Poslanec Michal Kraus: Vážený pane předsedo,
vážená vládo, dámy a pánové,
především mi dovolte podotknout, že mě
uráží neúčast předsedy
vlády na projednávání tak zásadního
návrhu zákona, jako je zákon o státním
rozpočtu, protože se zcela ztotožňuji
s panem zpravodajem, že tento zákon je největší
událostí v parlamentu a vrcholí jí
parlamentní rok.
Nedovedu si představit, že by kancléř
Kohl, premiér Major či prezident Clinton pohrdli
parlamentem při projednávání návrhu
rozpočtu své země a pokud ano, asi by už
dnes nebyli ani kancléřem, ani premiérem,
ani prezidentem. Český premiér dal v loňském
roce přednost před účastí na
projednávání státního rozpočtu
ve sněmovně zasedání správní
rady jistého německého koncernu. Přesto
premiérem zůstal a projednávání
státního rozpočtu se nezúčastňuje
ani letos. Zřejmě i to je výraz specifického
koloritu české politiky. Ale chtěl bych se
obrátit na své kolegy z ODS - udělejte si
prosím ve své straně pořádek,
ať nám všem pan premiér svým vztahem
k parlamentu nedělá ostudu.
Jistě ne náhodou předcházela letošnímu
projednávání státního rozpočtu
na rok 1995 ze strany vlády dlouhodobá a razantní
dělostřelecká příprava. Výstřelem
hodným ráže ctihodné Tlusté Berty
ji zahájil sám Václav Klaus prohlášením
o návrhu ústavního zákona o navždy
vyrovnaném státním rozpočtu. Čas
ukázal, že premiérův náboj měl
poněkud zvlhlý prach a příliš
malou kouli, takže cíle nejen nedosáhl, ale
ani k němu nedoletěl. Úporná přípravná
palba pokračovala toto úterý výstřelem
svým obsahem ne nepodobným výstřelu
z Aurory v podobě domácího slohového
cvičení pana premiéra na téma jak
jsme dobří, a pokračovala dnes ohňostrojem
úspěchů při budování
kapitalismu v Čechách z úst pana ministra
financí Kočárníka.
Všechna tato vystoupení měla za cíl
přesvědčit veřejnost, ale i opozici
o tom, že vládní návrh zákona
o státním rozpočtu na příští
rok je tak kvalitní, že je snad i zbytečné
o něm vůbec jednat. Ve své mikulášské
show pan premiér po vzoru svých nedávných
předchůdců obvinil opozici, že zatěžuje
vládu mimo jiné neúnosným extendováním
interpelací. Zřejmě si tím chtěl
zajistit naše vstřícné jednání,
mimo jiné i o státním rozpočtu na
příští rok. Jenže stejně
tak, jako je počet interpelací za prvé nepřímo
úměrný možnostem opozice kontrolovat
rozhodovací procesy v této zemi, a za druhé
přímo úměrný chybným,
podivným a podezřelým skutkům vlády,
je počet připomínek ke státnímu
rozpočtu přímo úměrný
počtu jeho slabin, kritických míst a nedostatků,
které přes své růžové
brýle odmítá vláda, ale zřejmě
i vládní koalice, definovat, napravovat a řešit.
Stanovisko České strany sociálně demokratické
k návrhu zákona o státním rozpočtu
vychází z toho, že jako nejmocnější
individuální ekonomický činitel vykonává
sice nepřímý, ale rozsáhlý
a aktivní vliv na své ekonomické okolí.
Domnívám se, že je potřeba zdůraznit,
že po formální stránce je rozpočet
zpracován velmi kvalitně a také prostor pro
jeho projednávání byl dostatečný.
Ze struktury navrhovaného rozpočtu však vyplývá,
že opět převažuje úsilí
předložit pokladně, a tedy pouze formálně
vyrovnaný rozpočet, přestože pan ministr
Kočárník ve svém úvodním
slově tvrdí opak, bez ohledu na jeho reálnost,
majetkovou rovnováhu, funkční souvislosti
a zejména bez zřetele na jakoukoliv koncepci vládní
hospodářské politiky.
Jádro každého rozpočtu je zejména
v jeho příjmové stránce a dovolte
mi proto, abych se ve svém vystoupení věnoval
především této stránce návrhu.
