Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedo, vážené paní poslankyně,
vážení páni poslanci, dámy a
pánové, vláda na své schůzi
dne 5. října projednala a schválila zprávu
o plnění státního rozpočtu
České republiky za první pololetí
a pověřila mne, abych vám o ní podal
výklad.
Dovolte mi proto, abych vás seznámil s hlavními
myšlenkami a závěry předložené
zprávy a s tím, jak vláda hodnotí
vývoj v prvním pololetí letošního
roku.
Zpráva je předkládána Poslanecké
sněmovně podle platných rozpočtových
pravidel, informuje o ekonomickém vývoji v České
republice a o plnění státního rozpočtu
za první polovinu roku, je doplněna údaji
za měsíce červenec a srpen. Dnes vám
mohu poskytnou již i některé předběžné
údaje o plnění rozpočtu ke konci měsíce
září a úplně nejčerstvější
údaje za měsíc říjen, který
skončil včera.
Dosažené výsledky, které jsou v předložené
zprávě uvedeny, ukazují, že celkový
ekonomický vývoj, jakož i hospodaření
veřejných rozpočtů v prvním
pololetí a v následujících měsících
letošního roku, je možno hodnotit pozitivně
a že se pohybují v zásadě v rámci
vládou předpokládaných tendencí.
Lze to dokumentovat především na vývoji
ukazatelů charakterizujících vývoj
ekonomiky.
Vývoj v prvním pololetí letošního
roku jednoznačně potvrdil prosazující
se růstové tendence jako důsledek pokračující
transformace ekonomiky. Potvrdily se předpoklady, z nichž
vláda vycházela při stanovení záměrů
a cílů pro rok 1994. K rozhodujícím
charakteristikám vývoje v uplynulém období
patří zejména růst hrubého
domácího produktu, který proti stejnému
období roku 1993 vzrostl za první pololetí
o 2,2%, dále potom obnova růstu výkonu jednotlivých
odvětví. Průmyslová výroba
po předchozím období poklesu vzrostla ve
srovnání s prvním pololetím roku 1993
o 0,8%, za sedm měsíců to byl přírůstek
1,2%, za osm měsíců 2% přírůstku.
Produkce stavebnictví vzrostla za první pololetí
o 6,5%, za sedm a osm měsíců o 5,6%.
Dále zpráva poukazuje na stabilizovaný vývoj
cen a míru inflace. Hladina spotřebitelských
cen ke konci června vzrostla v porovnání
se stejným obdobím loňského roku o
9,7% a tato úroveň se udržela v zásadě
i ke konci července, srpna a září.
Jedna až devět období letošního
roku proti jedna až devět období loňského
roku index spotřebitelských cen činí
9,8%.
l nadále zůstává poměrně
nízká míra nezaměstnanosti, které
koncem srpna činila 3,2%, stejně tak i v průběhu
měsíce září. Počet nezaměstnaných
se v průběhu prvního pololetí snižoval.
Dalším ukazatelem, který chci zmínit,
je mimořádně úspěšný
vývoj v oblasti zahraničních vztahů
projevujících se v přebytku platební
bilance, a to pokud jde o bilanci běžného účtu,
tak i pokud jde o kapitálovou bilanci. Toto vše se
pozitivně projevilo v dalším růstu devizových
rezerv, jejichž výše ke konci srpna dosáhla
nejvyšší úrovně, a sice 8,1 mld.
dolarů, což umožnilo, abychom v předstihu
splatili veškeré naše závazky ve vztahu
k Mezinárodnímu měnovému fondu, které
měly být splaceny později a Česká
republika se tak stává jako první ze všech
transformujících se zemí ve vztahu k Mezinárodnímu
měnovému fondu zemí věřitelskou.
V této souvislosti bych rád zdůraznil i další
prvek z oblasti vnějších vztahů, a sice
stabilní devizový kurz od prosince roku 1990. Celkově
se tak ekonomický vývoj v České republice
v uplynulém období vyznačoval ekonomickou
stabilitou, pokračujícím příznivým
vývojem rozhodujících ekonomických
veličin. Chci zdůraznit, že tento fakt se odráží
velmi pozitivně i v hodnocení České
republiky v zahraničí.
