Poslanec Stanislav Gross: Vážený pane
předsedo, členové vlády, dámy
a pánové, na úvod musím říci,
že jsme ve stejné situaci jako na výboru, kdy
po úvodním slovu pana ministra i po zpravodajské
zprávě předsedy našeho výboru
řada věcí, o kterých jsem chtěl
hovořit, už nemá smysl, protože pan ministr
zde řadu věcí vysvětlil a uvedl na
pravou míru, jak jsem si představoval, že by
to ve zprávě bývalo mělo být
obsazeno.
Přesto je ale několik věcí, které
ve zprávě postrádám a na které
bych chtěl sněmovnu upozornit. O první věci
zde již hovořil pan předseda našeho výboru,
o tom, že zpráva neobsahuje analytické prvky,
analýzu, jak je v úvodu deklarováno.
Nicméně jsme se na výboru dohodli, že
ministerstvo vnitra takovouto analýzu, jakmile toho bude
schopno, předloží našemu výboru.
S tím ale souvisí i to, že jsem předpokládal,
že ministerstvo vnitra alespoň dnes, jak jsme o tom
ve výboru hovořili, předloží
jakési vyhodnocení kroků k otázce
bezpečnosti v našem státě od roku 1990,
které v tomto rezortu byly učiněny, vyhodnocení
těchto kroků a také určité
poučení, protože ne všechny kroky, které
v této oblasti byly učiněny, byly účinné.
O prevenci zde již pan ministr hovořil. Ta ve zprávě
také chyběla. Musím zde říci,
že když jsme projednávali podobný materiál
týkající se protidrogové politiky,
tak tam ministerstvo vnitra na tuto oblast kladlo velký
zřetel. Náš výbor i já to velice
kvitoval. Bohužel v této zprávě tato
velice důležitá oblast chyběla.
Další oblast, kterou postrádám v této
zprávě, je oblast vztahu mezi občany a policisty,
to znamená budování důvěry
mezi těmito dvěma složkami, které by
se měly podílet na potírání
zločinu v naší republice.
Také mám určité výhrady ke
stati zprávy, která hovoří o srovnávání
zločinnosti či trestných činů
v České republice a v některých západoevropských
zemích. Chápu do určité míry
snahu ministerstva vnitra uklidnit občany a situaci u nás
tím, že se srovná situace u nás a situace
v některých zemích západní
Evropy.
Nicméně musím zde podotknout, že je
rozdílná klasifikace trestných činů
u nás a klasifikace trestných činů
v některých z vybraných zemí, které
jsou zde porovnávány. Např. jsou v těchto
zemích trestné činy klasifikovány
jako trestné činy v oblasti dopravy, v oblasti hospodářství.
U nás jako trestné činy klasifikovány
nejsou, takže je logické, že v těchto
zemích by měl být počet trestných
činů vyšší než u nás.
Toto srovnávání, že jsme zhruba na stejné
úrovni, se domnívám, že není
příliš uklidňující. Se
závěry našeho výboru souhlasím.
Také jsem pro takové usnesení hlasoval, protože
se domnívám, že tuto zprávu můžeme
vzít na vědomí jako materiál popisující
současnou situaci v oblasti bezpečnosti.
Tak jak byl tento materiál koncipován, tak jsem
se nedomníval, že by mě materiál přesvědčil,
že ministerstvo vnitra provádí koncepční
kroky, které by vedly ke zlepšení bezpečnostní
situace. Jak jsem říkal na začátku,
pan ministr zde některé kroky nastínil.
Nezbývá mi, než doufat, že tyto kroky
budou realizovány a že se bezpečnostní
situace u nás v nejbližší době
výrazně zlepší. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Grossovi. Zvu k řečništi pana poslance Václava
Klučku. Připraví se pan poslanec Zdeněk
Vorlíček.
Poslanec Václav Klučka: Vážený
pane předsedo, vážení páni ministři,
dámy a pánové, dovolte mi seznámit
vás se stanoviskem poslaneckého klubu Levého
bloku k informaci ministra vnitra o bezpečnostní
situaci v České republice přednesené
na 12. plenární schůzi Poslanecké
sněmovny.
Ochrana a bezpečnost občanů vycházejí
ze základních práv daných ústavními
zákony. Jedná se o daleko širší
oblast, než nám bylo v informaci prezentováno.
informace nehodnotí podíl všech rezortů,
které svým působením ovlivňují
kriminalitu a předcházení trestné
činnosti. Proč tak významnou oblast zájmu
občanů nezhodnotila komplexním způsobem
vláda s předložením zprávy Poslanecké
sněmovně?
