Místopředseda PSP Pavel Tollner: Ano. Než
tak učiníme, pohled do sněmovny mě
nutí zrušit vaši prezentaci a požádat
vás znovu, abyste se přihlásili.
Vážené poslankyně, vážení
poslanci, nyní budeme hlasovat o celém vládním
návrhu zákona o druhém zvýšení
důchodů v roce 1993 a zvýšení
důchodů přiznávaných v roce
1994 podle sněmovního tisku 481 ve znění
společné zprávy výborů Poslanecké
sněmovny podle sněmovního tisku 514. Jde
o 166. hlasování.
Kdo s návrhem souhlasí, ať zvedne ruku!
Kdo je proti?
Kdo se zdržel hlasování?
166. hlasování dopadlo tak, že 152 poslanců
bylo pro, nikdo nebyl proti a nikdo se nezdržel. Děkuji
vám.
Konstatuji, že zákon byl přijat.
Děkuji panu ministru Vodičkovi.
Přistupujeme k dalšího bodu programu, kterým
je
Hlásí se pan poslanec Honajzer. Uděluji mu
slovo.
Poslanec Jiří Honajzer: Pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte mi, abych požádal
v tomto okamžiku před projednáváním
tohoto návrhu zákona o 15minutovou přestávku
pro jednání poslaneckých klubů.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Je zde procedurální návrh na jednání
klubů. Ze své pravomoci řídícího
schůze přerušuji naši schůzi na
15 minut, to je do 15.45 hodin. Prosím o dochvilnost.
(Schůze přerušena v 15.28 hodin.)
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Dámy
a pánové, budeme pokračovat v našem
jednání. Budeme projednávat návrh
poslance Jiřího Payna a dalších na vydání
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 40 z r. 1993 Sb., o nabývání
a pozbývání státního občanství
České republiky.
Návrh zákona jste obdrželi jako sněmovní
tisk č. 473 a společnou zprávu výborů
k němu jako sněmovní tisk 512.
Prosím vás všechny, abyste se znovu zaregistrovali.
Děkuji.
Za skupinu navrhovatelů odůvodní předložený
návrh pan poslanec Jiří Payne, kterého
prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Jiří Payne: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně, vážení kolegové, myslím,
že máte ještě v živé paměti
období ke konci minulého roku, kdy jsme schválili
zákon, který posléze dostal č. 40
- zákon o nabývání a pozbývání
státního občanství. Dodnes jsem přesvědčen,
že to je jeden ze zákonů, který patří
k těm kvalitnějším a myslím,
že byl tehdy Ministerstvem vnitra docela dobře připraven.
Nicméně, objevily se určité detaily,
které jsme tehdy mohli těžko předvídat.
Proto jsme, . spolu s některými kolegy, předložili
návrh, který se pokouší některé
z těchto technických nedostatků odstranit
novelizací. Samozřejmě, že jako u každého
problému je možné do nekonečna zjišťovat
další singulární případy,
které se vyskytnou 4krát či 5krát
za 10 let, ale přesto může mít někdo
pocit, že by měly být upraveny v zákoně.
Tak se tomu stalo i v tomto zákoně a musím
říci, že i během včerejšího
dne jsme ještě dostali ještě další
podněty k tomuto zákonu.
Zároveň ovšem, pokud jsem byl informován,
tak výbor pro lidská práva a národnosti
se ujal myšlenky, že by připravil novelizaci,
která by se zabývala některými z těchto
speciálních věcí, které mají
určitý humanitární aspekt. To je to,
co nám nyní nabízí postupovat s tímto
návrhem pragmatickou cestou. Jádrem tohoto zákona
je, řekl bych, § 18 a), který občanům
se slovenským občanstvím, kteří
ovšem mají trvalý pobyt u nás a je jim
přes 60 roků, zjednodušeným režimem
udílí možnost získat občanství.
Chtěl bych říci, že je to jednak věc,
kterou bychom měli udělat s ohledem ke stáří,
a za druhé my jim tím umožníme zúčastnit
se druhé vlny kupónové privatizace. Pokud
si na začátku druhé vlny vyřídí
na základě této novelizace občanství,
mohou se jí zúčastnit. Z tohoto důvodu
bych toto považoval za jádro této novelizace.
