SRN ve své
stati o našem zákonu o konkursu a vyrovnání
uvádějí, připomínám,
že jde o starší znění: "Československé
konkursní právo je stejně jako spolkovoněmecký
konkursní pořádek orientováno na zhodnocení
majetku v zájmu věřitelů jako účelu
konkursu."
Úprava vyrovnání nepřihlíží
k negativním zkušenostem v SRN při obdobné
úpravě a tím se nedostává myšlence
sanace fakticky žádné opory v zákonné
úpravě. To bude mít význam pro otázku,
kdy vlastně zákon o konkursu bude moci být
aplikován v praxi.
Na tento koncepční nedostatek zákona bylo
již upozorňováno při jeho prvním
projednání v roce 1990 - 91 a v době, kdy
byl připravován. Pan Klaus, tehdy jako ministr financí,
však tato upozornění odmítl jako protisystémová.
Tím tehdy celá diskuse skončila.
Své vystoupení jsem uvedl touto částí
proto, abych poukázal na citaci vystoupení tehdejšího
ministra financí federální vlády při
schvalování zákona, že při všech
obdobných případech se používá
pouze různých klišé, pouze jistých
stereotypů, kterými se dokazuje, že zbývá
velice málo času a že je potřeba rychle
něco přijmout, že zde je v něčem
právní vakuum apod. Ti, kteří hovoří
o protisystémovosti některých návrhů,
sami nevnímají své činy jako systémové.
Toho důkazem budiž tento zákon.
Cituji z vyjádření pana ministra financí
z 8. července 1991 při projednávání
tohoto zákona: "Podstatným důvodem,
proč byl návrh zákona zpracován jako
samostatná právní norma, byla potřeba
urychlit jeho vydání."
Domnívám se, že na této větě
ve spojení s naší vědomostí na
prstech jedné ruky se dá spočítat,
kolikrát tento zákon byl za dva roky použit,
se dá jasně ukázat na to, jak systémový
je přístup vládní garnitury tehdejší
i dnešní, která je v této sféře
vlastně totožná.
Domnívám se, že by bylo vhodné v debatě
o novele připomenout uvedenou zastaralost koncepce a že
bychom v této debatě měli též
říci, že se postaráme, to není
záležitost jednoduchá, a proto ani nebudu navrhovat,
aby byla součástí této novely, jako
klub poslanců sociální demokracie, a využívám
příležitosti, abych vyzval kolegy, kteří
o tuto záležitost mají zájem, abychom
předložili buď novelu nebo jinou zákonnou
předlohu, kde dáme šanci, aby sanační
proces se mohl stát trvalou součástí
příslušných procesů, ve kterých
bude docházet k úpadku.
Je však reálným nebezpečím, že
dnem 22. 4. by mohlo dojít ke spuštění
ekonomicky nesmyslného mechanismu konkursních lavin,
a proto se samozřejmě díváme na tuto
novelu jako na potřebnou. Nedíváme se však
na ni jako na novelu, která příliš mnoho
řeší, a proto hovoříme o tom,
co bychom považovali za velmi důležité,
aby se řešilo.
Ještě k jedné záležitosti. Zavedení
ochranné lhůty bude mít význam jen
tehdy, budou-li během ní učiněna razantní
ekonomická opatření ke zlepšení
situace podniků v úpadku jimi nezaviněném.
Sekundární zadluženost, ztráta tradičních
trhů, zhroucení vnitřního a československého
trhu, ochranářská opatření
Evropských společenství apod. nejsou příčinami,
které by vedly k úpadkům z viny podniků.
Jdou mimo nich.
Vzhledem k tomu, že za téměř 2 roky
od vydání zákona tyto otázky zůstaly
neřešeny, je iluzorní, že by mohly být
řešeny za 3 nebo nejvýše 6 měsíců.
Je to tedy jen další příležitost
opakovat starou a do nekonečna námi omílanou
pravdu, že ani předchozí vlády, ani
tato vláda nemá žádnou strukturální
průmyslovou a agrární politiku. Zákon
ani důvodová zpráva nic konkrétního
o způsobech řešení během ochranné
lhůty neuvádí. Jediná zmínka
je v důvodové zprávě, že během
ochranné lhůty má podnikatelský subjekt
poslední možnost, aby dosáhl konsolidace svých
finančních poměrů, aby překonal
stav úpadku. To je mírně řečeno
nereálné. Zejména u velkých státních
podniků, jejichž iniciativa je zcela utlumena déle
než 2 roky trvajícím byrokratickým způsobem
privatizace, během něhož je současný
management prakticky zbaven možnosti vlastního rozhodování
a racionální funkce nového vlastníka
v oblasti převažující kupónové
privatizace je v nedohlednu. Přichází tedy
v úvahu jedině zásahy prostřednictvím
konsolidační banky, popř. Fondu národního
majetku. Bylo by proto čestnější, kdyby
to vláda řekla přímo a nevymýšlela
si poslední možnosti podnikatelského subjektu.
