Přítomni:
Předseda PSP M. Uhde, místopředseda PSP J.
Vlach, místopředseda PSP J. Kasal, místopředseda
PSP K. Ledvinka, místopředseda PSP P. Tollner a
184 poslanců.
Za vládu České republiky: místopředseda
PSP J. Kalvoda, ministr pro hospodářskou soutěž
S. Bělehrádek, ministr průmyslu a obchodu
V. Dlouhý, ministr spravedlnosti J. Novák, ministr
zdravotnictví L. Rubáš, ministr dopravy J.
Stráský.
(Schůze zahájena v 9.10 hodin.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Vážené
kolegyně a kolegové, zahajuji druhý den našeho
jednání. Prosím, abyste se zaregistrovali.
Na začátek několik organizačních
informací. Pan poslanec Gross má náhradní
kartu číslo 3, pan poslanec Kačenka má
náhradní kartu číslo 4.
Dámy a pánové, včera jsme skončili
tím, že jsme přerušili projednávání
bodu 12 našeho pořadu, což je vládní
návrh zákona o poskytnutí jednorázové
peněžní částky některým
obětem nacistické perzekuce. Byla přerušena
rozprava, do které jsou ještě přihlášeni
poslanci Payne, Mazalová, Kolářová
a Krámek. Slovo má pan poslanec Payne, připraví
se paní poslankyně Kolářová.
Poslanec Jiří Payne: Pane předsedající,
vážené kolegyně, vážení
kolegové, včera jsme vyslechli několik příspěvků
do parlamentní debaty, které možná překvapivě
měly spíše politický charakter, a dokonce
jsme slyšeli jeden příspěvek spíše
emotivního rázu. Myslím to v pozitivním
smyslu tohoto slova. Snad z určité legislativní
přepracovanosti vypadá taková politická
debata trochu osvěživě. V příspěvcích,
které jsme vyslechli, jsem byli nabádáni
k jisté ušlechtilosti. Myslím, že přímo
toto slovo zde zaznělo. Snad by se to dalo nazvat výzvou
ke konání dobrých skutků. To je právě
to, před čím bych chtěl tak trochu
varovat. Zákonodárný sbor není totiž
povolán k tomu, aby konal dobré skutky. My bychom
se měli snažit pomocí zákona zabránit
nejhoršímu a ne konat dobré skutky. V tom smyslu
si myslím, že argumentace, která tu zazněla,
nebyla zcela oprávněná, zejména když
ty dobré skutky se mají konat na účet
státního rozpočtu. Já bych se spíš
hlásil k tomu, že dobré skutky se mají
konat v oblasti čistě individuální
osobní odpovědnosti, osobní solidarity, a
ne formou státních rozhodnutí. K onomu pokušení
politika vystupovat v roli toho, kdo způsobuje, že
hluší slyší, slepí vidí
a mrtví ožívají apod. dochází
častěji než je zdrávo. Stylizovat se
do této role je velmi snadné, nicméně
toto pokušení je velmi zrádné.
Tak je tomu i v tomto případě. Vláda
tady navrhuje, abychom souhlasili s tím, že některá
utrpení je třeba s ohledem na věk těch
lidí, kterých se to dotýká, zmírnit
bezodkladně. Tak je to také uvedeno v preambuli
návrhu zákona. V tom smyslu mám pocit, že
určitá argumentace byla také zavádějící.
Uvědomme si, proč právě zde musí
jednat vláda, proč tady ona individuální
solidarita, individuální utěšování
ukřivděných není možné.
Tato věc totiž právě má mezinárodní
dopad. Právě proto subjektem konání
a subjektem, který iniciuje toto jednání,
je vláda, protože ona je jediným představitelem
mezinárodní subjektivity České republiky.
Proto vláda v tomto případě musí
konat a musí jednat.
