Místopředseda PSP Karel Ledvinka: O slovo
se přihlásil pan ministr Novák, který
chce reagovat.
Ministr spravedlnosti ČR Jiří Novák:
Vážený pane místopředsedo,
vážené dámy a pánové,
chtěl bych reagovat hned na interpelaci pana poslance Krause.
Ušetříme tím trochu naše lesy,
nebudeme muset zbytečně tolik papírovat.
Pan poslanec se ptá, co mě vedlo k vyjádření,
že naše země nepotřebuje finanční
prokuraturu. Odpovídám, že jsem takovéto
vyjádření nikde ve sdělovacích
prostředcích, ani jinde, neřekl. Pouze v
souvislosti s legislativním procesem vedoucím k
přijetí návrhu zákona proti legalizaci
příjmů z trestné činnosti,
jinými slovy, zákona proti praní špinavých
peněz, jsem si po jednání Legislativní
rady vlády vyjádřil, že si dovedu představit
i jiný orgán, nežli finanční
prokuraturu, který by prováděl analýzu
dat podle tohoto zákona a určitou jejich kontrolu.
Pokud tato odpověď pana poslance uspokojí,
budu rád.
Snad k té části interpelace vůči
panu premiérovi, kdy pan poslanec vyslovuje obavu, aby
se Česká republika nestala pračkou špinavých
peněz, mohu říci, že horizont pro jednání
zákona, pracovně řečeno, "proti
praní špinavých peněz" vládou
a jeho předložení Parlamentu vidím v
průběhu jednoho, maximálně dvou měsíců,
takže myslím, že i tato obava pana poslance je
v tuto chvíli lichá. Věřím,
že návrh zákona v té podobě,
v jaké je připraven, bude Poslaneckou sněmovnou
akceptován.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
S faktickou poznámkou kolega Wagner.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedající,
vážená vládo, dámy a pánové,
využívám dobrodiní jednacího
řádu, který praví, že vystoupí-li
člen české vlády, je otevřena
rozprava. Přesto nebudu nad rozsah faktické připomínky.
Pane ministře, vy jste byl tak laskav, že jste sdělil,
že do jednoho či dvou měsíců
obdrží tato sněmovna, a bude moci schválit,
zákon, který upraví poměry tak, aby
pokusy o praní špinavých peněz mohly
být postihovány tvrději, nebo možná
dokonce velmi tvrdě. To je hezké, ale kritika nebyla
směřována na to, co učiníte
nyní. Ta byla směřována na to, ze
až do této chvíle jste neučinili nic
a vláda je za polovinou svého funkčního
období. Jen pro pořádek si dovoluji připomenout,
že od roku 1970 v různých zemích světa
tyto zákony existují, že existují dokonce
celoevropská pravidla upravená Evropským
společenstvím a že nebylo tak velmi složité
za tyto dva roky vzít jakoukoli zahraniční
předlohu, podívat se na ní a předložit
k řešení tento velmi důležitý
návrh, kdyby vláda České republiky
na věci měla zájem.
Mám zato, že jste zájem neměli, nemáte.
Proto nic není a proto daňový poplatník,
občan České republiky, musí doplácet
na vaši neschopnosti nezájem řešit věci
obecné. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Prosím,
pan ministr Novák.
Ministr spravedlnosti ČR Jiří Novák:
Vážený pane předsedající,
považuji slova pana poslance za trochu laciná. Obávám
se, že i trochu předvolební. K tomu, aby mohl
být napsán návrh zákona, stačí
jediné. Sednout si ke stolu, vzít si ony předlohy,
o kterých hovoříte, a takovýto návrh
zákona prostě napsat.
Mohu na tomto místě říci, že
iniciativa k tomu, aby byl připraven návrh zákona
proti praní špinavých peněz, vzešla
z řad ODS. Vaše strana mohla kdykoli přijmout
podobné rozhodnutí. Nepochybuji o tom, že vaše
strana má dostatek právníků, kteří
jsou schopni takovýto návrh zákona připravit.
Navíc vycházím-li z vašich slov, že
stačí prakticky opsat úpravu, která
se osvědčila v jiné zemi. To za prvé.
