Také samotné dění na železnici
není povzbudivé. Příkladem může
být fakt, že česká vláda ve svých
strategických rozhodnutích zatím zohlednila
- a to i formou investic a záruk směr Děčín,
Praha, Brno, Břeclav. Ve stínu jejího zájmu
leží zatím severojižní směr,
časem ověřená a do budoucna stále
perspektivní Karlo-Ferdinandova dráha. Přeprava
uhlí, dřeva a celulózy po této dopravní
cestě skýtá zdůvodnitelnou perspektivu
i do budoucna.
Varovné signály přicházejí
od našeho nejbližšího východního
souseda, ze Slovenské republiky. Jde o rozsáhlé
investice do uzlu Čadca a narovnávání
oblouku trati směrem na Skalité s následným
možným využitím púchovského
směru jako konkurenčního vůči
naší Karlo-Ferdinandově dráze. Naše
zatímní chování vytváří
pouze předpoklad, že by nám na tomto dopravním
směru mohl velmi brzy, a nejen obrazně, ujet vlak.
A nyní ještě dříve, než
přednesu návrh na usnesení Poslanecké
sněmovny, resp. procedurální návrhy,
mi dovolte, vážené kolegyně a vážení
kolegové, tuto myšlenku. Případným
schválením vládní předlohy
zákona o drahách převezme tato sněmovna
zodpovědnost za vládu, která se jí
předloženou formulací zákona mistrně
vyhýbá. Jde o zodpovědnost nemalou, která
má mezinárodní, ekonomický, regionální
i sociální rozměr.
Nyní k druhé části vystoupení,
v níž si dovolím přednést nejprve
dva procedurální návrhy a poté návrhy
pozměňovací s tím, že žádám,
aby byly v logickém pořadí vzhledem ke zde
již odeznělému návrhu kolegyně
Orgoníkové zařazeny na úvod hlasování
po ukončení rozpravy.
První procedurální návrh zní:
"Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR vrací
zákon o drahách, tisk 11981331, předkladateli."
Nebudu unavovat sněmovnu odůvodněním.
Myslím, že jsem se ho dopustil ve své řeči.
Druhý pozměňovací návrh, o
němž žádám, aby bylo hlasováno
podle již mnou zmíněného logického
pořadí v případě, že tento
procedurální návrh schválen nebude,
zní takto: " Poslanecká sněmovna Parlamentu
ČR přerušuje projednávání
zákona o drahách, tisk 11981331, do své
první schůze v roce 1995. Do této schůze
přikáže organizační výbor.
tisk 1198 k projednání dalším výborům
Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR ke zpracování
společné zprávy."
Odůvodnění druhého pozměňovacího
návrhu: tisk 1331 není společnou zprávou,
je pouhým sdělením o naprosto protichůdných
stanoviscích dvou parlamentních výborů,
která nemohou současně před touto
sněmovnou obstát. Jeden z nich projednávání
doporučuje, druhý jej odmítá a navrhuje
vrátit tisk předkladateli. Z tohoto důvodu
není podle mého názoru bod "Vládní
návrh zákona o drahách" v tuto chvíli
způsobilý k projednání na schůzi
Poslanecké sněmovny a teprve za předpokladu,
že by sněmovna naložila negativním způsobem
s těmito procedurálními návrhy, žádal
bych, aby se zabývala těmi pozměňovacími
návrhy, které v tuto chvíli předkládám:
1. před současný § 1 vložit nový
§ 1 a všechny ostatní přečíslovat.
Nový § 1 zní:
"Bezpečný, pravidelný a ekologický
provoz drážní dopravy je nezbytným předpokladem
pro rozvoj všech ostatních odvětví hospodářství
České republiky a růst životní
úrovně obyvatelstva. Má strategický
význam i pro zajištění mezinárodních
hospodářských styků a obranu státu."
Pokud tento paragraf nebude přijat, váží
se další pozměňovací návrhy
k současnému číslování
paragrafů tisku 1198. V opačném případě
se číslování posune o hodnotu jedna.