Efekt předložené informace chápeme jako
statistiku podílu české Policie a ministerstva
vnitra, bez polohy analytické s představou opatření
budoucích, která povedou snad k lepší
efektivitě v přímém boji s kriminalitou.
V jak hlubokém kontrastu s tvrzením, že v případě
České republiky nejde o vývoj trestné
činnosti, který by svou dynamikou a výsledností
překračoval rámec průměru ve
srovnatelných státech, je ta skutečnost,
ze občané se stále více bojí
jak kriminality obecné, tak především
nových nebezpečných prvků organizovaného
zločinu?
Toho se bojí lidé, kteří svými
daňovými odvody přispívají
především na ochranu svého života
a majetku. Nebo snad má vláda jiný názor
na způsob financování v oblasti předcházení
a boje s trestnou činností? Občan má
právo být důsledně informován
o způsobech řešení jeho ohrožení
trestnou činností. Není možné
současný stav hodnotit jako cestu k anarchii a zmatku.
Proč došlo ke zpoždění příprav
a zákonů, jakými jsou zákon o soukromých
bezpečnostních službách, nový
zákon o zbraních a střelivu a novela zákona
o obecní policii? Nebo se vláda a příslušné
ministerstvo domnívá, že stávající
legislativní nekrytí činnosti soukromých
bezpečnostních služeb, zájem o získání
nových zbraní a střeliva, případně
rozpory v činnostech obecní policie nejsou potenciálem
k zvýšení bezpečnostního rizika?
Praxe a realita nás o tom téměř každodenně
přesvědčují.
Oceněna je v předložené informaci oblast
prevence. Nedozvěděli jsme se, proč nebylo
splněno usnesení vlády č. 22 ze dne
20. 1. 1993, kde v části III, bodu 3 bylo uloženo
zpracovat program sociální prevence a prevence kriminality.
Pan ministr sice dnes konstatoval, že tento program je chystán
a bude předložen. Došlo ovšem minimálně
k čtyřměsíčnímu zpoždění.
Vzhledem k předneseným skutečnostem náš
poslanecký klub doporučuje přijmout následující
usnesení:
"1. Poslanecká sněmovna konstatuje, že
stav bezpečnostní situace v České
republice je krajně znepokojivý a stále se
zhoršující.
2. Poslanecká sněmovna žádá vládu
České republiky k učinění neodkladných
řešení k nápravě tohoto vývoje
a předložení zprávy o přijatých
opatřeních v termínu do 31. 12. 1993."
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Klučkovi. Zvu k řečništi pana poslance
Vorlíčka, připraví se pan poslanec
Miroslav Čapek.
Poslanec Zdeněk Vorlíček: Vážený
pane předsedo, vážení členové
vlády, dámy a pánové, poněkud
opomíjeným aspektem bezpečnostní situace
v České republice je bezpečnost občanů
v dopravě. Nevím proč. Zahyne-li totiž
motorista při dopravní nehodě, není
to záležitost pro něj i pro rodinu o nic méně
tragická, než kdyby se stal obětí loupežné
vraždy. Evropou se řídíme, jen když
se nám to hodí. V západoevropských
zemích mají na sto miliónů kilometrů
ve Švédsku 1,15 nebo ve Velké Británii
1,29 usmrcených, ale patří tam nehodovost
k nejdiskutovanějším společenským
problémům. My máme v České
republice na sto miliónů kilometrů 5,8 mrtvého,
ale dopravní situaci ve zprávě ministra vnitra
je věnován jeden odstavec. Přitom dopravní
situace se v České republice pronikavě zhoršila.
Počet dopravních nehod se v prvním pololetí
roku 1993 zvýšil o 29% proti roku 1992, a oproti
roku 1989 se údajně zdvojnásobil. Počet
nehod, kde viníkem byl řidič, stoupl dokonce
o 47,4%.
