Předseda PSP Milan Uhde: Slovo má pan poslanec
Josef Wagner, který je poslední přihlášený
do rozpravy. Chystám se poté rozpravu uzavřít,
prosím, abyste to vzali na vědomí a přihlásili
se, kdo se ještě přihlásit chcete.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
pane místopředsedo vlády, dámy a pánové,
moji předřečníci mi usnadnili mé
vystoupení, protože převážná
část toho, co bylo třeba říci,
již byla řečena. Já bych si dovolil
pouze stručně zdůraznit to, co každý
z pánů kolegů obdržel jako stanovisko
ke zprávě vlády o plnění státního
rozpočtu České republiky za první
pololetí 1994 od Nejvyššího kontrolního
úřadu.
Toto stanovisko upozorňuje na některé problémy,
které už delší dobu přetrvávají.
Na některé upozorňuje opakovaně. Asi
by bylo na místě, abychom na ty problémy,
na které Nejvyšší kontrolní úřad
upozorňuje opakovaně, reagovali. Zejména
se to týká již zmíněné
daně z přidané hodnoty, o které hovořili
někteří z předřečníků.
Samozřejmě bych rád poznamenal ještě
jednu věc. Asi bych na místě pana ministra
financí nepostupoval jinak, ale přesto musím
říci, že někde je míra rozumného.
Mám ten pocit, že míra rozumného - pane
ministře - byla posunuta za onu rozumnou hranici, že
vaše odhady příjmů jsou velmi a velmi
benevolentně do rozpočtu snižovány a
z toho plynou ony obtíže, že plnění
je pak zcela jiné. Nechci samozřejmě brát
v potaz řeči o tom, že se některé
výdajové operace vědomě řídí
tak, aby se opozdily. To samozřejmě nemohu dokázat,
ale takové řeči zde kolují a je dobře,
aby to pan ministr financí slyšel, eventuelně
se vyslovil, zdali je pravda, že jeho úřad
se stará, aby se výdaje za rozpočtem opožďovaly,
čímž vzniká nadbytečný
příjem. On vzniká dvakrát. Jednak
podceněním příjmů v rozpočtu,
jednak omezením výdajů. pokud vezmeme v úvahu,
že má pan ministr financí pravdu, že prorůstové
období začíná, pak tedy je to nesmyslná
hloupá a nadbytečná restrikce a bylo by třeba
s tím něco udělat. Tolik velmi stručně
k ekonomice.
Nyní k onomu problému DPH. Nemyslím si, že
je třeba, abych to zdůvodňoval. Na druhé
straně zprávy Nejvyššího kontrolního
úřadu to máte uvedeno. Souhlasím se
stanoviskem Nejvyššího kontrolního úřadu.
Vlastně jeho doporučení přejímám
a navrhuji je jako usnesení Poslanecké sněmovny
v tomto znění: "Poslanecká sněmovna
Parlamentu České republiky žádá
ministra financí České republiky, aby v příští
zprávě o plnění státního
rozpočtu byla věnována zvláštní
pozornost kvantifikaci a analýze struktury odváděné
daně z přidané hodnoty i struktury plátců
této daně."
Domnívám se, že by bylo velmi užitečné
- nemůžeme to samozřejmě žádat
usnesením - kdyby pan ministr mohl jakousi předběžnou
informaci o vývoji této situace dát již
při svém expozé k rozpravě o návrhu
státního rozpočtu na příští
rok, protože tato informace je velmi relevantní pro
schvalování tohoto rozpočtu. Mám na
mysli zejména to, o čem hovoří zpráva
Nejvyššího kontrolního úřadu:
"Analýza by ukázala, u kterých skupin
plátců a v jakých odvětvích
dochází k nadměrným odpočtům.
Rozbor může vykázat širší
paletu příčin negativního stavu, od
daňových odvodů po kvalitu fungování
legislativních nástrojů, výkon celní
služby, celkové systémové a organizační
řešení apod."
