V oblasti zahraničního obchodu se snažíme
trvale působit směrem k většímu
otevření západních trhů pro
český export. Nicméně, na rozdíl
od politiky bezpečnostní, nemůže být
naše obchodní politika výlučně
orientována na západní Evropu, jejíž
trhy jsou nasycené, vysoce konkurenční a
v některých položkách značně
chráněné. Česká zahraniční
politika se proto bude podílet na nové a důkladné
analýze dnešního stavu a možností,
které skýtají východní a mimoevropské
trhy, a usiluje o rychlejší liberalizaci obchodních
vztahů ve střední Evropě.
Vážená sněmovno, dlouhodobým
cílem a zřetelnou prioritou České
republiky je členství v Evropském společenství,
Česká republika potvrdila závazky sjednané
s Československem v Evropské dohodě o přidružení
a nedávno zahájila jednání o sukcesi
do ní s tím, že předpokládá
podpis nové asociační dohody v letošním
roce. Uzavření celní unie se Slovenskem umožnilo
plynulé prodloužení platnosti obchodní
části této dohody.
V další fázi bude úkolem ČR všestranně
připravit podmínky k tomu, aby mohla být
přijata snadno a rychle za plnoprávného člena
Evropských společenství. Prvořadými
úkoly budou harmonizace českých zákonů
a norem se zákony a normami Evropských společenství,
postupné vytváření zóny volného
obchodu, pravidelný politický dialog a spolupráce
v oblasti zahraniční a obranné politiky a
při řešení některých konkrétních
problémů evropského dosahu.
Česká republika chápe proces integrace naší
země do Evropských společenství především
jako výzvu pro naše vlastní úsilí
doma. Naše společnost, naše ekonomika musí
svým fungováním a výkonem odpovídat
západoevropským standardům. Vlastní
práci nenahradíme neustálým klepáním
na dveře Evropských společenství.
Na druhé straně pád železné opony
není výzvou jen pro nás. Na myšlenku,
že jednou budeme žít společně,
si musejí postupně zvykat i národy západní
Evropy. Evropská společenství, do značné
míry výtvor minulého bipolárního
světa, musí hledat v novém světě
své nové místo, musí hledat svoji
novou vizi.
Úsilí o přizpůsobení ekonomiky
musí být vynaloženo na obou stranách
bývalé železné opony. Je zřejmé,
že i ekonomika zemí Evropského společenství
bude muset podstoupit, v důsledku integrace našich
zemí, proces restrukturalizace, který také
nebude bezbolestný. Toto úsilí nelze nahradit
vršením překážek vzájemnému
obchodu, ať už pro to jsou jakékoli záminky.
Je třeba na tomto místě zdůraznit,
že obchodní problémy, které zaznamenáváme,
jsou pouhé epizody procesu integrace naší země
do Evropských společenství, který
má historické dimenze. Kdo toho demagogicky zneužívá,
kdo z toho chce vyvodit něco jiného, pokouší
se otáčet kolem historie opačným směrem.
I když nebezpečí přímé
vojenské intervence cizího státu do velké
míry pominulo, zdroje konfliktu po rozpadu bipolárního
světa nadále existují a jsou stále
nepřehlednější, Bezpečnost a
stabilita České republiky jsou dnes ohrožovány
i jinými, těžko předvídatelnými
faktory: růstem militantního nacionalismu a etnicko-teritoriálních
sporů ve východní Evropě a na Balkáně,
nebezpečím vyplývajícím z nekontrolovatelného
přílivu uprchlíků či kolapsu
v dodávkách strategických surovin. Podceňovat
nelze ani rostoucí problémy globálního
charakteru, jako jsou proliferace jaderných materiálů,
mezinárodní terorismus, růst náboženského
fundamentalismu, velké ekologické havárie,
chudoba a konflikty v tzv. třetím světě.
Ačkoli Česká republika má výhodnější
geostrategické postavení než Československo,
není schopna se v případě rozsáhlého
konfliktu bránit pouze vlastními silami. Trvalým
úkolem české zahraniční politiky
je proto najít taková spojení a vstoupit
do takových mezinárodních smluv a organizací,
které by maximálně garantovaly nedotknutelnost
hranic státu, posílily jeho bezpečnost a
v případě nutnosti umožňovaly
účinnou obranu.