Byl jsem zvědav na závěry, které z
toho Policie ČR a ministerstvo vnitra vyvodí. Jediné,
co bylo veřejnosti předloženo, byla iniciativa
ministerstva vnitra ČR snížit rychlost v obcích
ze 60 na 50 km za hodinu. To je podle mého pseudořešení,
protože to, co se na našich komunikacích děje,
je jednak projevem nekázně řidičů,
jednak vymizením dopravní policie z křižovatek
a důležitých dopravních tepen, což
pozoruji zejména v Praze. Zde už začíná
být třeba projevem srdnatosti vjet na zelenou hned
do křižovatky, protože to ji často tryskem
ještě přejíždějí
samozřejmě na červenou příslušníci
horních deseti tisíc v automobilech světových
značek z druhého směru. Jsou-li oba pruhy
v jednom směru plné, patří v Praze
k dobrému tónu majitelů silných vozů
řítit se doleva po tramvajových kolejích
až ke křižovatce a tam se vehementně cpát
do regulérních proudů. Proč by se
to nedělo, když na křižovatce policistu,
který by zjednal pořádek, většinou
nezastihnete?
Trochu se v poslední době v pražské
dopravě začali vyskytovat městští
policisté poté, co jsem se obrátil na ředitele
správy policie v hlavním městě Praze
dr. Hofmana s několika dotazy. Za prvé, dokdy bude
trvat tento stav zaviněný tím, že dopravní
policisté nejsou tam, kde mají být. Tedy
v dopravě. Kde jsou a čím se zaměstnávají.
Za druhé proč se neřeší neutěšená
pražská dopravní situace vyplývající
z dopravní nekázně, respektive jaká
opatření pan ředitel k odstranění
zmíněných problémů hodlá
udělat. Za třetí, zda si pan ředitel
nemyslí, že musí solidním motoristům
připadat jako výsměch "řešení"
prudkého nárůstu počtu nehod návrhy
na snížení rychlosti v obci, když nehody
jsou především zcela zřejmý důsledek
nekázně řady "taky motoristů",
cítících, že není kontrola jejich
počínání a postih.
Pan ředitel mi odpověděl, že moje hodnocení
dopravně bezpečnostní situace v hlavním
městě Praze považuje za objektivní a
také souhlasil s názorem, že snížení
rychlosti jízdy v uzavřené osadě samo
o sobě problém neřeší a v žádném
případě vývoj dopravní nehodovosti
v podstatě neovlivní. Ve většině
problémů mi pan ředitel doporučil
obrátit se pro řešení na pana ministra
vnitra, což tímto činím.
Z odpovědi pana ředitele vyplývá,
že se v Praze trvale snižují počty policistů
dopravní pořádkové služby, což
cituji pana ředitele - "nemůže nechat
nikoho klidným". V současné době
je na celou Prahu denně v průměru k dispozici
pouze 6 - 8 dopravních policistů. Celkem by bylo
třeba zvýšit stav minimálně o
150 dopravních policistů, nemluvě o potřebě
rozhojnění technických prostředků
například pro kontrolu rychlosti jízdy, což
je obojí mimo pražské možnosti. Prosím
tedy pana ministra, aby se vyjádřil, jak napomůže
k řešení této situace v Praze, protože
nejúčinnějším prostředkem
- jak známo - je, když policisté vyrukují
do terénu. To klesá totiž počet nehod
na polovinu.
Druhá otázka na pana ministra. Do roku 1989 působilo
v České republice 87 autoškol. Systém
byl sice "ohavně" monopolní, ale fungovala
přísná kontrola činnosti. Dnes je
autoškol registrováno přes 900 a jejich kontrolní
systém se zhroutil. Povinný obsah výuky figuruje
často jen v třídní knize, ne ve výuce.
Autoškoly se chovají natolik "tržně"
a vycházejí zákazníkovi vstříc
takovým způsobem, že byli experti Besipu šokováni.
Množí se autokursy typu "řidičský
průkaz snadno a rychle", samozřejmě
za částky patřičně zvýšené
a s obsahem neodpovídajícím vyhláškám
a závazné učební osnově. Negativní
důsledky takového autoškolství považují
odborníci za prokázané.
Ptám se tedy pana ministra, jak zde hodlá jeho resort
zasáhnout.
Třetí otázka. Vleklým problémem
v dopravě České republiky je často
hrubá nekázeň řidičů
cizinců, vědomých si toho, že policie
může vybírat pokuty jen v české
měně. 500 korun je pro ně směšná
částka, popřípadě cizinci prohlásí,
že českou měnu prostě nemají.
Jde o závažný problém řešitelný
novelou zákona nevelkého rozsahu. Ptám se
tedy pana ministra, kdy přijde jeho resort s řešením
i tohoto vleklého problému.
