Přítomni:
Místopředseda PSP J. Vlach, místopředseda
PSP J. Kasal, místopředseda PSP K. Ledvinka, místopředseda
PSP P. Tollner a 166 poslanců.
Za vládu České republiky: předseda
vlády V. Klaus, místopředseda vlády
J. Kalvoda, místopředseda vlády a ministr
zemědělství J. Lux, místopředseda
vlády a ministr financí I. Kočárník,
ministr životního prostředí F. Benda,
ministr pro hospodářskou soutěž S. Bělehrádek,
ministr průmyslu a obchodu V. Dlouhý, ministr hospodářství
K. Dyba, ministr obrany V. Holáň, ministr I. Němec,
ministr školství, mládeže a tělovýchovy
I. Pilip, ministr zdravotnictví L. Rubáš, ministr
vnitra J. Ruml, ministr pro správu národního
majetku a jeho privatizaci J. Skalický, ministr dopravy
J. Stráský, ministr kultury P. Tigrid, ministr práce
a sociálních věcí J. Vodička,
ministr zahraničních věcí J. Zieleniec.
(Jednání opět zahájeno v 9.14 hodin.)
Předseda PSP Milan Uhde: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, do této doby se registrační kartou
přihlásilo k přítomnosti 72 členů
Poslanecké sněmovny. To znamená, že
jsme schopni se usnášet, a proto zahajuji čtvrtý
jednací den přerušené 25. schůze
Poslanecké sněmovny. Všechny vás vítám.
Vítám členy vlády České
republiky a všechny ostatní milé hosty.
Než budeme pokračovat v projednávání
schváleného pořadu schůze, žádám
ty, kdo mají náhradní registrační
karty, aby se postupně hlásili a uvedli čísla
těchto karet. Přihlásil se zatím pan
poslanec Němčík, má náhradní
kartu č. 19.
Je mou milou povinností oznámit sněmovně,
že pan místopředseda vlády a poslanec
Jan Kalvoda uzavřel včera s některými
poslanci v čele se mnou velkou sázku na to, že
se dnes dostaví se svou řádnou registrační
kartou. Jsem povinen oznámit, že tuto sázku
vyhrál. Technická poznámka paní poslankyně
Fischerové.
Poslankyně Eva Fischerová: Vážený
pane předsedo, vážení přítomní,
když to dnešní ráno začíná
tak zvesela, mohli bychom vědět, oč ta sázka
byla?
Předseda PSP Milan Uhde: Byla to sázka velmi
směle vybraná v nejrůznějších
druzích alkoholických nápojů, ale
nepřesahuje dohromady 500,- Kč. (Pobavení
v sále.) Kromě toho bylo zdůrazněno
- pan místopředseda Kalvoda je znalec zákonů
- že některé sázky a hry jsou osvobozeny
od dávek.
Paní poslankyně a páni poslanci, včera
večer jsme ukončili projednávání
daňových zákonů. Do této chvíle
jsme projednali celkem 19 bodů schváleného
pořadu. Dnes zahájíme projednávání
vládního návrhu zákona o státním
rozpočtu na rok 1995, který je 20. bodem. Přistoupíme
hned k jednání. Před námi leží
Předložený vládní návrh
zákona, který jste obdrželi jako sněmovní
tisk 1190, a vládní návrh státního
rozpočtu ČR na rok 1995, odůvodní
sněmovně místopředseda vlády
a ministr financí pan Ivan Kočárník.
Žádám ho, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedo, vážené paní poslankyně,
vážení páni poslanci, dámy a
pánové,
z pověření vlády před vás
předstupuji s odůvodněním návrhu
státního rozpočtu ČR na rok 1995.
Tak jako v předchozím roce i letos předložila
vláda návrh státního rozpočtu
již v závěru měsíce září.