Jestliže přijmeme princip bezodkladnosti určitých
věcí, je na vládě, aby zvolila rozsah
odkladnosti. Vždy to bude vyznívat jako že to
je nespravedlivé, nicméně připadá
mi absurdní, abychom k tomu stanovovali časový
limit, jak bylo řečeno. Pokud je to řešitelné
v době dohledné tak jak je navrhováno v doprovodném
usnesení, pak je zbytečné, abychom dělali
tento zákon, pak bude věc vyřešena sama
svým postupem a nedojde k žádné komplikaci,
pak bychom tento zákon měli odmítnout. Připadá
mi absurdní, že někdo může zároveň
podporovat tento zákon a zároveň navrhovat
doprovodné usnesení, že věc musí
být uzavřena do tehdy a do tehdy. Tam vidím
kontradikci, protože právě tento zákon
říká, že některé věci
je třeba udělat bezodkladně s tím,
že prostor pro mezinárodní jednání
zůstává dále otevřen.
Buďme si vědomi toho, ze cestou zákona nelze
řešit otázky utrpení, nelze řešit
otázky křivdy. Nelze v žádném
případě - a tak to stojí správně
i v preambuli návrhu - zmírnit veškeré
utrpení. Nelze věci uvést do původního
stavu. A tady zase jsme v pokušení sklouznout do situace,
kdy chceme činit zákonem více než zákonodárci
náleží. My jsme dokonce v tomto světle
nikdy neprováděli žádné restituce,
protože tady nebyla žádná kontinuita vlastnictví,
my jsme se pouze snažili zmírnit některé
křivdy. Je to dobré gesto, ale na toto dobré
gesto neexistuje žádný nárok.
Proto se také domnívám, že není
možné hovořit o diskriminaci obětí,
jak zde zaznělo. Je totiž absurdní, aby plačící
si nárokoval péči utěšitele.
To je věc, která není možná.
Dobré gesto lze učinit jakkoliv, nezávisle
na tom, jak věc bude dořešena na mezinárodní
scéně. Hovořit o nárocích na
odškodnění je poněkud příliš
ukvapená argumentace.
Myslím, že to bylo třeba dodat k rozpravě,
která začala být rozpravou politickou. Já
vítám, že vedeme politické rozpravy.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Paynovi. Prosím paní poslankyni Mazalovou,
aby se ujala slova, připraví se paní poslankyně
Kolářová.
Poslankyně Gerta Mazalová: Vážený
pane předsedající, vážený
pane ministře, vážené kolegyně
a kolegové, dnes je nám předkládán
návrh zákona, který se alespoň částečně
snaží odčinit historické bezpráví,
spáchané na obětech nacistické perzekuce.
Všichni nebo téměř všichni cítíme
nutnost a naléhavost řešení tohoto problému.
Také ale víme, že je nemožné zmírnit
cestou tohoto návrhu zákona veškeré
utrpení, které naší republice způsobila
nacistická perzekuce.
Je smutné, že toto - jak to zde včera zaznělo
- humanitární gesto musí činit ten,
kdo je vlastně postižen, tedy Česká
republika. Pan ministr zde včera řekl, že k
odškodnění nedošlo, ačkoliv byl
požadavek České republiky opakovaně
vznášen. Zaznělo zde také "že
Česká republika skutečně nemůže
z finančních důvodů realizovat pomoc
obětem nacistické perzekuce", tedy takovou
pomoc, jaká by byla spravedlivá a dostačující.
Já se to snažím pochopit, ačkoliv mi
to připadá vzhledem k prožitému utrpení
těchto lidí nespravedlivé. Co je ale nad
všechno chápání, je naprostá
netečnost a lhostejnost státu dluhujícího,
státu, který chce s námi - jak všude
prezentuje vést dialog, žít v přátelském
porozumění a shodě. Jistě, všichni
si přejeme totéž a uvítáme soužití
se sousedem, který projeví dobrou vůli být
skutečně dobrým sousedem a partnerem.
Abychom však mohli žít v přátelství
a míru, musí se nejprve vyrovnat dluh z minulosti.
