Ministr práce a sociálních věcí
ČR Jindřich Vodička: Vážený
pane předsedo, vážení kolegové
z vlády, dámy a pánové poslanci, odpusťte
mi, že vás budu dnes zatěžovat více
svými úvodními slovy a závěrečnými
slovy a materiály, které projednáváme,
leč dovolte mi, abych zdůvodnil vládní
návrh zákona, kterým se zvyšuje státní
vyrovnávací příspěvek nezaopatřeným
dětem a některé další sociální
dávky.
Předloženým zákonem se navrhuje zvýšit
některé nemocenské, důchodové
a státní sociální dávky, určené
převážně rodinám s dětmi,
a to zaopatřovací příspěvek,
příspěvek na byt vojáka, pohřebné,
státní vyrovnávací příspěvek
nezaopatřeným dětem a částku,
o níž se zvyšuje částka životního
minima některých zdravotně postižených
občanů při posuzování sociální
potřebnosti.
V návaznosti na zvýšení rodičovského
příspěvku k němuž dojde na základě
nařízení vlády č. 143/94 Sb.,
od října letošního roku se navrhuje
zrušit nárok poživatelů rodičovského
příspěvku na státní vyrovnávací
příspěvek. Zde bych ještě vysvětlil:
ten rodičovský příspěvek bude
zvýšen z 1500 na 1740 Kč. V tomto případě
byl vyplácen ještě státní vyrovnávací
příspěvek ve výši 140 korun,
který bude zrušen, takže nominální
zvýšení bude vlastně o 100 Kč
u rodičovského příspěvku.
Nyní k jednotlivým opatřením, která
jsou obsahem návrhu zákona. Je to zvýšení
zaopatřovacího příspěvku a
příspěvku na byt vojáka. Uvedené
státní dávky jsou vypláceny v době
konán(základní nebo náhradní
vojenské služby, popřípadě civilní
služby. Zaopatřovací příspěvek
se navrhuje zvýšit z dosavadních 680 na 750
Kč u dětí a z dosavadních 910 na 1000
Kč u ostatních oprávněných,
nejčastěji jsou to manželky vojáků.
Příspěvek na byt vojáka se navrhuje
zvýšit z dosavadních 600 na 660 Kč,
tedy na stejnou částku, jakou činí
podle současné právní úpravy
částka životního minima stanovená
jako potřebná k úhradě nezbytných
nákladů na domácnost u jednotlivce.
Tímto zákonem, který projednáváme
dnes, navrhujeme zvýšit i pohřebné.
Navrhuje se stanovit výši pohřebného
na 3000 Kč. Tato změna znamená zvýšení
pohřebného - tato dávka nebyla zvyšována
už od roku 1956 - a zároveň sjednocení
jeho výše. Podle dosavadní právní
úpravy je výše odstupňována podle
věku zemřelého od 200 do 1000 Kč.
Po schválení této předlohy by pohřebné
bylo v jednotné výši 3000 Kč.
Změny u státního vyrovnávacího
příspěvku: navrhujeme zvýšit
státní vyrovnávací příspěvek
nezaopatřeným dětem, které žijí
v rodinách s příjmem do 1,5 násobku
životního minima, a to z dosavadních 220 na
320 Kč měsíčně. U nezaopatřených
dětí v rodinách s příjmem od
1,5 do dvojnásobku životního minima navrhujeme
ponechat výši této dávky beze změny,
to je ve výši 220 Kč měsíčně.
V návaznosti na nařízení vlády
č. 143/94 Sb., na základě kterého
bude s účinností od 1. října
1994 zvýšena výše rodičovského
příspěvku z dosavadních 1500 na 1740
Kč měsíčně, se navrhuje tímto
zákonem zrušit nárok poživatele rodičovského
příspěvku na státní vyrovnávací
příspěvek.
Zvýšení částky životního
minima u některých zdravotně postižených
občanů při posuzování sociální
potřebnosti: navrhujeme zvýšit částku,
o níž se zvyšují u některých
zdravotně postižených občanů
při posouzení sociální potřebnosti
částky životního minima, a to z dosavadních
500 na 600 Kč. U občanů se zvýšenými
náklady spojenými s potřebou dietního
stravování se takto zvyšuje částka
životního minima stanovená jako potřebná
k zajištění výživy a ostatních
základních osobních potřeb a u občanů
těžce zdravotně postižených - to
jsou ti, kteří jsou držiteli průkazky
ZTP/P - částka stanovená jako potřebná
k zajištění nezbytných nákladů
na domácnost.