To vytvořilo dostatečný časový
prostor pro projednání tohoto dokumentu v orgánech
parlamentu. Návrh státního rozpočtu
byl předložen ve čtyřsvazkovém
materiálu, který obsahuje i návrh ukazatelů
jednotlivých rozpočtových kapitol. Chtěl
bych hned v úvodu poděkovat poslancům za
aktivní přístup k projednání
návrhu ve výborech i za cenné připomínky
a náměty.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci,
návrh státního rozpočtu, který
Poslanecká sněmovna posuzuje, je bezesporu základním
hospodářskopolitickým programovým
dokumentem vlády, v němž vláda hodnotí
současný ekonomický vývoj a současně
formuluje směry vývoje v roce 1995. Rád bych
v prvé řadě uvedl několik poznámek
k hodnocení hospodářského rozvoje
v letošním roce, přičemž bych rád
zdůraznil hned v úvodu, že vláda tento
vývoj hodnotí jako úspěšný.
Především proto, že poprvé od začátku
ekonomické transformace dochází k růstu
základního ukazatele hospodářského
výkonu, to je hrubého domácího produktu.
Vývoj činitelů, které tento růst
determinují, zejména vnější a
vnitřní faktory poptávky, nasvědčuje,
že tendence k hospodářskému růstu
bude mít nyní trvalejší charakter. Mimořádně
příznivé je i to, že rostoucí
poptávce se přizpůsobila i nabídka
jednak obnovením mírného růstu produktivity
práce, ale i mírným růstem celkové
zaměstnanosti v národním hospodářství.
Ekonomický růst se začal prosazovat v celé
šíři národohospodářských
odvětví. Zejména si ceníme toho, že
poprvé od roku 1989 došlo k obnovení růstu
průmyslové výroby a že se projevily
tendence k výraznému růstu ve stavebnictví.
Příznivý hospodářský
vývoj byl v letošním roce ovlivněn kombinovaným
působením vnitřních a vnějších
faktorů. Pokud jde o faktory vnitřní, už
nyní se projevují pozitivní efekty ekonomické
transformace. Z nich na prvním místě je třeba
jmenovat proces privatizace a s tím spojené výrazné
změny vlastnické struktury v ekonomice. Dokončením
šestého kola kupónové privatizace právě
v uplynulých dnech se uzavřela fakticky jedna z
klíčových kapitol celého transformačního
procesu. Historické učebnice o významu, organizaci
a průběhu kupónové privatizace ještě
nebyly napsány, a přesto nebo snad právě
proto bych rád zdůraznil, že se kupónová
privatizace stala obrovským úspěchem naší
transformace, splnila prakticky všechna očekávání,
jak co do rychlosti, tak co do transparentnosti jejího
průběhu, bezprostředně svázala
s privatizačním procesem miliony našich spoluobčanů
a nepochybně tím přispěla i k podpoře
globálního konsenzu s ekonomickou transformací
v České republice.
Nestátní sektor již dnes produkuje více
než 60% hrubého domácího produktu a
jeho podíl na tomto ukazateli neustále roste. Pokračuje
stabilizace soukromých firem a prakticky ve všech
sektorech hospodářství jsou právě
soukromé podniky nositelem hospodářské
dynamiky.
Na druhém místě bych zmínil stabilitu
ekonomického prostředí, což platí
nejen pro ceny, ale i pro devizový kurz. Vnitřní
a vnější postavení české
koruny se tak dále upevnilo. Byly tak vytvořeny
předpoklady pro významné rozšíření
její směnitelnosti již v dohledné době.
Pokud jde o faktory vnější, nepochybně
příznivou úlohu v růstu vnější
poptávky sehrálo nastupující oživení
světového hospodářství a zejména
ekonomik našich rozhodujících obchodních
partnerů v Evropě. Proti tomuto příznivému
trendu však protisměrně působil pokles
českého vývozu na Slovensko o téměř
25% za první tři čtvrtletí tohoto
roku. Česká republika si získala díky
svým výsledkům v mezinárodním
kontextu značný respekt, což se kromě
jiného projevuje i v jejím stále se zlepšujícím
ratingovém ocenění. Předčasně
jsme v letošním roce splatili veškeré
naše závazky k Mezinárodnímu měnovému
fondu a stali se tak první transformující
se zemí, která přešla vůči
Mezinárodnímu měnovému fondu z dlužnické
do věřitelské pozice. Nadějně
se vyvíjejí naše rozhovory o vstupu do OECD,
která je organizací sdružující
hospodářsky nejvyspělejší země
světa.