V dané situaci jakési možnosti racionálního
řešení úpadku podniku nejsou v konkursním
řízení, ale v povolování dobrovolného
vyrovnávání. Bylo by vhodné v tomto
smyslu doplnit znění § 46 odst. 3 takto: "Je-li
navrhovatelem podnikatel s větším počtem
zaměstnanců podniku než 500, soud může
povolit vyrovnání, i když nejsou splněny
podmínky § 50 odst. 1 písm. c) a d)."
To byl návrh, který předložím
písemně.
V novém § 27 a), který je asi z celé
novely nejrozumnější, by bylo vhodné
posílit myšlenku, že i v konkursním řízení
by měla být dána přednost zachování
podniku či alespoň jeho části před
mechanickým rozprodejem majetku. Formulace by mohla znít
asi takto navrhuji: "Je-li součástí
konkursní podstaty podnik, dá správce přednost
prodeji podniku jako celku. "Na tento prodej lze použít
ustanovení obchodního zákoníku. V
odvolávce by pak bylo § 476 a následující
zákon 513/91 Sb. Cituji dále návrh: "Věřitelský
výbor může navrhnout jiný způsob
zpeněžení majetku, který sloužil
k provozování podniku. Schválil-li návrh
věřitelského výboru soud, je jím
správce vázán. Výtěžek
prodeje podniku (jeho části) je součástí
celkového výtěžku zpeněžení
konkursní podstaty a nemůže sloužit pouze
ke krytí závazků souvisejících
s prodávaným podnikem (částí
podniku)." Návrh předložím písemně.
V § 67 - vztah k privatizaci, který de facto přesunuje
prohlášení konkursu na nového vlastníka
určeného privatizačním projektem,
k tomu mám přirozeně zásadní
odpor, i když chápu, oč vládě
jde. Minimálně by měl být tento přesun
možný jen v případech, kdy návrh
na prohlášení konkursu bude podán po
přechodu majetku dlužníka podle schváleného
privatizačního projektu na fond. Nově zařazované
paragrafy 67 a) až d) jsou - abych se vyjádřil
slovy pana premiéra - opět tak řečeno
nesystémové. Je to hrubý administrativní
zásah do principu rovného postavení účastníků
soukromoprávních vztahů. Ale takových
účelových řešení bylo
už spácháno povícero a tady je to snad
alespoň racionální. Více než
2 roky předprivatizační agónie však
už dneska ze světa nevymaže. Zvláštní
režim pro podniky v kupónové privatizaci, přes
svou drsnost, připomínající způsoby
prvotní akumulace raného kapitalismu, ovšem
určitým rozložením následků
této agónie mohou čelit rizikům ještě
horším. Pro pragmatického politika je však
již tak trochu denním chlebem rozhodovat se podle
zásady účel světí prostředky.
Občan by ovšem měl vědět, pane
premiére, za koho platí účet. Děkuji.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Wagnerovi. S faktickou poznámkou se hlásí
pan poslanec Kozák. Uděluji mu slovo. Poté
pan poslanec Hájek Josef.
Poslanec Stanislav Kozák: Pane předsedající,
pouze doplněk mého druhého pozměňovacího
návrhu, týkajícího se § 5 c),
kde jsem hovořil taxativně o tom, jaká je
hranice pro prodloužení lhůty, kde jsem řekl
- "a celková zadluženost není vyšší
než 100%" a neřekl jsem tu druhou část
- "z hodnoty majetku dlužníka." Děkuji.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Prosím pana poslance Josefa Hájka. Nemám
další písemné přihlášky
do rozpravy.
Poslanec Josef Hájek: Vážený
pane předsedo, vážení kolegové,
mám dvě krátké poznámky. Nechápu
předlohu dané novely ani jako krok doprava nebo
krok doleva, jak zde bylo polemizováno, ale jednoznačně
jako krok do tmy. Mrzí mě, že ani pan zpravodaj,
ani předkladatel zatím neprosvětlili trochu
tu nejbližší budoucnost 3 - 6 měsíců,
jaké kontury ekonomického pohybu očekávají.
Druhá poznámka: Chtěl bych vám připomenout,
že jsou dva druhy zemí. Jsou to země průmyslové
a ty druhé jsou chudé. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci, dále se do rozpravy hlásí
pan poslanec Procházka.
