Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku. 6.
Kdo je proti? 9.
Tento návrh nebyl přijat.
Prosím o další návrh.
Poslanec Jozef Wagner: Jsem rád, že další
návrhy nejsou. Prosím, abyste dal hlasovat o celém
návrhu zákona.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Ano,
děkuji.
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
České národní rady č. 588/1992
Sb., o dani z přidané hodnoty, podle sněmovního
tisku 404, ve znění společné zprávy
výborů podle sněmovního tisku 437,
včetně schválených pozměňovacích
návrhů, ať zvedne ruku. 122.
Kdo je proti? Nikdo.
Konstatuji, že jsme schválili tento návrh zákona,
a tím jsme projednali bod 39.
Děkuji společnému zpravodaji a panu ministrovi
za velmi zodpovědný přístup k projednávání
tohoto tisku.
Pan kolega Šuman se hlásí s faktickou poznámkou.
Dávám mu slovo.
Poslanec Vladimír Šuman: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
jak jsem již avizoval, 74 poslanců navrhuje v souladu
s § 55 a) jednacího řádu České
národní rady zřídit vyšetřovací
komisi Poslanecké sněmovny pro vyšetření
všech nesrovnalostí souvisejících s
uložením materiálu Komise Federálního
shromáždění ČSFR pro vyšetření
událostí 17. listopadu.
V této souvislosti si dovoluji vás požádat,
abyste zařadili teď hned nový bod. Předpokládám,
že při vstřícnosti sněmovny,
odpovídající počtu poslanců,
kteří podepsali tento návrh (je připraven
statut i jednací řád a mám určitou
představu o způsobu volby kandidátů,
kteří jsou navrženi) celá tato záležitost
by nemusela trvat déle než 10 minut. Prosím
pana předsedajícího, aby nechal o zařazení
tohoto bodu hlasovat.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
kolegovi Šumanovi. Budeme hlasovat o jeho návrhu.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku. 84.
Kdo je proti? 5.
Tento návrh byl přijat.
Prosím kolegu Šumana, aby se ujal slova.
Poslanec Vladimír Šuman: Všichni máte
před sebou na stolech příslušný
materiál, obsahující jednotlivé části.
Předpokládám ovšem, že je nutno
neprojednávat je najednou. Napřed je třeba
projednat návrh usnesení, jímž by měla
být zřízena tato komise. Až poté,
co bude eventuálně usnesení schváleno,
bude smysluplné projednávat další části.
Navrhuji, aby sněmovna přijala usnesení v
intencích návrhu jednak našeho výboru,
jednak 74 poslanců, na zřízení vyšetřovací
komise s názvem, o kterém jsem mluvil. V bodě
1 tohoto usnesení je, že se zřizuje podle čl.
30 odst. 1 hlavy II. Ústavy České republiky
a § 55 zákona České národní
rady č. 35/1989 Sb., o jednacím řádu
v platném znění vyšetřovací
komise pro vyšetření všech nesrovnalostí
souvisejících s uložením materiálu
Komise Federálního shromáždění
ČSFR pro vyšetření událostí
17. listopadu 1989. Podrobnější argumentaci
si ponechám pouze pro případ argumentace
proti tomuto návrhu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Zazněl návrh usnesení, který by začínal
slovy "Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky zřizuje ...", tak jak to dále formuloval
kolega Šuman. Otevírám rozpravu k tomuto návrhu
usnesení. Hlásí se do ní pan poslanec
Fejfar Tomáš, kterému dávám slovo.
Poslanec Tomáš Fejfar: Vážený
pane místopředsedo, vážený pane
předsedo, vážení páni ministři,
kolegyně a kolegové, k čemu došlo? Rozeberme
si to věcně, jak říká Jan Vodňanský.