Navrhuje se, aby zákon nabyl účinnosti dnem
1. října letošního roku. Náklady
spojené s navrženými změnami by měly
v roce 1994 činit 194,8 mil. Kč a v roce 1995 částku
736,8 mil. Kč.
Návrh zákona byl projednán ve výboru
pro sociální politiku a zdravotnictví a v
rozpočtovém výboru. Ve společné
zprávě se doporučuje zvýšit výši
příplatků k výchovnému a k
přídavkům na děti, to je dávky
vyplácené při péči o dítě
dlouhodobě těžce zdravotně postižené,
a to z dosavadních 500 na 600 Kč měsíčně
u mírnějšího stupně postižení
a z dosavadních 700 na 800 měsíčně
u postižení těžšího. Toto
opatření se týká zhruba 22 000 dětí,
na něž tato dávka náleží
k přídavkům na děti, a 1500 dětí,
na něž se příplatek vyplácí
s výchovným. Přijetí tohoto opatření
znamená v roce 1995 zvýšení nákladů
ve výši 28 mil Kč. Tento pozměňující
návrh přednesl pan poslanec Krása a byl předkladatelem
doporučen a výborem přijat.
S uvedeným návrhem obsaženým ve společné
zprávě těchto výborů souhlasím
i nyní a žádám vás o schválení
návrhu zákona ve znění společné
zprávy obsahující tuto změnu. Děkuji
za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu ministru
práce a sociálních věcí Jindřichu
Vodičkovi za jeho výklad. Udílím slovo
společnému zpravodaji výborů panu
poslanci Václavu Krásovi. Prosím, pane společný
zpravodaji.
Poslanec Václav Krása: Vážený
pane předsedo, vážení členové
vlády, dámy a pánové, vládní
návrh zákona, kterým se zvyšuje státní
vyrovnávací příspěvek nezaopatřeným
dětem a některé další sociální
dávky (tisk 1040), projednaly na svém zasedání
výbor pro sociální politiku a zdravotnictví
a výbor rozpočtový. Oba výbory doporučují
sněmovně tento vládní návrh
zákona k přijetí, a proto já jako
zpravodaj doporučuji sněmovně i přijmout
tento zákon ve znění společné
zprávy.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu společnému
zpravodaji výborů poslanci Václavu Krásovi
a otevírám rozpravu. Písemně se do
ní přihlásili tyto poslankyně a tito
poslanci: paní poslankyně Eva Fischerová,
paní poslankyně Gerta Mazalová, pan poslanec
Jaroslav Štrait a paní poslankyně Anna Váchalová.
Prosím, aby přihlášení řečníci
přistupovali k řečništi v tomto pořadí.
Jako první to tedy bude paní poslankyně Eva
Fischerová, připraví se paní poslankyně
Gerta Mazalová.
Poslankyně Eva Fischerová: Vážený
pane předsedo, vážení členové
vlády, dámy a pánové, dovolte mi několik
slov k projednávanému vládnímu návrhu
zákona, kterým se zvyšuje státní
vyrovnávací příspěvek nezaopatřeným
dětem a některé další sociální
dávky. Původní verze z jara tohoto roku v
připomínkovém řízení
ještě obsahovala návrh zvýšení
přídavků na děti, ale z příčin
mně zcela neznámých tento návrh z
první verze vymizel. Tolik k rozšíření
informací poslanců, pro které sociální
otázky nejsou hlavní pracovní náplní.
Dnes bychom si měli také všimnout, že
celková situace naší rodiny zatím nedoznala
podstatného zlepšení. Pokles porodnosti, vysoká
rozvodovost s následnou mnohdy kritickou situací
nekompletní rodiny stále trvá. Reálnou
skutečností je pokles životní úrovně
rodin s dětmi. To všechno jsou stále jedny
z nejvážnějších problémů
naší společnosti.
