Poslanec Pavel Hirš: Vážený pane
předsedo, vážení členové
vlády, ctihodná sněmovno, byl jsem pověřen
klubem LSNS, abych se vyjádřil k návrhu rozpočtu,
a nejen k návrhu rozpočtu, ale také k vývoji,
který tu po Listopadu nastal.
Chci zdůraznit, že náš klub se na tento
vývoj dívá zcela jiným úhlem
pohledu, než nám bylo nastíněno mými
předřečníky. Chci zdůraznit,
že z postkomunistických zemí tato republika
vychází zatím nejlépe, chci zdůraznit,
že jsou tady nesporné úspěchy, které
musíme vyslovit. Je to transformace hospodářského
systému, nastolení tržního hospodářství
- i když samozřejmě to tržní hospodářství
ještě není takové, jaké bychom
si představovali. Chtěl byl upozornit a vyzvat vás,
kolegyně a kolegové, abyste si porovnali čísla,
jaký podíl měl státní sektor
a soukromý sektor v roce 1989, jaký podíl
má dnes.
Myslím, že narůstající podíl
soukromého sektoru je jedním z úspěchů,
který musíme zdůraznit. Myslím, že
tu je nastartována i určitá cesta k odpovědnosti,
odpovědnosti každého z nás. A to zklamání,
a možná takové určité nerozhodnutí
některých lidí, pramení možná
z toho, že jsou zklamáni tím, že ten vývoj
nejde tak rychle. Já se ale ptám, co udělali
pro to, aby tak rychle šel.
Pokud bych měl hodnotit úspěchy, řekl
bych, že i zprůhlednění vlastnických
vztahů, jak se to podařilo privatizací a
restitucí - i když samozřejmě máme
obrovské výhrady zejména k některým
privatizačním procesům - je v celku úspěchem
toho vývoje.
A o čem se tady dosud nikdo nezmínil a myslím
si, že i to je třeba zdůraznit, je skutečnost,
že v podstatě jsme nahradili vývoz na východ
vývozem na západ; porovnejte si prosím čísla
našeho vývozu a salda ve vztahu k některým
zemím.
Já se ale nechci na tento vývoj dívat růžovými
brýlemi, v žádném případě
ne. Máme obrovské rezervy a ty rezervy je třeba
zdůraznit.
Největší rezervu vidím v daňové
soustavě. Domnívám se, že její
tvrdost je sice dána oním vývojem. Příroda
sice nezná jednotkové skoky, abychom všechno
zařídili tak, jak by se nám líbilo,
ale přece jen se domnívám, že myšlenka
daňových asignací, tzn. vtažení
každého z nás do odpovědnosti za další
vývoj, i jasnost výkladu daňových
zákonů, jsou důležité. Mohl bych
uvést řadu případů, kdy finanční
úřady si zcela jinak vykládají daňové
zákony a zcela jinak postupují; toto je třeba
sladit.
Myslím si, že je třeba vytvořit větší
prostor pro soukromé podnikání a soukromou
iniciativu. Neodpustím si jako předseda komise pro
vědu a výzkum si postěžovat na zatím
ne dostatečnou podporu vědy a výzkumu. Chci
uvést, že ve vyspělých zemích
je tento podíl státu asi 0,7 hrubého domácího
produktu, my jsme na čísle 0,5. Věřím,
že i zde bude snaha se s tímto vyrovnat, až k
tomu budou vytvořeny podmínky.
Mohu konstatovat, že celkem úspěšně
proběhla transformace Akademie věd. Dnes se Akademie
stává - neříkám rychle - ale
pomalu tím útvarem, jakým bychom ho chtěli
mít. Myslím si, že i proces grantů vytvořil
zcela jiné prostředí k zadávání
vědeckých, vývojových a dalších
projektů.
Chtěl bych upozornit, že je třeba věnovat
se více školství a vzdělávání.
Myslím, že právě mladá generace,
která po nás převezme další chod
v této republice, by měla dostat kvalitní
vzdělání, měla by se vytvořit
rovnost vzdělávání a vytvořit
podmínky, aby každý vzdělání
mohl dosáhnout. Je to opět proces, který
je - řekl bych - dlouhodobý a je třeba se
s ním vážně zabývat.
