Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
za závěrečné slovo. Prosím
pana společného zpravodaje, aby se vyjádřil
k rozpravě a případně vznesl závěrečné
slovo. Rozhodneme hlasováním o návrhu, který
je uveden v tisku 1270.
Poslanec Vladimír Koronthály: Pane předsedající,
pane předsedo, pane ministře, dámy a pánové,
stručnost je vlastností králů (pravda,
my máme republiku), ale já se přesto o tuto
ctnost pokusím. Nebudu tudíž říkat
žádné závěrečné
slovo, ale rovnou vám předložím jednotlivé
pozměňovací návrhy k hlasování.
Ne tak jak padaly v rozpravě, ale postupně podle
tisku.
Nejdříve se budeme zabývat tiskem 1270, ve
znění společné zprávy 1361.
První pozměňovací návrh je
ten, který jsem já předložil, t. j.
penále k § 7. Nemusím, doufám, předčítat
znovu, jistě si to pamatujete. Pan ministr, jak jsme právě
slyšeli, ho nedoporučuje. Já ho, jak jste před
chvílí slyšeli, doporučuji. Rozhodněme
o tom hlasováním.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Budeme hlasovat
o pozměňujícím návrhu pana
poslance Koronthályho. Jde o hlasování č. 94.
Kdo je pro, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku.
Děkuji. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Děkuji.
Pozměňující návrh nebyl přijat
poměrem hlasů 48 poslanců pro, 23 proti,
66 se zdrželo hlasování.
Prosím další.
Poslanec Vladimír Koronthály: Další
pozměňovací návrh k tomuto tisku,
to je k tisku 1270 ve znění 1361, je návrh
pana místopředsedy Kasala - to je úprava,
kde slovo "zvýšeného" se nahrazuje
slovem "zvýšenou", a to dvakrát,
v odstavci a) i b). Opět všichni víme o co
jde. V tomto případě jak pan ministr, tak
já si dovolujeme doporučit.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Zdá
se, že tato připomínka je legislativně
technického rázu a já v souhlasu s navrhovatelem
myslím, že o tom nemusíme hlasovat. Pokud jsou
všichni stejného názoru, můžeme
přistoupit k dalšímu.
Poslanec PSP Vladimír Koronthály: Dále
tady byl můj návrh k tisku 1269 ve znění
tisku 1341.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Pane společný
zpravodaji, myslím, že se musíme věnovat
tisku 1270 a tento uzavřít závěrečným
hlasováním.
Poslanec Vladimír Koronthály: Omlouvám
se. K tisku 1270 ve znění společné
zprávy 1361 nevím o žádném pozměňovacím
návrhu, neboť vystoupení kolegy Kačenky
nelze považovat za předložení pozměňovacího
návrhu. Domnívám se, pane předsedající,
že můžete nechat hlasovat o tomto tisku jako
celku.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Domnívám
se, že jsme se zabývali všemi pozměňujícími
návrhy, a proto můžeme přistoupit k
hlasování o celém předloženém
návrhu. Budeme hlasovat o vládním návrhu
zákona o rozhlasových a televizních poplatcích
podle sněmovního tisku 1270, ve znění
společné zprávy výborů podle
sněmovního tisku 1361. Kdo souhlasí s předloženým
návrhem zákona, ať hlasuje v hlasování
č. 95.
Kdo je pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji. Kdo se
zdržel hlasování? Děkuji. Hlasování
je ukončeno.
119 poslanců bylo pro, 9 proti, 17 poslanců se zdrželo
hlasování, 12 poslanců nehlasovalo. Konstatuji,
že návrh zákona byl přijat.
Prosím, abychom přikročili k dalšímu,
to je tisk 1269.
Poslanec Vladimír Koronthály: Dovolím
si poděkovat sněmovně za schválení
tisku 1270. K tisku 1269 ve znění společné
zprávy, tisk 1341 byl jediný pozměňovací
návrh, byla to v podstatě formální
úprava. Nicméně tu budeme muset hlasovat,
je to úprava článku čtyři,
bod dva, kde je nové znění: Česká
národní rada neschválí závěrečný
účet rady nebo ... - Domnívám se,
ze jménem pana ministra i svým mohu doporučit
tuto malou úpravu ke schválení.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Protože nebyly žádné pozměňovací
návrhy, budeme hlasovat o návrhu jako celku.
