Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Poprosím kolegu Matulku. Připraví se kolegyně
Stiborová.
Poslanec Dalibor Matulka: Vážený
pane předsedající, pane ministře,
dámy a pánové, v první řadě
musím poděkovat kolegovi Vyvadilovi, aniž bychom
se domlouvali, uvedl jedno ze dvou témat, o kterém
chci hovořit. První téma je to, kterým
on skončil a já bych rád začal - tj.
koordinace zahraniční politiky mezi prezidentem,
vládou a parlamentem. Možná si vzpomenete,
že na minulé schůzi Poslanecké sněmovny
jsem vznesl interpelaci právě na předsedu
vlády Václava Klause a pana ministra zahraničí
Zielence ve věci koordinace zahraniční politiky
České republiky. V interpelaci jsem vznesl požadavek
i na pana premiéra a pana ministra, aby z titulu své
odpovědnosti za zahraniční politiku České
republiky využili svého vlivu a vyzvali pana prezidenta
Havla k větší zdrženlivosti v jeho výrocích
opírajících se o jeho subjektivní
hodnocení poválečného odsunu sudetských
Němců z osvobozeného Československa.
Současně jsem vyjádřil své
přesvědčení jako občana a poslance,
že pan Havel se svými obecně známými
výroky se nedopouští nějaké chyby
prezidenta začátečníka, nýbrž
v nich programově pokračuje, i když si samozřejmě
musí být vědom toho, jaké důsledky
a hodnocení naší zahraniční politiky
jak občany naší země, tak i mezinárodní
veřejností, zejména účastnickými
zeměmi Postupimské dohody jeho výroky vyvolávají.
Nemluvě ostatně o souvislosti mezi výroky
pana prezidenta a rostoucí troufalostí a nestydatostí
neoprávněných požadavků sudetoněmeckého
landsmanschaftu. Odpověď na svou interpelaci jsem
dosud neobdržel, neboť neuplynula lhůta mého
požadavku na zkrácení lhůty o 5 dnů
(nebylo vyhověno). Ať už bude tato odpověď
jakákoli, patrně neodstraní mé přesvědčení,
že pan prezident od svého subjektivního hodnocení
odsunu, výrazně odlišného například
od názoru našeho někdejšího prezidenta
E. Beneše, rozhodně neupustí.
Domnívám se, že je tedy na čase, aby
Poslanecká sněmovna jako vrcholný politický
orgán tohoto státu, vzešlý ze svobodných
voleb, řekla v této věci jasné slovo.
Podle mého soudu nelze připustit, aby v tak citlivé
oblasti, jakou je mezinárodní politika, docházelo
k odlišnému postupu vlády, prezidenta i parlamentu.
Zahraniční politika musí být pouze
jedna. Různit se v této oblasti mohou různé
politické strany, o tom se pan ministr zde zmínil
a je to logické. Nicméně, nemohou se různit
ústavní orgány, neboť ty jsou společným
reprezentantem státu a tam je potom pravda, pokud se ústavní
orgány různí, nevrhá to dobré
světlo na stát jako takový. Máme tedy
na vybranou.
První možností je, že vláda i
parlament přistoupí na subjektivní názor
pana prezidenta, podle něhož odsun sudetských
Němců jako následek II. světové
války a faktorů, které ji vyvolaly, byl nespravedlivý.
Pro tuto možnost samozřejmě nikdy hlasovat
nebudu.
Druhou možností je, aby parlament a pokud možno
i vláda se jasně vyjádřily,
že odsun sudetských Němců z území
osvobozeného Československa považujeme za spravedlivé
opatření vyplývající z okolností
vyvolání a průběhu II. světové
války a za akt souladný s principy mezinárodního
práva.
Vláda ostatně svůj příklon
k tomuto názoru vyjádřila v té části
svého programového prohlášení,
ve které se hovoří o majetkových nárocích
sudetských Němců. Toto řešení
se mi jeví jako vhodné a s ohledem na pokračující
soukromé iniciativy pana prezidenta a jejich mezinárodně-politické
následky jako nanejvýš potřebné
a aktuální.
Třetí možností je, že se k této
věci nevyjádříme jinak a že nepřijmeme
žádné stanovisko. Tuto variantu považuji
za nešťastnou.
Jsem přesvědčen, že pokud se totiž
parlament a vláda jasně nevysloví v jednoznačném
stanovisku k této věci, nebude pan prezident pociťovat
žádné zábrany, aby kdekoli prohlašoval
cokoli, ať si parlament a vláda myslí cokoli
jiného.
