Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Je jasné, o čem budeme hlasovat.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 72. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh byl přijat poměrem hlasů 92,
6 proti, 29 se zdrželo.
Prosím o další návrh.
Poslanec Tomáš Svoboda: Dalším
návrhem je návrh paní kolegyně Kadlecové,
která navrhuje, aby se za odstavec 2 zařadil nový
odstavec 3, který by se týkal FBIS. Ptám
se, jestli je třeba to zopakovat. Pokud ano, poprosil bych,
jestli by to paní kolegyně nemohla upřesnit,
protože jsem to nestačil přesně zaznamenat.
Pokud by to bylo potřeba.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Přeje
si sněmovna slyšet návrh ještě
jednou? Vidím souhlasné kývání.
Prosím navrhovatelku, aby upřesnila svůj
návrh a zopakovala jej.
Poslankyně Milada Kadlecová: Já to
upřesním. Když si otočíte společnou
zprávu na stranu 5, tam ten můj původní
text pozměňovacího návrhu je. To znamená
přečíslovat článek 1 a doplnit
článek 2 ve znění uvedeném
ve společné zprávě. Jedině
§ 134 odst. 1 se na konci doplňuje slovy "není-li
dále stanoveno jinak". Dále dosavadní
bod 2, který máte ve společné zprávě
na str. 5, označit jako bod 3, který by zněl
"vypuštěním příslušníků"
atd. a zní: "bývalým příslušníkům
Federální bezpečnostní informační
služby se do doby trvání služebního
poměru rozhodné pro přiznání
příspěvku za službu nezapočítávají
doby služby" a dále následuje text, který
je ve společné zprávě. To je můj
pozměňující návrh. Je to pouze
technická záležitost pro to, aby u služby
FBIS, o které jsme nevěděli, že je dosud
vyplácena podle zákona 100, byl tento zákon
novelizován, nejenom stoosmdesátšestka.
Poslanec Tomáš Svoboda: Děkuji. Zpravodaj
i navrhovatel doporučují.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
číslo 73. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
91 pro, 3 proti, 35 se zdrželo.
Pan poslanec Fejfar má faktickou poznámku.
Poslanec Tomáš Fejfar: Je to jenom upozornění
na to legislativně technicky - tím, že tento
návrh byl odhlasován, tak bod, který se týká
vojenské kontrarozvědky a vojenské rozvědky
je ve stejné podobě, tak jak jsme to odhlasovali.
Myslím si, že je to technická záležitost.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
To byl poslední pozměňovací návrh?
Poslanec Tomáš Svoboda: To byl poslední
pozměňovací návrh. Nyní můžeme
dát hlasovat o návrhu jako celku.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Budeme
tedy hlasovat o celém návrhu poslanců Jana
Krámka a dalších na vydání zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
ČNR č. 186/1992 Sb., o služebním poměru
příslušníků Policie ČR,
ve znění pozdějších předpisů,
podle sněmovního tisku 1365, ve znění
společné zprávy výborů Poslanecké
sněmovny podle sněmovního tisku 1464 a schválených
pozměňovacích návrhů.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku a stiskne
tlačítko v hlasování č. 74.
Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh byl schválen poměrem hlasů 93
pro, 23 proti, 13 se zdrželo.
Děkuji panu společnému zpravodaji a panu
poslanci Krámkovi jako zástupci navrhovatelů.
Konstatuji, že můžeme přejít k
dalšímu bodu, kterým je
Návrh zákona jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 1367 a společnou zprávu výborů
k němu jako sněmovní tisk 1465. Nyní
prosím pana poslance Libora Nováka o odůvodnění
předloženého návrhu.
Poslanec Libor Novák (1958): Pane předsedající,
dovoluji si předložit váženým paním
poslankyním a váženým pánům
poslancům k posouzení návrh zákona,
kterým by se změnil zákon o zrušení
státního tabákového monopolu a o opatřeních
s tím souvisejících.
Sněmovna tento zákon přijala v roce 1993
a důvod, proč byl tento zákon přijat,
byl zcela jasný a úmysl velmi dobrý. Šlo
totiž o to, aby výroba a nakládání
s tabákovými výrobky byla podrobena určitému
režimu a zároveň byly za nedodržení
tohoto režimu stanoveny sankce.