Vedle toho jsme ovšem narazili na některé nedostatky
z praxe. Jde o případ, který je popsán
v důvodové zprávě - to, že po
propuštění z výkonu trestu, který
trval více než 5 let, přihlásí
se nám bývalí vězňové
o občanství a dostanou ho, zatímco byl-li
někdo ve výkonu trestu 1 měsíc, tak
občanství nedostane, a musí se podrobit podle
situace komplikovanějšímu režimu zahlazení
trestu, jak stanoví trestní zákon.
Proto bylo v § 7 navrženo v odst. 1, písm. c),
vypustit určitá slova z původní dikce.
Slova, která se dotýkají 5ti leté
lhůty a ponechat tento režim otevřený
pro posuzování právě formou zahlazení
trestu, což provádí soud. A po mém soudu,
když soud řekne, že někdo má čistý
rejstřík, pak nevidím důvod, proč
by mu Ministerstvo vnitra nemělo udělit občanství
už čistě formálním způsobem.
Rozhodovací pravomoc je tím přenesena z Ministerstva
vnitra na nezávislé soudy a to je trend, který
si myslím, že můžeme podpořit.
Zcela otevřeně přiznávám, že
doplnění bodu g) v § 11 odst. 1 i ve mně
samotném vzbuzuje jisté otazníky a předkládám
to sněmovně k posouzení, k diskusi a k rozhodnutí
hlasováním. Kromě toho za takový poslední
významnější bod tohoto návrhu
považuji téměř na konci ustanovení
o tom, že lhůty pro vyřízení
žádosti o občanství může
vláda prodloužit až o 6 měsíců.
Pokud vím, určitý nápor žádostí
o občanství dosud ještě nebyl administrativně
zvládnut, a proto se domnívám, že lhůta
až 6 měsíců nám umožňuje
poměrně snadno, nebo ministerstvu vnitra umožňuje
poměrně snadno, tuto situaci zvládnout. Tolik
asi k tomuto návrhu.
Vláda v některých směrech výrazně
vylepšila formulace. Zejména, když se jednalo
o šestiměsíční lhůty,
ve stanovisku vlády je nepochybně lepší
formulace. Na druhé straně jsme se v několika
málo bodech s vládou zcela nesešli a pokud
je mi známo, společná zpráva se drží
vládního stanoviska. Vědom si citlivosti
této problematiky, byť bych nejraději teď
bojoval třeba za písm. c) § 7 odst. 1, nečiním
tak, protože vnímám odpovědnost za takto
citlivou věc a nechtěl bych postupovat v rozporu
s vládou. Děkuji.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
zástupci navrhovatelů a nyní dávám
slovo společnému zpravodaji výborů
Poslanecké sněmovny panu poslanci Josefu Ježkovi,
aby nám odůvodnil předloženou společnou
zprávu výborů.
Poslanec Josef Ježek: Vážený pane
předsedající, dámy a pánově,
příslušný návrh novely zákona
o nabývání a pozbývání
státního občanství České
republiky projednaly 4 výbory Poslanecké sněmovny
- výbor ústavně právní, branný
a bezpečnostní, výbor petiční,
pro lidská práva a národnosti a zahraniční
výbor. Společná zpráva vlastně
obsahuje úplné znění novely.
Při projednávání ve 4 výborech
sněmovny vznikl jediný důležitý
rozpor. Totiž branný a bezpečnostní
výbor navrhuje k bodu 2 na straně 2 vypustit písm.
g). Mám k dispozici usnesení branného a bezpečnostního
výboru č. 72/93, ze kterého vyplývá
věcný obsah určitých pochybností,
respektive důvody, proč tento výbor nedoporučuje,
aby v námi eventuálně schválené
novele zákona byl zachován odst. g) § 11 ve
znění společné zprávy. Toto
usnesení zní takto:
"Branný a bezpečnostní výbor
doporučuje vládě České republiky,
aby v případě dalších přesídlovacích
akcí občanů cizích zemí do
České republiky velmi pečlivě vážila
i bezpečnostní rizika takových akcí
a dále aby stanovila podmínky, za kterých
se tyto akce budou realizovat s tím, že garančním
ministerstvem za přesídlovací akce by mělo
být ministerstvo vnitra ve spolupráci s jinými
určenými ministerstvy."
