Poslanec Vladimír Řezáč: Vážené
kolegyně a kolegové, kriminalita je sociální
jev, který ohrožuje základní podmínky
existence každé společnosti. A jestli má
být boj proti kriminalitě úspěšný,
pak se všichni slušní lidé, ať koalice,
nebo opozice, musí sjednotit na tom, jakým způsobem
proti tomuto sociálnímu jevu se bude působit.
Stejně tak každý politik musí vědět,
že pokud máme mít úspěšnou
politiku zahraniční, třeba ve vztahu k našim
sousedům, pak by měla být nějaká
jednoznačná dohoda, jak koalice tak opozice, jakým
způsobem se bude v zahraniční politice postupovat.
Vezmu za příklad Polsko a jeho politiku ve vztahu
k Německu, bez ohledu na to, jaký tam byl režim.
Chci říci, že tato zpráva je zprávou
o bezpečnostní situaci. To je vlastně jenom
policejní statistika se stručným komentářem.
V doplňku zprávy, který jsme tu uvedli, je
to jednoznačně vyjádřeno. Rozhodující
je skutečně to, co tu řekl kolega Wagner
nebo kolega Grulich. Jaký by byl ten sociální
výzkum, kdyby byl z oboru victomologie, kdyby byl z pohledu
obětí. Jaký by byl z pohledu českého
občana, jestli se cítí ve své vlasti
bezpečný nebo se necítí bezpečný?
A musím dát za pravdu kolegovi Wagnerovi v tom,
co zde řekl místopředsedovi vlády
a ministru financí ing. Kočárníkovi.
Před několika měsíci jsem se dočetl
v novinách o stesku ministra vnitra Rumla, že při
jednání ve vládě se o bezpečnostní
situaci hovořilo půl hodiny nebo hodinu, ale zato
se diskutovalo 4 hodiny o slovenských věcech.
Když jsem se v branném a bezpečnostním
výboru minulý týden snažil upozornit
na jednu, možná systémovou chybu, jak ji vidím
při vynakládání prostředků
na zajištění bezpečnosti, totiž
na to, zda koncepce přijatá nikoliv za této
vlády, ale za vlády minulého volebního
období, kdy se zajišťuje bezpečnost jednak
na úrovni Policie ČR, jednak obecní a městskou
policií a jednak z části soukromými
bezpečnostními službami, pak jsem vyjádřil
názor, že kdyby se vynaložily větší
prostředky ve prospěch Policie České
republiky, která jako jediná má plnou pravomoc
kdežto obecní a městská policie má
omezenou pravomoc a soukromé bezpečnostní
služby, podle mého názoru, nemají vůbec
žádnou pravomoc - takže za stejné peníze
by pro bezpečnost občana České republiky
bylo učiněno více.
Jsem ovšem přesvědčen, ze tyto problémy
diskutovat dnes nemá cenu, protože v původní
zprávě dodatku jsou uvedeny další zprávy,
které se vlastně ve vládě projednávají
nebo projednávaly, jak program sociální pravomoce
a prevence kriminality, o který jde, i v úvahách
a vzájemném špičkování
tady jsem slyšel velice málo o právu, tím
méně o kriminologii. Na to máme ústav,
který se dříve jmenoval Kriminologický,
nevím, jaký má dnes název, v jehož
čele stojí doc. Osmančík. Ty věci
musí být podloženy naprosto perfektním
vědeckým, teoretickým, kriminologickým
a sociologickým zázemím. Jinak tady budeme
vařit z vody a ničemu nepomůžeme.
Ale skutečně, pokud se nedostane Policii více
prostředků a pokud tyto prostředky nebudou
efektivně vynakládány, pak nemohu souhlasit
s tím, že tu je stav, se kterým se můžeme
smířit.
Skutečnost, že ve vyspělých demokratických
státech Evropy nebo světa je dnes kriminalita vyšší,
svědčí o tom, že to není jenom
otázka 42leté devastace, protože ve většině
západních států nebyla totalita ani
fašistická ani stalinistická, a je tam dneska
větší kriminalita než u nás. Takže
ty příčiny budou asi někde jinde.
To za prvé.
Za druhé - uvádět tady navzájem tyto
argumenty ze strany levicových nebo pravicových
radikálů nemá žádný význam,
protože tím problémy českého
občana ani společnosti v České republice
neřešíme.
