Předseda PSP Milan Uhde: Viděl jsem, že
pan poslanec Šimánek chce zpřesnit, ale upouští
od svého přání, považuje vysvětlení
pana poslance Pavely za dostatečné. Budeme tedy
hlasovat o prvním z obou alternativních návrhů
pana poslance Šimánka. Je tomu tak, pane poslanče
Pavelo? (Ano.) Je to 45. hlasování.
Táži se sněmovny, kdo podporuje první
z návrhů pana poslance Šimánka, ať
to dá najevo. Hlasování bylo zahájeno.
Kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku.
Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo se zdržel hlasování?
Hlasování bylo ukončeno.
Pro 126, proti 3, zdrželo se 11. 71hlasové nadpoloviční
většiny přítomných bylo dosaženo,
návrh pana poslance Šimánka byl přijat.
Poslanec Josef Pavela: Pane předsedo, třetím
vystupujícím byl pan poslanec Hirš, který
ovšem nepodal žádný pozměňovací
návrh, takže je možno hlasovat o usnesení
jako celku. Domnívám se, že není třeba
číst změny, které byly odhlasovány
při projednávání jednotlivých
bodů a doporučuji, aby bylo hlasováno o usnesení
jako celku.
Předseda PSP Milan Uhde: Můžeme hlasovat
o usnesení jako celku v případě, že
nikdo z Poslanecké sněmovny nebude toho názoru,
že je třeba usnesení ještě jednou
přečíst, aby bylo připomenuto jeho
znění po včlenění pozměňovacích
návrhů. Přeje si to někdo, nebo stačí
sněmovně to, jak byla věc vysvětlena
a pochopena během hlasování? Vidím,
že ano, budeme tedy hlasovat o celém usnesení.
Kdo souhlasí s předneseným návrhem
usnesení, tak jak bylo upraveno přijetím
pozměňovacích návrhů, ať
to dá ve 46. hlasování na této schůzi
najevo tím, že stiskne příslušné
tlačítko a zvedne ruku. Hlasování
bylo zahájeno. Kdo je pro? Kdo je proti? Kdo se zdržel
hlasování? 46. hlasování bylo ukončeno.
Pro 122, proti 3, zdrželo se 14, nehlasoval 1. Bylo dosaženo
nadpoloviční 71hlasové většiny
přítomných. Usnesení bylo přijato.
Děkuji panu poslanci Pavelovi, děkuji také
panu ministru Rumlovi. S procedurálním návrhem
se hlásí pan místopředseda Vlach.
Dám mu příležitost, aby tento návrh
přednesl. Pane místopředsedo, prosím.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vážený
pane předsedo, vážení členové
vlády, dámy a pánové, chtěl
bych vás požádat, abyste zvážili
procedurální návrh, který se chystám
přednést. Vzhledem k tomu, že jsme bod 3 neprojednali,
ale přesunuli až za bod 17., chtěl bych dát
sněmovně ke zvážení, zda bychom
nyní neprojednali, tak jak postupujeme v programu, bod
10, potom udělali 30 minut přestávku na to,
aby bylo možno se připravit k projednávání
bodu označeného v návrhu pořadu jako
bod 7, tedy zprávy o bezpečnostní situaci
v České republice.
Jsem si vědom toho, že zde zazněla poznámka,
že jsme dostali určitý dodatek. Poté,
co jsem se do něj podíval, se domnívám,
že tak úplně nesouvisí s tím,
co bylo předneseno v první polovině.
Můj návrh není veden ničím
jiným než tím, že se domnívám,
že bychom měli využít čas, který
zde je, dnes alespoň do 17.30 nebo do 17.45 hodin. To není
tendence cokoliv urychlit. Situace se nijak nezmění.
Domnívám se, že by bylo možné seznámit
se zhruba s textem ještě ve zbývajících
45 minutách.
Abych to zestručnil, můj návrh zní
projednat bod 10.