Je tu prostě určité riziko kompetenčních
nesrovnalostí, zejména v případě
organizování přesídlovacích
akcí. Čili, toto je jediný problém,
který s projednáváním návrhu
zákona vznikl ve 4 výborech.
Mohu se odvolat pouze na vystoupení předřečníka,
zástupce navrhovatele, že v těchto věcech
pravděpodobně nejlepším vodítkem
pro nás všechny je přidržet se stanoviska
vlády. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Nyní otevírám rozpravu, do které se
již písemně přihlásili páni
poslanci Matulka a Grulich. Prosím, pane poslanče,
k řečništi. Prosím o písemné
přihlášky do rozpravy.
Poslanec Dalibor Matulka: Vážený pane
předsedající, pane předsedo, dámy
a pánové, k předloženému tisku
společné zprávy mám několik
doplňujících, respektive pozměňovacích
návrhů. Nejdříve bych je přečetl,
posléze zdůvodnil.
První můj doplňovací návrh
zní takto: v čl. 1. se za uvozující
větu doplňuje nový bod 1 s tím, že
ostatní se přečíslují. Ten
zní:
"1. § 6 se zrušuje."
Další doplňovací návrh: Za bod
3, po přečíslování by to byl
bod 4, se vkládá nový bod 4 a nový
bod 5, po přečíslování by to
tedy byly zřejmě body 5 a 6, které znějí:
"4. § 18 odst. 1 písm. a) zní: za a) má-li
trvalý pobyt na území České
republiky,
5. v § 18 odst. 1 se ustanovení pod písm. c)
zrušuje."
Nyní bych rád zdůvodnil tyto mé návrhy.
Zákon o nabývání a pozbývání
státního občanství České
republiky ve stávající podobě obsahuje
výraznou disproporci v podmínkách získávání
tohoto občanství mezi skupinou osob, které
údajně podle § 6 byly občany ČSFR,
ale neměly republikové občanství.
To na jednu stranu, a na druhou stranu skupinou osob uvedenou
v § 18, to je občanů Slovenské republiky.
Zatímco prvé zmíněné skupině
osob postačuje k získání občanství
České republiky pouhé prohlášení
bez jakýchkoliv omezujících podmínek,
občané Slovenské republiky musí splňovat
kromě své vlastní volby další
podmínky uvedené v § 18, to jest musí
mít na území České republiky
nejméně dvouletý nepřetržitý
trvalý pobyt a musí splňovat podmínky,
že takový občan nesměl být v
posledních 5 letech odsouzen pro úmyslný
trestný čin.
Ve zmíněné disproporci, která vlastně
znamená rozličnou míru práv občanů
bývalé československé federace, spatřuje
náš poslanecký klub i já výraznou
nespravedlivost.
Uvědomuji si, jaké to byly věcné důvody,
které vedly ke stanovení omezujících
podmínek pro občany Slovenské republiky.
Nemohu však souhlasit se způsobem, jakým se
snaží zákon o nabývání
českého občanství řešit
snahu o omezení migrace určité skupiny osob
ze Slovenské republiky.
Zákon o nabývání a pozbývání
občanství ve svém § 18 totiž asi
nevzal na vědomí, že až do 31. 12. 1992
měli všichni českoslovenští občané
stejná práva, stejné povinnosti na celém
území ČSFR. Zejména měli nezadatelné,
nepromlčitelné a nezrušitelné právo
pobytu a pohybu na celém území ČSFR.
Jsem přesvědčen, že tedy zánik
ČSFR a vznik dvou samostatných států
může, a pochopitelně i musí, přimět
občany k rozhodnutí, ve které z těchto
dvou republik chtějí nadále žít.