Budeme hlasovat o vládním návrhu zákona,
kterým se mění zákon č. 110/1964
Sb., o telekomunikacích, ve znění zákona
č. 150/1992 Sb., zákon ČNR č. 483/1991
Sb., o České televizi, ve znění zákona
ČNR č. 36/1993 Sb., zákon ČNR č.
484/1991 Sb., o Českém rozhlasu, ve znění
zákona ČNR č. 36/1993 Sb., zákon ČNR
č. 103/1992 Sb., o Radě České republiky
pro rozhlasové a televizní vysílání,
ve znění pozdějších předpisů
a mění a doplňuje zákon č.
468/1991 Sb., o provozování rozhlasového
a televizního vysílání, ve znění
pozdějších předpisů, podle sněmovního
tisku 1269, ve znění společné zprávy
výborů dle sněmovního tisku 1341.
Kdo souhlasí s předneseným návrhem,
ať to dá najevo v hlasování č.
96, které bylo právě zahájeno.
Kdo je pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji. Kdo se
zdržel hlasování? Děkuji. Hlasování
je skončeno.
123 poslanců bylo pro, 9 proti, 17 poslanců se zdrželo
hlasování, 10 poslanců nehlasovalo. Konstatuji,
že návrh zákona byl přijat.
Děkuji panu ministru Dybovi a panu společnému
zpravodaji Koronthálymu. Takto jsme probrali dva body našeho
programu.
Přistoupíme k dalšímu bodu. Tímto
je
K tomuto návrhu zákona se hlásí pan
místopředseda sněmovny Jan Kasal. Uděluji
mu slovo.
Místopředseda PSP Jan Kasal: Děkuji
za slovo, pane místopředsedo, a věřím,
že projednávání tohoto bodu zabere podstatně
méně času než název, který
jste právě přečetl.
Paní a pánové, vzhledem k tomu, že jsme
před chvilkou přijali zákon, který
se věnoval prakticky témuž a vzhledem k tomu,
že nejsou výrazné rozpory mezi tím,
co chtěla skupina poslanců a mezi tím, čemu
se věnoval vládní návrh zákona,
žádám vás, abyste souhlasili s tím,
abychom návrh poslance Jana Kasala a dalších
na vydání tohoto zákona o rozhlasových
a televizních poplatcích - s tím dlouhým
názvem, který přednesl pan místopředseda
Tollner, vzali zpět. Děkuji vám za to, že
mé žádosti vyjdete vstříc.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu místopředsedovi sněmovny Janu Kasalovi
a rozhodneme o návrhu, který jste právě
slyšeli. Vzhledem k tomu, že jde o procedurální
změnu programu, dávám hlasovat o procedurálním
návrhu na změnu názvu tohoto bodu. Kdo s
tím souhlasí, ať to dá najevo v hlasování
č. 97, které jsem právě zahájil.
Kdo je pro? Děkuji. Kdo je proti? Děkuji. Kdo se
zdržel hlasování? Děkuji.
Tento procedurální návrh byl přijat
poměrem hlasů 135 pro, nikdo proti, 3 se zdrželi
hlasování.
Otevírám tedy rozpravu k tomuto bodu. Do rozpravy
se nikdo nehlásí. Rozpravu uzavírám
a končím. Dávám návrh na přijetí
tohoto usnesení: Návrh usnesení Poslanecké
sněmovny na vzetí zpět návrhu zákona:
Poslanecká sněmovna souhlasí, aby byl vzat
zpět návrh poslance Jana Kasala a dalších
na vydání zákona o rozhlasových a
televizních poplatcích a o změně zákona
č. 110/1964 Sb., o telekomunikacích, ve znění
zákona č. 150/1992 Sb., o změně zákona
č. 468/1991 Sb., o provozování rozhlasového
a televizního vysílání, ve znění
zákona č. 36/1993 Sb., o změně zákona
č. 483/1991 Sb., o České televizi, a o změně
zákona č. 484/1991 Sb., o Českém rozhlasu,
a o změně zákona č. 103/1992 Sb.,
o Radě České republiky pro rozhlasové
a televizní vysílání, ve znění
pozdějších předpisů, uvedený
ve sněmovním tisku 969.