Za druhé. Většina evropských zemí
přijala podobné zákony až v průběhu
roku 1993. Z bývalých postkomunistických
zemí má podobný návrh jako součást
svého právního řádu pouze země
jediná, a tou je Maďarsko.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: S faktickou
poznámkou se hlásí kolega Wagner.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
vážená vládo, dámy a pánové,
pan ministr spravedlnosti by možná ve všech ostatních
případech mohl mít pravdu, že se může
jednat o předvolební rétoriku. Domnívám
se, že v mém případě je důkaz
absolutní, že se tímto problémem nezabývám
pár dnů před komunálními volbami.
Byl jsem to já, komu na jeho otázku tehdy federální
ministr financí odpovídal ve věci špinavých
peněz již v roce 1991 ve FS a řekl onu slavnou
větu, že žádné nejsou, protože
jsme všichni dělali do svačiny. Domnívám
se, že v duchu této věty a v duchu špatné
ideologie jste žili dlouhou dobu než jste se probudili
k životu, jak praví pan ministr spravedlnosti a ODS
něco předložila. Nevím, že by něco
předložila, ale vím přesně, že
předložila sociální demokracie návrh
zákona, který k tomu má co říci.
Ještě mi dovolte jednu poznámku. Je strašlivou
demagogií, ale strašlivou a ne dnešní
a ne poprvé, kterou se opoziční strana obviňuje
nebo opoziční poslanec, že měl šanci
něco předložit. Vy, pánové, kteří
sedíte ve vládních lavicích, máte
za sebou desetitisíce úředníků,
kteří jsou živi z platů, které
platí řadový poplatník, jste odpovědni
za to, abyste je řídili tak, aby pracovali na věcech,
které tato země potřebuje. Opozice nemá
nic jiného než svá místa v této
sněmovně. Nemá tudíž výkonný
aparát k tomu, aby předkládala návrhy,
ale může je posuzovat, pokud byste je předložili,
a je povinna vás vyzývat, abyste je předložili.
Děkuji vám.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Pan kolega
Gross.
Poslanec Stanislav Gross: Kolegové a kolegyně,
budu velice stručný. Chtěl bych jenom panu
ministrovi Novákovi připomenout, že v první
polovině tohoto roku jsme do Parlamentu návrh zákona,
který tuto problematiku řešil, jak v paragrafovaném
znění, tak i v zásadách, předložili.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Omlouvám
se panu kolegovi Šolerovi, že tak dlouho musel čekat.
Nebylo to mojí vinou. Má zde 2 přihlášky.
Poslanec Jiří Šoler: Napřed přečtu
interpelaci na pana ministra životního prostředí
ve věci zneužití objektu Národního
parku Šumava k nacistickým provokacím.
Vážený pane ministře, jedním
z nedávných výdobytků bylo zřízení
Šumavského národního parku. Jedná
se o ochranu dobře zachovalého ekosystému,
který má sloužit nejen zachování
přírody, ale též umožnit kontakt
lidí s přírodou v rámci harmonizace
vztahů člověka k přírodě
a mezi lidmi navzájem.
Proto jsem byl šokován, když jsem v lokalitě
Knížecí pláně v zasklené
skříni na objektu označeném symbolem
Národního parku našel štvavé nacistické
materiály, které hrubě zkreslovaly historii
kraje, zejména zamlčovaly okupaci Sudet nacistickým
Německem a naopak ignorovaly, že odsun sudetských
Němců byl v souhlase s mezinárodními
dohodami a Chartou OSN.
Domnívám se, že takové štvavé
nápisy do tohoto prostředí nepatří
a žádám o nápravu. Chápu, že
státní orgán nemůže zamezit tomu,
aby nějaký vandal nastříkal třeba
sprejem hákový kříž. To je politováníhodné,
je zapotřebí to odstranit, ale chápu, že
tomu zabránit nelze. Pokud se to ovšem objevuje v
zasklené skříni na objektu označeném
symbolem Národního parku, potom to asi není
tento jednoduchý případ.