Mám za to, že pan ministr financí o tomto problému
ví a že se již jistě nějaká
opatření podnikla. Očekávám
proto, že vyjádření uslyšíme
již v závěrečném slově
při dnešním jednání. Děkuji
za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Já se táži
pana poslance Mandelíka, zda chce promluvit v rozpravě.
Pane poslanče Mandelíku, přejete s: promluvit
v rozpravě, nebo mít závěrečné
slovo po uzavření rozpravy? (Pan poslanec Mandelík
nechce vystoupit v rozpravě.) V tom případě
uzavírám rozpravu, protože již nevidím
žádnou další přihlášku.
Táži se především pana ministra,
zda si přeje přednést závěrečné
slovo. Vidím, že ano. Má slovo. Po něm
promluví zpravodaj rozpočtového výboru
pan poslanec Mandelík.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedo, vážené paní poslankyně,
vážení páni poslanci, dovolte mi, abych
velmi stručně reagoval na diskusi. Chtěl
bych především poděkovat vám
všem, kdo jste pečlivě prostudovali zprávu
o hospodaření za první pololetí, našli
tam celou řadu údajů, které nejsou
standardní, které jsou navíc a které
(a to tvrdím přes vystoupeni, která tu zazněla)
jsou příznivé a pozitivní. Nebudete
se snad na mne zlobit, když nebudu reagovat na některá
vystoupení pánů poslanců, na která
nepovažuji za vhodné reagovat.
Na některá vystoupení, která zde zazněla,
bych chtěl reagovat. Především nevím,
do jaké míry pan poslanec Exner hovoří
jménem všech občanů. Nezlobte se, ale
to mne šíleně popuzuje. Já se také
stýkám s občany. Vy označujete za
černé vše, co řekne vláda. Vláda
je viněna z poklesu vývozu na Slovensko. Co může
vláda činit ve vztahu ke Slovensku? Může
jednat, vyjednávat, ale v zásadě je to pro
vládu exogenní faktor.
Nemohu celou řadu věci přijmout. Srovnáni
s rokem 1989 kde to žijeme? Co budeme říkat,
až překročí všechny ukazatele hodnoty
roku 1989? Co potom budeme kritizovat? Nerozumím, vůbec
nerozumím. Napadání vlády za centrální
banku, ohledně růstu peněžní
zásoby - opravdu nevím.
Pokud jde o vystoupení pana poslance Hájka, ten
problém daně z přidané hodnoty - pan
poslanec Wagner také na něj upozornil - sledujeme
možná více, než je ve sněmovně
známo. Samozřejmě, že když jsme
poprvé zjistili, že celní úřady
vybírají podstatně více než finanční
úřady, byli jsme z toho trochu mírně
řečeno vyděšeni a pátrali jsme
po celé struktuře výnosu této daně.
Ukazuje se tady jedna poměrně z jistého hlediska
jednoduchá, nicméně v celém tom mechanismu
té daně zajímavá věc, že
finanční úřady realizují na
rozdíl od celníků v zásadě
odpočty a tudíž mínusy - když se
vezmou brutto výběry bez odečtů -
tak je to zhruba fifty fifty. Ale v momentě, kdy jsou tam
ty odpočty, které vlastně realizují
hlavně ty nadměrné odpočty, takzvané
nadměrné odpočty, to znamená to, co
se vrací zpátky, tak finanční úřady
mají podíl na výběru té daně
velmi nízký. Nicméně já se
nebráním v zásadě tomu předložit
podrobnější analýzu sněmovně,
ale chtěl bych, aby si i Nejvyšší kontrolní
úřad uvědomil jednu věc: daň
z přidané hodnoty není daň z obratu
a v důsledku toho, že je předloženo zdanitelné
plnění a od něho se odečítá
nadměrný odpočet, tak v zásadě
je nemožné udělat to, co bylo možné
u daně z obratu. To znamená říci,
že boty vynesly tolik a tolik, toto vyneslo tolik a tolik.
V tom je obrovský omyl, toto udělat prostě
není možné.
