Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
ČR Petr Piťha: Vážený pane
předsedající vážené paní
poslankyně, vážení páni poslanci,
česká sněmovna se rozhodla věnovat
zvláštní bod svého jednání
aktuální problematice v oblasti školství,
rozpočtové situaci v jednotlivých typech
škol a návrhu koncepce rozvoje v této oblasti.
Tím česká sněmovna požádala,
abych přednesl zprávu o stavu našeho školství,
a to v podstatě ve dvou částech. První
pojednává o finančním zajištění,
druhá o koncepčních záměrech
v pojetí školství,
Hned na začátku chci zdůraznit, že nejde
o nějakou koncepci s velikým "ká",
která s platností zákona se bude realizovat,
ale o koncepci s malým "ká", tj. o směrech
myšlení, o pojetí naší školy.
K bodu prvnímu: Při projednávání
rozpočtu na rok 1993 jsem upozornil na to, že v porovnání
s rozpočtem na rok 1992 s přihlédnutím
k systémovým změnám ve financování
této oblasti, to jest zejména zavedení placení
odvodů na zdravotní a sociální zabezpečení
a placení daně z přidané hodnoty,
jsou rozpočtové požadavky kráceny zhruba
o 4,5 mld. Kč, tj. asi o 10% rozpočtu. O této
skutečnosti byl ostatně informován i parlament,
a to dokumentem našeho ministerstva ze 4. prosince 1992,
který byl předán všem poslancům.
Nelze ovšem nevzít v úvahu skutečnost,
že výrazný tlak na výši rozpočtu
způsobilo to, že počínaje lednem t.r.
byly zvýšeny základní platy učitelů
a dalších pracovníků resortu, a to v
průměru o 15% ve srovnání s prosincem
loňského roku, oproti celoročnímu
průměru roku 1992 pak zhruba o 20%. Rozpočet
byl schválen tak, jak byl schválen, s plným
vědomím mých upozornění a dále
s tím, že za prvé budou provedeny potřebné
restrikce ve výdajích, neboť bylo jasné,
že v některých oblastech se stále ještě
postupuje ne zcela hospodárně, za druhé -
že dojde-li k tomu, že by úsporná opatření
začala ohrožovat základní chod školství
nebo vzhledem k citelným sociálním dopadům,
bude se vláda celým problémem znovu zabývat.
Určité problémy se objevily koncem ledna.
Tyto problémy byly vyřešeny dvojím způsobem.
Jednak byla rozpuštěna rezerva rozpočtu resortu,
jednak po dohodě s místopředsedou vlády
panem Kočárníkem byla upravena některá
pravidla financování, která ztěžovala
zefektivňování hospodaření,
a byla umožněna větší operativnost
přesunu prostředků do nejpotřebnějších
oblastí.
Aby bylo jasno s kterými a jakými komplikacemi bylo
nutné bojovat, uvedu tento příklad: Bylo
nutné umožnit, aby část neinvestičních
peněz určených na provoz a vybavení
škol bylo možné užít ve sféře
platů, k zabezpečení určité
diferenciace v úrovni odměňování.
Je přece jasné, že za dnešní situace
je lépe zaplatit a udržet dobrého učitele
než doplnit sbírku kabinetu.
Souběžně s těmito opatřeními
jsme zahájili provádění velmi pečlivé
analýzy stavu, a to nikoli plošně, ale velmi
konkrétně po jednotlivých okresech a jednotlivých
universitách. Analýzy byly doprovázeny pokyny
pro směry provádění jednotlivých
úsporných opatření a ministerstvo
spolupracovalo jak s vedením svých školských
úřadů a vysokých škol, tak i
s profesními a odborovými organizacemi resortu,
aby obraz situace byl co nejkomplexnější.
Výsledky vedly ke zjištění, že
potřeby školství po provedení veškerých
možných okamžitých úspor do konce
roku 1993 lze vyčíslit částkou 2,18
mld. Kč. Tento rozbor situace byl předložen
vládě s tím, že vláda vzala mou
zprávu na vědomí a rozhodla se posílit
z rozpočtových rezerv, tak jak nyní stojí,
výdaje na školství o 1 mld. Kč s tím,
že za prvé - uložila všem ve školských
souvislostech zainteresovaným ministrům, např.
hospodářství, práce a sociálních
věcí, aby spolupracovali při provádění
úsporných opatření, za druhé
- že budou urychleny práce na těch legislativních
opatřeních, která umožní náležitou
a nutnou finanční participaci studujících
na jejich vzdělávání: za třetí
- že se bude otázkami financí školství
dále zabývat, a to nejen svým průběžným
zájmem, ale zcela konkrétně, ukáže-li
se další nezbytná potřeba.
