Přítomni:
Předseda PSP M. Uhde, místopředsedové
PSP J. Vlach, J. Kasal, K. Ledvinka a 190 poslanců.
Za vládu České republiky: místopředseda
vlády J. Kalvoda, místopředseda vlády
a ministr zemědělství J. Lux, místopředseda
vlády a ministr financí I. Kočárník,
ministr zdravotnicví P. Lom, ministr vnitra J. Ruml, ministr
práce a sociálních věcí J.
Vodička, prezident Nejvyššího kontrolního
úřadu P. Hussar.
(Schůze zahájena v 9.05 hod.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vážené
poslankyně, vážení poslanci, zahajuji
přerušené jednání naší
schůze, podle aktuální informace je zaprezentováno
nejméně 105 poslanců, takže můžeme
zahájit naše jednání. Budeme pokračovat
projednáváním přerušeného
bodu 3 schváleného programu, což je
Ukončili jsme rozpravu, sněmovna si vyžádala
sumu pozměňovacích návrhů písemně,
tento podklad jste obdrželi, a já prosím pana
zpravodaje, aby zaujal své místo a o slovo se přihlásil
místopředseda vlády Ivan Kočárník.
Prosím ho, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedající, vážené
poslankyně, vážení poslanci, my, když
jsme včera večer dělali celkovou rekapitulaci
všech pozměňovacích návrhů,
které byly včera předneseny, tak jsme přišli
na dvě v podstatě legislativně technická
nedopatření, která vznikla v těch
jednotlivých pozměňovacích návrzích
a bylo by třeba tyto dvě legislativně technické
věci ještě opravit. Čili dávám
návrh, aby byla z tohoto hlediska otevřena rozprava
a pan zpravodaj, aby přednesl tyto dva návrhy,
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Ano,
děkuji, to se právě stalo, o slovo se přihlásil
pan poslanec Kolář.
Poslanec Robert Kolář: Vážený
pane předsedající, vážené
dámy, vážení pánové, dovolte,
abych přednesl již avizované změny,
jednak se jedná o doplnění § 36, odst.
3 a návazně navrhované změny k odst.
2, kde navrhuji v § 36, odst. 3 vypustit ustanovení
písmene a) a v dosavadním písmenu b)
se za slova "prodej cenných papírů"
vkládají slova "uvedenými v odst. 2,
písm. a), bod l". Jedná se o upřesnění
textu v návaznosti na navrhované definování
výnosů.
Potom k § 96a společné zprávy změnit
první větu, čili první věta
by zněla takto: "Pokud správce daně
spravuje daně, které nejsou příjmem
státního rozpočtu, převádí
jejich výnos podle zákonného rozpočtového
určení ve lhůtě, která počíná
běžet dnem, kdy mu tyto prostředky byly připsány
na jeho účet, vedený u banky na zaevidování,
pokud lze je současně zaúčtovat na
osobním účtě daňového
dlužníka, na jeho splatnou daňovou povinnost
a končí dnem stanovení ministerstvem - odkaz
15."
Tady se věcně nic nemění, jde v podstatě
pouze o legislativní úpravu.
Jako poslední bych vás požádal, abyste
si opravili všechny pozměňovací návrhy
v textu tak, jak zazněly, u pozměňovacího
návrhu kolegy Šimánka, v ustanovení
§ 24 odst. 5 zákona č. 337/1992 Sb. se mění
slova "orgánům konajícím trestní
řízení" za slova "orgánům
činným v trestním řízení".
Je to vlastně doplnění, aby to bylo česky
správně. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Ano,
tedy ta změna je, místo slov "orgánů
činných" na "orgánům činným"?
Ano, děkuji.
Kdo se dále hlásí do rozpravy, jestliže
nikdo, rozpravu uzavírám a ptám se pana místopředsedy
vlády, zda si přeje vystoupit se závěrečným
slovem.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, v průběhu rozpravy
k novele zákona o dani z příjmu byla přednesena
celá řada pozměňovacích návrhů.
My jsme včera vlastně 3 až 4 hodiny nad nimi
seděli, zevrubně jsme je posuzovali se společným
zpravodajem a autory těchto pozměňovacích
návrhů a chtěl bych říci, že
řada z těchto pozměňovacích
návrhů přispívá ke zkvalitnění
zákona o dani z příjmu.