Rovněž výsledky hospodaření rozpočtu
za první pololetí a v následujících
měsících letošního roku byly
v zásadě uspokojivé. Státní
rozpočet vykazoval přebytek svého hospodaření,
a to i bez clearingového zúčtování
se Slovenskou republikou. Připomínám, že
k 30. 6. činil tento přebytek 2,2 mld. korun, k
31. 7. 4,6 mld. korun, k 31. 8. 8,5 mld. korun, ke konci září
14,3 mld. korun a ke konci října 14,4 mld. korun.
Je možné uvést procentní plnění
příjmů a výdajů státního
rozpočtu v období od června do září,
resp. října, bráno ve vztahu ke schválenému
rozpočtu na rok 1994. Uvedu pouze ta data, která
nejsou uvedena ve zprávě.
Příjmy státního rozpočtu k
30. 9., to znamená ke konci září,
činily 74% celoročních výsledků
a byly tak v zásadě na alikvotní výši.
K 31. 10., to znamená ke včerejšímu
dni, dosáhl objem příjmů státního
rozpočtu 318,7 mld. Kč a představuje to 83,1%
celoročních rozpočtovaných příjmů.
Zdůrazňuji, že deset dvanáctin, to znamená
alikvotní část rozpočtu představuje
83,3%. Znamená to jinými slovy, že vývoj
příjmů rozpočtu v globálu jde
v zásadě podle schváleného rozpočtu.
Výdaje jsou čerpány v poněkud nižším
objemu. K 30. 9. bylo procento čerpání rozpočtových
výdajů ze státního rozpočtu
70,2% a ke konci října, to znamená ke včerejšku
79,4%. Z toho rezultuje v zásadě i výsledek
hospodaření přebytek, o kterém jsem
hovořil, který je způsobem nižším
čerpáním výdajů proti alikvotní
části rozpočtu.
Přitom, pokud jde o strukturu jednotlivých příjmů
rozpočtu, platí, že v zásadě
s výjimkou daně z přidané hodnoty
jsou veškeré ostatní příjmy zhruba
na alikvotní části, resp. mírně
nad ní.
U daně z přidané hodnoty - pokud bych vám
měl aktualizovat data, která jsou uvedena ve zprávě
- činí ke konci září výnosy
daně z přidané hodnoty zhruba 63,4%, ke konci
října zhruba 73% celoročního objemu.
U daně z příjmů právnických
osob ke konci září zhruba 67,5%, ke konci
října více než 81%.
Spotřební daně - ke konci září
plnění 78,2% celoročního rozpočtu,
ke konci října více než 87%.
Pojistné sociálního zabezpečení
představovalo ke konci října 86,5% výdajů.
Podrobný komentář k vývoji jednotlivých
příjmů - samozřejmě ne až
do října, tato čísla jsem vám
chtěl uvést proto, abychom byli v obraze k dnešnímu
dni - je uveden ve zprávě a nebudu jej podrobněji
komentovat.
Pokud jde o čerpání výdajů
státního rozpočtu, v číslech,
která máte před sebou, se výrazně
projevil především vliv clearingového
zúčtování se Slovenskou republikou,
neboť toto zúčtování probíhalo
do konce září letošního roku
podle dohody podepsané mezi Českou národní
bankou a Ministerstvem financí přes výdajový
účet státního rozpočtu. Neboli
za jinak nezměněných předpokladů,
čerpali-li jsme úvěr od Slovenska přes
clearingový účet, toto se projevovalo snížením
výdajů a tím i vyšším vykazováním
přebytku rozpočtu.
Pokud jde o jednotlivé výdaje rozpočtu, jejich
čerpání bylo značně diferencované.
Z běžných rozpočtových výdajů
se rovnoměrně vyvíjí čerpání
tzv. transferů pro obyvatelstvo, kam řadíme
dávky sociálního zabezpečení,
státní vyrovnávací příspěvek,
příspěvek na politiku zaměstnanosti.
Jejich plnění odpovídá v zásadě
alikvotním částkám roku. V rozpočtové
sféře jsou relativně rychleji čerpány
výdaje spojené s činností příspěvkových
organizací, jejichž vývoj je ovlivněn
především na učňovské
školství. Příznivá situace ve
státním rozpočtu umožnila v prvním
pololetí roku vyšší čerpání
některých neinvestičních výdajů,
zahrnutých v kapitole "Všeobecná pokladní
správa". Jde zejména o to, že byly v předstihu
poskytnuty prostředky Všeobecné zdravotní
pojišťovně a dále dotace místním
rozpočtům.