Chtěl bych zmínit i bezpečnost. Myslím,
že je třeba věnovat více prostředků
na technické vybavení policie především.
Vedeme válku se zločinem a policii v tuto chvíli
bychom měli podpořit.
Hovořilo se zde o oddělení různých
druhů pojištění od rozpočtu.
Ano, já tuto myšlenku stoprocentně podporuji,
ale až k tomu budou vytvořeny podmínky. Věřím,
že podmínky k tomu budou vytvořeny velice rychle
a že tato vláda se rozhodně s takovouto myšlenkou
zabývá.
Co nám chybí? Chybí nám zákon
o hypotékách, zákon o neziskových
organizacích. Až budeme mít pravidla hry v
této oblasti, můžeme samozřejmě
hovořit i o dalších úpravách
státního rozpočtu.
Náš rozpočet je nám předložen
jako vyrovnaný. Ale já se domnívám,
že určité znaky deficitu má. Těmi
znaky je Fond národního majetku, dluhopisy, které
jsou uvažovány ve společné zprávě,
podíl sociálního pojištění.
Ale já se domnívám, že deficit není
nic mimořádného a že s deficitem šly
i vyspělé země, jako bylo Japonsko a Spojené
státy. Otázka je, na co je deficit věnován.
Pokud je věnován na rozvoj technologie, je to naprosto
v pořádku. Pokud by byl věnován na
dovoz potravin a spotřebního zboží,
bylo by to špatné a byla by to tzv. polská
cesta.
Jsem zmocněn prohlásit za klub LSNS, že o vyjádření
se podpoře státnímu rozpočtu se vyjádříme
až po schválení pozměňovacích
návrhů. Do této doby nevíme, jaké
pozměňovací návrhy budou přijaty.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Dále má slovo
pan poslanec Josef Hurta v rámci obecné rozpravy,
připraví se pan poslanec Jozef Wagner. Je posledním
přihlášeným do obecné části
rozpravy.
Poslanec Josef Hurta: Vážený pane předsedo,
vážený pane premiére, vážení
členové vlády, kolegyně a kolegové,
v úterním projevu pana premiéra jsme slyšeli,
že přes všechny existující problémy
v zemědělství byla zvolena správná
a konec konců jediná možná cesta. Máme
jen málo příležitostí vyjádřit
se zde v Poslanecké sněmovně k agrární
politice vlády, k politice vlády pro venkov.
Nedávno vládou schválená základní
východiska a cíle zemědělské
a lesnické politiky, o kterých také hovořil
pan premiér, jsou asi přísně utajována.
Ani zemědělský výbor, ani sněmovna
je neprojednávala, stejně jako závěry
ze Zelené zprávy. Svědčí to
o odsunutí problémů zemědělství
a venkova na okraj zájmů vlády a o podcenění
a přímé ignoraci potřeb zemědělství
a venkova vůbec.
Situaci v zemědělství východoevropských
zemí nazývají odborníci Evropské
unie špatným stavem a uklidňují své
farmáře, že se z toho nevzpamatujeme příštích
15 let. Situaci v zemědělství a na venkově
v současné době musíme nazvat pravým
jménem. Jde o neúspěch vládní
politiky v zemědělství, která přivedla
zemědělství a venkov do situace, která
se dá stručně nazvat hlubokou krizí.
Důkazem toho je každoroční ztráta
zemědělství okolo 10 mld. korun. Odliv mozků
ze zemědělských podniků do jiných
činností - většinou mimo venkov - odliv
kapitálu z venkova, který tam byl shromažďován
po celé generace, drastický úbytek pracovníků
v zemědělských podnicích a pokles
produkce, pokles obdělávání půdy
a stavu dobytka, rozevírání nůžek
v osobních důchodech pracovníků v
zemědělství s ostatními činnostmi,
zhoršování podmínek života na vesnici
- a výsledkem jsou také udření, zoufalí
a na pospas bankám a finančním úřadům
ponechaní soukromí rolníci, kteří
se nechali nalákat na představu malých prosperujících
rodinných farem.