Rád bych se nyní ve druhé části
zabýval jinou opomíjenou souvislostí růstu
kriminality v posledních letech, kteréžto téma
bych nazval "Morální a politické aspekty
bezpečnostní situace v České republice".
Aniž bych chtěl dělat panu ministru Rumlovi
advokáta, není totiž alarmující
bezpečnostní situace v České republice
zdaleka jen důsledkem profesních nedostatků
policie ministerstva vnitra. O rozsahu a charakteru kriminality
dobře vypovídají čísla projednávané
zprávy a čísla ze Zprávy o činnosti
Generální prokuratury. Je to věrné
zrcadlo morálního stavu společnosti a ten
koreluje se společenskými ideály, které
vládnoucí garnitura nastolila a s veřejným
vystupováním některých vládních
reprezentantů.
Ptám se, jaký pozitivní morální
posun společnosti se dá očekávat za
situace, kdy je univerzálním společenským
ideálem zbohatnutí doslova jakýmkoliv způsobem,
charakterizované výrokem jednoho bývalého
náměstka, který vzdal ve veřejném
projevu hold prostitutkám a vekslákům, neboť
první projevili podnikatelského ducha? Co se dá
očekávat jiného než právní
nihilismus ve společnosti, jestliže k ekonomické
reformě a postupu privatizace se jeden z jejich autorů
doslovně vyjádřil cituji: "Bude to divoký
západ. Bylo tomu tak v Americe ve 20. letech, proč
ne tady." Při tomto přístupu je zcela
zákonité, že máme své privatizační
aféry, své Al Capony, první vraždy na
ulici za bílého dne. Ušlechtilé vize
Václava Havla o vítězství pravdy a
lásky nad lží a nenávistí se
rozplynuly v politickém a privatizačním mumraji,
jehož některé rysy připomínají
opravdu divoký západ. To má samozřejmě
neblahé dopady na společnost. Demoralizace má
jeden z podstatných kořenů ve znechucení
občanů, které lze dokumentovat burcujícími
výsledky Institutu pro výzkum veřejného
mínění z června tohoto roku. Z tohoto
výzkumu vyplývá, že 64% občanů
České republiky se domnívá, že
společnost je vedena tak, aby se uspokojovaly zájmy
menší části občanů. Rozuměj
nových papalášů. Dvě třetiny
občanů považují za téměř
nemožné dovolat se spravedlnosti a dosáhnout
splnění oprávněných požadavků.
U téměř jedné třetiny občanů
se následkem této situace projevuje strach, nejistota
a vztek. To jsou výsledky výzkumu.
Zdrojem právního nihilismu řady našich
občanů je, že se v naší zemi beztrestně
- jak říká jeden psycholog - cituji: "vytváří
vrstva lidí, kteří si osobují právo
na vlastní výklad zákonů. V jejich
mikrosvětě některá pravidla neplatí
a jiná platí v jiném smyslu."
Po zkušenostech s projednáváním návrhů
jistých zákonů musím bohužel
říci, že některými projevy se
k této vrstvě svérázných vykladačů
práva řadí i část členů
tohoto ctihodného sboru. Myslíte, že ke zlepšení
morálního stavu společnosti přispěli
někteří vládní činitelé,
když dlouho a veřejně projevovali zřejmou
nechuť zkoumat, zda některý kapitál
má špinavý zdroj, zatímco civilizované
státy takovému kapitálu už různými
opatřeními prosazení dávno znesnadnily,
nebo své zpoždění rychle dohánějí,
jako to nedávno učinil parlament Německa?
Jakou šanci má v této společnosti prosazování
pravdy, spravedlnosti a morálky, když ten, který
byl pro široké vrstvy občanů zosobněním
těchto ideálů, začal v jejich prosazování
z politických důvodů lavírovat a kupříkladu
v případě sudetských Němců
používání principu kolektivní
viny odsoudil, aby později podepsal dva zákony na
principu kolektivní viny založené?
A tak mi nezbývá než konstatovat, že nevalnou
morálku předlistopadové společnosti
dorazila polistopadová politická garnitura jednak
nastolením primitivního ideálu peněz
jako nejvyšší hodnoty a jednak primitivní
ideou nezasahování státu téměř
nikde a v ničem, což za daných podmínek
dílo zkázy dokončilo. Výsledkem je
ekonomická džungle, z níž těží
různé kliky a mafie, i právní džungle,
kdy např. odsouzený vrah taxikáře
je po odvolání u krajského soudu, protože
se řízení protáhlo, propuštěn
z vazby, následně dvakrát ukradne vozidlo
a je s pomocí služební zbraně zastaven
a lapen, načež je opět propuštěn
z vazby a nyní běhá po svobodě. To
nefabuloval Hitchcock, to je případ z Prahy 4!