Relativně nižší plnění kapitálových
výdajů čerpaných ke konci prvního
pololetí pouze na 46,6%, ke konci září
potom zhruba na 65%, je odrazem skutečnosti, že zpravidla
čerpání těchto výdajů
se tradičně soustřeďuje do třetího
a zejména čtvrtého čtvrtletí
roku. přestože se očekává, že
tlak organizací na čerpání rozpočtových
prostředků v závěru roku bude letos
nižší než v předchozích letech,
chci vás ujistit, že bude vývoji státního
rozpočtu i ve 4. čtvrtletí věnována
potřebná pozornost ze strany Ministerstva financí
i vlády. Vláda je rozhodnuta zabránit případným
snahám po rozpouštění rozpočtového
pokladního přebytku v posledních měsících
a dává přednost tak, jak jste obdrželi
v návrhu rozpočtu na rok 1995 možnostem převedení
části těchto úspor do příštího
roku.
Hovořil jsem o tom, že přebytek rozpočtu
byl po celé období ovlivňován dopady
z clearingového zúčtování se
Slovenskou republikou. Clearingové saldo se začalo
postupně měnit z věřitelské
pozice České republiky do dlužnické
pozice. Zde bych chtěl rád zdůraznit, že
k tomu přispěla opatření, která
slovenská vláda přijala na ochranu své
platební bilance. Byla to jednak devalvace slovenské
koruny vůči konvertibilním měnám
o 10%.
Dále potom zavedení dovozní přirážky
v téže výši. Dále odklon kurzu
slovenské koruny od clearingového ECU o 5%, tak
jak připouští platební smlouva. Dále
známé problémy netarifních bariér,
které byly ze slovenské strany přijímány
v podobě certifikací apod.
Mohu vás informovat, že saldo clearingu k 31. 10.
1994 činilo 11,2 miliardy Kč, Česká
republika překročila mezní úvěr
o 73 milionů ECU.
Při této příležitosti bych vás
rád informoval o tom, že Česká národní
banka uzavřela novou dohodu s Ministerstvem financí
ohledně účtování salda na clearingovém
účtě se Slovenskem. Vzhledem k tomu, že
toto saldo velmi zkreslovalo výdajovou stránku rozpočtu,
vyvedli jsme po dohodě s Českou národní
bankou financování tohoto salda z běžných
rozpočtových výdajů a o tomto saldu
se účtuje v rámci státních
finančních aktiv a pasiv. Budete o tom mít
naprosto dokonalý přehled, není to nic, co
by bylo proti něčemu, co by ztěžovalo
vaši orientaci. Ale jde o to, že velké saldo
na clearingovém účtě ovlivňovalo
opticky saldo rozpočtu; rozhodli jsme se, že toto
bude účtováno samozřejmě transparentně,
ale v rámci aktiv.
Pokud jde o hospodaření místních rozpočtů,
myslím, že se odrazil záměr velmi pozitivně
z rozpočtu na rok 1994, tj. dosažení stability
místních rozpočtů a finanční
soběstačnosti okresních úřadů
a obcí. Jejich hospodaření - bez zapojení
fondů, použití půjček úvěrů
a komunálních obligací, čili čisté
rozpočtové hospodaření, tzn. čisté
příjmy a čisté výdaje skončilo
k 30. 6. přebytkem 4, 1 miliardy Kč. Stav celkových
disponibilních zdrojů místních rozpočtů
dosáhl 26 miliard Kč a proti l. pololetí
1993 vzrostl téměř o 10 miliard Kč.
Pozitivním jevem je úspěšné plnění
daňových příjmů v oblasti místních
rozpočtů, především daně
z podnikání fyzických osob, jejíž
pololetní výnos představoval téměř
67% ročního rozpočtovaného objemu
a tvořil tak nejvýznamnější zdroj,
jeden z významných zdrojů místních
rozpočtů.
Celkově se ukazuje, jak je také ve zprávě
uvedeno, že (dovolte mi použít volnější
termín) rozpočtům okresních úřadů
a obcí se dýchá relativně lépe
než centrálnímu rozpočtu, což souvisí
s tím, že jeho příjmy ve srovnání
s rozpočtem rostou rychleji.