V rodinách s nezaopatřenými dětmi
je už od počátku minulého roku v porovnání
s rokem 1989 zřetelně patrný pokles kupní
síly čistých reálných příjmů.
Počátkem tohoto roku ztráta činila
25%.
Podstatnou úlohu v příjmech rodiny mají
bezesporu přídavky na děti a státní
vyrovnávací příspěvek. Navrhované
zvýšení státního vyrovnávacího
příspěvku pro děti pouze v rodinách
s příjmem nižším než jedenapůlnásobek
životního minima jednoznačně svědčí
o snaze snížit podíl sociálních
příjmů na celkovém příjmu
rodiny. Náklady na výchovu dětí se
postupně stávají téměř
soukromou záležitostí rodičů
a podpora státu se postupně omezuje. V Listině
základních práv a svobod se v čl.
32 odst. 5 praví: "Rodiče, kteří
pečují o dítě, mají právo
na pomoc státu".
Zda pomoc státu je dostatečná nebo ne, posuďte
vážení kolegové, prosím, sami.
Uvedu několik čísel, která jistě
nejsou přesná - jak se říká
- na haléř, nicméně o něčem
svědčí. Ve čtyřčlenné
rodině se dvěma nezaopatřenými dětmi
ve věku od 10 do 15 let jedenapůlnásobek
životního minima představuje částku
2650 Kč na člena rodiny, což je asi 40% průměrné
mzdy. 1,8násobek životního minima ve stejných
podmínkách činí 3177 Kč, to
je asi 46% průměrné mzdy. Dvojnásobek
životního minima rovněž za této
situace odpovídá příjmu 3525 Kč
na člena rodiny a tato částka odpovídá
asi 51,4% průměrného příjmu
jednotlivce.
Všichni velmi dobře víme, co je a co není
možné při současných životních
nákladech za tyto peníze zajistit. Z publikovaných
údajů Ústavu pro hospodářskou
politiku víme, že koncem února tohoto roku
žilo 130 tisíc domácností pod hranicí
životního minima. Také všichni víme,
že náplň i výši životního
minima je třeba přehodnotit, protože bezesporu
nejsou v souladu s výší ani skladbou životních
nákladů našich občanů. Hlavně
však vykazuje životní minimum dlouhodobou nepříznivou
relaci k průměrné mzdě.
Jsem přesvědčena, že kriterium 1,5násobek
životního minima pro zvýšení státního
vyrovnávací příspěvku pro nezaopatřené
děti není v souladu se současnými
možnostmi rodiny. Navrhuji proto v čl. 4, § 3
A, odst. a) projednávaného zákona číslovku
1,5 změnit na 1,8.
Pro dokreslení situace uvádím: V případě,
že bychom ponechali v platnosti 1,5násobek životního
minima, by se zvýšení týkalo pouze 40%
nezaopatřených dětí. Kdybychom podpořili
zvýšení na 1,8násobek životního
minima, zlepšili bychom situaci asi 55 % dětí.
Kdyby kriteriem byl dvojnásobek, týkalo by se zvýšení
vyrovnávacího příspěvku 70%
nezaopatřených dětí.
Mnozí kolegové - a já přesně
vím kteří - namítnou: Vůle
založit rodinu, mít a dobře vychovat dítě,
se nedá zaplatit. Tomu se musí něco jiného
obětovat. Ano, je to pravda. Toto však platí
nejen pro rodiče, ale platí to i pro celou společnost,
kterou bude živit i orientovat nová generace, a dětí
nám ubývá. Dámy a pánové,
indické přísloví praví: Král
potřebuje jednoho syna, bohatý muž dva, ale
chudý muž dvacet. Naše společnost zdaleka
ještě není bohatá a dětí
potřebuje více než dost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji paní
poslankyni Evě Fischerové. Slovo má paní
poslankyně Gerta Mazalová, připraví
se pan poslanec Jaroslav Štrait.
Poslankyně Gerta Mazalová: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, vážená sněmovno, já
stejně jako pan zpravodaj doufám v to, že tento
zákon bude přijat, protože podle mého
názoru je naprosto nutný. Přesto však
i dobrá věc i méně dobrá věc
se musí vždy zkritizovat.