Jediné reálné alternativy k získání
bezpečnostních garancí pro Českou
republiku představuje NATO a Západoevropská
unie. Protože Česká republika sdílí
stejné demokratické hodnoty, jaké sdílejí
státy NATO a protože je rozhodnuta tyto hodnoty hájit
a bránit, klade jako svůj dlouhodobý a neměnný
cíl plnoprávné členství v NATO.
V americké vojenské přítomnosti v
Evropě vidí záruku dlouhodobé evropské
stability. Česká republika rozvíjí
přímé vztahy a spolupráci jak s NATO,
tak s jeho jednotlivými členskými zeměmi
v politické i vojenské oblasti.
Je známo, že úspěch a dobré vyhlídky
naší ekonomické reformy jsou dány především
tím, že jsme si všichni do důsledků
uvědomili naši vlastní odpovědnost v
tomto procesu. Odhodlání a velké vlastní
úsilí jsou klíčem k tomuto úspěchu.
Podobná jednoduchá pravda platí také
v oblasti bezpečnosti státu. Nepomůže
pouhé klepání na dveře té či
oné obranné aliance. Jak naši spojenci, tak
i naši hypotetičtí nepřátelé
musí být přesvědčeni, že
budeme-li napadeni, budeme bojovat se zbraní v ruce.
Vážená sněmovno, česká
zahraniční politika přisuzuje významné
postavení Organizace spojených národů.
Využije autority OSN ke svému plnému začlenění
jako suverénního, rovnoprávného a
spolehlivého partnera do mezinárodního společenství,
Česká republika podporuje úsilí o
přeměnu OSN v efektivní nástroj světové
bezpečnosti a spolupráce. Nástroj, který
bude řešit především problémy
mezinárodní bezpečnosti, ochrany lidských
práv, ochrany životního prostředí,
boje proti drogám a hledat cesty zmírnění
napětí ve vztahu Sever - Jih.
Česká republika se ihned po svém ustavení
stala účastnickou zemí KBSE a potvrdila všechny
závazky vůči ní. KBSE bude nadále
využívat jako fóra pro výměnu
názorů, výklad svých postojů,
doporučení a hájení svých zájmů.
Význam KBSE vidí i v její transatlantické
dimenzi, KBSE v důsledku vývoje v konfliktních
oblastech Evropy vstoupila do nové fáze své
existence, hledá svou novou identitu a nové mechanismy
rozhodování a delegace pravomocí, které
by vyústily v efektivnější a akceschopnější
organismus. Česká zahraniční politika
bude tyto iniciativy podporovat.
Vážený pane předsedající,
vážená sněmovno, na závěr
bych se chtěl zmínit o dvou obecnějších
aspektech, které jsme měli na paměti při
práci na koncepci české zahraniční
politiky, o jejíchž hlavních tezích
jsem vás právě informoval. Oba mají
klíčový význam pro vytváření
povědomí o naší věrohodnosti
v mezinárodním společenství.
Prvním aspektem je to, čemu bychom mohli říkat
praktická proveditelnost. Celá politika této
vlády a s tím i politika zahraniční,
je budována na přesvědčení,
že o tom, co chceme udělat, má smysl v politice
mluvit pouze tehdy, víme-li, jak to udělat.
Ten, kdo nestaví za slovo skutek, ztrácí
věrohodnost. Pro náš stát, pro naši
novou Českou republiku by taková politika byla velmi
krátkozraká. Porozumění této
dichotomii mezi slovy co a jak dává naší
politice nejen praktický, ale i etický rozměr.
Jak už jsem řekl, i druhý aspekt souvisí
s věrohodností zahraniční politiky.
Má-li se stát naše republika seriozním
partnerem na mezinárodním poli, je důležité,
aby její základní zahraničně
politické směřování bylo stálé,
aby nepodléhalo náhlým zvratům po
každé změně vlády či ministra
zahraničí. Zásadní rozdíly
mezi stranami v názorech na zahraniční politiku
či bouřlivé diskuse oslabují postavení
státu ve světě. Proto je naším
cílem vybudovat českou zahraničně
politickou doktrinu na základě konsensu. Doufám,
že teze, které jsem právě přednesl,
jsou příspěvkem k tomuto úsilí.