Dovolte mi na závěr několik slov ke státním
finančním aktivům a pasivům. Na jejich
vývoj v l. pololetí 1994 působily jak vlivy
přechodného charakteru, tak i pokračující
trvalejší vlivy. Kromě změn ve vývoji
clearingového zúčtováné se
Slovenskem bylo snížení celkového stavu
aktiv ovlivněno především vývojem
vládních a ostatních zahraničních
pohledávek státu, kde se projevilo zejména
vyúčtování debetních rozdílů
ze změn, kurzových změn - hlavně kurzových
změn amerického dolaru ke vztahu k české
koruně.
Na straně státních finančních
pasiv se i v roce 1994 projevují důsledky nastoupené
vládní politiky stabilizace střednědobého
a dlouhodobého státního dluhu. Ke vzrůstu
státního dluhu ze 158,8 miliardy Kč na 162,6
miliardy Kč v l. pololetí došlo zejména
z titulu tohoto clearingového zúčtování
se Slovenskem. Pokud jde o vnitřní státní
dluh, dominantním rysem byl proces jeho transformace z
přímých úvěrů od centrální
banky do formy státních dluhopisů. Tady bych
chtěl upozornit, že odhadujeme, že touto operací
došlo k úsporám na úrocích ve
výši téměř půl miliardy
Kč.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, po projednání dosažených
výsledků vláda hodnotí celkový
ekonomický vývoj, jakož i hospodaření
veřejných rozpočtů v l. pololetí
jako úspěšné. Jménem vlády
vám navrhuji, abyste předloženou zprávu
schválili. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu místopředsedovi
vlády, ministru financí panu Kočárníkovi
a svěřuji slovo společnému zpravodaji
výborů panu poslanci Richardu Mandelíkovi.
Bude nás informovat o jednání výborů
a doufám, že má připraven i návrh
usnesení Poslanecké sněmovny.
Poslanec Richard Mandelík: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, tuto
zprávu projednal pouze rozpočtový výbor
a přijal své usnesení, které má
víceméně význam pro jeho další
práci. Nepřijal usnesení, kterým by
se obrátil k Poslanecké sněmovně.
Obsahem tohoto dlouhého a obsáhlého jednání
bylo několik doporučení, ale výsledkem
je, že shrnutím jednání je tento návrh
usnesení, který si vám dovolím přednést:
Poslanecká sněmovna bere na vědomí
zprávu o plnění státního rozpočtu
za l. pololetí 1994. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Mandelíkovi. Omlouvám se, mechanicky jsem ho oslovil
jako společného zpravodaje výborů
a žádal jsem po něm usnesení výborů.
Šlo skutečně - jak správně uvedl
- o jednání a usnesení rozpočtového
výboru, jehož zpravodajem pan poslanec Mandelík
je. Otevírám nyní rozpravu k tomuto bodu.
Do rozpravy jsou přihlášeni pánové
poslanci Václav Exner a Josef Hájek. V tomto pořadí
prosím, aby přistoupili k řečništi,
a oznamuji, že po projednání tohoto bodu, pokud
se příliš nepovleče, se počítá
se čtvrthodinovou přestávkou. V případě,
že se jeho projednávání povleče,
přerušíme rozpravu, abychom nepřetěžovali
sněmovnu. Pan poslanec Václav Exner má slovo.
Poslanec Václav Exner: Pane předsedo, pane
místopředsedo vlády, dámy a pánové,
dovolte mně, abych se na předložený
materiál hodnotící plnění státního
rozpočtu České republiky za l. pololetí
1994 podíval očima, o kterých se domnívám,
že reprezentují pohled převážné
většiny občanů. Při svém
pohledu záměrně vycházím jenom
z čísel, která jsou vládou uvedena
v předloženém materiálu a nepoužívám
údaje z jiných zdrojů.
Nezaměstnanost - snad ve všech vyspělých
zemích - je horší než u nás, jinak
ovšem je to s otázkou produktivity práce. Nicméně
je dobře, že konečně u nás došlo
i k příznivému, i když velmi nepatrnému
obratu ve vývoji produktivity práce. pokud jde o
nezaměstnanost je však od pololetí r. 1992
ve všech měsících nad úrovní
stejného měsíce předchozího
roku. Přitom stále klesá podíl nezaměstnaných,
kteří pobírají příspěvek.
Spotřební ceny rostou rychleji než všechny
ostatní hlavní ekonomické ukazatele, vyjma
dovozu. Pokles vývozu na Slovensko za jedno pololetí
o 23,8% mluví sám za sebe bez dalšího
komentáře. Reprodukující se platební
neschopnost není řešena. Vysoké úrokové
sazby úvěrů znamenají nežádoucí
vývoj pro obyvatelstvo. Pokud jde o záporné
reálné úrokové sazby z depozit, poškozeni
jsou především zase drobní střadatelé.