Vyspělé země pečují o relativně
levné potraviny. To musí být obecně
známo a mělo by to být známo i expertům
Měnového fondu a Světové banky. Nám
vnutili drahé potraviny. Vnutili nám je tím,
že jsme odbourali dotace do zemědělství,
do potravin, otevřeli jsme vnitřní trh. Současně
ale nebyla přijata opatření proti prakticky
volným a často dumpingovým dovozům
potravin, jako jsou mléčné výrobky,
masné výrobky, cukrovinky, čokoláda,
víno, těstoviny, ale i dumpingové dovozy
jablek a brambor.
Vyspělé země vedou v tomto období
tvrdý a neúprosný boj o trhy. Potřebují
uplatnit své výrobky. Plně se to týká
i zemědělství, kde jde o prodej přebytků
zemědělské produkce a přetlak potravin.
My se neuváženou vládní zemědělskou
politikou necháváme z trhu vytlačovat dokonce
i doma. Ze země vývozní oblasti zemědělských
výrobků a potravin jsme se stali zemí dovozní,
jinak řečeno dostáváme se do potravinové
závislosti.
Domácí zemědělství je likvidováno
jen částečně tímto přímým
dovozem. Hlavně však je likvidováno dovozy
potravin, často méně kvalitních, než
je naše domácí produkce. Jako příklad
můžeme uvést jogurty, nealko nápoje
a další.
Prvovýrobci, ať soukromí nebo sdružení
v družstvech a obchodních společnostech, museli
zredukovat výrobu, omezit náklady na hnojiva, na
chemické přípravky, údržbu, opravy,
prakticky zastavili investice. Není obdělána
část půdy, zejména v horších
podmínkách jsou prázdné stáje,
chátrají skleníky. To vše nestačí
zabezpečit rentabilitu výroby a odpovídající
důchody prvovýrobců.
Nevyužity jsou také ale kapacity v průmyslu,
který vyrábí potřeby pro zemědělství
a zpracovává zemědělské výrobky.
Ve vyspělých zemích, přestože
podíl pracovníků na prvovýrobě
se neustále snižuje, kolem zemědělství,
čili v rámci agrobyznysů celkem, se točí
přibližně 25% ekonomicky činného
obyvatelstva. Držíme se teze, že když doma
nevyrobíme, dovezeme. Je to podle mého názoru
chybná teze, která se v kritických obdobích
mnoha zemím vymstila, a tak sází raději
na soběstačnost i za cenu určitých
rozpočtových výdajů.
Nemáme podle mého názoru mnoho domácích
výrobců, kteří snesou srovnání
v kvalitě a ceně svých výrobků
se světem. Působí zde vysoký tlak
na dovoz spotřebního zboží, jako je
např. spotřební elektronika, mikropočítače,
kosmetika, auta a mohli bychom pokračovat. Dovážet
bychom měli ale hlavně moderní techniku a
technologii pro výrobu i služby. Zde mnohé
nedovedeme vyrobit vůbec, jako jsou třeba roboty,
telekomunikační zařízení a
další. Dovážet musíme suroviny,
jižní ovoce, paliva.
Zemědělské výrobky a kvalitní
potraviny jsme schopni doma vyrobit a ještě kolem
toho zaměstnat více než 25% ekonomicky činného
obyvatelstva. Tímto potenciálem přímo
mrháme a výrobní základnu likvidujeme,
pole nevyužíváme v naivní představě,
že to nebude stát nic stát.
Pod různými záminkami systematicky zkracujeme
rozpočtové zdroje pro zemědělství.
Dostali jsme se pro příští rok již
pod 5 mld. Kč neinvestičních dotací
a dále jsme včera anebo předevčírem
zvýšili spotřební daň na LTO,
což pro zemědělství představuje
350 milionů zkrácení zdrojů. Prostředky
na fond tržní regulace se snížily na půl
miliardy, čili jednu desetinu výchozí základny.
Navíc, systém dotací byl v mnoha případech
zaměněn návratnými půjčkami,
které plynou zpět do rozpočtu. Sněmovnou
schválené dotace jsou tak na papíře
a ve skutečnosti bylo v uplynulých letech čerpáno
podstatně méně.
Pro občany, kteří podnikají nebo pracují
v zemědělství, je, pane premiére,
vámi pochvalovaný sociální smír
tvrdě zaplacen každoročním úbytkem
majetku s nízkými osobními příjmy.