Tento zákon, kterým se zvyšuje státní
vyrovnávací příspěvek nezaopatřeným
dětem a některé další sociální
dávky podle mého názoru neřeší
skutečné problémy potřebných
mladých a neúplných rodin s dětmi.
Přitom jsou to zrovna tyto rodiny, které jsou nejvíce
postihovány dopady ekonomické reformy, dopady připravovaných
změn, ať se týkají reforem ve zdravotnictví
(viz novela zdravotního řádu), sociální
sféry či jiných resortů. Odpovědnost
sice dopadá na příslušné orgány
ministerstev, vlády a podobně, ale to nic nemění
na tom, že dopady převážně ekonomické
ucítí dosti bolestně hlavně ti nejvíce
potřební.
U bezmocnosti, vypláceného příplatku
pro bezmocnost ve výši 400 - 600 Kč, by se
podle mého názoru nemělo přihlížet
k nejvyššímu úhrnu pobíraných
důchodů 3100 Kč, kdy po dosažení
této částky příplatek pro bezmocnost
není vyplácen bez ohledu na stupeň postižení.
Podle mého názoru by měla být výjimka
pro bezmocnost, protože tito občané se skutečně
nemohou nijak obohatit. Já věřím,
že těmto lidem nemůže závidět
ani ten nejhorší člověk. Být
bezmocný, být odkázán pouze na péči
jiných osob, často velice drahou, je samo o sobě
velkým neštěstím, utrpením a
ztížením života.
U výživného na děti většinou
u rozvedených neúplných rodin by se zase
nemělo přihlížet k životnímu
minimu podle nařízení vlády č.
336/93 Sb. V případě, že otec dětí
výživné nehradí, by měl Okresní
úřad převzít povinnost za otce a od
neplatícího otce dětí výživné
vymáhat a sankcionovat jej v příslušné
výši. Věřím, že by na tom
finančně získal. Nemělo by se přihlížet
ani k příjmům druha, popřípadě
nevlastního otce, kdy v mnoha případech se
úplné rodiny opět vzhledem k ekonomické
situaci hroutí.
Vzhledem k zákonu č. 185/93 Sb. v mnoha případech
dítě výživné nikdy nedostane,
pokud jejich otec je v důchodu a má založenou
novou rodinu. Okresní správa sociálního
zabezpečení nemůže vzhledem k současnému
platnému zákonu sdělovat příjmy
osob samostatně výdělečně činných.
Tím je znemožněno zvýšení
vyživovací povinnosti otce dětí i vymáhání
výživného.
Pan ministr Vodička mi při jednání
našeho výboru odpověděl, že situaci
osamělých matek s dětmi způsobuje
právě otázka neplacení výživného
různými asociály, lumpy apod. Já to
tak úplně nevidím. V případě
těchto asociálních živlů sociální
úřady většinou bez problémů
vyřeší situaci. Horší je to však
u případů, které jsou častější,
u neplatících lidí dobře ekonomicky
postavených, podnikatelů, funkcionářů
na vysokých postech apod. U osob ve výkonu trestu,
které mají vyživovací povinnost k dětem,
by měl být zajištěn přednostně
pracovní poměr, aby mohlo být vypláceno
nejen výživné, ale i přídavky
na děti v případech, kdy je matka v domácnosti
nebo pobírá rodičovský příspěvek
od Okresní správy sociálního zabezpečení,
na který není vázána výplata
přídavků na děti. Protože rozvedená
matka na mateřské dovolené dostává
státní vyrovnávací příspěvek
140 Kč plus rodičovský příspěvek
1500 Kč, v těchto případech není
podle zákona nárok na výplatu přídavku
na děti a jejich výplata propadá státu.
Děti své přídavky nikdy nedostanou,
neboť výplata přídavků je vázána
na nemocenské pojištění pracujících.
Má-li matka nebo otec děti ve své péči
a není-li zaměstnaná z důvodu péče
o děti, má podle mého názoru automaticky
dostávat rodinné přídavky od Okresní
sociální správy.
Problém výživného dnes není jen
to, že musí jít soudní cestou, která
je zdlouhavá, ale například i to, že
díky mlčenlivosti pracovníků finančních
úřadů o daňových přiznáních
rodičů, díky zákonu o správě
daní a poplatků, který jsme přijali,
dochází nejen k prodloužení rozhodnutí
o celé záležitosti, ale hlavně k nedobytnosti
potřebných údajů.