Po třicetiminutové přestávce zahájit
projednáváním bodu v návrhu programu
původně označeném jako bod 7. Přestávka
by kromě jiného byla využita na přivolání
členů vlády, které sněmovna
chce mít ve sněmovně, kdy se tento bod bude
projednávat.
Předseda PSP Milan Uhde: Pane místopředsedo,
dovolte mi ex praesidio jednu otázku. Bod osmý rezignace
členů prezidia - je také připraven
k projednání. Znamená to, že ho doporučujete
vynechat?
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pane
předsedo, nemám upravený pořad.
Předseda PSP Milan Uhde: Jste pro to projednat rezignaci
členů prezidia, pak ústavní soudce
a pak udělat pauzu na studium materiálu o bezpečnostní
situaci.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Ne.
Rezignaci členů, přestávku a potom
původní bod.
Předseda PSP Milan Uhde: Už je mi to jasné.
Děkuji.
Dám hlasovat o procedurálním návrhu,
ale předtím má slovo pan poslanec Výborný.
Poslanec Miloslav Výborný: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, rád
bych poprosil, aby dnešní schůze sněmovny
byla pokud možno ukončena v 18 hodin, neboť v
19 hodin má schůzi ústavně právní
výbor. Od včasného zahájení
této schůze odvisí i projednávání
zítřejšího pořadu schůze.
Byl bych nerad, aby byla - dejme tomu - v 17.45 hodin přivolána
vláda a po čtvrt hodině se tato věc
přerušovala. Tolik k návrhu pana místopředsedy
Vlacha.
Předseda PSP Milan Uhde: Ubezpečuji pana
předsedu ústavně právního výboru
Výborného, že jeho upozornění
jsem už dostal před schůzí a budeme
hledět, aby ústavně právní
výbor mohl v tomto termínu řádně
zasednout.
Nyní jde o procedurální návrh pana
místopředsedy Vlacha, abychom teď projednali
bod - "Rezignace členů prezidia Pozemkového
fondu České republiky", pak udělali
přestávku a po ní se věnovali bezpečnostní
situaci České republiky.
Má k tomu někdo nějakou technickou námitku,
než dám hlasovat? Žádnou nevidím.
Proto budeme hlasovat o procedurálním návrhu.
(č. 47)
Kdo podporuje procedurální návrh pana místopředsedy
Vlacha, ať to dá najevo příslušným
způsobem. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo se zdržel
hlasování?
Hlasování bylo ukončeno. Pro 88, proti 13,
zdrželo se 33, nehlasovalo 5 poslanců. Bylo dosaženo
nadpoloviční většiny 70 hlasů.
Návrh byl přijat.
Přistupujeme k bodu
K tomuto bodu pořadu prosím pověřeného
zástupce zemědělského výboru
pana poslance Macha, aby podal sněmovně potřebnou
informaci. Pane poslanče, prosím.
Poslanec Karel Mach: Vážený pane předsedo,
vážený pane místopředsedo, kolegyně
a kolegové, z pověření zemědělského
výboru podám informaci k tomuto bodu programu.
Prezidium Pozemkového fondu České republiky
je ze zákona 569/1991 Sb., o Pozemkovém fondu České
republiky ve znění jeho novely devítičlenné.
V současné době má 6 členů.
Z prezidia Pozemkového fondu odstoupil 11. ledna 1993 ing.
Jan Mrázek a dne 31. května 1993 jsem odstoupil
z prezidia Pozemkového fondu já osobně.
Tyto skutečnosti jsem v souladu s § 12 odst. 1 a 2
citovaného zákona oznámil předsedovi
Poslanecké sněmovny a týž den předsedovi
prezidia Pozemkového fondu, kterým je ze zákona
místopředseda vlády a ministr zemědělství
ing. Lux. Zatím tato skutečnost nebyla sněmovnou
vzata na vědomí a protože je nutné tak
učinit, dovoluji si navrhnout následující
usnesení:
"Poslanecká sněmovna bere na vědomí,
že pan ing. Jan Mrázek, CSc. a pan ing. Karel Mach
se vzdali členství v prezidiu Pozemkového
fondu České republiky."