Druhý pozměňovací návrh: V
současném § 12 vypustit v písm. a) text
za slovem "způsobilý" a za ním
bude tečka. Odůvodnění: Není
žádoucí, aby budoucí provozovatel dráhy
byl pouhým vlastníkem bez odborné způsobilosti
k výkonu vlastnických práv. Přijetím
tohoto návrhu by se jistě snižovala rizika,
s nimiž počítají sankční
paragrafy.
3) V současném § 15 doplnit písm. h)
v následujícím znění: "Dokladem
o přiměřeném finančním
postavení ve smyslu norem Evropských společenství,
vymezujících přístup k dopravnímu
trhu". V případě přijetí
předcházíme znovu řadě rizik,
s nimiž počítají sankční
paragrafy.
4) V současném § 18 nahradit v textu slova
"1 roku" slovy "3 měsíců".
Zákonem navrhovaná lhůta je příliš
dlouhá a nepamatuje na nutný soulad se zákonem
č. 122/1993 Sb., zákon o konkursu a vyrovnání.
§ 5 písm. c) tohoto zákona totiž dává
možnost soudně udělit podnikatelskému
subjektu v případě konkursu nanejvýš
tříměsíční ochrannou
lhůtu, po jejímž uplynutí začnou
podnikat příslušné kroky již věřitelé.
Za těchto okolností by nemohl vlastník dráhy
nebo dopravce garantovat roční provoz.
5) V současném § 20 v článku
22 změnit text za čárkou po slovu "provozuschopnost"
takto: "Přebírá zodpovědnost
za její provoz stát." Poslední věta
článku zůstane nezměněná.
Návrh řeší garanci provozuschopnosti
na všech myslitelných úsecích, které
by mohly být nenahraditelné pro řešení
kritických situací na dráze i mimo ni.
6) V současném § 25 v čl. 1 písm.
a) vypustit text za slovem "způsobilý",
přičemž odůvodnění je
obdobné jako u § 12.
7) V současném § 28 v čl. 2 doplnit
písm. f) v následujícím znění:
"Dokladem o přiměřeném finančním
postavení ve smyslu norem Evropských společenství,
vymezujících podmínky přístupu
k dopravnímu trhu".
8) V současném § 56 doplnit za text "s
ministerstvem obrany" za čárku další
text "s ministerstvem hospodářství,
s ministerstvem životního prostředí
a v případě regionální dráhy
také s územně a kompetenčně
příslušným samosprávným
orgánem.". Projednání s ministerstvem
hospodářství je nezbytné pro respektování
územního plánování, které
má toto ministerstvo v kompetenci. Vyjádření
ministerstva životního prostředí je
nezbytné pro posouzení všech souvislostí
takového rozhodnutí pro ekologii. Stejně
tak není myslitelné s odkazem na dnes již v
parlamentě předaný návrh ústavního
zákona o kompetencích vyšších územně
samosprávných celků vyřadit z tohoto
rozhodování samosprávné orgány.
9) V současném § 60 změnit text 1. odstavce
takto: "Vláda České republiky rozhodne,
která část dráhy celostátní,
jíž provozují České dráhy,
na základě zvláštního zákona,
je dráha regionální." Další
text od slov "dráhy regionální atd."
zůstane nezměněn. Jedná se o závažná
strategická rozhodnutí celostátního
významu s možnými návaznostmi na perspektivy
tranzitní dopravy, jak ostatně potvrdil v úvodním
slovu pan ministr. O tak závažném tématu
by proto měla rozhodnout česká vláda
jako celek ve smyslu ustanovení § 76 a 78 Ústavy
České republiky.
Do současného § 66 - to je návrh desátý
a poslední doplnit do textu odst. 1 § 15 odst. 1 písm.
h), § 28 odst. 2 písm. f), § 32, § 36, §
37, § 39 odst. 2. Co se týče zařazení
těchto paragrafů a nutnosti ošetřit
jejich přísnější užití
podzákonnou normou - věřím, že
jsem podal dostatek odůvodnění v úvodním
slovu i v textu podaných pozměňovacích
návrhů. Doplnil bych jenom zařazení
§ 36 a 37, které je nezbytné ke sladění
problematiky jízdního řádu, tarifů
cen a pravidel jejich konstrukce.