Ekonomická situace dětí je zabezpečována
pouze rodičem, který má děti ve své
péči. Není pravdivá argumentace, že
zvýšením rodičovského příspěvku
bylo ženám na mateřské dovolené
sociálně přilepšeno. V praxi jsou totiž
valorizované dávky ve skutečnosti obratem
odebírány odborem sociální péče
z doplňujících sociálních dávek
do životního minima. O jakékoliv kompenzaci
růstu životních nákladů - nebyl
u skupiny matek na mateřské dovolené z neúplných
rodin, závislých na sociální podpoře
- nelze hovořit. Je to přelévání
z jedné nádoby do druhé. V jednom poschodí
sociálního úřadu se dávky papírové
dají, ve druhém opět odejmou. Proto se mi
jeví jako naléhavé hodnocení sociální
potřebnosti diferencovat samostatně tuto skupinu,
neboť poměry jejich dětí jsou nepoměřitelně
tíživější než u dětí
z úplných rodin, vzhledem k tomu, že zde není
prováděna kompenzace jejich životních
nákladů druhým rodičem.
Náš stát podepsal úmluvu o právech
dítěte. Máme Listinu lidských práv
a svobod. Zatím se jí ohánějí
většinou ti, kteří zákony a řády
této republiky soustavně porušují. Přijali
jsme zákon na ochranu zvířat, který
stále vylepšujeme, ale děti jsou bezbrannější
než zvířata a mají právo na ochranu
tím více. Nemají možnost na sebe upozornit
jako jiné skupiny ve společnosti a ani nejsou zatím
voliči, o jejichž přízeň by se
jednotlivé politické strany ucházely a soupeřily.
Jejich matky běhají po úřadech a shánějí
sociální dávky, vyřizují množství
potvrzení a papírů, aby pak dostaly rozhodnutí
o příspěvku na výživu, kde odbor
péče o občany rozhodl dle § 100 zákona
o rodině č. 94/1963 Sb., ve znění
zákona č. 132/1982 Sb., podle § 5 zákona
č. 402/1991 Sb., o sociální potřebnosti,
ve znění zákona ČNR č. 84/1993
Sb., snížit příspěvek na výživu
dětí počínaje příkladně
dnem 1. 6. 1993 ze 600 Kč na 467 Kč, protože
přesáhly hranici o deset, dvacet korun.
Vzhledem k novele zákona č. 482/1991 Sb., o sociální
potřebnosti bylo rozhodnuto tak, jak je uvedeno. Stačí
jedna koruna, desetikoruna a dítě má poloviční
porci oběda. To je podle mého názoru tvrdé.
K ostatním paragrafům bylo na našem výboru
pro sociální politiku a zdravotnictví řečeno
vše. Budou určitě podávány pozměňovací
návrhy. Nemohu než dodat svůj souhlas s nimi.
Bohužel v našem výboru neprošly.
Pohřeb už před třemi lety se nepořídil
ani za tři tisíce, i když beru toto zvýšení
jako dobrou věc, ale můj názor je, že
stejně neuhradí celou částku. Zvýšení
jeden a půl násobku na dvojnásobek lze také
jenom doporučit. Pro mladou rodinu s dětmi je dnes
utopií pořídit si byt, otázka stravování,
které pohltí minimálně třetinu
rozpočtu. Když se tak rádi obracíme
pro příklady nyní zase na západ, vybírejme
si správné země a správné příklady.
Např. Švédsko, kde zvyšují daně,
aby nemuseli snižovat sociální dávky
a aby se ubránili dopadům na zdravotnictví.
Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji paní
poslankyni Mazalové. Omlouvám se panu poslanci Štraitovi,
který oznamuje, že nemá pozměňovací
návrh, zatímco na přihlášce paní
poslankyně Váchalové je uvedeno, že
s sebou pozměňovací návrh přináší.
Ve smyslu jednacího řádu dostává
tedy přednost. Prosím, paní poslankyně,
zvu vás k řečništi a pan poslanec Jaroslav
Štrait se připraví. Slovo má paní
poslankyně Anna Váchalová.