Je určité podezření, že došlo
k manipulaci s materiály Komise pro vyšetření
událostí 17. listopadu. Aby bylo úplné
jasno, myslím, že bychom si měli říci,
že jsou zhruba tři možnosti, jak tuto věc
řešit. Myslím, že nikdo z nás si
nebude myslet, že je to záležitost málo
závažná. Shodneme se na tom, že je třeba
ji řešit a vyřešit. Existují tři
způsoby, jak to udělat. Chtěl bych vzdát
hold panu kolegovi Šumanovi za to, že rychle reagoval
a upozornil Generální prokuraturu. Jedna možnost
řešení je, že Generální
prokuratura a vyšetřovací orgány celou
věc budou vyšetřovat a vyšetří.
Můžeme se dohadovat o tom, co je nad rámec
běžného vyšetřování,
co se může v tomto případu přihodit
tak, aby to bylo politikum, kterým by se měl zabývat
Parlament. Já sám si tím nejsem úplně
jist, nemám dostatek informací, předpokládám
stejně jako vy.
Druhá možnost je, že zřídíme
- jak to navrhuje 74 poslanců - vyšetřovací
komisi Parlamentu speciálně k vyšetření
tohoto případu.
Třetí možnost je, že to bude normálně
vyšetřováno prokuraturou a orgány činnými
v trestním řízení a vyšetřovací
komisí, která již byla zřízena
Parlamentem k vyšetření událostí
Norbert, Vlna, Zásah a spol., tak jak byla ustavena.
Přiznávám se, že sám si nejsem
jist. Musím ale na závěr říci
jedinou věc. Jestli hrozí sebemenší
nebezpečí, že vyšetřovací
komise, která by byla námi dnes ustavena, by nějakým
způsobem prodloužila nebo zdržela činnost
komise, která již byla ustavena, na vyšetření
akcí, o kterých jsem již mluvil, bylo by to
velmi nešťastné a slibuji, že bych to sněmovně
připomněl.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Fejfarovi. Do rozpravy se dále hlásí
pani poslankyně Stiborová. Prosím ji, aby
se ujala slova.
Poslankyně Marie Stiborová: Pane místopředsedo,
dámy a pánové, domnívám se,
že návrhy usnesení, které zde máme
předloženy a byly zdůvodněny panem poslancem
Šumanem, mně připadají uspěchanou
záležitostí.
Jménem poslanců levého bloku bych doporučila,
aby bylo svoláno politické grémium k této
otázce, aby politické grémium umožnilo
jednání v klubech. Jedná se totiž o
to, aby zástupci do této komise zasahovali celé
politické spektrum poslanecké sněmovny, tzn.,
aby politické grémium mohlo dát určitý
návrh pro kluby, kluby aby o tom jednaly a potom předložily
určité doplňovací návrhy, které
by v této věci měly jít. V tomto případě,
kdyby průběh jednání takto dopadl,
bychom podpořili zřízení vyšetřovací
komise. V opačném případě bychom
asi tento bod nemohli podpořit. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
paní poslankyni Stiborové. Její návrh
musím chápat jako procedurální návrh
a interpretoval bych ho jako návrh na přerušení
projednávání tohoto bodu po ukončení
rozpravy s tím. že se sejde politické grémium,
které by se touto věcí zabývalo.
Nyní se hlásí pan kolega Čapek, po
něm pan poslanec Šuman.
Poslanec Miroslav Čapek: To, co zaznělo z
pohledu našeho klubu, je dost zásadní. Dalo
by se tomu vyhnout tou cestou, o které zde hovořil
kolega Fejfar. Slyšel jsem ji poprvé od něho
a je to určitá alternativa rozšíření
zadání již zřízení vyšetřovací
komise, protože tak, jak je známo z jednání
této vyšetřovací komise, která
již funguje, má se komise pro akce Norbert - Vlna
- Zásah zabývat a seznamovat s materiály,
které jsou obsaženy v archivu Komise 17. listopadu
FS.