Já jsem byl jeden z prvních, který také
tuto analýzu chtěl a toto možné prostě
není. Ale říkám, nebráním
se předložit podrobnější analýzu
vývoje daně z přidané hodnoty, je
to daň, o které jsem už tady několikrát
říkal, ze nás bude ještě jistou
dobu trápit z hlediska poznání, z hlediska
znalosti jednak sezónnosti této daně, z hlediska
její bezprostřední vazby na hrubý
domácí produkt, na růst hrubého domácího
produktu, na růst ekonomických veličin a
bude trvat ještě nějakou dobu, než se
dobereme spolehlivých odhadů této daně.
V této souvislosti nemohu než odmítnout to,
co pan poslanec Wagner naznačil, že tady záměrně
něco my v tomto směru činíme. Nečiníme,
pane poslanče. My se pouze pokorně přiznáme
k tomu, že odhad daně z přidané hodnoty
byl pro nás v roce 1993 a 1994 poměrně velmi
neznámou veličinou vzhledem k tomu, co jsem řekl
k neznalosti zkušeností z hlediska minulosti. Vesměs
ve světě se vždycky vychází z
určitých časových řad, kde
je akumulován poznatek o tom, jak se tato daň při
nezměněných metodických věcech
vyvíjela ve vztahu k hrubému produktu. My tuto dlouhodobější
zkušenost prostě nemáme a já prohlašuji,
že jestli bude výsledek daně z přidané
hodnoty v intervalu do deseti procent odchylky nebo kolem deseti
procent odchylky, tak v těchto podmínkách
je to velmi úspěšný odhad a není
v tom žádný záměr něco
zkreslovat. Je v tom pouze tato jedna jednoduchá věc.
Pan poslanec Hájek vybídl k tomu, abych řekl,
co vláda hodlá dělat s clearingem, že
jsem tady řekl, co Slovensko, ale neřekl jsem, co
česká vláda. My máme obrovský
problém v tom, že nemáme s kým jednat.
Vy to dobře vítr. Pokoušeli jsme se se slovenskou
vládou, která zatím ještě funguje,
sednout ke stolu, jednali jsme v Brně, nicméně
tato vláda necítila dostatečný mandát
v období před volbami, aby byla schopna uzavřít
rozumné dohody, které by vedly ke zlepšení
vývoje clearingu. Náš požadavek byl, aby
byl odklon kursu slovenské koruny ke clearingovému
ECU ve výši pět procent vrácen na nulu,
protože nebyl žádný důvod pro to,
aby tento odklon byl držen. Víte, že si všichni
vyžádali měsíc na další
rozmýšlení očekávajíce,
že dojde k obratu. K obratu nedochází, protože
kromě jiného dochází k tomu, že
pro banky v České republice je zajímavé
investovat na Slovensku, převádět kapitál
na Slovensko, tento kapitál běhá přes
clearingový účet, čili my tam více
platíme, zatímco podnikatele ze Slovenska ten nevýhodný
kurs, který mají při placení, vede
zpravidla k tomu, že některé platby, které
provádějí do České republiky,
neprovádějí přes clearingový
účet, ale provádějí je ve volných
měnách prostřednictvím třeba
rakouských bank. Nicméně nemusíme
z toho mít až tak dramatickou obavu, protože
náš dluh z toho nemůže nikam daleko dospět,
může skončit pouze na té hranici mezního
úvěru. Ale prohlašuji, že je to důvod
k tomu, abychom v momentě, kdy bude slovenská vláda
ustavena, okamžitě vstoupili do jednání
a vedli jednání ohledně další
existence clearingu se Slovenskem a netajím se tady s tím,
že máme v intencích se dohodnout se Slovenskem
o zrušení tohoto clearingu.
Druhá poznámka, kterou měl pan poslanec Hájek,
se týkala valorizace důchodů. Myslím,
že je vztah životních nákladů,
deset procent povinnost a tak dále, že je to seriózní
problém, že se jím bude vláda zabývat,
ale trochu bych oponoval tomu, že situace se rok co rok opakuje.
Byla i období, kdy vláda valorizovala dříve,
než došlo k naplnění těch deseti
procent a toto by mohlo být i jedno z řešení
pro příští valorizaci, které
by mohlo kompenzovat tuto ztrátu.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu ministru
financí a místopředsedovi vlády panu
Kočárníkovi. Závěrečné
slovo pronese zpravodaj rozpočtového výboru
pan poslanec Richard Mandelík.
