Přítomni:
Předseda PSP M. Uhde, místopředseda PSP J.
Vlach, místopředseda PSP J. Kasal, místopředseda
PSP K. Ledvinka, místopředseda PSP P. Tollner a
183 poslanců.
Za vládu České republiky: místopředseda
vlády a ministr zemědělství J. Lux,
místopředseda vlády a ministr financí
I. Kočárník, ministr vnitra J. Ruml, ministr
dopravy J. Stráský, ministr práce a sociálních
věcí J. Vodička.
(Jednání zahájeno v 9.23 hodin.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vážené
paní kolegyně, vážení kolegové,
prosím, abyste se dostavili do sněmovny, abychom
mohli zahájit druhý den naší schůze.
Pro stenozáznam uvádím, že pan poslanec
Grulich má náhradní kartu č. 4, pan
poslanec Macháček náhradní kartu č.
5, pan poslanec Páv má náhradní kartu
č. 3 a paní poslankyně Janů má
náhradní kartu č. 1.
Vážené kolegyně a kolegové, abychom
využili času, chystám se navrhnout jednu drobnou
změnu, kterou bych však - přiznám se
- vám sdělil rád tak, abyste ji slyšeli.
Včera jsme rozhodli svým hlasováním
o tom, že dnes ráno budeme projednávat vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 88, o dávkách
v mateřství a o přídavcích
na děti atd. Je to bod, který bychom mohli projednávat
právě teď. Dovolil bych si vás požádat
o to, abychom přerušený bod Zpráva o
bezpečnostní situaci projednávali ihned v
návaznosti na projednávání tohoto
bodu vzhledem k tomu, že jsem byl požádán
členem vlády, panem ministrem Rumlem, o tuto úpravu
a změnu vzhledem k pořadu jednání
vlády.
Pokud by sněmovna souhlasila nebo neměla námitek
proti tomuto postupu, přistoupili bychom k projednávání
bodu v upraveném pořadu označeném
číslem
Předložený vládní návrh
zákona, který jste obdrželi jako sněmovní
tisk 498, odůvodní ministr práce a sociálních
věcí pan Jindřich Vodička. Prosím
ho, aby se ujal slova.
Ministr práce a sociálních věcí
ČR Jindřich Vodička: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte, abych krátce
zdůvodnil předložený návrh zákona.
Předložený návrh na úpravu přídavků
na děti a výchovného představuje první
krok v procesu transformace současného systému
společenské pomoci rodinám s dětmi
na systém státní sociální podpory
a navazuje na opatření provedená ve prospěch
rod in s dětmi, která byla realizována v
tomto roce, jimiž se posilnily příjmy rodin,
zejména s menšími dětmi, a byla uskutečněna
některá nová systémová opatření.
Tyto kroky v letošním roce již učiněné
byly:
1. zvýšení rodičovského příspěvku,
2. zvýšení podpory při narození
dítěte,
3. přijetí zákona o jednorázovém
přídavku na nezaopatřené děti,
4. změna státního vyrovnávacího
příspěvku na dávku poskytovanou do
rodin s dětmi do stanoveného příjmu.
Základním principem návrhu je nevázat
jako dosud výši přídavků na děti
a výchovného na počet dětí
v rodině, ale stanovit výši přídavků
na děti a výchovného v závislosti
na věku dítěte. Výše přídavků
na děti a výchovného se upravuje vládním
návrhem zákona tak, že její výše
bude činit měsíčně na každé
dítě 1/3 částky životního
minima, potřebné k zajištění
výživy a ostatních základních
osobních potřeb podle zákona o životním
minimu. To znamená, že na dítě do 6
let by tato dávka činila 340 Kč, na dítě
ve věku od 6 do 10 let 380 Kč, na dítě
ve věku od 10 do 15 let 450 Kč a na dítě
starší 15 let 490 Kč. Výše dávky
v závislosti na částkách životního
minima odráží náklady na děti
rozdílného věku.