Na druhé straně řada těch pozměňovacích
návrhů má charakter, řekl bych, na
jedné straně dnes možná předčasný,
něco bychom chtěli řešit až k 1.
lednu 1994, řada některých pozměňovacích
návrhů vyjadřuje, řekl bych, jednostranné
lobby, ať už pro ekologii, pro sportovce apod. Tady
já i vláda zastáváme názor,
že toto nepatří do daňových zákonů,
chraňme si jistou čistotu těchto daňových
zákonů z hlediska jisté neutrality vůči
všem aktivitám. Pokud máme pocit, že chceme
společně podpořit nějaká ekologická
opatření nebo něco takového, čiňme
to raději prostřednictvím dotací z
rozpočtu, je to daleko transparentnější
způsob, nevyžaduje tak velkou práci od kontroly
berních úřadů potom, atd.
Čili celkově bych hodnotil nebo rozdělil
všechny pozměňovací návrhy zhruba
do čtyř skupin. První skupina je ta, která
znamená upřesnění, se kterou doporučuji
sněmovně souhlasit, já bych se potom vyjádřil
konkrétně k jednotlivým pozměňovacím
návrhům. Předběžně bych
řekl, že je to pozměňovací návrh
poslance Šimánka, který upřesňuje
to, co jsme teď tady dále upřesňovali,
nahrazující slova o přístupu k datům
daňovým pro orgány činné v
trestním řízení.
Dále je to skupina pozměňovacích návrhů
pana poslance Vrzala a pozměňovacích návrhů
pana poslance Koláře.
Druhou skupinu těchto pozměňovacích
návrhů tvoří návrhy, které
se snaží zvýhodnit v daňových
zákonech jistá ekologická opatření.
O tom jsem již hovořil. Týká se to např.
návrhu pana poslance Vyvadila, pana poslance Sochora a
dále návrhů se zbytkovým plynem. Tady
bych doporučoval, abychom toto všechno řešili
raději systémem dotací.
Třetí skupina pozměňovacích
návrhů je skupina, která, řekl bych,
klade daleko větší nároky na dopady
do rozpočtu. Týká se to zejména návrhu
pana poslance Sojky, který od základu daně
navrhuje odečíst v roce pořízení
20% investice a v dalším roce 10%, zatímco
vládní návrh počítá
s odečtem v prvním roce 10%.
Zde bych chtěl upozornit na to, že samotných
10% znamená asi 2,5 mld. Kč dopadu, samozřejmě
toto všechno, co by bylo navíc, je částka
dvojnásobná s tím, že v tom dalším
roce to zakládá další rozpočtový
dopad. Tady si myslím, že z hlediska letošního
rozpočtu toto nemůžeme přijmout a pokud
by v průběhu schvalování rozpočtu
na příští rok byl prostor, je možno
o tom uvažovat. Další skupinu pozměňujících
návrhů jsou návrhy, které buď
chtěly sjednotit zdanění kapitálových
výnosů na sazbu 15% - zde bych chtěl říci,
že zde je jeden základní principiální
důvod, pro který vláda s tímto nesouhlasí,
a sice to, že sazba zdanění výnosů
kapitálových je jednak ve světě kolem
25% a za druhé pokud bychom toto udělali, uvědomme
si, že výnosy ze zahraničních dividend,
ze zahraničních investic, které jsou v Československu,
by byly velmi nízko zdaňovány a z tohoto
hlediska by docházelo k přesunu značné
části těchto dividend do zahraničí.
Čili nedoporučuji tento návrh.
Konečně poslední skupinu pozměňovacích
návrhů tvoří návrh jednak pana
poslance Wagnera, který byl potom sekundován panem
poslancem Marytem, který se týká majetkového
přiznání. Vládní návrh
počítá s tím, že vláda
stanoví termín, lhůtu, ve které se
budou předkládat majetková přiznání.
Chtěl bych říci, co k tomu vládu vedlo
a proč já doporučuji na tomto úvodním
návrhu trvat. Především v současné
době neumí nikdo zkontrolovat, pokud bychom toto
udělali, tato majetková přiznání
a vyvodit z nich určité závěry. Samotný
tisk formulářů a práce s tím
spojená jde do stovek milionů korun a pokud bychom
lpěli na tom, že to musí být v každém
případě uděláno, to by byly
- jak se pokusím vysvětlit dále - jen vyhozené
peníze.