Na bezpečnostní situaci v České republice
je nejpozoruhodnější bohorovný klid
české vlády, vyjádřený
názorem ministra vnitra, že se vlastně u nás
ani nic mimořádného neděje, protože
- jak praví zpráva o bezpečnostní
situaci - "navzdory trojnásobnému zvýšení
kriminality od předlistopadových poměrů
patří Česká republika stále
k zemím s nižší mírou trestné
činnosti". Že kriminalita je pro naše občany
problém číslo jedna, se bagatelizuje tvrzením,
že to "leží v rovině psychologické".
Spolu s většinou občanů této
země si odmítám psychologicky zvykat a považuji
za skandální, že vláda pomíjí
obavy občanů v této oblasti a dlouhodobě
nevěnovala dostatek pozornosti a času potřebným
změnám v trestním zákonodárství
a zesílení trestní represe. Vždycky
bylo něco důležitější. Dneska
všechno ovládají církevní restituce.
Co nás tato laxnost při řešení
bezpečnostní situace stojí zahraničně
politicky a ekonomicky, nám sdělil v hospodářském
výboru nedávno ředitel Czechinvestu, když
komentoval situaci v zahraničí poté, co se
v listu Financional Times objevila zpráva o brutální
vraždě taxikáře za bílého
dne na Václavském náměstí.
A co to znamená vnitropoliticky? Nejlépe to vyjádřil
jeden z našich prominentních režisérů
a ostrý kritik předlistopadových poměrů,
který dnes řekl: "Jakou cenu má svoboda,
když se musím bát vyjít za dne z vlastního
domu. Jestli je tohle svoboda, pak mi dejte zpátky totalitu."
Vážené dámy, vážení
pánové, rozsáhlejším vystoupením
jsem chtěl nejen podtrhnout závažnost projednávaného
tématu, ale odmítnout i jeho zužování
na počet policistů a na to, kolik budou mít
pistolí za pasem. Bezpečnostní situace má
velice komplexní kořeny a ovlivňují
ji i věci zdánlivě odlehlé a podceňované.
Například, co ve své pseudoliberálnosti
dovolí ministerstvo kultury promítat mládeži
v kinech či prodávat na videokazetách.
Apeluji proto na členy české vlády,
aby si byli při svém jednání nadále
více vědomi své zodpovědnosti za stav
věcí veřejných, než tomu bylo
dosud. Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Zvu k řečništi
pana Miroslava Čapka, připraví se pan poslanec
Jozef Wagner.
Poslanec Miroslav Čapek: Vážený
pane předsedo, vážený pane ministře,
kolegyně a kolegové, dámy a pánové.
Se zájmem jsem si prostudoval zprávu nazvanou informace
o bezpečnostní situaci v České republice,
se kterou jsme se mohli seznámit na schůzi Poslanecké
sněmovny 16. září t.r. Myslím,
že se všichni shodneme na tom, že bezpečnostní
situace v České republice není uspokojivá
a zcela oprávněně je tato problematika na
prvním místě nespokojenosti občanů
České republiky při prováděných
výzkumech veřejného mínění.
Nárůst trestné činnosti je podmíněn
zcela nepochybně změnou společenského
systému po listopadu 1989. Je třeba vidět,
že odpovědnost za bezpečnostní situaci
je na orgánech ministerstva vnitra a policie. Souvisí
to však se stavem policistů a ekonomickým zajištěním
a vybavením policejních orgánů. Mám
za to, že na stavu policie a výsledcích policie
se podílí významnou měrou i otázka
jistoty policistů, pokud se týká jejich dalšího
působení u policie. Pod záminkou očisty
policejních řad dochází k odchodu
i schopných policistů. Policisté nemají
jistotu, že při nových prověrkách
na ně nepřijde řada a nebudou muset odejít.
Pokud by věděli, že se s nimi počítá
definitivně v řadách policie, mám
za to, že by to přispělo ke stabilizaci. S
tím totiž souvisí otázka zákona
o státní službě, případně
zákona o služebním poměru. Je třeba
jasně říci, jakým způsobem
chce stát upravit postavení příslušníků
policie. Samozřejmě nejen policie, ale i armády
a dalších složek. A absence zákonné
normy je v tomto případě nepochybná.