Dovolte mi nyní přistoupit ke stručné
charakteristice letošního hospodářského
vývoje a odhadu výsledků pro rok 1994.
Za prvé jde o vývoj hrubého domácího
produktu. Jak jsem se již zmínil, poprvé od
začátku ekonomické transformace bude v letošním
roce dosaženo pozitivního ekonomického růstu.
Hrubý domácí produkt vzrostl podle odhadu
- jsou to předběžné odhady - za tři
čtvrtletí letošního roku v porovnání
se stejným obdobím roku loňského o
2,2 až 2,8%. Pokud jde o jeho jednotlivé složky,
domácí poptávka vzrostla okolo 8%, rovněž
tak i poptávka vnější.
Na druhé straně byl přírůstek
domácího produktu snížen nárůstem
dovozu o zhruba 17%. Chtěl bych v této souvislosti
podotknout, že na dynamice vnější poptávky
se projevil zejména pokles českého exportu
na Slovensko, ke kterému došlo zejména v I.
čtvrtletí letošního roku.
Dynamika ukazatele vnější poptávky se
v průběhu roku stále zvyšuje a jen v
samotném III. čtvrtletí se odhaduje, že
představovala něco okolo 10%. To svědčí
o tom, že nadále probíhá reorientace
našich exportérů na nové trhy a v neposlední
řadě to svědčí i o zlepšující
se konkurenceschopnosti našich výrobců.
Z pohledu celého roku 1994 očekává
vláda růst hrubého domácího
produktu ve výši zhruba 2,5%, tedy v té výši,
jaká byla odhadnuta v loňském roce při
návrhu státního rozpočtu na rok 1994.
Za druhé se chci zmínit o ukazatelích cenového
vývoje. Dominantním rysem současné
fáze ekonomické transformace zůstává
nadále relativní cenová stabilita. Rád
bych v této souvislosti podotkl, že na téma
cenového vývoje, zejména v posledních
měsících, zaznělo mnoho úvah,
z nichž mnohé v sobě obsahovaly kritický
náboj.
Dovolte mi říci k tomu několik poznámek.
Před rokem jsem zde na tomto místě uvedl,
že odhadujeme letošní inflaci v intervalu od
8 do 10%. Dosavadní vývoj nasvědčuje
tomu, že míra inflace v roce 1994 bude okolo 10%.
Bude pravděpodobně o dvě desetiny procentního
bodu nad hranicí 10%. Je to odchylka nepatrná a
je tedy možné konstatovat, že i vládní
odhad inflace na rok 1994 je v zásadě naplněn.
Druhá poznámka se dotýká samotného
průběhu cenového vývoje, zejména
ve 2. pololetí letošního roku. Dobře
víte, že měsíční ukazatelé
cenového růstu až do srpna byly velmi mírné.
V září činil index růstu 1,8%,
v říjnu došlo ke zmírnění
na 1,3%. Za tímto cenovým vývojem stála
kombinace dvou faktorů: Jednak typického sezónního
růstu cen, jehož svědky jsme byli každoročně
od prvního roku, kdy byly ceny liberalizovány a
který jsme očekávali a jednak silnějšího
vlivu pohybu cen, zejména masa a masných výrobků,
v jehož pozadí je postupné vyrovnání
nabídky a poptávky po zemědělských
produktech. O tom, že ekonomické prostředí
je nadále stabilní, svědčí
to, že ceny v průmyslové sféře
rostou výrazně pomaleji. Ke konci října
byly ceny průmyslových výrobků jen
o 4,9% vyšší než v prosinci roku 1993.
Pokud jde o letošní vývoj mezd, lze konstatovat,
že průměrné mzdy vzrostly za deset měsíců
o 15% v průmyslu, což je zvýšení
reálné mzdy o 4,6% a ve stavebnictví o 14,2%,
nominálně, reálné zvýšení
o 3,7%. Pozitivní je zejména to, že se nezvyšuje
předstih dynamiky mezd před cenami a dále
to, že k růstu mezd dochází při
současném růstu produktivity práce.