Jsem také přesvědčen, že je nanejvýš
aktuální a potřebné zahájit
resp. zintenzivnit jednání s vládou SRN o
odškodnění politických vězňů
a obětí II. světové války.
Pan ministr v úvodním slovu vyjádřil
názor, že nemá smysl připomínat
a oživovat stíny minulosti. S tímto názorem
v obecné rovině velice vřele souhlasím.
Chci však říci, že otázka odškodnění
politických vězňů a obětí
II. světové války, našich občanů
nemůžeme považovat za nějaký stín,
nýbrž za neuspokojený nárok morální,
politický, právní i obyčejný,
lidský.
Stojíme-li dnes na počátku nové etapy
vývoje českoněmeckých vztahů,
neměli bychom do této etapy vstupovat s historickými
dluhy a pohledávkami. Jak známo, pořádek
dělá přátele. Myslím, že
přátelské vztahy s Německem si přejeme.
Máme-li mít nyní i v budoucnu s Německem
vztahy ryze přátelské, udělejme si
tedy v těchto vztazích definitivní pořádek.
Když v loňském roce ČSFR a SRN uzavíraly
novou smlouvu o vzájemných vztazích, mnohé
hlasy upozorňovaly, že text smlouvy není jednoznačný
a že umožňuje různé hodnocení
poválečného odsunu sudetských Němců,
a že nepřímo může text smlouvy
vyvolávat postupnou exhalaci předkládání
neoprávněných požadavků z německé
strany. Současný vývoj dává
těmto varovným hlasům spíše za
pravdu. Abychom tedy v počátku existence našeho
státu vstupovali do nové etapy česko-německých
vztahů s čistým stolem, považuji za
potřebné jasně definovat jednotnou a jasnou
politickou vůli při koordinaci všech ústavních
subjektů naší zahraniční politiky
- tj. prezidenta, vlády a koneckonců i parlamentu.
Já bych rád v této věci podal návrh
usnesení, ale chtěl bych se nejprve domluvit s panem
předsedajícím. Návrh usnesení
bych rád předložil až poté, kdy
proběhne rozprava a kdy proběhne odpověď
na dotazy, které z rozpravy vzniknou. Je možné,
že pan ministr spoustu věcí vysvětlí.
Možná bude návrh usnesení zbytečný,
nebo bych ho napsal jinak než kdybych ho předkládal
teď. Ptám se tedy, jestli bude možné po
závěrečném slovu pana ministra udělat
třeba na 20 minut přestávku a předložit
návrh usnesení po přestávce.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: To není
možné. Musela by být znovu zahájena
rozprava, musel byste se domluvit s některým z ministrů.
Poslanec Dalibor Matulka: Dobře, já tedy
zatím návrh usnesení nepodám. Beru
to na vědomí.
Moje druhá poznámka se týká jiné
oblasti naší zahraniční politiky. Je
tomu teprve několik dní, co byly vyslány
ozbrojené síly České republiky do
Bosny a Hercegoviny. Je mi dostatečně známo,
že se tak nestalo svévolně, nýbrž
na základě rozhodnutí Rady bezpečnosti
OSN. Nechci zde toto rozhodnutí zpochybňovat ani
potřebnost tohoto kroku, stejně jako nechci zpochybňovat
rozhodování OSN. Jde mi o něco jiného.
Chci upozornit na závažnou okolnost ústavně
právní. Je tomu vlastně několik málo
týdnů, co na mapě Evropy vznikl zcela nový
samostatný stát - Česká republika.
A je tomu jen o několik málo dní déle,
co zde v této sněmovně byla tomuto státu
dána do vínku nová ústava. Na její
tvorbě a schválení jsme se různou
měrou podíleli všichni, co zde sedíme.
Proto by nám dnes nemělo činit problémy
připomenout si znění Ústavy České
republiky, konkrétně čl. 43, odst. 2, podle
kterého lze vyslat ozbrojené síly mimo území
republiky jen se souhlasem parlamentu. Ústava přitom
nijak nerozlišuje, zda k vyslání ozbrojených
sil dochází na základě mezinárodních
dohod či rozhodnutí Rady bezpečnosti OSN
nebo nikoliv.
Nelze podle mého názoru ani argumentovat tím,
že by šlo o kontinuální pokračování
přítomnosti bývalých československých
ozbrojených sil v Bosně a Hercegovině. Jednalo
se o vojska jiného státu než o který
jde nyní a pobyt československých vojsk mimo
území ČSFR byl pokud se příliš
nemýlím - časově limitován.