Stagnace hrubého národního produktu ve stálých
cenách, na úrovni, na kterou poklesl v r. 1991,
tzn. pokles o více než 20%, oproti situaci před
pěti lety, zároveň ukazuje, že vyhlašovaný
růst o nepatrné hodnoty je věcí, která
je založena jenom na odhadech Českého statistického
úřadu. Spotřeba domácností
stále nedosahuje úrovně před pěti
lety. Veřejná spotřeba je omezována,
změna aktivního salda obchodní bilance v
pojetí hrubého domácího produktu na
pasivní v l. pololetí a předpoklad, že
do konce roku se očekává pasivum 15 - 25
mld. korun v obchodní bilanci, je situace, která
rovněž není radostná. Průmyslová
výroba stagnuje na úrovni pod 70%, spíše
pod 65% úrovně před pěti lety. Oživená
stavební výroba je rovněž pod úrovní
před pěti lety, o zemědělství
ani nemluvě.
Podíl na zahraničním obchodě, tradičních
obchodních partnerů z východoevropských
a rozvojových zemí především
ve vývozu, klesá na úroveň, která
neodpovídá naší tradici, ani zeměpisné
poloze ve vztahu k naší zemi, ale také ani
jejich významu ve světové ekonomice. Dále
se prohlubuje jednostrannost zahraničně obchodní
orientace, která není pro naši zemi při
struktuře ekonomiky výhodná.
Růst portfoliových investic znamená posílení
výprodeje našich podniků kapitálově
silnému zahraničí. Naopak pokles salda přímých
investic signalizuje menší přínos pro
technologické změny než v minulém roce.
Růst úvěrů u zahraničních
bank signalizuje nevýhodnost domácích úvěrů,
ale také znamená, že zisk z těchto úvěrů
zůstává v zahraničí. Pokles
vývozu na Slovensko, o kterém jsem se již zmínil,
při našem menším poklesu dovozu musel
postupně znamenat pasivum na běžném
účtu platební bilance se Slovenskem, které
musí být vyrovnáváno v tvrdých
měnách. Také objem peněžní
zásoby agregátu M2, který roste příliš
rychle, hodnocený i vládou na hranici rizika budoucího
inflačního vývoje a způsobený
především růstem cen a obchodních
transakcí bez přesunu zboží, je riskantní.
Při tempu růstu o zhruba 25% za rok je jen těžké
mluvit o stabilizaci tohoto růstu. Reálný
pokles půjček obyvatelstvu je příznakem
nikoli uvážlivého přístupu obyvatelstva,
nýbrž spíše obtížnou dosažitelností
a vysokou cenou úvěru pro obyvatelstvo. Průměrná
sazba z poskytnutých úvěrů pod 13%
za celý rok je odhadována spíše optimisticky.
Zhoršení pozice Fondu národního majetku
o 6,2 mld. korun vůči bankám svědčí
o riskantním průběhu privatizace a hospodaření
s penězi, které z ní plynou.
Nízké plnění daňových
příjmů státního rozpočtu
je i při započtení loňských
poplatků, odvodů a daní z r. 1992 při
započtení inflace pod úrovní loňského
roku. Výnosy daně z přidané hodnoty
jsou nízké a vysvětlení vlády
k tomuto jevu je spíše výmluvou než vysvětlením
stavu. Základ vidíme v nízkých ekonomických
výnosech. Vláda u této daně neudává
předpověď do konce roku, rozpočtový
předpoklad vsak bude těžko naplněn.
Podobně chybí předpověď i u vládních
úvěrů, kde především splátky
z jejich civilní části se nevyvíjejí
příznivě. Kreditní úroky závisí
dnes na rozhodnutí České národní
banky. Stát prodělává. Vyšší
inkaso příjmů ve školství a zdravotnictví
nelze pokládat za nic jiného, než postupný
přesun financování na obyvatelstvo a rozhodně
neznamená zlepšení jeho sociální
a ekonomické pozice. To se rovněž týká
skutečnosti, že stát letos přispěl
na zdravotní pojištění v l. pololetí
jen 94% částky loňského roku při
nejméně 10%-ní inflaci, a to při vyšším
než proporcionálním poskytnutí prostředků
v l. pololetí.