Skutečnost však ukazuje, že za uplynulé
období po nabytí účinnosti tohoto
zákona opatření, která tento zákon
stanoví při porušení příslušných
ustanovení, jsou slabá. Víme všichni,
jak čile kvete obchod s nekolkovanými cigaretami
přivezenými převážně ze
zahraničí. Já jsem se v praxi přesvědčil,
a věřím tomu, že mnozí z vás
také, že sankce, které se týkají
zejména výroby, respektive porušení
ustanovení týkajících se výroby
a prodeje cigaret, neznačených příslušným
způsobem, se často nedaří uplatnit
a to proto, že ten, který má být postižen,
zkrátka sdělí, že cigarety takto neznačené
k prodeji určené nejsou. Příslušné
orgány státní správy mají podle
mého názoru tedy velmi ztíženou pozici
v dokazování právě toho, že neznačené
cigarety byly určeny k prodeji.
Mnou navrhovaná novela tohoto zákona se snaží
těmto skutečnostem předejit. Rozšiřuje
totiž možnost uvalení sankcí na právnické
a fyzické osoby i na důvod, kdy tyto osoby neznačené
cigarety nejenom prodávají, případně
vyrábějí, ale i skladují a drží.
Jsem si vědom toho, že navrhovaná úprava
je velmi tvrdá a jsem veden snahou, aby se na území
České republiky nemohly vyskytovat cigarety, které
nejsou příslušným způsobem značeny,
až na výjimky, které umožňuje jak
tento zákon, tak například celní zákon.
Dovoluji si upozornit, že podobná úprava platí
například v Německu, kdy příslušné
státní orgány mohou zabavit neznačené
cigarety, které unikly celnímu a daňovému
zatížení a příslušná
úprava není vázána jen na obchodníky,
ale postihuje další osoby, ať fyzické
nebo právnické, které toto zboží
drží.
Pane předsedající, to je pro tuto chvíli
z mé strany vše jako úvodní slovo, dovoluji
si pouze požádat ty z vás, vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, kteří případně přednesete
v rozpravě pozměňovací návrhy,
abyste mně je předložili písemně
a já vám za to předem děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Liboru Novákovi staršímu a prosím
pana poslance Jana Černého, jako společného
zpravodaje, aby podal zprávu o projednání
návrhu ve výborech.
Poslanec Jan Černý: Pane předsedající,
pane předsedo, dámy a pánové, rozpočtový,
hospodářský a zemědělský
výbor projednaly na svých schůzích
návrh zákona poslance Libora Nováka staršího
a dalších, kterým se mění a doplňuje
zákon č. 303/1993 Sb. o zrušení státního
tabákového monopolu a opatření s tím
souvisejících ve znění zákona
č. 45/94 Sb.
Uvedené výbory doporučují Poslanecké
sněmovně, aby s předloženým návrhem
zákona vyslovila souhlas s jedinou, více či
méně legislativně-technickou připomínkou
k § 8.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
a otevírám rozpravu k tomuto bodu, do které
se jako první přihlásil pan poslanec Výborný.
Dále se připraví pan poslanec Mandelík.
Poslanec Miloslav Výborný: Pane předsedo,
dámy a pánové, nebudu přednášet
žádný pozměňovací návrh,
neboť jsem hluboce přesvědčen o tom,
že tento zákon nemůže a nesmí být
přijat, protože kdyby se tak stalo, jde podle mého
pevného přesvědčení o velmi
výrazný zásah do ústavně zaručených
základních práv občanů, nikoliv
tedy pouze podnikatelů. Tento návrh podle přesvědčení
předkladatele, které zde bylo řečeno,
má mít za cíl výrazné zpřísnění
a má být zákonem velmi tvrdým. Upozorňuji
ovšem na to, že text tohoto návrhu naopak změkčuje
podmínky, protože nově stanoví možnost
sankcí teprve při objevení více než
200 ks cigaret. To za prvé.
Za druhé, nově ovšem tento návrh říká,
že se bude vztahovat i na jakékoliv osoby, ne tedy
pouze podnikatele, a že taková osoba u které
bude zjištěno více než 200 ks neoznačených
cigaret, bude muset prokázat úřadu, že
nabyla tyto cigarety právem. Připomínám,
že lze nabýt právem v této zemi bez
porušení jakýchkoliv právních
předpisů neznačené cigarety například
nakoupením ve zvláštních prodejnách,
kde se naopak nesmí prodávat značené
cigarety, nebo dovozem a to třeba i se zaplacením
cla.
