Poslanec Jiří Drápela: Vážený
pane předsedající, vážený
pane ministře, dámy a pánové, s velkou
pozorností jsem vyslechl projev pana ministra a chtěl
bych k němu říci několik poznámek.
Na začátku svého projevu chci zdůraznit,
že platy pedagogů jsou podstatně nižší
než platy jiných vysokoškoláků.
V některých kategoriích je to i o 500 korun
i více měsíčně v neprospěch
pedagogů. A přitom nikdo z nás jistě
nepochybuje o tom, že právě oni mají
ve své péči to nejcennější,
co národ má, to je děti, budoucnost národa.
Dobře fungující školství je předpokladem
úspěšného rozvoje společnosti
a školství musí předjímat vývoj
společnosti o nějakých 15 - 20 let. Vždyť
tak dlouho trvá výchova mladého člověka.
Nedostatečné finanční ohodnocení
učitelů vedlo k jejich útěku ze školství
do jiných oborů. Zatímco vyučovaly
v pražských školách neaprobované
síly, jen v ČKD pracovalo přes 400 učitelů.
Každý národ, každá vláda,
která jen trochu myslí dopředu, dává
školství plnou morální i finanční
podporu, řadí zajištění vzdělání
národa mezi priority. Jestliže jsme v roce 1918 dosáhli
samostatnosti, pak to bylo zásluhou především
vysoké vzdělanosti našich národů,
z níž vyplývala i jejich ekonomická
síla. Málokdo z nás ví, že díky
vynikajícímu školství jsme na konci
19. století měli jen 4% analfabetů, zatímco
taková Francie jich měla 25% a Itálie dokonce
40%. To, že naši dědové a pradědové
udělali vše pro to, aby svým dětem mohli
dát vzdělání, se národu moc
a moc vyplatilo. Nedosáhneme-li rychle vzdělanostní
úrovně vyspělých západních
států, pak jsme odsouzeni k druhořadé
úloze mezi evropskými národy.
Ve světle toho, že státní rozpočet
vykazuje poměrně velké přebytky, jak
jsme slyšeli již v létě, lze tvrzení
o nebezpečí roztáčení inflační
spirály považovat za demagogické. Tu možná
roztočí jiné kroky naší vlády.
V létě jsme ostatně slyšeli i o
přehazování miliard na různé
hromádky. Ta učitelská měla rozhodně
být mezi nimi.
Nepodceňuji práci soudců, ale je-li možno
přidávat jim po tisících, potom se
nemělo zapomenout na učitele. Komunistický
režim diskriminoval inteligenci jako celek a učitelé
vedle zdravotníků byli diskriminováni jako
jedni z nejvíce, byli zasunuti až na konec důležitosti.
A v těchto neblahých komunistických praktikách
bychom rozhodně neměli pokračovat.
Jak tedy dál?
Za prvé společnost musí školství
dát tu důležitost, která mu po právu
patří a v rámci toho mu zajistit dostatečné
finanční prostředky, Věčné
odvolávání se na uspořádání
školství např. v USA je zavádějící,
jednak proto, že americké školství nelze
považovat za nijak vynikající, jednak proto,
že zatímco americký národ je národem
bohatým, my jsme národem chudým a v nejbližší
době budeme rádi, když si zajistíme
základní životní potřeby a většině
rodičů nebude zbývat na placení soukromých
škol.
Naše školství před válkou mělo
ve světovém měřítku špičkovou
úroveň, bylo naší oprávněnou
chloubou a to, že bylo prakticky bezplatné, jsme považovali
za projev vysoké demokratičnosti.
Za druhé je nutné zajistit nezávislost pedagogů
tak, aby nebyli nuceni stále ohýbat hřbet
před nějakým panstvem. Je nutné opět
zřídit institut definitivy (ad personam a dále
i ad locum), aby osvědčení pedagogové
získali pocit existenční jistoty a mohli
se plně věnovat svému učitelskému
povolání. Dále je nutné urychleně
vypracovat nový spravedlivý a jednoduchý
platový řád (ten současný je
velmi poplatný minulým deformacím) a zakotvit
do něj automatický platový postup.