V průmyslu se produktivita práce zvýšila
za I. až III. čtvrtletí letošního
roku oproti stejnému období roku minulého
srovnatelně o 5,5%, ve stavebnictví potom o 4,1%.
Tím se v letošním roce oslabil tlak mezd na
inflaci.
Třetí oblastí, o které bych se rád
zmínil, je oblast vnějších ekonomických
vztahů. Pokud jde o vývoz, jeho dynamika se po určitém
zpomalení na počátku roku v dalších
měsících opět zrychlila. Za tři
čtvrtletí dosahuje jeho přírůstek
proti stejnému období minulého roku již
5,1%, pokračuje přitom reorientace našich vývozců
na trhy vyspělých zemí. Příznivě
se vyvíjejí i směnné relace u vývozu
a dovozu. Svědčí to mimo jiné i o
pokračující strukturální adaptaci
české ekonomiky.
Růst našeho vývozu je přitom negativně
ovlivňován poklesem vývozu na Slovensko,
zatímco dovoz ze Slovenska se snížil méně
výrazně, zhruba o 10%. V plném rozsahu se
zde projevila opatření, která byla na Slovensku
přijata na ochranu platební bilance. Výrazným
fenoménem, který se objevil již ke konci uplynulého
roku a který pokračuje i v roce letošním,
je silný příliv kapitálu do české
ekonomiky.
Očekáváme, že v roce 1994 bude přírůstek
přímých investic do naší ekonomiky
ze zahraničí představovat 500 až 600
miliónů amerických dolarů, pokud jde
o investice portfoliové, dosáhne tato částka
600 až 700 mil. amerických dolarů, a pokud
jde o úvěry, získávané českými
podniky v zahraničí, měl by jejich přírůstek
dosáhnout zhruba 1,2 miliardy amerických dolarů.
Příliv kapitálu do české ekonomiky
svědčí o tom, že Česká
republika má vysokou důvěryhodnost ve světě,
že si zahraniční investoři cení
výsledků naší transformace i stability
ekonomiky. Příliv kapitálu do naší
ekonomiky se stává jedním z důležitých
faktorů její další restrukturalizace
a modernizace. Příznivý vývoj platební
bilance, zejména jejího kapitálového
účtu, přispívá k dalšímu
růstu devizových rezerv, které dosáhly
ke konci měsíce listopadu celkové částky
8,4 miliardy amerických dolarů, z toho rezervy centrální
banky 5,8 miliardy amerických dolarů a rezervy komerčních
bank 2,6 miliardy amerických dolarů.
Ze základních charakteristik ekonomického
vývoje považuji za důležité se
ještě zmínit o vývoji nezaměstnanosti.
V návaznosti na hospodářské oživení
došlo v průběhu roku k obnovení růstu
zaměstnanosti a současně poklesla mírně
míra nezaměstnanosti, takže se v současnosti
pohybuje okolo úrovně 3,2%. Vláda očekává,
že koncem roku 1994 bude celkový počet pracovníků
v ekonomice vyšší v porovnání s
rokem 1993 o 0,3 - 0,5% a nezaměstnanost nepřekročí
3,5%.
Hodnotí-li vláda pozitivně vývoj ekonomiky,
neznamená to, že si neuvědomuje problémy,
které tento vývoj provázejí. Chtěl
bych se zmínit zejména o jednom z těchto
problémů. Jde zejména o některé
aspekty finančního hospodaření v rámci
podnikového sektoru, kde přetrvávají
problémy s platební neschopností řady
organizací, zejména ze vzájemných
nezaplacených závazků za dodávky zboží
a služeb. Rád bych však k této otázce
podotkl dvě otázky. Především
jde o to, že podíl platební neschopnosti na
hrubém produktu se vzhledem k jeho růstu mírně
snižuje, dále jde o to, že podle našich
odhadů se výrazně snižuje vznik platební
neschopnosti z nových platebních závazků,
a čím dále tím větší
část platební neschopnosti je spojena s transakcemi
z dřívějšího období. To
nasvědčuje tomu, že úroveň platební
disciplíny v ekonomice se zlepšuje.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci,
vývoj veřejných financí v letošním
roce na straně jedné plně obnáší
příznivý obrat v hospodářství,
jehož jsme svědky, na straně druhé je
také jedním z jeho významných faktorů.