Kdo souhlasí s tímto návrhem, ať se
vyjádří v 98. hlasování. Kdo
je pro? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh byl přijat poměrem hlasů 137
pro, nikdo proti, 1 poslanec se zdržel hlasování,
19 poslanců nehlasovalo.
Tím jsme uzavřeli další bod našeho
programu.
Dále se budeme zabývat bodem
Prosím poslance pana Tomáše Páva, aby
odůvodnil usnesení rozpočtového výboru,
které také obsahuje návrh usnesení
Poslanecké sněmovny. Usnesení jsme dostali
na lavice.
Poslanec Tomáš Páv: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně, vážení kolegové, dovolte
mi, abych nejdříve trochu osvěžil vaše
vzpomínky na dobu před dvěma lety, na přelom
roku 1992 a 1993, kdy jsme toho mnoho přijímali.
V krátkém časovém intervalu sněmovna
tehdy přijala jednak zákon o státním
rozpočtu na rok 1993, v němž jako kapitola
372 byl zařazen rozpočet Rady České
republiky pro rozhlasové a televizní vysílání,
a jednak novelu zákona České národní
rady číslo 103/1992 Sb. o Radě České
republiky pro rozhlasové a televizní vysílání,
v němž bylo stanoveno, že Rada je financována
z 0,3% výnosu poplatků za používání
rozhlasových a televizních přijímačů.
Kapitola 372 ve státním rozpočtu však
zákonem zrušena nebyla a v následné
diskusi zazněl i hlas ústavně právního
výboru sněmovny, který Radě přiznal
právo využít obou zdrojů financování.
Vzhledem k právní nejasnosti se Rada rozhodla tak,
že pro své financování použila
prostředků, přidělených státním
rozpočtem, a prostředky získané z
koncesionářských poplatků uložila
na zvláštní účet u ČNB.
Při projednávání státního
závěrečného účtu za
rok 1993 bylo sněmovnou hospodaření dle kapitoly
372 schváleno. O čem však nebylo rozhodnuto,
byl osud oněch 6 901 164 Kč, které leží
na účtě cizích prostředků.
Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu,
mládež a tělovýchovu sice navrhl, aby
tyto prostředky byly vráceny Českému
rozhlasu a České televizi, pro něž byly
původně vybrány. Toto usnesení však
sněmovna nepřijala. Vláda svým usnesením
číslo 206 ze dne 20. 4. 1994 vyslovila souhlas s
tím, aby ministr Kočárník trval na
tom, aby zmíněných 6,9 mil. Kč bylo
vráceno do státního rozpočtu. Tento
návrh však ani sněmovně nebyl předložen
a tak o něm nemohlo být hlasováno.
Třetí teoretickou možností je dnes převést
tuto částku do příjmové stránky
rozpočtu Rady a o stejnou částku snížit
pro rok 1995 příjem ze státního rozpočtu.
V praktickém důsledku je to však totéž
jako vrátit peníze do státního rozpočtu.
Poněkud to však připomíná drbání
levou rukou za pravým uchem.
Rozpočtový výbor se celou záležitostí
znovu zabýval a došel k přesvědčení,
že výše uvedených 6,9 mil. Kč bylo
vybráno za používání rozhlasových
a televizních přijímačů a určeno
pro financování veřejnoprávního
rozhlasu a veřejnoprávní televize, a že
není žádný důvod pro jejich zcizení
svému původnímu účelu. Z čehož
vyplývá jediný závěr, že
tyto prostředky by měly být Českému
rozhlasu a České televizi vráceny.
Dovoluji si tedy přednést sněmovně
návrh usnesení, které rozpočtový
výbor přijal a které vám bylo rozdáno
pod číslem 347.