Předložený návrh jen znovu potvrzuje,
že jeho ekonomické působení se orientuje
převáženě na záchranu vzniklých
situací. Téměř vždy jsou prostředky
určené pro rozvoj nebo naopak útlum určitých
činností nebo oblastí nasazovány pozdě
a v rozsahu, který by věci samé posloužil
mnohem lépe, kdyby byl realizován včas či
v předstihu. Typickým příkladem jsou
pro příští rok např. příspěvky
na bytovou výstavbu.
Příjmová stránka rozpočtu je
trvale podhodnocována tolerováním existence
stínové ekonomiky. Navzdory svému programovému
prohlášení o nesmiřitelnosti vlády
s daňovými úniky je vláda neuvěřitelně
laxní ke stoupajícímu trendu podílu
šedé ekonomiky na hrubém domácím
produktu, a podle včerejšího vystoupení
ministra hospodářství pana Dyby je s dosavadním
podílem kolem 15% snad i spokojena.
Skoro se až zdá, že váhavost, liknavost
a nedůslednost ve vytváření legislativních
překážek, jež by minimalizovaly daňové
úniky, panu ministrovi a možná i celé
vládě vlastně vyhovuje. Zatímco desítky
a možná stovky subjektů unikají plně
daním z příjmů a z valné části
i daním nepřímým, zejména DPH,
jsou rozpočtované daňové příjmy
státního rozpočtu docilovány na úkor
poctivých poplatníků.
Toužebně vyrovnaného rozpočtu se navíc
dociluje posílením příjmové
strany o prostředky z Fondu národního majetku,
o prostředky z potenciálních sociálních
fondů a díky odsávání majetkové
podstaty podniků. Metodika stanovení daňové
povinnosti podnikatelským subjektům vychází
ze striktně fiskálního pohledu, který
naprosto nerespektuje potřeby rozvoje produktivní
kapitálové základny naší republiky.
Odpisování investičního majetku se
stává spíše hrou čísel
než tvorbou zdrojů pro budoucí investice. Především
podniková sféra s podniky o 25 a více pracovnících
přestala vytvářet kapitál a vytváří
vlastní zdroje investic již jen z odpisů. Pokles
produktivity od r. 1991 vede i k soustavnému snižování
míry zisku a rentability. V důsledku toho dochází
k zúžené reprodukci fixního kapitálu
a snížení majetkové podstaty. Tento
negativní trend byl navíc umocněn dalšími
dvěmi vlivy, díky nimž došlo k odčerpání
čistého zisku z podniků, a to
1. předimenzovanou úrokovou marží komerčních
bank mezi kreditními a debetními úroky zhruba
mezi 6 - 7%, které na úkor podniků vytvářejí
nejen zdroje ke svému prvotnímu vybavení
kapitálem, ale především rezervy na
důsledky ztrátovosti podnikové sféry,
kterou tím dále prohlubují. Jen v roce 1993
došlo k navýšení těchto rezerv
u bank o 57 mld.
2. odvodem daně z příjmů podniků
zkreslených nevalorizovanou výší odpisů,
kdy státní rozpočet doslova zkonfiskoval
podnikové sféře jen v roce 1993 zhruba 40
mld. Kč, takže reálná sazba této
daně u podniků dosahujících zisk se
zvýšila ze 42% na 115% valorizovaného zisku.
Důsledky této upíří politiky
státu nesou na jednotlivých průmyslových
odvětvích jednoznačnou stopu. Stav jednotlivých
průmyslových odvětví, zejména
spotřebního a lehkého průmyslu, která
byla dříve konkurenceschopná na východních
a západních trzích, hovoří
sám za sebe. Ve sféře drobného podnikání
potom došlo v letech 1990 - 1994 k redukci z 1,5 mil. individuálních
podnikatelů na méně než jednu polovinu.
Po opatrném našlápnutí v letech 1993-4
pokračuje odebírání prostředků
ze zdrojů kapitálového charakteru, speciálně
z potenciálních sociálních fondů
a z Fondu národního majetku. U sociálních
fondů se předpokládají příjmy
ve výši zhruba 143 mld. Kč, výdaje opticky
ve stejné výši.