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Machovi. Prosím ho, aby se posadil na místě,
kde sedávají navrhovatelé nebo zpravodajové,
a otevírám k jeho informaci rozpravu.
Kdo se do ní hlásí? Nikdo se nehlásí,
proto rozpravu uzavírám.
Budeme hlasovat o předloženém návrhu
usnesení, o rezignaci dvou členů prezidia
Pozemkového fondu České republiky tak, jak
usnesení zaznělo z úst pana poslance Macha.
(č. 48)
Kdo podporuje toto usnesení, ať to dá najevo
příslušným způsobem. Kdo je proti?
Kdo se zdržel hlasování?
Hlasování bylo ukončeno. Pro 111, proti nikdo,
8 se zdrželo, nehlasovalo 12 poslanců. Bylo dosaženo
nadpoloviční většiny 66 hlasů
potřebné pro přijetí tohoto usnesení.
Usnesení bylo přijato.
Děkuji vám a děkuji panu poslanci Machovi
za informaci a za návrh usnesení.
Nyní je 16 hodin. Vyhlašuji přestávku
do 16.30 hodin. Budeme pokračovat bodem zařazeným
původně jako bod pátý - "Zpráva
o bezpečnostní situaci v České republice".
Prosím o dochvilnost.
(Jednání přerušeno v 16.00 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 16.43 hodin.)
Předseda PSP Milan Uhde: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, budeme pokračovat. Odhlašuji všechny
ze záznamu a prosím, abyste se všichni přihlásili
k přítomnosti zasunutím magnetické
karty. Tím se zároveň dozvíme, zda
je nás dostatečný počet - 67 - abychom
mohli jednat. V této chvíli jsme schopni usnášení.
Děkuji všem, kteří pochopili situaci
sněmovny a zaujali svá místa.
Budeme podle schváleného procedurálního
návrhu probírat bod
Připomínám, že na 12. schůzi
Poslanecké sněmovny přednesl ministr vnitra
ústní zprávu o bezpečnostní
situaci v České republice a současně
byla všem poslancům rozdána "informace
o bezpečnostní situaci v České republice".
Poslanecká sněmovna poté přijala usnesení,
kterým přerušila projednávání
tohoto bodu pořadu do příští
schůze, uložila brannému a bezpečnostnímu
výboru zprávu projednat a předložit
návrh usnesení Poslanecké sněmovny
a požádala ministra financí, aby se zúčastnil
dalšího projednávání tohoto bodu
pořadu.
Táži se nyní pana ministra Jana Rumla, zda
si přeje ještě před otevřením
rozpravy upřesnit nebo doplnit svůj ústní
projev, který přednesl na minulé schůzi.
Ano, chce k tomu ještě něco podotknout. Žádám
proto pana ministra, aby zaujal místo u řečnického
pultu, a pana poslance Vladimíra Šumana prosím,
aby zaujal místo u stolku zpravodajů. Pan ministr
Ruml má slovo.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážený
pane předsedo, vážené paní poslankyně,
vážení poslanci, dovolil jsem si vás
obdařit dodatkem k Informaci o bezpečnostní
situaci v České republice, který komentuje
některé statistické ukazatele a dává
je do souvislostí. Druhým dodatkem budiž mé
ústní doplnění zprávy o bezpečnostní
situaci v České republice.
Bezpečnostní situace v České republice
je vážná, především proto,
že se nedaří zvrátit trend vzrůstající
kriminality. Ačkoliv nemůžeme hovořit
o tom, že kriminalita paralyzuje život společnosti
a rozvrací státní moc a destabilizuje mezilidské
vztahy, tak tím, že významně zasahuje
do lidské společnosti, do soukromé sféry
obyvatelstva, zpochybňuje právní jistoty
a vytváří pocit obecného ohrožení
a tak se stává politickým faktorem současného
transformačního období.