Dnes můžeme již s jistotou konstatovat, že
záměry, které jsme si pro letošní
rok ve finanční politice vytkli, se podaří
splnit. V souladu s naší střednědobou
strategií mírně poklesl podíl veřejných
rozpočtů na hrubém domácím
produktu. Dochází k dalšímu poklesu
daňové kvóty, a tím se dále
uvolňuje prostor pro větší zhodnocování
vytvořených finančních prostředků
přímo v podnikové sféře.
Je zcela zjevné, že letošní rozpočtové
zhospodaření se zatím vyvíjí
lépe, než jsme projektovali. Pokladní přebytek
státního rozpočtu činil ke konci listopadu
14,9 miliard korun, což je v přepočtu více
jak 1,3% odhadovaného hrubého domácího
produktu za celý letošní rok. I když ke
konci roku vždy dochází ke zrychlenému
čerpání rozpočtových výdajů,
předpokládáme, že vytčený
cíl pro letošní rok, tj. dosáhnout vyrovnaného
rozpočtového hospodaření, bude dosažen.
Podle našich odhadů rozpočtové hospodaření
skončí přebytkem.
Z údajů, které máme k dispozici o
místních rozpočtech, jsou to údaje
ke konci října, vyplývá, že čistý
přebytek v místních rozpočtech činil
6,7 miliardy korun. Lze tedy předpokládat, že
místní rozpočty skončí minimálně
jako vyrovnané.
Mohu konstatovat, že Česká republika má
zdravé veřejné finance a jako v jedné
z mála zemí v Evropě se u nás nezvyšuje
státní dluh.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci,
dovolte mi nyní přejít k charakteristice
očekávaného hospodářského
vývoje v roce příštím, tzn. v
roce 1995.
Vláda očekává, že příznivé
tendence, které se začaly letos v ekonomice prosazovat,
v příštím roce dále zesílí.
Dále postoupí transformační proces
po předání akcií z druhé vlny
kupónové privatizace. Bude vytvořena v ekonomice
vlastnická struktura, v níž dominantní
místo bude patřit soukromému sektoru. Očekáváme,
že soukromý sektor bude postupně vytvářet
až 80% hrubého domácího produktu. Očekáváme,
že dále poroste agregátní poptávka,
a to jak domácí, tak zahraniční. Dynamicky
poroste i nabídková stránka ekonomiky a zvýší
se její exportní výkon.
K tomu nepochybně přispěje i pokračující
oživení světové ekonomiky, postupné
snížení zahraničních obchodních
bariér v mezinárodním obchodě a s
tím spojený růst intenzity výměny
zboží a služeb. Očekáváme
další růst produktivity práce, lepší
využívání produkčních
kapacit a i racionálnější využívání
finančních zdrojů. Výrazně
pokročí restrukturalizace mikrosféry a tento
proces bude spojen s růstem investic do fixního
kapitálu.
Politika vlády se v příštím roce
soustředí na zkvalitnění a další
úpravy právního rámce tržní
ekonomiky. Připravujeme významné kroky k
rozšíření konvertibility české
koruny. Další liberalizace devizových vztahů
bude nejen výrazem úspěšného
průběhu transformace, ale stane se současně
pozitivním impulzem pro rozvoj ekonomiky tím, že
budou vytvořeny systémové podmínky
v měnové oblasti pro plné začlenění
naší ekonomiky do evropských i světových
hospodářských a měnových struktur.
Intenzivně budeme pracovat na zapojení České
republiky do evropských struktur. Závěr letošního
roku je ve znamení dokončení procesu ratifikace
naší asociační dohody s Evropskou unií,
což znamená vytvoření většího
prostoru pro rozšíření hospodářské
spolupráce.