Na tom se dlouho stavět nedá. Majetek fungující
v prvovýrobě je omezený, lidé také
chtějí za lepším. V době mého
mládí bylo na vesnici zvykem, že za to, když
někdo něco dostal, se řeklo alespoň
"zaplaťpánbu". Dnes ale za miliardové
dary z majetku našich spoluobčanů, zemědělců
na sociální smír, jim nikdo ani nepoděkuje.
Efekt je i tak malý.
Potraviny jsou pro spotřebitele drahé. Těží
z toho zejména obchod. Relativně drahé potraviny
ve vztahu k příjmům vytváří
slabou základnu pro prvovýrobu. Zvýšení
cen potravin je proto neprůchodná cesta, protože
uvolní dále jen prostor pro dovoz, zvýšení
cen zemědělských výrobků, a
tím i potravin.
Vláda nehledá a nenabízí, jako je
tomu ve vyspělých zemích, alternativní
využití potenciálu v zemědělství
k výhodným vývozům, jako je třeba
cukr a jiné, nebo k produkci biomasy k výrobě
energie a paliv (výjimkou u nás je řepka).
Byrokratická omezení vývozu, každoroční
licence a vysoké poplatky za ně, neumožňují
ani pružnou ani dlouhodobou reakci výrobců,
protože se jim neumožňuje do vývozu začlenit.
Vládní politika k zemědělství
a venkovu vyžaduje změnu. Vyžaduje vytváření
srovnatelných podmínek s okolím. Vhodnou
příležitostí vyjádření
vůle po změně je projednávání
státního rozpočtu.
Vážení kolegové, vláda návrhem
rozpočtu ukazuje, že nehodlá nic na své
správné a jedině možné cestě
v zemědělství měnit. Sázím
na vaši osobní zkušenost, obracím se na
vás s žádostí o podporu posílení
rozpočtových prostředků pro zemědělství
a venkov, kterou budou později navrhovat. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Slovo má pan poslanec
Jozef Wagner, který promluví v rámci obecné
rozpravy. Připraví se pan poslanec Zdeněk
Trojan, rovněž v rámci obecné rozpravy.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo
vlády, vážení členové
vlády, dámy a pánové, návrh
státního rozpočtu a jeho projednání
není jen příležitostí rozhodovat
o tom, komu se vyplní přání, komu
se usnadní život, čemu se finanční
injekcí vdechne život, komu a čemu se dopřeje
naděje, co bez peněz bude živořit či
prostě nebude.
Každý rozpočet má jen jistou, omezenou
sumu zdrojů. Tak je tomu ve státě jako v
rodině. V některé se rozhoduje o tom, zda
si pořídí honosnější dům
či auto, v jiné jen o tom, zda je skutečně
třeba nových bot a zda by alespoň do příští
výplaty nákup nepočkal. Musí, půjčit
nelze. Dítě rostoucí rychleji než příjmy
bude jen trochu více cítit, že má boty.
Položí si to dítě otázku, kterou
by si položil každý člověk pravé
vůle? Proč ti jiní mají, a já
ne? Proč rodiče více nevydělají?
Stejně legitimní je otázka občana,
proč tu silnici nechali tak zchátrat, že je
příčinou nehod a úrazů. Když
se doví, že příčinou je nedostatek
peněz na opravu, ptá se, kdo za to může.
Kdo že je ve státě ten neschopný tatík,
který se nechopil šance a nevydělal?
Tak se obvykle ve všech parlamentech světa dostává
rozprava o rozpočtu k příčinám,
které determinují rozsah možných rozpočtových
úvah. Všude ve světě má byrokracie
tendenci růst a utrácet peníze daňových
poplatníků.
U nás o stejném svědčí čísla
o průměrném počtu pracovníků
veřejné správy, v obraně a v sociálním
zabezpečení.
Od roku 1990 došlo k nárůstu o 41 377 osob
nebo o 43,21%. To uvádí poslední Statistická
ročenka. Pokusil jsem se získat i údaje podrobnější,
než uvádí statistika. Podařilo se mi
na ministerstvu financí získat pouze údaje
od roku 1993, a to jen za civilní ústřední
orgány státní správy a ústředně
řízené organizace státní správy.