Řešení problémů, které
vyplývají z bezpečnostní situace a
především z faktu stálého růstu
kriminality, lze rozdělit do tří oblastí.
Za prvé jde o krátkodobá konkrétní
operativní opatření, jejichž cílem
je omezit v kriminalitou nejvíce zatížených
oblastech sledované druhy kriminální trestné
činnosti. Za druhé jde o koncepční
střednědobé aktivity legislativně
organizační. Za třetí jde o dlouhodobou
strategii řešení problémů kriminality
vycházející z teze, že policejní
represe sama o sobě nemůže tento problém
vyřešit.
Nejprve bych se zmínil o krátkých bezprostředních
opatřeních. Policie v této chvíli
vytváří konkrétní teritoriální
projekty k omezování určitých druhů
kriminality, včetně toho, že vytváří
speciální jednoúčelové týmy.
Tyto projekty budou hotovy do 31. 10. 1993 a budou také
jednotlivě podle své specifikace financovány.
Pomocným materiálem k těmto projektům
je zevrubná analýza kriminality v České
republice až do úrovně okresů. Je to
materiál, který je určen policejním
ředitelům jednotlivých útvarů.
Analyzuje kriminalitu řezem kvalitativním a kvantitativním
a zároveň je dokladem práce policie a jejího
řízení.
Dále jde o plošné posílení pořádkové
policie zvláštním nařízením
o zařazování nových policistů
do oblasti tzv. čisté pořádkové
policie, tzv. hlídkové. Tito policisté by
se nezabývali v rámci pořádkové
policie vyhledáváním, ale pouze by se zabývali
hlídkovou službou. S tím souvisí modifikace
18měsíčního systému policejního
vzdělávání tak, že po šesti
měsících školy by policista nastoupil
do přímého výkonu služby v pořádkové
policii s tím, že bude mít povinnost dokončit
do určité doby zbytek školy.
Dalším okamžitým opatřením,
které se připravuje, je, že do 1. března
1994 budou ve všech krajích vytvořeny školské
policejní útvary a studenti po absolvování
šestiměsíční teorie nastoupí
v rámci těchto školských útvarů
přímo praxi v hlídkové službě.
Od 1. 1. 1994 chceme zákonem zvýšit horní
hranici diferenčního příplatku z 2000
na 3500 až 4000 korun pro policisty v přímém
výkonu služby podle bezpečnostní situace
v teritoriích.
Dne 1. 12. 1993 skončí masivní náborová
akce, do které byla zainteresována náborová
centra při krajských ředitelstvích
policie. Po tomto datu bude provedena rychlá, ale důkladná
analýza, která zjistí, zda a za jak dlouho
jsme schopni zaplnit volná tabulková místa
policistů. Po nutném doplnění policejních
útvarů budeme klást důraz na zakládání
dalších malých policejních stanic v
počtu 12 - 15 policistů.
Dalším okamžitým opatřením
je, že pro pražskou policii chceme zakoupit z prvních
prostředků získaných odprodejem nepotřebného
movitého i nemovitého majetku systém MORFO,
což je vektorový algoritmus umožňující
digitální porovnávání otisků
prstů. Tento systém je uplatnitelný v celé
České republice a významně usnadní
práci policie. Stojí 200 miliónů korun.
Znovu opakuji, že chceme tuto částku hradit
z odprodeje nepotřebného majetku.
Mezi další úkoly v krátkodobé
okamžité oblasti patří sledování
a případné rozšiřování
experimentů, které ve spolupráci s Holandskem
představují preventivní program na omezení
kriminality sociálně neadaptibilního obyvatelstva.
Experiment probíhá na Praze 5 a na Proseku. Účastní
se jej kromě policie i orgány státní
správy, samosprávy a zástupci občanských
iniciativ.
