Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Kuličkovi a prosím pana poslance Wagnera,
aby se ujal slova.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedající,
vážený pane předsedo, dámy a
pánové, dovolte mi nejdříve jednu
otázku panu předsedajícímu, abych
posléze nebyl upozorněn, že mluvím k
druhému textu - jestli tedy mohu pojmout vystoupení
k oběma textům současně?
Místopředseda PSP Jiří Vlach: To
samozřejmě záleží na vaší
volbě, ale pozměňovací návrh
k druhému textu je třeba provést až
v další rozpravě.
Poslanec Jozef Wagner: Budu se tedy vyjadřovat k
problémům, které bychom neměli, protože
bychom si je nevyvolali. Problém, který řešíme,
je problém těch, kteří neregistrovali
dokonale minulost a bez důkladné znalosti minulosti
nemohli dohlédnout na to, co očekávají
od budoucnosti a co by budoucnost měla garantovat.
Mám za to, že by bylo dobré vás upozornit,
že to, co budu říkat, není nic co by
vzniklo v jakékoliv levicové dílně.
Cítím pouze povinnost upozornit vás, kteří
to možná neznáte, na některé
z textů, které časopis Nová přítomnost
ve svém druhém čísle zcela věnoval
problémům, které my dnes řešíme
a věnoval je rozborům problémů a autoři
v některých případech nastínili
i možná řešení.
Chci zmínit pouze velmi málo, abych vás příliš
nezdržel. Především se domnívám,
že je potřeba zmínit fakt, že už
v roce 1966 byl otevřen k podpisu mezinárodní
pakt o hospodářských, sociálních
a kulturních právech, který vstoupil v roce
1976 v platnost i pro Českou republiku. V čl. 12
tohoto paktu se kromě jiného praví, že
povinností všech států paktu je trvale
pečovat o to, aby zdravotnictví poskytlo léčebnou
péči všem. Smluvní strany paktu uznávají
právo každého na dosažení nejvyšší
úrovně fyzického a duševního
zdraví. Z toho lze možná logicky odvodit, že
se lékařská péče musí
poskytovat bez omezení daných finančními
možnostmi pacientů a za druhé, že úroveň
poskytované péče v té které
zemi bude různá a bude záviset na její
ekonomické vyspělosti a úrovni. Co lze však
na každé smluvní straně požadovat
je to, aby lhostejnost daná nižší či
vyšší úrovní usilovala o zabezpečení
zdravotní péče všem členům
společnosti.
Domnívám se, že tento základní
požadavek, který jsme i smluvně potvrdili,
nemůžeme respektovat, protože ani zdaleka se
neblížíme těm, kteří na
to mají a mohou uzpůsobit i svá pravidla
poskytování této péče jinými
způsoby, náročnějšími
na právě finanční možnosti.
V České republice jen 10% zaměstnanců
a stejný počet podnikatelů dosahuje příjmů
vyšších než 16 tisíc korun měsíčně,
což je částka, ze které by měl
možnost finančně krýt spoluúčast
u soukromě hospodařících zdravotnických
organizací či ordinací. Bohužel, 60%
všech zaměstnanců dosahuje měsíční
hrubé mzdy nižší než je průměr,
tj. 6,5 tisíce korun, při současném
kurzu cca 232 amerických dolarů. Z této mzdy
nelze hradit žádnou spoluúčast na placení
léků. V podobné situaci jsou i ti, jejichž
hrubý příjem se pohybuje jen mírně
nad průměrnou mzdou.
Pokus řešit tuto situaci, jak je naznačeno,
je jenom pokusem učinit nešťastnými mnoho
miliónů lidí. Proces transformace zdravotnictví
v České republice by se dal nazvat privatizací
po česku. Za jeden rok k 1. lednu 1994 vzniklo skokem a
neobyčejně rychle přes 14 tisíc správních
nestátních subjektů z celkového počtu
přes 16 tisíc zdravotnických zařízení.
Kromě Všeobecné zdravotní pojišťovny
vzniklo k témuž datu dalších 18. A jak
vypadá ekonomické zajištění tohoto
procesu?
České zdravotnictví potřebovalo nové
a dokonalejší přístrojové vybavení.