Výchozí stav roku 1993 byl 62 648 osob. Na rok 1995
se počítá s 69 022, což je zvýšení
přes 10% za dva roky. V nákladech na mzdy to bylo
v roce 1993 6 mld. 099 mil. a v příštím
roce se počítá s 9 mld. 012 mil., což
je téměř o 3 mil. nárůst. Relativně
zvýšení představuje 47,77% ve výchozích
výdajích. Průměrný plat se
zvyšuje téměř na 134% a na 142 u ústředně
řízených organizací. Dobře
placená státní správa je předpokladem
nižší fluktuace, vyšší odbornosti
a v důsledcích lepší služby veřejnosti.
Její organizace a rozsah je ovšem důsledkem
procesu řízení. O tomto, s ohledem na čísla,
kterých se mi dostalo i nedostalo, vážená
vládo, nelze mít vysoké mínění.
Aniž by toto opoziční poslanec žádal,
měla by být tato otázka podrobena důkladné
analýze se snahou nezdůvodňovat vývoj
ani stav, nýbrž se zájmem o nejhospodárnější
řešení. Občan totiž neví,
zda na opravu silnic nezbývá nikoli proto, že
se málo vydělá, ale i proto, že se jinde
zbytečně utrácí. Mám dobré
důvody si myslet, že obojí je relevantní.
Seznámil jsem se ve svém volebním kraji s
rozpočty desítek měst a obcí. Ohromující
je velmi rozdílný stav pracovníků
správy obce ve zcela srovnatelných obcích.
Se železnou pravidelností se nacházejí
v rozpočtech v řádu desítek procent
příjmy, jimiž se rozpočet pracně
vyrovnává, jako prodej majetku a úvěry.
Přitom obce nežijí nad poměry a s bídou
zajišťují své základní životní
funkce bez náležitých investic do projektů
pro budoucnost. Veřejné rozpočty jsou skutečně
štíhlejší. Toho, na co se nedostává,
je více než zdrávo a úřední
šiml je tlustší a tlustší. Naše
veřejné finance jsou nezdravější
a jejich nemoc se zhoršuje. Pokus hledat příčinu,
nás nutně přivede k otázce, jak je
to s tvorbou příjmů.
Naše ctěná vláda uplatňuje krásný
a úctyhodný princip snižování
daňového břemene z obyvatelstva přes
snižování podílu veřejných
výdajů na hrubém domácím produktu.
Velmi zajímavé je podívat se na porovnání
některých dat o výši tohoto produktu
v přepočtu na obyvatele, na index průmyslové
výroby, energetickou spotřebu, míru nezaměstnanosti,
počet studujících na vysokých školách
na 10 000 obyvatel a veřejné výdaje na školství
vyjádřené v hrubém domácím
produktu.
Uvedu pouze některá čísla s vědomím,
že vlastně všechna čísla znáte.
V České republice je podíl nákladů
nebo výdajů veřejných rozpočtů
na školství 5,64%. Ve Spojených státech
4,7, ve Švédsku 5,6, v Norsku 7.
U nás na 10 000 obyvatel studuje na vysokých školách
141 osob, v Americe 852, ve Švédsku 249, v Norsku
200. V dolarech na hlavu obyvatele se dostává z
národního produktu na tyto výdaje u nás
123 dolarů, v Americe 569, ve Švédsku 249 a
v Norsku 171. Z této logiky je jasné, že procento
je nepříliš vzdálené procentu
v zemích, o nichž jsem hovořil, ale efektivní
přínos příslušníků
mladé generace českého národa, kteří
toto dobrodiní využívají a získávají
vzdělání, získávají
investice pro svou budoucnost, je daleko menší než
jinde. Takže bylo by vhodné, abychom obecně
v logice těchto procent především brali
v úvahu, jaká je reálná kupní
síla tohoto procenta. Přes obtížnost
srovnávání je tedy důkaz jasný.
Při stejném nebo nižším podílu
výdajů na školství z hrubého
domácího produktu dosahuje absolutní částka
v přepočtu na obyvatele násobku naší,
a počet studujících potvrzuje schopnost této
části, než náklady na vyšší
počet studentů, výdaje na vzdělání
jako investice do budoucnosti při stejném nebo nižším
procentu z HDP ukazují zřetelně, že
problém není v rozpočtu, ale ve výkonnosti
ekonomiky. Snižování daňového
břemene není tak moc potom úleva pro obyvatelstvo,
ale spíše pro vládu, aby mohla tvrdit, jak
je úspěšná a udrží vyrovnaný
rozpočet.