Podstatná složka státního vyrovnávacího
příspěvku, daná jeho snížením
z 11 mld. korun v letošním roce na zhruba 5 mld. v
roce 1995, se však přesunula do vyplácených
důchodů. Tímto úkrokem se přes
6 mld. korun rozpočtových výdajů potichu
přemístilo pod střechu příjmů
sociálního pojištění. Započteme-li
na vrub státního rozpočtu veškeré
sociální výdaje, které mu přísluší,
dostaneme celkové krácení prostředků
určených pro tvorbu potenciálních
sociálních fondů o 22 mld. Kč, nemluvě
o možné další kumulaci finančních
prostředků v případě, že
by sociální fondy existovaly a fungovaly. To v podstatě
znamená o 5% vyšší zatížení
příjmů obyvatelstva platbami sociálního
pojištění.
V úterním chvalozpěvu pana premiéra
jsme navíc byli ujištěni, že vláda
vzdor svému programovému prohlášení
hodlá pokračovat v těchto praktikách
i do budoucna. Z Fondu národního majetku má
do státního rozpočtu přijít
v roce 1995 zhruba 10,7 mld. Kč.
Z úst vládních činitelů se
zase znova ozývá věcně nesprávná
teze, která navíc nemá oporu v zákoně,
totiž, že se jedná o veřejné finance.
Zákon o Fondu národního majetku uvádí,
že prostředky Fondu nenáleží státu,
nýbrž jsou určeny k rozběhu privatizovaných
podniků. Jsou kapitálem, který má
v budoucnu nést plody a nikoliv prostředkem k okamžité
spotřebě formou zalepování děr
v příjmové části státního
rozpočtu.
Návrh státního rozpočtu je však
nejvíce zatížen zejména nedostatky strukturálního
rázu, zejména v oblasti mikroekonomické sféry,
které akcelerují strukturální nerovnováhu
v tvorbě zdrojů pro blízkou budoucnost. Výdajová
stránka návrhu zákona je potom pouhým
odrazem součtu příjmů, nikoliv odrazem
optimálních potřeb jednotlivých rozpočtových
kapitol. Předložený návrh státního
rozpočtu na rok 1995 jednoznačně přeceňuje
některé makroekonomické ukazatele a nástroje
pro ovlivňování budoucího vývoje
národního hospodářství. Tento
způsob sestavování státního
rozpočtu je z dlouhodobého hlediska velmi krátkozraký.
Odmítáme vytváření vyrovnaných
státních rozpočtů za každou cenu,
a to, pane ministře, právě na úkor
budoucnosti, na úkor budoucích generací,
neboť vyrovnanost státního rozpočtu
jde jednoznačně na úkor dalšího
a dalšího zvyšování vnitřního
zadlužování státu, obcí a podnikové
sféry. Proto návrh zákona o státním
rozpočtu na rok 1995 nepodpoříme.
Předseda PSP Milan Uhde: Slovo má pan poslanec
Svatomír Recman se stanoviskem svého klubu, připraví
se pan poslanec Josef Hájek. Prosil bych ho však,
aby přednesl jen svůj projev zaměřený
k všeobecné rozpravě. Pozměňovací
návrhy bude mít příležitost proslovit
později. Prosím, pan Svatomír Recman.
Poslanec Svatomír Recman: Pane předsedo,
vážená sněmovno, vážená
vládo, jak již tady bylo řečeno, zákon
o státním rozpočtu je v každém
roce nejdůležitějším schvalovaným
ekonomickým zákonem. Je odrazem, zrcadlem vládní
hospodářské politiky. Proto diskuse o státním
rozpočtu musí být diskusí o stavu
ekonomiky, o příčinách tohoto stavu
a na základě provedené analýzy by
měla být stanovena taková opatření,
aby byly v příštím roce optimálně
kryty běžné potřeby společnosti,
ale zároveň byly vytvářeny předpoklady
pro další vzestup nejen ekonomiky, ale především
životní úrovně a sociálních
jistot.
Předložený návrh státního
rozpočtu na rok 1995, hodnocení ekonomického
vývoje v roce 1994 a výhled na rok příští,
hodnotí vláda jako celkově úspěšný.
Tak vystoupil v úvodu místopředseda vlády
a ministr financí pan Kočárník, tak
vystoupil před sněmovnou v úvodu 25. schůze
i předseda české vlády. Zdá
se, že to nemá chybičku. Bohužel, řada
ekonomů i poslanců má na ekonomickou situaci
v České republice i na návrh státního
rozpočtu na příští rok pohled
poněkud reálnější, kritičtější.