Nyní jde o nové vyslání ozbrojených
sil nového státu.
Z dikce ústavy vyplývá, že souhlas parlamentu
musí být dán před vysláním
ozbrojených sil mimo území České
republiky, nikoliv tedy až někdy dodatečně.
Chci proto vznést dotaz na jediného zástupce
vlády, který zde momentálně je, i
když by to spíše byl dotaz pro pana ministra
obrany - jakým způsobem se vláda vyrovnala
nebo hodlá vyrovnat s ústavní podmínkou
podle čl. 43, odst. 2 ústavy a jestliže shledá,
že ústava byla opomenuta nebo porušena, jaké
z toho vláda hodlá pro sebe a pro parlament učinit
závěry. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Slovo má paní kolegyně Stiborová,
připraví se pan kolega Ortman.
Poslankyně Marie Stiborová: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
dovolte i mně přičinit několik poznámek
k tomu, co jsme zde slyšeli z úst pana ministra Zielence
k otázce koncepce zahraniční politiky. Já
jsem velice ráda, že tato koncepce skutečně
zazněla na půdě parlamentu. Víte také,
proč byl tento bod vyvoláván na jednání
schůze parlamentu. Bylo to právě z těch
důvodů, že mnohdy byly určité
rozpory mezi tím, jak vystupují zástupci
vlády, jak vystupují někteří
poslanci a jak vystupuje prezident republiky. Já se domnívám,
že v tomto směru je třeba mít v parlamentu
jasno a znát koncepci zahraniční politiky,
jak je koncipována vládou České republiky.
Kvituji s povděkem koncepci jak byla předložena.
Vidím na tom práci ministerstva zahraničních
věcí právě od té doby, kdy
byl předložen zahraničnímu výboru
tehdejší ČNR v říjnu loňského
roku určitý návrh námětů
na koncepci zahraniční politiky.
V diskusi, kterou jsme tam vedli, jsem si všimla - podle
toho co zaznělo z úst pana ministra - že mnohé
věci v tomto směru byly do koncepce zapracovány.
Je pravdou, že se objevily nové skutečnosti
po rozdělení státu a určité
diskrepance se Slovenskou republikou, které byly neočekávané,
i když já bych si dovolila podotknout, že bylo
možné je očekávat.
Ve směru zahraniční politiky a její
koncepce velmi vítám jako zástupkyně
klubu poslanců Levého bloku to, že je koncepce
taková, že existuje vyváženost mezinárodních
vztahů se všemi sousedními státy i se
státy blízkými, a to jak ekonomicky, tak
geopoliticky.
Jinou věcí je otázka našeho pohledu
na jiné oblasti. Velice významná pro Českou
republiku a její zahraniční politiku je otázka
integračních procesů, které v Evropě
probíhají. Je pochopitelné, že integrační
procesy mohou pomoci jak státům, které by
někdo mohl nazvat státy bohatými, tak státům,
které jsou na tom nepoměrně hůře.
Vím, že v otázkách přidružení
nově vzniklého státu, tedy České
republiky, k Evropskému společenství se teprve
hledají určité cesty, že se tyto otázky
určitým způsobem teprve vybalancovávají.
Stejně tak je tomu v otázce přidružení
České republiky k Radě Evropy. O této
problematice víme něco více, protože
už jsou vyslány delegace poslanců do těchto
mezinárodních organizací, mezinárodních
orgánů. Domnívám se ovšem, že
otázky evropské dohody o přidružení
naší republiky k Evropskému společenství
by bylo třeba projednávat na půdě
parlamentu, protože - jak je obecně známo -
tak tato dohoda musí být schvalována a ratifikována
jak parlamenty zemí Dvanáctky, tak zemí,
které jsou přidružovány. To je věc,
která by podle mého názoru v parlamentě
být projednávána měla, a to náležitou
formou.
Další velmi významnou záležitostí
je mezinárodně bezpečnostní politika.
Pravdou je to, co bylo řečeno panem ministrem Zielencem,
že zahraniční politika, tedy i zahraničně
bezpečnostní politika, je věc konsensuální.
Pochopitelně. Jde nám o širokou dohodu, široký
konsensus mezi různými politickými stranami
jak parlamentními, tak neparlamentními a také
o konsensus mezi všemi občany této země.
V tomto směru musím upozornit nejen Poslaneckou
sněmovnu, ale i vládu a jejího zástupce,
který zde sedí, že otázky bezpečnostní
politiky a určité snahy některých
našich činitelů, a možná i některých
vládních činitelů, o vstup do NATO
jsou brány některými občany této
země s určitými rozpaky. Musím říci,
že některé opoziční strany jak
parlamentní, tak neparlamentní také tuto
záležitost nekvitují s povděkem. Je
tomu tak i v poslaneckém klubu Levého bloku.
Pan ministr Zieleniec zde navrhl ve svém expozé
různé způsoby, jak řešit mezinárodní
bezpečnostní politiku. Ano, i sousední státy
postupují v tomto směru obdobně. Víte,
že neutralita Rakouska trvá dodnes. Také otázka
přidružení se k NATO je dosud s otazníkem.
Myslím, že ve sněmovně by mělo
zaznít, že v tomto směru je nutné velké
hledání konsensu celé naší společnosti.
Nemělo by jít o návrh vlády, ale skutečně
o návrh celé společnosti naší
republiky.
Další důležitou otázkou je, jak
to vypadá s ekonomickou situací z hlediska zahraniční
politiky a našich vztahů k těm organizacím,
které tady byly zmíněny panem ministrem,
např. Mezinárodní měnový fond,
Evropská banka, GATT apod.
Domnívám se, že o těchto věcech,
které vlastně jsou vždy na jednání
vlády a potom na mezinárodní úrovni,
se málo v parlamentu ví. Jsou to věci, které
by v parlamentu také měly být projednávány.
Nebudu dál už zde řečnit, protože
mnohé bylo řečeno v některých
vystoupeních mých předřečníků.
Dovolila bych si ovšem něco z toho, co jsem zde před
chvílí řekla, shrnout do návrhu usnesení.
Dovolte mi tedy, abych navrhla některé body usnesení
Poslanecké sněmovny:
"Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky při projednávání bodu Koncepce
zahraniční politiky České republiky
žádá vládu:
1. zvýšit koordinaci všech ústavních
subjektů podílejících se na mezinárodní
politice státu, aby tak vláda fakticky garantovala
svoji odpovědnost vyplývající z Ústavy
České republiky,
2. informovat Poslaneckou sněmovnu Parlamentu České
republiky o jednáních o případných
vstupech České republiky do ekonomických,
politických a bezpečnostních paktů
a informovat o právech a povinnostech vyplývajících
pro Českou republiku z členství v Mezinárodním
měnovém fondu:
3. předložit Poslanecké sněmovně
Parlamentu ČR k projednání a ratifikaci evropskou
dohodu o přidružení České republiky
do Evropského společenství a předložit
harmonogram věcných a systémových
opatření, která bude Česká
republika na základě ratifikované dohody
realizovat." Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
a prosím o písemné předání.
Slovo má kolega Ortman, připraví se kolega
Zdeněk Trojan.
Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený pane
místopředsedo, vážený pane ministře
zahraničních věcí, vážení
kolegové, v dokumentu, který přednesl v ústním
proslovu ministr zahraničních věcí
pan Zieleniec, se praví: "Má-li se stát
naše republika seriózním partnerem na mezinárodním
poli, je důležité, aby její základní
zahraniční směřování
bylo stálé a nepodléhalo náhlým
zvratům po každé změně vlády
či ministra zahraničí." Souhlasím,
nicméně pak musím konstatovat, že sněmovna
učinila chybu, když nevyhověla procedurálnímu
návrhu mé kolegyně Stiborové na to,
aby bylo jednání přerušeno. Domnívám
se, že projednávání tak zásadní
otázky, jako je koncepce zahraniční politiky,
nemůže být projednáváno způsobem,
kdy se poslanci dozví ve sněmovně ústní
přednes, nemají k dispozici písemnou zprávu,
nemohou se sejít kluby, nesejde se garanční
výbor, není zkrátka čas na projednání
takovéto otázky.
Navíc si myslím, že v dokumentu, který
přednesl pan ministr, je řada věcí,
které mají zásadní význam,
nicméně já takové názory nesdílím.
Nevím, z čeho vyvozuje pan ministr větu,
která začíná: "Ačkoliv
Česká republika má výhodnější
geostrategické postavení než Československo
..." a pokračuje dále otázkou obranyschopnosti.
Z čeho vyplývá výhodnější
geostrategické postavení České republiky,
tedy po redukci čs. státu, než Československa?
Z hlediska sousedů? Z hlediska velikosti? Bylo by třeba
to objasnit.
Odmítám, aby např. náš stát
se orientoval jednostranně na ten či onen stát.
Myslím si, že z tohoto pohledu by se daleko více
měla preferovat úloha takových států,
jako je Francie a Anglie.
Nesdílím rovněž názory o jediné
možné cestě, a to je NATO. Navíc se
domnívám, že otázka zahraniční
politiky musí být taková, která je
naprosto koncepční, to jest musí zde být
jednota výstupů. Je to jednota výstupu Hradu
a jednota výstupu resortu, t.j. ministerstva a vlády.
Nemělo by docházet k rozdílům, které
jsou i na ministerstvu. Mám na mysli rozdíly mezi
ministrem a jeho náměstkem.
Domnívám se, že k projednání
tak zásadního materiálu, který můžeme
schválit, neschválit, vzít na vědomí,
či k němu říci nějaké
usnesení, je zapotřebí náležité
přípravy. Proto vznáším tyto
procedurální návrhy.
Za prvé - po mém vystoupení přerušit
jednání tak, aby pokračovalo k této
otázce zítra ve 13.00 hodin, a pokračoval
by normální pořad jednání.
V případě, že nebude tomuto návrhu
vyhověno, domnívám se, že je možné
vyhovět druhému návrhu - ukončit dnes
rozpravu, dát prostor pro jednání klubů,
neboť předsedové klubů mají právo
vystoupit kdykoliv a k čemukoliv, tak, aby mohly zaujmout
stanovisko. Poté projednávat otázku zítra.
Prosím předsedajícího, aby nechal
o návrzích hlasovat.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jen poprosím
o jedno vysvětlení. Znamená to podmínečné
hlasování o ukončení tohoto bodu?
Poslanec Jaroslav Ortman: To byl můj první
návrh, aby jednání bylo přerušeno
a pokračovalo zítra ve 13.00 h. Pak by byl dostatečný
časový prostor pro jednání klubů,
případně výborů. Nebo - nebude-li
vyhověno - se hlasovalo.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Ano, už
vím. Děkuji,
Kdo souhlasí s procedurálním návrhem
kolegy Ortmana na přerušení projednávání
tohoto bodu do zítra 13.00 h, ať zvedne ruku. 58.
Kdo je proti? 55.
Kdo se zdržel hlasování? 8.
Tento návrh nebyl přijat.
Kdo souhlasí s druhou částí přednesenou
kolegou Ortmanem, ať zvedne ruku. 47.
Kdo je proti? 47.
I tento návrh nebyl přijat.
Poslanec Jaroslav Ortman: Pane místopředsedo,
vážení kolegové, v takovém případě
bych chtěl využít obvyklé parlamentní
praxe. Když jsme vyhověli před několika
hodinami klubu ODS, požádal bych o svolání
klubu. Obracím se na vás se žádostí
o přerušení schůze na 40 minut, aby
se mohl sejít poslanecký klub Levého bloku.
Myslím, že i ostatní kluby mohou této
přestávky využít.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Kdo souhlasí s návrhem kolegy Ortmana, ať zvedne
ruku. Děkuji. Vyhlašuji přestávku na
45 minut.
(Jednání opět zahájeno v 19,20 hodin.)
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Vážené
kolegyně, vážení kolegové, pokračujeme
v přerušeném jednání s tím,
že prosím kolegu Trojana, aby se ujal slova.
Poslanec Zdeněk Trojan: Vážený
pane předsedající, vážený
pane ministře, vážené kolegyně
a kolegové, pozorně jsem vyslechl zprávu
pana ministra o vládní koncepci mezinárodní
politiky České republiky. Lituji, že tato zpráva
nám nebyla předána písemně
předem, rozprava k ní by byla záležitostí
úplnější a zřejmě také
přesnější. Chtěl bych konstatovat,
a to rád, že zpráva byla systematická
a že velmi zřetelně formulovala představy
české vlády o postupech a postojích
našeho státu na poli mezinárodní politiky.
Dovolte mi však, abych se zastavil u jednoho aspektu, který
v předložené koncepci postrádám
a jehož absenci ve zprávě považuji za
nedostatek. Ve svém úvodním vystoupení
hovořil pan ministr o základních principech
naší zahraniční politiky. Jedním
z nich je naše integrace do společenství evropských
států. V této souvislosti jmenoval, pokud
jsem to stačil zaznamenat, tři evropské instituce
- ES, NATO a SEU. Z této citace i z dalšího
obsahu jeho vystoupení vyplývá, že prioritními
otázkami, kterými je zahraniční politika
našeho státu usměrňována, jsou
otázky ekonomické a bezpečnostní.
Nic proti tomu, rovněž s těmito prioritami
souhlasím.
Domnívám se ale, že jsou i další
oblasti, bez nichž naše integrace do Evropy nebude úplná
a zřejmě ani možná. Jsou tu totiž
ještě další podmínky, kterým
musíme při integraci do Evropy vyhovět. Mám
na mysli především záležitosti
související se zabezpečováním
dodržování a ochrany lidských práv.
S tím souvisí i fakt již zmíněný
kolegyní Stiborovou, totiž, že ve zprávě
nebylo uvedeno nic o vztahu České republiky k Radě
Evropy. V jejím programu není jen problematika lidských
práv, ale i otázka kompatibility právních
systémů, národnostní otázky,
problémy migrace - mimochodem ve zprávě pana
ministra zmiňované - rasová, náboženská,
národnostní a jiné typy nesnášenlivosti,
záležitosti ochrany životního prostředí,
vědecká a vědeckotechnická spolupráce
členských zemí, otázky výchovy
a vzdělávání mládeže,
kulturní problematika apod.
Nemalý význam ve společenství zemí
sdružených v Radě Evropy hraje i soud pro lidská
práva při Radě Evropy, který působí
jako nezávislý arbitr v případech
stížností na porušování
lidských práv, které nebyly uspokojivě
uzavřeny ani při odvolání k nejvyššímu
soudnímu orgánu členského státu.
Doufám, že vám všem je známá
naše snaha a aktivity, které by České
republice, která má v současnosti v parlamentním
shromáždění Rady Evropy statut speciálního
hosta, zajistily řádné členství
v této významné evropské instituci.
Toto řádné členství, které
by nám mohlo být přiznáno, pokud vše
dobře dopadne, v polovině tohoto roku, by mj. příznivě
ovlivnilo a podpořilo naše přijímání
do orgánů Evropských společenství.
Nechtěl bych, aby moje připomínka byla chápána
absolutně. S potěšením jsem v minulém
týdnu přivítal skutečnost, že
na ministerstvu zahraničí byla zřízena
komise pro lidská práva, která se má
problematikou lidských práv, národností
a dalšími souvisejícími záležitostmi
zabývat. Chtěl bych však, aby byl pan ministr
tak laskav a vztah vlády ČR k Radě Evropy
v závěrečném slově objasnil.
Byl bych také rád, kdyby do seznamu důležitých
evropských metropolí, které ve svém
úvodním vystoupení citoval, zařadil
také Strasburg. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
a prosím kolegu Ortmana, aby se ujal slova.
Poslanec Jaroslav Ortman: Vážený pane
místopředsedo, vážený pane ministře,
kolegyně a kolegové, dovolte, abych vás seznámil
se stanoviskem klubu poslanců Levého bloku k projednávané
otázce.
Klub Levého bloku vyslovuje nesouhlas se způsobem
projednávání tak závažné
otázky, jakou je koncepce zahraniční politiky
České republiky. Koncepce zahraniční
politiky se neurčuje na měsíce, ale na roky,
tomu však neodpovídá možnost přípravy
poslanců. Poslanecký klub Levého bloku dále
nesouhlasí s tím, že jedinou reálnou
alternativu získání bezpečnostních
garancí pro ČR představuje NATO. Jsme zásadně
proti začlenění naší republiky
do jakéhokoli vojenského seskupení. Jsme
proti jednostranné orientaci na kteroukoli mocnost, ale
jsme pro vyvážený vztah nejen s našimi
sousedy, ale se všemi státy. Od vlády postrádáme
ucelenou koncepci vztahů se Slovenskou republikou, zvláště
poté, co současnost prokazuje nereálnost
záměrů, které vládní
koalice prosadila do smluv se Slovenskou republikou. Poslanecký
klub postrádá větší koordinovanost
zahraniční politiky mezi jednotlivými ústavními
subjekty, Poslaneckou sněmovnou, vládou a prezidentem.
Dámy a pánové, klub Levého bloku bude
do budoucna trvat na tom, aby všechny klíčové
otázky týkající se zahraniční
politiky byly projednávány právě zde,
v Poslanecké sněmovně.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Paní kolegyně Janů by prosila kolegu Ortmana
o písemné podklady. Kdo dál se hlásí
do rozpravy? Prosím, kolega Hofhanzl.