Zásadním úkolem ministerstva v této
chvíli je jednak co nejúčelnější
rozdělení přidělené miliardy
korun, jednak pak další důkladné monitorování
situace a urychlená práce na přípravě
nezbytných legislativních předpisů
v duchu programového prohlášení vlády
a programu transformace vzdělávacího systému.
Pokud jde o posilování rozpočtu jednotlivých
oblastí školství, je nutné vycházet
zejména z analýzy stavu a jejich potřeb,
udržet však přitom přehledná a
průhledná pravidla pro financování
školství. Zjevné je například
to, že výrazný podíl na situaci má
v oblasti regionálního školství, to
jest každého s výjimkou vysokých škol,
kvalita místního řízení na
úrovni okresu.
Víme o různosti přístupu. Okamžitě
jednáme v případě nepromyšlených
plošných úspor v oblasti mateřských
škol v okresech Vsetín či Trutnov, oceňujeme
příznivě a racionálně řešenou
situaci při srovnatelných výchozích
podmínkách např. v okresech Mladá
Boleslav či Žďár nad Sázavou.
Víme, jak velkou roli sehrávají subjektivní
podmínky lidský faktor - a máme dostatečný
vhled do lokální situace, abychom zamezili nebezpečí,
že zvýhodníme chytré křiklouny
a poškodíme tiché poctivce.
Určité rysy situace jsou ovšem obecné
a ty je při dofinancování resortu nutno zohlednit.
Rád bych proto stručně charakterizoval situaci
v jednotlivých typech vzdělávacích
zařízení. O to jsem byl také sněmovnou
žádán.
Základní rozdělení rozpočtu
resortu je mezi vysoké a ostatní školství.
Nedomníváme se, že by tento poměr byl
v tuto chvíli nespravedlivý, domníváme
se, že i při rozdělení dodatečných
prostředků bude zhruba dodržen.
To znamená, že do oblasti vysokých škol
by bylo určeno 159 až 200 miliónů korun.
I zde samozřejmě budeme pečlivě zvažovat
kvalitu a zpracování požadavků a povedeme
vysoké školy ke skutečně pravdivé
ekonomické sebereflexi.
V oblasti ostatního, to je regionálního školství,
byl při rozpisu rozpočtu kladen důraz na
základní osu vzdělávání,
to znamená na školy poskytující uznávaný
stupeň vzdělávání, zejména
základní, střední a speciální
školy. Tyto oblasti byly nazvány započitatelnými
aktivitami a objem prostředků byl poměrně
pevně stanoven jako tzv. nárokovatelný. Hlavním
principem pro přidělování peněz
je počet žáků školy a výše
příspěvku z normativu je určena zejména
objektivní nákladovostí jednotlivých
typů studia.
Na žáka základní školy, na nějž
hradí ministerstvo jen vzdělávací
část, zbytek hradí obec, je to částka
6950,- Kč. Pro srovnání uvedu i částku
loňskou a procento zvýšení. Loni 4350,-
Kč, to je zvýšení o 60%. U dalších
hlavních typů škol je situace následující:
gymnázium v roce 1992 10 150, Kč, v roce 1993 13
800,- Kč, to je zvýšení o 36%. Střední
průmyslové školy v roce 1992 12 000,- Kč,
v roce 1993 17 600,- Kč, to je zvýšení
o 47%. Střední zemědělské
školy v roce 1992 15 700,- Kč, v roce 1993 24 500,-
Kč, to je zvýšení o 56%. Konzervatoře,
to jsou velmi drahé školy, v roce 1992 27 300,- Kčs,
v roce 1993 38 000,- Kč, to je zvýšení
o 40%. Situace v těchto zařízeních
obecně vyžaduje značné úspory.
Vyloženě napjatá je však i otázka
místních problémů s rozpočty.