Současně návrh obsahuje rozšíření
dosavadního okruhu nezaopatřených dětí
o skupinu osob do 18 let věku, které nejsou zaměstnány,
jsou vedeny v evidenci uchazečů o zaměstnání,
avšak nemají nárok na hmotné zabezpečení
uchazečů o zaměstnání. Odůvodněnost
této změny vychází zejména
ze skutečnosti, že tyto děti zůstávají
zpravidla v rodině a vyživovací povinnost rodičů
nadále trvá.
Návrh právní úpravy též
navazuje na nový daňový systém. Dosavadní
přídavky na děti se s rostoucím počtem
dětí v rodině v průměru na
dítě zvyšují, zatímco v novém
systému daně z příjmu fyzických
osob byly zavedeny nezdanitelné částky stejné
na každé dítě. Dosavadní konstrukce
přídavků na děti měla smysl
ve starém daňovém systému, kdy sleva
na dani ze mzdy byla poskytována bez ohledu na počet
dětí. Ponechání dosavadního
stavu by znamenalo znevýhodnění rodin s jedním
nebo dvěma dětmi.
Uvedená změna bude v převážné
většině případů znamenat
zvýšení výše dávky, konkrétně
ve všech případech rodin jedno a dvoudětných
a u vícedětných rodin s dětmi školního
věku. Vzhledem k tomu, že rodina se třemi a
více dětmi při určité věkové
skladbě dětí, např. tři děti
do 6 let věku, náležejí dosud přídavky
na děti nebo výchovné v částce
vyšší než navrhované částky
odvozené od životního minima dítěte,
navrhuje se v těchto případech formou přechodných
ustanovení zachovat dosavadní výši přídavků
na děti a výchovného, aby se žádné
rodině nesnížila nominální hodnota
poskytovaných dávek proti dosavadnímu stavu.
Současně se navrhuje zachovat dosavadní výši
přídavků na děti a výchovné
v případech, kdy tyto dávky téhož
oprávněného jsou vypláceny více
příjemcům a v případě
souběhu nároků. Výše nákladů
na realizaci této právní úpravy by
při přijetí vládního návrhu
zákona představovala v tomto roce 560 milionů
korun. Tyto náklady by byly pokryty v rámci schváleného
rozpočtu výdajů na sociální
zabezpečení z kapitoly 313 ministerstva práce
a sociálních věcí pro rok 1 993.
Finanční dopad pro rok 1994 ve výši
3,36 miliardy korun je zapracován do návrhu rozpočtu
na rok 1994.
Tolik, dámy a pánové, krátké
zdůvodnění návrhu novely zákona,
který máme nyní projednávat.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministrovi Vodičkovi a dávám slovo společnému
zpravodaji výborů panu poslanci Martinu Sykovi,
aby nám zdůvodnil předloženou společnou
zprávu výborů. Připomenu ještě,
že tuto zprávu jste obdrželi na minulé
schůzi jako sněmovní tisk 515. K dnešnímu
jednání vám byl rozdán ještě
sněmovní tisk 515 A, což je Zpráva výborů
Poslanecké sněmovny o výsledku projednání
uvedeného vládního návrhu zákona.
Prosím pana zpravodaje, aby se ujal slova.
Poslanec Martin Syka: Pane předsedající,
pane předsedo, vážené kolegyně,
vážení kolegové. Tisk 468, tedy tento
zákon, projednaly v měsíci září
výbor rozpočtový a výbor pro sociální
politiku a zdravotnictví a v měsíci říjnu
poté výbor hospodářský a ústavně
právní výbor. Vzhledem k tomu, že při
projednání tohoto tisku nedošlo ke sjednocení
pozměňovacích návrhů tak, aby
mohla být připravena na základě projednání
všech čtyř výborů společná
zpráva, byla vyhotovena zpráva výborů
Poslanecké sněmovny o výsledku projednání
vládního návrhu zákona tak, jak ji
máte od včerejšího dne před sebou
na lavicích.