V případě, že by se šlo touto cestou,
bylo by možné uvažovat i o tomto způsobu
a tím by odpadl předcházející
návrh. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Věřím,
že pan kolega Šuman, jako navrhovatel, velmi bedlivě
vnímal obsah tohoto návrhu.
Pan kolega Krámek se ujímá slova.
Poslanec Jan Krámek: Vážený pane
předsedající, pane předsedo, kolegyně
a kolegové, chápu tento záměr, nicméně
se domnívám, že vznikne-li druhá třináctičlenná
komise, která bude mít svůj určitý
aparát, své technické vybavení, začne
pracovat, když dobře počítám,
do měsíce.
Něco už tady řekl Tomáš Fejfar
a já nepokládám za nutné, abych tady
hovořil teď o práci již ustavené
vyšetřovací komise pouze v jednom bodě,
a to je to, že tato vyšetřovací komise,
která již byla touto sněmovnou schválena,
se zcela určitě bude těmito body zabývat
a z určitých důvodů je nutné,
aby se těmito materiály zabývala brzy. Kdyby
byla ustavena komise tak, jak je předkládáno,
mám dojem, že bychom v září či
v říjnu mohli volit další třináctičlennou
komisi, která by vyšetřovala dříve
ustavené vyšetřovací komise a takto
bychom mohli postupovat do nekonečna.
Domnívám se, že to, co tady řekl Tomáš
Fejfar, je založeno na velice racionálním základě
a přimlouval bych se za to, aby především
orgány, kterým to náleží, se
celou věcí zabývaly. Je možné
učinit příslušný minimální
dohled. Jenom si dovolím poznamenat, že v parlamentní
vyšetřovací komisi jsou zastoupeny všechny
poslanecké kluby. Doufám, že předseda
vyšetřovací komise dá na vědomí
všem klubům, jak jejich zástupci v této
komisi pracují a kolik této práci věnují
času. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Krámkovi. Ptám se, kdo se dále
hlásí do rozpravy? Jestliže nikdo, rozpravu
uzavírám a prosím pana poslance Šumana,
aby se jako navrhovatel vyjádřil k jednotlivým
námětům z rozpravy.
Poslanec Vladimír Šuman: Především
chci říci to, že naše názory se
neliší až tak, jak by se mohlo zdát z
toho, co tady zaznělo. Naprosto jsem souhlasil s těmi,
kteří mluvili o tom, že by bylo nežádoucí,
kdyby se jakýmkoliv způsobem zpomalila vyšetřovací
komise pro vojenské problémy minula.
Důvod, proč jsem tuto záležitost inicioval
ve výboru, je právě ten, aby byla ustavena
- a jestli si vzpomínáte při prvním
svém vystoupení jsem mluvil o pětičlenné
vyšetřovací komisi, která by se mohla
sejít co nejrychleji i teď v průběhu
jednání a mohla věc vyšetřit
tak, aby tyto záležitosti byly co nejdříve
uvolněny pro tuto vojenskou komisi.
Domnívám se, že - a tady namítám
paní poslankyni Stiborové - že v této
fázi nevím, co by mohlo grémium v této
věci vyřešit. Daleko za důležitější
považuji to, aby to byla malá operativní skupina,
samozřejmě složená jak z koaličních,
tak opozičních poslanců. Mluvil jsem tady
i o poměru, který budu navrhovat v případě,
že komise bude schválena.