Místo toho rostou správní náklady
za jediný rok od 4. čtvrtletí 1993 do 4.
čtvrtletí 1994 o půl miliardy, zdravotní
pojišťovny nakupují počítačové
systémy, budují aparáty generálních
ředitelství, roste administrativní aparát.
Do velkodistribuce léčiv proniklo asi 300 zahraničních,
smíšených i domácích firem. Ty
se chovají nekontrolovatelně ziskově tržně,
vyvážejí celé série některých
levných tuzemských léčiv a dovážejí
drahá zahraniční léčiva. Ceny
léků se zvyšují vlivem distribuční
přirážky ve výši 38%. V důsledku
toho se za jediný rok zvýšily výdaje
na léky, vydávané na recept, o 60%.
Příjmy zdravotních pojišťoven nekryjí
výdaje. Za rok 1994 to bude pravděpodobně
činit 1,25 miliardy a pro rok 1995 se předpokládá
negativní saldo ve výši 5,5 miliardy. A to
je právě ten problém, proč máme
na stole to, co právě na stole máme.
Pokus řešit to na účet občana
považujeme za pokus velmi nezodpovědný. Jakékoliv
řešení, které by hledalo cestu ve zvýšení
např. sazby z vyměřovacího základu
nebo zavést placení pojištění
výdělečně nečinnými
nebo dokonce důchodci, jakékoliv podobné
řešení je prostě nesmyslné.
Situace, do které se vláda dostala je situací,
kterou si přivodila tím, že měla za
to, že neviditelná ruka trhu vše umí a
vše vyřeší a ta zašátrala
ve složitém a vícerozměrném a
mnohokriteriálním systému veřejného
zdravotnictví velice primitivně, ale znatelně.
Bohužel nevedla k nápravě ani hospodaření
ani chování pacientů. Zřejmě
to byl úkol nad její síly. Neviditelná
ruka trhu se měla zviditelnit na počátku
procesu přeměn. Od samého počátku
měly příslušné orgány
vlády dbát na to, aby zbožněpeněžní
nástroje podporovaly vybavování zdravotnických
organizací a ordinací moderním informačním
diagnostickým a terapeutickým zařízením,
usilovat o jeho optimální využívání
více pracovišti, působit na zjednodušení
administrativního procesu apod. A samozřejmě
též usnadnit život těm, kteří
se rozhodli do nastartovaných procesů vstoupit,
tedy lékařům.
A co jsme na této straně zařídili,
co se stalo? Náklady zvyšují vysoké
úroky a úmory úvěrů či
půjček na zařízení ordinací,
úroková míra přes 20%, vysoké
nájemné z nebytových prostor, které
vzrostlo za rok 1993 o 150 - 1000% a daň z příjmů
právnických osob rovněž vysoká.
Soukromá zdravotnická zařízení
se snaží kompenzovat vysoké náklady
zvyšováním svých příjmů,
snahou o zavádění přímých
plateb od pacientů či na základě bodového
systému odměňování, získáváním
co největšího počtu pacientů,
poskytováním co největšího počtu
úkonů, častějším zvaním
pacientů atd., atd.
Byl otevřen proces, který je tak složitý,
že se nedomnívám, že je vhodné,
abych se zabýval i druhou částí řešení.
Začal jsem tím, že se řeší
problémy, které bychom neměli, protože
bychom si je nevyvolali, nepřeceňovali bychom to,
čemu se říká neviditelná ruka
trhu. Ti, co to přecenili, mají teď úkol,
aby vyřešili situaci alespoň tak, aby krize
nepokračovala. Mám jen obavu, jestli to lze vyřešit
pod vedením muže, který jeden privatizační
případ označil za vzorový a onen vzorový
případ za chvíli shořel jako ostudný,
nikoliv vzorový. Mám obavu cokoliv předkládá,
považovat za korektní a hodnověrné.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Wagnerovi, prosím, aby se slova ujal pan
poslanec Syka, připraví se paní poslankyně
Nováková.
Poslanec Martin Syka: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, nechci se nyní vyjadřovat
k obsahu těchto předkládaných návrhů.