Poslanec Vladimír Procházka: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
vážená vládo, vážené
poslankyně, páni poslanci. Mám připomínku
k § 67 b), týkající se vedoucích
pracovníků dlužníka a osob mu blízkých.
Vzhledem k tomu, že v zemědělství bude
jiná filozofie a jiný rytmus bankrotu než v
ostatních průmyslových podnicích,
navrhuji, aby § 67 b) pro konkurs a vyrovnání
byl doplněn o odst. č. 3. Zdůvodňuji
to tím, že v družstvech nebo akciových
společnostech zemědělských podniků
jsou vlastníci půdy a majetku ve vedení.
K bankrotu může dojít ne z důvodu špatného
vlastního hospodaření, ale nevhodnými
podmínkami cenovými, daňovými, dotačními
apod. Tak vlastníci půdy a vlastníci majetku
ve vedení zemědělských podniků,
dneska nově zaregistrovaných, budou s konečnou
platností zbaveni svého majetku. Vzhledem k tomu,
že v těchto podnicích v nové době
jsou noví lidé, především vlastníci,
schválení novely zákona, tak jak je v §
67 uvedeno, budou tito ze strachu o svůj majetek z funkcí
odcházet a nastanou nové problémy v řízení
podniků a ve výrobě, a teprve tyto podmínky
urychlí bankrot zemědělských podniků.
Tam, kde nejsou ve vedení zemědělských
podniků vlastníci, nejsou zpravidla členy
představenstev, jsou pouze ředitelé a v případě
bankrotu je členové představenstev, vlastníci
půdy k jejich majetkům nepustí. Proto navrhuji,
aby pro zemědělské podniky prvovýroby
byl doplněn § 67 b) v odst. č. 3 takto: "O
možnosti účasti vedoucích pracovníků
na nabytí vlastnictví k věcem rozhodne s
konečnou platností představenstvo zemědělského
podniku."
Hovořil jsem k vám jako vlastník půdy
a majetku.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Ptám se, zda si ještě někdo přeje
vystoupit v rozpravě? Pan poslanec Vrzal.
Poslanec Ivan Vrzal: Vážený pane předsedající,
vážený pane předsedo, vážená
vládo, dámy a pánové, chtěl
bych vznést pozměňující návrh
k § 67 odst. 9. Navrhuji tento odstavec vypustit. Zdůvodnění:
Domnívám se, že tento odstavec slouží
v podstatě k tomu, že chráníme DIKy,
kteří případně investovali
do špatných bankrotujících podniků,
a chráníme je na úkor soukromých,
možná i zdravých firem, které jsou firmami
věřitelskými k těmto podnikům.
Domnívám se, že taková ochrana není
přípustná, že chráníme
jednu formu vlastnictví, protože to jsou zatím
podniky ve vlastnictví státu a chráníme
je před vlastnictvím soukromým. Lhůta
u těchto podniků je delší nebo v podstatě
není vůbec. První vlna kupónové
privatizace už trvá přes 1 rok, je možné,
že druhá bude trvat stejně dlouho. O tuto dobu
by se prodloužila v podstatě ochranná lhůta
pro ty podniky, o něž bylo více než 50
% akcií zařazeno do kupónové privatizace.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci. Dále se písemně přihlásil
pan poslanec Payne. Uděluji mu slovo.
Poslanec Jiří Payne: Vážená
vládo, vážené kolegyně a vážení
kolegové, vážený pane předsedající,
dovolte, abych se zmínil o dvou legislativně technických
připomínkách, protože vcelku elegantní
systémový přístup v tomto zákoně
vidím.
První připomínka se týká §
1a), kde se říká, že tento zákon
nemůže být použit na územně
samosprávné celky, popřípadě
jiné právnické osoby zřízené
zákonem. V podstatě se tím rozumí
věřejně právní korporace. Zde
se říká, že tento zákon se nepoužije
pouze tehdy, když stát převezme dluhy anebo
se zaručí za tento subjekt. Já se obávám,
že se dostáváme zpět k situaci před
dvěma lety, kdy se tvořil první zákon
o obcích a zde se diskutovalo o tom, zda obec smí
či nesmí zbankrotovat, zda může dojít
k úpadku v obci.
Mně připadá komická situace, např.
v současné situaci hlavní město Praha
má určitý deficit, kdy by byl uplatněn
konkurs na hlavní město Prahu, tak by si zřejmě
věřitelé rozebrali Staroměstskou radnici.