Druhý důvod je ten, že nám chybí
oceňovací zákony, oceňovací
principy. Jak bude kdo oceňovat např. obrazy, jak
bude kdo oceňovat v rámci svého majetku sbírku
známek, atd.
Samozřejmě je problém i to, že pokud
si slibujeme od tohoto majetkového přiznání
skutečnost, že jednotliví daňoví
poplatníci přiznají svůj majetek v
nějaké výši s tím, že jim
bude v budoucnu kontrolován, tak nic nebrání
tomu - protože to nejsme schopni z mnoha důvodů
zkontrolovat - aby si případně hned do toho
prvního roku majetkového přiznání
zapsal majetek vyšší, než ve skutečnosti
má a potom v dalších letech přirozený
vývoj by byl malý. Čili z tohoto hlediska
nedoporučuji, aby tento pozměňovací
návrh byl přijat s tím, že tak, jak
budou zralé podmínky, jak budeme mít oceňovací
zákon atd., vláda navrhne termín, ve kterém
by majetkové přiznání se mělo
činit. To je vše. Jinak děkuji všem za
velmi pozorné prostudování daňového
zákona a za velmi cenné připomínky.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu místopředsedovi vlády a ministru financí
panu Kočárníkovi. Prosím pana společného
zpravodaje, aby se ujal slova ke svému závěrečnému
vystoupení.
Poslanec Robert Kolář: Vážený
pane předsedající, vážené
dámy, vážení pánové, nezbývá
mi než přednést jednotlivé pozměňovací
návrhy v tom pořadí, jak zazněly a
nechat o nich hlasovat.
Jako první vystoupil s pozměňovacím
návrhem pan poslanec Wagner a navrhl dvě alternativy.
Nejprve přečtu tu první. V článku
II bod 6 vládního návrhu zákona č.
258 vypustit.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Vyjádření vaše a vyjádření
zástupce vlády snad jedním slovem. Je to
tak obvyklé uvést, když máme velkou
sumu pozměňovacích návrhů.
Poslanec Robert Kolář: Zástupce vlády
se vyjádřil, já s tímto návrhem
nesouhlasím.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vážený
pane kolego, je tu neobvyklá situace, hlásí
se o slovo pan místopředseda vlády dr. Jan
Kalvoda, kterému jsem povinen dát slovo, kdykoli
o to požádá. Ještě než začneme
hlasovat, požádal bych vás o pochopení.
Prosím pana místopředsedu, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda:
Vážený pane místopředsedo,
pane předsedo, dámy a pánové, omlouvám
se za to, že vystupuji teď s komentářem
k jednomu pozměňovacímu návrhu, a
to pana poslance Šimánka. Mám totiž podezření,
že není všeobecně známo, co jeho
pozměňovací návrh znamená.
Jde o ustanovení § 24 odst. 5, kde se slova "orgánů
konajícím trestní řízení"
navrhují změnit na slova "orgánů
činných v trestním řízení".
V souvislosti s úpravou, o kterou jde, jde nejen o významně
zpřesnění nebo terminologické přizpůsobení
se dikci jiných zákonů, zejména trestního,
ale jde o významný věcný posun. V
praxi to totiž znamená, že původní
text umožňuje v případě, že
je zahájeno trestní řízení,
orgánům, které toto řízení
konají, to je vyšetřovateli, prokuratuře
nebo soudu, seznámit se s informacemi, o které jde.
Navrhovaná změna znamená, že kterýkoli
policista, kterýkoli prokurátor, kterýkoli
soudce se může seznámit s údaji ohledně
kteréhokoli občana, aniž běží
trestní řízení.
Je to nepochybně něco, co umožňuje preventivně
odhalovat jakési malverzace, ale je to velmi významný
zásah do koncepce zákona a jakéhosi principu
anonymity.
K vystoupení mě vede především
fakt, že komentář, který k tomu odezněl,
se nesl především v tom smyslu, že jde
o zpřesnění. On je to významný
věcný posun. A budeme-li pro tuto změnu hlasovat,
vězme, pro co hlasujeme. Pro oprávnění
všech orgánů, které jsou činné
v trestním řízení, kdykoli se s informacemi
tohoto druhu seznamovat.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu místopředsedovi Kalvodovi. Prosím, pan
poslanec Frommer.