Jinak ponechávám plně na sněmovně,
aby zvážila argumenty, které tady zazněly
z obou stran. Jsem zvědav, pokud tato komise zřízena
nebude, v jaké fázi se vyšetřování
této věci objeví v září,
až se sejdeme poprvé na schůzi. Podle mého
názoru by to mělo být již ve fázi,
a já se domnívám, že kdyby byla tato
komise zřízena, bylo by to reálné,
při nejmenším zjištění závažných
skutečností takových, aby to mohlo být
v průběhu září nebo nejpozději
října uzavřeno. Nejsem si jist, jestli je
naděje, pokud o tom bude rozhodovat komise druhá,
vojenská. Důvod je jediný. Je to totiž
komise, která je, nevím přesně jak
velká, asi třináctičlenná a
znamená to, že se tam musí sejít 7 lidí
na to, aby se vůbec mohlo o věci jednat, tedy maximálně
tři nebo čtyři, kdybychom trvali na tomto
kvóru. Rozhodněte, jak uznáte za vhodné.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
poslanci Šumanovi. Do rozpravy se hlásí pan
poslanec Čapek s faktickou poznámkou. Rozprava byla
uzavřena, ale nechci vám bránit ve vyjádření.
(Čapek: Nebyla to faktická poznámka.) Děkuji
za tento korektní, zcela výjimečný
přístup.
Hlásí se ministr Ruml.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, poslankyně a poslanci, omlouvám
se, že jsem vtrhl do diskuse a neporadil se s panem předsedou.
Rád bych jen k tomu řekl své stanovisko jako
ministr vnitra, protože orgány Ministerstva vnitra
v podstatě byly činné v této věci.
Nyní, když se zjistilo, že pečetě
jsou porušeny a za asistence policie byl archiv převezen
sem, do budovy České národní rady,
byla provedena fotodokumentace, uložení materiálů
atd. Podle mého názoru, aniž bych chtěl
být v rozporu s panem předsedou Šumanem, si
myslím, že by bylo asi vhodné, kdyby orgány
činné v trestním řízení,
to znamená Úřad vyšetřování
Policie České republiky, zjistil všechny okolnosti,
které souvisejí s uložením a s možným
porušením pečetí u archivu Komise Federálního
shromáždění pro vyšetřování
událostí 17. listopadu. Stávající
komise Parlamentu, která byla zřízena, by
vytvářela jakýsi dozor nad vyšetřováním.
Tímto způsobem by se tato věc dala velice
rychle vyřešit.
Nedávám to jako pozměňovací
návrh, ale jako určitý námět
ministra vnitra a myslím, že by to bylo daleko rychlejší,
účelnější a racionálnější,
než zřizovat další komisi.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
za vyjádření panu ministru Rumlovi. Dávám
slovo panu poslanci Čapkovi.
Poslanec Miroslav Čapek: Pane místopředsedo,
dámy a pánové, domnívám se,
že to je velmi racionální návrh. Myslím
si, že by se tím odbouraly všechny debaty o poměrném
zastoupení v politických grémiích,
zasedáních atd. Stačilo by podle mého
názoru - dávám to jako návrh aby Poslanecká
sněmovna rozšířila zadání
stávající vyšetřovací
komisi, ponechala faktickou působnost orgánům
činným v trestním řízení
s tím, aby současná parlamentní komise
podala o stavu vyšetřování zprávu
Poslanecké sněmovně.
I když jsem - a říkám to na tomto místě
- sice podepsal návrh na zřízení vyšetřovací
komise, ale s tím, že v případě,
kdyby byla zřízena, bych nesouhlasil, aby byla pouze
pětičlenná. Bylo by nutné potom se
bavit právě o poměrném zastoupení.
Myslím si, že v tomto případě
je možné jít cestou, o které zde hovořil
kolega Fejfar a kterou zde naznačoval i pan ministr. Myslím,
že tomu bychom se my jako klub také připojili.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Hlásí se pan místopředseda Tollner.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Pane předsedající,
pane předsedo, dámy a pánové, domnívám
se, že vyšetřovací komise pro Norbert,
Vlna, Zásah by neměla v tomto stavu do těchto
věcí takto vstupovat. Myslím, že naše
vyšetřovací komise by se měla zabývat
archivem 17. listopadu až poté, co bude řádně
archivován a archivem Poslanecké sněmovny.