Výraznější tlak na úsporná
opatření existoval i v další činnosti
resortu, jako jsou družiny, kluby, mateřské
školy a další. Tyto aktivity mají vesměs
silný prvek sociální péče a
úzké vazby na místní podmínky.
Proto je snahou ministerstva upravit legislativní podmínky
pro větší podíl místních
orgánů, jejich provozování a financování,
a dále zavést sociálně diferencovanou
participaci rodičů na většině
z nich včetně družin a mateřských
škol.
Legislativní změny jsou však komplikovány
celkovým dosažitelným tempem legislativních
prací. Není jen otázkou resortu školství,
ale i otázkou resortu práce a sociálních
věcí a potažmo i otázkou resortu financí,
jak zvládnout určení skutečného
sociálního postavení rodin a příjmů
v době tak obrovských sociálních proměn,
které zde procházejí. Jde tedy o to dosáhnout
výraznějších změn v této
oblasti i s ohledem na jejich nákladovost, protože
například náklad na dítě v
mateřské školce je dnes téměř
srovnatelný s nákladem na jednoho gymnazistu, okolo
1000,- Kč za měsíc.
Pro zajištění financování provozu
mateřských škol bylo doporučeno především
zohlednění nezbytného zvýšení
efektivnosti, zracionálnění provozu těchto
zařízení v tom smyslu, aby došlo k efektivnějšímu
využití zaměstnanců těchto zařízení
snížením jejich počtu podle počtu
dětí, sloučením jednotlivých
zařízení tak, aby byli všichni zaměstnanci
efektivně a optimálně využiti apod.
V žádném případě se nemělo
jednat o plošné rušení a zavírání
školek a zejména ne těch, na jejich fungování
mají dostatečný zájem jak rodiče,
tak obce a jejichž existence má tudíž
své nepochybné opodstatnění.
Velké pravomoce při financování zde
byly dány vzhledem k nutnosti brát co nejvíce
ohled na místní podmínky - okresním
školským úřadům. V pravidlech
rozpočtu zde nebyly využity tzv. normativy na jedno
dítě, ale tzv. orientační ceny určující
nikoliv dosažitelné náklady na tato zařízení,
ale princip přidělování na počet
dětí na okrese s tím, že opatření
k úsporám je nutné dělat výběrově
a nikoli plošně. Proto byly zde prováděné
úspory nejsložitější a i nyní
bude tato oblast posílena nejvýrazněji.
V této oblasti proto také zdokonalujeme princip
rozpisu rozpočtu, například příspěvek
na národnostní školství, Jednotlivým
okresům budou potom posíleny rozpočty podle
obecně platných pravidel s tím, že primárně
bude potvrzeno pokrytí platů s příslušnou
motivační a diferenciační složkou,
tedy osobním ohodnocením, které by se mělo
v průměru pohybovat od 8 do 10% k základním
mzdám. Zde nám jde o motivaci a udržení
kvalitních učitelů. Dalším principem
bude doporučení využít posílení
rozpočtu ke stabilizaci a zabezpečení činností
v tzv. nezapočitatelných aktivitách, zejména
v mateřských školách a družinách.
Zde nám jde o problémy sociálních
dopadů.
V závěru tohoto bloku bych rád řekl,
že postup vlády je naprosto korektní. Mnozí
lidé mají představu, že tvorba rozpočtu
je jakýmsi bojem mezi jednotlivými ministry nebo
resorty. Možná, že tomu tak někde je.
Tato vláda se tohoto nesmyslu vyvarovala a zcela realisticky,
jako dobře sestavený odborný tým,
řešila nelehkou úlohu rozpočtu země,
která prochází obrovskou ekonomickou proměnou
a která zdědila hospodářskou situaci
po čtyřicetiletém ekonomickém rozvracení
a ničení. Jistě víte, že tato
úloha má celou řadu otevřených
neznámých spjatých například
s rozdělením státu, přechodem na nový
daňový systém atd. Za této situace
vláda navrhla rozpočet v optimální
poloze a byla si vědoma toho, že bude v rozpočtu
činit úpravy podle vývoje situace.