Ale tak, jak se odbývá otevřená rozprava,
chtěl bych navrhnout a podpořit a doplnit vystoupení
zpravodaje k těmto tiskům, který doporučil,
abychom přerušili pro proběhlé rozpravě
jednání o tomto tisku a po proběhlé
rozpravě k dalšímu aby se sešel výbor
pro sociální politiku a zdravotnictví, který
právě vzhledem k mnoha a mnoha dalším
návrhům, které proběhly v této
rozpravě, ještě zváží a
doporučí jejich přijetí. Myslím,
že zde bude i prostor pro svolání klubů,
které některé určitě budou
chtít posoudit jednotlivé návrhy, ke kterým
budou mít kluby co říci.
Vzhledem k tomu, že došlo ve společné
zprávě k přijetí určitého
pozměňovacího návrhu, který
neprošel naším výborem, a který
byl přijat ve výboru pro vědu, vzdělání,
kulturu, mládež a tělovýchovu, a který
se dotýká v podstatě i pojistného
na sociálním zabezpečení, a při
komunikaci s experty a pracovníky ministerstva práce
a sociálních věcí byl vysloven nesouhlas
s tímto tiskem. Chci jen z toho důvodu, abychom
mohli zaujmout k tomuto problému postoj a doporučení,
aby se měli možnost ještě představitelé
ministerstva práce a sociálních věcí
a ministerstva zdravotnictví domluvit, jak se na tento
sporný bod dívají, doporučit sněmovně,
aby na straně 3 byla v článku 2 vyňata
původní věta na straně 4 bod 2 vyňat
celý a potom na straně 5 nové články
3 a 4, aby též byly z tohoto textu vyňaty.
Činím to, jak jsem již zdůvodnil, jenom
z toho, abychom si nezavřeli možnost ještě
o tomto problému pohovořit a zapřemýšlet,
neboť v prosinci, - tuším - když jsme přijímali
zákon o pojistném na sociální zabezpečení,
tak podobná problematika právě byla vyňata
z tohoto zákona a nyní se sem vrací. Čili
myslím si, že si zasluhuje ještě určité
upřesnění. Takže to je můj návrh
a jinak bych doporučoval, aby pan předsedající
navrhl svolání garančního výboru
k pozměňovacím návrhům. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Sykovi a myslím, že o tom procedurálním
návrhu rozhodneme po skončení rozpravy. Prosím
paní poslankyni Novákovou, aby se ujala slova.
Poslankyně Eva Nováková: Vážený
pane předsedo, pane předsedající,
páni ministři, dovoluji si přednést
jeden doplňující návrh k zákonu
č. 550/1991 Sb., v platném znění,
a to: V § 13 odst. 1 doplnit následující
větu: "Zdravotnickým zařízením
pro účely tohoto zákona se rozumí
i ústavy sociální péče, pokud
poskytují zdravotní péči". Dovolím
si tento svůj návrh zdůvodnit.
V těchto ústavech je poskytována zdravotní
péče kvalifikovaným zdravotnickým
personálem, a to jak lékaři, tak středními
zdravotními pracovníky, nižšími
a pomocnými. Tato péče je všeobecně
známou nutností vzhledem k zdravotnímu stavu
převážené části obyvatel
těchto ústavů, zejména domovů
důchodců. Myslím si, že je zbytečné
líčit tady všechny známé situace,
jak vypadají celá oddělení těchto
ústavů, že jsou tam ležící
těžce zdravotně postižení, polymorbidní,
dementní, inkontinentní atd.
Plně hrazená zdravotní péče
v těchto ústavech je předpokládána
také v platném znění Zdravotního
řádu. Úhrada za zdravotní péči
v těchto ústavech dle platných zákonů
jak o sociálním zabezpečení, tak zákonem
o péči o zdraví lidu, nezná jiný
způsob úhrady, než prostřednictvím
pojistného, které za všechny obyvatele těchto
ústavů platí stát.
