Poslanec Jindřich Němčík: Pane
předsedající, to jsou všechny pozměňovací
návrhy, které zazněly v průběhu
rozpravy.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji,
takže dámy a pánové, mohu se nyní
zeptat, kdo souhlasí s vládním návrhem
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon ČNR č. 589/1992 Sb., o pojistném
na sociální zabezpečení a příspěvku
na státní politiku v zaměstnanosti, a některé
další zákony podle sněmovního
tisku 252 ve znění společné zprávy
výborů podle sněmovního tisku 348
a schválených pozměňovacích
návrhů, ať zvedne ruku. 149.
Kdo je proti? Nikdo.
Takže konstatuji, že tento návrh byl přijat.
Děkuji panu ministrovi a panu společnému
zpravodaji za odvedenou práci. (Potlesk.)
Dámy a pánové, budeme pokračovat v
přerušeném bodu, je jim
Zdá se, že ministr zdravotnictví Petr Lom si
přeje vystoupit ne k závěrečné
zprávě.
Ministr zdravotnictví ČR Petr Lom: Vážený
pane předsedající, vážené
poslankyně, vážení poslanci, dámy
a pánové, dovolte, abych se krátce vyslovil
k některým připomínkám, které
mají v sobě určitý rozpor.
Rád bych řekl k návrhu, kterým poslanec
Rymeš žádá, aby k bodu č. 10, §
6 odst. 4, v písm. l), byly zařazeny do okruhu osob,
za které pojistné platí stát, kromě
rodičů také prarodiče. Odůvodňuje
to tím, že matka, pro kterou je nerentabilní,
aby pečovala o dítě, ho svěří
do péče prarodičům dítěte.
My jsme o tom velmi diskutovali a já se domnívám,
že jsme nenaplnili tím původní požadavek,
protože smyslem ustanovení byla podpora matky, aby
se mohla věnovat svému dítěti, nikoli,
aby zvažovala rentabilitu svého zaměstnání
či výchovy a dala přednost zaměstnání.
Potom je otázka, co je rentabilní, jestli určitá
výchova bez matky, nebo výtěžek jejího
zaměstnání. Já se domnívám,
že to je bod, se kterým bych nemohl souhlasit.
Pokud se týče pozměňovacích
návrhů kolegy Vrzala, myslím si, že
k tomu snížení 30 procentnímu bylo už
řečeno vše. K dalšímu návrhu
na snížení maximálního vyměřovacího
základu na 270 tisíc chci jenom říci,
že by to byl radikální zásah do stávajícího
systému solidarity a že by to podle letmých
výpočtů znamenalo, že z té jakoby
ušetřené částky už není
možné pokrýt deset lidí s minimálním
vyměřovacím základem.
Tím přecházím návrh kolegy
Skočovského, který žádá
snížení dokonce na 120 tisíc.
Přesun zálohy z 20. dne měsíce na
8. den následujícího dne měsíce
by znamenal, že se nám zde posouvá tato platba
a po 18 dní by nebyly k dispozici žádné
finanční prostředky k přerozdělování
a vznikla by zde určitá finanční krize
nebo finanční nouze. Domnívám se,
že tento návrh rovněž není ten,
se kterým bych živě souhlasil.
Pokud se týče paní poslankyně Fischerové,
tak její návrh na to, aby byli zahrnuti do seznamu
studentů také ti, kteří jsou dlouhodobě
nepříznivě zdravotně postiženi
a mohou to vykázat, a sledovaným návrhem,
aby byly do seznamu zařazeny také matky, které
přerušily studia pro mateřskou dovolenou, tak
chci říci, že tyto návrhy na první
pohled znějí přijatelně, ale při
bližším prozkoumání lze těžko
uvěřit ve smysl takového ustanovení,
jestliže někdo od 18 let, kdy obvykle se studenti
přihlašují na vysokou školu, by měl
dalších deset nebo osm let závažně
nepříznivý zdravotní stav a pak se
teprve hlásil na vysokou školu.