Poslanecká sněmovna Parlamentu schvaluje, aby částka
6 901 164 Kč, deponovaná na účtu cizích
prostředků Rady České republiky pro
rozhlasové a televizní vysílání
u České národní banky, která
byla vytvořena z 0,3% koncesionářských
poplatků za používání rozhlasových
a televizních přijímačů v roce
1993, byla vrácena Českému rozhlasu a České
televizi v poměru, v jakém byly poplatky za používání
přijímačů odvedeny. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Pávovi a otevírám rozpravu.
Protože se do rozpravy nikdo nehlásí, rozpravu
končím a táži se pana poslance, zda
si ještě přeje na závěr vystoupit.
(Poslanec Páv: "Děkuji, nechci.")
Rozhodneme tedy o návrhu usnesení, které
jste před chvílí slyšeli.
Dávám o něm hlasovat - hlasování
číslo 99 - kdo souhlasí s tímto návrhem,
ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
Kdo se zdržel hlasování?
Hlasování je skončeno. 111 poslanců
bylo pro, 1 proti, 6 poslanců se hlasování
zdrželo. Nehlasovalo 37 poslanců.
Konstatuji, že návrh usnesení byl přijat.
Tím jsme skončili další bod programu.
Přejdeme k dalšímu bodu, kterým je
Návrh rozpočtu Rady České republiky
pro rozhlasové a televizní vysílání
na rok 1995 jste obdrželi jako sněmovní tisk
1186 a poté ještě upravený jako sněmovní
tisk 1186 A. Prosím pověřeného zástupce
garančního výboru, pana poslance Martina
Přibáně, aby nám sdělil stanovisko
výboru.
Poslanec Martin Přibáň: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
moje úloha bude velice stručná, vzhledem
ke schválení zákona o rozhlasových
a televizních poplatcích a novelizaci zákonů
s tím souvisejících, doporučuji sněmovně
jediné - stáhnout tento bod z programu, z projednávání.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Slyšeli
jste návrh na stažení tohoto bodu z programu.
Jde o procedurální návrh, o kterém
okamžitě rozhodneme. Než tak učiníme,
dovolil jsem si vás odhlásit a prosím o vaši
novou prezentaci.
Budeme hlasovat o stažení tohoto bodu. Kdo je pro
tento návrh pana poslance Přibáně?
Jde o hlasování číslo 100, které
jsem právě zahájil. Kdo je proti? Kdo se
zdržel hlasování?
Děkuji, návrh byl přijat poměrem hlasů
95 pro, 2 proti, 18 poslanců se zdrželo hlasování.
Budeme se zabývat dalším bodem, kterým
je
Předložený návrh zákona, který
jste obdrželi jako sněmovní tisk 1268, nám
odůvodní pan poslanec František Kozel, kterého
prosím, aby se ujal slova.
Poslanec František Kozel: Prosil bych sněmovnu,
aby zachovala klid, opravdu nemám rád, když
se ruší.
Vážený pane místopředsedo, vážená
sněmovno, dovoluji se předstoupit před vás
s návrhem novely zákona. Je to novela velice stručná,
jednoduchá a má vyřešit problémy,
které měly původně řešit
novely školských zákonů, které
vláda včera schválila, a které přijdou
k nám do sněmovny pravděpodobně ještě
v tomto roce.
Vzhledem k tomu, že dva zdánlivě drobné
problémy jsou vázány k datu 31. 12. 1994,
předložil jsem s kolegou Volákem návrh
zákona, kterým se zmíněné dvě
věci upravují. Jedná se o termín,
ke kterému měly všechny školy a školská
zařízení ze zmíněných
dvou zákonů nabýt právní subjektivity.
Navrhujeme toto datum vypustit z textu zákona z několika
důvodů.
První důvod je ten, že novely, které
přijdou ještě letos do sněmovny a budou
projednávány v příštím
roce, tuto záležitost budou upravovat daleko lépe
a ku prospěchu škol a školských zařízení.
Aby školy a školská zařízení
nyní v tuto chvíli, v prosinci na konci roku, nebyly
donuceny přejít do jiné právní
formy bez jakékoliv přípravy personálu
na zajišťování činností,
které z toho vyplývají, domníváme
se, že by bylo správné datum 31. 12. ze zákona
vypustit. Chceme toto datum vypustit ze znění zákona
i proto, že zmíněné novely upraví
nabývání právní subjektivity
škol a školských zařízení
takovým způsobem, který bude plnit ten účel,
který byl sledován v původním návrhu
zákona, který ještě platí.