Domnívám se, že jednak musíme vyjádřit
určitou nespokojenost se současným stavem
a za druhé je třeba podpořit při jednání
o státním rozpočtu výrazně
vyšší prostředky ve prospěch ministerstva
vnitra s tím, aby byly využity tak, že policista
bude viděn na veřejnosti a na ulici, aby se český
občan nemusel bát chodit večer po ulicích,
ani do divadla, ani do kina, ani kamkoli jinam.
A za třetí v tom usnesení by měla
být stanovena lhůta, ve které nám
vláda předloží program sociální
prevence a prevence kriminality a ev. další opatření.
Domnívám se, že to je otázka, za kterou
odpovídá vláda, nemůže ji nést
na svých bedrech jenom ministr vnitra, takže především
by tady u toho měl sedět ministr práce a
sociálních věcí, ministr spravedlnosti
a ev. další členové vlády.
Proto navrhuji, abychom si vyžádali od vlády
České republiky ve lhůtě, buď
do konce roku 1993 nebo do konce ledna 1994, předložení
zprávy o programu sociální prevence a prevence
kriminality a v souvislosti s projednáváním
zákona o státním rozpočtu budeme mít
jistě příležitost k tomu, abychom uvážili
zvýšení prostředků na zajištění
bezpečnosti našich občanů.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
poslanci Řezáčovi. Jeho návrh bude
zřejmě zaznamenán panem zpravodajem a rozhodneme
o něm v závěru projednávání
tohoto bodu. Prosím pana poslance Fejfara, aby se ujal
slova.
Poslanec Tomáš Fejfar: Vážený
pane místopředsedo, dámy a pánové,
protože tu nejsme sami mezi sebou, jsou tu hosté a
novináři, chtěl bych jenom připomenout
jednu věc, a chtěl bych, abychom si toho byli vědomi.
Při projednávání tohoto bodu v branném
a bezpečnostním výboru se opravdu jednalo
tak, jak se zde po tom volá - konstruktivně, jednalo
se o problému a chci připomenout, že usnesení
našeho výboru, které je návrhem na usnesení
sněmovny, bylo přijato - neříkám,
že tam byli všichni členové - sto procenty
členy výboru.
Myslím, že se zde děje velmi často a
nejen v této problematice, že na jedné straně
probíhá korektní jednání ve
výborech a potom se zde různí pseudoochránci
vdov a sirotků, exhibují a předvádí
naprosto nedůstojné tance. To, pánové,
neplatí jen pro nás, to platí i pro některé
příslušníky opozice, i vy byste se s
tímto problémem měli vyrovnat. Děkuji
vám.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Fejfarovi, kdo dále se hlásí
do rozpravy, jestliže nikdo, rozpravu uzavírám
a prosím pana ministra Rumla, aby se ujal slova a vyjádřil
se případně k rozpravě a případně
k návrhu usnesení.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážený
pane předsedající, vážené
poslankyně, vážení poslanci, abych byl
upřímný, diskuse k informaci o bezpečnostní
situaci a k dodatku k této informaci, jak písemně
předloženého, tak ústně předneseného,
mě naplnila smutkem. Namísto věcných
argumentů a podnětů se stala bezpečnostní
situace záminkou k politickým exhibicím některých
opozičních politiků, stala se politickým
klackem v rukou určité části opozice.
Kriminalita je závažný hromadný společenský
jev, kterým se musí vážně zabývat
především vláda, ale je zde místo
i pro významnou roli opozice a pro celou naši společnost.
Příčiny kriminality je nutno věcně
analyzovat a mohu vás ubezpečit, že odborníci
z mnoha zemí vedou na toto téma velmi složité
diskuse.
Lze souhlasit s tím, že jednou z příčin
růstu kriminality je morální úpadek
společnosti a nedostatek právního vědomí.
Ovšem velmi problematickým se mi jeví tvrzení,
že naše společnost zvlčila za poslední
čtyři roky, či dokonce za rok a půl
vlády současné koalice. Troufám si
říci, že stav této společnosti
je důsledkem více než čtyřicetiletého
uplatňování totalitního komunistického
systému, který mimo jiné utlačil právní
vědomí tím, že nedodržoval ani
své vlastní znetvořené zákony.