Poslanec Richard Mandelík: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, v rozpravě
vystoupili čtyři poslanci. Pan poslanec Exner nepřednesl
žádný návrh, pan poslanec Hájek
přednesl návrh, kterým by se doplnilo usnesení.
Pan poslanec Opatřil nepřednesl žádný
návrh a pan poslanec Wagner přednesl návrh.
Když dovolíte, přečtu dva návrhy,
o kterých bychom posléze hlasovali.
Pan poslanec Hájek žádá, aby se mnou
navržené usnesení doplnilo o další
bod, který by zněl, že Poslanecká sněmovna
žádá vládu, aby vzhledem k růstu
míry inflace od poslední valorizace důchodů
kompenzovala důchodcům rozdíl mezi růstem
životních nákladů a zpožděnou
valorizací důchodů jednorázově
vyplácenou částkou ve výši 1
mld. Kč.
Pane předsedo, můžete dát hlasovat o
tomto návrhu. Jako zpravodaj jej nedoporučuji, protože
patří spíše do jiného bodu pořadu,
než ke Zprávě vlády o plnění
rozpočtu za l. pololetí.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji. Oznamuji
vám, že vás odhlašuji. Prosím,
abyste se znovu přihlásili, protože se počet
přítomných poslanců změnil.
47. hlasování rozhodne o pozměňovacím
návrhu, který připomněl Poslanecké
sněmovně a komentoval ho zpravodaj rozpočtového
výboru pan poslanec Richard Mandelík. Je tedy jasné,
o čem budeme hlasovat. Kdo podporuje předložený
návrh, ať stiskne tlačítko a zvedne
ruku. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Hlasování skončilo.
Ze 154 přítomných 57 pro, 73 proti, 21 se
zdrželo, 3 nehlasovali. Návrh nebyl přijat.
Prosím, pane zpravodaji.
Poslanec Richard Mandelík: Druhý je návrh
pana poslance Wagnera, který zní:
Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky žádá ministra financí České
republiky, aby v příští Zprávě
o plnění státního rozpočtu
byla věnována zvláštní pozornost
kvantifikaci a analýze struktury odváděné
daně z přidané hodnoty i struktury plátců
této daně.
Jako zpravodaj nezaujímám stanovisko a poukazuji
na vysvětlení pana ministra financí.
Předseda PSP Milan Uhde: 48. hlasování
vyjádří váš vztah k návrhu
pana poslance Wagnera. Kdo podporujete jeho návrh, dejte
to prosím najevo stiskem tlačítka a zvednutím
ruky. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo se zdržel hlasování?
Hlasování skončilo.
Ze 154 přítomných bylo 57 pro, 33 proti,
63 se zdrželo hlasování, 1 nehlasoval.
Ani tento návrh nebyl přijat.
Poslanec Richard Mandelík: Pane předsedo,
vyčerpali jsme všechny pozměňující
návrhy. Můžete dát hlasovat o návrhu
usnesení, který je ve znění, které
jsem přednesl já. Návrh usnesení tedy
zní:
Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky bere na vědomí Zprávu vlády
o plnění státního rozpočtu
za l. pololetí 1994.
Předseda PSP Milan Uhde: Budeme hlasovat. Kdo ve
49. hlasování podporujete uvedený návrh
usnesení, stiskněte prosím tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo
se zdržel hlasování? Hlasování
skončilo.
Ze 156 přítomných 103 pro, 4 proti, 46 se
zdrželo, 3 nehlasovali. Tento návrh usnesení
byl přijat.
Děkuji panu místopředsedovi vlády
a ministru financí Ivanu Kočárníkovi
i zpravodaji rozpočtového výboru poslanci
Richardu Mandelíkovi.
Vyhlašuji čtvrthodinovou přestávku.
Budeme pokračovat přesně v 18.00 hodin tím,
že projednáme vládni návrh zákona
o poskytnutí jednorázové peněžní
částky některým obětem nacistické
perzekuce. Prosím vás o dochvilnost, abychom s tímto
návrhem byli do konce dnešního zasedání
hotovi.