Výbor pro sociální politiku a zdravotnictví
a rozpočtový výbor ve svých usneseních
navrhují určité navýšení
tak, jak je uvedeno ve zprávě. Výbor hospodářský
vzal vládní návrh na vědomí
a výbor ústavně právní ve svém
usnesení podpořil vládní návrh.
Vzhledem k výše uvedenému, co jsem předtím
řekl, ústavně právní výbor
a porada zpravodajů, která se sešla včera
ráno, doporučují projednat tedy vládní
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 88/1968 Sb., o prodloužení
mateřské dovolené, o dávkách
v mateřství a o přídavcích
na děti z nemocenského pojištění,
ve znění pozdějších předpisů,
a zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním
zabezpečení, ve znění pozdějších
předpisů - tedy tisk 498, ve znění
vládního návrhu. A v rozpravě, do
které se přihlásím potom, předložím
veškeré pozměňovací návrhy,
tak, jak zazněly ve výborech, k hlasování
sněmovně v rámci rozpravy. Tolik úvodem
a prosím pana předsedajícího, aby
otevřel rozpravu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu společnému zpravodaji. Pokud by nebylo námitek
ze strany již písemně přihlášených
do rozpravy, považoval bych osobně za logické,
abychom ve smyslu vystoupení pana společného
zpravodaje dali panu poslanci Martinu Sykovi šanci vystoupit
v rozpravě jako prvnímu. Pokud by nebylo námitek,
považoval bych to za rozumné. Jestliže je tomu
tak, děkuji za pochopení a prosím pana poslance
Syku, aby se ujal slova.
Poslanec Martin Syka: Pane předsedající,
děkuji a dovolil bych si sněmovně předložit
tyto pozměňovací návrhy:
Na základě usnesení výboru pro sociální
politiku a zdravotnictví a rozpočtového výboru:
V článku I. bod 2 § 24 odst. 1 zní:
"(1) přídavky na děti činí
měsíčně a) 380 Kč na dítě
do 6 let věku, b) 420 Kč na dítě od
6 do 10 let věku, c) 500 Kč na dítě
od 10 do 15 let věku, d) 540 Kč na dítě
starší 15 let."
V článku II. bod 3 § 71 odst. 4 zní:
"(4) výchovné činí měsíčně
a) 380 Kč na dítě do 6 let věku, b)
420 Kč na dítě od 6 do 10 let věku,
c) 500 Kč na dítě od 10 do 15 let věku,
d) 540 Kč na dítě starší 15 let."
Další pozměňovací návrh
vyplývající z usnesení výboru
pro sociální politiku a zdravotnictví:
V článku III. odst. 1 v první větě
za slova "pokud je to" vložit slova "pro oprávněného".
Dle usnesení ústavně právního
výboru k článku III. odst. 1, 2, 3, 4 - slova
"30. září 1993" nahradit slovy
"31. října 1993".
K článku III. odst. 1 - v první větě
za slova "pokud je to" vložit slova "pro oprávněného".
Dále potom článek IV. zní: "(1)
Přídavky na děti ve výši podle
tohoto zákona náležejí poprvé
za měsíc listopad 1993. Na děti, na něž
náležely za měsíc říjen
1993 přídavky na děti, náleží
za měsíc listopad 1993 ještě částka
ve výši rozdílu mezi úhrnem částek
přídavků na děti, které by
náležely podle tohoto zákona, a výší
přídavku na děti, které na všechny
tyto děti náležely v měsíci říjnu
1993 podle předpisů platných před
účinností tohoto zákona, včetně
případného doplatku přídavků
na děti."
Odsek 1: "Pokud se přídavky na děti
vyplácejí různým příjemcům,
náleží na každé dítě
poměrná část rozdílu stanoveného
podle předchozí věty."