Poslankyně Anna Váchalová: Vážený
pane předsedo, vážená vládo,
vážená sněmovno, návrh zákona,
kterým se zvyšuje státní vyrovnávací
příspěvek nezaopatřeným dětem
a některé další sociální
dávky, je v důvodové zprávě
podložen tvrzením, že se v průběhu
letošního roku očekává zvýšení
životních nákladů až o 9%. potvrzuji
to, co přede mnou uvedla paní poslankyně
Fischerová.
Z průběžných statistických údajů
je zřejmé, že dochází k neustálému
poklesu reálných příjmů právě
v rodinách s dětmi. Stačí si jen připomenout,
jaký podíl znamenají sociální
dávky, tj. přídavky na děti, státní
vyrovnávací příspěvek na celkových
příjmech rodiny. Vedle toho vidíme, jak neúměrně
stoupá další zatížení rodičů
zdražením jízdného, školních
pomůcek apod.
Je-li kritériem přiznání sociální
dávky násobek životního minima, pak
je s podivem, zda stanovené hranice životního
minima již nejsou reálně pod hranicí
hmotné nouze. Ze statistických údajů
České národní banky lze například
vyvodit, že podíl hranice životního minima
činil necelých 60% průměrného
příjmu.
Proto se stavíme za návrh, aby zvýšení,
státní vyrovnávací příspěvek,
byl vyplácen všem dětem žijícím
v rodinách s příjmem do dvojnásobku
životního minima.
Pozornost veřejnosti je zřejmá také
u úpravy sociální dávky nazvané
"pohřebné". Nejde nám o rozporování
navrhovaného zvýšení, ale o požadavek,
aby Ministerstvo financí uplatnilo vliv na usměrňování
cen pohřebních služeb, které díky
její privatizaci nekontrolovatelně rostou a občanům
nezbývá než se mu podřídit. Tento
požadavek jsme uplatňovali i vůči Ministerstvu
práce a sociálních věcí již
začátkem roku.
Uvedu pozměňovací návrhy. V čl.
4 v § 3 A vládního návrhu zákona
v odstavci pod písm. a) ve třetím řádku
místo 1,5 násobku životního minima navrhuji
dvojnásobek životního minima. Ostatní
text beze změn.
Další pozměňovací návrh
se týká zákona č. 188 Sb., §
70, to je zvýšení částky, která
se přiznává občanům tak těžce
zdravotně postiženým, že jsou trvale odkázáni
na pomoc druhé osoby. Předesílám,
že zvýšení důchodu pro bezmocnost
zůstává od roku 1988, kdy byla stanovena
jeho dosavadní výše, stále stejná.
Smyslem jeho přiznání bylo, aby občané,
kteří jsou odkázáni na pomoc jiné
osoby, měli finanční prostředky na
částečnou úhradu poskytovaných
pečovatelských služeb. Částky
na tyto úhrady jsou přímo stanoveny přílohou
152 z roku 1988, novelizovanou vyhl. 182/1991 Sb., dále
novelizováno vyhl. 28/1993 Sb., a vyhl. č. 137/1994
Sb. Oproti roku 1988 došlo k závažnému
navýšení částek za pečovatelskou
službu samotným pečovaným. Jedná
se v první vyhlášce z roku 1988 o 19 různých
úkonů, ve druhé novele je to již 21
úkonů.
Poprosím stenografky a předám jim potom podrobnější
přehled denních sazeb. Nebudu vás s tím
zdržovat. Uvedu jenom, že v první vyhlášce
č. 152/1988 činí součet požadovaných
poplatků za různé služby 74 korun a
za tytéž služby v roce 1991 novelou 182 činí
165 korun. Uvedu jeden příklad za všechny.
Placení průvodcovské služby pro nevidomé
v roce 1988 bylo 3 Kč, v roce 1991 - 15 Kč. Dle
sdělení Ministerstva práce a sociálních
věcí důchodů zvýšených
pro bezmocnost je evidováno celkem 136 tisíc.
Navrhované zvýšení o 50% by činilo
cca ročně 250 milionů. Dovolte mi připomenout
informaci pana ministra Kočárníka ze srpna,
že ze státního rozpočtu pro rok 1994
je zatím přebytek 19 mld. Navrhovaná částka
z toho činí jen 2%.