Poslední věc, která by vám měla
dopomoci k tomu, abyste tuto novelu podpořili, je kvantitativního
charakteru a znamená asi tolik - ze všech základních
škol, které v České republice jsou zřízeny,
zatím v tuto chvíli pouze 30% těchto škol
přešlo do této právní formy a
pokud by měla být dodržena litera platného
zákona, muselo by zbývajících 70%
škol, což jsou řádově tisíce
škol, nyní během krátké doby
podstoupit tuto proceduru.
Pokud jde o školská zařízení,
lidově řečeno mateřské školky,
tam je situace ještě horší, protože
jen výjimečně jsou mateřské
školky v postavení právních subjektů
a znamenalo by to skutečně tisíce změn
u tisíců mateřských škol. Dovoluji
si tedy požádat sněmovnu o podporu této
změny.
Druhá změna se vztahuje ke školským
úřadům, a je to vlastně upřesnění
textu zákona v tom duchu, aby bylo nepochybně jasné,
že školské úřady vykonávají
státní správu ve školství a aby
byl odstraněn různý možný výklad
znění zákona. Tolik k odůvodnění
tohoto návrhu.
Jménem předkladatelů a jménem škol
a školek si vás dovoluji požádat o podporu
tohoto návrhu. Děkuji.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
a nyní dávám slovo společnému
zpravodaji výborů panu poslanci Martinu Přibáňovi,
aby nám odůvodnil předloženou společnou
zprávu výborů, kterou jste obdrželi
jako sněmovní tisk 1345. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Martin Přibáň: Vážený
pane místopředsedo, vážený pane
ministře, dámy a pánové, návrh
poslanců Františka Kozla a Stanislava Voláka
na vydání zákona, kterým se mění
zákon č. 29/1984 Sb., o soustavě základních
a středních škol, ve znění pozdějších
předpisů, zákon ČNR č. 390/1991
Sb., o předškolních a školských
zařízeních, a zákon ČNR č.
564/1990 Sb., o státní správě a samosprávě
ve školství, ve znění zákona
č. 190/1993 Sb., který jste obdrželi jako sněmovní
tisk č. 1268, projednaly na svém zasedání
výbor pro veřejnou správu, regionální
rozvoj a životní prostředí a výbor
pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež
a tělovýchovu. Oba výbory vyslovily s předloženým
návrhem souhlas a doporučují ho sněmovně
schválit bez připomínek, jak ostatně
informují ve společné zprávě,
kterou sněmovna obdržela jako tisk č. 1345.
K povinnosti zpravodaje patří též dodat,
že předložený návrh projednala
na svém zasedání vláda České
republiky a rovněž s ním vyslovila souhlas.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
pane společný zpravodaji. Otevírám
rozpravu. Nemám žádné písemné
přihlášky do rozpravy. Hlásí
se pan místopředseda vlády Jan Kalvoda. Prosím,
uděluji mu slovo.
Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda:
Pane místopředsedo, dámy a pánové,
chci učinit jen jednu nepodstatnou poznámku. Podporuji
tento návrh novely školských zákonů.
Poznámka, kterou učiním, se týká
něčeho obecnějšího. Za prvé
- jedna ze dvou navrhovaných změn, která
označuje školské úřady za úřady
správní podle ústavy, je podle mého
názoru neškodná a není potřebná,
protože mimo vší pochybnost vyplývá
ze stávající právní úpravy.
Školské úřady jsou správními
úřady a vykonávají státní
správu. Ale na rozdíl od mnoha jiných novel
ničemu neublíží.
Pokud jde o druhý problém, to je problém
právní subjektivity škol a mateřských
školek, jejichž jménem pan poslanec Kozel na
nás apeluje a troufám si říci, že
mě dojal. Chci udělat poznámku. Vzpomínám
si na diskusi, po které se dostal do školské
legislativy onen pojem právní subjektivity. To je
pojem právní, ale je to pojem prázdný.