Poslanec Alfred Frommer: Pane předsedo, pane místopředsedo,
vážení členové vlády,
kolegyně a kolegové, jestli jsem dobře sledoval
myšlenkový pochod kolegy Šimánka, nejednalo
se o to při uvádění této změny,
aby měly orgány činné v trestním
řízení vstupovat do soukromí nás
všech občanů, ale jednalo se o to, aby orgány
nebo, jak říkal trefně pan ministr, berňák
měl možnost upozornit na potenciální
trestnou činnost, kterou objeví nebo zjistí
při podávání daňových
přiznání apod. Myslím, že by
bylo dobře tuto celou záležitost přeformulovat
tak, aby toto vzniklo.
Z terénu je známo, konkrétně z
berňáku, že se tam přihlásila
spousta velmi nepříjemných věcí,
které by bylo potřeba v tomto smyslu podchytit.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Frommerovi. Chce se dál ještě
k tomuto problému někdo vyjádřit?
Prosím, pan předseda výboru Šuman.
Poslanec Vladimír Šuman: Dámy a pánové,
domnívám se, že jde o tak závažný
problém ve svých důsledcích, že
považuji za nezbytné sněmovně navrhnout
přerušení schůze a aby byl požádán
výbor ústavně právní a náš
výbor o projednání této věci,
protože mám dojem, že nejsme schopni takto rychle
o nastoleném problému zodpovědně rozhodnout.
Prosím, aby o mém návrhu bylo hlasováno.
Děkuji vám. Podle mého názoru na to
stačí půl hodiny.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Musím
se přiznat, že bych jako poslanec také přivítal
fundované stanovisko těchto dvou orgánů.
Je to velmi závažná věc, i když
to zdržení je velmi nepříjemné
při nabytosti našeho programu.
Dámy a pánové, kdo je pro přerušení
schůze na 30 minut a pro to, abychom požádali
příslušné dva výbory, aby se
k tomuto problému sešly a vyjádřily,
ať, prosím, zvedne ruku. Děkuji, nemusíme
unavovat skrutátorky, bylo to takřka 100% přítomných.
Dámy a pánové, pokusíme se začít
jednat v 10 hodin s těmito stanovisky.
(Jednání přerušeno v 9.30 hod.)
(Schůze opět zahájena v 10,05.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vážené
kolegyně a kolegové, zahajuji přerušené
jednání. Před přestávkou jsme
požádali výbor ústavně právní
a výbor branný a bezpečnostní, aby
zaujaly stanovisko k problému, který se objevil.
Mám informaci o tom, že obě jednání
již skončila. Chtěl bych v tomto okamžiku
požádat pana poslance Šimánka, který
se jako první přihlásil do další
části rozpravy, aby se ujal slova.
Poslanec Jaromír Šimánek: Vážené
dámy, vážení pánové, nyní
o přestávce zasedl ústavně právní
výbor a branný a bezpečnostní výbor,
aby zaujaly stanovisko k mému pozměňovacímu
návrhu k § 24 odst. 5.
Vzhledem k tomu, že tyto výbory našly podstatně
lepší řešení, které tento
případ bude řešit stejně jak
jsem to měl na mysli já, dovolím si svůj
pozměňovací návrh stáhnout.
Přikláním se k návrhu branného
a bezpečnostního výboru a ústavně
právního výboru.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Šimánkovi. Prosím, aby se k řečništi
dostavil další poslanec, který se přihlásil
do rozpravy, to je poslanec Výborný. Připraví
se pan poslanec Kolář.
Poslanec Miloslav Výborný: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, problém,
který jsme řešili, je dán stávajícím
zněním § 24 zákona č. 337 z loňského
roku, které zní: "Povinnosti zachovávat
mlčenlivost se nelze dovolávat vůči
orgánům konajícím trestní řízení
ohledně trestného činu zkrácení
daně nebo jiného obdobného trestného
činu."
Toto ustanovení jednak pracuje s pojmem trestnímu
řádu neznámým, to je "orgán
konající trestní řízení",
když správně by mělo být "orgán
činný v trestním řízení",
jednak je v jisté kolizi s ustanovením trestního
řádu, které ve svém § 8 odst.
1 ukládá všeobecnou oznamovací povinnost
státním orgánům ve vztahu k jimi zjištěným
podezřením z trestné činnosti, leč
ve třetím odstavci téhož ustanovení
tuto povinnost prolamuje ve prospěch povinné mlčenlivosti.