Zákon č. 100/1988 Sb., o sociálním
zabezpečení, který upravuje jeho rozsah,
stanoví v odst. 2, že zabezpečení léčebně
preventivní péče upravují zvláštní
předpisy, jimiž se podle poznámky pod čarou
řídí, jako např. zákon o péči
o zdraví lidu a tedy samozřejmě i zákony
o zdravotních pojišťovnách a zdravotním
pojištění. Z toho tedy vyplývá,
že zdravotní péče není předmětem
sociálního zabezpečení, a pokud je
v těchto zařízeních v ústavech
sociální péče provozována a
poskytována, pak na základě zvláštních
zdravotnických předpisů.
Zákon č. 100/1988 Sb., stanoví v § 88
a 89, že se v ústavech sociální péče
poskytuje zdravotní péče. Ve smyslu tohoto
zákona se však tato péče poskytuje na
základě zvláštních zdravotnických
předpisů. Není-li podle § 2 tohoto zákona
zdravotní péče předmětem sociálního
zabezpečení, nelze z právního hlediska
považovat dotaci na ústavní sociální
péči za dotaci na péči zdravotní,
byť je poskytována ústavy sociální
péče. A tedy z toho vyplývá pro srozumitelnost
to, že okresní úřady prostřednictvím
svých územních rozpočtů vlastně
hradí poskytování této péče,
tzn., že platí svůj personál, platí
zdravotní sestry, platí tedy i výkony zdravotní
péče, což se odehrává vlastně
v jakési legislativní nedokonalosti a nemělo
by to tak být.
Myslím si, že pro toto tvrzení je i odpověď
pana ministra Kočárníka ze dne 27. ledna
na můj písemný dotaz k této problematice.
Mimo jiné pan ministr říká, že
platí stát všem těmto pojištěncům
pojistné a jsou tedy plnohodnotnými účastníky
zdravotního pojištění a měla
by být hrazena veškerá zdravotní péče
zdravotní pojišťovnou. Určitou komplikaci
a legislativní nesoulad však pan ministr spatřuje
v tom, - a myslím si, že to spatřujeme všichni,
- že z právních předpisů o zdravotních
pojišťovnách nevyplývá povinnost
uzavřít smluvní vztah s poskytovateli zdravotní
péče.
Tím bych tedy zdůvodnila svůj návrh
a prosila bych, aby pan ministr zřejmě ve spolupráci
s ministerstvem práce a sociálních věcí
zvážil tento návrh, protože si myslím,
že bude velmi brzy nutno tuto problematiku řešit
i s ohledem na to, že se uvažuje již zcela vážně
o zřizování ošetřovatelských
lůžek. Kde jinde - ptám se - jsou tato ošetřovatelská
lůžka už léta provozována, ovšem
za velmi svízelných okolností, než právě
v ústavech sociální péče.
Vážený pane ministře, velmi bych přivítala,
kdybyste se vyjádřil ještě k problému
smluvního vztahu "pojišťovna a zdravotnické
zařízení". Stávající
právní úprava hovoří pouze
o smlouvě, kterou uzavírá pojišťovna
na dva roky se zdravotnickým zařízením.
Není nikde blíže specifikováno, za jakých
okolností ji nemusí uzavřít, nejsou
nikde definovány kvalifikované důvody pro
neuzavření takovéto smlouvy. Dovedeme jistě
všichni pochopit, že neuzavírání
takovýchto smluv je mnohdy vedeno tím, že snaha
o to, aby bylo méně zdravotnických zařízení
a tím pochopitelně i méně výkonů,
čili ekonomickými důvody. Já se však
ptám, pane ministře, za prvé zdali takovouto
vágní úpravou není dotčeno
právo občana ve smyslu zákona o péči
o zdraví lidí, § 9 odst. 2 o svobodné
volbě lékaře, protože takto je omezován
vlastně občan ve svých občanských
právech nad rámec zákona.
Dále bych velmi přivítala, kdybyste se, pane
ministře, zmínil o tom, zda nemáte obavu,
že vlastně pojišťovny přejímají
na sebe kompetence státu, tzn. de facto pojišťovny
regulují síť zdravotnických zařízení
a tím i dostupnost zdravotní péče.
Že stát není tedy v konečné instanci
tím, kdo garantuje síť zdravotní péče
a kdo garantuje občanovi dostupnost zdravotní péče.
Dále bych měla ještě dotaz, proč
i ve stávající úpravě přetrvává
smlouva ve smyslu doby určité, tzv. na dva roky.