Vážený pane předsedající,
vážená sněmovno, děkuji vám
za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
panu ministru, dříve než přistoupíme
k rozpravě, prosím zástupce zahraničního
výboru paní poslankyni Ivanu Janů, aby mně
byla nápomocna při formulování návrhu
usnesení, a proto ji prosím, aby zaujala místo
u stolku zpravodajů.
Otevírám rozpravu, do které se jako první
přihlásila paní kolegyně Stiborová.
Připraví se pan kolega Seifer.
Poslankyně Marie Stiborová: Pane místopředsedo,
dámy a pánové, dovolte mi, abych vystoupila
s procedurálním návrhem. Já velice
děkuji, že byl zařazen tento bod na jednání
Poslanecké sněmovny a že pan ministr Zieleniec
přednesl informaci o koncepci zahraniční
politiky.
Myslím si ovšem, že zahraniční
politika státu je skutečně věc velice
závažná a bylo by také velice vhodné,
aby rozprava k této závažné otázce
byla vedena poté, kdy by poslanci Poslanecké sněmovny
se mohli seznámit podrobněji s tímto exposé,
aby ho dostali v písemné formě a rozprava
byla tedy k tomuto bodu otevřena až po předložení
písemné formy, tj. tedy zítra, předpokládám
v ranních hodinách.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
paní poslankyni, protože se jedná o procedurální
návrh, nechám o něm hlasovat.
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, kdo tedy souhlasí s procedurálním
návrhem paní kolegyně Stiborové na
přerušení projednávání
tohoto bodu do zítřejšího dne, ať
zvedne ruku. 58.
Kdo je proti? 46.
Kdo se zdržel hlasování? 20.
Tento návrh nebyl přijat.
Prosím tedy, aby v rozpravě přistoupil k
řečnickému pultu pan kolega Seifer, připraví
se kolega Vyvadil.
Poslanec Pavel Seifer: Vážený pane předsedající,
vážený pane ministře, dámy a
pánové, skutečně je málo času
na to zažít obsáhlou a podrobnou informaci
o koncepci naší zahraniční politiky.
Pravda je, že naše zahraniční politika,
až na výjimky, až na některé případy,
bývá u veřejnosti poměrně kladně
hodnocena, říkám, až na výjimky.
Já si dovolím vyjít ze struktury, kterou
zde přednesl pan ministr. Prohlásil, že základem
zahraniční politiky našeho státu je
hájit životní zájmy České
republiky. Za prvé hovořil o sousedských
vztazích i specielně se věnoval podrobně
i vztahům se Slovenskem a Spolkovou republikou Německo.
Dovolte v úvodu několik poznámek k těmto
problémům.
Nejdříve Slovensko. Ukazuje se, že rozdělení
a následky tohoto rozdělení a šok z
tohoto rozdělení není tak bezkonfliktní,
jak se nám snažila vládní koalice před
rozdělením vsugerovat. Samozřejmě
se předpokládalo a rozumní lidé s
tím počítali, že dojde k dramatickému
zhoršení a bohužel k tomu dochází.
Reakcí na to jsou supernulové varianty a podobné
úvahy, které v podstatě jsou na bázi
volných úvah politiků a představitelů.
Nicméně reálně se s nimi zřejmě
nepočítá v tom rozsahu, v jakém by
mělo. V každém případě
musíme reálně počítat s tím,
že vztahy se Slovenskem se budou alespoň v dohledné
době zřejmě zhoršovat. Zcela logicky
ekonomické důvody, majetkové důvody,
otázka slovenských DIKů, otázka českého
pocitu vlastnictví - oprávněného v
tomto případě - a na druhé straně
oprávněného pocitu liberalismu vzhledem k
těmto soukromým vlastníkům zhorší
a zatíží vztahy tak důležité
pro další vývoj ve střední Evropě.
Jestliže jsme dnes bezmála dáváni jako
příklad možného rozdělování
státu, obávám se, že se může
stát, že brzy tímto příkladem
alespoň v tom dobrém smyslu nebudeme.