Proto bych se velice přimlouval za řešení,
které navrhl pan ministr Ruml, s tím, že by
možná mohla být vytvořena komise, kterou
by mohl jmenovat pan předseda a která by dozírala
na toto vyšetřování. Myslím,
že by to bylo nejrychlejší a nejrozumnější.
Jsem tedy - ještě jednou opakuji - zásadně
proti tomu, aby komise Norbert, Vlna, Zásah jakkoli vstupovala
v této době do této záležitosti.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu místopředsedovi. Dále se hlásí
pan poslanec Benda, po něm pan poslanec Kužílek.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, podám procedurální
návrh, abychom tento bod - ať už před
ukončením, nebo po ukončení rozpravy
přerušili do příští schůze.
Domnívám se, že je to nepříliš
dobře připravené. Argumentace, která
zde zazněla z řady stran, naznačuje, že
tato věc zdaleka tak nespěchá. Je možné
ji vyřešit po klidné úvaze na příští
schůzi, ať už pověříme toho
či onoho nebo zjistíme, že orgány činné
v trestním řízení bohatě stačí
pro vyřešení otázky.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Bendovi. Domnívám se, že o tomto
procedurálním návrhu budeme muset rozhodnout
hlasováním.
Kdo je pro přijetí tohoto procedurálního
návrhu, ať zvedne ruku! 58.
Kdo je proti? 23.
Kdo se zdržel hlasování? 28.
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
58:51. Tím jsme přerušili projednávání
tohoto bodu do příští schůze.
Pokud si dobře vzpomínám, dále se
hlásil pan poslanec Tomáš Ježek. Prosím
ho, aby se ujal slova.
Poslanec Tomáš Ježek: Vážený
pane místopředsedo, dámy a pánové,
dovolím si navrhnout nový bod našeho programu,
který by bylo vhodné zařadit před
interpelace, a sice volbu členů Nejvyššího
kontrolního úřadu. Připomínám,
že rozpočtový výbor tuto volbu velmi
pečlivě připravil, takže by mohla proběhnout
řádně. Důvodem je to, že jsme
přijali zákon, zvolili jsme prezidenta a viceprezidenta
a je nanejvýš žádoucí, aby tento
úřad začal co nejrychleji pracovat.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
za přednesení tohoto návrhu i s upřesněním,
že by byl zařazen tento bod - v případě
souhlasu - před bod interpelace.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku! 87.
Kdo je proti? 19.
Tento návrh byl přijat.
Dámy a pánové, dalším bodem našeho
pořadu je
Odůvodnění předloženého
návrhu zákona, který jste obdrželi jako
sněmovní tisk 299, se ujme pan poslanec Matulka.
Prosím ho, aby se ujal slova.
Poslanec Dalibor Matulka: Vážený pane
předsedající, vážený pane
předsedo, dámy a pánové, odůvodnění
se musím ujmout já, neboť pan doktor Řezáč,
který původně měl funkci navrhovatele
plnit, bohužel musel odejít. Tato funkce tudíž
zbývá na mně.
Jak je vám jistě známo, byly ve sněmovních
výborech projednány nejprve zásady námi
navrhované novely, k těmto zásadám
byly vzneseny mnohé připomínky, z nichž
jsme při zpracování vycházeli.
Domnívám se, že smysl našeho návrhu
je dostatečně zřejmý z důvodové
zprávy a není tedy nutné, abych jej nyní
z tohoto místa nějak obsáhle rozváděl.
Omezím se proto jen na několik poznámek,
ale rád bych na úvod rozpravy sám rád
přednesl drobnější pozměňovací
návrhy spíše legislativního charakteru.
Nyní budou následovat jednotlivé poznámky.
U bodu č. 2 bych chtěl upozornit, že aniž
by při projednávání zásad ve
výborech byly vzneseny proti tomuto bodu závažnější
připomínky, sami jsme se rozhodli upřesnit
svůj návrh tak, aby cíle navrhované
úpravy bylo dosaženo vhodnějším
způsobem. Rozhodli jsme se proto raději nově
definovat samostatnou skutkovou podstatu trestného činu.