Já v tom spatřuji vlastně jistou diskriminaci
lékařů v tom smyslu, že samozřejmě
při zakládání zdravotnických
zařízení musí tento zakladatel počítat
s delším horizontem a žije potom v jisté
právní nejistotě a nejistotě ekonomické.
Nevidím důvod, proč je možnost pouze
na dobu určitou a proč není zde obvyklá
smlouva, tak jak jinde v obchodních vztazích, na
dobu neurčitou. Proč se vyloučila jedna forma
smlouvy? Jaký je k tomu právně politický
důvod? Pane ministře, děkuji vám za
pozornost, kterou snad budete věnovat mým pozměňujícím
návrhům. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
paní poslankyni Novákové a končím
rozpravu, do které už se ... Pardon, další
přihlášený do rozpravy - písemnou
přihlášku nemám. Pan kolega Jaroš
se hlásí do rozpravy, pan zpravodaj se hlásí
také do rozpravy. (Poznámka stenografky: K řečnickému
pultu přistoupil poslanec Jiří Faifr.)
Poslanec Jiří Faifr: Pane předsedající,
pane ministře, dámy a pánové, na úvod
svého vystoupení bych chtěl upozornit přítomné
kolegyně a kolegy, že v současné době
pracuji a jsem zaměstnán u jedné zaměstnanecké
zdravotní pojišťovny, takže moje případné
návrhy mohou být brány ve smyslu konfliktu
zájmů.
Nechci se v současné době vyjadřovat
ke všem novelám. Chtěl bych předložit
pouze jediný pozměňovací návrh,
a to k tisku 1467, ke společné zprávě.
Osobně si myslím, že jakékoli předkládané
změny, které se tady uvádějí,
nemohou a nepovedou ke snížení nákladů
zdravotní péče. Jsou pouze víceméně
úpravami k tomu, aby se "vlk nažral a koza zůstala
celá". To znamená, že se hlavně
vyslyší prosby a náměty lékařů
a bohužel se neberou v potaz důvody a argumenty zdravotních
pojišťoven.
Můj názor je takový, že pokud nebude
pojištěnec finančně zainteresován
na svém zdraví, potažmo na zdravotní
péči, není možno v současné
době stanovit a určit si přesnou nákladovost
na zdravotní péči, z které bychom
potom mohli vycházet a stanovit dejme tomu jakési
mantinely, v jakých se mohou a budou muset jednotliví
lékaři a jednotlivá zdravotnická zařízení
pohybovat. Můj návrh tedy směřuje
k tomu, aby si každý pojištěnec vyřizoval
svoji platbu ne se zdravotní pojišťovnou. Navrhuji
proto, aby v tisku 1667 v bodě 21 v první větě
byla vypuštěna slova "zdravotnickým zařízením"
a nahrazena slovem "pojištěncům".
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji.
Prosím pana poslance Jaroše, aby se ujal slova. Připraví
se pan poslanec Čerbák.
Poslanec Emil Jaroš: Vážený pane
předsedající, vážené kolegyně,
vážení kolegové, chtěl bych říci
jenom několik poznámek a určitou ilustraci
k tomu, co zde přednesl kolega Benda. Velice bych podpořil
návrh, který přednesl kolega Štambera.
Jsou to platby zdravotního pojištění
z pronájmu. Kolega Benda to ilustroval na velmi nízkých
částkách, které se získávají
z pozemků o drobné, malé rozloze. To znamená,
že tyto částky jsou malé, pojistné
je zanedbatelné. Přesto je zde veliká masa
lidí, která pobírá poměrně
značné částky z pronájmu budov,
které získala v restituci, hlavně nebytových
prostor. Obrátila se na mne jedna starší paní,
která spolu se svojí sestrou (byla to dvojčata)
získala v restituci dům v Praze, ideální
polovinu. Obě dvě získaly roční
příjem kolem 400 tisíc Kč. Její
sestra, která má syna podnikatele, který
ji fiktivně zaměstnal, neplatí z tohoto pronájmu
nic na zdravotní pojištění, kdežto
druhá sestra na zdravotní pojištění
platí. Jsou to nespravedlivé podmínky, i
když jsou obě v rovnocenném výchozím
postavení. Proto se velice přimlouvám za
to, aby byl podpořen návrh kolegy Štambery,
který je daleko spravedlivější.