(Schůze přerušena v 1.45 hodin.)
(Jednání opět zahájeno v 18.02 hodin.)
Předseda PSP Milan Uhde: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, na řadě je bod, na jehož důležitosti
se shodly všechny kluby Poslanecké sněmovny.
Doufám, že způsob projednávání
a účast na projednávání budou
přímo úměrné významu,
který všichni tomuto bodu připisujeme. Bohužel
zatím počet účastníků
ve sněmovně tomu nenasvědčuje. Není
to příliš dobré. Do schopnosti usnášení
chybí šest poslanců. Domnívám
se, že se v nejbližší době dostaví,
a konstatuji, že budeme projednávat
Návrh zákona jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 1148 a společnou zprávu výborů
k němu jako sněmovní tisk 1265.
Z pověření vlády odůvodní
předložený návrh zákona ministr
spravedlnosti pan Jiří Novák. Prosím,
pane ministře, ujměte se slova. Kolegyně
a kolegové, prosím o klid. Není možné
provázet oficiální jednáni soukromými
hovory ve sněmovně. Pane ministře, prosím.
Ministr spravedlnosti ČR Jiří Novák:
Vážený pane předsedo, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, předložený vládní návrh
zákona o poskytnutí jednorázové peněžní
částky některým obětem nacistické
perzekuce je návrhem zákona, jehož účelem
je vrátit se k době minulé a vyjádřit
soucítění s občany tohoto státu,
na nichž bylo totalitní mocí spácháno
bezpráví.
Na rozdíl od restitučních a rehabilitačních
zákonů, jež usilovaly o satisfakci a zmírnění
následků bezpráví spáchaných
na vlastních občanech komunistickým režimem,
ovládaným státem v období let 1948
- 1989, není navržený zákon zákonem,
jehož účelem by bylo založit občanům
nároky na odškodnění za tyto křivdy
na nich spáchané.
Navržený zákon se proto nedotýká
uplatňování nároků těchto
občanů ve smyslu platných mezinárodně
právních závazků a nemá mít
ani vliv na aktivity příslušných orgánů
České republiky prosazovat jejich splnění.
Naše republika je jednou z posledních zemí,
jejíž občané, kteří byli
postiženi nacistickou perzekucí, dosud nebyli ve smyslu
mezinárodního práva odškodněni.
Opakované požadavky vznášené Českou
republikou a jejími právními předchůdci
vůči Německu, byly a jsou prozatím
bezvýsledné. Jde o křivdy a bezpráví
spáchané před více než padesáti
lety a našich spoluobčanů, kteří
budou přímými adresáty finančních
částek podle tohoto návrhu zákona,
ubývá. Právě s ohledem na věk
postižených občanů je proto mimořádně
naléhavé učinit, a to mimo rámec odškodnění,
humanitární gesto, kterým by formou finanční
pomoci byly alespoň částečně
zmírněny křivdy způsobené českým
občanům nacistickou perzekucí.
Vláda pečlivě zvažovala okruh adresátů
této finanční pomoci a její rozsah,
neboť z finančních důvodů nelze
realizovat pomoc všem obětem nacistické perzekuce
a v takovém rozsahu, jak by si to tyto oběti zasloužily.
Okruh postižených osob proto vládní
návrh navrhuje vymezit tak, aby s ohledem na použitelné
finanční zdroje umožnil učinit humanitární
gesto vůči těm občanům, kteří
byli nacistickou perzekucí postiženi mimořádně
citelně. Navrhuje se proto zařadit mezi ně
především přímo občany,
kteří splňují status Československého
politického vězně podle zákona č.
255/1946 Sb., o příslušnících
Čs. armády v zahraničí a o některých
jiných účastnících národního
boje za osvobození. Pokud se tito občané
nedožili nebo nedožiji účinnosti zákona,
navrhuje se zakotvit nárok za podmínek v zákoně
stanovených jejich vdovám nebo vdovcům, neboť
i u těchto spoluobčanů s ohledem na jejich
věk je vyjádření spoluúčasti
mimořádně naléhavé.
