Středa 14. prosince 1994

Dále si myslím, že je potěšitelné, že opoziční poslanci přestávají kreslit katastrofické scénáře ohledně vývoje ekonomiky, ohledně negativního vývoje rozpočtu apod. Studoval jsem si jednotlivá vystoupení poslanců k rozpočtu v letech 1992 a 1993 a samozřejmě i letošní vystoupení. Porovnával jsem tato vystoupení a myslím, že trend je zcela zřejmý. Negativních prognóz a kvantitativních odhadů je v těchto vystoupeních rok od roku méně. V roce 1992 jich byla obrovská řada a já jsem vloni ve své závěrečné řeči je citoval, abych dokumentoval, že se nenaplnily. V loňském roce již byly v zásadě pouze dva. Jeden, který se týkal otázky místních rozpočtů, a druhý, který se týkal odhadu vývoje hrubého domácího produktu a inflace.

Dovolil bych si tedy opět ocitovat - jistě to bude i pro vás zajímavé - z Těsnopisecké zprávy o schůzi Poslanecké sněmovny z loňského roku. V prvním případě to bude ze strany 448, v druhém případě ze strany 442 a 443.

Nejprve bych si dovolil ocitovat pana poslance Krause: "Dotace ze státního rozpočtu pro místní rozpočty se snižuje ze 17 miliard v letošním roce" - připomínám, že to bylo v roce 1993 - "na 14 miliard, tj. pro rok 1994, přičemž toto snížení nebude dostatečně vyrovnáno vlastními místními příjmy, jak se s nimi v návrhu rozpočtu zcela nereálně uvažuje."

Pane poslanče, stejně tak jako jsem to věděl v té době, že to bude kompenzováno vývojem vlastních příjmů, tak mohu i dnes konstatovat, ze snížení dotací bylo bohatě vyrovnáno vlastními místními příjmy, a to v ohromném rozsahu. Proti rozpočtu budou vlastní příjmy místních rozpočtů o 13 - 15 miliard korun vyšší, a to třímiliardové snížení dotací - snad uznáte - nahradilo více než dostatečně. Přitom - aby nedošlo k mýlce - to nejsou příjmy z prodeje majetku nebo příjmy z půjček. To jsou příjmy z daní pro místní rozpočty.

Druhá negativní prognóza v loňském roce z řad opozičních poslanců se týkala - jak už jsem se zmínil - ekonomického růstu a inflace. Zase bych si dovolil ocitovat: "Na rozdíl od některých vládních ekonomů neočekáváme růst hrubého domácího produktu. Pokles průmyslové i zemědělské produkce bude pokračovat, a to zřejmě dramatičtějším bankrotovým způsobem a zvýšená možná tvorba v ostatních sektorech služeb a stavebnictví, včetně exportních aktivit, tento výpadek nenahradí. Očekáváme tedy spíše další cca dvouprocentní pokles tohoto ukazatele ve srovnatelných cenách." Zde připomínám, že to není citát pana poslance Krause, je to citát jiného pana poslance.

Dále cituji: "Stejně nereálný je podle našeho názoru i prezentovaný růst cenové hladiny s nepřekročením 10% inflační hranice. Lze poměrně přesně vyjádřit vliv a váhu jednotlivých inflačních impulsů od impulsů daňových, mzdových, cenově deregulačních, včetně tzv. a v praxi již prověřeného běžného cenového růstu." Pokračuji dále v citaci: "Takovýto propočet ukazuje ve srovnání prosinec 1994 na prosinec 1993 zvýšení cenové hladiny přes 14%."

Jsme těsně před závěrem roku. V pondělí byl publikován výsledek inflace za listopad a s ním i prognóza Českého statistického úřadu, která říká, ze roční míra inflace bude 10%, tedy nikoliv více než 14%. Stejně tak je tomu u hrubého domácího produktu.

Tedy nejenže se nenaplnily negativistické prognózy některých opozičních poslanců, ale ukázalo se, že vládní odhady byly relativně značně přesné. Paradoxní je, že největší odchylka skutečnosti od loňského vládního odhadu je v míře nezaměstnanosti, kde vláda očekávala průměrnou míru nezaměstnasnoti 5%. Ve skutečnosti bude mnohem nižší. O tom se žádný z opozičních poslanců ani nezmínil, doufám, že to je pouhé nepovšimnutí si tohoto faktu. Jinak bych musel věřit tomu, že to nebylo vládě vytčeno záměrně, nedej bože snad aby nebylo možné přičíst jí nějaké to pozitivum.