Podle mého osobního názoru je tento pohled
dán znalostí fungování makrosféry,
ale rovněž znalostí problémů
mikrosféry, které jsou v řadě případů
zcela odlišné od oficiálních statistik
a zobecňujících pohledů.
Výchozím bodem mého vystoupení k návrhu
státního rozpočtu na rok 1995 je základní
filozofie předložená i v návrhu Ministerstva
financí České republiky, tzn., že rozpočet
je vyrovnaný. Příjmy a výdaje jsou
tedy stejné. Příjmy a výdaje mají
růst proti očekávané skutečnosti
v roce 1994 o 7,8%, u veřejných rozpočtů
je to 7,9%. Při předpokládané inflaci
v roce 1995 a podle výhledu vlády je to 7 až
9%, tzn., že reálná hodnota příjmů
a výdajů zůstane na úrovni roku 1994,
případně bude nižší. Vládou
navrhovaný seriál růstu cen energií,
služeb, nájemného a jízdného
již od ledna příštího roku signalizuje,
že inflace bude vyšší a opět překročí
dvoumístnou cifru. V návrhu státního
rozpočtu existuje - podle mého názoru - i
rozpor mezi růstem ekonomiky a příjmy státního
rozpočtu. Pozornost poslanců byla zaměřena
zejména na výdajovou stránku rozpočtu,
na jednotlivé výdajové položky. Snaží
se někomu přidat, rozpustit nějakou rezervu
apod. Nic jiného se ani dělat nedá, když
se nezvyšují příjmy, není co
rozdělovat. To má svou železnou logiku.
Zde vidím jeden velký rozpor předloženého
návrhu státního rozpočtu. Buď
vláda nevěří růstu ekonomiky
a nebo jsou příjmy značně podceněny.
Vláda předpokládá růst hrubého
domácího produktu v roce 1995 o 10, 3% v běžných
cenách, avšak příjmy rozpočtu
mají růst pouze o 7,8%. Růst daní
zahrnutý do státního rozpočtu, i při
přihlédnutí vlivu změn schválených
daňových zákonů, zaostává
za prognózovaným růstem hrubého domácího
produktu v běžných cenách v rozsahu,
který lze odhadnout na 6 až 7 miliard Kč. Jde
zejména o daň z přidané hodnoty a
spotřební daň.
Rovněž struktura příjmů, jak
vyplývá z předložených tabulek,
nenaznačuje oživení nebo vzestup ekonomiky.
Daně z příjmů právnických
osob mají růst pouze o 3,2%. Nejvyšší
nárůst příjmů státního
rozpočtu o 12% má být pro příští
rok ze sociálního pojištění.
Řada ekonomů soudí, že nezmění-li
se koncepce hospodářské politiky vlády,
nebude mít potřebné příjmy
nikdy.
Dosavadní koncepce hospodářské politiky
včetně tvorby státního rozpočtu
vytváří a bude vytvářet tzv.
kornoutkový defekt. Jeho podstatou je, že při
růstu cen stejné příjmy zužují
možnost růstu výdajů a pokrývají
stále menší pole sociálních potřeb
a veřejných investic. Kornoutkový defekt
má jediné východisko: pro většinu
bude stále hůř. Tak se rovnice uzavírá.
Stagnace ekonomického růstu znamená stagnaci
příjmů do státního rozpočtu
a ta pak vede ke stagnaci výdajů, což při
inflaci a růstu drahoty znamená, že na vše
je relativně méně a méně. Co
tedy dělat?
Je zřejmé, že pokles celkové úrovně
českého hospodářství je způsoben
šokovou terapií, spojenou s restriktivní finanční
a úvěrovou politikou, která se provádí
již pět let. Odlepit se ode dna propadu lze jen šokovým
tempem investování financovaného jak z vlastních
prostředků podniků, tak z bankovně
úvěrové sféry, tak i ze státního
rozpočtu. Počáteční ztrátovost
při znalosti struktury koncepce investování
bude při předpokládaném tempu 6 až
8% ročně koncem rozpočtové pětiletky
vyrovnána.