Nemůže jim ale k tomuto jejich rozhodnutí zákonem
nově stanovit další omezující
podmínky, tak jako to může udělat u
občanů jiných cizích států.
Pokud jde o přednesený návrh na vypuštění
§ 6 ze zákona, kromě již zmíněné
disproporce ve srovnání s podmínkami v §
18, chci ještě poukázat na to, že samotný
předpoklad § 6, že existují občané
federace, kteří nezískali občanství
některé z republik, je po právní stránce
přinejmenším problematický.
Kdo ví, jak se vyvíjela právní úprava
občanství federálního a republikového,
od okamžiku vzniku federace až do jejího zániku,
může směle zapochybovat o věcné
správnosti tvrzení obsaženého v §
6.
Domnívám se, že v hektické době
vzniku tohoto zákona, ostatně navrhovatelům
při konstrukci § 6 ležel na srdci poněkud
jiný zájem než nezpochybnitelnost a správnost
tohoto paragrafu.
Vzhledem k tomu, že nyní již v takto hektické
době a situaci nejsme, měli bychom se pokusit odstranit
chybičky, které se nám tehdy všem společně
do zákona vloudily. Zákon bychom se měli
pokusit v tomto směru napravit. Proto vás žádám
o podporu mých pozměňovacích návrhů.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji,
pane poslanče. Prosím pana poslance Grulicha o jeho
vystoupení. Připraví se pan poslanec Pavela,
dále poslankyně Kadlecová.
Poslanec Václav Grulich: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
pane ministře, dámy a pánové, je nesporně
kladný počin, že přichází
návrh na novelu zákona o státním občanství.
Tento zákon skutečně obsahuje, jak budu hovořit
dále, řadu věcí, které staví
občana do nerovné, neplnoprávné a
nezákonné situace.
Je ovšem nutno vzít v úvahu, zda daná
nebo přednesená novela není jen dalším
příštipkem na nedokonalém zákonu,
protože je třeba zvážit, zda tím,
že odstraňujeme u některých občanů,
v tomto případě u starší kategorie,
nesrovnalosti a protiprávnosti, které v zákoně
jsou obsaženy, jestli tím nestavíme ty druhé
občany, tzn. tu mladší kategorii (v tomto případě
řádově pod 60 roků) do ještě
horší podoby.
Všeobecně platí zásada, rozpadne-li
se stát, potom státní příslušníci
zaniklého útvaru se automaticky stávají
občany toho státu vzniklého z bývalého
státního útvaru, na jehož území
jsou trvale usídleni. Tímto způsobem se mimochodem
postupovalo i při rozpadu Rakousko-Uherska v roce 1918,
kdy se Československo smlouvou v San German z 10. 9. 1919
muselo zavázat dohodovým mocnostem, že automaticky
udělí občanství všem bývalým
rakousko-uherským státním příslušníků,
kteří ke dni 1. 1. 1910 měli domovské
právo v některé obci na území
ČSR a neztratili je po tomto datu. Rovněž roku
1939 při roztržení Československa se
postupovalo obdobně. Vycházelo se zkrátka
ze situace, kdy rozhodující bylo domovské
právo. (Vynechám zdůvodňování
a uvádění příkladů,
protože bych se nevešel do vymezené řečnické
lhůty, i když to bude na škodu logice a odůvodnění
mých návrhů.)
Z toho důvodu je třeba přiznat a říci,
že zákon ČNR č. 40/1993 Sb., o státním
občanství České republiky je bohužel
diskriminační a porušující lidská
práva, protože z řádných československých
občanů trvale usídlených mnohdy několik
desetiletí na území České republiky
udělal proti jejich vůli cizince.
Zákon, který jsem citoval, totiž vychází
nikoli z principu trvalého usídlení, ale
z principu místa narození. Navazuje tak sice na
zákony o republikovém občanství z
doby federace, konkrétně v českém
případě zákon č. 165/1968 Sb.
a zákon ČNR č. 39/1969 Sb., ale v žádném
případě nesplňuje ty podmínky,
o kterých jsem hovořil před chvílí
a neodstraňuje nedostatky, které svým vznikem
a navozením způsobil.