V této souvislosti vyvstává otázka
reorganizace policie jako takové. Transformace bývalého
federálního ministerstva vnitra a bývalých
federálních policejních sborů do složek
resortu Ministerstva vnitra ČR byla sice Ministerstvem
vnitra ČR zvládnuta velmi dobře, ale zůstává
otázkou k diskuzi, zda se převedení bývalých
federálních složek neodrazilo na sníženi
kvality tohoto resortu. Ptám se proto pana ministra, kolik
na Ministerstvu vnitra ČR a Policii ČR, především
na policejním prezidiu pracuje policistů a osob
z bývalých federálních policejních
sborů a bývalého federálního
ministerstva vnitra, a kolik příslušníků
Policie ČR a Ministerstva vnitra ČR odešlo
nebo muselo odejít ze svých míst v souvislosti
s absorpcí těchto federálních resortů.
Dovolím si vyjádřit názor - a domnívám
se, že přehled trestné činnosti to potvrzuje
zda nové vedení Policie ČR a konkrétně
nový policejní prezident je tou správnou
osobou, která může zvládnout zamýšlenou
reorganizaci Policie ČR. O jeho odborných kvalitách
si dovolím přinejmenším pochybovat.
Vnucuje se mi totiž otázka, zda policii jako takovou
neřídí po odborné stránce (nebo
spíš není nuceno po odborné stránce
řídit) Ministerstvo vnitra ČR než samotný
policejní prezident. K samotné reorganizaci policie
se bude nutno vyjádřit až při projednávání
této otázky v branném a bezpečnostním
výboru a nechci toto dále rozvíjet.
Pokud jde o efektivnost samotné policejní práce,
mám za to, že není využívána
efektivně možnost diferencovaných odměn.
Protože např. zcela odlišná je trestná
činnost na severní Moravě, v severních
Čechách a v Praze, a jiná trestná
činnost je např. v jižních Čechách
nebo jižní Moravě. Zatížení
policistů je totiž různé. Např.
jeden policejní vyšetřovatel, konkrétně
z okresu Teplice, vyšetřuje a zpracovává
tolik trestných činů, jako např. všichni
vyšetřovatelé okresu Prachatice, přičemž
jak vyšetřovatel v okresu s menším nápadem
trestné činnosti, tak vyšetřovatel v
okrese s enormním výskytem trestné činnosti
jsou odměňováni naprosto stejně.
Chtěl bych upozornit na jednu skutečnost - vím,
že je tento fakt diskutabilní a že může
být napadán z různých stran - a to,
že na enormním nárůstu té nejzávažnější
trestné činnosti, jako jsou vraždy, se podílelo
zrušení trestu smrti.
Byla zde zmiňována kriminalita cizinců v
České republice. Pan ministr poukazoval na podíl
občanů bývalého Sovětského
svazu, Rumunska, bývalé Jugoslávie a dalších
na kriminalitě v České republice. Pravdou
však ale zůstává - a to zmíněno
nebylo, že na třetím místě podílu
cizinců na kriminalitě páchané v České
republice cizinci se v prvním pololetí na třetím
místě umístili občané Spolkové
republiky Německo. Jejich podíl na celkové
kriminalitě cizinců činí 11,72%.
Navíc se domnívám, že toto číslo
je podceněno, neboť orgány policie nedokážou
postihnout veškerou trestnou činnost cizinců
u nás. Toto číslo jsem citoval ze zprávy,
která nám byla předložena.
S tím pak ale souvisí - nedotýká se
to pak už policie - praxe soudů, kdy nedochází
k vzetí cizích státních příslušníků
do vazby a jejich následné vycestování
pak znemožní dokončení trestního
řízení postavením těchto pachatelů
před soud. Příkladem může být
násilný přejezd kamionu na hraničním
přechodu na Cínovci. (Hluk v sále.)
Předseda PSP Milan Uhde: Promiňte, pane poslanče.
Páni poslanci, prosím vás, není možné
se chovat tímto způsobem. Pan kolega Čapek
jako každý jiný poslanec má právo,
aby jeho projev byl buď vyslechnut, nebo aby aspoň
nebyl rušen. Hlasitý hovor není možný.
Znovu to dnes připomínám.