Chci ještě učinit poznámku směrem
k panu kolegovi Wagnerovi. Jsem člověk, který
aktivně pracuje ve zdravotnictví. Je to trochu znát
i z publikovaných příjmů, které
máme ještě vedle příjmů
z poslanecké činnosti. Musím říci,
že za poslední dva tři roky doznalo vybavení
klinických pracovišť nebývalého
rozměru. V současné době pracujeme
s přístroji, za které se nemusíme
stydět, které jsou na vynikající světové
úrovni, jsou od zahraničních firem. Jsou
to přístroje, které jsme vždycky našim
zahraničním kolegům velice záviděli
a doháněli jsme to jiným umem. V současné
době jsou tyto podmínky prakticky vyrovnány
a kolegové mají možnost to konfrontovat na
velmi častých stážích v zahraničí,
jichž se v současné době zúčastňují.
Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Jarošovi. Prosím pana poslance Čerbáka,
aby se ujal slova.
Poslanec Miroslav Čerbák: Pane předsedající,
dámy a pánové, dovolte mi dvě poznámky.
První poznámka k návrhu kolegy Roberta Dostála
ohledně placení nadstandardních služeb.
Mně by se také líbilo, kdybychom pojišťovny
žádným způsobem administrativně
neomezovali. Pokud bychom uměli říci, co
pojišťovna je povinna svým pojištěncům
zaplatit, kdybychom uměli stanovit spravedlivý přerozdělovací
mechanismus, anebo kdybychom zařídili, aby stát
platil za důchodce částku odpovídající
jejich spotřebě zdravotní péče,
pak bych byl pro, ať se pojišťovna chová
zcela svobodně. Ať uhradí pojištěncům
a poskytovatelům to, co má a ze zbytku by mi bylo
zcela jedno, jestli si koupí Národní divadlo
nebo bude platit zlaté zuby všem. My v této
situaci nejsme. Jsme v situaci, kdy se stále více
rozevírají nůžky mezi příjmy
a náklady pojišťoven. Všichni, kteří
v tom pracujeme, víme, že mnohé pojišťovny
dluží poskytovatelům platby z toho důvodu,
že nemají peníze. V této situaci se
domnívám, že platit nadstandard je luxus, který
si nemůžeme dovolit. Čili tento návrh
já nepodpořím.
Ještě poznámku obecně k celému
návrhu zákona. Já bych byl také rád,
kdyby ten návrh měl vyšší ambice
a vnímám řadu těch kritických
hlasů na adresu ministerstva, které žádaly
výraznější koncepční materiál.
Já jsem to ve výboru pro sociální
politiku a zdravotnictví charakterizoval tak, že tyto
návrhy - a mluvím o obou - jsou opravou střechy,
nutnou opravou střechy na domě, o kterém
nevíme, jestli v něm budeme chtít bydlet,
jestli nebudeme chtít bydlet v úplně jiném
domě, s jiným systémem pojištění.
Ale i za této situace si dovedu představit, že
je potřeba střechu opravit. Pokud ta situace je
natolik havarijní, že když tu střechu,
byť těmito dílčími prostředky,
neopravíme, tak ta budova nám spadne dříve,
než se rozhodneme, co s ní. To je tedy důvod,
proč teď ještě z pozice diskutujícího
a ne z pozice společného zpravodaje sděluji,
že ten návrh podpořím. Děkuji.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Čerbákovi a ptám se, kdo se
dál hlásí do rozpravy? Jestliže nikdo,
rozpravu končím. (Poslankyně Nováková
se hlásí z místa.) Písemnou přihlášku
nemám, neviděl jsem vás, jste poněkud
za stolem. Ještě jednou paní poslankyně
Nováková.
Poslankyně Eva Nováková: Dovolím
si ještě jeden pozměňovací návrh
na základě mého předneseného
dotazu k důvodu uzavírání smluv pouze
na dobu určitou, a sice v § 13 odst. 1 navrhuji za
slova "vždy na dobu dvou let" vložit slova
"není-li dohodnuto jinak". Slova "této
doby" nahradit slovy "u sjednané doby".