Za třetí je nutné zajistit dobré materiální
podmínky pro výuku, vybavit školy počítači,
moderními pomůckami pro výuku jazyků,
fyziky, chemie, biologie a dalších předmětů.
Zhruba polovina našich škol nemá vlastní
tělocvičnu. Můžeme se pak divit špatnému
zdravotnímu stavu mládeže?
Za čtvrté je možné umožnit všem
mladým lidem, aby mohli dosáhnout takového
vzdělání, na které svými vlohami
stačí. Je absolutně nepřijatelné,
aby talentovaní lidé neměli možnost
vzdělat se jen proto, že oni nebo jejich rodiče
na to nemají prostředky.
My nesmíme potřebu vzdělaných lidí
posuzovat jen podle dnešního stavu, kdy naše
hospodářství se dostává do
velkého útlumu. Avšak i nyní nám
chybí spousta skutečných odborníků.
Kdybychom je měli a měli je na příslušných
místech, mnoho věcí by se nepochybně
řešilo jinak a lépe.
To, co bude naše společnost potřebovat, nám
ukazují názorně vyspělé státy.
Jestliže dnes mají kolem 30% (některé
i podstatně více) mládeže na vysokých
školách a my jen 16%, pak z toho vyplývá,
že do konce století bychom tohoto údaje měli
dosáhnout také. Takové Německo mělo
před dvěma lety jen asi 40% učňů,
zatímco my jsme jich měli 60%. Je tedy nutné
zvýšit počty středoškoláků
na úkor učňů. Ostatně, vědeckotechnická
revoluce se řítí kupředu, a tyto požadavky
na nás naléhavě klade. Suma vědomostí
se zdvojnásobuje asi jednou za 7,5 roku. USA by nikdy nebyly
tak silné, kdyby v 60. letech nezaložily velkorysý
rozvoj školství a vědy.
Dále chci upozornit na skutečnost podceňování
osmitřídních gymnázií. Z povědomí
naší veřejnosti se jaksi vytratil smysl gymnázií.
Rodiče si však snad podvědomě uvědomují
jejich přednosti, a tak jejich počet je u nás
poměrně značný. Přesto však
nelze uspokojit všechny zájemce. Kromě toho,
že nadané děti mohou dostávat již
od 11 let intenzívnější výchovu,
naučily by se už v gymnáziích systémově
myslet,
Humanitní vzdělání vede k širšímu
rozhledu a k pokrokovosti. Nynější zlá
ekologická situace by se asi nikdy nevyvinula, kdyby příslušní
činitelé minulosti byli dostatečně
humanitně vzděláni.
Souhrnně lze tedy říci, že musí
být vytvořen program, který bude zajišťovat:
1. do roku 2005 zvýšení počtu středoškoláků
na 60% z celkového počtu mládeže a
z nich polovina (to je asi 30% veškeré mládeže)
aby pokračovala dále na vysokých školách,
2. bezplatné školství na základních
a středních školách,
3. odpuštění školného pro ty vysokoškoláky,
kteří budou úspěšně skládat
předepsané zkoušky,
4. stipendia pro nadané studenty z nemajetných rodin,
5. institut definitivy pro osvědčené pedagogy
všech stupňů, to je mimo jiné pro vysokoškolské
profesory a docenty, a minimálně 5leté smlouvy
pro asistenty,
6. vytvoření platového řádu,
jehož prostřednictvím bude oceněna práce
pedagogů na úrovni ostatních vysokoškolsky
vzdělaných pracovníků včetně
soudců,
7. řízení školství pomocí
místních, okresních a zemských školských
rad, redukce aparátu ministerstva na minimum, zrušení
všech útvarů, které nemají přímou
návaznost na pedagogický proces,
8. zajistit vysokou personální a materiální
úroveň škol dotacemi státu, měst
i obcí, vytvořit podmínky pro sponzorování
tak, aby nebylo kvůli úrovni státního
školství nutné dávat děti na
soukromé školy, pamatovat, že státní
školství je určující pro úroveň
všeho školství,
9. zajistit všeobecně osmitřídní
gymnázia a na nich pomocí klasických jazyků
nebo matematiky a deskriptivní geometrie zajišťovat
vytváření systémového myšlení,
10. podporovat rozvoj vědy na vysokých školách
i mimo ně, ten je totiž určující
pro úroveň vysokého školství,
11. v novém vysokoškolském zákoně
vymýtit všechny pozůstatky totalitního
systému včetně dlouhodobých postů
universitních funkcionářů, vedení
škol předat profesionálům, vysokoškolským
učitelům přenechat jen representační
a kontrolní činnost, aby se mohli věnovat
plně svému oboru a výuce studentů,
12. na mateřských, základních i středních
školách stanovit maximální počty
dětí v jednotlivých třídách.