Otázka Slovenska je pro nás dominantní, a
proto na ni naváži v další části,
kterou pan ministr oddělil, je to tzv. visegrádská
skupina. Pan ministr projevil údiv, že je možné,
aby členské země této skupiny, které
spolu mají komunikovat podle názvu i podle závazků,
náhle vydávaly jednostranná opatření,
která postihují i další členské
země této skupiny. Není divu. Jestliže
náš představitel, dokonce čelný
představitel (mluvím o premiéru Klausovi)
se v minulosti několikrát vyjádřil
velice - nechci říci pohrdlivě, hledám
marně výraz, jakým se vyjádřit
- svůj vztah k této višegrádské
skupině, potom není možné se divit,
že členské státy nás v tomto
směru neberou vážně. A jestliže
potom přijede paní polská premiérka,
debatuje s naším premiérem a krátce
na to, druhý den, vyhlásí Polsko jednostranné
akce - není to zřejmě výsledkem pouze
věrolomnosti jedné nebo druhé strany.
Problém Německa - to je problém, který
je diskutován mezi veřejností velice dlouho
a velice živě. Německo je bezesporu evropská
mocnost a musíme s její existencí počítat.
Nicméně bylo řečeno, že máme
zájem budovat rovnoprávné vztahy s touto
zemí. Já jsem bohužel nepostřehl - možná
že by se mi to nestalo, kdybych měl písemnou
zprávu - na jakém základě tuto rovnoprávnost
chceme prosadit. V každém případě
každá strana si musí prosadit své priority,
svůj vklad do tohoto vztahu a těžko počítat
s tím, že někdo bude z pocitu soudružské
sounáležitosti, jak jsme byli zvyklí dříve,
tuto rovnoprávnost akceptovat. Ne. Německo je silná,
zejména ekonomicky silná země a my s tím
musíme naprosto reálně počítat.
Chtěl bych, aby naše zahraniční politika
i hospodářská politika dokázaly naprosto
jasně říci, jakým způsobem
to chce činit.
Nebudu se zde šířit o jevu, který můžeme
považovat za okrajový z hlediska německé
politiky, i když pro nás je velice bolestný.
To je snaha (nebo vyjadřování se) některých
představitelů sudetských krajanských
spolků o návrat, o návrat majetku, o návrat
na území a o zpochybnění důvodů
jejich odchodu. O tom se rozhodlo po válce a tu válku
jsme my nezahájili. My jsme ji nevyprovokovali. Ale byli
jsme jedni z těch, kteří na ni bolestivě
doplatili. Já bych chtěl, aby naše zahraniční
politika vůči Německu byla skutečně
rovnoprávná, aby ministerstvo dokázalo definovat,
jakým způsobem tu rovnoprávnost prosadí.
Nebudu dále rozebírat naše vztahy s ostatními
členy višegrádské skupiny - ani s Maďarskem,
ani s Polskem - blíže. Dokonce pominu i rozvojové
země, protože nebyl čas se na to připravit
v tomto rozsahu.
Vrátil bych se k dalšímu bodu. Jsou to podmínky
pro členství České republiky v evropských
strukturách. Ano, máme o to zájem, stojíme
o to. Ale musíme počítat s tím, že
nejde pouze o naše přání. Jde také
o ochotu druhých stran nás do této struktury
přijmout. Faktem je, že několikrát byly
jasné signály, že jsou spíš ochotny
akceptovat střední Evropu jako celek, ne příliš
diferencovat. To znamená (opět se vracím
k višegrádské skupině), že by bylo
i v zájmu Evropy, abychom my prokázali schopnost
integrovat se, spíš než rozdělovat se,
jak jsme prokázali zatím úspěšně
se Slovenskem. Je to vážný problém.
Měli bychom zvážit, co chceme nabídnout
evropským strukturám, ať je to NATO, EHS a
jakékoli další struktury. Co jim chceme nabídnout,
jaké jim dáváme záruky serióznosti
z naší strany a co jim můžeme také
poskytnout. Podle mého názoru málo - a to
se týká celé naší zahraniční
politiky, já ji považuji za velice pasivní
využíváme možností aktivit. Máme
co nabídnout. Minimálně to, že přes
nás vlastně vede cesta ze západu na východ.