Vážené kolegyně, vážení
kolegové, děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Kuchařovi. Nyní v oznámeném
pořadí pan poslanec Frank, potom pan poslanec Hirš.
Poslanec Václav Frank: Pane místopředsedo,
pane ministře, kolegyně a kolegové, musím
se přiznat, že jsem rád, že jsem nezůstal
sám, kdo poukazuje na nepropracovanost a ne zcela dobrou
kvalitu nám předkládaného zákona,
protože už v úvodu této 25. schůze
jsem doporučoval, aby návrh zákona byl stažen
z programu a vrácen k přepracování.
Nicméně zákon máme před sebou.
Dovolte i mně několik poznámek a několik
pozměňovacích návrhů k parlamentnímu
tisku 1198. Musím se přiznat, že jsem očekával,
že od projednávání zásad zákona
dojde v návrhu zákona ze strany předkladatele
k jasné konkretizaci. Návrh zákona však
pouze vyčerpávajícím způsobem
rozpracovává ve své podstatě již
schválené zásady. Dovolím si tvrdit,
že určitou vadou krásy návrhu zákona
je, že i když je to méně oproti stávajícím
předpisům, přesto v 19 případech
předpokládá zpracování a vydávání
prováděcích předpisů. Tím
samozřejmě nemusí být řečeno,
že jich bude fyzicky 19, ale jejich slučováním
podle problematiky půjde jistě o 4 - 6 předpisů
jinými slovy souborů. Mám obavy a domnívám
se, že i tato skutečnost více či méně
pozdrží komplexní účinnost zákona
a nelze vyloučit, že tyto předpisy nižší
právní síly nebudou pozměňovat
účinek a výklad základního
zákona.
Problémem je, lze-li tento fakt ještě změnit
neboť - jak již řekl předseda hospodářského
výboru - údajné 3 soubory těchto předpisů
jsou ve své podstatě připraveny. Je stále
otevřenou otázkou, zda za klad návrhu zákona
lze považovat dělení drah nebo, chceme-li,
dopravních cest na celostátní a regionální
Obojí s odděleným vlastnictvím a provozem
dopravní cesty, a vedle toho stojícím podnikáním
více subjektů dopravců na těchto cestách.
Současné období spíše potvrzuje
obavy, které již byly vysloveny při projednávání
zásad zákona. Vznikla zcela nová činnost
Drážního správního úřadu,
vydávání úředních povolen
a licencí. Dovolím si tvrdit, že tím
roste nejenom počet úředníků
správního úřadu, státních
úředníků, které samozřejmě
musí někdo platit, ale adekvátně k
tomu narůstají nebo vznikají nové
činnosti, funkce a úředníci ve výkonové
podnikové sféře. O tom, že by správní
drážní úřady na sebe vydělaly
vybíranými pokutami podle § 50 a 51, lze s
úspěchem pochybovat, protože provozovatelé
i dopravci budou podnikat tam, kde bude riziko ztrát nebo
pokut minimální. Protože Drážní
správní úřad zřizuje ministerstvo
dopravy, lze předpokládat že požadavky
na státní rozpočet prostě vzniknou
a budou. Bylo to zde řečeno, ale zopakuji svou myšlenku.
Za závažnější vnitřní
nedostatek zákona považuji skutečnost, že
zákon ukládá vlastníkům a provozovateli
v § 20 a 21 povinnost nabídnout dráhu nebo
provozování dráhy, ztratí-li o tuto
činnost zájem, státu nebo obci, aniž
by bylo řečeno, co se v podstatě stane potom.
Má-li tedy stát nebo obec dráhu odkoupit,
jinými slovy provozovat, musí samozřejmě
na to mít finance. Nároky na státní
rozpočet z tohoto titulu se dle důvodové
zprávy nepředpokládají. Znamená
to tedy, že stát či obec zřejmě
nabídnou dráhu - její provozování
někomu jinému. Jinými slovy - znamená
to, že orgán státní správy se
stane obchodníkem s tratěmi a vozidly. Neuspěje-li,
může dráhu úředně zrušit,
aniž by se o tom musel s někým radit, snad
- jak zde bylo řečeno vyjma ministerstva obrany.