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
paní poslankyni Novákové. Pan poslanec Vyvadil,
další přídavek do rozpravy.
Poslanec Jiří Vyvadil: Jen stručná
žádost, pane předsedající, my
bychom žádali, aby mohly být ty připomínky
a pozměňovací návrhy rozdány
písemně.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Předpokládám
to jako samozřejmé po té rozsáhlé
rozpravě a množství pozměňovací
návrhů, které zazněly. Ptám
se tedy ještě jednou, jestli se někdo hlásí?
Nehlásí se do rozpravy nikdo a rozpravu uzavírám.
Dámy a pánové, teď rozhodneme o procedurálním
návrhu, který zde padl. Myslím, že má
logiku, abychom nejprve rozhodli o tom pozměňovacím
návrhu, jak jej přednesl pan kolega Syka, to znamená
přerušit v tomto okamžiku projednávání
tohoto bodu. Při projednávání návrhu
novely zákona o zdravotních pojišťovnách
postupovat obdobně, a po ukončení rozpravy
i tento bod přerušit, dát prostor výboru
a klubům, aby se k této záležitosti
sešly a vyjádřily se, resp. ne dát prostor
výboru, ale požádat výbor, aby se k
pozměňovacím návrhům vyjádřil,
dát prostor poslaneckým klubům, aby pozměňovací
návrhy projednaly. Jen do závorky doplňuji,
co považuji za samozřejmé, že budeme mít
k dispozici sumu pozměňovacích návrhů
písemně. Teprve potom se vrátíme ve
sněmovně k projednání a rozhodnutí
o jednotlivých pozměňovacích návrzích.
Tak jsem rozuměl procedurálnímu návrhu.
Není-li námitek, dám hlasovat právě
v tomto okamžiku o tom, kdo je pro, abychom se řídili
touto procedurou, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
v hlasování č. 54. Kdo je proti? Kdo se zdržel
hlasování?
Tento návrh byl schválen poměrem hlasů
131 pro, nikdo proti, 4 se zdrželi.
Tím jsme tedy přerušili projednávání
tohoto bodu.
Dámy a pánové, v souladu s naším
včerejším rozhodnutím bychom teď
měli přistoupit k projednávání
bodu "Zpráva o činnosti kontrolního
orgánu Poslanecké sněmovny pro kontrolu činnosti
BIS České republiky". Já se ovšem
ptám, zda je známo, zda je přítomen
v předsálí nebo někde v pracovně
pan kolega Doubrava, bez kterého nemůžeme zahájit
projednávání tohoto bodu? Není. Dámy
a pánové, v tom případě bych
si dovolil navrhnout následující postup:
zahájit projednávání vládní
novely návrhu zákona o zdravotních pojišťovnách,
zjednodušeně řečeno, a v okamžiku,
kdy bude sestava kontrolního orgánu BIS kompletní,
přerušit projednávání toho bodu
a přistoupit v souladu s naším včerejším
rozhodnutím k projednání tohoto bodu.
Uvědomuji si, že můj návrh je trochu
problematický vzhledem k tomu, že se očekává
obsáhlá rozprava. Mohli bychom využít
času k projednání dvou minibodů, a
pak se rozhodneme o dalším postupu. Dovolte, abych
vám navrhl, abychom v tomto okamžiku projednali návrh
organizačního výboru Poslanecké sněmovny
na upuštění od projednávání
zásad zákonů. K tomuto bodu vám byly
před chvíli rozdány sněmovní
tisky 1592 až 1594. Uvedené sněmovní
tisky obsahují návrh organizačního
výboru na výjimečné upuštění
od projednávání zásad zákonů.
Já se chci zeptat, zda je nějaká námitka,
abychom v tomto okamžiku rozšířili pořad
o dva body, a sice o návrh organizačního
výboru na výjimečné upuštění
od projednávání zásad a výjimečné
zkrácení zákonné lhůty k projednání
návrhů zákonů? Námitek není,
ale dovolím si dát o tom hlasovat.