To, že různé pohledy na tyto záležitosti
lze řešit bez zbytečných konfliktů,
mě naopak ukázala návštěva muzea
v dolnorakouské vsi Kautsenu, kde expozice ukazuje historii
kraje na obou stranách hranice způsobem přijatelným
pro obě strany. Kéž by bylo možno doladit
vztahy z Bavorskem podobně. To je téma interpelace
na pana ministra Bendu.
Nyní tady mám ještě interpelaci na předsedu
vlády ČR doc. ing. Václava Klause, CSc.,
ve věci harmonizace environmentální politiky
České republiky s evropskou politikou.
Vážený pane premiére, v poslední
době jsem se věnoval studiu evropských dokumentů
týkajících se péče o životní
prostředí, např. rozsáhlý dokument
"The European Common Garden"
- Evropská společná zahrada - vydaný
mezinárodní neziskovou organizací "Group
of Sesimbera" na základě podkladů
meziparlamentního setkání Východ -
Západ konaného v květnu 1992 ve Štrasburku
a iniciativy poslanců parlamentů Globe Europe.
Potěšilo mne, že mezi gramotnými Evropany
dosud platí ta definice Evropy, kterou mne kdysi vyučovali
v úpadkových komunistických školách,
totiž od Britských ostrovů a Pyrenejského
poloostrova až po Ural a Kavkaz. Mohu doložit.
Zřejmě ani vaše vzdělávací
iniciativa v těchto zemích nezpůsobila, aby
nás do Evropy přestali počítat. Evropští
environmentalisté dělají vše pro to,
aby nás zapojili do celoevropské spolupráce,
dokonce na jaře tohoto roku uspořádali v
Praze schůzku poslanců Parlamentů střední
a východní Evropy. Zatím co Rumuni, Poláci
či Bulhaři již dávno do Evropy vstoupili
a s evropskými demokratickými strukturami pilně
spolupracují, my jsme zatím pouze napodobili primitivní
biologický proces reprodukce dělením.
Naštěstí, pane premiére, je ekologie
přírodní věda, která nezná
hranice a prostě nedovolí vyloučit část
ekosystému z politických důvodů. A
tak, zatím co my žvaníme o vstupu do Evropy,
Evropa s námi marně navazuje kontakt, protože
gramotní Evropané vědí, že bez
nás se neobejdou.
V nedávné době zpracovalo ministerstvo životního
prostředí návrh Akčního environmentálního
programu pro naši republiku, který je v plném
souladu se závěrem schůzky ministrů
životního prostředí v Luzernu v roce
1993, který na rozdíl od diletantského mlácení
prázdné slámy v Dobříši
v roce 1991 přinesl konkrétní výsledky,
z Deklarací ministrů životního prostředí
EHS, s Environmentálním akčním programem
pro Evropu a s Environmentálním akčním
programem pro střední a východní Evropu.
Bohužel vláda tento program odmítla. Podle
mých informací je opět připravován
zideologizovaný program dobříšského
typu, který místo řešení skutečných
problémů hledá umělé problémy
v minulosti. Moje snaha o dialog s ministrem životního
prostředí na toto téma, ať už na
půdě parlamentu či mimo tuto půdu,
nebyla na rozdíl od dialogu s evropskými strukturami
úspěšná. Obávám se, že
opět žvaníme o vstupu do Evropy, místo
abychom využili její nabídky na konkrétní
účinnou spolupráci. Jako to konečně
děláme i v jiných oblastech již celých
pět let.
Pane premiére, žádám vás, aby
vláda věnovala politice péče o životní
prostředí pozornost, kterou si zaslouží,
a místo umělých obstrukcí skutečně
využila nabídky Evropy na spolupráci. Právě
evropští environmentalisté by nám mohli
ukázat, že místo prázdného žvanění
a stranických půtek lze problémy skutečně
řešit v atmosféře vzájemného
respektu a plodné spolupráce. Evropa se v této
oblasti bez nás neobejde, proto se chopme nabízené
ruky ke spolupráci.