"(2) Výchovné k důchodům ve výši
podle tohoto zákona náleží poprvé
při splátce výchovného k důchodům
splatným v měsíci prosinci 1993. Na děti,
na něž náležela v měsíci
listopadu 1993 splátka výchovného k důchodům,
náleží v měsíci prosinci 1993
ještě částka ve výši dvojnásobku
rozdílu mezi úhrnem částek výchovného
k důchodům, která by náležela
podle tohoto zákona, a výší výchovného
k důchodům, která na všechny tyto děti
náležela v měsíci listopadu 1993 podle
předpisů platných před účinností
tohoto zákona, včetně případného
doplatku k výchovnému k důchodům."
Odsek 2: "Pokud se výchovné k důchodům
vyplácí různým příjemcům,
náleží na každé dítě
poměrná část rozdílu stanoveného
podle předchozí věty. Rozdíl podle
tohoto odstavce nenáleží na děti, na
něž náleží rozdíl podle
odstavce 1."
Článek V. zní: "Tento zákon nabývá
účinnosti dnem 1. listopadu 1993."
To jsou pozměňovací návrhy, které
se objevily v usneseních výborů, které
tento vládní návrh projednaly. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Sykovi a chystám se předat slovo panu
poslanci Ivanovi Maškovi, který se přihlásil
do rozpravy jako první. Připraví se pan kolega
Janeček.
Poslanec Ivan Mašek: Vážený pane
předsedající, vážené dámy,
vážení pánové, sociální
politika minulého režimu se vyznačovala kromě
jiného třemi aspekty, které byly oprávněně
kritizovány. Prvním takovým aspektem byla
určitá plošnost této politiky, tedy
poskytování dávek i těm, kteří
tyto dávky nepotřebovali.
Druhým trochu opačným aspektem byla nivelizace
příjmů a tato pak vedla ke ztrátě
motivace. Následek spolu se státním dirigismem
byla pauperizace celé společnosti a s tímto
zchudnutím se potýkáme dodnes a budeme se
s ním potýkat ještě léta.
Třetí aspekt, který byl kritizován,
byl trend k individuálnímu přístupu.
Tento trend, který se zaměřoval na osobu
a nikoli na přirozené jednotky jako je rodina, byl
samozřejmě vlastní totalitnímu státu,
netýkal se jen sociální politiky.
Byla to přirozená snaha postavit osamělého
jedince proti mocnému státu. Nová sociální
politika, a zejména bych ji předpokládal
u pravicové vlády, by tedy zřejmě
měla sledovat právě opačné.
Měla by být zaměřena na potřebné,
a to takovým způsobem, aby je stimulovala, pokud
je to možné, k tomu, aby se postavili na vlastní
nohy a měla by být dále zaměřena
nikoliv na jednotlivce, ale především na rodinu
jako základní jednotku a pilíř společnosti
a státu. Předložený návrh zákona
jde bohužel směrem právě opačným.
To by samo o sobě ještě nebylo nic příliš
hrozného, kdyby tento návrh nebyl předkládán
jako krok k cílovému řešení,
protože jestli toto řešení má být
tímto směrem, tak bych se ho velmi obával.
Návrh tedy na rozdíl od toho, co se píše
v důvodové zprávě, je nadále
úplně plošný, prostředky přiděluje
i rodinám, které to zjevně nepotřebují.
Dále oproti tomu přístupu založenému
minulým režimem zde dochází k výrazně
vyšší individualizaci. Paradoxně dokonce
je to tak, že zákon se zaměřuje na konkrétní
individuum, to je na konkrétní dítě
a měří jediný znak, to je věk.