To činí. Vláda bývá kritizována
za to, že nedrží slovo o prioritě, kterou
ve svém prohlášení vyslovila školství,
vědě a kultuře. Já bývám
kritizován za to, že nejsem dost pevný a rázný,
abych umravnil své technokratické kolegy v jejich
barbarském jednání.
Vypadá to, jakoby v této zemi nikdo neměl
zcela běžnou zkušenost omezených finančních
prostředků z chodu domácnosti. Každý
musí dělat rozhodnutí, co si kdo dopřeje
teď a hned. Všechno mít nemůže. Z
jednoduchého důvodu, že na to prostě
nemá. Taková rozhodnutí bývají
často bolestná. Buď koupíme jednomu
dítěti nový svetr nebo pošleme všechny
děti na výlet. Pošleme-li děti na výlet,
bude na podzim jednomu z nich zima.
Rozhodování o státním rozpočtu
ve vládě je stejně obtížné,
nebo chcete-li stejně prosté. Více ozdravění
životního prostředí či více
lékařské péče nebo více
péče o školství, nebo, nebo, nebo, téměř
do nekonečna. Je zřejmé, že na všechno
současně nemáme. Slovo priorita znamená
přednost. Přednost je dávána vůči
něčemu druhému. To známe z každé
křižovatky. Je správné se zeptat, na
jaké ose se při tom pohybujeme. Je jakási
osa vertikální, osa trvalých hodnot a můžeme
se ptát, zda obecně, bez přihlédnutí
k aktuální situaci, je správné mít
krásně vybavené školy, ale nemít
jistotu, že tam děti bezpečně dojdou
- tedy nadřadit školství bezpečnosti.
Bezpečnosti na ulicích a vést o tom debaty.
Je ovšem také osa časová, po níž
se pohybujeme jako po ose dějin. Priority na této
ose pochopitelně vypadají jinak, protože nejprve
tzn. prioritně musím něco vydělat
a pak, tj. až druhotně mohu něco kupovat. Děláme-li
to obráceně, zapadáme do dluhů.
V tomto smyslu je jasné, že musíme prioritně
obnovit své hospodářství, a teprve
sekundárně můžeme vydávat víc
a víc na školství, kulturu a vědu.
Nyní ještě slovo k pojmům výchova,
vzdělání a kultura. Považuji za zavádějící,
za čistou demagogii a citové vydírání,
jestliže se činí jednoduché ztotožnění
typu: kultura rovná se Národní divadlo, vzdělanost
rovná se staroslavné učení Karlovo,
výchova rovná se škola. Kultura, vzdělanost,
výchova jsou pojmy obrovské šíře,
jsou to dimenze života jedinců, obcí i národů.
Jsou to také charakteristiky určitých epoch.
Komunistický životní styl, který nás
dovedl k oddělení těchto vlastností
života do zvláštních uzavřených
institucí a všude jinde tyto vlastnosti potlačil,
se na naší zemi právě tímto nesmírně
provinil. Namísto, aby lidé kulturně žili,
kulturně bydleli, stravovali se, vzájemně
se k sobě chovali, cestovali, ano, i umírali, zavedlo
se to, že jsme občas "vyrazili na kulturu".
Jazyk nelže. Vždy plně vyžaduje skutečnost.
Toto rčení "jdeme na kulturu" stavěné
obdobně jako - jdeme na houby, jdeme na výlet, jdeme
na zmrzlinu - ukazuje, co se stalo s kulturou. Stejné je
to s výchovou či vzdělaností. Vychovaný
národ není národ s bohatým školstvím.
Vzdělaný národ není národ s
několika špičkovými univerzitami a s
akademickými úst vy.
Vychovaný národ je země, kde děti
jsou uctivé ke starším, kde dospělí
jsou laskaví k dětem, kde bohatí jsou štědří,
kde všichni konají svou práci poctivě
jednak pro to, že je to samozřejmé, jednak
pro to, že to konáme pro ty druhé a konečně
pro to, že víme, že naše práce není
jen naší reklamní vizitkou, ale důvodem,
proč si nás druzí mohou a mají vážit.
Žádné peníze nastrkané do vybavení
a chodu škol nevyváží výchovný
vliv všeobecného prostředí, v němž
děti vyrůstají. Marná bude snaha sebelepších
učitelů, když všude jinde než ve
školách uvidí děti špatné
příklady jednání.