Minimálně tento tranzit by mohl být pro nás
zdrojem nejen sebevědomí a zájmu o nás,
ale třeba i ekonomického zájmu. Skutečně
přes nás ta cesta povede. Nepovede oklikou přes
Rakousko nebo Polsko. Může vést přes
nás, a toho bychom mohli ekonomicky i politicky využít.
Málo bylo řečeno k problému na východě,
který neustále hrozí. Řekněme
si upřímně, že je to zdroj destability
v Evropě a vůbec ve světě, že
nevíme, co se v tom Rusku může stát.
Samozřejmě jsem pro to, podporovat pozitivní
vývoj. Otázka je, jak podporovat. Pan ministr řekl,
že naše zahraniční politika musí
chtít nejen něčeho dosáhnout, ale
znát i prostředky, jakým způsobem
toho chce dosáhnout. Zde jsem nepochopil, jakým
způsobem chce naše republika přispět
k upevnění stability na Ukrajině, v Bělorusku
a Rusku. Nicméně souhlasím s tím záměrem,
že je to nutné.
Ještě bych se krátce zmínil o Jugoslávii,
Balkánu, který nás svým způsobem
také ohrožuje. Chtěl bych vysvětlit
naše stanovisko, vyjádřené ústy
nejvyšších představitelů, o ochotě
podílet se na vojenských akcích v Jugoslávii,
z jaké filozofie toto vychází, kam směřujeme
a jaký cíl sledujeme. Když dovolíte,
rád bych se nyní odpoutal od toho projevu, který
zde byl přednesen a zamyslel bych se nad základními
cíli a smyslem naší zahraniční
diplomacie a politiky.
Především si řekněme, co od naší
diplomacie a zahraniční politiky vůbec chceme.
Zřejmě by měla smluvně zajistit bezpečnost
našeho státu pro případ, že by
se ve kterékoli z nepříliš vzdálených
zemí dostal k moci totalitní nebo expanzivní
režim a pokusil se ovládnout Českou republiku.
Za druhé vytvořit optimální podmínky
pro odbyt českého zboží v celém
světě a umožnit podnikům co nejlepší
vstup na místní trhy. Za třetí včas
informovat všechny, kdo tyto informace potřebují,
o signálech takového politického vývoje,
který se ve svých důsledcích dotkne
České republiky a její ekonomiky. Za další
poskytovat ochranu Čechům v zahraničí
a v maximálně možné míře
zamezit tomu, aby krizový vývoj v některých
částech světa narušoval bezpečný
život u nás.
Jakým způsobem tyto úkoly česká
diplomacie plní? Za prvé smluvní systém
garantující českou bezpečnost zatím
neexistuje. Podle dostupných informací se o něm
ani nevedou vážná jednání. Úvahy
o tom, že bychom rádi do bezpečnostního
severoatlantického paktu, jsou sice naše zbožná
přání, ale tím to zatím končí.
Smluvní vztahy v tomto směru přitom nelze
podcenit. Ačkoli zkušenosti z roku 1938 ukazují,
že se na ně nelze plně spoléhat, představují
pro případného agresora přinejmenším
nepříjemnou komplikaci.
Za současné situace, kdy momentálně
žádné bezprostřední nebezpečí
nehrozí, aspoň doufejme, že nehrozí,
by bylo asi snazší uzavřít bezpečnostní
pakty, než kdyby se mezinárodní situace měla
opět vyostřit. Záležitost Severoatlantického
paktu je skutečně aktuální, ale jde
o to, jakým způsobem se česká diplomacie
pokusí do této struktury dostat.
Hlavním úkolem zahraniční politiky
v mírové době je vytvářet prostor
pro optimální zahraničně ekonomické
vztahy, to znamená především překonávat
různé protekcionistické bariéry a
umožnit, aby české podniky mohly prodávat
tam, kde prodávají i demokratické státy.
Toto ovšem česká diplomacie neplní,
a to dokonce ani ve spřátelených státech,
na něž se česká diplomacie orientuje.
Toto fiasko, a já se nebojím nazvat situaci, která
vznikla, fiaskem, ohrožuje další existenci průmyslových
podniků a celých hospodářských
odvětví, která zaměstnávají
statisíce pracovníků.