Tento systém je z hlediska sociálního zcela
nesmyslný, i když na první pohled se zdá
být spravedlivý. Není to systém, který
by byl nějak objevný. Je to systém, který
například soudy při určování
výživného používají samozřejmě
již dlouhá léta, ale tady je třeba vidět
jeden rozdíl. U soudu se skutečně posuzuje
individuální konkrétní případ
konkrétní rodiny, a to, že obvykle je výživné
na dítě zvyšováno se vzrůstajícím
věkem a tedy jeho potřebami souvisí s tím,
že obvykle také roste příjem té
povinné osoby, obvykle otce.
Naopak při zvolení tohoto přístupu
pro zákon dochází k paradoxní věci.
Na rozdíl od takovéhoto jánošíkovského
přístupu bohatým brát a chudým
dávat je zde sice přístup opačný,
ale z hlediska sociálního ještě škodlivější,
to je sebereme potřebným, abychom dali méně
potřebným a dokonce i těm, kteří
to vůbec nepotřebují.
Pan ministr zde hovořil o tom, že návrh především
zlepší příjmy v rodinách s jedním
a dvěma dětmi. Sám přiznal, že
poškodí některé, a to většinu
rodin se třemi dětmi. Stejně tak se to týká
rodin s dětmi čtyřmi, už méně
pak rodin s více dětmi, protože tam to věkové
rozložení povede k tomu, že se ten dopad zákona
vyrovná. Nejvíce poškozeni tímto zákonem
tedy budou přímo ti, kteří sociální
podporu státu nejvíce potřebují a
kteří jako rodina jsou pro stát nejvíce
žádoucí. Budou to mladé rodiny se třemi
malými dětmi. Domnívám se, že
podporování rodin s jedním nebo dvěma
dětmi jde přímo proti základům
tohoto státu. Podporuje totiž vymírání
obyvatelstva, protože ani průměrně dvě
děti nestačí k více než prosté
reprodukci. Z tohoto hlediska je zřejmě z hlediska
státu nejžádoucnější podpora
rodin s alespoň třemi dětmi. Je třeba
se na to podívat takto: Jestliže rodina bude mít
tři malé děti ve věku do 6 let a nejhůře
na tom bude, bude-li je mít ve věku od 3 do 6 let,
protože matka, která u těchto dětí
pravděpodobně bude doma a je žádoucí,
aby byla doma, nebude pobírat ani tzv. mateřský
příspěvek, který se pobírá
do tří let věku nejmladšího děcka,
tak tato rodina bude tímto návrhem zákona
poškozena o 190,- Kč. Zatímco na druhé
straně rodina, která má jedno dítě
starší 15 let, kde už není třeba,
aby matka byla doma, oba rodiče jsou zaměstnaní,
tak jí bude nadlepšeno o 250, nebo dokonce 290,- Kč.
To je jedna věc.
Ale druhá věc je ta, že rodina, která
má tři malé děti, je velmi pravděpodobně
ve většině případů rodina
mladých rodičů, zatímco rodina s dětmi
staršími než 15 let nebo obecně se staršími
dětmi má obvykle rodiče starší,
což je dáno přirozeností toho, jak dochází
k reprodukci v lidské společnosti. Zde docházíme
k tomu, že ani důvodová zpráva, ani
pan ministr ve své úvodní řeči,
ani pan zpravodaj se nezmínili o tom, že je známo,
že příjmy rodin starších lidí,
řekněme mezi 35 až 45 let, jsou výrazně
vyšší než příjmy těch
mladých rodin s malými dětmi. Čili,
my zde přidáme skoro 300,- Kč rodině,
která to evidentně nepotřebuje, protože
patří do vyšší příjmové
kategorie, oba rodiče jsou zaměstnaní, dítě
je starší 15 let a dokonce v případě
potřeby si může přivydělávat,
zatímco v rodině, kde je jen jeden člen z
pětičlenné rodiny výdělečně
činný, a to poměrně s nízkým
příjmem oproti těm lidem věkově
starším, tyto peníze sebereme a děti
takto malé si samozřejmě nemohou přivydělávat
už proto, že to zakazuje zákon a mezinárodní
úmluvy.