Poslanec Miroslav Čapek: K tomu se pak řadí
problém neexistence smluv o právní pomoci
mezi Českou republikou a některými státy,
zejména státy, ze kterých máme největší
podíl trestné činnosti cizinců u nás.
Mám za to, že stejně tak, jako je dávána
pozornost readmisní smlouvě s Německem a
dalšími státy týkající
se uprchlíků, mělo by se stejné úsilí
věnovat uzavření smluv o právní
pomoci zejména v trestních věcech. Je o mně
známo, že nejsem zastáncem obecních
policií, neboť peníze investované takovýmto
způsobem by mohly být dány resortu ministerstva
vnitra. Jde o určité přesouvání
odpovědnosti státu za bezpečnost občanů
na obecní a městská zastupitelstva. S tím
pak souvisí určitá kompetenční
neujasněnost ve vztahu Policie ČR, obecní
a městské policie, Celní stráže
a v samotné Policii určité také ne
zcela ujasněné kompetence Policie samotné
ve vztahu k orgánům cizinecké a pasové
služby a Pohraniční policie, což však,
podle mého názoru, jsou otázky koncepčního
charakteru.
Dovolte, abych se v závěru vyjádřil
k Policii jako k celku. Úctu a vážnost občanů
si Policie musí získat zcela nepochybně sama.
Stát však musí, a je povinen, vytvořit
pro práci Policie takové podmínky, aby tato
mohla plnit svoji hlavní funkci, a to je ochrana občanů
a jejich majetku. Vláda, která se tímto nebude
řídit, pozná krátkozrakost takovéhoto
postoje na volebních výsledcích. Proto se
připojuji k těm, kteří apelují
na vládu, aby kromě dosavadní pozornosti
zvýšila úsilí při zajišťování
bezpečnosti občanů a jejich majetku. Děkuji
vám za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Slovo má pan poslanec
Josef Wagner. Připraví se pan poslanec Votava.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
vážení páni ministři, vážené
kolegyně, vážení kolegové, původně
jsem měl pocit, že se pouze vyjádřím
k té části informace o bezpečnostní
situaci v ČR, ve které pan ministr hovoří
o finančních problémech, protože jsem
to byl já, kdo navrhl sněmovně a podle jehož
návrhu sněmovna pozvala na dnešní schůzi
pana ministra financí. Nicméně po tom, co
jsem tady vyslechl, považuji za důležité
reagovat na slova svých předřečníků,
byť velmi stručně. Sdílím v plném
rozsahu názor svého předřečníka,
že příčinou obtížné
bezpečnostní situace je především
změna společenských poměrů.
To ano, ale ještě prvotnější důvod
je ten, že zde bylo 42 let, které znemožnily
občanovi České republiky, aby mohl svobodně
dýchat a ten šok, ta změna, není příčinou.
Příčinou je oněch 42 let, kdy se tak
chovat nemohl. Byl bych rád, aby si právě
ti předřečníci, kteří
přede mnou mluvili, tuto skutečnost uvědomili,
byť v mnohém mnozí z nás s nimi budou
souhlasit. Očekával bych právě od
nich postup poněkud střízlivější.
To jsem považoval za důležité připomenout,
byť ne zcela je to záležitost věcná.
Především si myslím, že nikdo ode
mne nebude očekávat, že bych dělal advokáta
vládě anebo kterémukoliv jejímu členu.
Nicméně považuji za potřebné
ocenit úsilí ministra vnitra, který sám
z vlastní iniciativy seznámil sněmovnu se
situací ve svém rezortu a v bezpečnostní
situaci země. Samozřejmě sdílím
i jím dnes vyslovený názor, tedy názor
nový, ne vyslovený v původních zprávách,
že to není jen záležitost tohoto rezortu,
ale že je to problém širší. Nedomnívám
se ani, že to je problém dvou ministerstev a bezpečnostních
služeb. Je to problém společenské situace
v této zemi.
Nyní bych si dovolil, dámy a pánové,
kolegové především z koalice, požádat
vás, abyste přes všechnu ostrost slov, která
jsme zde vyslechli od těch, kteří byť
velmi málo osobně, ale jménem strany, za
kterou zde jsou, patří k těm, kdo nesou odpovědnost,
tak přesto abyste vzali jejich slova vážně,
protože téměř z 99% každý
myslící muž či žena v této
zemi může podepsat, co zde řekli. Ta situace
je skutečně vážná, a tím,
že ji budeme bagatelizovat, tak ten, kdo to říká,
ničeho nedosáhne. Poprosil bych jen o jediné.