Jedná se o útok na osobu odpovědnou za bezpečnost
v hromadné přepravě osob.
Původně jsme navrhovali vrátit tyto osoby
do okruhu veřejných činitelů, ale
při zpracování paragrafovaného znění
jsme si uvědomili, že postavení veřejného
činitele nepřísluší pouze zvýšená
ochrana podle trestního zákona, ale že s tímto
postavením by musely korespondovat i určité
pravomoci a povinnosti veřejného činitele,
což ovšem již úpravou trestního zákona
samotného provést nelze.
Přitom záměrem navrhovatelů je ve
skutečnosti pouze dosažení zvýšení
trestní ochrany těchto osob, nikoli to, aby se zmíněné
osoby skutečně staly veřejnými činiteli
se vším všudy.
Domníváme se, že společenský
zájem na nerušeném plnění povinností
osob odpovídajících za bezpečnost
cestujících při hromadné dopravě
je dostatečně zřetelný a zaslouží
si tuto úpravu trestního zákona. Vzhledem
k tomu, že postavení těchto osob považujeme
za poněkud odlišné než u veřejných
činitelů, navrhujeme i nižší trestní
sazbu, která se nám v tomto případě
jeví jako přiměřená.
Pokud jde o bod 3, jedná se o nepříliš
rozsáhlou textovou úpravu, podle našeho návrhu
ale obsahově velmi významnou. Při projednávání
zásad bylo poslanci namítáno, že navrhovaná
úprava původně formulovaná jako nová
skutková podstata samostatného trestného
činu je zbytečná, neboť sledovaný
společenský zájem je dostatečně
pokryt již stávajícím textem §
158. Jsme přesvědčeni, že tomu tak není,
neboť § 158 používá ve vymezení
subjektivní stránky trestného činu
pouze termínu "škoda" a "neoprávněný
prospěch".
Jak však uvádíme v důvodové zprávě,
po novelizacích zákona č. 175/1990 Sb., a
557/1991 Sb., nutno oba tyto pojmy vykládat pouze v materiálním
slova smyslu. Je proto, podle našeho názoru, nezbytné
znění § 158 upravit.
Vycházím z toho, že při výkladu
určitých pojmů lze vycházet z judikatury
pouze do doby, než je proveden dostatečný výklad
zákonem samotným. Protože oběma zmíněnými
novelami, které jsem zde citoval, k definici pojmu došlo,
je nutno dřívější judikaturu
opustit a vycházet ze zákonné definice.
Pokud jde o bod 4, chci upozornit na skutečnost, že
oproti původně navrhované zásadě
jsme poněkud změnili systematické zařazení,
původně jsme navrhovali samostatný nový
odstavec, a to vzhledem k tomu, že navrhujeme stejnou trestní
sazbu, která je jinak použita pro způsobení
značné újmy na životní prostředí.
Jsme totiž přesvědčeni, že míra
společenské nebezpečnosti tohoto jednání
je natolik vysoká, že co do výše trestní
sazby by měla se způsobením značné
újmy na životní prostředí korespondovat.
Poměrně značné rozmezí této
trestní sazby, je tam jeden rok až šest let,
také dobře umožňuje, aby soud podle
okolností případu. při svém
rozhodování mohl odstranit případnou
přílišnou tvrdost, nebo naopak přílišnou
benevolenci.
Domnívám se, že by toto úvodem mohlo
stačit jako slovo navrhovatele, a prosím, abych
později mohl dostat příležitost, abych
hned na začátku rozpravy mohl vznést některé
drobnější pozměňovací
návrhy.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Matulkovi a dávám slovo společné
zpravodajce výboru paní poslankyni Petře
Buzkové, aby nám odůvodnila předloženou
společnou zprávu, kterou jsme obdrželi jako
sněmovní tisk 439.