Intenzivně bude pokračovat proces harmonizace naší
legislativy s legislativou členských zemí
Evropské unie. Zvláštní pozornost bude
věnována kapitálovému trhu. Intenzivně
připravujeme návrhy novel příslušných
zákonů, které by měly vnést
prostřednictvím legislativy do kapitálového
trhu větší transparentnost, posílit
státní dohled, a ve svém důsledku
tak zvýšit jeho atraktivnost pro domácí
a zahraniční investory.
Dále pokročíme i v některých
dalších oblastech, jako jsou politika bydlení,
podpora malého a středního podnikání
a podpora exportu. Příznivý vývoj
ekonomiky v letošním roce signalizuje pokračování
příznivých tendencí i v roce příštím
a do určité míry i urychlení ekonomického
růstu. Pokračující modernizace ekonomiky
bude spojena s rozsáhlými investicemi, zejména
do modernizace výrobních technologií. Celkový
hospodářský výkon bude také
příznivě ovlivněn růstem poptávky
domácností, vyplývajícím z
pokračujícího růstu reálných
mezd i celkových příjmů obyvatelstva.
Očekáváme, že hrubý domácí
produkt v r. 1995 vzroste o 2,8 - 3,8%.
Klíčovým cílem vládní
hospodářské politiky zůstává
udržení stability makroekonomického prostředí
a zejména nízké míry inflace. Chci
zdůraznit, že nízká inflace je jedním
z našich nejcennějších společných
statků. Předpokládáme, že v tomto
směru bude i v příštím roce působit
příznivě umírněný mzdový
vývoj a další růst produktivity práce.
Očekáváme, že růst reálné
mzdy se bude pohybovat v intervalu +3,5 až +5,5%.
Na druhé straně zřejmě i v roce 1995
bude pokračovat příliv kapitálu ze
zahraničí. Z hlediska ekonomických perspektiv
České republiky jde mimo jakoukoli pochybnost o
jev blahodárný. Společně s Českou
národní bankou však budeme hledat cesty pro
zmírnění jeho měnových důsledků.
I přes předpokládaná deregulační
opatření v cenách očekáváme,
že roční míra inflace v příštím
roce bude pod hranicí 10%.
Vláda odhaduje, že míra nezaměstnanosti
v příštím roce nepřekročí
v průměru 3,9 - 4,3% a oproti letošku se tedy
zvýší jen velmi nevýrazně. Chtěl
bych podotknout, že toto je spíše pesimističtější
odhad, neboť je třeba vzít v úvahu jak
pokračující strukturální přeměny
v české ekonomice, včetně uplatňování
nových rozvojových strategií ve zprivatizovaných
podnicích na straně jedné, tak i sílící
ekonomický růst, který s sebou nese zvyšování
zaměstnanosti na straně druhé.
Odhadujeme, že bude pokračovat i příznivý
vývoj vnějších vztahů a že
bude dosaženo přebytku jak běžného,
tak i kapitálového účtu platební
bilance. Pokračující modernizace naší
ekonomiky a růst investic do zdokonalování
výrobních technologií budou znamenat zvýšení
nároků na dovozy, a při pokračujícím
růst u exportu povedou ke schodku obchodní bilance.
Tento schodek bude však tak, jako v roce 1994, více
než kompenzován přebytkem bilance služeb.
Příliv kapitálu do ekonomiky bude dále
narůstat, v jeho struktuře zesílí
podíl kapitálu dlouhodobého na úkor
kapitálu krátkodobého.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, návrh státního rozpočtu
na r. 1995, který je Poslanecké sněmovně
předložen, vychází ze zhodnocení
příznivého ekonomického vývoje
v letošním roce a opírá se o strategii
střednědobé fiskální politiky,
kterou jsem vám před rokem z tohoto místa
představil.