Pojem, který když se použije, aniž se zároveň
kodifikuje, v jakých právních oblastech mohou
svým jménem vykonávat různé
právní subjekty práva a povinnosti, neznamená
nic. A tehdy zaznělo to, k čemu se chci vyjádřit.
Tehdy zaznělo, že školská veřejnost
spojuje s tímto pojmem téměř prestižně
otázku významu, kterou klade stát školám.
Chci jen říci - varujme se používat
právo k něčemu, k čemu není
zrozeno. Stane se nám pak, že za rok nebo za dva budeme
tyto prestižní, ale v daném kontextu prázdné
pojmy poměrně kostrbatě z právního
řádu znovu dostávat. I tady apeluji na uvážlivost
zákonodárců jménem škol a mateřských
školek. Děkuji.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu místopředsedovi vlády, ptám se,
kdo se další hlásí do rozpravy. Hlásí
se pan poslanec Přibáň.
Poslanec Martin Přibáň: Dámy
a pánové, budu se ve svém příspěvku
poněkud lišit od svého předřečníka.
Rád bych přednesl jeden pozměňovací
návrh k tomuto textu, který bych zde pokud možno
stručně zdůvodnil.
Je logické a navíc zřejmě nevyhnutelné
akceptovat text předlohy jako jisté východisko
z nouze, způsobené neexistencí širšího
vládního návrhu novel obou klíčových
školských zákonů. Je rovněž
nevyhnutelné konstatovat, že ačkoliv školský
zákon ve svém znění z roku 1991 ukládal
školám přechod do právní subjektivity,
to znamená do stavu, kdy si škola bude sama spravovat,
nebo přesněji zodpovídat za spravování
svých věcí bez ingerencí státní
správy v podobně školských úřadů.
Tuto povinnost splnila pouze třetina škol.
Lze jistě souhlasit s názorem předkladatelů,
že existují zařízení - především
pak školy či školky s malým počtem
žáků, u kterých je princip právní
subjektivity navýsost sporný. Současně
ale musím konstatovat, že řada škol, které
svou velikostí a významem jsou přímo
předurčeny k určité míře
samostatnosti, k tomuto kroku nepřistoupily. Mám
přitom důvodné podezření, ověřené
několikerou praktickou zkušeností, že
jedním z faktorů bránících
školám k osamostatnění, byť relativnímu,
jsou právě ty orgány, které by dle
mého názoru naopak měly školám
pomáhat, tedy školské úřady.
Ať už je k tomu vede obava, že po přechodu
významné většiny škol do právní
subjektivity ztratí své opodstatnění,
nebo přesvědčení o vlastní
nepostradatelnosti, není ojedinělý případ,
kdy školy, které se rozhodly dále si své
věci spravovat bez školského úřadu,
jsou finančně kráceny na rozdíl od
škol ostatních, kterým je naopak přilepšováno.
Významnou roli zde bohužel hraje legislativní
neujasněnost postavení úřadu, školy,
jejího ředitele a školské rady v systému
našeho školství, stejně jako malá
schopnost ministerstva dohlédnout přísným
okem centrálního orgánu státní
správy na rozdělování finančního
normativu v jednotlivých okresech.
Oba dva problémy je nutno řešit obsáhlou
novelou zmíněných zákonů, které
- doufám - sněmovna brzy obdrží. Proč
zde tuto věc tak obsáhle rozebírám?
Chci upozornit na to, že dnes projednávaná
stručná novelka není jen technickým
řešením časové tísně,
do které se dostaly školy, které nemají
právní subjektivitu a jimž 1. ledna hrozí
něco jako mimozákonný stav, byť bez
sankčního rizika.
Projednávaná novelka tím, že neodkládá
lhůtu pro vstup škol do právní subjektivity,
ale tuto lhůtu ruší, vlastně naznačuje
bez odpovídajícího rozboru, bez odpovídající
diskuse, že právní subjektivita škol není
nutná. Dáváme tak za pravdu těm školským
úřadům, které z podivných důvodů
školám v právní subjektivitě
bránily a podle mých informací již existují
případy, kdy školy, původně na
subjektivitu nachystané, po informaci ze školského
úřadu o chystané novele a náležitém
dalším vysvětlení od svého záměru
ustupují. Existuje i z takto přijaté novely
jiné nebezpečí, nebezpečí opačného
procesu, tedy odchodu škol z právní subjektivity
a nemístného posílení vlivu těch
školských úřadů, které
svoji politiku zaměřily tímto směrem.