Říkám zde zcela otevřeně vám,
jako zástupcům, to, co potřebuji vyslovit
vůči celé veřejnosti a co mi naši
novináři nejednou znemožňují.
Priority, zvláště takové, jako jsou
kultura či výchova neleží v rukách
vlády, ale v rukách lidí. Již dlouho
není pravda, že je možné vymlouvat se
z vlastní občanské zodpovědnosti na
vládu nebo na parlament. Není to vláda, kdo
získal svobodu, ale tato země.
Přicházím k závěru. Prosperita
této země neleží v rukách 20
mužů ve vládě, ani v rukách 200
lidí v parlamentu, ale v přičinlivosti a
dělnosti miliónů obyvatel této země.
Představa, že bohatství a blahobyt vznikají
debatami v parlamentech a nebo na stránkách tisku,
je lichá představa. Bohatství vzniká
z práce a je udržováno šetrností.
A jsou to tyto rysy společnosti, které lze označit
za vychovanost, vzdělanost a kulturnost. Proto je kultura,
vzdělání, výchova buďto prioritou
v každém jednotlivém občanů nebo
tomu tak není.
Tato vláda bude usilovat o to, aby se z hluboké
deprese totalitního způsobu života společnost
opět vzepjala svou prací, rozumností, uvážlivou
šetrností i kulturnosti a vzdělanosti hodné
úcty. Ale i tyto hodnoty, a právě tyto hodnoty
musí společnost vytvořit. Samy nepřijdou
a 20 mužů ve vládě lacině kritizovaných
na to vydělat nemůže.
K bodu druhému. Všeobecně se dnes volá
po koncepcích. Za tímto voláním se
bohužel skrývá vžitá potřeba
centrálně určeného plánu generální
linie, jež bude rozpracována a iniciativně
naplněna. Nepředkládám vám
takovou koncepci. Řekl jsem to již na začátku.
Chci vás informovat. Všechna slohová cvičení
na téma koncepce jsou svým způsobem odsouzena
k propadnutí, protože jsou žádána
od jednoho zdroje, od ministra či ministerstva, nebo od
vlády, nebo od někoho. Slovo koncepce, jak víte,
znamená početí. K početí je
potřeba dvou subjektů. K vytvoření
koncepce dlouhého údobí a mnoha rozprav,
které jsou vedeny tak, aby se soustředily kolem
určitých krystalizačních bodů,
konceptů budoucí systémové sítě.
Tyto body jsou tím nejpotřebnějším
co při nějakém úsilí o systémové
změny potřebujeme. Jsou to totiž základní
výchozí charakteristiky stavby.
Při svém nastoupení jsem zdědil šest
ucelenějších názorů a desítky
debatních výsledků, které zcela divergentně
popisovaly situaci školství a možnosti postupu.
I to je důležité vědět, protože
to ukazuje na to, jak probouzející se společnost
různorodě a protichůdně uvažuje.
Je při tom jisté, že vývoj bez ohledu
na to, co si myslí ten nebo onen, se bude vyvíjet
po jakési výslednici sil, jež zde působí.
Materiál, který před vámi leží,
je natolik koncepcí nakolik napomáhá tomu,
že umožní konvergující debatu po
jasně pojmenovaných koncepčních principech
a otevře cestu legislativních opatření,
zaznamenaných v závěrečné části,
což umožní blížit se k načrtnuté
ideji.
K plnějšímu pochopení problémů
školství je dobré připomenout, že
v životě společnosti neexistují nějaké
oddělené sféry typu kultura versus ekonomie,
humanita versus technika, materiální versus duchovní
apod. Právě jejich oddělování
vede k tomu, že se nevhodným způsobem jednostranně
řeší neprávem vydělená,
jako vyťatá oblast. Nicméně je třeba
vzít v potaz, že ve školství výrazně
vystupuje moment lidský.