Dále během listopadu bude provedena analýza
tzv. experimentu Praha, který spočívá
v tom, že po dohodě se starosty městských
částí je Praha z hlediska městské
policie pojímána jako jedna obec s centrálním
řízením kriminální policie.
V těchto dnech proběhlo výběrové
řízení pro nový typ radiového
spojení Policie České republiky, s jehož
zavedením se počítá již v tomto
roce. Tento systém bude komplexní - od přenosných
radiostanic, přes vozidlové stanice až po základnové
výkonné radiostanice. Zkušební provoz
byl zahájen ve vybraných odděleních
ochrany hranic.
Intenzivně se pracuje na komplexním informačním
systému evidence obyvatelstva. Současný stav
se vyznačuje roztříštěností
a okresní evidence jsou odtrženy od centra. Propojením
celého systému se urychlí proces zjišťování
totožnosti osob, což je důležité
při zadržení a vzetí do vazby.
Na centrální úrovni by tento systém
měl začít fungovat do dvou měsíců.
Jedním z posledních konkrétních opatření
(je jich asi 30, nemohu je samozřejmě číst
všechna) je rozkaz ministra vnitra, kterým jsem uložil
policejnímu prezidentovi, aby od 1. 10. 1993 zahájil
postupné naplňování ochrany celého
průběhu československé státní
hranice.
Co se týče střednědobých a
koncepčních aktivit, jejich cílem je zachovat
životaschopnost policie, zabránit dalšímu
růstu kriminality obecné a vytvořit podmínky
pro důslednější boj s organizovaným
zločinem. Mezi tyto aktivity patří především
aktivity legislativní. Je to novela trestního řádu
a trestního zákona, kterou se bude zabývat
Poslanecká sněmovna, která má vést
k zjednodušení trestního řízení
a definovat nové skutkové podstaty. Na ni navazuje
novela zákona o Policii České republiky,
která reaguje na podněty poslanců, na změny
trestně právních norem a na podněty
ze strany policie. Termín předložení
Poslanecké sněmovně je 31. 10. 1993.
Další normou jsou zásady zákona o soukromých
bezpečnostních službách a zásady
zákona o zbraních a střelivu. Obě
jsou schváleny vládou a byly odevzdány do
Parlamentu České republiky.
Dále jde o připravované zásady zákona
o provozu na pozemních komunikacích. Jedná
se o dva zákony, jeden v gesci ministerstva vnitra a druhý
v gesci ministerstva dopravy, jejichž termín je 31.
12. 1993.
Dále jde o novelu zákona o uprchlících,
o níž jsem už hovořil. 15. října
bude předána vládě. Jedná se
o zjednodušení a urychlení azylového
řízení.
Další normou je návrh zákona o evidencích
vedených ministerstvem vnitra a Policií České
republiky, který byl dán do legislativního
procesu, návrh zásad zákona o zpravodajských
službách, který bude vláda projednávat
zítra, a další připravované návrhy
zákonů podle legislativního plánu.
Co se týče organizačních aktivit,
právě probíhá diskuse a má
být ukončena do 30. 11. 1993, o nové organizaci
policie a její možné decentralizaci v oblasti
obecné kriminality a naopak centralizaci v oblasti organizovaného
zločinu.
Od 1. 9. funguje na ministerstvu vnitra nový systém
vzdělávání policistů.
Organizační opatření v souvislosti
s migrační problematikou jsme projednávali
před malou chvílí a nebudu se k nim v této
chvíli vracet.
Dále vláda a jednotlivé výbory parlamentu
projednaly koncepci a program protidrogové politiky vlády
České republiky. Vláda projednala program
sociální prevence a do 31. 10. předložíme
vládě program prevence kriminality. Do konce roku
budou dokončeny reorganizace ministerstva vnitra a policejního
prezidia a vydány nové organizační
řády.
Do 31. 12. bude do Policie České republiky začleněna
Železniční policie a Služba ochrany letišť.
Na ministerstvu vnitra funguje nová inspekce ministerstva
vnitra, zaměřená na důsledné
potírání trestné činnosti policistů.