Omlouvá se viník, nikoli postižený.
Bohužel, u nás se jednalo obráceně a
možná právě proto, pro naši podbízivost
a přílišnou tvárnost se nám také
omluvy nikdy nedostalo. Možná právě
pro ty naše příliš pružné
páteře budeme v budoucnosti poněkud hůře
vést dialog na úrovni, jaká je mezi rovnocennými
partnery běžná. A tento návrh zákona
zůstane pouze slabou náplastí na rány
ještě nezhojené nebo zahanbujícím
gestem vůči dlužníku - jinému
státu. Křivdy nikdy nenapravíme úplně,
aniž bychom způsobili nové.
Já osobně jsem známá svým odporem
k rozsáhlým restitucím, které často
přesahují naše omezené možnosti.
Restituční nároky šlechtických
rodů mi zvyšují můj nízký
krevní tlak nad vysokou hranici normálu. Ale u otázky
tolik diskutované ve výborech Parlamentu, zda sirotkům
ano či ne, říkám naprosto jednoznačně
ano. Pominu-li technickou část tohoto návrhu
zákona, zůstává diskutovatelná
morálně politická část - děti.
Děti, na které mysleli rodiče v okamžiku
umírání v koncentračních táborech,
na to, jak budou žít samy opuštěné,
bez otců a matek. Jejich smrt byla krutější
a bolestnější o nejistotu a strach, co bude
s jejich dětmi. Tyto děti žily daleko těžší
život v různých životních podmínkách
bez perspektiv a bez rodičů. Dostala jsem mnoho
dopisů popisujících těžké
a hořké chvíle a mohu vám říci,
ze to bylo velice smutné čtení. Dnes tyto
děti už dávno nejsou dětmi a většinou
žijí ve velice skromných podmínkách
a já cítím obavy, kdybychom je nechali čekat,
až viník, který je připravil o rodiče,
o normální dětství, si připomene
své povinnosti, nemusí se ani oni odškodnění
vůbec dožít, stejně jako by se ho nikdy
nedožily oběti nacistické perzekuce, kdyby
se naše vláda a Parlament nezachovaly šlechetně,
i když pouze v rámci svých omezených
finančních možností.
Parlament skutečně nemá sloužit ke konání
dobrých skutků, jak tady řekl pan kolega
Payne, jeho role je v tomto případě pouze
zástupná. Dnes řeší povinnosti,
které měl dávno, dávno vyřešit
jiný stát. Ostatně řešení
může být podle mého názoru i
forma půjčky, kterou by splatila nějakou
jinou formou povinná strana. Jsem ráda, že
se ani na sirotky nezapomnělo a budu hlasovat pro tento
předložený návrh zákona, ačkoliv
neřeší všechno, co by řešit
měl, ačkoliv neplatí ten, kdo by měl
platit. Říká touto skromnou formou to, co
jsme my svým předkům říci nedokázali.
Je nám to líto, vážíme si vás.
Děkuji vám za pozornost, páni kolegové.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
paní poslankyni Mazalové. Paní kolegyně
Kolářová stahuje svou přihlášku.
Pan kolega Krámek.
Poslanec Jan Krámek: Dobrý krásný
den, dámy a pánové, kolegyně a kolegové,
vážený pane předsedající.
Byl bych se i dnes vzdal svého příspěvku,
kdyby přede mnou nezazněly některé
jiné, protože od včerejšího dne
jsem byl dnes ráno klidnější a říkám
to proto, že tady zazněla celá řada
úvah, pozměňovacích návrhů,
o kterých velice dobře hovořil kolega Payne.
Chtěl bych se věnovat jiné věci. Tady
bylo řečeno, co mělo být uděláno,
a to takovým způsobem, že jsem pochopil, že
se jednalo o dobu od listopadu 1989, že ty vlády se
vlastně zločinně zabývaly něčím
jiným, a zejména tato neprovedla odškodnění
a hlavně nevymohla na sousedním státu, aby
odškodnění poskytl. Padl návrh na rozšiřování
tu více, tu méně široké, ale
chtěl bych říci ještě jednu věc.