Žádám vás, aby vláda a její
členové umožnili otevřenou diskusi na
toto téma, a to jak s poslanci Parlamentu, tak s širokou
ekologickou veřejností. Kabinetní politiky
bylo v této zemi za posledních 40 let již dost.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Prosím kolegu Kuchaře, připraví se
pan kolega Bílý.
Poslanec Vlastislav Kuchař: Vážený
pane předsedající, vážená
vládo, dámy a pánové, ve dnech 20.
- 22. října tohoto roku členové výboru
pro veřejnou správu, regionální rozvoj
a životní prostředí měli možnost
pracovně navštívit Rakousko a seznamovat se
s aktivitami v oblasti obnovy vesnice a také měli
možnost zúčastnit se mezinárodní
ekologické akce UTEC Absorga 94 ve Vídni.
Právě k tomuto druhému problému bych
chtěl položit dvě otázky panu ministru
životního prostředí Bendovi a tyto dvě
otázky si předtím dovolím odůvodnit.
Českou republiku reprezentoval na výstavě
UTEC Absorga 94 stánek nadepsaný a zaštítěný
Ministerstvem životního prostředí České
republiky. Jeho podoba byla ve srovnání s obdobnými
stánky zemí - jako příklad uvedu např.
Slovensko a Chorvatsko - naprosto nedůstojná. Naprosto
nedůstojné mi připadalo také jeho
vybavení, kde se návštěvníci
mohli obeznámit se stavem životního prostředí
v České republice, např. také oním
vám velmi dobře známým kapesním
skládacím materiálem, který jste jeden
každý obdrželi do svých schránek
na příslušných výborech. Kromě
tohoto materiálu pak ještě dva až tři
tištěné materiály, dva až tři
kruhové grafy na stěně stánku, čímž
je vlastně výčet možností, v
nichž byla Česká republika představena,
stejně jako problematika životního prostředí
v ní, vyčerpána.
Rozdíl mezi stánkem českým a ostatními
stánky byl také v tom, že zatímco stánek
slovenský a chorvatský byl uveden za návštěvy
příslušného ministerstva daného
resortu, stánek český neuvedl nakonec ani
náměstek, jehož jméno zde nebudu uvádět,
neboť ani ten si pro tuto záležitost neudělal
čas.
Konečnému vyznění a zájmu veřejnosti
rozhodně nepřispívá takováto
podoba prezentace našich aktivit v zahraničí
a onen zájem také podle této prezentace vypadal.
Domnívám se, že v této souvislosti se
sluší, aby pan ministr životního prostředí
Benda mi odpověděl na tyto dvě otázky:
Za prvé - jaký byl skutečný podíl
Ministerstva životního prostředí České
republiky na koncepci a záměru české
expozice uvedené pod hlavičkou Ministerstva životního
prostředí na Mezinárodním ekologickém
veletrhu UTEC Absorga 94?
Za druhé - nakolik konzultovalo ministerstvo životního
prostředí svůj záměr s ministerstvem
zahraničních věcí a jeho prostřednictvím
případně s českou ambasádou
ve Vídni v souvislosti s rakouskými aktivitami vůči
České republice právě na poli ekologickém?
Věřím, že způsob naší
prezentace v zahraničí není otázkou
koaliční a opoziční, ale je otázkou
nás všech, důstojné reprezentace státu.
Věřím, že s plnou vážností
pan ministr Benda na mé otázky odpoví. Děkuji
vám za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Dále je přihlášen kolega Bílý,
připraví se pan kolega Stodůlka.
Poslanec Jiří Bílý: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vládo, poslankyně a poslanci, obracím se
se svojí interpelací na nepřítomného
ministra vnitra Jana Rumla. Tato interpelace se týká
otázek, které úzce souvisejí s činností
jeho resortu. Jedná se o občany, kteří
mají narušenou duševní nebo tělesnou
integritu. Předpokládám, že ministr
vnitra bude se mnou souhlasit, že státní orgány
by měly věnovat zvýšenou pozornost občanům
trvale upoutaným na lůžko či trpícím
duševní chorobou, zvláště pokud
jsou buď objektem trestné činnosti, nebo sami
pachateli.