Lze tedy logicky očekávat buď zajímavé
obchodování, ale spíše handrkování,
řízené ministerstvem dopravy, nebo pravděpodobně
téměř masové rušení tratí,
zejména třetí třídy, s jen
částečnou náhradou jiným druhem
dopravy, v každém případě si
dovolím tvrdit, však s horšími ekologickými
důsledky.
Schůdným řešením nebude ani to,
že by stát nebo obce provozování tratí
s případnou dotací nařídily,
a to i pod pokutou. Vlastník i provozovatel dráhy
budou mít možnost téměř vždy
nepozorovatelně ovlivnit stav i provoz dráhy tak,
aby nevyhovoval některé stanovené podmínce,
a stát nebo obec bude muset zastavit provoz sám
v obecném zájmu z hlediska ohrožení
bezpečnosti provozu. Nelze totiž ani nevidět,
že i současný stav přináší
jen na železnici zdvojení celé řady
činností u Českých drah jak na úrovni
generálního ředitelství a na něj
navazujících tři divizí, tak i na
nižších úrovních řízení.
Není žádným tajemstvím, že
už dnes jsou zdvojena oblastní ředitelství
na devět provozních a devět obchodně
přepravních a jsou dokonce zdvojeny i funkce přednostů
ve většině železničních
stanic. Opticky byla skutečnost částečně
vyrovnána sloučením více železničních
stanic pod jednoho přednostu, ale tím se vydatně
zhoršila komunikace mezi nimi a mezi českou dráhou
a přepravci. Jinými slovy - takto vznikl další
řídící mezičlánek. Pozitivní
snad je, že nevzniká nezaměstnanost. ale dovolím
si tvrdit, že tím roste nákladovost železniční
dopravy s budoucím negativním dopadem na tarify,
nebo chceme-li ceny, což potvrzuje vývoj tarifů
v roce 1994 a konečně i úvahy na rok 1995.
Lze si tedy položit otázku, zda by drážní
správní úřady cestou vydávání
povolení a licencí mohly tento stav pozitivně
ovlivnit. Ve své podstatě ano. Pokud však budou
mít možnost opírat se o rozumně koncipovanou
a v okolním světě zcela běžnou
celostátní dopravní koncepci. Ta však
v České republice zatím neexistuje, a mám
vážné obavy, že pokud dopravní
koncepce státu nebude vytvořena, jde stále
zatím o vytvoření trhu libovolnému
zájemci s neregulovanými cenami nebo tarify a nárůstem
úředníků a úřadování.
l z těchto důvodů se nejen mně jeví
návrh zákona jako neúplný a nepropracovaný.
Nemám oprávnění, vážení
kolegové, podezřívat předkladatele,
nicméně nevylučuji i jistý záměr
či hledání cesty, jak se s minimálními
problémy zbavit málo využívaných
tratí a jak se i touto cestou vyhnout odpovědi na
volání po dopravní koncepci České
republiky. Jeví se mi, že je nahrazována jakýmsi
trhem s tratěmi a s trhem v provozování dopravy
mezi dopravci.
Jak jsem již uvedl, můj návrh na přepracování
zákona v úvodu této schůze a potřebu
alespoň drážní dopravní koncepce
nebyl přijat. Čas ukáže, jak se spěch
na případném přijetí tohoto
zákona Poslaneckou sněmovnou podepíše.
Nicméně alespoň k jeho vylepšení
mi dovolte přispět těmito pozměňujícími
návrhy.
V § 2, odst. 4 je vázána poznámka jedna
odkazem na zákon o živnostenském podnikání
- domnívám se, že ve smyslu kladném,
tj. jeho možném použití. Avšak poznámka
10 u § 60, odst. 3 a důvodová zpráva
jeho použití vylučují. Doporučuji
proto vypustit část věty § 2, odst.
4 od slova: anebo činnost, kterou zajišťuje podnikání
podle zvláštních předpisů, anebo
učinit odkaz pouze na zákon č. 513/1991 Sb.,
obchodní zákoník, ve znění
pozdějších předpisů.