Pan ministr řekl, že z tohoto důvodu je zde
ve vládním návrhu článek III,
který řeší to poškození
a těm rodinám, které měly k 30. září
nárok, který byl vyšší, než
by byl podle vládního návrhu, tak částka
bude dorovnána na nominálně stejnou hodnotu,
jak se píše v důvodové zprávě.
Chtěl bych říci, že zaprvé nominální
hodnota není z hlediska rozumné teorie hodnot vůbec
žádnou hodnotou. Je to snad hodnota nebo věc
důležitá z hlediska teorie reklamy nebo psychologických
manipulací, ale nikoliv z hlediska teorie hodnot. Musíme
se dívat spíš na hodnotu reálnou a tady
zase musím říci, že mám za to,
že důvodová zpráva je nedostatečná,
protože pokud je zde nějaké srovnání
a ukazatele jsou velmi pochybné, je tady srovnání
s rokem 1992 nebo s rokem 1990 a nikoli například
s 1. 1. 1985, kdy byly tyto dávky ve výši,
která dodnes platí, přiřčeny.
Je velmi pravděpodobné, že reálná
kupní síla těchto dávek je podstatně
nižší než je v relaci v důvodové
zprávě uvedeno. Navíc není pravda,
že i nominální výší, bude-li
přiřčena těmto rodinám, nebude
v nominální hladině nikdo poškozen.
Bude. Nejenže bude, bude-li přijat návrh ústavně
právního výboru na nový článek,
který zde přednesl zpravodaj, na článek,
který v rámci slibu daného veřejnosti
má dávky dát již za říjen,
tak v takovém případě dojde ke zpětnému
poškození dětí již narozených
od 30. září do dne účinnosti
zákona, pokud to budou třetí a další
děti v rodině. Tyto rodiny a tyto děti evidentně
a zřetelně poškodíme.
Navíc nejde jen o tyto děti, tedy děti narozené
v tomto krátkém období, ale domnívám
se, že díky způsobu, jakým lidé
rodí děti, je třeba uvažovat s delším
časovým horizontem, a to minimálně
9 měsíců. V tom případě
se jedná o poškození všech dětí
třetích a dalších, které jsou
již počaty.
Zdůvodnění, že 90% rodin a tedy i voličů
bude mít nadlepšeno a pouze 5% jich bude poškozeno,
je zdůvodnění hodné politika před
volbami, ale nikoliv ministra práce a sociálních
věcí.
Když jsem uvažoval nad celým návrhem a
nad tím, jak tento návrh zlepšit, musím
říci, že se mi to nepodařilo a že
mám velké obavy, jestli nadále ministerstvo
bude pokračovat v reformě sociální
politiky v tomto směru. Domnívám se, že
dosavadní systém, který přihlížel
k počtu dětí v rodině, a tedy přece
jen se díval na rodinu jako na základní jednotku,
byl v podstatě lepší než systém
navržený, i když mu lze vytknout řadu
chyb.
Vzhledem k propagaci tohoto návrhu, ke které již
došlo, vzhledem k tomu, že veřejnost tento návrh
očekává, není dost dobře rozumné
ho v současné době zamítnout a případně
vrátit ministerstvu k novému vypracování.
Dochází zde skutečně ke zvýšení
přídavků na děti a to je zřejmě
věc žádoucí. Toto zvýšení
je přibližně 107 korun na jedno dítě.
Domnívám se proto, že je v podstatě
lepší, než upravit dávky tak, jak to navrhuje
vládní návrh, zvýšit současné
dávky přibližně o těchto 107
korun. Díval jsem se na to a chci podat návrh, který
by to nezvyšoval přesně o 107 korun, ale trochu
ve směru vládního návrhu by pro rodiny
s jedním a dvěma dětmi přidával
na jedno dítě 110 korun a u rodin se třemi
a více dětmi by přidával na dítě
100 korun.