Málo srozumitelné pro mne bylo vystoupení
pana poslance Wagnera, který mimo kontext včera
a v kontextu dnes osobně napadl ministra financí
pana Kočárníka. V této souvislosti
mně nezbývá než konstatovat, že
si pana ministra financí vážím nejen
jako odborníka, ale i jako člověka a že
mě mrzí, že záminkou k jeho osočení
byla má Zpráva o bezpečnostní situaci.
Pokusy vrazit klín mezi mne a ministra financí musím
odmítnout. Dělení federálního
ministerstva vnitra bylo nelehkým úkolem a při
stanovení rozpočtu českého ministerstva
vnitra na tento rok vznikl určitý finanční
schodek, který jsme podle možností státního
rozpočtu se snažili dořešit dotací,
která nakonec vyzněla ve prospěch ministerstva
vnitra ve výšce půl miliardy korun, a protože
tato dotace nebyla dostatečná, bylo nám otevřeno
konto, na které si můžeme poukazovat a využívat
peníze z prodeje nepotřebného movitého
a nemovitého majetku federálního ministerstva
vnitra.
Mohu vás ubezpečit o tom, že jsme s panem ministrem
financí velmi odpovědně společně
projednávali rozpočet ministerstva vnitra na příští
rok a i když samozřejmě není ideální
vzhledem k možnostem státního rozpočtu
jako celku, vykazuje společně s ministerstvem školství
nejvyšší nárůst finančních
prostředků pro rok 1994.
Co se týče dotazů jednotlivých poslanců,
pana poslance Vorlíčka, proč nejsou naplněny
tabulkové stavy dopravní policie, jak je to s autoškolami,
jak budeme postihovat řidiče cizince, když
se dopustí dopravního přestupku, dotazů
pana poslance Čapka, jaký podíl je dopravních
policistů z federálního ministerstva vnitra
v počtu české Policie, pana poslance Wagnera,
vyjádření latence v kriminalitě a
zprávu o kriminalitě v policejních sborech,
na tyto dotazy odpovím písemně.
Pouze bych se chtěl zmínit o vystoupení pana
poslance, jehož jméno neznám, který
vznesl námitky proti začlenění Železniční
policie do Policie České republiky. Toto začlenění
předpokládá zákon, který jste
schválili na přelomu loňského a letošního
roku a mohu vás ubezpečit, že železniční
policie neztrácí svou podstatu a své liniové
řízení, a že nebudou narušeny mezinárodní
závazky České republiky v oblasti železniční
dopravy. Odborná komise ministerstva vnitra i ministerstva
dopravy tuto problematiku odpovědně řeší.
Na závěr bych chtěl poděkovat za všechna
věcná doporučení ke Zprávě
o bezpečnostní situaci a mohu vás ubezpečit
o tom, že se jimi budu ve své další práci
řídit. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministru Rumlovi a předávám slovo předsedovi
branného a bezpečnostního výboru tak,
aby se mohl vyjádřit k obsahu rozpravy a k navrhovaným
změnám v usnesení.
Poslanec Vladimír Šuman: Pane předsedající,
dámy a pánové, každopádně
všichni považujeme bezpečnostní situaci
v tom stavu, v jakém je, za nepřijatelnou pro nás
a je logické, že opozice tuto skutečnost kritizuje
a že volá vládu k odpovědnosti. Pan
poslanec Grulich tady mluvil o tom, zanechme politických
hrátek a bonmotů, ale já se ptám,
kdo vytáhl politickou kartu na toto jednání,
kdo vyprovokoval celou tu záležitost kolem politické
argumentace. Pochopte, že není možné mlčet
na ty absurdity a nepřijatelnosti, které se ozvaly
ve vystoupení pana poslance Vorlíčka, a já
všem doporučuji, aby si přečetli jeho
vystoupení, ale musím na druhé straně
dodat, že někteří poslanci z Levého
bloku se mi přišli za jeho vystoupení omluvit.
Musím říci, že snad jenom noc způsobila
to, že jsem dokázal nalézt v sobě tolik
sebezapření, abych jaksi nemusel, jsa poplatný
svému naturelu, reagovat na jednotlivá tvrzení
pana Vorlíčka. Přece jenom se ale jednomu
neubráním. Je absurdní, když právě
on volá po věcné argumentaci v situaci, kdy
věcnou argumentaci kromě záležitostí
týkajících se dopravní výchovy
vlastně jenom buď převzal nebo doplnil to,
co je souhlasné tvrzení ve Zprávě
o bezpečnostní situaci. Vlastně věcně
by se muselo argumentovat právě v těch jeho
tvrzeních politických, což jsem se tedy rozhodl
nečinit.