Vnímejte a nesnažme se chovat přezíravě
k žádnému názoru.
Jen velmi málo bych si dovolil pohovořit na okraj
předložených zpráv. Pan ministr vnitra
by se mohl v té části zprávy - pokud
schválíme příslušné usnesení
navržené panem Šumanem - kterou bude vláda
připravovat, zabývat ještě dvěma
aspekty, které myslím, že by mohly být
významné. Připouštím, že
v této chvíli možná neměl ani
dostatek podkladů, ani dostatek uzavřených
případů. Nicméně si myslím,
že by bylo rozumné zabývat se otázkou
latentní kriminality a kriminality v policejních
službách.
Nyní mi dovolte vyjádřit se k tomu, kvůli
čemu jsem se vlastně přihlásil. Přihlásil
jsem se proto, abych reagoval na slova, která zde řekl
pan ministr Kočárník ve chvíli, kdy
se vyjádřil k tomu, co odeznělo v rozpravě
k jinému bodu minulé schůze, který
s tímto měl souvislost, k bodu plnění
státního rozpočtu. Vzpomínáte-li
si, já jsem tehdy, podobně jako ve své zprávě
pan ministr vnitra, upozornil na to, že zejména nedostatek
peněz brání Policii a vnitru fungovat. Pan
ministr to popřel a výslovně řekl,
cituji: "K tomu, co říkal pan poslanec Wagner,
bych chtěl říci, že nikdo výdajovou
stránku rozpočtu neznásilňoval."
Potom je tady krásná demagogie o tom, jak Parlament
schvaluje či neschvaluje. Domnívám se, že
je zbytečné, abychom se častovali slovní
ekvilibristikou, a proto budu pouze citovat stanovisko ministra
vnitra, člena téže vlády, které
je členem i pan ministr financí. Ve zprávě
pan ministr vnitra řekl mimo jiné: "Z předchozí
zprávy je ale patrné, že možnosti Policie
jsou omezené a že její další schopnost
stabilizovat současnou nepříznivou situaci
je přímo závislá na výši
rozpočtu ministerstva vnitra."
Jen proto, že vás nechci zdržovat, necituji obsáhlejší
pasáže o stejném problému, které
zde pan ministr vnitra zmínil. Ale pan ministr financí
mi s úsměvem a s hrdostí, že mu nemůže
být odpovězeno, protože tak učinil v
závěrečném slově, řekl:
"Připadá mi to tak, že argumentace odpovídá
jednomu z Murphyho zákonů. Nesouhlasí-li
fakta s teorií, tím hůře pro fakta."
A samozřejmě obdržel váš potlesk.
Domnívám se, pane ministře financí
a místopředsedo vlády, že to byla typicky
nekorektní argumentace snažící se zneužít
závěrečného slova k tomu, aby se názor,
vyslovený opozičním poslancem, a to názor
relevantní, jak bylo dokázáno pozdějším
stanoviskem jiného člena vlády, ponížil,
a aby se ukázalo, jak geniálně funguje tato
vláda a jak je vlastně bez problému, jak
všechno dobře řídí. Domnívám
se, pane ministře financí a místopředsedo
vlády, že tento váš postoj vychází
z logiky velmi prosté, že je vaší zkušeností
z minulé éry se takto chovat a že to má
do jisté míry souvislost se zákonem, který
jsme zde před časem přijímali, u jehož
přijímání já jsem nebyl a ústavní
stížnost proti němu jsem podepsal, se zákonem
o protiprávnosti komunistického režimu a o
odporu proti němu.
Domnívám se, pane ministře financí
a pane místopředsedo vlády, že návyky
z té doby máte jistě též proto,
že tento zákon vás obviňuje, na rozdíl
ode mne, kterého činí obmyšleným.
Nechci tuto teorii rozvíjet, ale byl bych rád, kdybych
naposled musel takto reagovat proti členu vlády,
který takovýmto svým jednáním,
vyslovenou lží v parlamentu, že peníze
neovlivnily činnost policie a ministerstva vnitra, vytváří
ono křivé společenské vědomí,
ony křivé názory, které hlubokou společenskou
krizi v této zemi jen prohlubují. Domnívám
se, že je to jednání nehodné člena
vlády, a očekávám, pane místopředsedo
vlády a ministře financí, vaši omluvu.
Děkuji za pozornost.