Ptám se, co je lepší pro mladou generaci českého
národa? Mít dluh a vzdělání,
nebo v účetních knihách mít
jistotu že nemám dluh, ale mít dluhy jinde,
to je žít bez dluhů a bez vzdělání.
Tedy bez dluhů účtovaných. To druhé
je dluh, který není vidět v knihách,
ale jsou to právě ty dluhy, kterých jsme
se chtěli zbavit, když jsme před pěti
lety zvonili klíči na náměstí.
Stejnou míru prospěšnosti zájmům
společnosti naplní rozpočtové výdaje
v procentech, odpovídající jiným,
avšak věcně zajišťující
jen část věcného plnění
výkonnější ekonomiky. To nejsou nové
pravdy, postrádám pouze otevřenost, kterou
by vláda tato fakta přiznala včetně
důsledků a nevytvářela dojem, že
si můžeme dovolit snížit daňové
zatížení, a přitom budeme držet
krok se světem.
Vláda ovšem postupuje spíše podobně
jako pan premiér ve své parlamentní řeči
6. prosince 1994, kde z tohoto místa pravil: V souladu
se svými možnostmi zvyšoval stát, který
nesl rozhodující část financování
vzdělání, podíl veřejných
výdajů na školství z hrubého
domácího produktu ze 4,02% v roce 1989 na 5,64%
v roce 1993. A podívejme se, co vlastně tato cifra
znamená. V roce 1989 byla průměrná
mzda ve školství 2.840 Kč. V minulém
už 5.249 Kč. Suma mezd stoupla za ty roky o 10 miliard.
Ale podíl hrubého národního produktu
na výdajích za školství stoupl jen o
1,62% hrubého národního produktu, tedy o
8,5 mld., o méně, než stouply mzdy. A navíc
je nutno říci, že průměrná
učitelská mzda nestoupla bohužel na víc
než na 194,72%. Tedy daleko před ní je inflace.
Pane premiére, nedosáhl jste žádného
úspěchu, pouze jste se chlubil cifrou, která
není k chloubě, ale k ostudě. Ta malá
nepravda premiérova brilantně ukazuje neschopnost
vlády podívat se pravdě do očí.
Chová se nikoliv jako odpovědná vláda,
ale jako moc, která se stará jen o své přetrvání.
V jejím podání má česká
statistika onu příslovečnou hodnotu danou
průpovídkou: měl-li soused k obědu
kuře, měli jsme v průměru oba půl.
Pan premiér tvrdí, že zdravotnictví
dostává rovněž více peněz
- ze 38 mld. v roce 1991 na 72 mld., to je z 5,3% na 7,2%, to
je nárůst na 189%. Vliv inflace obecně a
drastického zdražení zejména léků,
které též k inflaci přispělo.
Závěr premiérův, že to umožnilo,
aby transformace tohoto resortu probíhala bez výpadků
v dostupnosti zdravotní péče a aby v mnoha
případech vedla ke zvýšení kvality,
je z pohledu ekonomických veličin, o nichž
je zde řeč, přinejmenším kuriózní.
Stejně nezměrná je zásluha vlády
na snížení počtu pracovníků
v zemědělství, kde premiér uvádí
dvě pětiny - přesně to je snížení
na 42,37%. Část odešla podnikat či pracovat
do těch podniků, do kterých přešla
bývalá nezemědělská činnost,
tedy přidružená výroba, tedy se jednalo
o neřízený přirozený proces.
Tedy žádný zázrak se opět nekonal,
část odešla do důchodu, někteří
jsou nezaměstnaní a část se skutečně
rekvalifikovala. Očekával bych byl býval,
že by pan premiér od statistiky dostal data, kolik
že která část je, a ta by nám
zde řekl. To by bylo významné.
Rozbor premiérem uvedených čísel a
argumentace výše uváděná, umožňuje
mi to, v co jsem ani nedoufal, že zde bude možno prokázat.