To v praxi přinášelo problémy. Správce
daně, který se dozvěděl o vážném
podezření z trestného činu zkrácení
daně, nemohl existenci tohoto svého podezření
oznámit, a tím mohlo docházet k situacím,
které se snažil napravit pozměňovací
návrh pana poslance Šimánka. Nicméně
přijetí onoho pozměňovacího
návrhu by prolomilo povinnou mlčenlivost tak široce,
že by byl zcela zmařen - alespoň v některých
případech - smysl povinné mlčenlivosti.
Ústavně právní výbor za přítomnosti
vicepremiérů Kočárníka a Kalvody
a posléze i s jejich přitakáním přijal
usnesení, kterým pozměňovací
návrh poslance Šimánka nedoporučil,
což je ovšem teď již zbytečně
říkat, neboť tento návrh byl vzat zpět,
a pověřil mě, abych přednesl tento
pozměňovací návrh. V článku
II se vkládá nový bod 1 (ostatní body
se přečíslují), který zní:
"§ 24 odst. 5 zní: "Povinnosti zachovávat
mlčenlivost se nelze dovolávat vůči
orgánům činným v trestním řízení,
pokud bylo zahájeno trestní stíhání
nebo pokud se plní oznamovací povinnost podle zvláštního
předpisu; odkaz pod čarou, který by zněl:
"§ 8 odst. 1, věta 2. trestního řádu
", a to ohledně trestného činu zkrácení
daně nebo jiného obdobného trestného
činu".
Přednáším tento pozměňovací
návrh a sděluji k němu, že byl přijat
18 hlasy z 18 přítomných členů
ústavně právního výboru a 16
hlasy ze 17 přítomných členů
výboru branného a bezpečnostního.
Jde o stanovisko drtivě převažující,
a to v obou výborech, které se věcí
zabývaly.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu předsedovi Výbornému. Pan kolega Kolář
stahuje svou přihlášku do rozpravy. Hlásí
se pan místopředseda Ledvinka, který využije
svého práva a pak pan kolega Vrzal.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
omlouvám se, že nebudu mluvit přímo
k věci, ale považuji za nutné vás poprosit
o jednu laskavost, a ta je veskrze nepříjemná
pro nás. Domnívám se ale, že patří
k věci připomenout povinnost danou usnesením
288 tohoto parlamentu, aby poslanec, který ve sněmovně
vystoupí k věci, na které má on sám
nebo osoba jemu blízká osobní zájem,
vyplývající z jeho profese, mimoparlamentní
funkce nebo podnikatelské či jiné účasti,
povinnost sdělit tuto skutečnost sněmovně
před svým vystoupením. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu místopředsedovi Ledvinkovi a prosím
pana poslance Vrzala, aby se ujal slova.
Poslanec Ivan Vrzal: Vážený pane předsedo,
vážená vládo, dámy a pánové,
vzhledem k tomu, že došlo k jisté dohodě
s ministerstvem financí, předkladatelem zákona,
dovolil bych si stáhnout jeden ze svých pozměňovacích
návrhů, a to je pozměňovací
návrh, který je označen ve vašich materiálech
jako alternativa I. Týká se to data nabytí
účinnosti tohoto zákona při zdanění
příjmu z reklam a z nájmů pro obce
a nevýdělečné organizace, takže
by tam zůstal můj druhý pozměňovací
návrh, že ustanovení o zdanění
příjmů z reklam a nájmu organizací
uvedených v § 18 odst. 3 platí pro příjmy
dosažené po nabytí účinnosti
tohoto zákona. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Vrzalovi. Chci se zeptat, zda někdo k tomuto
problému, který byl diskutován, chce ještě
vystoupit. Jestliže ne, prosím pana poslance Wagnera,
který se dál přihlásil do rozpravy
k projednávanému bodu programu, aby se ujal slova.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
vážení členové vlády,
dámy a pánové, omlouvám se, že
vás příliš zdržím, ale cítím
povinnost, byla-li rozprava obnovena, vyjádřit se
k problému, který u této novely je zřejmě
problémem před všemi ostatními důležitým,
politicky nejvýznamnějším.