Trvá přesun prostředků vybraných
sociálních oblastí do jiných výdajových
částí rozpočtu. Nízké
čerpání dotací do agrokomplexu nijak
není v souladu s rychlým růstem cen potravin.
Rostoucí zadlužení obcí na 10,6 mld.
korun, přičemž přírůstek
za l. pololetí v tomto ukazateli byl 7,9 mld. korun, je
vynucené, jen částečně jde
o bezpečné rozvojové nebo podnikatelské
záměry. Nádherně plněné
příjmy ze správních poplatků
jdou z velké části na úkor obyvatelstva.
Znepokojuje nás i velký prodej majetku obcí.
Ve výdajích okresů a obcí stále
nejrychleji roste výdaj na vnitřní správu.
Saldo státních finančních aktiv a
pasiv ve výši minus 15 mld. korun v l. pololetí
při poklesu aktiv na 12 mld. korun znamená posílení
salda rozpočtu a přímé snížení
majetku státu.
Za této situace při výběru jenom jiných
údajů, na které klademe důraz, mohu
odpovědně prohlásit, že spokojen s tímto
stavem může být státní úředník,
nikoli však občan. Na základě toho je
také v jiném světle možno hodnotit základní
hodnocení vlády jako celkově úspěšný
vývoj české ekonomiky v r. 1994, včetně
jednoznačného nastoupení růstových
trendů v ekonomice. V té souvislosti oceňuji,
že garanční rozpočtový výbor
doporučuje Poslanecké sněmovně nikoli
schválení zprávy, jak to požaduje místopředseda
vlády a ministr financí, ale jenom vzetí
materiálu na vědomí. Pro občana je
to těžké vzetí na vědomí
této situace.
Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Slovo má pan poslanec
Josef Hájek, připraví se pan poslanec Rudolf
OPatřil.
Poslanec Josef Hájek: Vážený
pane předsedo, vážený pane místopředsedo,
dámy a pánové, já budu poněkud
stručnější, protože se domnívám,
že neuplyne dlouhý čas a budeme se zevrubně
při projednávání návrhu státního
rozpočtu na r. 1995 zabývat problematikou hospodářské
situace, případně hospodářského
rozvoje, včetně rozpočtových konsekvencí
na tomto místě znovu.
My jsme dostali celou řadu údajů, indexů,
makroagregátů. Dnes jsme slyšeli i některá
aktualizovaná data, charakteristiky. Máme ještě
jeden zdroj informací, kde se vlastně už vyskytují
i prognózy do konce roku, a to je právě už
zmíněný návrh rozpočtu na r.
1995. Bylo by možno spekulovat, polemizovat. Já si
myslím, že v této fázi a od toho - podle
mého názoru - je čtvrtletní kontrola,
bychom spíše měli vnímat ne detail,
ale vnímat pokud možno nějaké systémové
odchylky nebo prostě jev, který je trvalejší,
který je rozpočtově i hospodářsky
nebezpečnější. Tady musím prohlásit,
že bych asi opakoval své vystoupení, které
jsem zde přednesl při kontrole rozpočtu l.
čtvrtletí.
V podstatě jsou to dva tituly, ať se to líbí
nebo nelíbí. Jeden titul je DPH - daň z přidané
hodnoty. Je to nejhůře plněná daň.
Dokonce rozkladem víme, že je dost překvapivě
polarizovaná na daň, kterou vybere celník,
a na daň, kterou vybere berní úředník.
Očekávám bez návrhu na usnesení,
že místopředseda vlády jako předkladatel
návrhu rozpočtu na příští
rok se precizněji vysloví k tomu, co ministerstvo
financí zde udělalo, udělat mohlo, jak je
to lépe ošetřeno třeba změnou
příslušného zákona o DPH apod.
Rozhodně je to významný daňový
příjem a není to kategorie, kterou bychom
mohli přejít bez nějakého upozornění.
Druhý problém byl zde už trochu rozdiskutován.
Je to problém clearingu. Oceňuji, že zde pan
místopředseda vlády řekl trochu víc
než v 1. čtvrtletí. Nicméně neřekl
to podstatné, řekl nám, co dělá
za kroky slovenská strana. Neřekl, co bude dělat
česká strana. Podle našeho názoru je
stav v této oblasti dále neudržitelný.