Informace, které včas nedostali čeští
producenti oceli a masa, způsobily ztráty zakázek
v hodnotě desítek, ne-li stovek miliónů
korun. Kdyby vláda a výrobci včas reagovali
na signály ze zemí ES o nespokojenosti s příliš
rychlým růstem exportu některých komodit
a včas se jim přizpůsobili, lze předpokládat,
že by se podařilo předejít alespoň
některým ztrátám zakázek.
Embargo na dovoz masa zaskočilo nejen výrobce, ale
i vládu, která na to nebyla připravena. I
to je důsledek selhání naší diplomacie.
Informovanost o České republice má být
dvousměrná. Bylo by proto záhodno, kdyby
podniky, které mají být privatizovány,
byly nabídnuty případným zahraničním
investorům prostřednictvím inzerátů
ve specializovaném ekonomickém tisku. Již zde
lze předpokládat, že by se zvýšil
počet zájemců o privatizaci v České
republice, a tím by se i zlepšily podmínky,
za nichž stát privatizované instituce prodává.
Závěrem bych chtěl říci, že
celková zpráva pana ministra byla velice obsáhlá,
ale místy byla proklamativní, neobsažná
ve svém záměru, ve své hloubce a neobsahovala
to, co měla, nebo to, co slibovala, totiž nenaznačila
směr, kudy chceme jít, a způsoby, jakými
toho dosáhnout. A když to řekla, neřekla
to v úplnosti.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Prosím, aby se slova ujal kolega Vyvadil, připraví
se kolega Matulka.
Poslanec Jiří Vyvadil: Vážený
pane předsedající, milá sněmovno,
klub poslanců Svobodných liberálů
si nechal vypracovat určité teze. Ty byly kritické,
ale musím poctivě říci, že pan
ministr zahraničí mně do určité
míry vzal vítr z plachet, protože mnohé
kritické momenty tam obsažené v pozitivním
vyjádření měl ve své zprávě.
Kdybych to řekl v jiné rovině, pokud to,
co zde bylo předneseno, bude i důsledně realizováno,
potom krom určitých podnětů, o kterých
bych se zmínil, v zásadě je třeba
pozitivně kvitovat.
Domnívám se, že první moment zahraniční
politiky koalice spočíval na určitém
problému, že prvou etapu věnovala tomu, aby
se odlišovala od zahraniční politiky minulé.
To byl určitý moment, určitá disharmonie,
a to trochu vedlo i k tomu, že dostatečně jasně
nebyly stanoveny kontury nové pozitivní koncepce.
Nicméně už z vystoupení tady zaznívá,
že k některým věcem je nutné
se asi vrátit, k některým patrně nikoliv.
Poctivě vzato, dělat zahraniční politiku
po listopadu 1989 zase nebyl tak velký problém,
protože v té době svět byl euforicky
nakloněn a téměř by muselo jít
o amatéra, aby se v té době nedalo dělat
politiku kladně přijímanou.
Jednoznačně chápu prozápadní
orientaci naší zahraniční politiky.
Stejně tak ovšem jednoznačně vím,
že je třeba vycházet z určitých
realit a naše přání mohou být
vždy v určitém rozporu se skutečností
a s našimi možnostmi.
Jsem pro integraci v rámci západní Evropy,
ale soudím, abychom dokázali, že jsme partnerem
hodným být integrován, musíme zde,
v tomto středoevropském prostoru, vytvářet
a posilovat určité integrační vazby.
Přitom mi v žádném případě
nejde jenom o tzv. višegradský proces, ale mám
za to, že je možné zde vytvářet
i určité další možnosti. Ona Podunajská
konfederace směrem na Rakousko a Slovinsko by nebyla úplně
zanedbatelná, i když pracovní název
může být jakýkoliv.
Mám za to, že bychom se neměli bát zcela
neotřelých možností a ukázat,
že jsme schopni operativnosti a integrovat.
Problém je v jednom: tak jako Evropská společenství
přirozeně přijímají jednotná
opatření, i my zde v tomto regionu máme šanci
pouze tehdy, ukážeme-li, že jsme také
silní.