Je třeba říci, že tento princip byl
vtažen do značné míry i na děti,
jejichž rodiče sice byli československými
občany, ale měli občanství různých
republik.
Hovoří se často o právu opcí,
které bylo zmíněnými zákony
navozeno. Ovšem je třeba si přiznat, že
v době, kdy fungovala čs. federace a kdy se nerozhodovalo
a nerozlišovalo, kdo je jakým občanem, zda
je občan České republiky anebo Slovenské
republiky, ať to bylo v právu volebním, v právu
být volen anebo v dalších právech, že
samozřejmě toto opatření nenutilo
občany, aby právo opce uplatnili. Odvolávat
se proto dnes na občanství některé
z republik je, promiňte mi, jasné pokrytectví.
Je jasné, že jestliže dnes neplatí, že
občan České republiky má na území
Slovenské republiky stejná práva a povinnosti
jako občan Slovenské republiky a opačně,
potom není možné argumentovat tím, že
tento občan měl možnost využít
opčního práva už v roce 1969.
Navrhovaná novela, kterou nám zde navrhovatelé
přednesli, se týká v podstatě jen
osob starších šedesáti let a těch,
kteří se narodili na Slovensku do 31. 12. 1939 a
jeden z jejich rodičů byl narozen na území
České republiky, přičemž úleva
spočívá v tom, že nemusejí předkládat
potvrzení o vyvázání se z občanství
Slovenské republiky. Fakticky je jim vlastně tolerováno
dvojí státní občanství.
A tady dochází k tě diskriminaci vůči
občanům ostatním. Ať jsou to občané,
kteří žijí léta a desítky
let v manželství v České republice,
byli narozeni na Slovensku, anebo jsou to děti rodičů,
kteří služebně byli zaměstnáni
určitá léta ve Slovenské republice,
nebo tam pobývali z jiných důvodů
a které se narodily na slovenském území.
Z toho důvodu chci přednést dva návrhy.
Jeden poněkud rozsáhlejší, druhý
- pokud by nebylo možné přijmout první
nebo by nebyla vůle ho přijmout umírněnější.
První návrh by zahrnoval úpravu v podstatě
podle slovenského vzoru, ovšem s tím rozdílem,
že by se týkal jen těch osob, které
k 31. 12. 1992 trvale bydlely na území České
republiky. Novelu by bylo možné formulovat takto:
"Osoby, které jsou ke dni platnosti tohoto zákona
státními příslušníky Slovenské
republiky, mohou získat občanství České
republiky prohlášením k 31. 12. 1993, pokud
ke dni 31. 12. měly trvalý pobyt na území
České republiky a neztratily jej po tomto datu a
byly k 31. 12. 1992 státními občany ČSFR."
Novela přednesená navrhovateli obsahuje i podmínky
zachovalosti. O těch je možné diskutovat, je
možné je ponechat. Je možné hovořit
i o další problematice, o trestnosti, netrestnosti,
která se tam objevuje. Myslím, že se o tom
zmínil i kolega Matulka. Je třeba ovšem vycházet
z rovnosti občanů, i když je jasné,
proč se to v tomto zákoně a v novele objevuje.
Je třeba zase uvažovat, jestli je tento princip rovný
pro všechny . občany a jestli, protože někdo
byl trestán, trest si odpykal, i když ten požadavek
vůči veřejnosti je populární
a víme, že se z velké části například
týká romského etnika, skutečně
splňujeme požadavky Listiny základních
práv a svobod a jestli se tady nedopouštíme
určité diskriminace.
Nebudu rozvádět, protože času je málo,
postup, jakým by měli občané, o kterých
jsem hovořil, získávat státní
občanství České republiky. Je třeba
ovšem ještě říci, že pokud
by tento občan podepsal prohlášení a
žádal o občanství České
republiky, mohlo by se současně požadovat prohlášení,
že se vzdává občanství Slovenské
republiky a že občanství SR by pro něho
nebylo v našem svazku efektivní, tzn. že by nemohl
žádné výhody z tohoto titulu uplatňovat
a platila by pro něj všechna opatření
platná pro občany České republiky.
