Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
poslanci Opatřilovi. Prosím paní poslankyni
Bumbovou, aby se ujala slova.
Poslankyně Stanislava Bumbová: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, dámy a pánové, chtěla
bych reagovat na finanční situaci ve školství,
tedy na první část vystoupení pana
ministra.
Programové vyhlášení vlády z
13. 7. 1992 říká, že vláda si
je vědoma významu vzdělání
pro každého jednotlivce, pro ekonomický i kulturní
rozvoj společnosti a pro celý charakter budoucího
státu. Situace ve školství se ale vyvíjí
jinak, než se praví v citovaném materiálu.
Problémy zejména finančního rázu
mají všechna zařízení. Kritický
stav příliš nezmění ani přidaná
jedna miliarda, neboť na školství chybí
- jak už tady bylo řečeno ústy pana
ministra - 4,5 miliardy Kč. Nedostatek financí se
projevuje v omezené činnosti mateřských
škol, mnohé se z funkčně zařízených
budov stěhují do provizorních, dochází
k propouštění učitelek mateřských
škol aniž se nabízí vhodná forma
rekvalifikace. Počet dětí ve třídách
se má zvýšit, v některých místech
se naopak počítá s uzavřením.
Prostředky určené na mzdy i přes úsporná
opatření nepokryjí celý rok 1993.
Přitom obce příliš velké finanční
prostředky rovněž nemají. Někde
se objevují - a to už tady také bylo řečeno
- i nekompetentní rozhodnutí školských
úřadů, jako je např. příkaz
na snížení pedagogických a provozních
pracovníků striktně o 20%.
Z anket přitom vyplývá, že školka
je pro mladé rodiny v současné době
nepostradatelná. Praxe ukazuje, že je utopické
a dnes nemyslitelné i z ekonomického hlediska, aby
předškolní výchova byla přenesena
do rodin. Už z toho důvodu je nutné zachovat
vysoký standard poskytovaných služeb v těchto
zařízeních. Bylo by tedy asi nejvhodnější
zařadit mateřské školy opět do
započítaných aktivit.
Restriktivní opatření mají neblahý
vliv také na základní a střední
školy. Snížil se počet dělených
hodin. To se týká především výuky
jazyků (a tam je to velmi potřebné), omezilo
se vyučování povinně volitelných
předmětů, došlo i ke snížení
učebního plánu v jednotlivých třídách,
omezily se např. hodiny tělesné výchovy,
což je při dnešním rytmu života velice
problematické, nemluvě už o dalších
doplňkových formách výuky, které
ze škol mizí, jako jsou např. lyžařské
kursy, exkurse.
Nyní se objevil další problém, který
se týká základních škol. Dochází
ke sporům o přesunu financí za žákem,
do rozpočtu obce, kam dojíždí. Přidělená
částka 563 Kč na žáka, kterou
vymezuje zákon o rozpočtu, nestačí.
V průměru se počítá s částkou
2000 Kč. Některé obce už limit na provoz
vyčerpaly a další finance zatím nemají.
Úsporná opatření diskriminují
především státní školy.
U nestátních chybí kontrola, jak je nakládáno
se svěřenými státními finančními
prostředky. Nelze tedy souhlasit s tím, aby se prostředky
ušetřené na státních školách
přesunuly na soukromé. V tom řešení
není.
Snad nejsložitější je situace ve středních
odborných učilištích. Vládne
zde značná nekoncepčnost, hrozí možnost
postupného rozkladu, aniž je zpracována alternativa
nová, není vyřešena otázka sponzorství.
Existují případy, kdy rodiče platí
značné částky tzv. sponzorům,
jen aby se jejich dítě vůbec mohlo vyučit.
Podle materiálů ministerstva školství
zatím není přesně vyčíslena
potřeba finančních prostředků
na přípravu státních učňů.
U vysokých škol je situace rovněž velmi
nepříznivá. Částka určená
na mzdy tak jako u ostatních zařízení
nekryje ani potřeby, které se mají ze zákona
realizovat už od 1. ledna 1993.