Vážená sněmovno, chtěl bych se
ještě zmínit o dvou problémech. Prvním
z nich je výrazné omezení prostředků
na bytovou výstavbu. Jsou nižší o 20%
a s rezervou nepokrývají ani inflaci. Na dosavadní
akce komplexní bytové výstavby se dává
v příštím roce o 60% méně,
příspěvek na zahájenou bytovou výstavbu
se snižuje o 43%, na obecní byty o 25%, půjčky
obcím na modernizaci bytového fondu se snižují
o 40%. Zvyšují se prostředky státu na
stavební spoření i objem příspěvků
na nájemné, ale to uvedený problém
řeší pouze okrajově. Životního
významu nabývá a stále více
bude mít výstavba bytů, zejména pro
mladou generaci. Ti hlavně potřebují získat
střechu nad hlavou. Chtěl bych připomenout,
že tak vláda činí v době, kdy
z demografického hlediska dorůstají silné
populační ročníky z let 1970 až
1975, a které pochopitelnou potřebu bytů
budou nárokovat.
Druhým je návrh veřejných rozpočtů,
tzn. státu, obcí a okresních úřadů
na rok 1995. Při očekávaném růstu
cen o 7 až 9% mají růst souhrnné rozpočtové
výdaje tempem 7,9%. Objem rozpočtů okresních
úřadů a obcí má podle návrhu
vlády vzrůst o pouhých 3,9%, tzn., že
jejich reálný objem při očekávané
inflaci klesne proti letošnímu roku o 3 až 5%.
V letošním roce se budou okresy a obce podílet
na souhrnu rozpočtových výdajů 21,5%,
v příštím roce má tento podíl
klesnout na 20,7%. Má se toho dosáhnout především
tím, že podíl dotací ze státního
rozpočtu na krytí výdajů obcí
a okresů se má snížit z 26,4% na 23%.
Vláda rovněž navrhuje snížit dotace
ze státního rozpočtu z 27,5 na 23,3 miliardy
Kč, tj. o 9,3%. Růst cen menší objem
ještě znehodnotí. V této souvislosti
bych chtěl položit panu ministru Kočárníkovi
několik dotazů.
První dotaz se týká, jestli má ministerstvo
financí nebo vláda představu o cílové
výši podílu rozpočtových výdajů
obcí a okresů na rozpočtových výdajích
státního rozpočtu, (např. pro rok
1995 byl tento podíl stanoven 20,7%). Dotaz, jestli tento
podíl bude ještě klesat, když ano, na
jakou úroveň, popřípadě, v
jakém časovém horizontu?
Druhý dotaz se týká sociálního
pojištění. Příští
rok má státní pokladna získat z tohoto
pojištění o téměř 7 miliard
korun více než kolik se plánuje vyplatit na
důchody, nemocenské pojištění
a výdaje na nezaměstnanost. Dle mého soudu
je to dotace státního rozpočtu z důchodů,
což je v rozporu s posláním zákona o
sociálním pojištění.
Dotaz - má ministerstvo financí nebo vláda
představu, jestli bude sociální pojištění
nadále součástí státního
rozpočtu nebo uvažuje cílově o oddělení
sociálního pojištění od rozpočtu?
Hovořilo se tady dnes o tom. Chtěl bych to upřesnit,
jestliže taková představa je, v jakém
časovém horizontu a za jakých podmínek
oddělení sociálního pojištění
od rozpočtu bude provedeno?
Můj poslední dotaz se týká procesu
tvorby rozpočtových pravidel a návrhu ústavního
zákona o vyrovnaném státním rozpočtu
tak, jak byl prezentován v tisku v souvislosti s usnesením
výkonné rady ODS. Můj dotaz směřuje
k tomu, jestli se na návrhu těchto zákonů
pracuje nebo jestli na návrhu těchto zákonů
pracuje ministerstvo financí popř. jiný ústřední
orgán a jestli bude předložen Poslanecké
sněmovně? Rád bych poznal, pokud to bude
možné, i osobní názor pana ministra
na konstituování vyrovnaného státního
rozpočtu prostřednictvím avizovaného
ústavního zákona.
Vážená sněmovno, rád bych vás
na závěr seznámil se Stanoviskem Klubu KSČM
k návrhu státního rozpočtu České
republiky na rok 1995. Klub KSČM považuje tento zákon
o státním rozpočtu za rozhodující
ekonomický zákon. Poslanecká sněmovna
schválením zákona o státním
rozpočtu rozhodne o zásadních sociálně
ekonomických podmínkách života celé
společnosti nejen v následujícím roce,
ale vytvoří ekonomickou základnu pro další
rozvoj českého státu.