Co se týče požadavku dvouletého pobytu,
pokud by ho nebylo možné zrušit, protože
i ten je svým způsobem nelogický, je potom
třeba trvat aspoň na tom, aby se nevztahoval na
osoby, které do 31. 12. 1992 uzavřely sňatek,
jestliže jeden z manželů je občanem ČR,
a na děti z takových manželství, respektive
na nemanželské děti, kdy jeden z rodičů
je občanem České republiky.
Pokud by nebylo možné přijmout tuto zásadu,
kterou bych pokládal za odpovídající
Listině práv a svobod a mezinárodnímu
úzu, je možnost se zamyslet nad mírnějším
návrhem. Tento návrh by mohl znít takto:
"Občané Slovenské republiky, jejichž
jeden z rodičů se narodil na území
České republiky nebo je občanem České
republiky nebo pokud jejich manžel či manželka
je občanem České republiky, mohou si zvolit
občanství České republiky prohlášením,
pokud ke dni 31. 12. 1992 byli občany ČSFR a měli
trvalý pobyt na území České
republiky a neztratili jej po tomto datu do dne nabytí
platnosti tohoto zákona."
Bylo by třeba ještě dodat, že na osoby,
které byly k datu 31. 12. 1992 občany ČSFR,
by se před vyřízením jejich žádosti
o udělení občanství České
republiky nemělo hledět jako na cizince, měli
bychom se rozhodnout, že do té doby tyto osoby požívají
všech práv a povinností občanů
ČR s výjimkou aktivního a pasívního
volebního práva. Nemělo by se jim tedy odpírat
např. vydávání dokladů, i když
třeba prozatímních. Máme zde celou
velkou kategorii občanů, kterým nejsou vydávány
pasy, kterým nejsou vydávány další
doklady, které jsou nezbytné pro to, aby tento člověk,
tento občan mohl uplatňovat svá nejzákladnější
práva, jako je právo např. svobodného
pohybu, svobodně cestovat atd.
Základem mého návrhu je snaha odstranit křivdy,
které se staly rozdělením rodin, nerozdělovat
rodiny a nediskriminovat lidi, občany tohoto státu,
kteří rozdělení tohoto státu
na dva nezavinili a nijak se na něm nepodíleli.
Je to nejen nehumánní, je to i nezákonné.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji,
pane poslanče. Prosím pana poslance Pavelu, aby
se dostavil k řečništi. Připraví
se paní poslankyně Kadlecová, potom pan poslanec
Ortman.
Poslanec Josef Pavela: Pane předsedající,
paní poslankyně, páni poslanci, mezi připomínkami
k projednávané novele zákona, které
došly na výbor petiční, pro lidská
práva a národnosti a možná i mnohým
z vás, byla i žádost předsedkyně
Fondu ohrožených dětí dr. Vodičkové.
Dr. Vodičková žádala, aby novela řešila
i státní občanství dětí
v České republice odložených. Ve svém
podání navrhovala i konkrétní znění
příslušných návrhů. Výbor
petiční, pro lidská práva a národnosti
se tímto problémem za přítomnosti
zástupce ministerstva vnitra velmi podrobně zabýval
a došel k názoru, že záležitost je
opravdu nutné řešit. Nebylo však možné
vzhledem ke krátké době vypracovat takový
návrh, který by byl v souladu se všemi právními
normami našeho i mezinárodního práva.
Výbor proto k tomu přijal usnesení a pověřil
mě, abych Poslaneckou sněmovnu seznámil s
tou částí usnesení, která se
dané problematiky dotýká, což teď
právě hodlám učinit. Cituji 4. bod
usnesení: "Výbor zmocňuje předsedu
výboru, aby informoval Poslaneckou sněmovnu, že
výbor petiční, pro lidská práva
a národnosti ve spolupráci s pracovníky ministerstva
vnitra, ministerstva spravedlnosti a ministerstva zahraničních
věcí, se zástupci Fondu ohrožených
dětí, případně s dalšími
zájemci z řad poslanců i odborníků
připraví návrh novely zákona o státním
občanství, která by řešila problematiku
státního občanství dětí
v České republice odložených. "
Konec citovaného usnesení. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Pavelovi a prosím paní poslankyni
Kadlecovou.