Tato nová koncepce je sledována branným a
bezpečnostním výborem, kterému máme
předložit zprávu o tomto experimentu.
Dále nám branný a bezpečnostní
výbor uložil a máme již připravenu
analýzu činnosti obecní policie a uvažujeme
společně s poslanci o možnosti novely zákona
o obecní policii.
Hledáme novou podobu služby ochrany ekonomických
zájmů České republiky a s ministrem
financí, místopředsedou vlády panem
Kočárníkem jsme se dohodli o tom, že
bychom jí mohli dát podobu, která by se blížila
něčemu, čemu říkáme
policie finanční.
Dalším opatřením, které ministerstvo
vnitra připravilo, je integrovaný záchranný
systém jako součást aktivit Rady obrany státu.
Včera jsem předal panu premiérovi rozbor
situace v oblasti potírání pohlavních
nemocí a boje proti prostituci, kuplířství
a obchodování se ženami a dětmi. Tímto
materiálem by se měla v nejbližší
době zabývat porada ministrů a dalších
zainteresovaných osob. V současné době
se připravuje nová koncepce ekonomického
zabezpečení ministerstva vnitra a Policie České
republiky.
Co se týče dlouhodobých strategických
aktivit, k nim bych pro stručnost uvedl pouze to, že
usilujeme o zavedení účinného systému
sociální prevence a prevence kriminality, protože
jsme si vědomi, že kriminalita není zdaleka
pouze záležitostí ministerstva vnitra. Skutečné
kořeny kriminality tkví mimo dosah pravomoci policie
a orgánů klasické trestní justice
a řešení tohoto problému je také
záležitostí občanů a celé
naší společnosti. Jde o to vytvořit
funkční řetězec, na jehož začátku
stojí prevence a na konci péče o osoby propuštěné
z výkonu trestu. Mezi tím je pak systém policejní
represe, trestní justice, to znamená vyšetřování,
prokuratura a soudy a samotné vězeňství.
Nad každou z těchto oblastí je třeba
se vážně zamyslet.
Tolik k doplnění zprávy o bezpečnostní
situaci. Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu ministru
Rumlovi a dávám slovo předsedovi branného
a bezpečnostního výboru poslanci Vladimíru
Šumanovi, aby sněmovnu informoval o jednání
výboru a odůvodnil předložený
návrh usnesení.
Poslanec Vladimír Šuman: Pane předsedo,
dámy a pánové, pokusím se být
co nejstručnější.
Především bych chtěl říci,
že výbor konstatoval skutečnost, že nejde
o informaci o bezpečnostní situaci České
republiky komplexně, protože to je materiál,
který byl předložen pouze ministerstvem vnitra
a do oblasti bezpečnosti této republiky patří
informace i z dalších oblastí, z resortu ministerstva
obrany a samozřejmě také ze zpravodajských
služeb. V tomto smyslu také uslyšíte návrh
usnesení, ale myslím, že ho máte předložený
na lavici a pravděpodobně jste se s ním už
seznámili.
Především stejně jako na výboru
chci konstatovat, že zpráva ministerstva vnitra je
tentokrát velice přehledně uspořádána
a je velice otevřená, se závěry, které
všichni považujeme za velmi závažné.
Z toho, co jsem přednesl jako zpravodaj na výboru,
zopakuji, že podle mého názoru této
zprávě do jisté míry chybí
analýza některých jevů a dílčí
hodnotící komentáře. Pokusím
se ukázat, oč mi jde. Abych pravdu řekl,
uvádím to tady především proto,
abyste viděli, jak podrobně jsme se zprávou
zabývali, ne proto, aby to bylo předmětem
jednání pléna.