Totéž se týká provozu a investic. Finanční
problémy vysokých škol se pak mají řešit
i na úkor studentů zavedením školného,
jak je zamýšleno již od podzimu r. 1993. Ještě
v odpovědi na moji otázku, která se týkala
školného, mi pan premiér Klaus odpověděl,
že se s tím počítá nejdříve
až od r. 1994/95, až bude zaveden komplexní systém,
který se týká sociálního zabezpečení.
Toto je tedy jen útlý výčet problémů
ve školství. Je jich samozřejmě daleko
více. V materiálu ministerstva školství
o finanční situaci se konstatuje, že úsporná
opatření zasáhnou většinou ty
nejpotřebnější, to je děti z
rodin sociálně slabších. Pouhé
konstatování pochopitelně nestačí.
Podle mého je povinností této vlády
najít takové řešení, aby dopady
současné ekonomické situace byly na školství
co nejmenší. Zvolené kroky však zatím
svědčí o tom, že se uplatňují
provizorní řešení a panuje nahodilost.
Děkuji za pozornost, (Potlesk.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
paní poslankyni Bumbové a prosím paní
poslankyni Stiborovou, aby se ujala slova. Připraví
se pan poslanec Soural.
Poslankyně Marie Stiborová: Pane předsedající,
vážená vládo, dámy a pánové,
dovolte i mně, abych reagovala velmi krátkým
příspěvkem na za prvé písemně
předloženou zprávu ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy k situaci ve školství
a také k exposé pana ministra Piťhy.
Vím, že se velice obtížně vystupuje
po dlouhém vystoupení pana ministra, které
ukázalo reflexi ministerstva vůči školství,
Řekla bych, že podle toho, jaký právě
projev pana ministra byl i pokud se týká písemného
materiálu je asi zcela zásadní, že právě
reflexe ze strany ministerstva vůči školství,
jako takovému, chybí. Je pravdou, že asi nemůžeme
počítat výchovu, vzdělávání
v tom směru, že budeme chodit na kulturu, na zmrzlinu,
na výlety: v tom směru plně souhlasím
s panem ministrem. Ale jde o to, aby děti, studenti, čili
mládež této země měla možnost
získat to, co je běžné v jakékoliv
- a to podtrhuji: v jakékoliv jiné zemi.
Byla zde zmiňována finanční situace
panem ministrem Piťhou, že skutečně prostředky
na školství chybí. Bylo tady zdůvodněno,
asi z jakého důvodu se k tomu přistupuje,
že jsou skutečně prostředky snižovány
a nejsou vydávány tak, jak by bylo potřeba.
Miliarda, o které se hovoří, která
bude uvolněna, bylo řečeno, že nedostačuje
a že 4 miliardy by možná požadavky mohly
pokrýt. Já se v tomto směru zmíním
o jedné části resortu školství,
a to vysokých škol.
Připomínám, tak jak i vyplývá
ze zákona, že pracuji ve vysokém školství,
tzn. že mám z toho směru určité
zkušenosti, ale zároveň nechci v tomto směru
jít pro svůj vlastní zájem, proto
říkám, že v resortu školství
pracuji.
Bylo řečeno panem ministrem Piťhou, jestli
jsem dobře rozuměla, jestli ne, pan ministr jistě
upřesní, že do vysokých škol bude
dáno z miliardy, která byla uvolněna, 150
až 200 miliónů korun. Říkala
jsem cosi o reflexi ministerstva školství vůči
školství a v tom směru podtrhuji - vůči
vysokému školství. Vím, že fakulty
různých vysokých škol mají schodek
od 2 miliónů až po 27 miliónů.
Podle počtu fakult, které v republice máme,
je zcela evidentní, že 150 až 200 miliónů,
jestli takto to bylo chápáno, nebude dostačovat.