Kdo je pro přijetí tohoto procedurálního
návrhu, ať zvedne ruku a stiskne tlačítko
v hlasování č. 55. Kdo je proti? Kdo se zdržel
hlasování? Součástí toho návrhu
je projednat ty body ihned.
Návrh byl schválen poměrem hlasů 97
pro, nikdo proti, 16 se zdrželo.
Dámy a pánové, dalším bodem tedy
je
Uvedené sněmovní tisky 1592 až 1594
obsahují návrhy organizačního výboru
na výjimečné upuštění
od projednávání zásad zákonů.
Má někdo k předloženým návrhům
nějakou připomínku nebo dotaz? Pan kolega
Hofhanzl. Prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Čestmír Hofhanzl: Vážené
dámy a pánové, dnes opakovaně upustil
organizační výbor od projednávání
zásad zákona o lesích. Myslím, že
u tak důležitého zákona, který
se týká jedné třetiny území
našeho státu, by se nemělo toto opakovat, aby
u takovýchto zákonů nebylo předem
jasně řečeno, jaký má názor
sněmovna na hospodaření a na význam
lesů. Jsem toho názoru, že sněmovna
se měla v tomto případě vyjádřit,
že les je toto a toto, je možno s ním hospodařit
takovým a takovým způsobem.
Má pro společenství a pro republiku takový
a takový význam. Nestalo se to. Byl bych rád,
kdyby při dalším projednávání
tohoto zákona sněmovna vzala na vědomí,
že jde o mimořádně důležitý
zákon. To, co neudělala vláda, v tom by měla
být sněmovna moudřejší a měla
by udělat zákon tak, aby bylo jasně řečeno,
že les není pouze objektem podnikání
a že jestliže v tomto okamžiku dovolíme,
aby do zákona byly dány některé paragrafy
a ustanovení, které by mohly jít proti podstatě
lesa, že tím ovlivníme hospodaření
s lesy na dlouhá desetiletí a následky mohou
nést těžce ti, kteří přijdou
po nás. To jsem chtěl pouze říci.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji,
pane kolego, nechtěl jsem vám zasahovat do projevu,
i když k tomuto bodu se samozřejmě nevede rozprava,
nicméně poslanec má možnost vznést
dotaz či připomínku.
Chtěl bych vás ujistit, že v souladu s vaším
vyjádřením se neslo i jednání
organizačního výboru. Vzhledem k tomu, že
není navrhováno zkrácení lhůty,
bude jistě dostatek prostoru k věcnému projednání
při práci orgánu sněmovny. Nějaké
další připomínky nebo dotazy?
Přistoupíme tedy k hlasování o upuštění
od projednávání zásad. Doporučuji
hlasovat o každém předloženém návrhu
zvlášť.
Budeme hlasovat o návrhu uvedeném ve sněmovním
tisku 1592, který se týká návrhu novely
zákona o rozhlasových a televizních poplatcích.
Kdo podporuje tento návrh, ať zvedne ruku a stiskne
tlačítko v hlasování č. 56.
Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Tento návrh byl přijat poměrem hlasů
93 pro, 18 proti, 28 se zdrželo.
Dále budeme hlasovat o návrhu uvedeném ve
sněmovním tisku 1593, který se týká
novely zákona o poskytnutí jednorázové
částky obětem nacismu.
Kdo je pro jeho přijetí, ať zvedne ruku a stiskne
tlačítko v hlasování č. 57.
Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh byl přijat poměrem hlasů 127
pro, 1 proti, 6 se zdrželo.
Konečně budeme hlasovat o návrhu uvedeném
ve sněmovním tisku 1594, kterým je vládní
návrh lesního zákona.
Je tady návrh na novou registraci, kterému jsem
povinen vyhovět. Prosím, abyste se nově zaregistrovali.
Dávám hlasovat. Kdo je pro přijetí
tohoto návrhu usnesení, ať zvedne ruku a stiskne
tlačítko v hlasování č. 59.
Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh byl přijat poměrem hlasů 82
pro, 16 proti, 36 se zdrželo. Tím jsme projednali
tento bod pořadu.
Otevírám další bod, což je
K tomuto bodu pořadu vám byl rozdán sněmovní
tisk 1595. S připomínkou se hlásí
pan kolega Benda, kterému dávám slovo.