Dámy a pánové, to je vše, co jsem ve
zprávě pana ministra školství postrádal.
Byl bych rád, kdyby tyto připomínky byly
akceptovány v praxi tohoto resortu. Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Drápelovi. Prosím nyní paní
poslankyni Novákovou, aby se ujala slova. Připraví
se pan poslanec Štrait.
Poslankyně Eva Nováková: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
koncepci, kterou ministerstvo předložilo a jak také
byla schválena vládou, považuji za zdařilou.
Všechny podstatné rysy nového školství
jsou zde jasně patrné. Je to škola, která
dá dětem vzdělání i radost,
učitelům svobodu a klid v práci.
Říká se, že ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy nic konkrétního
nedělá. Ministr na začátku svého
údobí vyslovil názor, že chce budovat
naše školství od základního a že
to chce dělat s pomocí učitelů. Za
deset měsíců je připraven ucelený
program pojetí obecné školy a od školního
roku 1993-94 bude ověřován na školách,
které mají o ověření zájem.
Kdo trochu ví, co znamená připravit program
i pro jeden předmět, musí to prohlásit
za úspěch, ale jsou tu i další momenty.
Celý projekt odpovídá tomu, po čem
všichni volají.
Za prvé - děti nejsou tak přetěžovány
informacemi.
Za druhé - více práce ve třídě
a možnost procvičení odbourá spoustu
domácích úkolů.
Za třetí - žák je postaven do centra
zájmu.
Za čtvrté - osnovy jsou tak volné, že
umožňují plně uplatnit tvořivost
učitelů.
Za páté - výuka jazyka vede k tomu, aby se
děti naučily především domluvit
se, komunikovat.
Za šesté - vlastivěda ukáže dětem
jejich obec, kraj, naši vlast.
Vše je pojato výchovně, aby nám vyrůstala
generace slušných dětí. Ohlas učitelské
veřejnosti je, pokud vím, velmi dobrý. Mluvila
jsem o tom s učiteli a vím, že více
než 170 škol si přeje, aby právě
u nich již v budoucím školním roce se
mohl tento program vyzkoušet. To je cenné, protože
to ukazuje, že ministr rozumí potřebám
výchovy a dovede zaujmout učitele k práci,
což se dříve říci nedalo.
Dovolte, abych se krátce také zmínila k tolik
diskutované problematice mateřských škol.
Chtěla bych upozornit zvláště na některé
opakovaně tradované aspekty. Tlak, aby mateřské
školy opět byly zařazeny do započitatelných
hodnot, je většinou vyvíjen zvláště
pedagogickými pracovnicemi mateřských škol.
Domnívám se však a věřím,
že je to jasné, že problém dostatečného
financování by tímto zdaleka nebyl vyřešen.
Je třeba vzít i v úvahu dobře známou
skutečnost, že mateřské školy plní
i funkci sociální a přitom samozřejmě
naprosto - a to bych chtěla podtrhnout - to nesnižuje
jejich význam.
Dále je třeba vzít v úvahu i to, že
je přece samozřejmé, že záleží
zcela na rodičích, zda jejich děti budou
mateřské školy navštěvovat, nebo
ne. A zde je myslím si - zcela oprávněná
otázka po spravedlnosti matek, které za to, že
se starají a vychovávají své děti
v předškolním věku, od státu
nic nedostávají, zatímco rodinám,
které děti do mateřských škol
svěřují, stát přispívá
zhruba 1.000 Kč měsíčně na
každé dítě. Doufám, že nikdo
nebude zpochybňovat význam rodinné, zvláště
citové výchovy, kterou děti, hlavně
v předškolním věku, tolik potřebují.