Druhý můj pozměňující
návrh je k § 47, odst. 1. Doporučuji vypustit
část textu od slova: která jsou konstruována
a vyráběna pro provozování dráhy
nebo drážní dopravu. A končím
tuto změnu písmenkem a), jinými slovy - upravený
text bude znít: Technická zařízení
tlaková, plynová, elektrická, zdvihací,
dopravní, pro ochranu před účinky
atmosférické a statické elektřiny,
pro ochranu před negativním i účinky
zpětných trakčních proudů,
kontejnery a výměnné nástavby, slouží-li
k zabezpečování provozování
dráhy nebo drážní dopravy, jsou určenými
technickými zařízeními, která
podléhají dozoru podle tohoto zákona. - Tento
pozměňující návrh zdůvodňuji
tím, že důvodová zpráva hovoří
pouze o technických zařízeních, používaných
na drahách, která svou činností mohou
ohrozit bezpečnost dráhy a drážní
dopravy, majetek, životy a zdraví osob, včetně
poškození životního prostřední.
Touto textovou úpravou by podléhala dozoru podle
tohoto zákona i ostatní technická zařízení,
konstruovaná v podstatě pro širokou potřebu
celého hospodářství a k provozu drah
a drážní dopravy se používají,
avšak nejsou konstruována speciálně
pro dráhu a samozřejmě mohou svou činností
provoz dráhy a drážní dopravy i bezpečnost
a životy lidí ohrozit.
Třetí pozměňující návrh
je rovněž k § 47, odst. 3, kde doporučuji
upravit text ve druhé větě takto: Způsobilost
určeného technického zařízení
k provozu schvaluje drážní správní
úřad po vykonání úřední
prohlídky a zkoušky vydáním průkazu
způsobilosti. Ke zdůvodnění tohoto
pozměňujícího návrhu předkládám
to, že výsledky zkoušek autorizovaných
zkušeben jsou vlastně pouze dílčími
podklady pro vykonání úřední
zkoušky a prohlídky, kterou orgán drážního
správního úřadu vyhodnotí celkový
stav určeného technického zařízení
z pohledu jeho bezpečnosti a způsobilosti k provozu.
Je třeba si uvědomit i skutečnost, že
orgán drážního správního
úřadu v řadě případů
funguje jako znalec ve smyslu mezinárodních předpisů
a úmluv, např. RID, KPK apod.
Poslední pozměňující návrh
je k § 63, kde se potvrzuje a neomezeně prodlužuje
platnost vlečkových smluv, uzavřených
podle dosavadních předpisů, přičemž
§ 67, bod 4 tyto zrušuje. Ani jeden z uvedených
paragrafů, ani § 66 přitom nepředpokládají,
že by měly být novelizovány. Za předpokladu,
že budou nahrazeny např. smlouvou dle obchodního
zákoníku nebo opatřením drážního
správního úřadu, je potřebné
provést úpravu, a to vyjmout buď na přechodné
období odst. 4, § 67, anebo zrušit paragraf 63
a ostatní paragrafy přečíslovat. Děkuji
vám za pozornost.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Prosím pana poslance Hirše. Připraví
se pan poslanec Kačenka, potom pan poslanec Bláha.
Poslanec Pavel Hirš: Vážený pane
předsedající, vážený pane
předsedo, vážený pane ministře,
kolegyně a kolegové, rád bych vás
seznámil s první částí mého
vystoupení, s názorem naší dopravní
komise na tento zákon. Ve druhé části
bych přednesl čtyři pozměňující
návrhy, které se váží k bezpečnosti
v železniční dopravě.
K názoru naší komise. Nová koncepce
přijetí zákona o dráhách odpovídá
postavení drah v systému tržního hospodářství
a umožňuje podnikání v dopravě.
Zásah státu do provozování drah a
drážní dopravy je limitován v zásadě
pouze bezpečností dopravy a potřebou veřejné
přepravy. Rozsah tohoto zákona lze proto charakterizovat
jako vyhovující.
Z důvodu transformace Českých drah na více
subjektů zajišťujících provozování
drah a předpokládaného dalšího
zvýšení počtu provozovatelů drah
a dopravců v návaznosti na privatizaci je nezbytně
nutné vytvořit nezávislý orgán
státní správy, Českou železniční
inspekci, zabývající se dozorem šetření
nehod, mimořádných událostí
a dalších případů, se kterými
budou orgány činné v trestním řízení
spolupracovat. Podobně jako je tomu u letecké nebo
lodní dopravy.