Navrhuji zvýšit přídavky na děti
ve stávajícím znění zákona
188/1968 Sb. a výchovné ve stávajícím
znění zákona č. 100/1988 Sb., a to
takto:
Na jedno dítě 310 korun, na dvě děti
870 korun, na tři děti 1510 korun, na čtyři
děti 2120 korun a na každé další
dítě 450 korun.
Pokud se nemýlím, celkově se jedná
o stejnou částku, jakou by vláda vynaložila
na předložený vládní návrh.
Splnění tohoto návrhu znamená tuto
změnu promítnout do bodu 2 článek
I vládního návrhu a bodu 3 článek
II. vládního návrhu a dále pak vypustit
v článku I body 3 a 4, v článku II
body 1, 4 a 5 a celý článek III, který
má napravit škody, které tento návrh
napáchá.
Zároveň bych chtěl podat procedurální
návrh. Navrhuji před uzavřením rozpravy
přerušit projednávání tohoto
bodu a přikázat věc příslušnému
výboru a zároveň umožnit jednání
klubů. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Maškovi. Promiňte, pane kolego, musím
se přiznat, že jsem nezachytil přesně
procedurální návrh. Pane kolego Mašku,
zní tak, přerušit před ukončením
rozpravy poté, co zazní vystoupení všech
přihlášených. Tak tomu mám rozumět.
Dobře. Děkuji.
Slova se ujme pan kolega Janeček, připraví
se paní poslankyně Fischerová.
Poslanec Josef Janeček: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně a kolegové, vzhledem k tomu, že předkládaný
návrh zákona se dotýká oblasti rodin,
a vzhledem k tomu, že rodina je jedním ze základních
pilířů konzervativní politiky, věnoval
jsem se této problematice podrobně, všechny
možné varianty jsem se snažil propočítat,
zpracoval jsem k danému tématu i grafy a z těchto
údajů bych mohl být v některých
konkrétních případech ještě
kritičtější než kolega Mašek.
Problém je však v tom, že tento zákon
podle toho, co víme, bude v platnosti jeden rok. Protože
kdyby měl být v platnosti neustále, tak třeba
u rodin se čtyřmi dětmi by došlo k propadu
proti současnému stavu zhruba o 30 000 na dětských
přídavcích. Vzhledem k tomu, že se jedná
o zákon, který by měl být ve funkci
pouze jeden rok, tak jsem si dovolil vzhledem k této časové
souvislosti vypracovat porovnání starého
a nového systému.
Z porovnání vyplývá, ze za prvé
nový systém je vždy výhodnější
pro rodiny s jedním nebo dvěma dětmi. Nový
systém je nevýhodný pro každou rodinu,
kde se nově narodí třetí, čtvrté
nebo další dítě. Nový systém
je výhodnější pro rodiny se staršími
dětmi a je nevýhodný pro rodiny s malými
dětmi.
Vzhledem k počtu dětí v českých
rodinách lze říci, že nový systém
je výhodnější zhruba pro 90 až
95% rodin. Je nevýhodný pro oněch zbývajících
zhruba 5% rodin, ale jedná se o ty rodiny, kde se narodí
nové dítě po účinnosti tohoto
zákona. Až do 31. 12. 1994, kdy by měl vstoupit
v platnost nový zákon o sociální podpoře.
U vícečetných rodin, u kterých by
došlo k nominálnímu snížení
přídavků na děti, to je v těch
rodinách, kde již tyto děti jsou narozené,
se má podle navržené předlohy postupovat
podle článku III odst. 3 tak, že se provede
dopočet do původní výše. Neřeší
se zde však ty případy nově narozených
dětí.
Proto předkládám pozměňující
návrh, který by tuto mezeru vyřešil.
Tento návrh by zněl:
V článku III za odst. 3 zařadit nový
odst. 4 a odst. 4 přečíslovat.