Na závěr bych chtěla říci tolik.
kdo chce ten vidí, jak postupně vzniká nová
tvář našeho školství. Kdo nechce
pravděpodobně toto nikdy vidět nebude. Chtít
uskutečnit všechny potřebné změny
najednou, to prostě nejde. Proto já i jako členka
výboru pro vědu, vzdělání,
kulturu a mládež hodnotím práci pana
ministra pozitivně. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
paní poslankyni Novákové, prosím pana
kolegu Štraita, aby se ujal slova. Připraví
se pan poslanec Vačkář.
Poslanec Jaroslav Štrait: Pane předsedající,
dámy a pánové, díky ministerstvu školství,
mládeže a tělovýchovy ČR jsme
dostali alespoň zásady transformace českého
školství. Je škoda, - už to tady bylo několikrát
řečeno - že jsme neměli čas je
prostudovat. Stačil jsem zásady transformace jenom
přelétnout a je nebezpečí, abychom
nezatracovali šmahem vše, co tam je uvedeno a nebo celý
problém povrchně nepolitizovali na černou
a bílou. Upozorňuji jenom na věci moudré,
které jsou zde např. na str. 4 o nekritickém
přejímání vzorů, na str. 6
o kázni a sebekázni: s těmi věcmi
lze přirozeně souhlasit.
Některé otazníky transformace školství
po vystoupení pana ministra Piťhy snad jsou vysvětleny.
Mám doslova celou řadu petic, - a já si myslím,
že každý z nás jste dostali v současné
době hlasy učitelů, já jsem je soustřeďoval
především z východních a z části
severních Čech - kdy učitelé upozorňují
na to, aby alespoň školství základní
a střední - což souvisí s Listinou lidských
práv a svobod - bylo financováno v souladu s platnou
legislativou. Žáci stále ještě
mají dostávat bezplatné pomůcky a
učebnice, praxe však vypadá tak, že dostanou
jenom malou část a další si kupují
sami. To je jenom jeden příklad.
Na běžný provoz škol chybí v jednotlivých
okresech u nás ve východních Čechách
řádově 10 - 15 mil. Kč. Zcela neodpovědně
se přesouvá financování školství
na obce a města. To bude snad možné v budoucnosti.
Podtrhuji, že ekonomická reforma, která probíhá,
musí nutně mít i svoje sociální
dimenze. Jen s velkými obtížemi stačí
finančními prostředky na mzdy, které
ve školství jsou v průměru 4.000 Kč.
Přitom občané poukazují na stále
rostoucí mzdy státního aparátu a koneckonců
i poslanců.
Opatření, která ministerstvo školství
doporučuje, je pro toho, kdo alespoň chvíli
stál před dětmi, nepřijatelné.
Tady to zaznívalo, já jenom shrnuji: zvyšování
počtů dětí ve třídách,
rušení dělení tříd při
výuce cizích jazyků, matematiky, tělesné
výchovy, snižování počtů
hodin v učebních plánech: likvidace nepovinných
předmětů, zdá se, že o některých
věcech je zbytečné hovořit. Celá
řada z těchto věcí byla již v
minulosti interpelována, ale ministerstvo tyto věci,
které jsou v rozporu s vládním prohlášením,
stále odráží. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Štraitovi. Prosím pana poslance Vačkáře,
aby se ujal slova.
Poslanec Jiří Vačkář: Pane
předsedající, vážená vládo,
na rozdíl od pánů kolegů předřečníků
se budu snažit být stručný. Vznesu pouze
dva dotazy na pana ministra.
Víme, že finanční situace ve školství
je složitá. Na rozdíl od toho se mi zdá,
že stav řídících pracovníků
školství neúměrně narůstá.
Byl bych rád, pokud pan ministr by mohl v závěrečném
slovu uvést rozdíl počtu řídících
pracovníků před a v průběhu
posledních dvou let, abychom si čísla mohli
porovnat.