Tento inspekční orgán státní
správy zejména kontroluje, zda nejsou porušována
ustanovení odvětvového zákona a navazujících
předpisů a rozhodnutí. Za účelem
inspekce je oprávněn vstupovat do provozních
prostorů podnikatelů a zákazníků
a vyžadovat potřebné podklady a informace,
zahajuje při zjištění závad správní
řízení a ukládá povinnost k
nápravě a stanoví k jejímu splnění
přiměřenou lhůtu a je oprávněn
ukládat v rámci správního řízení
sankce za porušení povinností stanovených
odvětvovým zákonem.
Na základě uvedeného je třeba dále
upravit sedmou část zákona o dráhách,
státní správu a státní dozor
tak, aby Česká železniční inspekce
byla pojata do této části jako samostatný
správní orgán. Doporučujeme proto
ministerstvu dopravy, aby ve smyslu tohoto prohlášení
připravilo příslušnou novelu nebo příslušný
zákon.
Nyní mi dovolte čtyři pozměňující
návrhy, které jsou vedeny pouze k upřesnění
textu. První se týká § 25 odst. 1 písm.
a) a b), kde jsou uvedeny věkové hranice pro žadatele
o provozování dráhy a provozování
drážní dopravy, a to 18 let. Uvedeného
vzdělání a absolvování předepsané
praxe však nelze dosáhnout do stanovení věkové
hranice, a proto působí nelogicky. Navrhujeme proto
číslovku 18 zaměnit číslovkou
21.
Zadruhé. Myslím si, že jde pouze o zpřesnění,
kde je uváděno, že ministerstvo určuje,
my se domníváme, že ministerstvo by mělo
zmocňovat. Týká se to § 44 odst. 4 a
§ 47 odst. 4. Jde o zpřesnění textu.
Podstatně závažnější, jak
se domnívám, je § 49. Ten neukládá
provozovateli dráhy a dopravci poznávat příčiny
nehod a činit preventivní opatření
k zamezení opakování nehod. V odst. 3 ukládá
pouze povinnost provozovateli dráhy a dopravci zabezpečit
při nehodě uvolnění části
dráhy pro obnovení provozování dráhy
a drážní dopravy s tím, že při
tom jsou povinni zajistit a zdokumentovat stav v době nehody.
Není určen vztah provozovatele dráhy a dopravce
k orgánům činným v trestním
řízení a zadruhé není určen
obsah a způsob do zdokumentování stavu v
době nehody, jakož i odpovědnost za předání
příslušné dokumentace orgánům
činným v trestním řízení.
Navrhujeme proto § 49 upravit takto: odst. 1 zůstává
v nezměněném znění. Za něj
se vkládá nový odst. 2, který zní:
Provozovatel dráhy a dopravce je povinen nehodu a každou
mimořádnou událost v drážní
dopravě neprodleně oznámit orgánům
činným v trestním řízení,
zajistit zjištění její příčiny
a okolnosti, za kterých nastala a činit opatření
na zabránění opakování podobné
nehody. Původní odst. 2 se přečísluje
na odst. 3. Za odst. 3 se vkládá nový odst.
4, který zní: Provozovatel dráhy a dopravce
jsou povinni při nehodě zabezpečit uvolnění
části dráhy pro obnovení provozování
dráhy a drážní dopravy, pokud tomu nebrání
jiné okolnosti. Při tom jsou povinni zajistit a
zdokumentovat stav v době nehody.
Další je odst. 5: Součinnost provozovatele
dráhy a dopravce s orgány činnými
v trestním řízení v souvislosti s
nehodou, jakož i způsob dokumentování
stavu v době nehody, stanoví po vzájemné
dohodě ministerstvo vnitra a ministerstvo spravedlnosti
v právním předpisu.
Zároveň doporučujeme čtvrtý
pozměňovací návrh. § 66 doplnit
odst. 5, který zní: ministerstvo dopravy po dohodě
s ministerstvem vnitra a ministerstvem spravedlnosti vydá
právní předpis k provedení §
49 zákona o dráhách. Dovolte mi zdůvodnění.