Proč to všechno říkám? Proč se neobjevují v letošním roce ve vystoupeních opozičních poslanců negativní kvantitativní prognózy? Určitě ne z toho důvodu, že by jejich týmy prognostiků vymřely, či přestaly pracovat. A tak nezbývá, než vyslovit hypotézu, že opozice věří vládním odhadům. Není to snad přesvědčivý důkaz, že stoupá důvěra ve vládní politiku nejen v očích světa, ale i v očích naší domácí opozice? (Potlesk.)

Mizí-li postupně negativní prognózy ve vystoupeních některých poslanců na jedné straně, je třeba říci, že na druhé straně zůstávají některé evergreeny. Zmíním se pouze o třech, protože na řadu z nich jsem zde ve sněmovně již několikrát reagoval.

Tedy první evergreen. V nejrůznějších podobách zde zaznělo, že jsou používány či snad dokonce odebírány prostředky ze sociálních fondů. Především bych rád zdůraznil, že žádný sociální fond nebyl u nás vytvořen. A nemáme-li jej, nemůžeme proto z něj nic odebírat. Veřejnost je často zneklidňována tím, že někdy se dokonce tvrdí, že vláda z vybraných příspěvků na sociální zabezpečení financuje snad bůhvíco. Porovnáme-li inkaso pojistného s celkovými výdaji do sociální oblasti, zjistíme, ze příjmy pojistného zdaleka nekryjí veškeré výdaje, které jdou do sociální oblasti. V jednotlivých letech je tedy dodáváno z ostatních daňových příjmů do této oblasti 10 až 13 miliard korun.

Pro úplnost ještě uvádím i vývoj výdajů do sociální oblasti k celkovým výdajům rozpočtu a hrubému domácímu produktu. Jestliže podíl sociálních výdajů na celkových výdajích státního rozpočtu v roce 1993 činil 34,9%, v roce 1995 bude činit 39%. Stejně tak podíl sociálních výdajů na hrubém domácím produktu v roce 1993 představoval 13,5%, pro rok 1995 to bude již 14,2%. Tedy z inkasa pojistného jsou financovány pouze sociální výdaje, a to ještě - a to opakuji - se na tyto výdaje dodávají výnosy z ostatních daní.

K této otázce se ještě váže dotaz pana poslance Recmana, kdy bude provedeno oddělení sociálních fondů od státního rozpočtu. Odpověď nemůže být jiná, než ta, že nejprve je třeba transformovat výdajovou stránku všech sociálních výdajů, schválit příslušné zákony, které na této straně budou tuto transformaci zajišťovat, a teprve potom rozhodnout o optimálním způsobu financování.

Druhý evergreen se tyká emise dluhopisů, tak jak je navržena v návrhu zákona o rozpočtu. Je údajně znakem deficitnosti rozpočtu apod. Tak zněla některá vystoupení. Musím opětovně konstatovat, že není. Vážené dámy a vážení pánové, už loni jsem nabízel, ze na toto téma jsem ochoten uspořádat seminář. Emise dluhopisů by byla znakem deficitnosti pouze v případě, kdyby rozpočet byl deficitní a ten deficit by byl kryt touto emisí. Ale to není náš případ, náš rozpočet není deficitní a emise dluhopisů slouží ke dvěma účelům. Tím prvním je tzv. sekurizace přímých bankovních úvěrů nebo-li nahrazení těchto přímých bankovních úvěrů emisí obligací, dluhopisů, které potom nakupují komerční banky a my tím splácíme přímý úvěr u centrální banky. Tou druhou je již zmíněné revolvování jistiny, starého zadlužení státu, které vzniklo v minulosti, v zásadě před rokem 1993.

Konečně třetím evergreenem, o kterém bych se rád zmínil, je vyrovnanost rozpočtu. K tomu se rovněž váže jeden dotaz pana poslance Recmana, jak je to s přípravou ústavního zákona o vyrovnanosti státního rozpočtu. Mohu pana poslance uklidnit, tento návrh je připraven a bude standardně projednáván v rámci připomínkového řízení.

Nicméně, vrátím se ještě k tomu, že se zde opět objevily výroky, že rozpočet je vyrovnaný pouze formálně, že je skrytě deficitní apod. Už vloni jsem na tomto místě vysvětloval, že toto vše jsou laciná tvrzení, že rozpočet je skutečně vyrovnaný a že nejlepším důkazem toho je, že se nezvyšuje zadlužení státu, jak můžete vy všichni sledovat na účtech státních aktiv a pasiv, které máte k dispozici. Stejně tak se nezvyšuje ani zadluženost Fondu národního majetku.