Za druhé bych zde vznesl dotaz, zda pan ministr školství
ví, že jedna obec za druhou požaduje částku,
která činí 1.800,- až 2.000,- Kč
na žáka základní školy, tzn. rozdíl
563,- Kč jedna na druhé. Vyhrožuje v tom smyslu,
že pochopitelně v tom určitém místě
jejich žáky nebude nadále stravovat a nebude
jim zajišťovat některé další
věci. Jakým způsobem ministerstvo školství
hodlá tento problém řešit? Protože
vím, jako starosta obce, který to donedávna
dělal, že 563,- Kč stačí v naší
základní škole pouze na otop.
Pochopitelně ostatní menší obce, odkud
žáci dojíždějí, finanční
prostředky nemají a situace se stává
svízelnou, do určité míry neřešitelnou.
Opačně teď máme problém s žáky
výjimečně nadanými, kteří
dojíždějí do okresního města,
kde zase Rada zastupitelstva nám tyto dopisy píše.
Zůstalo zatím při dopisech, ale mám
obavy, aby se to nějakým způsobem nevyhrotilo.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Vačkářovi, prosím pana
kolegu Hofhanzla, aby se ujal slova.
Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážené
dámy, vážení pánové, vážený
pane ministře, je zde mluveno o úrovni našeho
školství a o jeho koncepci. Je absurdní opakovat,
že nás zde přesvědčují
o úpadku, porušování lidských
práv a pomalu zrůdnosti dnešní školské
politiky především ti, kteří
jsou pohrobky strany a systému, který dovedl naši
zemi do morálního rozkladu par excellence. Jsem
nucen nyní zde připomenout osobně svoji cestu
komunistickým školstvím.
Po ukončení osmileté základní
školy jsem na střední školu nesměl.
Dělal jsem rok na statku, protože otec byl v pracovním
táboře jako vesnický boháč.
Po roce ve 14 letech jsem musel odejít z domu, aby o mně
nevěděli. Poté, co mě matka dostala
na střední zemědělskou školu,
kterou když jsem první rok do ní chodil, dvakrát
bylo žádáno z místního národního
výboru od nás v obci, abych byl vyloučen.
Díky několika slušným učitelům
jsem na škole zůstal. Když jsem končil
tuto střední zemědělskou školu,
dostal jsem umístěnku domů do družstva.
Byl jsem tehdy druhý nejlepší dorostenecký
tyčkař v Československu. Předsedkyně
družstva, která tehdy družstvo vedla, mi řekla,
když jsem jí pravil, že pro mě stejně
místo nemají, řekla, že se těší,
až budu rozkejdat hnůj, že to místo mi
stejně nedají. Řekl jsem jí, že
mě tam nikdy nedostane a že jí jednou přijdu
dát s odpuštěním "po hubě".
A nedostali mě tam.
Absolvoval jsem dva roky vojenské základní
služby a žádal jsem podruhé na vysokou
školu. Byla mi opět nepovolena. Po roce jsem žádal
potřetí na vysokou školu a potřetí
mi nebylo dáno doporučení, Byl jsem přijat
na zemědělskou vysokou školu v Českých
Budějovicích bez posudku. Bylo to v roce 1963, když
režim již polevoval a vzali mě na vysokou školu
proto, že neměli dostatek přihlášených
žáků. Po roce mi učitel, který
viděl, že mám o studium zájem, zařídil
přestup na přírodovědeckou fakultu.
Ukončil jsem přírodovědeckou fakultu
ve 30 letech a v podstatě díky tomu, že jsem
byl dostatečně tvrdohlavý a nedal se odradit,
Můj osud nesdílelo tisíce a tisíce
nadaných lidí v této zemi, kteří
zůstali odkázáni pouze na základní
vzdělání a tato země byla o tyto lidi
ochuzena. Já hledal celý život, co jsem chodil
do školy, příklad učitele. Mohu říci,
že jsem našel jediného učitele, který
byl příkladem tím, že měl vědu
rád. Chci říci, že skutečnost,
jaká je v učitelském stavu v této
zemi, je taková, jakých bylo těchto 40 let,
pánové, po kterou jste tuto zemi řídili.