Clearing mohl být určitým dobrým nástrojem
v přechodném období dělení
ekonomik, dělení měn, ale pozitiva se zjevně
vyčerpala. Skutečně zde musím podtrhnout
to, co zde řekl předřečník,
nemůže nám být jedno, zda to nemá
rozpočtový dopad a má to majetkový
dopad. Nás stejně tak musí zajímat
naše aktiva, jako nás zajímají naše
příjmy nebo naše výdaje. Prostě
jde o jedny peníze.
Je zde jedna otázka, ke které bych se chtěl
vyslovit a dokonce navrhnout rozšíření
usnesení. Nejprve bych chtěl problém zdůvodnit.
My jsme již 4x valorizovali starobní důchody,
vždy na základě expertního odhadu vlády
nebo vládních expertů, s určitým
předstihem na část, kdy vláda očekává,
že dojde k překročení té hranice,
která je ze zákona startem k valorizaci starobních
důchodů a dalších některých
jiných dávek. Čtyřikrát se
experti zmýlili, důchodci to mají spočítané.
Vlastně tím zpožděním přišli
asi o 4 a půl tisíce na jednoho důchodce.
V podstatě se situace opakuje i letos.
Přestože jsme byli ubezpečováni, že
míra inflace je taková a je pod kontrolou, že
nepřesáhne mezní hranici až v měsíci
listopadu, opak je pravdou. V měsíci září
kumulativně na poslední valorizaci důchodů
dosáhla míra inflace spotřebitelských
cen indexu 10,7. Tedy jasně ze zákona startovní
výstřel k tomu, aby se valorizovaly důchody.
My už jsme zákon přijali a vím, že
novelizovat zákon je velmi obtížné,
velmi sporné, ale současně si myslím,
že bychom měli mít na to, jak finančně,
tak i morálně, abychom nepřešli tuto
skutečnost, která se rok co rok několikrát
opakuje, a alespoň trochu zmírnili to, co na úkor
důchodců bude možná přebytkem
státního rozpočtu.
Místopředseda vlády a vláda má
k tomu nástroje, protože má zmocnění
provést bez souhlasu sněmovny promítnutí
metodických a organizačních vlivů
do rozpočtu. Toto je nesporně jeden z těchto
vlivů, cenový vliv. Přesto bych doporučil,
abychom rozšířili usnesení o jeden bod,
aby sněmovna požádala vládu - nyní
budu citovat přesně:
První bod je bere na vědomí. Druhý
bod - sněmovna žádá vládu, aby
vzhledem k dynamice růstu inflace od poslední valorizace
důchodů kompenzovala důchodcům rozdíl
mezi růstem životních nákladů
a zpožděnou valorizací důchodů
jednorázově vyplacenou částkou ve
výši 1 miliardy korun. To je konec pozměňovacího
návrhu.
Jen dodám, že kdybychom valorizovali skutečně
v termínu, kdy došlo k překročení
inflace, celá transakce by byla při 2,5 milionů
důchodců krát 400 krát 2 měsíce
náročnější než 2 miliardy
korun. Čili není to žádná plná
náhrada toho, kdyby zde byl časový souběh.
Stejný nástroj a stejnou metodu vláda použila
vlastně v loňském roce. Připomenu,
že dobře použila k řešení
životních nákladů u rodin s dětmi.
To bylo to prázdninové opatření. Myslím
si, že bychom měli mít na to, abychom i v kategorii
našich seniorů přijali podobné opatření.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Slovo má pan poslanec
Rudolf Opatřil, připraví se pan poslanec
Jozef Wagner. Je poslední písemně přihlášený
do rozpravy. Prosím zvažte, kdo chcete ještě
podat přihlášku. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Rudolf Opatřil: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, dovolte
mi několik poznámek o transformačním
procesu v České republice, vztahujících
se ke stavu plnění státního rozpočtu
České republiky.
Průmyslová výroba klesá rychleji než
hrubý domácí produkt, což sice na jedné
straně odráží potřebné
strukturální změny, ovšem na straně
druhé zaznamenané úpadky bank naznačily
nedostatek potřebné regulace a růst možných
nebezpečných spekulací. Dále podíl
prostředků DPH přerozdělených
prostřednictvím státního rozpočtu
neklesá tak rychle, jak by se mohlo zdát podle některých
líbivých slov vlády, a je vyšší
než např. v Polsku, kde je u moci tzv. levicová
vláda.