Poslankyně Milada Kadlecová: Vážené
kolegyně a vážení kolegové, cítím
určitou povinnost jako poslankyně branného
a bezpečnostního výboru, který jako
jediný doporučil jednomyslně vypuštění
písm. g) v zákoně o státním
občanství, to znamená je to písm.
g), které rozšiřuje § 11 zákona
40 o udělování státního občanství,
a je to §, kde by toto písm. g) vlastně rozšiřovalo
další výjimku z výjimek, které
již v tomto zákoně jsou stanoveny.
Byla bych ráda, abychom si uvědomili, že veškeré
výjimky, které jsme zatím tady odsouhlasili,
se nám vždycky vrátily a byly kritizovány
jak ze strany občanů, tak vlastně nakonec
ještě i ze strany nás, poslanců. Proto
bych velice vás prosila o to, abychom zvážili
zařazení tohoto písm. g), protože kolem
něho je skutečně spousta nejasností,
a až se ujasní mezi zahraničním výborem
a mezi branným a bezpečnostním výborem
kompetence, které jsou vlastně nyní jenom
na ministerstvu hospodářství, které
řídí tyto přesídlovací
akce a podle našeho názoru by se o ně mělo
vlastně dělit ministerstvo vnitra a ministerstvo
zahraničních věcí, potom bychom jistě
vyřešili i otázku našich českých
občanů v cizích zemích. Ale měli
bychom to udělat po zralém uvážení,
abychom se nedopustili zase nějaké výjimky,
kterou bychom museli zase znovu pracně napravovat.
Chtěla bych jenom k tomu říci, že pobyt
našich přesídlenců, kteří
k nám byli pozváni vládou z černobylské
oblasti, je vlastně už upraven nebo zvýhodněn
natolik, že jim velká újma nehrozí.
Ministerstvo vnitra jim okamžitě udělilo trvalý
pobyt, z kterého vyplývá spousta dalších
výhod, které mohou u nás užívat.
To znamená po novele zdravotního pojištění
jsou děti pojištěné, rodiny pojištěné.
Ministerstvo školství vyhláškou stanovilo,
že těmto dětem i studentům bude poskytována
normální péče, tak jako našim
občanům. Proto se domnívám, že
se k těmto lidem nebudeme chovat - řekla bych -
nečestně, nebo nebudeme bránit něco,
co jsme jim kdysi slíbili, ale pouze upravíme ty
podmínky, aby opravdu jejich pobyt potom u nás byl
trvale legalizovaný.
Jenom na dokreslení malé nesrovnalosti, která
zde již nyní je: Bylo usnesení vlády,
které stanovilo, že tyto přesídlovací
akce budou probíhat ještě v roce 1993, a byly
stanoveny podmínky, za kterých sem tito lidé
přijdou. V prvním odstavci je stanoveno, že
musí být české národnosti.
Pak jsou ještě pochopitelně další
podmínky. Ze zprávy, kterou jsem získala
na ministerstvu hospodářství, zcela jasně
vyplývá, že jedna čtvrtina těchto
přesídlenců není české
národnosti. Jsou tam národnosti ukrajinské,
ruské, polské. Proto již tady je jedna nesrovnalost,
která by pro nás měla být alarmující
a opravdu bychom měli tuto akci vyhodnotit jak po stránce
dodržování pravidel, tak po stránce
bezpečnostní, tak i hospodářské,
abychom věděli, i kolik nás toto také
stojí.
Proto bych vás velmi prosila, abyste se přiklonili
k přijetí novely tohoto zákona, ale po prozatímním
vypuštění písm. g), které by
se upravilo v následující novele, která
se připravuje. A jistě to bude ku prospěchu
nás všech. Děkuji.