V zájmu státu musí být, aby nedokonalost
stávajícího textu § 49 byla odstraněna,
a tím byl vytvořen předpoklad pro zajištění
vyšší bezpečnosti v provozování
drah i po jejich privatizaci. Dojde-li k nehodě nebo k
mimořádné události, k dosažení
co nejobjektivnějšího šetření
jejich příčin, jejich zavinění,
a to jednotným způsobem na celém území
České republiky bez ohledu na provozovatele dráhy
a dopravce. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji
panu poslanci Hiršovi. Prosím pana poslance Kačenku.
Připraví se pan poslanec Bláha, potom pan
poslanec Gross, jehož přihláška je poslední
písemná, kterou jsem do rozpravy obdržel.
Poslanec František Kačenka: Vážený
pan předsedající, kolegyně, kolegové,
abych předešel případným dotazům
či nařčením, že snad prosazuji
lobby některých zájmových skupin,
jak to bylo posledně, nebo ze se jedná o střet
zájmů, v duchu usnesení přijatého
Poslaneckou sněmovnou, sděluji, že nemám
žádný vztah k dráhám, mimo ten,
ze je často používám, že můj
strýc Ferdinand byl za první republiky ředitelem
Československých drah a měl jsem řadu
známých na Vysoké škole dopravní
v Žilině. To jsou všechny mé aktivity,
které jsem na tomto úseku měl nebo mám.
Přesto se nedomnívám, že je to pro mne
problematika vzdálená a nemám k ní
co říci. Snad právě proto mohu konstatovat,
že se jedná o zákon nevydařený,
protože je účelový. Šlo-li předkladatelům
jen o to umožnit podnikání na dráhách,
jak se praví v důvodové zprávě,
dalo se to snadněji a lépe vyřešit novelou
stávajícího zákona, nikoli zákonem
novým. První a snad má nejzávažnější
výhrada k předloženému návrhu
zákona o dráhách se týká právě
tohoto problému, protože k dráhám se
přistupuje jako k předmětu podnikání,
nikoli jako k věci veřejného zájmu.
Není pochyb o tom, že věcí veřejného
zájmu je ekologická doprava osob a zboží
za přijatelné ceny, nikoli zisky pro subjekty zabývající
se přepravou zboží na straně jedné,
a vysoké jízdné a velké ztráty
na úseku přepravy osob na straně druhé.
Toto mohu tvrdit, protože, jak se již stalo zvykem,
chybí v zákonu ekonomický rozbor, který
by nám řekl, co nová právní
úprava přinese státu, co podnikatelům
a co občanům.
Druhým důvodem, pro který nemohu s předloženým
návrhem vyslovit souhlas, je fakt, že řeší
dva problémy privatizaci a restrukturalizaci drah současně,
přičemž jeden je problém vysoce právní,
druhý vysoce odborný. V celé řadě
případů, když šlo o záležitosti
mnohem méně závažné, např.
o privatizace lesů, bylo pro poslance uspořádáno
několik seminářů, ale privatizace
a restrukturalizace drah se dělá od zeleného
stolu. Zákon uvádí kategorizaci drah, aniž
ví, jak velké regióny budou. Proto chybí
právní vymezení vazeb mezi státními
orgány a orgány územní samosprávy
ve věci transformace tratí. To všechno ukazuje,
že nová právní úprava neodráží
reálný existující stav a musíme
ve velmi krátké době počítat
s její novelizací.
Z účelovosti zákona vyplývá
i další nedostatek nedostatečně řešená
bezpečnost při provozu na dráhách.