Pokud se týká přerušení studia
pro mateřskou dovolenou - to je ošetřeno ve
stávajícím písm. l), kde je zmíněno,
že osoba, která pečuje o dítě
do sedmi let, je za ní hrazeno pojistné státem,
a to až do jejího vlastního příjmu
1694 korun. Čili do sedmi let po porodu je matka, která
přerušila studium, kryta pojištěním
státu, tedy ani toto ustanovení, které jsem
chtěl původně podpořit, nemohu doporučit,
protože je již v zákoně ve svém
smyslu obsaženo.
Paní poslankyně Hubová navrhuje komplexní
úhradu léčebných prostředků
zdravotnické techniky pro sportovce. Zazněla zde
argumentace, že sportovci mají náročnější
typ léčby, že vyžadují zkrácenou
léčbu - já, jako lékař, s tím
nesouhlasím, protože jakákoliv jiná
léčba než standardní vede k nedoléčení
a myslím si, že toto opatření není
systémové, že sportovci nejsou sociálně
ohrožená skupina obyvatel, která by neměla
prostředky na finanční spoluúčast.
Ve stávajícím systému se zde otevírá
prostor pro komerční připojištění
pro úraz a bude-li připojištění
pro onemocnění, tak mohou řešit veškeré
své obtíže se zdravotním stavem připojištěním.
Čili nedoporučil bych návrh paní poslankyně
Hubové.
K návrhu paní poslankyně Mazalové
- souhlasím se zařazením, resp. rozšířením
na druhý stupeň tělesného postižení.
Domnívám se, že to je systémové,
protože celá řada tělesně postižených
se pohybuje na hranici mezi druhým a třetím
a neměli bychom se dopouštět určité
nespravedlnosti.
Závažnější je návrh kolegy
Bendy, který se zamýšlí nad tím,
zda je správné uzákonit, že léčivé
minerální vody a přírodní zdroje
jsou ve vlastnictví státu. Samozřejmě,
máme k tomu určité výhrady, ale na
druhé straně chceme ochránit naleziště
přírodních léčivých
vod, o jejichž rozloze nemáme tušení,
a také před neodborným zásahem, který
by mohl vyplývat z vlastnických práv a neodborné
těžby. Pamatujeme si dobře ohrožení
výtoku léčivých vod v Karlových
Varech, když byl navrtán nějaký vrt
ve vzdálenosti několika kilometrů. Proto
si myslím, že toto by mělo zůstat ve
vlastnictví státu, stejně tak, přirovnáme-li
zdroje léčivých minerálních
vod k vyhrazeným nerostům nebo podle připravovaného
horního zákona k nerostům významným
z hlediska státního zájmu, jejichž vlastníkem
je stát. Čili je to velmi diskutabilní otázka.
Jinak děkuji všem, kteří vznesli pozměňovací
návrhy a zamýšleli se nad smyslem svých
pozměňovacích návrhů a tedy
nad smyslem zákona a přispěli tak k jeho
zkvalitnění.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu ministru Lomovi. O slovo se přihlásil pan ministr
Jindřich Vodička.
Ministr práce a sociálních věcí
ČR Jindřich Vodička: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
dovolte, abych na žádost pana poslance Bendy otevřel
ještě rozpravu o všeobecném zdravotním
pojištění. Pan poslanec Benda by vás
seznámil s usnesením ústavně právního
výboru.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji.
Prosím pana poslance Bendu, aby nás seznámil
se stanoviskem ústavně právního výboru.
Registruji ještě přihlášku do rozpravy
paní poslankyně Fischerové.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedající,
dámy a pánově, jenom proto, že jsme
se na návrh pana poslance Vyvadila zabývali tímto
problémem nejen v sociálním pojištění,
ale i ve zdravotním pojištění a vidíme
tam jednu odlišnost, tak ústavně právní
výbor navrhuje, aby ve společné zprávě
na str. 4 k dosavadnímu bodu 24 odst. 2 zněla věta
takto: v první větě se vypouštějí
slova "v roce 1993", slova "nejpozději do
31. května" to zůstává. Zbytek
věty by se vypustil a nahradil by se slovy a vypouštějí
se slova "k tomuto přehledu je povinna předložit
opis daňového přiznání".