Pokud jde o výši jednorázové peněžní
částky, vychází vládní
návrh zákona z toho, že její výše
by měla být diferencována v závislosti
na délce věznění nebo internace. Pouze
nároky vdov a vdovců po postižených
občanech, kteří byli popraveni nebo zemřeli
ve vyšetřovací vazbě, vězeních,
koncentračních nebo internačních táborech,
se navrhuje stanovit jednotně pevnou částkou.
Při projednávání vládního
návrhu zákona ve výborech Poslanecké
sněmovny byla vznášena doporučení
rozšířit okruh občanů, kterým
by měl být založen nárok na poskytnutí
jednorázové peněžní částky
a jejich výše. Společná zpráva
výborů Poslanecké sněmovny doporučuje
založit nárok na podíl sirotkům po postižených
občanech popravených nebo zemřelých
ve vyšetřovací vazbě, vězeních,
koncentračních a internačních táborech,
kteří ke dni jejich úmrti nedosáhli
osmnácti let a dále pak vdovám a vdovcům
po takto postižených občanech stanovit výši
jednorázové peněžní částky,
jak pevnou částkou, tak i současně
částkou závisející na délce
věznění nebo internace, která úmrtí
postiženého občana předcházela.
Jsem si plně vědom toho, že újmy způsobené
nacistickou perzekucí se tohoto okruhu osob dotýkaly
a podnes dotýkají velmi citelně. Je však
třeba mít na paměti, že ani takovým
rozšířením okruhu adresátů
této finanční pomoci nelze postihnout všechny
případy obětí nacistické perzekuce
a že i tak při posuzování konkrétních
osudů našich spoluobčanů zde zůstane
řada případů, které by odůvodňovaly
poskytnutí finanční pomoci.
Rovněž je třeba mít na zřeteli
i to, že takovýmto rozšířením
okruhu osob a výše nároků, které
navíc nelze spolehlivě vyčíslit, by
se rozšiřoval i finanční dopad navrhované
právní úpravy. Vláda má proto
zato, že v tomto směru by měla být finanční
náhrada ponechána na odškodnění
podle mezinárodních závazků.
Navrhuje se rozhodování a vyplácení
jednorázové peněžní částky
svěřit orgánům správy sociálních
zabezpečení, především pak České
správě sociálního zabezpečení.
Tyto orgány již u řady osob, kterých
se bude nárok dotýkat, mají k dispozici potřebné
doklady, což umožňuje rychlé a pružné
řízení a rozhodování. Náklady,
které si vládní návrh zákona
o poskytnutí jednorázové peněžité
částky některým obětem nacistické
perzekuce vyžádá, lze kvalifikovaně
odhadovat na částku 1 až 1,2 mld. korun. S
ohledem na naléhavost navržené právní
úpravy a její urychlené realizace by krytí
finančních náhrad mělo být
zabezpečeno půjčkou ze státních
finančních aktiv. Vláda má zato, že
hlavním zdrojem finančního krytí těchto
nároků by měl být majetek, který
přešel do vlastnictví státu na základě
zákona č. 496/1990 Sb., o navrácení
majetku KSČ lidu České a Slovenské
Federativní Republiky. Potřebné finanční
prostředky by proto měly být získány
především z výnosu prodeje státní
účasti v akciových společnostech České
typografie Praha, Moravské typografie Brno a Tiskárny
periodik Ostrava.
V případě, že by prodej některé
z majetkových účastí nebyl realizován,
nebo by tyto finanční prostředky nepostačovaly,
měly by být chybějící finanční
prostředky čerpány ze zvláštního
účtu z výnosu malé privatizace, popřípadě
též z prodeje budov ve vlastnictví státu,
které pronajímá Ministerstvo financí
akciové společnosti Česká typografie.