Být vámi, bych tiše několik let mlčel
a nemluvil bych. Měli jste napřed projít
těžkým očistcem a pak jste měli
teprve nárok pracovat a přičinit se v této
zemi, aby šla, aby se stala jednou ze zemí evropských.
Pokud vás mohu pozorovat třetí rok v této
sněmovně, neděláte nic jiného,
než dále rozkrádáte a bouráte.
Děkuji. /Potlesk./
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Hofhanzlovi. Kdo se dále hlásí
do rozpravy? Jestliže nikdo, rozpravu uzavírám,
Pan ministr vystoupí se závěrečným
slovem jako předkladatel materiálu.
Ministr školství, mládeže a tělovýchovy
ČR Petr Piťha: Vážený pane
předsedající, paní poslankyně,
páni poslanci, několik hodin probíráme
otázky školství. Doufám, že z debaty
samotné vidíte, jak obrovská šíře
problematiky je otázka školství, vzdělanosti
země, jak se propojuje s dalšími a dalšími
systémy, které spolu se školstvím tvoří
život společnosti. Viděli jste, kolik jednotlivostí
a kolik různých názorů se ozve během
několika hodin.
Především bych chtěl všem, kteří
vystoupili, opravdu poděkovat za to, že se zabývají
otázkou školství. Chtěl bych jim poděkovat
za spoustu připomenutí, i když musím
říci, že většina z těch
pojmenovaných věcí je mi intimně známa.
Nyní bych odpověděl na některé
z podnětů. Omlouvám se, že zde nebudu
odpovídat krok za krokem na každou jednotlivost, ale
poté, co obdržím zápis této debaty,
odpovím - pokud neodpovím zde dámám
a pánům - písemně, protože podněty
z této diskuse, i když nejsou formální
interpelací, beru vážně. Samozřejmě
tak vážně, jak se patří na názor
poslance českého parlamentu.
Chtěl bych se však vyjádřit k některým
bodům. Například bych rád řekl,
že interpretace mého projevu vstupního, že
policii nadřazuji školství, je naprosto chybná.
Pan poslanec se patrně přeslechl. Mluvil jsem o
tom, že může být mnoho priorit, a že
zvažování mezi nimi může jít
nejrůznějším směrem. Neřekl
jsem, že by policie měla být nadřazena
školství.
Rád bych se vyslovil k tomu, že nám chybí
kontrola státních prostředků vydávaných
do nestátních škol. Velmi pečlivě
sledujeme, co se s penězi, které dostávají
nestátní školy, děje. Velmi pečlivě.
Hovořilo se zde velmi široce o školkách.
Vidíte, právě na této otázce
bych chtěl ukázat, jak dalekosáhlé
jsou to problémy. Množství dětí
ve školkách se samozřejmě vyvíjejí
a jsou ve vztahu s celkovým pojetím životního
stylu, se sociální skladbou, s tím, jak se
vyvíjí sociální postavení ženy
ve společnosti, jak vypadá míra zaměstnanosti
žen a zajištění matek s malými
dětmi atd.
V této souvislosti bych rád upozornil na to, že
když počátkem padesátých let
se vyslovil tvrdý trend k tomu, aby došlo k maximální
zaměstnanosti žen, byl tím jednoznačně
veden také útok na to, aby stát dostal do
svého ideologického nadhledu co možná
nejdříve malé děti a aby právě
v mateřských školách prováděl
nejsnazší a neúčinnější
indoktrinaci. Ale celý problém se skutečně
musí řešit v souvislosti se sociálním
postavením ženy, s řešením toho
problému, zda mladé ženy budou dávat
více přednost být doma s dětmi, nebo
mít druhý příjem v rodině atd.
To není věc, kterou může vyřešit
jednoduše ministr, jehož resortem je školství.
To opravdu zasahuje také jinam a musí to být
řešeno v souvislosti s resorty jinými.
Rád bych se zmínil o tom, že existují
vysoké školy, které ruší cenná
praktika a deklasují kvalitu své výuky. Samozřejmě
na univerzitách dochází k tomu, že je
zapotřebí hledat takové přebudování
studijních programů a celkových studijních
přístupů, aby to přineslo možné
a možná velmi značné finanční
úspory. Samozřejmě, že akademičtí
funkcionáři nebo kvestoři se mohou dopustit
velmi neblahých kroků.