Základní páteří rozpočtové
politiky na r. 1995 jsou tyto principy:
Za prvé - další pokles podílu veřejných
rozpočtů na hrubém domácím
produktu. Proti roku 1994, kdy činil srovnatelný
podíl veřejných rozpočtů na
hrubém domácím produktu vytvořeném
v České republice, včetně úhrad
stanovených zákonem pro Fond národního
majetku, 46%, představuje navržený objem veřejných
rozpočtů na r. 1995 podíl 44,2%, tedy snížení
o 1,8%. Chci zdůraznit, že toto číslo
vyjadřuje především pokles míry
přerozdělování finančních
prostředků státem, a tedy ponechání
jejich větší části svobodnému
rozhodnutí neveřejných subjektů, ať
už podnikatelů či spotřebitelů,
kteří jsou objektivně efektivnější
v alokaci a užití zdrojů než sektor veřejný.
Vláda považuje princip snižování
přímého vlivu státu v ekonomice a
uvolňování rukou soukromého sektoru
za jeden z klíčových faktorů dosavadních
úspěchů hospodářské
transformace.
Druhým principem je další snižování
daňového břemene, především
pak míry zdanění podnikatelských a
osobních příjmů. Spolu s projednáváním
návrhu rozpočtu sněmovna posuzovala i novely
daňových zákonů, nechci se proto v
tuto chvíli zabývat již diskutovanými
problémy. Chci jen podtrhnout, že navrhované
snížení podílu daňových
příjmů na hrubém domácím
produktu o zhruba jeden procentní bod představuje
konkrétně ponechání zhruba 11 mld.
korun navíc v rozhodovací pravomoci podniků
a domácností.
Třetím principem rozpočtu je směrování
kapitálových výdajů zejména
na programy a výdaje podporující rozvoj infrastruktury
a stimulující hospodářský růst
vyššími multiplikačními efekty.
Čtvrtým principem, o kterém bych se rád
zmínil, je stabilita struktury veřejných
rozpočtů, která znamená zhruba stejnou
váhu státního a místních rozpočtů
a stejnou věcnou strukturu příjmů
a výdajů, jako je tomu v roce 1994. Cílem
je zachování dlouhodobější stability
financování místních rozpočtů
a zachování vazby mezi vývojem státního
a místních rozpočtů alespoň
na úrovni r. 1994. Podíl výdajů místních
rozpočtů na celkových výdajích
veřejných rozpočtů by měl činit
v roce 1995 20,7%. Srovnatelně k tomu činil podíl
výdajů místních rozpočtů
ve schváleném rozpočtu r. 1994 18%.
Konečně pátým principem, který
vláda považuje za mimořádně významný,
je pokračování v politice stabilních
a zdravých veřejných financí opírajících
se o vyrovnanost příjmů a výdajů.
Vláda považuje i nadále princip rozpočtové
vyrovnanosti za klíčový. Nejedná se
v žádném případě o vyrovnanost
formálně pokladní nebo o tzv. vyrovnanost
pro vyrovnanost, ale o cestu rozpočtové odpovědnosti,
nezadlužování dalších generací,
nesvazování jejich rukou dluhovým a úrokovým
břemenem a neodsávání úvěrových
zdrojů využitelných pro jiné sektory
národního hospodářství. Vyrovnanost
rozpočtu je přitom významná jak pro
fiskální, tak i měnový vývoj.
Ačkoliv sestavení vyrovnaného rozpočtu
v podmínkách transformace ekonomiky a politiky snižování
podílu veřejných rozpočtů na
hrubém domácím produktu je velmi náročné,
vláda nepodlehla líbivé vábničce
deficitního financování, prezentované
mnohdy jednostranně a tendenčně jako automatický
prorůstový nástroj.
Na závěr tohoto bloku výkladu musím
připomenout, že rovnovážné a zdravé
veřejné finance znamenají rovněž
velkou devizu důvěryhodnosti naší země
pro zahraniční investory a mezinárodní
organizace, jichž jsme nebo chceme být členy.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci,
dovolte mi, abych vás nyní seznámil s některými
souhrnnými údaji o státním rozpočtu
tak, jak jsou obsaženy ve vládním návrhu.