Situace na vysokých školách je taková,
že samozřejmě vysoké školy vzhledem
k autonomitě chtějí reagovat na situaci samostatně
a věc řešit.
Je to i pro vysoké školy ovšem situace velice,
velice problematická. Hledají se úsporná
opatření, která rezultují nejenom
od toho, že se hledá, jak by se sehnaly prostředky
určitými mezinárodními institucemi:
v tom směru je tato věc v pořádku:
nebo jak by se vybíraly určité prostředky
i od studentů.
Je tady ovšem věc taková, že úroveň
školství, a to na vysokém školství,
v tomto směru klesá tak, že vzhledem k tomu,
že nedostačují prostředky, jsou vylučovány
určité části výuky, a to praktické
výuky, jako jsou laboratorní cvičení,
terénní cvičení, čili věci,
které pro studenty mají nezadatelný význam,
protože je učí pro praktický život,
tak jak budou potřebovat.
Ráda bych se v tomto směru zmínila o materiálu,
který byl předložen ministerstvem, a na straně
17 budu citovat deklarování, co je zde řečeno:
"Dále je nutné vysokým školám
umožnit větší rozsah vědecké
činnosti, bez níž jsou vysoké školy
degradovány na učiliště předávající
známé informace, ale nevedoucí ke vzniku
nového."
Plně s tímto souhlasím, Jenom nevím,
a proto se táži pana ministra, jak chce resort tuto
věc realizovat, aby nedocházelo naopak k tomu, že
úroveň vědeckého výzkumu na
vysokých školách je snižována proto,
že nejsou prostředky nejenom na praktická cvičení,
ale ani na výchovu diplomantů a doktorantů,
čili účastníků postgraduálního
studia, čili ani na rozvoj základního začleňování
se do vědeckého výzkumu nejen našeho,
ale i celosvětového.
Prosila bych v tomto směru jednu věc: aby bylo ministerstvo
školství, mládeže a tělovýchovy
informováno i o tom, že klesá úroveň
i v jiných oblastech, a to takovým způsobem,
že při naší cestě do Evropy, která
je tak často skloňována, dochází
skutečně ke snižování výuky
jazyků. Bylo to zde řečeno paní poslankyní
Bumbovou z hlediska středních škol, situace
na vysokých školách je obdobná.
Mohu zde citovat jednu fakultu University Karlovy, a to fakultu
pedagogickou. V poslední době zde bylo projednáváno,
že dojde k rušení určitých kateder
jazyků a tzv. JASPEXU, tzn. že bude snížena
v tomto směru vzdělávací možnost
pro studenty pedagogických fakult ve výuce cizích
jazyků. Ocitovala bych zde to, co bylo řečeno
panem děkanem prof. Kotáskem, tedy děkanem
Pedagogické fakulty University Karlovy. Je samozřejmé,
když se projednávala tato záležitost na
pedagogické fakultě, vznesli pracovníci fakulty
mnoho připomínek s tím, že tato věc
je neblahá nejen pro vlastní fakultu, ale pro výchovu
pedagogů a pro výchovu mladých lidí
obecně. Pan děkan odpověděl vlastním
pracovníkům s tím, že by se měli
obrátit na poslance, kteří je zastupují
v této sněmovně, čili Poslanecké
sněmovně Parlamentu ČR. Činím
tedy to, co bylo ústy pana děkana řečeno.
Nebudu dále rozebírat situaci v oblasti vysokého
školství. Jenom bych chtěla znovu připomenout
a apelovat na ministerstvo školství, mládeže
a tělovýchovy, a na vládu ČR s tím,
aby prostředky, o kterých se nyní hovoří
že budou vyčleněny na ministerstvo školství,
čili na školství jako takové, byly zvýšeny
minimálně na úroveň tří
miliard. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
paní poslankyni Stiborové a prosím pana kolegu
Sourala, aby se ujal slova.
Poslanec Jaroslav Soural: Vážený pane
místopředsedo, vážená vládo,
dámy a pánové, právě před
chvílí jste všichni obdrželi významný
dokument, který se nazývá "Hlavní
zásady transformace českého školství".