Jedná se o to, že podle znění společně
zprávy by osoba musela část svého
daňového přiznání předkládat,
finanční orgány by toto potvrzovaly. Ústavně
právní výbor se domnívá, že
bez souhlasu osoby nesmí být to, co je známo
finančních orgánům, dáno k
dispozici žádnému jinému státnímu
orgánu. Čili z toho důvodu doporučujeme
tuto změnu.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
panu poslanci Bendovi a prosím, aby se slova ujala paní
poslankyně Fischerová.
Poslankyně Eva Fischerová: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
chtěla bych se ještě pokusit vysvětlit
svůj podmiňovací návrh, protože
mám dojem, že jsme si s panem ministrem zcela neporozuměli.
Pokud se týká studentek na mateřské
dovolené, nešlo mi o to, že když je na mateřské
dovolené, ať platí pojistné stát.
Vím, že to je ošetřeno tím, že
když je doma a pečuje o jedno až dvě děti
do patnácti let, že to platí stát. Ale
mně šlo o to, že studentka se dostane do stresové
situace, otěhotní, přeruší studium,
bude třičtvrtě roku doma, bude jí
26 roků, vrátí se dostudovat a protože
v té době bude starší 26 roků,
nebude za ní pojistné platit stát. To byl
smysl mé připomínky. Možná, že
jsem se špatně vyjádřila.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
paní poslankyni Fischerově, věřím,
že se vše vysvětlí. Protože se do
rozpravy již nikdo nehlásí, rozpravu končím
a prosím pana společného zpravodaje, aby
se ujal svých povinností a provedl nás pozměňovacími
návrhy ke kýženému cíli.
Poslanec Stanislav Gross: Pane místopředsedo,
vážení členově vlády,
dámy a pánové, v rozpravě vystoupilo
celkem 15 poslanců, z toho jedna poslankyně třikrát.
Myslím si, že bylo zde zmíněno a vysvětleno
mnoho ministrem zdravotnictví, takže já se
omezím na předkládání návrhů
a na můj postoj coby společného zpravodaje.
Mohli bychom přikročit k hlasování.
(Předsedající Kasal: souhlasím.)
Jako první v rozpravě vystoupil pan poslanec Gross,
který navrhl v čl. II bodu 31 § 26a doplnit
větu slovy: "pokud se v kolektivní smlouvě
nestanoví jinak". Omezím se pouze na konstatování,
že toto jsme přijali i v zákoně o sociálním
pojištění a považuji za vhodné
reagovat v tomto směru i v zákonu o zdravotním
pojištění.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji.
Kdo souhlasí s návrhem poslance Grosse, ať
zvedne ruku! 136.
Kdo je proti? 6.
Návrh byl přijat.
Poslanec Martin Syka: Jako druhý vystoupil poslanec
Rymeš, který navrhl, aby v čl. I bodu 10, §
6, odst. 4 l) byla za slova "otec nebo matka" vložena
slova "nebo prarodič". Ministr zdravotnictví
zde svůj názor řekl, já těž
nepodporuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Dávám
o tomto návrhu hlasovat. Kdo s ním souhlasí,
ať zvedne ruku. 64.
Kdo je proti? 16.
Návrh nebyl přijat.
Poslanec Martin Syka: Jako třetí vystoupil
poslanec Kašpárek, který nepřednesl
žádné konkrétní připomínky.
Za klub doporučil přijetí snížení
vyměřovacího základu na 30% a dále
podrobil celkový stav zdravotnictví kritice ve smyslu
kritiky lékařské komory. K tomu bych chtěl
snad jen uvést, že výbor pro sociální
politiku a zdravotnictví se problematice zdravotnictví
velmi pečlivě věnuje. Dokladem toho je dnes
ráno přijaté usnesení, ze kterého
rezultují úkoly, které žádá
ministra zdravotnictví o termínování
určitých kroků, jež by vedly k tomu,
co jsem předeslal ve své úvodní zprávě,
totiž k určitým systémovým změnám.