Bylo řečeno, kdo všechno byli obětmi.
Mimo jiné to byli lidé, kteří prošli
nacistickými věznicemi a koncentračními
tábory jen proto, aby po kratinké radosti z osvobození,
aby zřejmě ten šok nebyl tak veliký,
byli rehabilitováni - tím myslím zdravotní
péči - v komunistických věznicích
a koncentračních táborech a někteří,
aby dříve poznali možnosti průmyslové
revoluce, tak se velmi brzy dostali do oblasti jaderné
energetiky, a to v uranových dolech.
Tak o ně začal pečovat stát, vláda,
po roce 1948 a nikdy neřešila žádné
odškodnění, nevymáhala na žádném
sousedu. Pokud se týká majetkových věcí,
tak ještě těmto lidem usnadnil ještě
jednu věc, a to je starost o majetek - prostě této
starosti je zbavila, majetek jim zabavila a v mnoha případech
bývalí exponenti na větší či
menší úrovni tento majetek užívají
nadále a oběti jak nacistické perzekuce,
tak následné komunistické perzekuce žijí
ještě mezi námi. V každém případě
zde žijí, a vztahuje se to i na ně, ti sirotci.
Pro vše, co zde bylo řečeno, já zvednu
ruku pro vládní návrh ve znění
společné zprávy a myslím, že
všechny další kroky, které bude nutno
učinit a které bohužel nebyly učiněny
mnohem, mnohem dříve, a to zejména hned po
roce 1945, bude muset řešit tato vláda, ale
ne vše. Bude to muset řešit čas a jednáni
každého z nás. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Krámkovi. Hlásí se pan poslanec
Ullmann.
Poslanec Josef Ullmann: Vážený pane
předsedající, vážený pane
předsedo, kolegyně a kolegové, budu skutečně
velmi stručný. Chci upozornit na to, že když
budeme hlasovat o pozměňujících návrzích,
které padly v této sněmovně, měli
bychom se zamyslet i nad právě tím mravním
a právním dopadem přijetí či
nepřijetí těchto návrhů. Neznám
všechny ty, kterých se to týká, znám
některé lidi, kterých se to týkat
bude a vím, ze by asi nesmírně těžce
nesli, kdyby tato sněmovna přijala toto gesto morální
- protože to nic jiného není než morální
gesto - s pozměňovacími návrhy, které
padly z rad komunistické strany. Tito lidé by asi
proto, že veškerý cit jim ještě neodumřel,
nejspíš odmítli tuto pomoc. Já vás
moc prosím, abychom - až budeme o těchto návrzích
uvažovat uvažovali o tom, že když už
nemůžeme příliš pomoci těmto
lidem, když už můžeme opravdu vykonat jen
to gesto, aby to bylo gesto důstojné a abychom je
neurazili. Toto nebezpečí tady hrozí. Děkuji
vám.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Ullmannovi. O slovo se přihlásil pan
předseda Uhde.
Předseda PSP Milan Uhde: Pane předsedající,
kolegyně, kolegové, především
bych rád poukázal na dvě drobné chyby,
které se vloudily do textu. Je možné, že
by je někdo opravil, ale protože jsem je objevil,
chci na ně poukázat, aby byly opraveny hned.
V preambuli z.a slovem "vědomím" nepatří
čárka a hned potom do výrazu "neodčiněného
historického bezpráví způsobené"
patří genitiv "způsobeného obětem".
Čili "s vědomím neodčiněného
historického bezpráví způsobeného
obětem nacistické perzekuce".
To je moje upozornění, a když už jsem
u řečnického stolku, rád bych se navzdory
tomu, že už zaznělo několik apelů
k našim kolegům poslancům z opozice, obrátil
se svou žádostí a výzvou přímo
k nim.