Vzhledem k tomu, že se přijetí nových
sociálních zákonů předpokládá
až od roku 1996, nemohu bohužel souhlasit se záporným
postojem pana ministra Vodičky k mému pozměňovacímu
návrhu.
Nový zákon připravuje sice zásadní
změnu ve formě pečovatelské služby
na služby osobní asistence, ale to je všechno
ve stádiu příprav. Situaci bezmocných
občanů je nutno řešit ihned.
Proto si dovoluji podat následující pozměňovací
návrh.
Do čl. l zařadit nový bod 1 tohoto znění.
§ 70 odst. 1 zní: "Jeli důchodce trvale
tak bezmocný, že potřebuje ošetření
a obsluhu jinou osobou, zvyšuje se mu důchod popř.
úhrn důchodů a) při částečné
bezmocnosti o 300 Kč, při převážné
bezmocnosti o 600 Kč, při úplné bezmocnosti
o 900 Kč měsíčně".
Bod 2: "Důchod popř. úhrn důchodů
spolu se zvýšením pro bezmocnost nesmí
přesáhnout měsíčně částku
4800 Kč".
Dále navrhuji změnu v čl. V. To je další
pozměňovací návrh. V § 2 odst.
1 a 2 se částka 500 Kč nahrazuje částkou
750 Kč.
Odůvodnění. Situace je stejná jako
u předešlého návrhu. Jedná se
o novelu zákona o sociální potřebnosti.
§ 2, který pomáhá řešit
situaci občanů životně odkázaných
na diety, dále občanů těžce zdravotně
postižených, a to pouze těch, kteří
se pohybují na hranici životního minima. To
podtrhuji, aby si sněmovna uvědomila, že se
jedná jen o ty těžce zdravotně postižené
občany, kteří se pohybují na hranici
životního minima.
Připomínám sněmovně některá
fakta, která jsem uvedla na červencovém plenárním
zasedání. Je obecně známo vládě
i poslancům, že od roku 1991 došlo ke značnému
zvýšení životních nákladů
nejen v oblasti bydlení, ale po uplatnění
daně z přidané hodnoty i k narůstající
inflaci v potravinách.
Uvedla jsem tady v červenci již oblast bydlení
u těžce tělesně postižených.
V roce 1991 bezbariérová garsoniéra, tedy
byt a služby - 371 Kč. V roce 1993 to již bylo
733 Kč. V roce 1994 - 1060 Kč. Porovnejte si poměr
v roce 1991 - 371 Kč, v roce 1994 již 1060 Kč.
U bytu 2 + 1 v roce 1991 - 687 Kč. V roce 1993 - 1719 Kč.
V roce 1994 - 2630 Kč.
Pokud se týká občanů životně
odkázaných na dietní stravování,
znovu podtrhuji skutečnost, že toto mohou uplatňovat
na základě potvrzení ošetřujícího
lékaře jen ti občané, kteří
se pohybují na hranici životního minima.
Uvedu několik příkladů. Např.
ceny při bezlepkové dietě v roce 1991 - 2
kg bezlepkové mouky stály 24 Kč. V roce 1994
- 44 až 49 Kč. Bezlepkové piškoty 10 Kč,
nyní 19 Kč. Rýže 8 Kč, nyní
17,50 Kč.
Základní stravovací denní normy u
některých diet (je to ověřováno
přímo v nemocnici, nejsou tam započítávány
provozní náklady): při dietě žlučníkové
v roce 1991 - 22 Kč, nyní 44,17 Kč. Neslaná
dieta - 18 Kč, nyní 45,90 Kč. Dieta diabetická
- 25 Kč, nyní 52,20. Dieta jaterní - 25 Kč,
nyní 61,80. Tím budu končit.
Uvedené údaje mluví jasnou řečí.
Proto k navýšení, které navrhuje tisk
1040, předkládám již uvedené
pozměňovací návrhy. Děkuji
vám za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji paní
poslankyni Anně Váchalové. Zvu k řečništi
pana poslance Jaroslava Štraita. Připraví se
pan poslanec Andrej Gjurič, jehož písemná
přihláška je zatím poslední,
která byla do rozpravy podána.