Oproti minulým letům je třeba ocenit snahu
vlády předložit návrh státního
rozpočtu včas a připravit ho k projednání
v parlamentu podle harmonogramu schváleného Poslaneckou
sněmovnou. Bylo tak podstatně více času
na jeho věcné prostudování než
v předcházejících letech. Rovněž
je možno se ztotožnit s některými cíli,
které jsou uvedeny v návrhu státního
rozpočtu na rok 1995. Na druhé straně má
poslanecký Klub KSČM řadu zásadních
výhrad k věcné náplni státního
rozpočtu, která podle našeho názoru
i nadále působí restriktivním směrem
a ve své podstatě deformuje řadu cílů
do podoby deklarací. Ve svých důsledcích
se tak stávají brzdou dalšího rozvoje
společnosti.
Vládou slibovaná cesta k prosperitě, sociálním
jistotám, vzrůstajícímu blahobytu
a růstu životní úrovně většiny
obyvatel České republiky je tak pro rok 1995 nadále
pouhým přáním. Návrh státního
rozpočtu znovu počítá s přibližně
7 miliardovou dotací státního rozpočtu
ze sociálního pojištění, rovněž
výdaje na dluhovou službu ve výši 10,7
miliardy korun, patřící do státního
rozpočtu, jsou kryty mimo rozpočet z Fondu národního
majetku.
Pokud vláda věří v ekonomický
růst v příštím roce o 10,3%,
pak jsou hluboce podceněny příjmy, v příštím
roce vzrostou jen o 7,8%. Snížení daňového
zatížení o jeden bod u právnických
a fyzických osob bude mít jen malý dopad
jako pomoc malému a střednímu podnikání.
Státem nejsou vytvářeny dostatečné
podmínky pro normální fungování
zemědělství, zastavení poklesu a oživení
bytové výstavby, stabilizaci, popř. zastavení
zhoršování sociálních podmínek
a životní úrovně významných
skupin obyvatelstva - mladých rodin s dětmi, důchodců,
drobných podnikatelů, studentů, zemědělců.
Návrh státního rozpočtu je připraven
jako restriktivní, ale ani svou výší,
ani svou strukturou ve svém souhrnu nevytváří
předpoklady pro oživení ekonomiky, naopak výdaje
stimulující oživení ekonomiky se snižují,
což nekryje ani vládou očekávanou inflaci.
Stát stále více přesunuje finanční
břemeno na řadové občany jak v daňové
tak i cenové oblasti. Návrh státního
rozpočtu je výrazem pokračující
vládní politiky dlouhodobé stagnace ekonomiky
a nevytváří předpoklady pro celkové,
podtrhuji celkové pozitivní změny a v hlavních
rysech je v rozporu nejen s našimi představami, ale
i volebních programem, se kterým byla zvolena vládní
koalice.
Z těchto důvodů poslanecký Klub KSČM
předložený návrh státního
rozpočtu na rok 1995 nepodpoří.
Předseda PSP Milan Uhde: Do všeobecné
rozpravy je nyní přihlášen a promluví
pan poslanec Josef Hájek, připraví se pan
poslanec Pavel Hirš.
Poslanec Josef Hájek: Vážený
pane předsedo, vážená vládo,
dámy a pánové, dovolte i mně využít
rozpočtové diskuse ke krátké volné
polemice na téma stav naší ekonomiky. Jednostranné
pozitivistické hodnocení v pojetí úterního
vystoupení premiéra vlády neodpovídá
realitě ani v čase ani v prostoru, zdaleka ne všechna
expertní tuzemská i zahraniční hodnocení
potvrzují výjimečnost a správnost
vládní transformační cesty a už
vůbec se neztotožňují s nekritickým
pohledem na hodnocení dosaženého transformačního
stavu.
Toto vládní pojetí interpretace výsledků
má smysl snad pouze propagandistický, i když
o účinnosti působení v tomto smyslu
už dnes lze oprávněně pochybovat. Ošidnost
mnohých podobně silných tvrzení v
době minulé, dávné i nedávné,
prokázal čas, což by bylo možno ilustrovat
celou řadou příkladů. I návrh
rozpočtu zpracovávaný v čase zhruba
v začátku III. čtvrtletí letošního
roku ukazuje, že mnohé i krátkodobé
predikce neodpovídají již dnes dosažené
realitě, a to v obou směrech. Mohl bych uvést
jako příklad predikce v oblasti růstu cen
ve druhém pololetí - bylo tady o tom hovořeno
- obráceně predikce ve vývoji obchodní
bilance, úvahy o dalším postupném zlevňování
peněz - opak je pravdou, a snad i to, že predikce
v té době počítala pouze s vyrovnaným
rozpočtem v roce 1994. Dnes hovoříme o přebytkovém
rozpočtu.