Míním kolegy, kteří podali velmi detailní
pozměňovací návrhy, i kolegy, kteří
se chystají pro tyto návrhy hlasovat. Jsem ostře
proti tomu, aby se z morálních důvodů
právo promlouvat do veřejných věcí
upíralo občanům, kteří až
do listopadové revoluce byli členy komunistické
strany a svým členstvím se tak či
onak ztotožňovali s její politikou. Ať
promlouvají, ale i já k nim mluvím a žádám
vás, kolegyně a kolegové, abyste v případě
tohoto zákona uvažovali o tom, o čem se zmínil
poslanec Gjurič. Není odpovědnost jenom za
to, že oběti nebyly finančně odškodněny;
mluvit o odškodnění je nesmyslné. Předchozí
řečníci poukázali na to, že tento
zákon je jakýmsi vzkazem zákonodárného
sboru, vzkazem vlády těmto obětem, že
o nich ví. Ale péče, s jakou někteří
naši kolegové rozšiřují platnost
tohoto zákona a předkládají doprovodné
usnesení. Já se domnívám, že
by měli znát zdrženlivost, měli by ovládat
umění stydět se za to, že alespoň
s mravním apelem nepřišli dříve,
neboť na půdě svých stranických
organizací mohli dávno a účinně
upozornit na to, že jenom jedna část hnutí
odporu se připomíná, zatímco o druhé
se mlčí a její památka se zašlapává
do prachu.
Já vás prosím: Buďte zdrženliví,
umějte se stydět, buďte naslouchateli tam,
kde byste chtěli být posuzovateli. Děkuji
vám za pochopení. (Potlesk.)
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu předsedovi Uhdemu, rozpravu končím vzhledem
k tomu, že už se do ní nikdo nepřihlásil.
Pánové přihlásili jste se poté,
co jsem tak učinil. Jako prvního jsem viděl
pana předsedu klubu sociálních demokratů
Trojana. Chcete vystoupit jako předseda klubu anebo ještě
v rozpravě? Máte slovo.
Poslanec Zdeněk Trojan: V souvislosti s ukončením
rozpravy.
Pane předsedající, pane předsedo,
páni ministři, kolegyně a kolegové,
já se jako poslanec tohoto parlamentu cítím
v tomto okamžiku ve velice nepříjemné
situaci. Velice rád bych předložil návrh,
abychom projednávání tohoto zákona
ukončili následujícím způsobem:
Byl bych rád, kdyby předkladatel spolu se zpravodajem
připravili souhrn připomínek, které
tady zazněly v písemné formě, až
bude tento materiál připraven, aby byla poskytnuta
klubům půlhodinová mezera pro projednání
a sjednocení si stanovisek k tomuto zákonu, především
k pozměňovacím návrhům a poté
aby se sešlo grémium. Já skutečně
se domnívám, že přijetí tohoto
zákona může náš Parlament vystavit
do nepříjemné situace jak uvnitř České
republiky, tak i navenek. Prosím proto, abyste tento můj
procedurální návrh laskavě přijali.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Trojanovi. Dovolím si to vzít jako
procedurální návrh, o kterém nebudu
rozhodovat vzhledem k jeho závažnosti z pozice předsedajícího,
ale předložím ho k hlasování
Poslanecké sněmovně.
Pan poslanec Štrait se hlásí. Ještě
než vám dám slovo, pane kolego, zapomněl
jsem do stenozáznamu nahlásit, že pan poslanec
Karas má náhradní kartu číslo
1, pan poslanec Loukota náhradní kartu číslo
6 a pan poslanec Lom náhradní kartu číslo
5. Děkuji. Pan poslanec Brožík náhradní
kartu číslo 7.
Prosím, máte slovo.
Poslanec Jaroslav Štrait: Vážený
pane místopředsedo, dámy a pánové,
já už jsem se hlásil s touto poznámkou
dříve, dokonce včera navečer ještě
před ukončením, ale byla ukončena
rozprava, ale já se domnívám, že to,
co řeknu, by zaznít mělo.