Nový vládní návrh rozpočtu
je opět sestaven na základě konzervativních
odhadů, které neodráží potenciální
ekonomiku a především její strukturální
potřeby. Prognózy o dalším hospodářském
růstu, které jsou šířeny vládními
představiteli již druhý rok po sobě,
nemají oporu ve stupni strukturálních změn
a event. v cyklickém pohybu ekonomiky. Za kritéria
úspěchu transformace jsou proto lidem vnucována
některá fakta o udržování makroekonomické
rovnováhy, např. nízká inflace, nízká
nezaměstnanost, údajně vyrovnaný rozpočet
a pokrok v privatizaci. Selektivním výběrem
statistických dat dokazují vládní
představitelé tvrzení o údajném
hospodářském úspěchu. Vláda
klade důraz na statickou fiskálně účetní
vyrovnanost, místo aby upozorňovala na nutnost aktivní
úlohy státního rozpočtu při
vytváření podmínek pro hospodářský
růst. Vláda stále počítá
s využíváním některých
fondů ke krytí běžných výdajů,
čímž zakrývá faktickou nevyrovnanost
rozpočtu.
Privatizace je současně procesem politickým
spočívajícím v koncentraci moci hospodářské
a politické. Zároveň jde o sociální
a etický problém projevující se v
doprovodné korupci. Vládní koalice bere v
úvahu pouze ekonomickou dimenzi a existence morálního
rozměru privatizace je vládou ignorována.
Preferuje se rychlost předání majetku před
jeho čistotou.
Konstatuji, že vládě v této době
chybí zcela program, zásadní program pro
boj s korupcí. Typickým rysem privatizačního
procesu je rovněž nerovnováha mezi deklarovaným
zaváděním tržního prostředí
a faktickým předáváním státních,
odvětvových či regionálních
monopolů privátní sféře, což
ve svých důsledcích vede ke zvyšování
inflace a životních nákladů. Stát
pak ztracené příjmy nahrazuje vyšším
daňovým zatížením, takže
občan ztrácí dvakrát. Jednou na monopolně
vysokých cenách, např. PHM, podruhé
na vysokých daních a poplatcích, např.
nový dálniční poplatek.
Vláda v rozporu se svým politickým krédem
propagujícím omezení státních
zásahů do ekonomiky uvaluje vysoké daňové
zatížení na občany, zavádí
nejrůznější poplatky, které neustále
rostou, neboť státnímu rozpočtu chybí
prostředky v důsledku obrovských úniků
státních příjmů (miliardové
ztráty u topných olejů, dlužníci
Fondu národního majetku, neplatiči, restituenti,
atd.).
Obtíže transformačního procesu vedou
paradoxně nikoliv ke snižování úlohy
státu v hospodářské sféře
a v určování ekonomického postavení
občanů, ale ke zvyšování státních
intervencí. Jsem toho názoru, že demokratické
pojetí státu odpovídá liberální
představě tzv. minimálního státu,
který zcela záměrně a především
fakticky omezuje svou úloh u v ekonomice. Nejde přitom
o přenášení daňového zatížení
z jedné skupiny či vrstvy obyvatel na druhou či
jeho více nebo méně skryté zvyšování,
ale o absolutní zmenšení daní jako takových.
Dámy a pánové, absence státní
strukturální politiky, nerovnovážný
rozvoj územní infrastruktury (např. průmysl
na Ostravsku není adekvátně napojen na ostatní
části republiky), slabá stimulace exportu,
neblahé důsledky lehkovážné likvidace
naší přítomnosti na řadě
zahraničních trhů, v sobě nesou své
ovoce ve zhoršování zapojení České
republiky do mezinárodní dělby práce.
Statistiky dokazují, že více než 50% našeho
vývozu dnes zajišťuje palivo-energetický
komplex. Za tento stav sice nese zodpovědnost minulý
komunistický režim, ovšem současná
vláda udělala málo pro to, aby tento trend
zvrátila. Dlouhodobé zhoršování
strukturálních ukazatelů ekonomiky se projevuje
rovněž v poklesu investic, zastavení obnovy
strojního parku a především v zemědělství.
Tyto faktory dokreslují průvodní problémy
současné doby transformace a dávají
jen velmi malou naději na reálné obnovení
hospodářského růstu, byť jsme
to v návrhu pana ministra slyšeli. Dámy a pánové,
děkuji vám za pozornost.