Rád bych upozornil paní poslankyně a pány
poslance na to, co považuji za správné, totiž
na stanovisko vlády k předloženému návrhu
zákona, kde vláda opakovaně vysvětluje
- a podle mého mínění správně
-, že navržené řešení nepřihlíží
k ústavnímu stavu v tomto státě a
jeho přijetí by nebylo správné. Navrhuji
zákon neschválit.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Výbornému. Prosím pana poslance
Mandelíka, aby se ujal slova.
Poslanec Richard Mandelík: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
pozorně jsem vyslechl důvody, které vedou
pana poslance Výborného k tomu, že nám
doporučil, abychom tento návrh zákona neschválili.
Dovolím si vám navrhnout pozměňovací
návrh, který by mohl vyhovět připomínce
vlády v tomto směru a myslím. že by
stálo za úvahu, aby i některý z klubů
využil svého práva, abychom projednali toto
i politicky. Pozměňovací návrhy jsou
tyto:
V bodě prvním novely slova "... prodává,
skladuje nebo drží" by se nahradila slovy..."prodává,
skladuje nebo v souvislosti s těmito činnostmi drží".
A druhý návrh zní: V bodě tri v §
8, odst. 9 se slova "... která tyto neznačené
cigarety prodává (odkaz č. 2a), nebo skladovala",
tato slova se nahrazují slovy "... uvedené
v § 7, odst. 2".
Po konzultaci s navrhovatelem upřesňuji: Odkaz je
skutečně číslo 3 a nahrazují
se slova "...která tyto neznačené cigarety
prodávala" nikoliv "prodává".
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Mandelíkovi. Kdo se dál hlásí
do rozpravy? Jestliže nikdo, rozpravu končím
a chci se zeptat pana navrhovatele, zda si přeje vyjádřit
se k obsahu rozpravy. Pan kolega Benda se hlásí
o slovo. Jako předseda klubu má právo vystoupit.
Prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Marek Benda: Vážený pane předsedající,
doporučoval bych v tuto chvíli, abychom tento bod
přerušili a podívali se na ten pozměňovací
návrh na klubech, eventuálně i na příslušném
garančním výboru. Velmi se shoduji s námitkami,
které tady řekl pan předseda Výborný
a myslím si, že bychom měli zvážit,
zda návrhy kolegy Mandelíka to řeší
nebo neřeší.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Je to procedurální návrh. Zeptám se
sněmovny, kdo s tímto postupem souhlasí,
ovšem poté, co vás odhlásím a
požádám o novou registraci. Procedurální
návrh zní - přerušit projednávání
tohoto bodu, aby byl vytvořen prostor pro jednání
klubů, požádat garanční výbor,
aby se pozměňovacími návrhy zabýval,
zaujal k nim stanovisko a jeho zástupce jej poté
přednesl sněmovně.
Kdo je pro přijetí tohoto návrhu, ať
zvedne ruku a stiskne tlačítko v hlasování
č. 75.
Zároveň bych si dovolil požádat pracovníky
Kanceláře, aby zajistili, aby pozměňovací
návrhy, které zde zazněly, byly vyhotoveny
písemně a předány ne všem poslancům,
ale do jednotlivých klubů a pro garanční
výbor, aby bylo možné se s nimi zabývat.
Návrh byl mezitím odsouhlasen velkou většinou
- poměrem 89 pro, 1 proti, 3 se zdrželi. Konstatuji,
že jsme přerušili projednávání
tohoto bodu.
Můžeme přistoupit k projednávání
dalšího bodu, což je
Návrh zákona jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 1433 a společnou zprávu výborů
k němu jako sněmovní tisk 1486. Nyní
se chystám požádat pana poslance Ivana Vrzala,
aby nám odůvodnil předložený
návrh. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Ivan Vrzal: Vážený pane předsedo,
vážený pane předsedající,
kolegyně a kolegové, v prosinci loňského
roku schválila Poslanecká sněmovna novelou
zákona o daních z příjmů, ve
které mimo jiné upravila zaúčtování
příjmů a výdajů dosažených
po 15. prosinci a před 15. lednem následujícího
roku. Oproti původnímu znění zákona,
podle kterého se tyto příjmy a výdaje
zahrnovaly do tohoto zdaňovacího období,
ke kterému hospodářsky patřily, se
podle nového znění zaúčtovávají
příjmy a výdaje dosazené do 31. 12.