Velmi se vážím jednoho z hrdinů z té
celé plejády druhé světové
války docenta Alexandra Gjuriče, který se
narodil v roce 1898 v Doboji v Bosně. Jméno mi nebylo
ani předtím zcela neznámé, nebylo
neznámé tomu, kdo se zabýval protifašistickou
rezistencí důkladněji, protože to je
tzv. "jugoslávsko-československý"
odboj, a ten předmětem určitého studia
byl.
Úsilí Jugoslávce Alexandra Gjuriče
je cenné o to víc, že oficiální
tehdejší jugoslávský režim představovaný
regentem Pavlem českému odboji nepřál
a docent Gjurič se svým způsobem po tom ocitl
mezi dvěma mlýnskými kameny. Navázal
kontakty s docentem Krajinou a tehdy většinu viny
vzal i na sebe. Byl v konspirativním kontaktu, velice úspěšném
s podplukovníkem Balabánem a štábním
kapitánem Morávkem.
7. dubna 1942 se vydal sám do rukou gestapa, byl nacisty
v Bělehradě a v Praze nevýslovně týrán,
před soudem v Drážďanech se choval velmi
statečně; zachoval se i jeho rozsudek, zase jeden
z mála, ten prostě je k dispozici. Zemřel
pod sekerou v Drážďanech 16. srpna 1944. K.H.
Frank odmítl žádost docenta Gjuriče
o milost se slovy, že "...celá rodina Gjuričova
by měla být vyhlazena".
Na rozdíl od docenta Gjuriče je v otázkách
rezistence proti nacismu stále ještě mnoho
otazníků. Vzpomínám si třeba
na docenta Krajinu atd. Bylo ovšem velkou chybou, - a to
podtrhuji - že Gjuričova odbojová činnost
nebyla po zásluze oceněna už daleko dříve.
Návrh zákona o humanitárním gestu,
ať konečně schválení bude takové
či onaké, širší či užší,
vidím i v tomto ohledu za určitou částečnou
rehabilitaci a satisfakci i Alexandra Gjuriče i dalších.
Samozřejmě, že ta konečná gesta
musí přijít odjinud. Děkuji za trpělivost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Štraitovi. Vzhledem k atmosféře
děkuji i ostatním za to, že jsme mohli tolerantně
vyslechnout tento příspěvek bez vedení
rozpravy o tom, zda bylo možno se od včerejška
přihlásit do rozpravy a jakým způsobem.
Děkuji.
Dámy a pánové, abych předešel
dalším problémům: Hlásí
se ještě někdo v tomto okamžiku?
Jestliže tomu tak není, potvrzuji, ze rozprava je
ukončena. Na vaši žádost vás odhlásím
a prosím, abyste se znovu přihlásili a chystám
se dát hlasováním rozhodnout o procedurálním
návrhu předsedy poslaneckého klubu sociální
demokracie, který v podstatě zní takto: přerušit
projednávání tohoto bodu, nechat vypracovat
písemnou formou souhrn pozměňovacích
návrhů poté, co bude k dispozici, přerušit
krátce schůzi, minimálně však
na 30 minut tak, aby měly kluby prostor pro projednání
těchto pozměňovacích návrhů
a potom teprve přistoupit k hlasování o nich
a k závěrečnému hlasování.
Ještě mezi to byl vlastně součástí
toho návrhu návrh na to, aby se sešlo politické
grémium. O tom samozřejmě rozhoduje předseda
Poslanecké sněmovny, nicméně vyjádření
názoru Poslanecké sněmovny je pro něho
důležitým signálem a důležitou
informací. Tak jsem si tedy zapamatoval procedurální
návrh pana poslance Trojana. Není to v rozporu podle
jeho gesta.
Ještě vás musím seznámit s tím,
že pan poslanec Lobkowicz má náhradní
kartu číslo 9.
Dámy a pánové, nyní dám hlasovat
o pozměňovacím návrhu, tak jak zde
zazněl.