Vážený pane předsedo, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, z pověřeni vlády České
republiky doporučuji, aby Poslanecká sněmovna
schválila předložený vládní
návrh zákona o poskytnutí jednorázové
peněžní částky některým
obětem nacistické perzekuce. Činím
tak s přesvědčením, že přijatý
zákon přispěje ke zmírnění
následků křivd spáchaných na
občanech České republiky. Děkuji za
pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu ministru
spravedlnosti Jiřímu Novákovi a zvu k řečništi
společného zpravodaje výborů pana
poslance Petra Koháčka. Odůvodní společnou
zprávu výborů, a prosím tedy, aby
se ujal slova.
Poslanec Petr Koháček: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, v prvé
řadě bych rád na tomto místě
vyjádřil svou úctu k těm, kteří
v době protektorátu zahynuli nebo trpěli
v nacistických věznicích a koncentračních
táborech. Chci také věřit, že
jejich oběti stejně jako oběti komunistické
totalitní vlády nebyly marné, a že snad
my s ohledem na ty, kteří zahynuli a trpěli,
již nikdy nepřipustíme totalitní režim
v této zemi.
Dovolte mi, abych z vystoupení pana ministra zdůraznil
zásadní motivaci tohoto návrhu zákona
- totiž to, že nejde o nárokové odškodnění
postižených občanů v druhé světové
válce, ale o humanitární gesto dnešní
vlády určené těm, kteří
byli nacisty perzekuováni a dožili se dnešních
svobodných dnů. Ani nemůže jít
o nic jiného, než o humanitární gesto,
protože nárokové odškodnění
lze požadovat pouze od vlády Německa.
Nyní mi dovolte odůvodnit společnou zprávu
výborů Poslanecké sněmovny - tisk
1265. Vládní návrh, předložený
v tisku 1148, projednaly ústavně právní
výbor, rozpočtový výbor, výbor
pro sociální politiku a zdravotnictví a výbor
petiční, pro lidská práva a národnosti.
Všechny uvedené výbory doporučují
Poslanecké sněmovně, aby s předloženým
návrhem zákona vyslovila souhlas ve znění
společné zprávy.
Společná zpráva vyjadřuje vůli
většiny poslanců uvedených výborů
rozšířit rozsah humanitárního
gesta kromě navrhovaných přímých
postižených a jejich vdov či vdovců
i o sirotky, jejichž rodiče byli nacisty popraveni
nebo zemřeli v nacistických žalářích.
Toto rozšíření adresátům
humanitárního gesta mění nebo doplňuje
znění § 1, 3, 4 a 6.
Dále vám uvedené výbory doporučuji,
aby částky stanovené za věznění
a následnou smrt manžela nebo manželky se ve
prospěch vdov či vdovců kumulovaly - viz
§ 3 společné zprávy.
Rozpočtový výbor navrhuje, aby úhrada
byla provedena ze státních finančních
aktiv, čímž blíže specifikuje,
odkud budou finanční prostředky na toto humanitární
gesto čerpány. Věřím, že
v souladu s vystoupením pana ministra lze pod tento termín
obsáhnout i jím navrhovanou specifikaci zdrojů,
ze kterých budou tyto částky čerpány.
Tuto změnu najdete v § 4 v pátém odstavci
společné zprávy.
Závěrem mi dovolte, abych vás ještě
jednou upozornil, že jde o humanitární gesto
a nikoliv o nárokové odškodnění.
Prosím vás, abyste toto měli při projednávání
tohoto návrhu zákona stále na paměti
a nerozšiřovali dále okruh adresátů
tohoto humanitárního gesta.
Případné pozměňovací
návrhy mi, prosím, předejte také písemně.
Prozatím vám děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji společnému
zpravodaji výborů Poslanecké sněmovny
panu poslanci Petru Koháčkovi za podání
zprávy o projednání ve výborech a
otevírám rozpravu.
S pozměňovacími návrhy se do ní
přihlásil pan poslanec Jaroslav Štrait, má
tedy v souladu s ustanovením jednacího řádu
přednost. Připraví se pan poslanec Loukota,
dále je přihlášen poslanec Gjurič,
poslankyně Stiborová. Jestli někdo z nich
má pozměňovací návrhy a neuvedl
to v přihlášce, prosím, aby uplatnil
své přednostní právo.