Čili rozpočet je vyrovnaný a na tom nemění nic ani výrok jednoho z pánů poslanců schovaného do poslanecké imunity, který tvrdí, že ministr financí tady lže. Nelže, pane poslanče, ale hlavně čísla nelžou. Veřejné finance České republiky jsou zdravé a je už jen pár lidí, kteří o tom ještě stále nevědí. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: S faktickou poznámkou pan kolega Kraus.

Poslanec Michal Kraus: Pane ministře, vaše vystoupení bylo skutečně okouzlující, zapomněl jste pouze na jednu věc a myslím, ze to je právě jádro pudla. Je to otázka navyšování vnitřního dluhu. Myslím, že právě to všechno, co se tady děje, přebytky v obcích a otázka důchodů v podnicích, jde na úkor vnitřního dluhu. Proto je velmi laciné hovořit o snižování nebo nezvyšování zadluženosti, když všichni vidíme v obcích a závodech, jak to skutečně je.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Vzpomínám si na rok 1990 a připojuji se k tehdejšímu řídícímu schůze a napomínám ho dnes, protože to nebyla faktická poznámka.

Prosím pana společného zpravodaje pana kolegu Ježka, aby se i on vyjádřil k rozpravě, upřesnil, jak budeme postupovat a navrhl způsob hlasování. (Hluk v sále.)

Poslanec Tomáš Ježek: Vážený pane předsedo, vážená vládo, vážení kolegové, ještě jednou - už jsem se o to snažil - si vezměme k ruce text nazvaný "Přehled vystoupení poslanců Poslanecké sněmovny..." atd.,který jsme všichni dostali, a já budu probírat jednotlivá vystoupení, tak jak padla. Tato vystoupení jsou označena příslušným číslem a v závorce je uvedena zkratka, ke které části rozpočtu směřují, zda k číselné, k textové, k zákonu nebo zda k doporučujícímu doprovodnému usnesení. Takže navrhuji, abychom rovnou přistoupili k hlasování.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jen doplním skutečnost, jestli dovolíte, pane kolego, že o těch prvních dvou bodech označených č) a z) budeme potom hlasovat v celkovém hlasování o zákonu, zatímco k doprovodnému usnesení bude muset být znovu otevřena rozprava. Tak je to v usnesení č. 470.

Poslanec Tomáš Ježek: Ano, tak to je. Budeme však probírat všechny s tím, že pokud budeme hlasovat o doprovodném usnesení, platí, že k tomuto usnesení bude ještě zvláštní rozprava.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji. Můžeme tedy přistoupit k jednotlivým pozměňovacím návrhům.

Poslanec Tomáš Ježek: Pro úplnost, jako první jsem vystoupil já s technickými korekturami. Pak vystoupili poslanci Kraus, Recman, Hájek, Hirš, Hurta, Wagner, Trojan, Mazalová, Černý a Kraus, kteří nepřednesli žádný pozměňovací návrh. Jako první poslanec, který přednesl pozměňovací návrh, vystoupil pan poslanec Skočovský s návrhem, který je označen jako 1 č). Prosím pana ministra, aby se k tomu ještě vyjádřil, pokud chce. Nechce. Připomínám, že rozpočtový výbor tento návrh nedoporučuje.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji. Zahájil jsem 271. hlasování a ptám se, kdo tento návrh podporuje? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 45, proti 106, zdrželo se 22 poslanců.

Poslanec Tomáš Ježek: Jako druhý návrh přednesl pan poslanec Skočovský návrh označený číslem 2 č). Rozpočtový výbor rovněž nedoporučuje přijmout. Pan ministr také ne.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná se o 272. hlasování. Kdo je pro? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 41. Proti 99. Zdrželo se 33 poslanců.

Poslanec Tomáš Ježek: Pod číslem 3 je návrh pana poslance Kačenky, který jsme kvalifikovali jako návrh procedurální znamenající návrh na přerušení jednání. Rozpočtový výbor nedoporučuje přerušit jednání.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná se o 273. hlasování. Kdo tento návrh podporuje? Kdo je proti? Kdo se zdrzel hlasování?

Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 40, proti 106, zdrželo se 34 poslanců.

Poslanec Tomáš Ježek: Další návrh pana poslance Kačenky je označen 4 z) a rozpočtový výbor jej nedoporučuje. Pan ministr také ne.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná se o 274. hlasování. Kdo návrh podporuje? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 36, proti 104, zdrželo se 40 poslanců.