V tomto ohledu tudíž mám za to, a to je určitá
moje výtka, ať chceme nebo nechceme, nebo dokonce
ať možná nechceme, musíme více
přistoupit, byť bych zdůraznil v nezbytné,
zdůvodněné míře, k větší
politické integraci.
Musím říci, že jsem velice příznivě
zareagoval na poznámku pana ministra o tom, že dospěl
k názoru, a pokud se nemýlím, je to první
vyslovený názor k této záležitosti,
že je třeba zmrazit další jednání
se slovenskou stranou, neboť soudí, že v této
fázi by další jednání k ničemu
nevedla.
Konstatoval bych, že to je přesně, aniž
bych si chtěl ohřívat vnitrostranickou polívčičku
Československé strany socialistické, které
dnes odeznělo v novinách. Jsem proto rád,
že i pan ministr je téhož soudu. Trochu mi to
zaznívá odlišně od supernulové
varianty, ale troufám si tvrdit, že tato varianta,
to je zmrazení dalších jednání,
je skutečně realistická. Sám poté
soudím, a tam je i vazba na určité slovenské
DIKy, že soukromé vlastnictví je nezcizitelné,
nevyvlastnitelné, ale zajistitelné. I v rámci
občanského zákoníku a obchodního
zákoníku je možné zajistit pohledávky.
To znamená, že něčím jiným
je stanovit, že nikdy nebude vydána, něčím
jiným je zmrazit vydání akcií slovenským
DIKům. A v tom je i vazba na zmrazení jednání.
Pan ministr věnoval pozornost otázce Německa
a uprchlíků. Prosím, aby naléhavě
bylo vstřebáno to, co zde bylo řečeno
již na minulé schůzi: Neexistuje norma mezinárodního
práva, které by nám ukládalo přijmout
uprchlíky.
Jestliže my jsme z hlediska Spolkové republiky Německo
bezpečnou zemí, tím spíše z hlediska
našeho musí být bezpečnou zemí
Spolková republika Německo.
Mám tudíž za to, že v dohodě je
třeba myslet na to, že pro nás některé
momenty bez následného, zejména ekonomického
zajištění, jsou prostě nemyslitelné.
Věřím, že tomu vláda bude věnovat
pozornost.
Chtěl bych se tady ještě zmínit o jedné
záležitosti. Klub Svobodných liberálů
byl asi jedním z opozičních klubů,
který v rámci váhání přispěl
k tomu, že byl zvolen prezidentem Václav Havel.
Soudím, to je můj reálný odhad, že
řádově 15 z opozice způsobilo, že
byl zvolen v prvním kole, jinak by nebyl. Budiž, byl.
Mimo jiné byl volen proto, že jsem tady prohlásil,
že myslím, že představuje prezident Václav
Havel určitou hodnotu a je pro nás v tomto ohledu
zúročitelný. Takto se na to dívám,
ale zároveň je třeba vidět, že
dle Ústavy České republiky je to vláda,
která je vrcholným výkonným orgánem
státní moci. V tomto ohledu je nezbytné,
aby prezident nebyl ničím jiným, než
realizátorem zahraniční politiky. Důvod
je jeden. Já totiž nemusím souhlasit s prezidentem,
ale zásadně ústavně není této
Poslanecké sněmovně odpovědný.
Vláda je mu odpovědná. Pana ministra zahraničí
mohu interpelovat. Pana prezidenta nemohu. Proto je zapotřebí,
aby byla zahraniční politika velice, velice konzultována.
Musí být zkrátka souladná, protože
jinak bychom postrádali charakter parlamentní demokracie.
To je asi otázka dvou stran, ale je na to třeba
klást důraz, protože jinak by mohlo docházet
k tomu, že bude docházet k rozevírání
nůžek zahraniční politiky vlády
a zahraniční politiky, kterou by v nějaké
podobě vyvíjel prezident republiky, a to je věc,
která je z ústavního hlediska nekorektní.
Možná, že budou podávány různé
návrhy. Pokud by nebyl podán jiný návrh,
pak já sám mám za to, že sněmovna
by měla vzít zprávu na vědomí
s tím, že by měla doporučit ministru
zahraničních věcí využít
všech podnětů z rozpravy pro zapracování
do koncepce zahraniční politiky. Děkuji.