Připomínám při této příležitosti
i obecně známou pravdu, že samochvála
zapáchá. Úzký makroekonomický
pohled zcela ignoruje a tedy nereflektuje stav, úlohu a
funkci mikrosféry, zprostředkujícího
servisu a oběhových funkcí, tedy trh práce,
trh kapitálový a celou sféru bankovnictví.
Platební neschopnost podnikatelských subjektů,
a to bez ohledu na to, zda jsou zprivatizovány, ukazuje
na chronickou a neléčenou chorobu. Tento sektor
se naopak dále propadá do závislosti na nových
úvěrech, přičemž jeho fiskální
výkonnost neumožňuje splácet ani úroky,
natož jistiny z úvěrů dřívějších.
To vede nejen k tlačené, tedy nákladové
inflaci, ale i k přesouvání rizik do bankovnictví.
A není pravda, že jedinou tzv. nemocnicí na
nemocné úvěry je Konsolidační
banka, ta je spíše dnes správcem někde
jinde neevidovaného státního dluhu, ale těmito
nemocnicemi jsou prakticky všechny banky ostatní a
snad už ne ani nemocnicemi, ale LDN - tzn. léčebnami
dlouhodobě nemocných pacientů.
Zcela netransparentní a nevysvětlitelný je
i náš trh práce. Ptám se, kam zmizelo
199 tisíc pracovníků mezi rokem 1993 a 1994,
viz tabulka toho materiálu A na straně 36, kteří
nejsou uváděni mezi nezaměstnanými,
a to dokonce v době, kdy do ekonomiky nastupují
silné populační ročníky.
Včera se zde diskutovalo o rozsahu šedé ekonomiky,
jejím podílu na hrubém domácím
produktu. Odhadovaný pracovní potenciál tohoto
sektoru naším statistickým úřadem
je 300 tisíc lidí. Já se tedy zcela legitimně
ptám, z čeho se rekrutují tyto pracovní
zdroje? Co je to za lidi, jsou to registrovaní podnikatelé,
kteří působí v této sféře,
jsou to důchodci, jsou to studenti? Kde je ukryt, nebo
z čeho se rekrutuje tento významný pracovní
potenciál. Nebo jsou to i třeba zahraniční
pracovníci, kteří zde pracují bez
příslušných pracovních povolení?
Nechci zde vyvolávat žádná spekulativní
tvrzení, ale myslím, že je potřeba velmi
vážně analyzovat pracovní trh, trh práce,
trh nezaměstnanosti, protože nesprávná
interpretace údajů, které jsou obecně
brány za řekl bych správné, vede k
vývodům nesprávným, vývodům
v oblasti produktivity práce, v oblasti nezaměstnanosti
apod.
Podle mého názoru není dobrá a stejně
netransparentní je i situace v oblasti kapitálového
trhu. Osmdesát až devadesát procent obchodů
jde mimo burzu, která tak neplní a nemůže
plnit úlohu tržně cenotvorného místa.
Tím dochází k hodnotové deformaci
celého majetkového systému. Ptám se,
z jakých zdrojů pocházejí peníze
tohoto trhu, které jsou občanům v hotovosti
vypláceny na stovkách míst v republice, a
to ve vinárnách a v bytech dle inzerce v novinách?
Jaká je úroveň státního dozoru
na tomto trhu? Odkud a z jakých zdrojů pocházejí
jeho peníze, jaké jsou daňové úniky
a jak je vůbec obhospodařována celá
tato oblast?
Zcela legitimní jsou potom i další otázky
do sféry investičních a podílových
fondů, kterých jsou dnes již stovky a které,
podle mého názoru, se více věnují
spekulativnímu obchodování s akciemi, než
výkonu správy majetkové držby. Při
zahájení kupónové privatizace jsme
spatřovali ve fondech určitý nástroj,
který nám bude koncentrovat rozptýleného
vlastníka, jednotlivého dika. Po zkušenostech,
které s činností těchto fondů
máme, si myslím, že jejich činnost je
zaměřena do zcela jiné oblasti.