1994.
Bohužel, sbírka, která toto upravovala, byla
rozeslána 30. prosince, takže podnikatelé,
kteří toto aktivně nesledovali a nebyli členy
nějakých sdružení, neměli možnost
se podle tohoto zákona zařídit. Jsem schopen
doložit různými výpočty, že
mnohdy u některých menších firem toto
může vést ke krachu, pokud měly těsně
před koncem roku určitou větší
zakázku a k platbě došlo až po 1. lednu.
Týká se to tedy osob vedoucích jednoduché
účetnictví. Proto jsem podal novelu zákona
o daních z příjmů, kdy se toto vrací
k původnímu znění, tzn., že se
bude účtovat tam, ke kterému období
to hospodářsky patří.
Zároveň je umožněno touto novelou pro
podnikatele, kteří se ale novým zákonem
z nějakých důvodů řídili,
protože ho znali předem, aby nemuseli podávat
opravné daňové přiznání,
je možno finančním úřadem toto
daňové přiznání uznat.
Chtěl bych požádat sněmovnu, aby tento
návrh novely zákona o daních z příjmů
podpořila ve znění společné
zprávy. Děkuji vám.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Ivanu Vrzalovi. Prosím, aby se slova ujal
společný zpravodaj výborů pan poslanec
Petr Brodský a podal zprávu k projednání
návrhu ve výborech.
Poslanec Petr Brodský: Pane předsedající,
paní kolegyně, páni kolegové, je jistě
nejvíce výsostným právem této
sněmovny přijímat zákony, obzvláště
daňové zákony tak, aby se podle nich řídil
cely podnikatelský stav, který v republice je.
Zdá se, že záměr této sněmovny
posunout zdaňovací období u osob, které
účtují v jednoduchém účetnictví,
k termínu 31. 12. byl předčasný z
toho titulu, že byl pravděpodobně pozdě
zveřejněn ve Sbírce zákonů
a že - jak zde řekl pan předkladatel - se celá
řada podnikatelských subjektů neuměla
na to technicky a hlavně finančně připravit.
Z těchto podnětů vychází předložený
zákon.
K vlastnímu projednávání. Text návrhu
novely zákona projednaly dva výbory - rozpočtový
a hospodářský. Ke zmíněnému
zákonu po mnoha konzultacích byly přijaty
pozměňovací návrhy, které jsou
předmětem společné zprávy.
Pane předsedající, to je úvodní
řeč.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu společnému zpravodajovi a otevírám
rozpravu, do které se jako první hlásí
pan poslanec Mandelík.
Poslanec Richard Mandelík: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
předložím pozměňující
návrh, který vychází vstříc
stanovisku vlády a znamená legislativní zpřesnění
čl. III.
V čl. III společné zprávy bod 1. zní:
"U poplatníka, který neúčtuje
v soustavě podvojného účetnictví,
se příjmy, jež mu plynou v době patnáct
dnů před začátkem zdaňovacího
období roku 1995 nebo v době patnáct dnů
po skončení zdaňovacího období
roku 1994, považují za příjmy toho z
uvedených zdaňovacích období, ke kterému
je poplatník přiřadí. Při posuzování
výdajů se postupuje obdobně."
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Mandelíkovi. Prosím další
přihlášky do rozpravy. Nejsou, dovolím
si tedy rozpravu uzavřít.
Chci se zeptat pana navrhovatele, zda si přeje vyjádřit
se k pozměňovacímu návrhu, který
zazněl v rozpravě.
Poslanec Ivan Vrzal: Pozměňující
návrh se mi zdá legislativně čistší
a přesnější. Doporučuji jeho
přijetí.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Prosím pana společného zpravodaje, aby se
ujal slova.
Poslanec Petr Brodský: Pane předsedající,
zazněl jediný pozměňující
návrh kolegy Mandelíka. Já s ním souhlasím.