Proto nepovažujeme za nutné ustavovat komisi výboru
pro práci se Všeobecnou zdravotní pojišťovnou.
Čili bez konkrétních připomínek.
Jako čtvrtý vystoupil poslanec Vrzal, který
přednesl několik pozměňovacích
návrhů. První ve smyslu stejném jako
v zákoně o sociálním pojištění.
Zde tedy v čl. II, bod 9, § 3, odst. 3 doporučuji
snížit vyměřovací základ
ze 35% na 30%. Stanovisko společného zpravodaje
nedoporučuje.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji.
Dávám o návrhu poslance Vrzala hlasovat.
Kdo souhlasí, ať zvedne ruku. 26.
Kdo je proti? 19.
Návrh nebyl přijat.
Poslanec Martin Syka: Jako druhý návrh v
tomtéž § 3, odst. 3 částku 486
tisíc Kč snížit na 270 tisíc
Kč. Rovněž nedoporučuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Kdo s návrhem
poslance Vrzala souhlasí, ať zvedne ruku. 21.
Kdo je proti? 45.
Návrh nebyl přijat.
Poslanec Martin Syka: Jeho třetí pozměňovací
návrh se týkal společně zprávy,
a sice čl. II, bod 12, § 3, odst. 4 vypustit tedy
ze společné zprávy. S tím souvisí
druhá část jeho pozměňovacího
návrhu, a sice z bodu 25 § 13 vypustit ze společné
zprávy tak, aby platilo původní znění
ve smyslu vládního návrhu.
K tomu chci podat svůj náhled, že výbor
pro sociální politiku a zdravotnictví tento
pozměňovací návrh společné
zprávy odsouhlasil. Vládní návrh zákona
tedy je bez něj. Čili k tomuto já nezaujímám
žádné rozhodné stanovisko.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji.
Kdo souhlasí s návrhem poslance Vrzala, ať
zvedne ruku. 68.
Kdo je proti? 10.
Kdo se zdržel hlasování? 74.
Návrh nebyl přijat.
Poslanec Martin Syka: Dalším, který
v rozpravě vystoupil s pozměňovacím
návrhem, byl poslanec Rubáš, který navrhuje,
aby se v čl. I zařadil bod 1, který by zněl:
"§ 1 včetně nadpisu zní: §
1 - účel zákona. Tento zákon upravuje
všeobecné zdravotní pojištění
(dále jen zdravotní pojištění),
na jehož základě je poskytována zdravotní
péče úplně nebo částečně
hrazená zdravotním pojištěním
v rozsahu stanoveném tímto zákonem a zdravotním
řádem."
V dalším textu, tj. v § 2 v nadpisu a v odst.
1, 2 a 4, v § 10 odst. 1 (písm. g), v § 13 odst.
1, 2, v § 14 odst. 1, v § 15 odst. 2 a v § 19 odst.
2 se slova "potřebná" (resp. potřebné)
"zdravotní péče" nahrazují
slovy "péče plně nebo částečně
hrazená zdravotním pojištěním
". Ostatní body se přečíslují.
Tento návrh, který je zde předkládán,
byl dosti diskutován ve výboru ve smyslu vymezení
potřebné nebo nepotřebné zdravotní
péče. Je to skutečně problém,
který zde je.
Řekl bych, že ve smyslu dalších uvažovaných
přijatých změn v systému zdravotního
pojištění se budeme muset nad tímto
problémem vážně zamyslet a zakotvit
ho do legislativních norem. Osobně se domnívám,
že zde v tomto návrhu zákona toto přijetí
je poněkud předčasné. Nicméně
nechávám rozhodnutí v rukou sněmovny.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji,
dávám tedy o návrhu pana poslance Rubáše
hlasovat.