Dovolte mi jednu malou odbočující poznámku
právě za touto pasáží. Premiér
ve svém vystoupení nabádal, že bychom
se měli více zaměřit na odstranění
všech kontrolních, regulačních a licenčních
mechanismů, které obecně přinášejí
byrokracii, možnost korupce a neúměrné
zvýhodnění úředníka
státní správy nebo toho, kdo tuto regulaci,
kontrolu nebo licenční činnost vykonává.
Myslím, že v tomto smyslu nemusí mít
premiér ani vláda žádné obavy,
protože řadu těchto funkcí jsme vlastně
nedokázali ani řádně vytvořit
- především mám na mysli instituce s
funkcemi kontrolními.
Nyní několik poznámek k návrhu státního
rozpočtu.
Rozpočet je konstruován jako vyrovnaný a
já zde nechci opakovat známé argumenty, které
tuto fikci vyvracejí.
Postupné snižování podílu přerozdělovacích
procesů prostřednictvím veřejných
rozpočtů na hrubém domácím
produktu není podle mého názoru ani tolik
výrazem cílené fiskální politiky,
jako výrazem metodických změn, tzn., že
celá řada rozpočtových výdajů
je prováděna z mimorozpočtových zdrojů.
Například se zde hovořilo o Fondu národního
majetku, což je dnes již cirka 40 mld. korun, které
tímto způsobem byly rozděleny. Zcela zřejmý
a skokový efekt do této matematiky má oddělování
zdravotního pojištění od rozpočtu,
přičemž bychom dosáhli dalšího
významného skokového efektu v tomto hodnocení
rozpočtové politiky, kdybychom oddělili i
financování sociální od státního
rozpočtu.
My však spatřujeme v těchto trendech, čili
ve snižování podílu výdajů
na hrubém domácím produktu, i jistou podporu
naší argumentace, že naše ekonomika, česká
ekonomika je dýchavičná na příjmech.
To znamená, že nemůžeme přerozdělovat
něco, co v produkční sféře
nebylo vytvořeno, byť by potřeba posílení
výdajové stránky jak na podporu ekonomických
funkcí, tak na podporu sociálních funkcí
byly neoddiskutovatelné. Pro nás je navržený
rozpočet na výdajové stránce skutečně
chudý, a to především v transferech
k obyvatelstvu, které neodpovídají inflačnímu
růstu a stupni propadů životní úrovně
v transformačním období.
I tak je zřejmé, kdo bude platit výdajovou
stránku rozpočtu. Je to zcela zřejmě
příjem ze sociálního zabezpečení
v meziročním indexu 11,2%. Ostatní příjmy
rozpočtu jsou hluboce pod 10%ním indexem.
Dosti zajímavý obrázek nám dává
také srovnání růstu výdajů
jednotlivých kapitol meziročně v tomto pořadí:
1. finance, 2. spravedlnost, 3. zdravotnictví, 4. vnitro,
5. školství, 6. obrana a tak bych mohl pokračovat.
Myslíme si, že v té transformační
situaci, v jaké jsme, by toto pořadí mělo
vypadat poněkud jinak.
Na závěr jednu krátkou poznámku, která
se týká té pasáže navrženého
rozpočtu, kde se hovoří o systémových
změnách a ekonomickém vývoji v roce
1995. Je zde uvedeno 12 rozhodujících oblastí,
čili podle názoru čtenáře tedy
i oblastí, kterým by vláda měla systémově
dávat v roce 1995 prioritu. Musím však konstatovat,
že ani se silnou lupou jsme nenašli v návrhu
rozpočtu fiskální podporu těchto vládních
priorit, především v oblasti zemědělské
politiky, exportní politiky, regionální politiky,
bytové politiky, v podpoře malého a středního
podnikání atd. Navíc je s podivem, že
mezi tyto priority, jak jsou uvedeny, nepatři sociální
politika. Tato pasáž je tedy největším
zklamáním z celého předloženého
návrhu rozpočtu na r. 1995, je koncepčně
prázdná. Chci ale říci, že i
kdyby zde byly sebelépe vyjádřeny koncepční
záměry vlády v jednotlivých oblastech,
bez konkrétních materiálových a fiskálních
zdrojů, tedy i zdrojů rozpočtových,
by byly pouhou fikcí.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Slovo má pan poslanec
Pavel Hirš, připraví se pan poslanec Josef
Hurta.