Poslanec Jaroslav Štrait: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, k navrhované
vládní předloze o zvýšení
státního vyrovnávacího příspěvku,
tedy k vládní předloze 1040, konkrétní
návrh nepřednesu. Sděluji však, že
v klubu KSČM budeme všechny návrhy, které
tíživou situaci rodin se závislými dětmi
a se zdravotně handicapovanými občany zlepší,
podporovat.
Omezím se přesto na několik konstatování,
která dílčím způsobem prokáží,
že pokles kupní síly, zvláště
u rodin s dětmi, je nejvyšší ze všech
sledovaných sociálních skupin. Jako příklad
si vezmu rodinu s jedním dítětem, kde oba
rodiče jsou zaměstnaní a dítě
je staré do 8 let. Propad reálných příjmů
od roku 1989 je nejvyšší v rodinách zemědělských
- o 34%, v průmyslu - o 22%, ve stavebnictví - o
19%, ve školství - o 18%, ve zdravotnictví
- o 16%.
Jedinými odvětvími, která vykazují
vzestup reálných příjmů, jsou
rodiny vztahující se k pojišťovnictví
- o 2% a k peněžnictví dokonce o 45%.
Velmi složitá situace je v domácnostech důchodců
s dětmi, které se přibližují
k životnímu minimu. Pochopitelně, že máme
zpracované údaje i o rodinách s více
dětmi. V této otázce znovu upozorňujeme
na otázky nepříznivého populačního
vývoje.
Tak jak už konstatovala paní poslankyně Fischerová,
politiku, kde náklady na výživu, výchovu
a vzdělání dětí se stávají
stále více soukromou záležitostí
rodičů, nepovažujeme za správnou. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Štraitovi. Slovo má pan poslanec Andrej Gjurič.
Zvažte prosím přihlášky do rozpravy,
protože se chystám rozpravu uzavřít.
Poslanec Andrej Gjurič: Vážený
pane předsedo, vážení páni ministři,
kolegové a kolegyně, chci přece jenom říci
cosi obecnějšího, něco, co si teď
myslím po dvou diskusích ke dvěma zákonům,
že je potřeba, aby bylo řečeno.
Odehrává se tady cosi, co bych nazval "boj
o dávky". Ať tady ve sněmovně anebo
ve výborech, vždy je tento boj veden znovu a znovu,
a asi bude. Nedávno to byly zásady zákona
o sociální podpoře, kdy to zase byl "boj
o koeficienty". Tento boj resp. idea, názor, postoj,
ovšem velice zjednodušuje celou sociální
problematiku. Jsou to ty obvyklé jednoduché odpovědi
na složité problémy. Kdokoli z nás,
já sám také, by velice rád vystoupil
a navrhoval zvýšení, přidání
tady a onde. Je to totiž velice dobré a velice příjemné.
Jenomže změny, opatření a vazby v sociální
oblasti nejsou takto lineární, takto mechanické,
ale jsou strukturální. Jinak řečeno,
není tady přece jenom dávková složka
či oblast dávkové politiky.
Velice zdůrazňuji, a vždy jsem to dělal,
význam třetí oblasti sociální
péče, sociálních služeb a lidské
kooperace, komunitní spolupráce.
Tam se dá dělat spousta věcí. Jenom
to nebylo dříve zvykem. Tam je třeba působit
právě teď, kdy je tady reálně
dluh posledních 40 let, finanční a ekonomické
zatížení, kdy prostě dělíme
jenom to, co nám po někom jiném zbylo. Asi
si ovšem budeme muset zvyknout, že tento boj bude věčný
anebo dlouhodobý. Jde totiž klasicky o 2 způsoby
přístupu k sociální problematice a
k sociální politice. Nechci je nějak dál
kategorizovat, nějak známkovat, ale jsou to dva
politicky rozdílné přístupy.
My nejsme nesociální. Mohl bych tu vyjmenovat řadu
aktivit a jednání, opatření a rozhovorů,
které jsem měl v posledním měsíci,
týdnu, dnes dopoledne. Všechny se týkaly sociální
práce.
Jenom jsme sociální trochu jinak, ne tak jednoduše.
To, co sledujeme, je cesta od socialistického státu
k sociální společnosti. Děkuji vám
za pozornost.