Jsem rád, že tady pan poslanec Fejfar uvedl to, že
věcně jsme velice důkladně tuto zprávu
probrali ve výboru a budeme tak činit samozřejmě
i nadále, jak máme povinnost z naší
kompetence. Chci uvést jenom to, že například
jedno z usnesení, které jsem zde nepřednášel,
bylo právě doporučení, aby ministr
vnitra doplnil Zprávu o bezpečnostní situaci,
další požadavek, který byl vznesen, je
to, aby harmonogram opatření k omezení kriminality
byl vyhodnocen, i předání důvodů,
ale víte, mně se zdá, že to je tak samozřejmé
v práci každého výboru, že by bylo
zbytečné se tady o tom podrobně zmiňovat.
A nyní k navrženým návrhům na
usnesení. Především bych požádal
pana kolegu Řezáče, protože mi slíbil,
že mi dodá svůj návrh písemně.
Začnu v pořadí, v jakém byly návrhy
na úpravu usnesení předneseny.
Když jsem si přečetl podrobné návrh
usnesení poslaneckého klubu Levého bloku,
musím říci, že to, co je obsaženo
v tomto usnesení, vlastně první bod opakuje
to, co je obsahem zprávy. Tedy PS konstatuje, že stav
bezpečnostní situace je krajně znepokojivý
a stále se zhoršující. Dejte to dohromady
s tím, co je ve zprávě, a uvidíte,
že je to naprosto totéž. Nevím, proč
bychom to měli přijímat, nedoporučuji
tuto část usnesení přijmout.
PS žádá vládu ČR k učinění
neodkladných opatření k nápravě
tohoto vývoje a předložení zprávy
o přijatých opatřeních v termínu
do 31. 12. Nedoporučuji tady jenom proto, že se domnívám,
že je správnější ponechat vládě
delší čas, a to do 31. 3. 1994 tak, jak je
v původním návrhu usnesení našeho
výboru.
Konečně byl vznesen třetí pozměňovací
návrh, byl to doplňující návrh
pana poslance Votavy, který mluví o tom, že
Poslanecká sněmovna žádá vládu
ČR, aby ve zprávě o bezpečnostní
situaci České republiky věnovala zvýšenou
pozornost projevům fašistického, rasistického
a vůbec politicky motivovaného násilí,
a dále trestné činnosti stejně jako
o příslušných opatřeních
proti nim. Je to přesná citace, pane poslanče?
Nezmýlil jsem se? Nenamítáte nic. Nedoporučuji
přijmout toto usnesení jenom proto, že s ohledem
na ostatní oblasti by to budilo dojem, že právě
tento druh násilí je něčím,
co je výrazně dominující. Domnívám
se, že i jiné oblasti kriminality jsou důležité,
a že by to bylo nevyvážené. Samozřejmě,
že musí být i těmto oblastem věnována
náležitá pozornost, a pokud se nemýlím,
v době ne příliš dávné,
jsme k této záležitosti přijali samostatné
usnesení. Proto tedy nedoporučuji.
Konečně k návrhu pana poslance Řezáče.
Navrhuje, abychom si vyžádali od vlády program
sociální prevence a prevence kriminality a aby nám
byl předložen do 31. 12. 1993, ev. do 31. 1. 1994
- tady bych si dovolil zeptat se pana ministra, protože ten
pravděpodobně ví, v jaké fázi
je materiál, jestli je dřívější
termín reálný, nebo jestli doporučuje
spíše termín pozdější. (Ministr
Ruml: Do 31. 12. 1993.) Pan ministr doporučuje 31. 12.
Tento návrh usnesení, resp. doplnění
usnesení doporučuji přijmout jako třetí
bod našeho původního návrhu.
A nyní pane předsedající si dovolím
navrhnout, aby bylo hlasováno o jednotlivých doplňujících
usneseních a na konci o jednom návrhu, který
byl předložen naším výborem.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vzhledem
k pohybu ve sněmovně bych si dovolil požádat
kolegy a kolegyně o to, aby se znovu zaprezentovali. Kolega
Šuman se může zaprezentovat u řečniště.
Prosím o předložení prvního návrhu.