Poslanec Tomáš Ježek: Další návrh pana poslance Kačenky je označen 5 č) a ani tento návrh rozpočtový výbor nedoporučuje. Pan ministr rovněž ne.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná se o 275. hlasování.

Ptám se, kdo tento návrh podporuje? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Návrh nebyl přijat, pro hlasovalo 28, proti 116, zdrželo se 34 poslanců.

Poslanec Tomáš Ježek: Další návrh pana poslance Kačenky je označen 6 č) a rozpočtový výbor tento návrh nedoporučuje. Pan ministr rovněž ne.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná se o 276. hlasování.

Ptám se, kdo tento návrh podporuje? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Návrh nebyl přijat, pro hlasovalo 47, proti 106, zdrželo se 26 poslanců.

Poslanec Tomáš Ježek: U dalšího návrhu pana poslance Kačenky 7 č) prosím ještě před hlasováním, abyste si opravili některé chyby, na které mě pan poslanec Kačenka upozornil před nedávnou dobou. V řádku číslo 2 návrhu označeném jako 7 č) si opravte, prosím, číslovku 2 250 na číslovku 225,0. Chybí tam desetinná čárka. Na třetím řádku číslovku 2 000 na číslovku 200,0 - rovněž desetinná čárka. Na šestém řádku číslovku 834 na číslovku 83,4 - rovněž desetinná čárka. A hned vedle číslovku 184 na číslovku 108,4.

S tím tedy dáme hlasovat, pane místopředsedo, o návrhu pana Kačenky pod číslem 7 č). S tímto návrhem rozpočtový výbor nesouhlasí, nedoporučuje jej, a pan ministr rovněž ne.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná se o 277. hlasování.

Ptám se, kdo tento návrh podporuje? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Návrh nebyl přijat, pro hlasovalo 29, proti 107, zdrželo se 41 poslanců.

Poslanec Tomáš Ježek: Další návrh pana poslance Kačenky je označen jako 8 č). Rozpočtový výbor tento návrh nedoporučuje a pan ministr rovněž ne.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná se o 278. hlasování.

Ptám se, kdo tento návrh podporuje? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Návrh nebyl přijat, pro hlasovalo 31, proti 112, zdrželo se 35 poslanců.

Poslanec Tomáš Ježek: Další návrh pana poslance Kačenky je označen 9 č) a rozpočtový výbor nedoporučuje jeho přijetí. Pan ministr také ne.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná se o 279. hlasování.

Ptám se, kdo tento návrh podporuje? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Návrh nebyl přijat, pro hlasovalo 48, proti 104, zdrželo se 27 poslanců.

Poslanec Tomáš Ježek: Další návrh pana poslance Kačenky je označen jako 10 d). Tento návrh rozpočtový výbor nedoporučuje, ale zároveň je tam odkaz na doprovodné usnesení, o němž - jak jsem už sdělil - budeme ještě jednat po závěrečném hlasování.

Rozpočtový výbor nedoporučuje, pan ministr také ne.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná se o 280. hlasování.

Ptám se, kdo tento návrh podporuje? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Návrh nebyl přijat, pro hlasovalo 45, proti 105, zdrželo se 29 poslanců.

Poslanec Tomáš Ježek: Pane místopředsedo, konstatuji, že o návrhu pana poslance Kačenky pod číslem 11 č) nelze hlasovat, neboť tiskem 1360 byla rezerva na státní službu zrušena.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Souhlas, děkuji.

Poslanec Tomáš Ježek: Poslední návrh pana poslance Kačenky pod číslem 12 je třeba chápat jako procedurální, a rozpočtový výbor jej nedoporučuje.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Pan kolega Kačenka souhlasí s tím - a doufám že i všichni ostatní, že se o něm nemusí hlasovat. Děkuji za pochopení.

Poslanec Tomáš Ježek: Děkuji. Nyní je na řadě série návrhů pana poslance Hájka. Pod číslem 13 z) - připomínám že z znamená upravovací návrh k zákonu. Rozpočtový výbor návrh 13 z) nedoporučuje, pan ministr také ne.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná se o 281. hlasování.

Ptám se, kdo tento návrh podporuje? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Návrh nebyl přijat, pro hlasovalo 51, proti 106, zdrželo se 20 poslanců.