Při zběžném - bohužel při
zběžném - prolistování tohoto
dokumentu musím konstatovat, že se jedná o
vizi přestavby školství, která odpovídá
úhlu pohledu státního úředníka,
který je přesvědčen skálopevně,
že je osvícený a že je nenahraditelný,
a který si myslí, že vše co činí,
činí dobrého pro mé děti a
pro děti vás zde přítomných.
Chci konstatovat, že přiznávám právo
na omyl každému, byť sebevýznaměji
postavenému člověku, ale odmítám,
aby se omyl stal státní politikou.
Chtěl bych trošku doložit tvrzení, které
se zdá příliš příkré.
Nemám s sebou dokument, ale paměť mi snad neselže,
když na straně 5 tohoto dokumentu předkladatel
tvrdí, že nelze v českém školství
dát větší prostor a důvěru
rodičům, aby definovali vzdělávací
cestu pro své děti, učitelům, širší
občanské společnosti, protože - cituji
možná, nebo parafrázuji - nemáme dostatečné
množství připravených odborníků,
kteří jsou schopni splnit nároky na management,
nemáme dostatečně připravenou výkonnou
českou školskou inspekci atd. Ptám se, kdy
to budeme mít, kdo to rozhodne, který orgán
státní správy nebo který orgán
státu. Kdybychom takto uvažovali v jiných rovinách
společenského života - a teď si trošičku
zahraji, byť je mi ta role nepříjemná
- na poslance vládní koalice, tak jsem přesvědčen,
že plány a úvahy, které jsou obsaženy
v programovém prohlášení vlády,
by se příliš neposunuly, možná
naštěstí pro tuto společnost. Ale nicméně
chci tuto roli sehrát do konce a konstatovat, že mě
poněkud překvapuje, pokud ministr vlády,
jehož programové prohlášení klade
tak obrovský důraz na schopnost člověka
definovat přesně své zájmy a uzpůsobit
své chování těmto zájmům,
předkládá dokument - já nevím
po poradě s kým, já nevím po konzultaci
s kým - který má být tak závažným
dokumentem pro budoucnost české vzdělanosti
a českého školství.
Dámy a pánové, bylo by možná
příliš lehkomyslné, kdybychom se omezili
pouze na obecné konstatování. To prosím
vás, ze strany ministerstva školství, to, co
je obsaženo v tomto dokumentu, nejsou pouze nezávazné
fráze, úvahy, diskutabilní materiál.
V mnoha případech ministerstvo školství
z této představy postupuje v praktických
krocích. Uvedu konkrétní případy:
z legislativní dílny ministerstva školství
zatím na náš stůl se dostaly některé
závažné dokumenty. Například
připomenu návrh zásad novely vysokoškolského
zákona a tyto zásady jsou skutečně
postaveny v tom duchu, jak se v dokumentu, který máte
před sebou, v podstatě na každé stránce
prolíná. Není potom divu, že příslušné
parlamentní komise, a to jak parlamentní komise
pro vědu, tak i parlamentní komise pro transformaci
školství, k těmto zásadám přijaly
usnesení velice závažná, kritická
a odmítavá. Máte někde mezi dokumenty
návrh tzv. malé novely vysokoškolského
zákona. Je to opět krok nekoncepční,
který nejenže je chybný z hlediska legislativního
- a to je výraz velice mírný, protože
se jedná skutečně doslova a do písmene
o necivilizovaný vstup do oblasti pracovního práva
- ale také bude mít, pokud bude přijat, vážné
důsledky pro samotnou elitu vzdělanosti.
Mohl bych pokračovat dál. Finanční
situaci popsala kolegyně Bumbová a někteří
další velice výstižně, ale ministerstvo
neučinilo nic, co samo v některých pasážích
svého dokumentu slibuje, aby se hledaly nové zdroje,
alternativní zdroje financování, aby se hledaly
nové postupy, jak toto významné odvětví
společenského života posílit a udržet.
A ještě jednu poznámku k finanční
situaci. Je zde požadavek posílit rozpočet.
Myslím si, že by to mělo být součástí
usnesení a pak se k tomu vyjádřím
v konkrétní podobě. Ale chci říci,
že zatím, bohužel, většina diskusí
ve veřejnosti i na stránkách tisku
se rozvíjí na téma, že není za
co topit, že není peněz na elementární
údržbu, že nejsou peníze na platy, To
všechno je pravda, ale mnohem závažnější
je to, že školství z hlediska investiční
činnosti, výdajů na investice se dostává
do situace, kdy v budoucnosti nebude schopen tento resort plnit
základní funkce. O tom jsem přesvědčen.
A když jsem se zeptal zodpovědného náměstka
ministra školství, jak počítá,
že v budoucnosti by rozpočet měl být
v oblasti investic posilován, jakým způsobem,
pan náměstek konstatoval na zasedání
výboru, že v budoucnosti rozpočet bude muset
být v této kapitole řešen v kvantitativních
krocích, skocích geometrickou řadou, aby
bylo možno vůbec vykompenzovat důsledky, které
podcenění této částky v rozpočtu
má pro resort. Přeji si, aby se hospodářství
v této zemi vyvíjelo tak, aby mohla být do
investic dávána částka řádově
vyšší než doposud. Mám obavy, že
tomu tak nebude.
Na straně x dokumentu, který máte před
sebou, hovoří ministerstvo o poslání
učitelů, o nezbytnosti, aby tato sociální
skupina byla plně doceněna ve své práci
a určité motivaci, která by této sociální
skupině měla být nabídnuta. Chci věřit,
že ministerstvo toto své přání
myslí upřímně. Jsem však na pochybách,
zda bude v praxi realizováno, o to více, že
již příliš dlouho platí vládní
nařízení č. 251/1992 Sb., které
v praxi umožňuje, že učitelé a
vychovatelé na školách za stejnou práci
za stejných podmínek jsou naprosto rozdílně
odměňováni a tím jsou fakticky uráženi
za to, že někdo není schopen vyřešit
problém, který považuji za velice závažný
a klíčový.
Chci také samozřejmě říci,
že učitelstvo očekává, že
bude tento problém bezodkladně a urychleně
řešen. Dámy a pánové, dáváte
výrazně najevo, že jste splnili svou určitou
povinnost souhlasit s opozicí, že je nutno řešit
na půdě parlamentu situaci ve školství,
ale že však nemáme příliš
času na to, aby se věci seriózně zvážily,
aby se prodiskutovaly, a aby se ty myšlenky, které
zazněly, byť třeba v úvodním
slově ministra, řádně prodiskutovaly.
Proto mi nezbývá, než navrhnout usnesení,
které si myslím, že by sněmovna měla
projednat a případně přijmout. Tento
návrh si dovolím, pane místopředsedo,
formulovat téměř v té podobě,
abych vám usnadnil práci, která by mohla
být základem pro jednání. Navrhuji
toto usnesení:
"Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky po rozpravě k informaci ministra školství,
mládeže a tělovýchovy o situaci ve školství
a koncepci rozvoje v této oblasti
I. konstatuje, že
a) dosavadní postup ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy neodpovídá
potřebě kvalitativních změn českého
školství,
b) existuje rozpor mezi programovým prohlášením
vlády a některými představami ministerstva
školství a mládeže o transformaci školství,
c) je nezbytné podstatně zvýšit výdaje
v rozpočtové kapitole "školství":
II. žádá vládu, aby
1. učinila rozpočtové opatření,
které by znamenalo posílení kapitoly "školství"
o další dvě miliardy korun,
2. urychleně novelizovala nařízení
vlády č. 251/1992 Sb., a to nejpozději do
konce května letošního roku."
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Souralovi a prosím pana poslance Vorlíčka,
aby se ujal slova. Připraví se pan poslanec Karas.
Poslanec Zdeněk Vorlíček: Vážený
pane předsedající, vážení
členové vlády, dámy a pánové,
dovolte mi několik improvizovaných poznámek.
Shodou okolností je nás zde několik vysokoškolských
pedagogů a já mám za povinnost říci,
že také - byť na částečný
úvazek - přednáším na Českém
vysokém učení technickém.
Pan ministr líčil finanční situaci
škol, jakoby šlo o analogii rodiny, která uvažuje,
zda děti rozmazlí koupí svetru, nebo jim
koupí jenom zmrzlinu.
Já jsem ve své nedávné interpelaci
- budu mluvit o vysokých školách, protože
tam znám situaci nejlépe - vylíčil
situaci v daleko chmurnějších barvách,
protože ona prostě vypadá jinak.
Pro vysoké školy jako celek chybí 631 mil.
Kč - jak se dočtete v interpelaci, abyste věděli,
o jaký řád problému jde. Dnes z té
miliardy, dostanou-li VŠ 150 - 200 miliónů,
jak řekl pan ministr, na té úrovni mohou
řešit své problémy. Aby bylo jasné,
o jaké problémy jde - a že nejde jen o problémy
Českého vysokého učení technického,
o kterých jsem mluvil ve své interpelaci - ocitoval
bych vám z dopisu, který funkcionáři
Pedagogické fakulty Karlovy university poslali parlamentu.
V něm uvádějí, že na konferenci
rektorů v Pardubicích navrhlo ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy, aby chybějící
částka byla kompenzována za cenu drastických
úspor. Na příklad přeložením
prázdnin z léta na zimu, zrušením části
výuky, apod. Na to reagovala tato fakulta návrhem,
že zruší tři katedry, a to katedru tělesné
výchovy, jazyků a filozofie. Před tím
již děkan uvedené fakulty zrušil pomocné
vědecké síly. Pomocné vědecké
síly, to už je od dob Rakouska osvědčený
způsob, jak přitahovat nadané studenty k
vědecké práci, a my tento způsob nyní
zrušíme!
Školní rok, výuku v zimním semestru
chce tato fakulta zahájit o měsíc dříve,
tj. v září, a ukončit ji v listopadu.
Zde bych zdůraznil - na prosinec chce pro zaměstnance
vyhlásit bezplatnou dovolenou. Myslím si, že
pro advokáty pracující v oblasti pracovněprávní
to bude přímo sousto.
Jediné, co ministerstvo školství svým
postupem dosáhlo, je, že sjednotilo a zradikalizovalo
vysokoškolské studenty. Studenti v Olomouci odhlasovali
požadavky, že si představují sociální
podpory tak, že je chtějí dostat do kapsy,
a to až 1800 Kč měsíčně,
což považuji za nesmysl, ale takto už situace dospěla.
Ve své interpelaci jsem položil panu ministru několik
otázek. Bohužel odpověď pana ministra
se nesla v duchu formulací, že si uvědomuje
tíživou situaci a že jedná s ministerstvem
financí a toto jednání probíhá
poměrně úspěšně apod.
Nedostal jsem patřičné informace, které
jsem potřeboval, a odpovědi na otázky, které
učitelská veřejnost klade.
Otázky bych zopakoval. Vysoké školy např.
pálí tento problém: Co pan ministr dělá
proti tomu, že není ministerstvem financí dodržováno
platné ustanovení vysokoškolského zákona
o nezdaňování hospodářské
činnosti vysokých škol, resp. jak pan ministr
hodlá řešit kolizi dvou zákonů,
které v tomto státě existují, ve prospěch
škol?
Druhý dotaz, který nestále zní: Kvestoři
vysokých škol 4. 2. 1993 poslali panu ministru určité
návrhy, jak alespoň částečně
kritickou situaci vysokých škol řešit.