Můžeme hlasovat o tomto návrhu.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Dovolil jsem si vás odhlásit, prosím, abyste
se znovu zaregistrovali. Dám hlasovat o pozměňovacím
návrhu pana poslance Mandelíka.
Kdo je pro jeho přijeti, ať zvedne ruku a stiskne
tlačítko v hlasování č. 76.
Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh byl přijat poměrem hlasů 108
pro, nikdo proti, 6 se zdrželo. Tento návrh byl přijat.
Vzhledem k tomu, že to byl jediný návrh, který
zazněl v rozpravě, budeme nyní hlasovat o
celém návrhu poslance Ivana Vrzala na vydání
zákona, kterým se mění a doplňuje
zákon ČNR č. 586/1992 Sb., o daních
z příjmů, ve znění pozdějších
předpisů podle sněmovního tisku 1433,
ve znění společné zprávy výborů
Poslanecké sněmovny podle sněmovního
tisku 1486 a schváleného pozměňovacího
návrhu.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zdvihne ruku a
stiskne tlačítko v hlasování č. 77.
Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh byl přijat.
Pro 116, nikdo proti, 2 se zdrželi. Dámy a pánové,
já vám děkuji. Děkuji společnému
zpravodajovi a navrhovateli, pánům poslancům
Brodskému a Vrzalovi. Konstatuji, že jsme projednali
další bod.
Nyní se pokusím s vaší pomocí
využít ještě čas, který
nám zbývá do přirozené a logické
polední přestávky. Dovolil bych si vám
navrhnout, abychom jako další bod projednali zprávu
vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny
pro vyšetření okolností souvisejících
s akcemi Norbert, Vlna, Zásah, případně
obdobnými akcemi. Pak bychom mohli projednat ještě
zprávu o činnosti organizačního výboru
a zprávu o opatřeních předsedy Poslanecké
sněmovny. Jsou nějaké námitky proti
tomuto postupu? Jestliže ne, děkuji vám za
pochopení.
Přistoupíme k projednání bodu
Zprávu přednese člen vyšetřovací
komise pan poslanec Tomáš Fejfar, kterého prosím,
aby se ujal slova.
Poslanec Tomáš Fejfar: Pane místopředsedo,
vážení kolegové, vážené
kolegyně, dovolím si ván předložit
průběžnou zprávu o výsledku šetření
vyšetřovací komise pro objasnění
okolností souvisejících s akcemi Norbert,
Vlna, Zásah a jinými obdobnými akcemi. Dovolte
mi, abych vás seznámil s dosavadní činností
komise a průběžnými výsledky
šetření, které bylo v poslední
době orientováno zejména na akci Československé
lidové armády realizovanou v roce 1980 pod krycím
názvem "Krkonoše".
Od poslední průběžné zprávy
vyšetřovací komise, přednesené
na 16. schůzi Poslanecké sněmovny Parlamentu
České republiky 18. února 1994, zasedala
vyšetřovací komise celkem dvacetkrát.
Od tohoto data do současné doby vyslechla 50 osob
a uskutečnila řadu výjezdů za účelem
shromažďování a studia archívních
písemností.
Došlo též ke změně personálního
složení vyšetřovací komise. Poslanecká
sněmovna Parlamentu České republiky na své
23. schůzi odvolala na základě vlastni žádosti
poslance Jaromíra Šimánka, Jana Deckera a Stanislava
Kozáka z funkce členů vyšetřovací
komise a nahradila je poslankyní Miladou Kadlecovou z klubu
ODS a poslancem Josefem Krupíkem z klubu KDU-ČSL.
Z výsledků a poznatků získaných
během téměř dvouleté činnosti
vyšetřovací komise lze jednoznačně
a zodpovědně prohlásit, že úkol,
který jí byl uložen, je podstatně časově
a důkazně náročnější,
než bylo možné předpokládat. Byly
totiž zjištěny další akce, které
s daným úkolem neoddělitelně souvisejí.
Po získaných zkušenostech mohu konstatovat,
že ačkoliv jsou některé akce propojeny,
je nutno se v zájmu jejich objektivního prošetření
a reálného skončení zabývat
každou zvlášť. To samozřejmě
nevylučuje vzájemnou možnost využívání
shromážděných poznatků a důkazů.