Neměl jsem možnost doložit, jak vláda
jen vytváří svůj obraz geniální
vůdkyně na cestě transformace jako nikoliv
obraz reality, ale jako jednoznačný pokus vysvětlit
realitu jako důsledek svých promyšlených
činů, avšak nikoliv doopravdy realitu, jen
její odraz, neboť vláda též ví,
že politika není o faktech, nýbrž o představách
lidí o těchto faktech. A tyto představy vláda
trvale ke svému obrazu tvoří. Jako by se
stylizovala do role tvůrce revoluční příležitosti,
autora před- i porevolučních teorií
transformace od totality k demokracii, a přitom je vše,
ale vše úplně jinak. Nicméně
představy a očekávání lepšího
příštího bezesporu stabilitě
vládní moci prospívají. Vytvářet
obraz dobré reality jde mnohem lépe, než vytvářet
dobrou realitu samotnou. Nicméně i tento obraz je
jenom do té doby možný, než sama realita
tyto představy nezmění.
Tomuto obrazu odpovídá i předložený
rozpočet, je pokladně vyrovnaný, avšak
bez zřetelné koncepce vládní hospodářské
politiky. Důvody pro předložení takto
opticky vyrovnaného rozpočtu jsou mimo ekonomiku,
jsou stranickopolitické. Daňové příjmy
jdou na úkor majetkové podstaty podniků,
neboť odčerpávají zisky, které
jsou fiktivní, a tak zužují prostor pro tvorbu
vlastního kapitálu. Požadavku formálně
vyrovnaného rozpočtu se navíc vyhovuje opět
a opět stejným způsobem, rok co rok stejně.
Použitím prostředků Fondu národního
majetku, revolvingovými úvěry a udržováním
státního dluhu na stejné výši
a opět užitím fondových zdrojů
sociálních a zdravotních proti původním
programovým záměrům samotné
vlády.
Struktura příjmů státního rozpočtu
s ohledem na tempa růstu hrubé domácí
produkce nominálně o 10,3%, reálně
o 3,3% opět neodráží výrobní
aktivitu v zemi, neboť v tom případě
by musela růst daň z příjmů
právnických osob a DPH - tam jako i letos se očekává
příští rok výpadek.
Proto není zřejmé, z jaké reálné
úvahy o výkonu ekonomiky filozofie rozpočtu
vychází. Struktura rozpočtu je opět
směsicí položek, které mají zcela
odlišné národohospodářské
funkce. Chybí zákon o nových rozpočtových
pravidlech, slibovaný již od roku 1990, zákon,
který by uvedl funkční i účelovou
transparentnost do státního rozpočtu.
Zpráva k návrhu rozpočtu velmi oceňuje
vývoj platební bilance, zejména vysoké
aktivní saldo z přílivu zahraničního
kapitálu, který se projevuje v růstu rezerv
bankovního systému. Přehlíží
se, že příliv zahraničního kapitálu
není nenávratný, nýbrž musí
být v příštích letech splácen,
přehlíží se tedy otázka dlouhodobé
vyrovnanosti platební bilance. Příliv deviz
nemá protipoložku v hmotném dovozu, ten zůstává
zatím v zahraničí, devizy v rezervě
bankovní soustavy s protipoložkou korunové
emise zvyšují oběh v zemi a vytvářejí
živnou půdu pro inflaci. To koneckonců potvrzuje
návrh rozpočtu v části A na straně
20: "V souvislosti s dynamikou růstu cen, ekonomického
výkonu a počtu transakcí lze konstatovat,
že tento vývoj je na hranici rizika budoucího
inflačního vývoje."
Aktivum platební bilance v kapitálových položkách
je vyvoláno též nízkým kurzem
koruny, podceňuje se revalvační tlak na kurz
koruny, respektive se nechce vidět, vzhledem k apriornímu
požadavku pevného kurzu, že návrat zahraničního
kapitálu zpět do ciziny bude spojen se zájmem
zahraničí na revalvaci koruny, přílivu
kapitálu není využito k řešení
problému čtyřletého podhodnocení
koruny. Příliv kapitálu pramení též
z vysokých vnitřních úroků.
Odhadovaný rozsah letošního platebního
ani obchodního deficitu není dramatický.