Poslanec Vladimír Šuman: První část
návrhu Levého bloku - pane předsedo (Ortmane),
souhlasíte, aby bylo hlasováno po částech,
nebo požadujete hlasování najednou? (Po částech.)
První část zní takto: Poslanecká
sněmovna konstatuje, že stav bezpečnostní
situace v ČR je krajně znepokojivý a stále
se zhoršující.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu? Kdo je
proti? Kdo se zdržel hlasování? (č.
51)
Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů
48 pro, 50 proti, 29 se zdrželo.
Prosím další návrh.
Poslanec Vladimír Šuman: "Poslanecká
sněmovna žádá vládu ČR
o učinění neodkladných řešení
k nápravě tohoto vývoje a předložení
zprávy o přijatých opatřeních
v termínu do 31. 12. 1993."
Podotýkám jenom, že pokud by bylo přijato
toto, museli bychom zvažovat korekci návrhu branného
výboru. Myslím, že by to znemožnilo jeho
přijetí.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Kdo
je pro přijetí tohoto návrhu? Jde o hlasování
číslo 52. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh nebyl přijat poměrem hlasů 38
pro, 70 proti, 27 se zdrželo.
Prosím další návrh.
Poslanec Vladimír Šuman: Další
návrh je před chvílí citovaný
návrh pana poslance Votavy. Zeptal bych se, jestli někdo
ze sněmovny požaduje, abych ho znovu přečetl.
Nikoli. Pane předsedající, myslím,
že je možné hlasovat.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Kdo
je pro přijetí tohoto návrhu? Jde o hlasování
číslo 53. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh nebyl přijat poměrem hlasů
35 pro, 75 proti, 25 se zdrželo.
Prosím další návrh.
Poslanec Vladimír Šuman: Další
návrh je návrh pana poslance Řezáče.
Oproti původní formulaci doporučuji, aby
to bylo chápáno tak, že bude-li to schváleno,
bude to druhý odstavec navrženého usnesení.
Druhý odstavec druhé části usnesení
bezpečnostního výboru, protože je tam
stejná uvozující věta "žádá
vládu" - o předložení programu
sociální prevence a prevence kriminality Poslanecké
sněmovně do 31. 12. 1993.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu? Kdo je
proti? Kdo se zdržel hlasování? (č.
54)
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
123 pro, 1 proti, 11 se zdrželo.
Prosím další návrh.
Poslanec Vladimír Šuman: Další
návrh je původní návrh branného
a bezpečnostního výboru. Domnívám
se, protože k němu nepřišel žádný
pozměňovací návrh, že by bylo
možné hlasovat o textu tak, jak byl předložen,
už jako o celém usnesení, včetně
návrhu pana poslance Řezáče, který
byl teď schválen. Pane předsedající,
byl bych rád, kdybyste se zeptal, jestli proti tomuto postupu
někdo namítá.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Je
proti tomuto postupu nějaká námitka? Sněmovna
souhlasí. Můžeme tedy hlasovat o tomto návrhu
jako o celku.
Kdo je prosím pro jeho přijetí? Jde o hlasování
číslo 55. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Konstatuji, že usnesení bylo schváleno poměrem
hlasů 110 pro, 1 proti, 26 poslankyň a poslanců
se zdrželo.
Děkuji panu poslanci Šumanovi a panu ministru Rumlovi.
Konstatuji, že jsme tím projednali bod 5. našeho
programu a přistoupíme k bodu 6.
Přistoupíme k dalšímu bodu, kterým
je
V úvodu si dovolím připomenout, že při
schvalování pořadu 12. schůze byl
vysloven souhlas s účastí a případným
vystoupením prozatímního ředitele
BIS ČR Stanislava Devátého. Vzhledem k tomu,
že projednávání tohoto bodu pořadu
bylo později přesunuto na dnešní schůzi,
byl pan Devátý pozván na dnešní
schůzi.
Předložený návrh statutu uvede pověřený
člen kontrolního orgánu, poslanec Jiří
Macháček, kterého prosím, aby se ujal
slova.
Poslanec Jiří Macháček: Pane
předsedající, dámy a pánové,
mám za úkol přednést návrh
Statutu kontrolního orgánu pro kontrolu činnosti
Bezpečnostní informační služby.