Věřím, že vláda by v takovém
případě se za Prahu zaručila. Nicméně
mám dojem, že v normálních demokratických
systémech prostě je zakázáno, aby
obec bankrotovala a aby se stát nedostal do situace, kdy
obce se zadluží, v souhrnu např. daleko víc,
než kolik činí objem státního
rozpočtu, což by bylo tragédií pro daný
stát. Jsou učiněna určitá opatření,
která musí obec plnit dříve, než
požádá o úvěr, prostě
dříve, než k zadlužení dojde.
Podle mého názoru stát a vláda by
měla mít prostředky jak zabránit přílišnému
zadlužení v obci, tak aby k případnému
bankrotu dojít nemohlo. Domnívám se, že
kdybychom vypustili poslední část této
věty, to jest část, která zní
"... jestliže stát převzal jejich dluhy,
nebo se za ně zaručil...", že bychom se
přesně ocitli v té situaci, kterou bychom
si mohli přát. Z hlediska zákona o obcích
vše zůstává při starém,
obce se mohou zadlužovat jak chtějí, to ovšem
do dneška mohly také a nikdo jim v tom nemohl zabránit.
Vznikla by tím akorát potřeba v poměrné
brzké době připravit a přijmout zákon,
buď zákon o hospodaření obcí,
což je zákon, který jsme právě
před dvěma lety požadovali a dílem možná
z neznalosti, dílem z různosti politických
názorů ten zákon nikdy nebyl přijat.
Myslím si, že dnes je situace přece jen o něco
pokročilejší, a že je doba, kdy by podrobnější
pravidla pro hospodaření obcí, ať v
samostatném zákoně nebo novelizací
zákona o obcích, mohla být přijata.
Pokud bychom vypustili tedy poslední část
§ 1a), vytvořili bychom podmínky, které
by vedly k tomu, aby se rychle takový zákon připravil.
Druhá připomínka se týká na
str. 7, bodu 11, který se vztahuje k § 27, odst. 2
a tam v předposlední řádce je slovo
"cenu". Věta zní: "Věci lze
prodat mimo dražbu i pod odhadní cenu." Srovnával
jsem tento text s originálem, který je novelizován,
s tím původním zákonem, a v tom původním
zákonu stojí: "Věci lze prodat mimo
dražbu i pod odhadní cenou." Domnívám
se, že se jedná o přepisovačskou chybu,
pokud je tomu tak, domnívám se, že ani není
třeba o tom hlasovat, stačí na to upozornit
a písmeno "o" bude doplněno. Pokud tomu
tak není, pak bych poprosil o vysvětlení,
proč zde dochází právě k této
změně. Ta původní dikce mně
připadala jednoznačnější. Děkuji.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Paynemu, s faktickou poznámkou se hlásí
ještě pan poslanec Benda.
Poslanec Marek Benda: Pane místopředsedo,
dámy a pánové, jedná se skutečně
o faktickou poznámku ke kolegovi Paynemu, domnívám
se, že ta druhá část věty, kterou
navrhuje vypustit, se zcela zřejmě vztahuje jenom
na ty jiné právnické osoby, protože
je tam vztažné zájmeno "její",
takže se nevztahuje na územně správní
celky. Celá argumentace kolem obcí a převzetí
dluhů obcí, se obávám, je jaksi mimo,
tady se mluví o jejích dluzích, tzn. o
dluzích té právnické osoby a vztahuje
se to jenom na tu druhou část věty. Děkuji.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Hlásí se ještě pan poslanec Payne.
Poslanec Jiří Payne: Já jsem o této
variantě, kterou zde navrhuje pan poslanec Benda, také
uvažoval a pokud tedy záměrem předkladatele
bylo, aby to znělo takto, pak bych navrhoval, aby spojka
"nebo" byla nahrazena spojkou "a", pak by
tento § 1a) zněl: "Tohoto zákona nelze
použít na uspořádání majetkových
poměrů územně samosprávního
celku, a jiné právnické osoby." Tím
by to bylo jasnější. Na druhou stranu, já
se domnívám, že obec není nic jiného
než jeden z druhů veřejněprávní
korporace a že žádná z veřejněprávních
korporací se nesmí dostat do úpadku. Představte
si např., že Všeobecná zdravotní
pojišťovna by vyhlásila bankrot, věřitelé
by se uspokojili, ale bohužel naši občané
by byli bez zdravotního pojištění. Domnívám
se tedy, že všechny veřejněprávní
instituce musí mít tuto garanci.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Paynemu a táži se, zdali si někdo
přeje vystoupit v rozpravě. Pokud tomu tak není,
rozpravu končím a táži se zástupce
navrhovatele, pana místopředsedy Kalvody, zda si
přeje přednést závěrečné
slovo.