Jestli by se tedy pan ministr mohl konkrétně vyjádřit,
co z toho podporuje, co už pro to udělal a co ještě
hodlá udělat. Děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Vorlíčkovi. Prosím pana poslance
Karase, aby se ujal slova. Připraví se pan poslanec
Šoler.
Poslanec Jiří Karas: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
v mnoha obměnách ve všech sdělovacích
prostředcích a i zde ve sněmovně zaznívá
kritika na celkově špatnou finanční
situaci v celé oblasti školství. Není
jistě pochyb o tom, že prostředky věnované
na školství jsou nižší, než
bychom si přáli a než by bylo optimální
pro rozvoj vzdělávacího systému. Neznám
však jedinou oblast v této zemi, do níž
po celkové, víme kým zaviněné,
duchovní i materiální desetiletí trvající
devastaci, bylo možné poskytnout optimální
množství prostředků a kde by nebylo
nevyhnutelné provádět velké úspory.
Je to daň za minulost, kterou dnes platíme všichni
a všude.
Právě však školství bylo dlouhá
léta tou oblastí, která zůstávala
na okraji zájmů, a jedinou starostí bylo
udržet ideologickou spolehlivost vzdělávacího
systému.
Po listopadu patřilo školství k odvětvím
s jednoznačně nejmenšími příjmy
a přes několikeré zvyšování
platů je stále na úrovni nižší
než řada oborů. Budovy škol byly a jsou
v devastovaném stavu a jejich vybavení na úrovni
zcela neodpovídající světovému
vývoji. Hmotné podmínky se však nemění
z roku na rok. Podstatné však jsou i další
zásadní změny ve školství a o
jejich provádění mne pan ministr Piťha
svým vystoupením jednoznačně přesvědčil.
Dámy a pánové, navrhuji, aby Poslanecká
sněmovna přijala ke zprávě přednesené
panem ministrem Piťhou usnesení tohoto znění:
"Poslanecká sněmovna vzala zprávu přednesenou
ministrem Piťhou na vědomí."
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Karasovi, prosím pana poslance Šolera,
aby se ujal slova, připraví se pan poslanec Koronthály.
S faktickou poznámkou se hlásí pan poslanec
Wagner.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedající,
vážená vládo, kolegyně a kolegové,
v předchozím vystoupení jsme vyslechli lamentaci
nad tím, cože nám tady po 42 letech zanechali.
Jistě velmi správná lamentace. Velmi správná,
ale mám vážnou obavu, že když nebudeme
kritičtí sami k sobě, že se budou jiní
ptát, co za sebou zanechala vláda ODS a koalice.
Děkuji. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Doufám,
že po přijetí nového jednacího
řádu budeme mít při řízení
schůze snazší pozici při rozhodování
o tom, co je přípustné jako poznámka
tohoto typu a co ne. Prosím, pane kolego, máte slovo.
Poslanec Jiří Šoler: Vážené
předsednictvo, vážení páni ministři,
vážené poslankyně a vážení
poslanci, vážení hosté, oblíbeným
argumentem minulého režimu, který ještě
občas slyšíme z úst našich voličů,
bylo, že i my, absolventi základních,
středních a vysokých škol, jsme vystudovali
za dělnické peníze. Vynecháme-li pochybný
třídní nádech, který tato formulace
obsahuje, potom to můžeme vyslovit tak, že minulá
společnost umožnila vystudovat na státní
náklady z rozpočtových prostředků
všech občanů mnohé z nás.
I nás se starší generace právem ptá,
za jaké peníze jste vystudoval vy, pane poslanče,
vy, pane ministře, vy, pane premiére. (Potlesk.)
Domnívám se, že i naše generace by měla
dát analogickou možnost studia generaci nastupující.
Tomu by měly odpovídat i materiální
a jiné podmínky škol. A to je starostí
nás, zástupců lidu této země,
jak takové podmínky vytvořit. Děkuji
vám.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Šolerovi. Prosím pana poslance Koronthályho,
aby se ujal slova. Připraví se pan poslanec Krámek.