Protože jsem také člověk, který
nějakou dobu pobýval na univerzitách, vím,
že např. míra cvičení, která
se konají k některým přednáškám,
je naprosto přehnaná a že z tohoto množství
si studenti neodnášejí téměř
nic. Systém asistentské výchovy, kdy profesor
něco přednáší a jsou k tomu desítky
hodin cvičení, ve kterých se to opakuje,
to je věc, která v některých oborech
je prostě neúnosná. Samozřejmě,
že se zde musí postupovat opatrně a citlivě,
protože jsou samozřejmě obory a disciplíny,
ve kterých právě cvičení jsou
těžištěm výuky a výchovy.
Pokud někde udělá některý z
děkanů nebo proděkanů chybu, tak to
samozřejmě není věc, která
padá na hlavu ministra školství.
Byly zde zmíněny pedagogické fakulty. Domnívám
se, že právě pedagogické fakulty jsou
fakultami, které vyžadují rozsáhlé
přebudování své činnosti, protože
jsou to pedagogické fakulty, které vytvářely
v uplynulých letech učitele, o kterých se
někdy pochybuje. Myslím si, že právě
na pedagogických fakultách by se studijní
postupy měly radikálně změnit.
Musím jednoduše a krátce odmítnout výtku,
že navrhovaná tzv. malá novela vysokoškolského
zákona dopadne na výkvět naší
vzdělanosti. Novela je míněna právě
pro to, aby se toto nestalo. Jde o to, aby nedošlo k nějakému
ne šťastnému vertikálnímu řezu,
nýbrž aby došlo v rámci naší
inteligence působící ve vědeckých
ústavech a na vysokých školách k řezu
horizontálnímu, aby ti, kteří jsou
slabší, odešli.
Pokud zde pan poslanec Soural mluvil v jedné části
svého projevu jménem učitelstva, nevím,
zda k tomu je plně legitimován, protože znám
řadu učitelů, kteří se na věci
dívají odlišně.
Byla mně položena jedna osobní otázka.
Snad bych na ni měl odpovědět - totiž
za co jsem vystudoval. Vystudoval jsem v době komunistického
režimu a mohu vás ujistit, že moje skutečné
vzdělání vznikalo spíše jinde
než při univerzitních přednáškách.
Moje jazyková vybavenost vznikla jednoznačně
tím, že moji rodiče mi zaplatili soukromé
hodiny, kromě toho, co mne naučili sami.
Za velice významné považuji vystoupení
poslance Zemana. Pan poslanec Zeman mluvil o stavu transformace
a reformy. Usvědčoval mne z toho, že vlastně
usiluji o reformu školství, nikoliv o jeho transformaci.
Z textu dokumentu, který jsem předložil, je
- myslím - dostatečně zjevné, že
si nepřeji žádnou zlomovou reformu, ani jednoduchou
obsahovou reformu, že mi jde skutečně o transformaci
a tudíž v této věci doufám, že
jde o pouhé nedorozumění.
Pokud jde o otázku demokratičnosti ve školství,
o které rovněž mluvil poslanec Zeman, chci
upozornit na to, že tam jde o dvě oblasti. Jednak
o vnitřní demokracii života škol, jednak
o demokracii školského systému jako takového.
Obojí bude ošetřeno.
Velice souhlasím s tím, o čem mluvila paní
poslankyně Hubová, totiž o tom, že v naší
společnosti je vzrůstající nebezpečí
kolem tělesné zdatnosti naší mládeže.
Chtěl bych zde ovšem říci dvě
nebo tři poznámky. Prvá je ta, že v
programu obecné školy na tuto věc velmi vážně
pamatujeme. Navrhujeme tam např. časové rozšíření
přestávek, které umožní, aby
děti v takto rozšířeném čase
měly také čas k vhodnému pohybu. Zavádíme
a doporučujeme něco takového jako správné
ekologicko-hygienické chování dětí,
které budou žít ve světě patrně
ještě více technizovaném než je
náš dnešní,
Druhá poznámka směřuje k tomu, že
rovněž není problémem ministra školství
nějakým způsobem rozhýbat mládež,
která jako buchty sedí před televizními
obrazovkami, a přimět rodiče k tomu, aby
děti vyhnali hrát fotbal nebo se proběhnout,
a nenechají je sedět před tímto magickým
božstvem.