Znění odst. 4 by bylo:
"Jde-li o dítě narozené do 31. 12. 1994
po nabytí účinnosti tohoto zákona
a toto dítě bude v době narození třetím
nebo dalším nezaopatřeným dítětem,
na které rodině náležejí přídavky
na děti nebo výchovné k důchodu, použije
se obdobné ustanovení odstavců 1 a 3 v čl.
IV."
Jde o to, aby u těchto rodin byl možný dopočet,
to znamená, aby neklesla nominální výše
přídavků na děti v tomto ročním
období.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Janečkovi. Prosím paní poslankyni
Fischerovou, aby se ujala slova. Připraví se paní
poslankyně Mazalová.
Poslankyně Eva Fischerová: Vážený
pane předsedající, vážený
pane předsedo, dámy a pánové, transformace
sociální politiky nepochybně není
problém jednoduchý, ani finančně nenáročný
a není dokonce ani politicky indiferentní. Jsou
určité skupiny našich spoluobčanů,
jejichž životní podmínky s ohledem na
proklamovaný princip solidarity nelze pominout. Je proto
naší prvořadou povinností tuto situaci
odpovědně řešit. Jsem přesvědčena,
že nejsme tak bohatí, abychom si mohli dovolit nekompromisně
trvat na návrhu vládním a odmítat
poslanci navrhované zvýšení přídavků
na děti z 0,33 na 0,37násobek životního
minima. Mám totiž obavy, že možné
narušení sociálního smíru by
nás v této přechodné době mohlo
stát podstatně víc než pochopení
obtížné situace mladých rodin a hlavně
osamělých rodičů.
Vezmeme-li v úvahu statistiku rodinných účtů,
zjistíme, že přídavky na děti
činily v roce 1990 8,3% čistého příjmu,
v roce 1992 5,8% a v současné době to bude
ještě podstatně méně. Jsem přesvědčena,
že i částky životního minima s
ohledem na životní náklady už koncem tohoto
roku nebudeme moci považovat za reálné. Nelze
nevidět vyšší náklady na bydlení,
na vzdělání i na nezbytné kulturní
vyžití mladé rodiny.
Dámy a pánové, žádám vás
proto o podporu pozměňovacích návrhů,
které doporučil výbor pro sociální
politiku a zdravotnictví a výbor rozpočtový,
neboť jsem přesvědčena, že každá,
byť sebemenší podpora přispívá
také ke stabilizaci rodinného života.
Po zvážení situace si dále dovoluji
předložit ještě jeden pozměňovací
návrh, a sice v čl. III nový odstavec 1,
který zní: "Přídavek na dítě
a výchovné bude činit 0,37násobek
životního minima dítěte v závislosti
na věku dítěte. Přídavky na
děti a výchovné se automaticky zvýší
ode dne, kdy se zvýší částky
životního minima." Další body prosím
přečíslovat.
Systém automatické valorizace dávek ve vztahu
k dynamice životního minima je jednou z nosných
tezí transformace sociální politiky. Je jedním
z nejpodstatnějších faktorů zaručujících
určitou bazální jistotu sociálně
slabším skupinám obyvatel, mezi něž
rodiny s malými dětmi bezesporu patří.
Systém automatické valorizace považuji za natolik
užitečný, že se domnívám,
že stojí za neodkladnou realizaci i za cenu diferencovaných
adresných přístupů s ohledem na výši
příjmu rodiny. Půjdeme-li naopak cestou malých
novel, ztratíme více času a vyvoláme
vždy určitou společenskou destabilizaci, kterou
považuji za zcela zbytečnou.
Dámy a pánové, děkuji vám za
pozornost, za pochopení a za vaši podporu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
paní poslankyni Fischerové a prosím paní
poslankyni Mazalovou, aby se ujala slova. Připraví
se paní poslankyně Lagová.
Pro stenozáznam: Pan poslanec Sojka má náhradní
kartu č. 6, paní poslankyně Buzková
má náhradní kartu č. 2.