V poslední době jsem se přesvědčil,
že v této oblasti není všechno v pořádku.
Místo, aby vyšetřovací orgány
zvýšily v těchto případech úsilí
o zjištění všech důkazů
nutných k meritornímu rozhodnutí, spíše
se jedná o nějaké "sumární"
řízení. Nechce v tomto případě
zasahovat do nezávislosti orgánů činných
v trestním řízení, ale mnohé
indicie svědčí o tom, že v mnohých
případech se jedná o neprofesionální
přístup k řešení případů,
které se dotýkají této skupiny občanů.
V této souvislosti mi dovolte vás seznámit
s případem náhlého úmrtí
akademického malíře Antonína Hály
dne 17. července 1993 v Praze - Bohnicích. Šetření
zde bylo ukončeno rozhodnutím vyšetřovatele
Policie hl. m. prahy dr. Ždimery z důvodu, že
se nejednalo o trestný čin ani přečin,
a že Antonín Hála - občas hospitalizovaný
v Psychiatrické léčebně v Praze -
Bohnicích - spáchal sebevraždu oběšením.
Zarážející je, že pozůstalí
byli vyrozuměni o smrti Antonína Hály opožděně,
s velkou časovou prodlevou, opravdu přesahující
schopnost chápání, že dodnes nemají
jeho pozůstatky. Údajně 17. července
1993 předal nadpor. Lorenc zesnulého pohřební
službě MANGL v Praze k převozu na patologii,
kde měl zesnulý zůstat do ukončení
šetření smrti.
Příbuzná v den oznámení smrti,
kdy se dodatečně o tom dověděla, podepsala
na odboru sociálních věcí, že
zařídí pohřeb. Toto bylo známo
i pohřební službě MANGL. Teprve koncem
dubna 1994 byly pozůstatky odvezeny ke kremaci z Prahy
do Jindřichova Hradce a 29. dubna 1994 zpopelněny
bez vědomí pozůstalých. Pozůstalým
dodnes není jasné, kdo platil náklady na
uložení pozůstatků a kremace.
Mé otázky na ministra vnitra zní: Jak je
možné, že orgány Policie sjednávají
bez vědomí nejbližších příbuzných
pohřeb? Kdo zaplatil nemalé náklady na uchování,
převoz a kremaci zesnulého? Proč orgány
Policie zcela opožděně informovaly příbuzné?
Proč orgány Policie dodnes nic neučinily,
aby příbuzní dostali popel zesnulého?
Šetření násilné smrti psychicky
nemocných lidí by mělo být co nejúplnější.
Jsou to lidé, kteří se často nemohou
bránit, kteří v rozpoznávání
reality jsou výrazně omezeni. Z tohoto hlediska
je nepochopitelné, že nebyla v tomto případě
nařízena soudní pitva a nebyl zjištěn
pohyb zemřelého před jeho úmrtím.
Ostatně údajné místo úmrtí
Antonína Hály - altánek, který se
nachází v blízkosti Psychiatrické
léčebny - měl být místem nejedné
sebevraždy. Kolují mezi nemocnými v Psychiatrické
léčebně v Praze - Bohnicích zprávy,
že toto místo slouží k odložení
zemřelých pacientů s problematickou diagnózou
úmrtí.
Poslední otázka tedy zní: Prověřovaly
orgány Policie častý výskyt údajných
sebevražd v tomto zahradním altánu? To je vše,
děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Dále žádám pana kolegu Stodůlku,
připraví se pan kolega Klučka.
Poslanec Zbyšek Stodůlka: Děkuji. Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně, vážení kolegové, vážený
člene vlády, interpeluji ministra pro správu
národního majetku a jeho privatizaci Jiřího
Skalického.
Vážený pane ministře, obrátili
se na mne občané z města Opavy se žádostí
o vysvětleni fám a informací kolujících
městem Opavou, a to ohledně privatizace obchodního
domu Prior, dříve Breda a Weinstein v Opavě.