Chceme-li celý organismus země dovést k občanské,
liberální společnosti s tržním
hospodářstvím, musíme počítat
s tím, že to bude v různých částech
společnosti probíhat trochu jinak. Ve školství
pomaleji, protože se tam jedná o delší
časové úseky, a protože vnitřní
proměna lidí, nejen jejich povrchové jednání,
trvá déle. Co by nám bylo platné,
kdybychom rasantním způsobem zákonných
nebo ekonomických pák dotlačili učitele
k nějakému jednání. Nechceme novou
ideologizaci, nechceme formální souhlas, chceme
aby učitelé mohli svobodně, kvalitně
učit, aby nalezli svou osobní, profesní a
občanskou identitu, aby se konečně po tolika
režimech a generacích s výjimkou první
republiky mohli rovně postavit před své žáky
a říkat jim pravdu, za kterou stojí a pro
kterou nebudou pronásledováni.
Je zásadní otázkou transformace našeho
školství, zda ji přijmou učitelé
a vezmou za své dílo. Proto bylo třeba, aby
byli při její formulaci, aby to bylo také
jejich dílo. Radil jsem se s mnohými a diskutoval
s mnohými. Na tom nic nemění skutečnost,
že dnes, tak jak to čtete v novinách, stojí
proti sobě dvojí pojetí školství.
Vyhrocení otázky dopomáhá k řešení.
Jedno pojetí lze stručně nazvat školstvím
určitého řádu, řádu,
který je podkladem a pokladem svobodného života
lidí. Druhé pojetí lze stejně stručně
nazvat školstvím bez řádu a bez cíle,
školstvím, které povede ke svobodě,
která bude nevyužitá, ale zneužitá
a zplodí anarchistické, rozkladné síly.
Tržní, mechanistické přístupy
zákonitě povedou k podbízení a k snížení
kvality škol. Dále je třeba vidět, že
změny ve školství nutně přicházejí
o něco později, protože školství
na jedné straně jistě určuje budoucnost,
ale na druhé straně je určováno současným
stavem společnosti tak, jak vznikl v minulosti. Koneckonců,
každý i velký pedagog na základě
minulých zkušeností vysílá své
žáky do budoucnosti, o níž ví málo
a často nic.
Ani Komenský, který byl velmi prozíravý
muž, neunikl tomuto pravidlu. Jeho nádherná
víra ve vzdělání byla, je a vždy
poněkud zůstane naivní představou.
Samotný text informace je budován tak, jak je patrno
z jeho obsahu. Konstatace potřeb, využitelnost západních
zkušeností, dále se vychází od
vnitřního života škol a pojednávání
se vztahy zájmů občana a státu v dimenzi
vzdělávací, ekologické, organizační.
V závěru je připojen postup konkrétních
prací ministerstva.
Prezentace jednotlivých problémů je provedena
tak, že za jednotlivými tezemi následuje zdůvodnění,
které implicitně odráží významnější
rozdílné názory na danou věc. Pečlivý
čtenář zde jasně vyčte, že
chceme jít nikoli cestou divného kompromisu, ale
cestou, která vylučuje nebezpečné
extrémy. Je nadbytečné, abych opakoval jednotlivé
teze programu, jsou obsaženy v předloženém
dokumentu. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministru Piťhovi a otevírám rozpravu k
tomuto bodu. Do rozpravy se hlásí pan poslanec Ortman.
Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený
pane místopředsedo, vážený pane
premiére, vážené kolegyně a kolegové,
já bych vám jménem poslaneckého klubu
Levého bloku předložil návrh na způsob
procedury projednávání tohoto bodu. Myslím
si, že je možné jej zvážit i při
projednávání dalších bodů.
Za prvé myslím, že by bylo vhodné určit
zpravodaje k tomuto bodu. Já bych navrhoval, aby zpravodajové
byli dva, ten první by byl předseda garančního
výboru, to je pan Kozel, druhý zpravodaj aby byl
jeden z představitelů oněch poslanců,
kteří iniciovali svolání schůze
a tím i projednání tohoto bodu, navrhuji
tedy členku tohoto výboru paní Stanislavu
Bumbovou.
To je můj první procedurální návrh.
Ten druhý spočívá v tom, že po
projednání toho prvého procedurálního
návrhu bych doporučoval přerušit projednávání
tohoto bodu, a to tak, abychom se k němu vrátili
ve čtvrtek jako k prvnímu bodu jednání.
Výhodou takového řešení bude
to, že poslanci mohou patřičným způsobem
se seznámit s informací, kterou zde jednak podal
pan ministr, jednak s písemným dokumentem, který
jsme obdrželi dnes na lavice. Tyto dva body bych doporučoval
k hlasování.