Přitom jedinými možnými zdroji informací
jsou zpravidla neúplné archívní materiály,
často nesourodě uložené a umístěné
v desítkách archívů různých
institucí po celé bývalé ČSSR,
potažmo i v archívech států bývalého
socialistického společenství; dále
svědecké výpovědi řádově
stovek zúčastněných osob, z nichž
mnozí si na prošetřované akce skutečně
vzhledem k značnému časovému odstupu
přesně nepamatují, zatímco další
si z různých důvodů pamatovat nechtějí
či dokonce po daném poučení odmítají
ze zákonných důvodů vypovídat.
Nyní soustřeďme pozornost na jádro předkládané
zprávy, kterým jsou faktická zjištění
k akci "Krkonoše". Uváděné
skutečnosti byly získány z mnoha archívů
sedmi centrálních institucí, prohlídkou
stovek tisíc a studiem desítek tisíc archiválií
a ze svědeckých výpovědí 47
osob.
Výběr vyslýchaných osob byl proveden
tak, aby byl reprezentativní, tj., aby v něm byly
zastoupeny všechny složky a stupně, které
se na prošetřované akci podílely anebo
se jí zúčastnily.
Dne 1. 12. 1980 byl tehdejší náčelník
generálního štábu Československé
lidové armády, první zástupce ministra
národní obrany ČSSR generálplukovník
Miroslav Blahník, povolán se souhlasem generálního
tajemníka ústředního výboru
KSČ a prezidenta ČSSR Gustáva Husáka
k jednání v Moskvě s náčelníkem
generálního štábu ozbrojených
sil Svazu sovětských socialistických republik
maršálem Ogarkovem. Jednání byli dále
přítomni, kromě vysokých funkcionářů
Sovětské armády a Spojeného velení
států Varšavské smlouvy, i tehdejší
velitel pozemních vojsk Národní lidové
armády Německé demokratické republiky
generálplukovník Stechbart a první zástupce
náčelníka generálního štábu
Polské lidové armády generál Kupolovský.
Cílem jednání bylo objasnění
zámyslu spojeneckého cvičení, které
mělo byt provedeno na území ČSSR a
Polské lidové republiky. Po návratu z Moskvy
dne 2. 12. 1980 bylo na generálním štábu
Ministerstva národní obrany v Praze svoláno
shromáždění funkcionářů
Ministerstva národní obrany a velitelství
Západního vojenského okruhu a vydány
předběžné úkoly ke zpracování
neplánovaného cvičení pod krycím
názvem "Krkonoše". Všichni účastníci
shromáždění pak podepsali prohlášení
o zachování přísného utajení
skutečností souvisejících s připravovaným
cvičením, ačkoli se takováto prohlášení
u obdobných akcí nikdy nepodepisovala, a to i přesto,
že od nástupu do funkcí měli pracovníci
obdobné prohlášení již podepsáno.
Písemné nařízení ke zpracování
cvičení na téma: "Uvedení vojsk
do zvýšené bojové pohotovosti, přesun
a zasazení svazku do sražení, rozvíjení
útoku v operační hloubce" vydal tehdejší
ministr národní obrany, armádní generál
Martin Dzúr veliteli Západního vojenského
okruhu dne 5. 12. 1980 pod č. j. 0022534/1.
Zámyslem akce "Krkonoše" bylo v podstatě
provedení dvou cvičení. První jako
divizně taktické cvičení s první
a devátou tankovou divizí samostatně na území
ČSSR a Polské lidové republiky v trvání
5 - 6 dnů.
Druhé navazující cvičení mělo
proběhnut jako frontové velitelské štábní
cvičení v terénu se spojovacími prostředky
a částečným vyvedením vojsk
na území Polské lidové republiky.
K realizaci celé akce bylo připraveno na základě
dostupných pramenů 4 - 5 divizí Sovětské
armády, jedna divize Národní lidové
armády NDR, 4 divize Polské lidové armády
a 2 zesílené tankové divize Československé
lidové armády a 1 sovětská tanková
divize dislokovaná na území tehdejší
ČSSR. Nelze vyloučit ani účast dalších
gardových divizí Sovětské armády,
které v té době působily na území
NDR v sestavě skupiny sovětských vojsk pro
NDR.