Jelikož nejsem pracovníkem příslušného
ministerstva, ani jeho ministrem, nebyl jsem schopen jejich dotazy
zodpovědět a kolující fámy
vyvrátit, slíbil jsem jim však, že se
postarám, aby tyto otázky vysvětlil odpovědný
ústavní činitel.
Nejprve ke kolujícím fámám. Obchodní
dům Prior v Opavě byl údajně privatizován
vaším ministerstvem v roce 1992, přičemž
snad byla zvolena obálková metoda. Fond národního
majetku měl za tento obchodní dům údajně
požadovat částku ve výši kolem
70 mil. Kč. V soutěži měl pozdější
nabyvatel skončit na druhém místě,
přesto však obchodní dům získal.
po získání tohoto obchodního domu
měla být Fondem národního majetku
kupní cena snížena o zásoby a pohledávky
na objektu váznoucí, které údajně
zbyly tomuto fondu, takže kupní cena za objekt v centru
Opavy měla činit pouhých 25 mil. Kč.
Do současné doby snad ani tato snížená
cena nebyla Fondu národního majetku zaplacena.
Nyní to, co občané považují za
nejvýznamnější. Objekt měla získat
firma Breda, resp. pan Kamil Kolek, významný představitel
ODA v Opavě.
Tento čtyřiadvacetiletý podnikatel, několik
měsíců před tím pracující
údajně jako gastarbeiter v Rakousku, veřejně
v tisku prohlašoval, že pro něj není žádným
problémem zaplatit, neboť získal vysoké
úvěry nejvýznamnějších
rakouských bank. Tato informace zřejmě nebyla
pravdivá, neboť poté začal shánět
peníze žádostmi o ručení města
Opavy a okolních obcí.
Když se mu to nepodařilo u města Opavy, podařilo
se mu to u města Kravaře. Jeho zastupitelstvo v
březnu 1994 schválilo: "Poskytnutí ručení
obecním majetkem ve výši 50 miliónů
Kč na úvěr Breda, s.r.o. Opava, pana Kamila
Kolka (do konce roku 1994)". V květnu 1994 toto městské
zastupitelstvo schválilo: "Úmysl navýšit
ručení majetkem města firmě Breda,
s.r.o. pana Kamila Kolka o dalších 70 miliónů
Kč (celkem se jedná o 120 miliónů
Kč)". Vnucují se zde velmi nepříjemné
asociace, uvědomíme-li si, že společnosti
s ručením omezeným významného
opavského představitele ODA ručí svým
majetkem město, v jehož čele stojí starosta
Mgr. Tošer, významný republikový představitel
ODA.
V současné době prý ministerstvo pro
správu a privatizaci národního majetku uvažuje,
že panu Kamilu Kolkovi odprodá další obchodní
dům Prior, tentokrát v Krnově.
V souvislosti s výše uvedeným vám, vážený
pane ministře, kladu tyto otázky:
1) Je pravdou, že obchodní dům Prior v Opavě,
dříve Breda a Weinstein, byl prodán firmě
Breda, s.r.o., popřípadě panu Kamilu Kolkovi?.
2) Je pravdou, že k privatizaci tohoto obchodního
domu byla použita obálková metoda?
3) Je pravdou, že nabídka pana Kamila Kolka nebyla
nabídkou nejvyšší?
4) Je pravdou, že původně požadovaná
cena byla snížena?
5) Je pravdou, že při snížení ceny
šlo o pohledávky a zásoby, které zbyly
Fondu národního majetku?
6) Je pravdou, že podle zákona měly být
tyto pohledávky součástí prodeje?
7) Je pravdou, že by šlo o změnu podmínek
soutěže?
8) Je pravdou, že kupní cena za tento obchodní
dům nebyla do dnešního dne zaplacena? A pokud
byla, kdy bylo datum splatnosti a kdy byla zaplacena?
9) Je pravdou, že pan Kamil Kolek je účastníkem
soutěže o privatizaci obchodního domu Prior
v Krnově?
V této interpelaci je příliš mnoho slov
jako "snad, údajně, možná".
Je možné, že tyto otázky iniciují
ti, jimž se privatizace nelíbí vůbec,
nebo jimž se nelíbí privatizace tohoto objektu.
Tyto otázky byly však položeny a já považuji
za nutné na ně odpovědět. Dvě
věci jsou však nesporné. Od opavských
občanů jsem slyšel na vlastní uši
povzdech "zlatý Prior dříve". Druhou
je ta skutečnost, že majitel či majitelé
provedli v objektu bez stavebního povolení stavební
úpravy tak, že odborníci z oboru požární
ochrany prohlásili, že by nebylo možno bezpečně
evakuovat ohrožené osoby. Přesto obchodní
dům po těchto úpravách je otevřen
veřejnosti bez kolaudačního rozhodnutí.
Avšak vyřešit otázku, zda v dané
věci nejde o trestný čin obecného
hrožení, je v pravomoci jiných státních
orgánů než této sněmovny.
Vážený pane ministře, doufám,
že vaše odpovědi na mé otázky budou
tak konkrétní a přesvědčivé,
že vyvrátí pochybnosti a fámy, které
občany Opavy ohledně privatizace obchodního
domu Prior v Opavě znepokojují.
Mne pak znepokojuje otázka jiná - kolik dlužníků
nezaplativších dosud své splatné dluhy
se nadále účastní privatizace. Proto
vám kladu poslední dvě otázky:
10) Jakým způsobem je zajištěno, aby
dluhy z privatizace byly splaceny řádně a
včas?
11) Jakým způsobem je zajištěno, aby
ti, kteří neplatí řádně
a včas, nemohli být připuštěni
k další soutěži a zabránilo se
tak narůstání dluhů? Mám zato,
ze nejen já, ale i sněmovna by uvítala přehled
dlužných částek, popřípadě
jmenovité uvedení dlužníků, kteří
nezaplatili již splatné dluhy, neboť je dobré,
když nejen poslanci, ale i řadoví občané
vědí, s kým mají tu čest.
Další interpelaci mám na ministra průmyslu
a obchodu Vladimíra Dlouhého.
Vážený pane ministře, při setkání
s občany Opavy jsem jim nebyl schopen vysvětlit,
proč se vašich zahraničních cest údajně
zúčastňuje jako významný podnikatel
z České republiky pan Kamil Kolek, o němž
zlé jazyky v Opavě tvrdí, že dosud nezaplatil
splatný dluh na prodej obchodního domu Prior. Tyto
zlé jazyky rovněž tvrdí, že při
vašich návštěvách v Opavě
tento člověk s vámi obědvá
a večeří.
V souvislosti s dříve přednesenou interpelací
ohledně privatizace obchodního domu Prior vám,
vážený pane ministře, kladu tyto otázky:
1) Je pravdou, že se vašich zahraničních
ministerských cest zúčastnil pan Kamil Kolek
a kolikrát?
2) Pokud ano, byl oficiálním členem vašeho
doprovodu a kdo platil cestu a cestovní výdaje?
3) Který jiný významný opavský
podnikatel se zúčastnil vašich ministerských
cest?
4) Jakým způsobem je postaráno o to, aby
mezi osoby vás doprovázející nebyli
zařazováni lidé, kteří neplní
své závazky vůči státu či
svým partnerům?
5) Jak je zajištěno, aby při volbě těchto
lidí nebyla preferována jediná politická
strana?
6) Jakou procentní část vašeho doprovodu
z řad významných podnikatelů tvořili
při vašich zahraničních cestách
členové vaší strany?
Tyto otázky se vám mohou zdát neobvyklé.
Je však nesporné, že být v doprovodu ministra
hospodářství je samo o sobě pro zahraniční
partnery více než doporučení a může
to mít obrovský vliv na uzavření kontraktů,
a tím i získání výhody na úkor
konkurenta, který tuto možnost nemá.
Můžete mi, vážený pane ministře,
odpovědět, že tyto otázky vám
mohli položit občané Opavy při vašich
návštěvách sami.
Asi máte pravdu. Položili je však mně,
a já na ně nebyl schopen odpovědět.
S vaší pomocí je určitě napříště
zodpovím k jejich spokojenosti.