Pan ministr ve svém závěrečném
slově argumentoval přesně, jak jsem očekával,
na skutečnost, že vláda chce odložit termín
podání daňových přiznání,
přiznání o výši majetku. Pan
ministr argumentoval například tím, že
nelze všechno postihnout - co například sbírky
známek. To je prosím všechno samozřejmě
relevantní argumentace, jde jenom o míru relevance,
pane ministře. A ta je zanedbatelná, jako je zanedbatelný
počet filatelistů, kteří mají
ve známkách relevantní pro toto přiznání
majetek uložen. Všechno ostatní, celá
vaše argumentace, kdybych proti ní hodlal zde argumentovat
- jeden argument proti druhému by se dal podobným
způsobem vyvrátit. To je prostě jen pokus,
aby majetková přiznání nebyla, to
je úmysl - nevím jestli váš nebo vlády
nebo vládní koalice nebo některé části
koalice, zabránit tomu, aby majetková přiznání
zde byla, aby bylo naprosto jasné, že Česká
republika má vůli a ctižádost chovat
se jako právní stát a bránit průtoku
špinavých peněz nezjištěných
v ekonomice.
Vážený pane ministře, musím vám
říci, že vůbec nejde o to, jestli podchytí
jakákoliv daň, jakákoliv restrikce všechno.
Jde o to, že je zde právní norma, která
může podchytit všechno, ale u každé
normy se předpokládá, že ve skutečnosti
tomu tak nebude. Ale bude zde vždy příležitost,
když někdo i tu vaši sbírku známek
jednou uvede do pohybu, bude ji prodávat a pořídí
za ni něco jiného, že bude muset prokázat
zdroj příjmů, pokud sbírku neměl
oceněnou a neměl alespoň zmínku ve
svém přiznání, že má sbírku
známek a že ji oceňuje řádově
- a teď jsme u jednoho problému, který též
zmínit, pane ministře, je povinností. Vy
tvrdíte, že není oceňovací zákon,
že není to či ono. To je opět zcela
nepodstatné. Nepodstatné proto, že hranice
milionů není hranicí, kterou bychom museli
nutně akceptovat. Nedomnívám se, že
nám zde ani našim voličům jde o to,
abychom zaměstnali státní úřady,
ale nám jde o to, abychom chytili pohyb velkých
- opakuji velkých sum špinavých peněz.
Můžeme tu hranici jakkoliv posunout. Navrhuji varianty
dva nebo pět milionů. To je můj návrh.
Pokud hranici takto posuneme, normální občané,
kteří se chystají být oním
středem, po kterém tolik toužíme, budou
v tuto chvíli mimo riziko, že něco přiznají
či nepřiznají. I kdybychom ponechali ale
jeden milion jako hranici povinnou, pak se opět, pane ministře,
nic neděje. A neděje se nic ani vašim šíleně
přetíženým úřadům,
neb výsledkem přiznání nebude přiznání
sta procent české populace, ale pozitivní
přiznání odevzdá - když budeme
velcí optimisté ve smyslu pracovního zatížení
vašich úřadů v uvozovkách - nějakých
80% zůstane mimo, čili odevzdá 20% pozitivní
přiznání. Z toho pravděpodobně
ne ve všech kategoriích. Prosím tedy, nehledejme
výmluvy a opravdu řekněme zde z tohoto místa
podle panem místopředsedou Ledvinkou citované
právní normy, pro nás zde závazné,
jaký máme zájem, když nebudeme souhlasit
s tím, aby majetková přiznání
byla povinností občanů České
republiky. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Wagnerovi. Pane poslanče, dával jsem
pozor při vašem vystoupení a chci se zeptat
na upřesnění. Využil jste této
rozpravy k tomu, abyste podal další pozměňovací
návrhy? Já jsem tomu tak rozuměl, protože
jste říkal 2 nebo 5.
Poslanec Jozef Wagner: Pane předsedo, ta věc
je jednoduchá. Pan ministr může mít
pravdu v tom, že 1 mil. Kč je nízká
hranice, mohou si to myslet naši kolegové a může
to být příčinou neschválení
celého pozměňovacího návrhu.
Pokud by pro pana ministra - nechávám to na jeho
vůli - bylo toto problémem, ať řekne,
jestli je mu přijatelná hranice 2 mil. místo
1 nebo jiná rozumná hranice. Jsem ochoten jeho jiný
návrh převzít jako svůj návrh,
aby mohlo být o něm hlasováno. Není
to formálně návrh k hlasování.