Kdo s ním souhlasí, ať zvedne ruku. 87.
Kdo je proti? 27.
Kdo se zdržel hlasování? 46.
Takže tento návrh byl přijat.
Pan poslanec Skočovský navrhuje, aby v článku
II v bodu 9 § 3 odst. 3 částka 486 000 se snížila
na 120 000. Nedoporučuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Kdo souhlasí
s návrhem pana poslance Skočovského, ať
zvedne ruku. 19.
Kdo je proti? 55.
Návrh nebyl přijat.
Poslanec Martin Syka: Ve druhém návrhu poslanec
Skočovský navrhuje, aby se snížil vyměřovací
základ na 30%. Vzhledem k tomu, že o tomto bylo již
hlasováno, nemá smysl dále hlasovat o tomto
návrhu.
Jako další návrh předkládá
v čl. II odst. 20 § 7 "termín splatnosti
zálohy na pojistné do 20. dne předcházejícího
měsíce" posunout na termín "do
8. dne následujícího měsíce".
Přiznám se, že osobně nemám stanovisko
k tomu, nestačil jsem konzultovat.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji,
dávám o tomto návrhu hlasovat.
Kdo s ním souhlasí, ať zvedne ruku. 45.
Kdo je proti? 14.
Návrh nebyl přijat.
Poslanec Martin Syka: Jako další vystoupil
poslanec Jaroš, který doporučuje k dosavadnímu
bodu 10 § 6 odst. 4 - osoby, které dosáhly
věku potřebného pro nárok na starobní
důchod - doplňuje slovo "starobní".
Je to upřesnění toho, co uniklo v jednání
našeho výboru. Mluvili jsme o tom, bohužel určitou
chybou jsme o tom nehlasovali. Stavím se za to, abychom
tento návrh na doplnění tohoto slova přijali.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji,
dávám o tomto návrhu hlasovat.
Kdo souhlasí, ať zvedne ruku. 154.
Kdo je proti? Nikdo.
Návrh byl přijat.
Poslanec Martin Syka: Druhý návrh poslance
Jaroše k čl. II bodu 25 § 13 - v § 13 se
za slova "z kapitálového majetku, z pronájmu,
ostatní příjmy" vkládají
slova "§ 3 odst. 4". Ve druhé větě
se vkládají za slova "podle § 3 odst.
3 věty čtvrté" slova "a nebo podle
§ 3 odst. 4 věty třetí". Je to
v podstatě ve smyslu návrhu poslance Rubáše
v našem výboru. Je to něco jiného než
navrhuje vládní návrh. Podobný problém
jako navrhoval poslanec Vrzal, který nebyl přijat.
Kdybychom přijali návrh poslance Vrzala, potom by
nemělo smyslu hlasovat o tomto návrhu. Konečné
stanovisko nechť si každý udělá.
Je to stanovisko, které doplňuje návrh poslance
Rubáše, který přijal výbor pro
sociální politiku a zdravotnictví.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Dám o
tomto návrhu hlasovat.
Kdo souhlasí, ať zvedne ruku. 5.
Kdo je proti? 6.
Návrh nebyl přijat.
Poslanec Martin Syka: Paní poslankyně Fischerová
doporučila, aby § 6 odst. 4 písmeno a) znělo:
"Jde-li o studenty vysoké školy, považují
se za nezaopatřené děti osoby starší
26 let, bylo-li jejich studium přerušeno z důvodu
mateřské dovolené." To je první
část.
Poslankyně Eva Fischerová: (Hovoří
z místa.) Stahuji, to je vyřešeno.
Poslanec Martin Syka: Druhá část také?
(Ano.) Děkuji, je to vyřešeno.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Dávám
hlasovat o návrhu paní poslankyně Fischerové
o zpětvzetí jejich návrhů.
Kdo souhlasí se zpětvzetím, ať zvedne
ruku. 150.
Kdo je proti? 2.