Místopředseda PSP Jiří Vlach:
Ano, děkuji panu poslanci Ortmanovi. Prvním
hlasováním tedy rozhodneme o tom, zda se sněmovna
domnívá, že by měla určit zpravodaje.
Teď jsem na vážkách, zda dva zpravodaje,
to jsem zaznamenal, jsem trochu na vážkách,
zda mám toto hlasování rovnou spojit s hlasováním
o těch dvou konkrétních personálních
návrzích. Tak to bylo míněno, pane
kolego? (Ano.) Ano, tím prvním hlasováním
tedy bude zda sněmovna si přeje určit zpravodaje
k tomuto právě projednávanému bodu
s tím, že zpravodajem by byl předseda garančního
výboru pan poslance Kozel a členka tohoto výboru
paní poslankyně Bumbová.
Kdo je pro přijetí tohoto procedurálního
návrhu, ať, prosím, zvedne ruku! 65. Děkuji.
Kdo je proti? 59. Děkuji.
Kdo se zdržel hlasování? 22. Děkuji.
Konstatuji, že tento návrh nebyl přijat. Vyplývá
z toho, že určitou zpravodajskou roli sehraje v průběhu
projednávání tohoto bodu řídící
schůze.
Druhý procedurální návrh je přerušit
projednávání tohoto bodu, pane kolego, možná,
že jsem nedával dobrý pozor, okamžitě
nebo po přerušení rozpravy? Okamžitě,
tedy v tomto okamžiku přerušit projednávání
tohoto bodu s tím, že bychom pokračovali v
projednávání na začátku čtvrtečního
programu, byl by to jako bod první čtvrtečního
programu.
Kdo je pro přijetí tohoto procedurálního
návrhu, ať zvedne ruku. 69.
Kdo je proti? 61.
Kdo se zdržel hlasování? 18.
Konstatuji, že tento návrh nebyl přijat.
Otevírám rozpravu k tomuto bodu. Písemné
přihlášky do rozpravy nemám. Pan kolega
Opatřil se hlásí.
Poslanec Rudolf Opatřil: Vážený
pane předsedající, kolegyně a kolegové,
jsem rád, že po volných požadavcích
zařadit tuto problematiku na pořad jednání
společné schůze se problematika školství
dostala na řadu. Jsem rád, že se poslanci,
ale i odborná veřejnost a rodiče školních
dítek seznámili s faktem, že rozpočet
ministerstva školství je v optimální
poloze. Jistě je to nesmírně potěší.
Dále jsme se dozvěděli, že nelze nadřadit
školství bezpečnosti, ekonomice atd. Seznámili
jsme se s prioritami pana ministra. Má-li takovéto
priority, měl být ministrem bezpečnosti,
hospodářství atd. a ovšem ne školství.
Dozvěděli jsme se obecné věci, které
jsou obsaženy v tzv. materiálu "Hlavní
zásady transformace českého školství".
Nejsem rád, že jsem se nemýlil, když jsem
se obával, že ministerstvo školství nemá
koncepci. Myslím, že by se učitelé jistě
nezlobili, kdyby zásadní orientaci problémů
měli.
Osobně si pana ministra jako osoby opravdu nesmírně
vážím. Je to vzdělaný člověk,
který dá jistě mnoho podnětů
vzdělaným lidem i lidem, kteří se
snaží rozvíjet svoji budoucnost. Nemyslím
si však, že je správné, když ministerstvo
koncepci nemá.
Transformace ekonomiky koncepci má a jistě si nikdo
nemyslí, že je centrálně řízena.
Chci tím říci, že kdyby probíhala
transformace ekonomiky tak, jak probíhá transformace
školství, ještě jsme se nepohnuli z místa.
Osobně transformaci ekonomiky podporuji a byl bych rád,
kdybych mohl podporovat i transformaci ve školství.
Bohužel tomu tak není.
Závěrem mi dovolte, abych vás požádal,
abyste nepřijímali tuto zprávu a abyste jménem
sněmovny požádali, aby pan ministr školství
předložil koncepci, která uspokojí školskou
odbornou veřejnost. Děkuji vám za pozornost.