Je to však signál závažné hlubší
a setrvalé tendence prohlubující se platební
nerovnováhy z příčin zcela prozaických,
ústup z pozic na měkčích trzích
a nedostatečná konkurenceschopnost zboží
a služeb. Čistý export zboží a
služeb byl jednou z podstatných složek poklesu
hrubého domácího produktu. Počáteční
polštář platebního přebytku byl
již spotřebován. Díl na této
nepříznivé situaci má i import vytlačující
domácí nabídku a tvořící
první podstatnou složku snížení
hrubého domácího produktu.
Za těchto podmínek se nedostatečně
konkurenceschopná ekonomika, předčasně
otevřená světové konkurenci, uzavírala
domácí nabídce a vytlačovala ji na
export, který by bez toho byl ještě nižší.
Není to tedy export táhnoucí oživení
ekonomiky, ale jen export vytlačovaný jejím
poklesem.
Dosavadní hospodářská strategie používala
k vytvoření rovnováhy nákladové,
cenové i důchodové restrikce vytvořením
tří standardních polštářů:
nižší mzdy než produktivity, nižšího
kurzu měny než je parita kupní síly
a restrikce domácí poptávky.
Vývoj potvrdil, že ani extrémní hodnoty
poměru směnného kurzu k paritě kupní
síly (pro porovnání USA = 100, SRN = 0,79,
Rakousko = 0,82, Řecko = 1,13, Maďarsko = 1,92, Česká
republika = 3,09 v roce 1991, nyní snad 2,4) - ukazatel
ERDI - nestačí k trvalému překonání
tendencí k platební nerovnováze, pokud se
nemění příčina prvotní,
a tou je nízká produktivita práce.
Navíc rozevřený ukazatel ERDI je nepřiměřeně
nákladný. Snížení směnných
relací proti roku 1989 o 17% - 18% nás stojí
ročně jen u exportu cca 2 mld. dolarů, jimiž
subvencujeme odběratele. V zahraničí to nazývají
sociálním dumpingem. Subvencování
zahraničních turistů dosahuje snad již
úrovně 1 mld. dolarů ročně.
Nyní mi dovolte malou vsuvku do textu, kterou chci připomenout
rozpravy k daňovým zákonům, kde jsme
hovořili o tvorbě různých ekonomických
a finančních koncepcí za první republiky,
představovaných panem Rašínem a panem
Englišem. Přestože měli různé
koncepce, dokázali věcně a důstojně
vzájemně argumentovat, a nejen oni, ale celá
ekonomická fronta vůči sobě navzájem.
Proti argumentaci pana Valtra Komárka byla spuštěna
hloupá populistická vlna předvolební
demagogie, ale dnes na vývoji ukazatelů ERDI je
jasně vidět, že pan Valtr Komárek měl
s ukazatelem parity kupní síly pravdu. Zvětšená
míra a prohloubená strmost zaostávání
naší produktivity, tedy konkurenceschopnosti za světem,
která již v krátké době bude
plně obnažena vyčerpáním oněch
dosavadních polštářů, se tak
stane nejpodstatnější bariérou obchodní
a platební nerovnováhy, a tím i tolik potřebného
růstu.
Na žádnou z otázek zde zmíněných
jsem nenašel byť v obsáhlém komentáři
k rozpočtu ani náznak odpovědi. Náš
svár je pořád o totéž, o prosperitu
a o cesty k ní. Naši variantu trefně popsal
při návštěvě Prahy šéf
Japonské národní banky. Pravil: "Socialismus
obětoval rovnosti svobodu. Kapitalismus obětoval
svobodě rovnost. Náš systém je postkapitalistický,
je symbiózou svobody a rovnosti. Proto je tak výkonný.
Doporučujeme Československu přejít
k tomuto systému, nevracet se zpět."
Byla nám zvolena standardní cesta do 19. století
nebo do banánových republik, protože i tygří
cesta byla brána za třetí. Za politická
hesla, která mohou vítězit, je třeba
obětovat vše, protože přinášejí
moc. Náš svár je v rovině - moc nebo
prosperita. Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde: Slovo má pan poslanec
Zdeněk Trojan v rámci obecné rozpravy. Připraví
se paní poslankyně Gerta Mazalová, která
je poslední přihlášenou do obecné
části rozpravy.