Stejně tak ministr školství nemůže
být zodpovědný za skladbu jídelníčku
v jednotlivých rodinách. Velmi souhlasím
s tím, co zde řekl poslanec pan Drápela.
Souhlasím s jeho důrazem na gymnaziální
studia, souhlasím s jeho pohledem na význam státního
školství a rád bych řekl, že ve
státním školství probíhá,
možná ne tak ostře viditelně, ale přece
významný pohyb k lepšímu. Jsou však
některé body jeho vystoupení, se kterými
tak jednoznačně souhlasit nemohu nebo dokonce vůbec
nemohu souhlasit, Například bych kladl otazník
na to, zda má existovat automatický platový
postup. Je jisté, že se vzrůstající
zkušeností se pedagog stává nebo může
stávat lepším pedagogem. Že by však
existovala přímočará souvislost s
dobou zaměstnání a kvalitou práce,
nejsem přesvědčen. Stárnutí
není velká zásluha.
Dále bych se rád vyslovil k tomu, že se velmi
často mluví o procentu vysokoškolsky vzdělaných
lidí, středoškolsky vzdělaných
lidí, uvádějí se koeficienty vůči
Pobřeží slonoviny nebo vůči Nepálu
apod. Chtěl bych upozornit, že tyto statistiky bývají
někdy velmi zavádějící. Jsou
zavádějící z toho důvodu, že
jsou budovány jiným způsobem a tudíž
je není možné dobře srovnat. Do procenta
vysokoškolsky vzdělaných jsou v mnoha statistikách
v zahraničí zahrnováni i absolventi takových
zařízení, jako jsou řekněme
naše nástavbové kurzy nebo nejrůznější
druhy specializačních odborných kurzů.
Pak ovšem to procento prudce stoupá oproti našim
statistikám, které do této kategorie zahrnují
lidi s významným zaokrouhleným univerzitním
studiem.
Proto si také myslím, že srovnávání
vzdělanosti s cizinou je poněkud obtížná
věc a nevím, podle jakých kritérií
se to má měřit. Zdá se mi, že
kritérium počtu určitým způsobem
vzdělaných lidi právě pro tu nesrovnatelnost
je zavádějící. Kromě toho vím,
že zvlášť v minulosti existoval způsob
hodnocení vědeckých pracovišť podle
toho, kolik je tam doktorů věd, kandidátů
věd apod. Tento počet ne vždycky obrážel
skutečnou kvalitu pracoviště.
Byly mi zde položeny některé velmi konkrétní
otázky, jako například jak je to s počtem
řídících pracovníků
ve školství. Po ruce, to je přímo v
hlavě, mám číslo o ministerstvu školství,
které bylo zredukováno o 10 až 15%. Jednotlivé
počty pracovníků školských úřadů,
což byla patrně hlavní náplň
otázky pana poslance, zodpovím písemně.
Co se děje s žáky, kteří studují
v jiné než ve své obci. Samozřejmě
bystří starostové jsou jistě rádi,
když jejich děti chodí do školy k sousedům.
Tuto věc budeme řešit novelou, kterou navrhneme
a která prošla vedením ministerstva. Myslím,
že je to celkem vše.
Nakonec bych chtěl však říci jednu poznámku.
Samozřejmě, že zde došlo k tomu, že
meritorně zcela věcné otázky týkající
se stavu a vývoje našeho školství tak
či onak přecházely v politickou polemiku.
Řeknu k tomu jediné. Pan poslanec Wagner položil
otázku, jak se bude zodpovídat vláda ODS
v budoucnosti za to, co po sobě zanechává.
Máme-li to srovnat s předchozím režimem,
znamená to, že by vláda ODS měla trvat
ještě 39 let a něco, protože teprve potom
bude toto srovnání kvalitativně možné.
Zatím vláda ODS, která není pouze
vládou ODS, trvá 10 měsíců.
Děkuji za pozornost. (Potlesk.)