Soustava veřejných rozpočtů je předkládána
sněmovně s vyrovnanými příjmy
a výdaji v celkovém objemu 489,3 mld. korun. Příjmy
státního rozpočtu jsou rozpočtovány
v objemu 411,5 mld. korun a vlastní příjmy
místních rozpočtů, tj. bez dotací
od státního rozpočtu, ve výši
77,8 mld. korun. Výdaje státního rozpočtu
ve výši 411,5 mld. korun obsahují úhrn
dotací místním rozpočtům ve
výši 23,3 mld. korun. Celkové výdaje
místních rozpočtů jsou předpokládány
ve výši 101,1 mld. korun. Podíl státního
a místních rozpočtů na hrubém
domácím produktu v r. 1995 představuje 43,3%,
což je o 0,9 procentního bodu méně,
než se očekává v roce 1994.
Návrh zákona o státním rozpočtu
navíc počítá s úhradou části
úroků ze státního dluhu v částce
10,7 mld. korun z prostředků Fondu národního
majetku. Aspekty použití prostředků
Fondu národního majetku k úhradě některých
výdajů jsem podrobně rozebíral před
rokem. Trvám na tom, že jejich použití
k úhradě některých výdajů
je krokem korektním, který neznamená skrytý
deficit rozpočtu, jak bylo někdy konstatováno.
Vláda si na druhé straně uvědomuje
dočasnost zdrojů ve Fondu. Dokladem toho je skutečnost,
že pro rok 1995 je navrhováno použít částku
o 7,6 mld. korun, resp. o 41,5 procenta nižší,
než bylo schváleno pro rok 1994.
V této souvislosti je na místě doplnit, že
z iniciativy parlamentu byly uvolněny prostředky
z tzv. malé privatizace v rozsahu přes 9 mld. korun
s účelovým určením pro oblast
životního prostředí a školství,
z nichž část bude použita již v roce
1995.
Abych dokončil výčet vztahů mezi jednotlivými
veřejnými rozpočty a fondy, musím
doplnit, že vedle dotací místním rozpočtům
počítá návrh rozpočtu s transferem
prostředků zdravotním pojišťovnám
za osoby, které si neplatí pojistné, ve výši
13,5 mld. korun a s dotací státního fondu
tržní regulace v zemědělství
v základní výši 0,5 mld. korun.
Než přejdu k bližší charakteristice
navrženého rozpočtu výdajů, rád
bych věnoval několik poznámek příjmové
straně. Reformou uskutečněnou v začátku
roku 1993 byly položeny základy daňového
systému srovnatelného s vyspělými
státy. Reforma představovala i první krok
k rozdělení daňového zatížení
mezi jednotlivé skupiny subjektů a na zdaňované
příjmy a transakce. Vláda jasně deklarovala
svůj zájem postupně systém zdokonalovat
jak z hlediska techniky zdaňování, zkvalitňování
správy daně, tak i postupného snižování
míry daňového zatížení
jako takového.
Jsem přesvědčen, že vláda v tomto
smyslu svá předsevzetí plní. Několik
uskutečněných novel daňových
zákonů vedlo vesměs k vyšší
jednoznačnosti výkladu předpisů a
odstranilo některé problémy, které
vystoupily na povrch až s prvními praktickými
zkušenostmi. Všechny doposud přijaté novely
posílily daňovou spravedlnost a jako celek vedly
a vedou postupně ke snížení daňové
zátěže souhrnně měřitelné
daňovou kvótou, tedy podílem daňových
příjmů na hrubém domácím
produktu.
Chci však znovu potvrdit, že vláda preferuje
cestu opřenou o rozumně časované a
z hlediska rozpočtu vyvážené úpravy.
Se změnami, které povedou k dalšímu
poklesu míry zdanění, počítáme
i v následujících letech.
V této souvislosti chci připomenout, že vedle
již zmíněného vlivu přijatých
novel daňových zákonů na příjmy
rozpočtu ovlivní příjmy rozpočtu
roku 1995 v porovnání s rokem 1994 i dříve
přijaté úpravy, zejména v oblasti
daně z příjmu, která - jak známo
- je zálohovou daní.