Jen tehdy, pokud tuto věc učiní problémem
ministr financí. Pokud ano, je na něm, kterou variantu
si vybere a tu já potvrzuji jako svůj návrh.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Wagnerovi. O slovo se přihlásil místopředseda
vlády.
Místopředseda vlády ČR a ministr
financí Ivan Kočárník: Pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, je vidět, že se z této causi začíná
stávat politická causa. Chtěl bych říci
3 poznámky. První poznámka se týká
toho, že vláda neřekla nikdy - a proti tomu
se pane poslanče kategoricky ohrazuji - že tato majetková
přiznání nechceme nikdy, jak jste vy naznačil
ve svém vystoupení. To vláda neřekla.
Za druhé je spousta zemí, které tato majetková
přiznání nemají a vůbec nikdo
netrpí v těchto nepochybně demokratických
společnostech pocitem, že se tam perou třeba
špinavé peníze, nebo, že se tam děje
to či ono nekalé. Jsou jiné mechanismy, které
umí toto nahradit.
Za třetí bych chtěl říci, že
než udělat zbrkle majetková přiznání
bez oceňovacích zákonů - to nejsou
jen sbírky známek, jsou to obrazy a je to celá
řada movitého majetku, který musí
být oceněn. To si tam nemůže každý
napsat. Pokud si každý napíše, co chce,
tak jsou to hausnumera a já - pokud budu v této
funkci - odmítám vyhazovat milióny peněz
daňových poplatníků za hausnumera
a za něco, co není k ničemu. To je všechno.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu místopředsedovi vlády. Pan poslanec
Wagner se hlásí o slovo.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
vážení členové vlády,
vážené dámy, vážení
pánové, pan ministr obvyklým receptem, nejdřív
si vyrobím nepřítele a pak mám proti
komu bojovat - vysvětil, co jsem vlastně řekl,
a okamžitě proti tomu argumentoval. Není tak
dávno, co jsem to řekl a nepodkládal jsem
vládě úmysl nikdy to neudělat. Podložil
jsem vládě úmysl - a ten zřejmě
má, protože návrh předložila -
jen odložit. To za prvé.
Za druhé. Mám za to, že argumentace jinými
zeměmi v jiné situaci je nevhodná. Žijeme
v obrovských pohybech majetku, jaké ani v naší
zemi ani v jiných zemích se obvykle nedějí
za staletí. Je tedy na místě, abychom měli
pojistky. Proto jsem řekl, že jsem ochoten onu hranici
posunout, protože skutečně nejde o malé
peníze, ale jde o mnoho víc. To je druhý
argument.
Třetí argument. Váš pokus vysvětlit,
že sbírky obrazů, známky a že je
toho víc, je pokusem udělat z komára velblouda.
To je několik zanedbatelných věcí.
Vždy něco uteče, ale vysvětlil jsem
ve svém prvním vystoupení, jak se tyto věci
posuzují a jak se mohou i takovéto úniky
později prokázat, že někdo vyplnil přiznání
špatně.
Pokud jde o zákon oceňovací, pane ministře,
věc je velmi prostá. Známe mnoho příkladů
z legislativy československé, kdy v době
po první či druhé světové válce
se prostě vše oceňovalo cenou obecnou, platnou
v té době, ale popsala se důkladně
věc, o kterou jde. A protože těch věcí
- jak jsem řekl - nebude tolik a nebudou je přiznávat
všichni občané, tak vaše úřady
skutečně nebudou zahlceny. Ale řekl jste
jednu věc naprosto správně. Problém
se politizuje. Ano, politizuje.
Dnešní předseda české vlády
ještě jako ministr financí řekl při
sporu o špinavé peníze asi před 2 lety
v bývalém Federálním shromáždění,
že špinavé peníze nejsou, protože
v té době 42 let jsme všichni dělali
do svačiny. Možná, že měl pravdu,
možná, že ne. Někteří do
svačiny dělat nemohli, protože byli pod přísnou
kontrolou. Ale to je jiná. Někteří
mohli a o to víc je jejich hlas slyšet dnes.
Jinak bych rád dodal otázku. Je tento názor
o špinavých penězích motivací
vlády ještě dnes pro její návrh
a pro argumentaci, se kterou opakovaně sem přišel
pan ministr financí a I. místopředseda české
vlády? Nečekám na ni odpověď,
je to spíš otázka řečnická.
Děkuji vám za pozornost.