Pro vaši informaci - je možné podívat
se na stranu 2 této zprávy, ze které je zřejmé,
že například ve Východočeském
kraji, kde došlo k nejmarkantnějšímu nárůstu
kriminality, došlo k objasněnosti jen o 4,5%, což
je skutečně nebývalé. Porovnáme-li
to např. se Západočeským krajem, tam
došlo ke zvýšení kriminality o 15%, pokles
je tam sice jen o 2%, ale přitom při výrazně
nižší zatíženosti na jednoho policistu
v Západočeském kraji, a to plných
31%. To je to, co mám na mysli, že by nám
měly být předkládány analýzy
těchto jevů a závěry, které
z toho udělalo ministerstvo vnitra pro činnost policie
nebo konkrétně analýzy samotné policie,
abychom věděli, jak dalece je vnímán
teritoriální rozdíl, kde jsou příčiny
a jak je na ně reagováno.
Dále se domnívám, že by bylo užitečné,
aby příště v takovém materiálu
bylo jednoznačné stanovení priorit. Dnes
je naprosto zřejmé, že jednou z hlavních
priorit je kriminalita jako taková, ale mám dojem,
že při podrobnější analýze
(nejen dojem, jsem o tom přesvědčen a je
možné to ukázat) se ukazuje, že některé
kriminální jevy se vyvíjejí jinak
než jiné, jak je to zřejmé i z doplňku,
který jsme dostali.
Tady mi dovolte jeden příklad. U zjištěných
trestných činů celkem je od roku 1991 do
roku 1993 nárůst hrozivý (tabulka na str.
8). Je to 42,1%. Na druhé straně, pokud z toho
vyjmeme krádeže prosté a krádeže
motorových vozidel, ukáže se, že u dalších
trestných činů je nárůst pouze
19%. To je právě to, čím by se podle
mého názoru výbor měl velmi podrobné
zabývat v diskusi s ministerstvem vnitra.
V souvislosti s tím náš výbor přijal
doporučení ministru vnitra svým usnesením,
které je jiné než to, které máte
na stole, doplnit zprávu o bezpečnostní situaci
o analytické a hodnotící informace a o konkrétní
přijatá a plánovaná opatření
k ovlivnění kriminality.
Samozřejmě, musím se přiznat, že
mi jako zpravodaji pan ministr vnitra některé argumenty
a některé výhrady vyrazil z ruky tím,
že už na výboru přednesl to, co tady přednesl
v úvodu - to znamená, že daleko komplexněji
uvedl řadu konkrétních, věcných
a především chci říci kontrolovatelných
opatření, které podle našeho názoru,
a v tom se výbor rozhodl, ovlivní další
vývoj kriminality.
Závěrem chci říci, že se domníváme,
že zásadní systémová opatření
zpráva obsahuje. Jsou také obsažena v materiálech,
které jsme projednávali.
Výbor požádal pana ministra o to, aby podrobné
hodnocení harmonogramu opatření k omezování
kriminality (projednáno vládou 16. 6. 1993) bylo
předloženo výboru k dalšímu projednání,
protože jsou tam termínovány úkoly.
Výbor tedy v tomto duchu zprávu hodnotil a přijal
toto doporučení Poslanecké sněmovně,
tedy návrh usnesení:
"1. Poslanecká sněmovna Parlamentu bere na
vědomí informaci ministra vnitra České
republiky o bezpečnostní situaci v České
republice.
2. Žádá vládu České republiky,
aby do 31. 3. 1994 předložila Poslanecké sněmovně
Parlamentu zprávu o bezpečnostní situaci
České republiky shrnující poznatky
všech rezortů včetně ministerstva obrany
České republiky a zpravodajských služeb."
Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Vladimíru Šumanovi. K tomu, co bylo předneseno,
otevírám rozpravu. Do rozpravy se přihlásili
tito poslanci (budu je číst v pořadí,
v jakém budou přistupovat k řečništi):
pan poslanec Stanislav Gross, pan poslanec Václav Klučka,
pan poslanec Zdeněk Vorlíček, pan poslanec
Miroslav Čapek. Prosím pana poslance Grosse. Připraví
se pan poslanec Klučka.