Včera na jednání sněmovny byl pověřen
branný a bezpečnostní výbor, aby zaujal
k tomuto návrhu své stanovisko a asi by bylo vhodné,
aby předseda výboru, který tím byl
pověřen, toto stanovisko přečetl.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Prosím pana poslance Šumana, aby nás seznámil
se stanoviskem výboru.
Poslanec Vladimír Šuman: Musíme říci,
že výbor přijal k této věci dvě
části usnesení. V první části
formuloval konkrétní věcné návrhy
na změny ve statutu. Došel však k závěru,
že nemůže ukončit projednávání
tohoto bodu. Doporučuje PSP ČR, aby před
dalším projednáváním tohoto bodu
bylo uloženo ústavně právnímu
výboru zaujmout stanovisko ke statutu, zejména k
§ 9, bodům 4 a 5, a to především
s ohledem na zákony související s obsahem
uvedených bodů. Z tohoto hlediska také považuji
za zbytečné, abych uváděl dílčí
změny, ke kterým jsme došli. Uvedu tyto změny
až při definitivním projednávání
statutu, protože vycházím z předpokladu,
že návrh našeho výboru bude schválen.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
za přednesení stanoviska garančního
výboru. Toto stanovisko je zároveň procedurálním
návrhem. S faktickou poznámkou se hlásí
kolega Matulka.
Poslanec Dalibor Matulka: Domnívám se, že
stanovisko garančního výboru je naprosto
správné a doporučení garančního
výboru je potřebné. Jen bych si dovolil procedurální
návrh upřesnit, resp. možná dát
jiný. Nevím, jak to zamýšlel pan předseda
výboru. Upřesnil bych to asi tak - přerušit
projednávání tohoto bodu do příští
schůze, protože se nedomnívám, že
by ústavně právní výbor mohl
tuto záležitost vyřešit jednoduše
během jednohodinového jednání v průběhu
schůze. Nevím, jak byl návrh míněn.
Já předkládám návrh přerušit
do příští schůze projednávání
tohoto bodu z důvodů, o kterých bylo hovořeno,
aby se tomu ústavně právní výbor
mohl věnovat pečlivě.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Navrhuji
v tomto okamžiku hlasovat o návrhu poslance Šumana.
Pokud by se zítra ukázalo, že ústavně
právní výbor toho schopen byl, tak bychom
mohli na základě přijetí procedurálního
návrhu, kde nebude přerušení časové
specifikováno, pokračovat v projednávání
tohoto bodu. Pokud by se ukázalo, že situace není
zralá, což nám sdělí zřejmě
zástupci ústavně právního výboru,
zareagujeme na to na místě. Tak hodnotím
situaci já.
Nicméně zazněl zde jeden procedurální
návrh kolegy Šumana a váš návrh
je třeba brát jako alternativní. Já
tomu tak rozumím, takže bychom o něm hlasovali
potom. Nevidím situaci jako rozpornou.
Kolega Výborný se nechce k této věci
vyjádřit?
Poslanec Miloslav Výborný: Pane místopředsedo,
já se domnívám, že návrhy poslance
Šumana a Matulky se natolik nevylučují, že
by zřejmě bylo možné hlasovat už
nyní o přerušení tohoto bodu pořadu
až do příští schůze, neboť
jsem toho mínění, že ústavně
právní výbor by své stanovisko ke
statutu do zítřejší schůze zpracovat
nemohl.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Kolega Šuman se hlásí s faktickou poznámkou,
pak přistoupíme k hlasování.
Poslanec Vladimír Šuman: Já samozřejmě
nemám námitky. My jsme návrh formulovali
tak, aby bylo obojí možné. Abychom mohli hlasovat
odpovědně, žádal bych vyjádření
členů kontrolního orgánu nebo jeho
představitele, jak dalece pro svou činnost oni cítí
omezení z toho titulu, že statut neexistuje. Pokud
nikoliv, pak je možné samozřejmě přerušit.
Pokud by tam významné omezení bylo, možná
by pan předseda ústavně právního
výboru mohl zvážit své jednoznačné
stanovisko.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Prosím
pana poslance Svobodu, aby se ujal slova.
Poslanec Tomáš Svoboda: Chci odpovědět
panu kolegovi Šumanovi. Zákon nám vůbec
neukládá, abychom statut měli a já
vůbec tento statut žádným způsobem
nepostrádám. Mně osobně je lhostejné,
jestli statut mít budeme nebo nebudeme. (Smích v
sále, potlesk.)