Kdo je pro jeho přijetí, ať se příslušným
způsobem vyjádří v hlasování
číslo 50. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
84 pro, 11 proti, 53 se zdrželo. Konstatuji, že jsme
právě přerušili projednávání
tohoto bodu. Já pro tento okamžik děkuji zpravodaji
a předkladateli nebo zástupci předkladatele.
Dámy a pánové, v tomto okamžiku přistoupíme
k projednávání dalšího bodu,
což je
Návrh zákona jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 1113 a společnou zprávu výborů
k němu jako sněmovní tisk 1262. Z pověření
vlády předložený návrh zákona
odůvodní ministr průmyslu a obchodu pan Vladimír
Dlouhý. Pane ministře, prosím, abyste se
ujal slova. Dámy a pánové, prosím
o klid.
Ministr průmyslu a obchodu ČR Vladimír
Dlouhý: Vážený pane předsedající,
vážený pane předsedo, vážené
paní poslankyně, páni poslanci, dámy
a pánové.
Vláda České republiky předkládá
Poslanecké sněmovně Parlamentu k projednání
návrh zákona o podmínkách podnikání
a o výkonu státní správy v energetických
odvětvích, s cílem vytvořit ucelený
právní rámec pro tuto významnou oblast
podnikání při současném zajištění
v souladu právní úpravy s Listinou základních
práv a svobod a s Ústavou České republiky.
Základním záměrem nové právní
úpravy v oblasti energetiky je snaha umožnit vstup
nových podnikatelských subjektů do energetických
odvětví, destrukce dřívějšího
výhradně státního monopolu v této
oblasti a stanovení nových pravidel pro podnikatele
a pravidel pro státní správu, která
si zachová nezbytnou míru ingerence vzhledem k zásadní
důležitosti zásobování energií
jak pro národní hospodářství,
tak pro obyvatelstvo.
Kromě stanovení základních principů
podnikání v oblasti energetiky, vč. respektování
ochrany životního prostředí, zákon
řeší též zejména technicky
složité problémy, související
se zvláštním charakterem energetických
soustav a specifickým charakterem jednotlivých druhů
energie jako druhu zboží, u kterého je nezbytné
zachovat rovnováhu mezi výrobou a spotřebou.
Proto bylo v řadě případů obtížné
najít výhodné právní a legislativní
řešení, zvláště vzhledem
k tomu, že řadu institutů a mechanismů
bylo třeba zavést a upravit zcela nově. (Hluk
v sále.) (Místopředseda Vlach: Dámy
a pánové, prosím o klid.)
Děkuji. Chtěl bych zdůraznit, že se
jedná o takovou právní úpravu, která
musí nejen respektovat fyzikální zákony
exaktně platné v energetických odvětvích,
ale i vytvořit legislativní podmínky pro
podnikání v těchto odvětvích
v souladu s platným právním řádem.
Původně zpracované návrhy tří
zákonů adekvátní současným
zákonům z 60. let - elektrizačnímu,
plynárenskému a teplárenskému, byly
na základě připomínek, vznesených
v orgánech legislativní rady vlády, sloučeny
v jeden zákon. Obecná část je společná
pro všechna tři energetická odvětví
a je zaměřena zejména na výkon státní
správy, zvláštní část
pak podrobně upravuje ta ustanovení, která
jsou vzhledem ke specifice jednotlivých odvětví
odlišná.
Podnikat v energetických odvětvích lze pouze
na základě státní autorizace udělené
Ministerstvem průmyslu a obchodu. Návrh zákona
podrobně stanoví podmínky pro udělení
autorizace a určuje postup od podání žádosti
až po vydání státního souhlasu.
Kromě státní autorizace stát ovlivňuje
ve smyslu tohoto zákona energetická odvětví
i výkonem státní regulace, koordinací
činnosti při stavech nouze, výkonem kontrolní
činnosti a ukládáním sankcí
za porušení zákona.
Specificky jsou pro jednotlivá odvětví řešeny
podmínky dodávek elektřiny, plynu a tepla,
podmínky měření a výkupu elektřiny
z ekologicky čistých zdrojů, tedy malých
vodních elektráren, větrných elektráren,
solárních elektráren, kogenerace apod. Dále
pak zákon omezuje ochranná a bezpečnostní
pásma, jejichž účelem je jednak chránit
životy, zdraví a majetek osob, jednak provozovaná
energetická zařízení před účinky
vnějších vlivů, které mohou způsobit
jejich porušení a tím omezení dodávek
odběratelům.
Oproti schváleným zásadám došlo
při zpracování paragrafovaného znění
k několika změnám. Vzhledem k zúžení
věcného zaměření zákona
na tuto oblast podnikání byl změněn
původní název energetický zákon.
Byl vypuštěn institut kauce jako jedna z podmínek
udělení autorizace. Jak legislativními orgány,
tak i zástupci podnikatelů byly uplatněny
námitky k vázanosti finančních prostředků
a složitosti právního vymezení nakládání
s nimi. Byl zaveden nový institut - odpovědný
zástupce, který vytváří podmínky
k tomu, aby podnikat v energetických odvětvích
mohly fyzické i právnické osoby, i když
nemají potřebnou odbornost.
Byl zaveden nový institut povinnost veřejné
služby, jehož cílem je zabezpečit kontinuitu
dodávek energie v případě, ze některý
z držitelů autorizace ze závazných důvodů
nemůže vykonávat činnosti uvedené
v autorizaci.
Tyto i další drobné úpravy vyplynuly
z meziresortních připomínkových řízení
a dvoustranných jednání s některými
resorty, podnikatelskými a odborovými svazy, profesními
společenstvy, legislativními orgány vlády.
Cílem těchto úprav bylo dosáhnout
konsenzu mezi všemi zainteresovanými orgány
a organizacemi, zachování legislativní čistoty
a vytvoření takových podmínek pro
podnikání, které by na jedné straně
respektovaly fyzikální zákony a na druhé
straně nevytvářely bariéry pro podnikatelské
aktivity v energetických odvětvích jak tuzemských,
tak i zahraničních subjektů.
Návrh zákona byl konzultován se zahraničními
odborníky na energetiku ve Spolkové republice Německo
i v dalších zemích, kteří konstatovali,
že není v rozporu s energetickým právem
Evropského společenství - omlouvám
se - Evropské unie.
Nedílnou součástí zákona o
podmínkách podnikání a o výkonu
státní správy v energetických odvětvích
je novela zákona č. 88/87 Sb., o státní
energetické inspekci, parlamentní tisk 1124, která
upravuje kontrolu dodržování jeho ustanovení
vč. prováděcích předpisů
a stanoví sankce za jejich porušování.
Rozsah kontroly, kterou bude inspekce provádět,
spočívá v kontrole dodržování
podmínek podnikání autorizovanými
osobami, v postavení dodavatelů a ve vztahu k odběratelům
a ostatním fyzickým a právnickým osobám,
se omezuje na poruchové a nouzové stavy, neoprávněný
odběr energie a ochranná a bezpečnostní
pásma.
Vážený pane předsedající,
pane předsedo, dámy a pánové, závěrem
mého vystoupení mi dovolte, abych doporučil
Poslanecké sněmovně Parlamentu předložený
návrh zákona o podmínkách podnikání
a o výkonu státní správy k přijetí
ve znění dílčích pozměňujících
návrhů, obsažených ve zprávě
společného zpravodaje. Navrhovanou právní
úpravu je třeba posuzovat v této konečné
fázi legislativního procesu jako kompromis mezi
podnikateli, odběrateli a státními orgány.
Přijetím tohoto zákona bude vytvořen
nezbytný právní rámec pro podnikatelské
aktivity jak tuzemských, tak zahraničních
subjektů. Děkuji za pozornost.