Zpětvzetí paní poslankyni bylo umožněno.
Poslanec Martin Syka: Paní poslankyně Hubová
doporučuje, aby čl. II § 13 byl doplněn
o odst. 7 ve znění: "Léčiva,
úkony lékaře nebo zdravotnické prostředky
poskytnuté nebo použité pro sportovce, registrované
ve sportovním svazu, pro které je sportovní
činnost hlavním zdrojem příjmu, a
pro sportovce určené příslušným
sportovním svazem pro státní reprezentaci,
preventivní léčby nebo péči
včetně preventivních prohlídek jedenkrát
za 6 měsíců k ošetření
při výkonu sportovní činnosti a k
jinému léčení uhradí plně
příslušná zdravotní pojišťovna,
a to i léčiva, úkony a prostředky
zdravotnické techniky neuvedené v seznamu léčiv,
úkonů a prostředků zdravotnické
techniky." Vyjádření stručné
- nesouhlasím.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Kdo souhlasí
s návrhem paní poslankyně Hubové,
ať zvedne ruku! 23.
Kdo je proti? 32.
Návrh nebyl přijat.
Poslanec Martin Syka: Paní poslankyně Mazalová
doporučuje v čl. II. § 3 odst. 2 nahradit výraz
" mimořádné výhody třetího
stupně" výrazem " mimořádné
výhody druhého nebo třetího stupně".
Doporučuji.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Kdo souhlasí
s návrhem paní poslankyně Mazalové,
ať zvedne ruku! 135.
Je někdo proti? Nikdo.
Návrh byl přijat.
Poslanec Martin Syka: Poslanec Sojka vystoupil bez pozměňovacích
návrhů. Poslanec Čerbák vystoupil
též bez pozměňovacího návrhu.
Poslanec Benda doporučil, aby z nezařazených
připomínek byl zařazen zpět čl.
III. bod 1. vypustit a ostatní body přečíslovat.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Kdo souhlasí
s návrhem poslance Marka Bendy, ať zvedne ruku! 45.
Je někdo proti? 8.
Návrh nebyl přijat.
Poslanec Martin Syka: Dále vystoupila poslankyně
Fischerová, která upřesnila svůj návrh,
který nyní stáhla. Potom jsem vystoupil já.
Doporučil jsem dva návrhy, které doporučuji
Poslanecké sněmovně přijmout, a sice
v čl. II bod 1. v § 3 odst. 1 vypustit slova "současným
nebo dřívějším" a za slovo
"zaměstnání" doplnit slova "které
zakládá účast na nemocenském
pojištění (zabezpečení)".
Jak jsem již předeslal, je to pouze dání
do souladu se zákonem o sociálním pojištění.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji.
Dávám o návrhu poslance Syky hlasovat.
Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať zvedne
ruku! 143.
Kdo je proti? Nikdo.
Návrh byl přijat.
Poslanec Martin Syka: Další návrh k
čl. I. za bod 12. zařadit nový bod 13., a
sice do § 6 vložit nový odst. 6, který
zní: "Plátcem pojistného není
prezident republiky." Ostatní body přečíslovat.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Kdo souhlasí
s tímto návrhem, ať zvedne ruku! 24.
Kdo je proti? 40.
Návrh nebyl přijat.
Poslanec Martin Syka: Jako poslední s pozměňovacím
návrhem vystoupil poslanec Benda, který upřesnil
stanovisko ústavně právního výboru.
Poprosím poslance Bendu, aby mě sledoval. Ve smyslu
společné zprávy k dosavadnímu bodu
29. § 24 odst. 2 by text končil za slovy "31.
května" a využili bychom z nezařazených
připomínek, které doporučuji k §
24 odst. 2 zpět zařadit, vypustit větu za
středníkem - "k tomuto přehledu je povinna
předložit opis daňového přiznání".
Souhlasím.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Dávám
o tomto návrhu hlasovat.
Kdo je pro, ať zvedne ruku! 97.
Kdo je proti? 1.