Navrhuji proto sněmovně neřešit věcně
problém právní subjektivity, postavení
školských úřadů, škol a
jejich ředitelů a pro toto řešení
vyhradit zásadní novelu školských zákonů,
kterou se vláda ve svém harmonogramu zavázala
předložit. Domnívám se, že odložení
lhůty maximálně o jeden rok dá nám
všem, kteří za chod školství zodpovídáme,
dostatek času nejen k diskusi, ale i k řešení.
Neposilujme instituce, které se nám již teď
mnohde vymkly z rukou a o jejichž roli v systému nejsme
zdaleka všichni přesvědčeni.
Nové znění čl. 1 v tisku 1268 by tedy
podle mého názoru mělo být: Zákon
č. 29/84 Sb., o soustavě základních
a středních škol (školský zákon)
ve znění pozdějších předpisů
se mění takto: V § 63, odst. 6 se datum 31.
prosince 1994 nahrazuje datem 31. prosince 1995. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Ptám se, kdo se ještě hlásí do
rozpravy. Protože se nikdo nehlásí, rozpravu
končím. Ptám se, zda si přeje přednést
závěrečné slovo pan poslanec Kozel.
Ano. Než vám udělím slovo, pane poslanče,
oznamuji, že místopředseda vlády a poslanec
Jan Kalvoda má náhradní kartu č. 6.
Poslanec František Kozel: Vážené
dámy a pánové, v rozpravě vystoupili
dva řečníci. Vyjádřím
se k oběma. Pan místopředseda vlády
Kalvoda správně pojmenoval celou záležitost
kolem právní subjektivity. Právě proto
chceme tímto provizorním způsobem, vynuceným
časovým tlakem, překlenout toto období
a myslím, že v novelách, které vláda
včera schválila, bude tato záležitost
upravena tak, aby se skutečně nejednalo o mrhání
nebo devalvaci pojmu "právní".
Ke druhému řečníkovi, kolegovi Přibáňovi,
bych si dovolil vyjádřit se trochu obšírněji.
Myslím, že je třeba uvést čtyři
věci.
První spočívá v tom, že bychom
si měli položit otázku, k jakému stavu
se chceme vlastně dobrat, co je naším cílovým
řešením. Zeptám se, jestli je naším
cílem, aby všechny školy a školská
zařízení byly zřízeny jako
právní subjekty. Sám kolega Přibáň
připustil, že tomu tak není. Připustil
také, že existují školky a školy,
u nichž skutečně není účelné,
aby v této právní formě existovaly.
Je samozřejmé, že z hlediska výkonu
státní správy je jistě jednodušší,
aby i nejmenší malotřídky v nejmenších
vesnicích byly právními subjekty a staraly
se samy o sebe, ale toto zjednodušení výkonu
státní správy by podle mého hlubokého
přesvědčení bylo na úkor hlavního
poslání škol, totiž vzdělávání
dětí. Podle mého názoru je nesmyslné
zatěžovat ředitelky těchto školek
nebo malotřídek ekonomickou agendou, údržbou
budov, revizemi elektrických rozvodů a desítkami
různých takovýchto naprosto se vzděláním
nesouvisejících úkonů a odvádět
je od toho, čemu by se měly věnovat zejména,
tzn. vzdělávání.
U větších škol skutečně
právní subjektivita tak, jak je nyní chápána,
je účelná, ale u těchto malých
škol a školek je to podle mého názoru
nesmysl.
Druhý důvod, který bych chtěl uvést
na podporu původního znění novely,
je důvod kvantitativní. Pan premiér Klaus
ve svém "mikulášském vystoupení"
zde uvedl, že "renezance malotřídních
škol podporující obnovu tradiční
české vesnice vedla k tomu, že tyto školy
se na celkovém počtu základních škol
podílejí celou jednou třetinou." (V
sále je velký hluk.) V absolutním čísle
- já počkám!