Dochází-li v železniční dopravě
k rozlišení dopravní cesty a dopravy na ní,
jak je tomu u jiných způsobů dopravy, pak
musíme předpokládat, že stejně
jako silnice bude dráhy používat více
uživatelů, kteří budou více či
méně disciplinovaní. Zatímco počet
cestujících u osobních automobilů
se pohybuje řádově v jednotkách, u
autobusů v desítkách, u vlaků jsou
to stovky přepravovaných osob. Z toho také
lze usuzovat, jaké následky v případě
havárie mohou nastat. Tyto havárie mohou nastat
v důsledku selhání lidského faktoru
anebo v důsledku špatného technického
stavu tratí. Zákon v § 30 dává
možnost každému, kdo splní stanovená
kritéria, koupit si trať, ale již mu neukládá
povinnost udržovat ji. Z logiky věci se dá
usuzovat, že obdobně jako je tomu při provozu
na silnicích, měl by i na dráze každý
provozovatel platit zákonné pojištění
nebo složit kauci, z které by se kryly vzniklé
škody. V této části je zákon
v rozporu s úpravou platnou v Evropské unii.
Kolegyně a kolegové, většina našich
drah byla vybudována v minulém století a
byla součástí drah Rakouska, resp. Rakouska-Uherska
a jako taková byla s nimi záměrně
propojena. První republika podstatněji strukturu
železnic neměnila a v uplynulých 40 letech
byla preferována doprava ve směru Západ-Východ.
Rovněž došlo k záměně parní
trakce za trakci elektrickou a dieslovou. Bohužel tento proces
nebyl doprovázen příslušnými
změnami v oblasti obslužných zařízení.
Tak například lokomotivní depa existují
v té podobě, jaká byla postavena pro potřeby
trakce praní, i když je zřejmé, že
elektrická lokomotiva nemusí doplňovat vodu
nebo uhlí po ujetí určité vzdálenosti.
Tam je také nutné hledat rezervy pro snižování
neefektivních nákladů.
Mají-li mít dráhy v takovém malém
státě jako je Česká republika smysl,
musí jejich struktura působit dvěma směry.
Tak jako velká řeka se nemůže stát
velkou, nemá-li drobné či větší
přítoky, nelze po hlavních tratích
přepravovat velké množství osob a zboží,
nebudou-li napájeny z tratí vedlejších
a naopak, nedostane-li se přepravce z velké řeky
po jejích přítocích do mást
ležících mimo ni, pak je jen velmi malá
pravděpodobnost, že si někdo přepravu
zboží objedná. Proto čím méně
bude železničních stanic mimo hlavní
tratě, tím méně se bude přepravovat
osob i zboží a tím více bude železniční
přeprava ztrátovější.
Z výše uvedeného vyplývá, že
možnost restrukturalizace drah je velmi omezená a
spíš by měla být směrována
do oblastí obslužných. Při větší
redukci vedlejších tratí a železničních
stanic dojde k výraznějšímu přesunu
či dokonce k vytlačení železniční
přepravy přepravou automobilovou. Bylo by totiž
naivní se domnívat, že někdo bude bez
příslušné motivace vyhledávat
dopravu kombinovanou, která je spojena s větší
administrativou a mnohdy i s vyššími náklady,
když stačí velmi jednoduše předat
zboží automobilovému přepravci v místě
bydliště. Varováním by nám mělo
být ne neustále se snižující
objem přepravy zboží celkem, ale zvyšující
se objem automobilové přepravy.
Vážené kolegyně a kolegové, mohl
bych pokračovat ve výčtu nedostatků
v návrhu zákona, mohl bych přednášet
pozměňovací návrhy. Nebudu. Jsem přesvědčen,
že tak důležitý zákon nemůžeme
předělávat na plenárním zasedání.
To se nám v minulosti již několikrát
nevyplatilo. Nedomnívám se, že všichni
ti, kteří přednesli pozměňovací
návrhy, jsou odborníky na dráhu. Proto dávám
následující procedurální návrh.
Po vystoupení všech, kteří chtějí
k návrhu zákona něco říci,
projednávání bez ukončení rozpravy
přerušit do února příštího
roku, garanční výbor pověřit,
aby v lednu pro všechny zájemce z řad poslanců
i odborníků uspořádal seminář,
na kterém by byly všechny připomínky
projednány. S přijatými doporučeními
a závěry by byla seznámena sněmovna,
a ta by na základě stanoviska odborníků
rozhodla, jak definitivně se s návrhem zákona
naloží. To je podle mého názoru jediný
způsob, jak připravit dobrý zákon.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Prosím pana poslance Bláhu.