Poslanec Tomáš Ježek: Návrh pana poslance Hájka pod číslem 14 z) rozpočtový výbor nedoporučuje přijmout, pan ministr rovněž ne.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná se o 282. hlasování.

Ptám se, kdo tento návrh podporuje? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Návrh nebyl přijat, pro hlasovalo 44, proti 108, zdrželo se 25 poslanců.

Poslanec Tomáš Ježek: Návrh pana poslance Hájka pod číslem 15 z) rozpočtový výbor nedoporučuje přijmout. Pan ministr také ne.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná se o 283. hlasování.

Ptám se, kdo tento návrh podporuje? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Návrh nebyl přijat, pro hlasovalo 44, proti 107, zdrzelo se 24 poslanců.

Poslanec Tomáš Ježek: Pod číslem 16 z) přednesl pan poslanec Hájek návrh, který rozpočtový výbor nedoporučuje přijmout. Pan ministr také ne.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná se o 284. hlasování.

Ptám se, kdo tento návrh podporuje? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Návrh nebyl přijat, pro hlasovalo 47, proti 104, zdrželo se 27 poslanců.

Poslanec Tomáš Ježek: Další návrh pana poslance Hájka je označen jako 17 z) a rozpočtový výbor ho nedoporučuje k přijetí. Pan ministr také ne.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná se o 285. hlasování.

Ptám se, kdo tento návrh podporuje? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Návrh nebyl přijat, pro hlasovalo 64, proti 88, zdrželo se 20 poslanců.

Promiňte, pane kolego, pan místopředseda vlády a poslanec Jan Kalvoda má náhradní kartu číslo 8.

Poslanec Tomáš Ježek: Pod č. 18 č) poslanec Hájek přednesl návrh, který rozpočtový výbor nedoporučuje přijmout. Pan ministr také ne.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná se o 286. hlasování. Kdo návrh podporuje? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Návrh nebyl přijat. Pro 45, proti 108, zdrželo se 24 poslanců.

Poslanec Tomáš Ježek: Nyní je na řadě návrh pana poslance Vraného, který je uveden pod č. 19 d). Rozpočtový výbor tento návrh sice doporučil, ale nedoporučil uvést částku. Jako zpravodaj doporučuji. Je tam návrh na doprovodné usnesení. Hlasujeme tedy o doprovodném usnesení. Jako zpravodaj doporučuji přijmout návrh pana poslance Vraného. Hlasujeme tak, jak jsme si schválili s tím, že k těmto doprovodným usnesením ještě bude otevřena rozprava u příležitosti hlasování o souboru doprovodných usnesení, protože je možné, že ještě nějaká padnou.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Ptám se, kdo ve 287. hlasování podporuje tento návrh. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Návrh byl přijat. Pro hlasovalo 156, proti 4, zdrželo se 17 poslanců.

Poslanec Tomáš Ježek: Nyní jsou návrhy pana poslance Hirše. Pod č. 20 č) je návrh, který rozpočtový výbor nedoporučuje k přijetí. Pan ministr rovněž ne.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná se o 288. hlasování. Kdo návrh podporuje? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo 62, proti 77, zdrželo se 35 poslanců.

Poslanec Tomáš Ježek: Pod č. 21 č), návrh pana poslance Hirše, rozpočtový výbor ho nedoporučuje k přijetí. Pan ministr také ne.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná se o 289. hlasováni. Kdo ho podporuje? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Návrh nebyl přijat. Pro 28, proti 79, zdrželo se 66 poslanců.

Poslanec Tomáš Ježek: Pod č. 22 č) je návrh pana poslance Hirše, který má doporučení rozpočtového výboru. Připomínám, jen pod čarou, že je to návrh, který rovněž podal pan poslanec Vlček. Pan ministr také doporučuje.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná se o 290. hlasování. Kdo návrh podporuje? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Návrh byl přijat. Pro 131, proti 15, zdrželo se 28 poslanců.

Poslanec Tomáš Ježek: Nyní je návrh paní poslankyně Novákové, který je uveden pod č. 23 č). Tento návrh rozpočtový výbor nedoporučuje. Pan ministr také ne.

Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Jedná se o 291. hlasování. Kdo tento návrh podporuje? Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?

Návrh nebyl přijat. Pro 77, proti 55, zdrželo se 44 poslanců.

Poslanec Tomáš Ježek: Nyní jsou na řadě návrhy pana poslance Melichara. Pod č. 24 č) je uveden návrh, který rozpočtový výbor nedoporučuje k přijetí. Pan ministr rovněž ne.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP