Pan ředitel Devátý sdělil, že
všechny tyto informace jsou však evidovány. Na
otázku, zda tyto případné informace
o politických činitelích či politických
stranách považuje za závažná zjištění
odpověděl, že to bezpochyby závažná
zjištění jsou, pokud se týkají
ústavních činitelů či politických
stran. Dále ovšem nebylo možné zjistit,
zda takovou informaci podává dle § 8 odst.
2 bezprostředně nebo až ve výroční
zprávě, čili je-li o podobné informace
požádána.
Snažili jsme se nějakým způsobem definovat
tuto závažnost informace. Osobně nemohu souhlasit
s vyjádřením pana ředitele Devátého,
že pokud se jedná např. o informace o celém
vedení strany, např. o 10 osobách, potom
je to závažná informace, kterou lze charakterizovat
jako sledování politické strany, kdežto
jde-li o soustřeďování informací
pouze na několik osob, tak z tohoto uváděného
desetičlenného vedení např. jenom
5 osob, nebo jednu osobu, potom to dle chápání
BIS sledování politické strany není.
Domnívám se, že toto je nutné do budoucnosti
ujasnit, neboť o závažnosti takových poznatků
musí rozhodnout vláda dle předané
informace a nikoliv pracovníci BIS. V kontextu se známými
kompetencemi kontrolního orgánu BIS v kontrolní
činnosti je zřejmé, že lze těžko
dohledat potřebné údaje o tom, zda jde o
sledování politické strany, jednotlivce,
či náhodný kontakt sledované osoby
s členem politické strany.
V každém případě informace tohoto
charakteru bych viděl jako informace závažné,
o kterých by měla být vláda informována
jako celek bezprostředně a nikoliv až ve výroční
zprávě.
4) Poskytování informací o činnosti
BIS vládě. Dle dostupných informací
bylo zjištěno, že vláda není jako
celek informována o všech výstupech z BIS.
Je to ovlivněno jednak tím, že úkoly
jsou zadávány z jednotlivých resortů
zřejmě bez jednotné koordinace a tyto výstupy
potom opět směřují do zmíněných
resortů. Není dle dostupných informací
a vyjádření pana premiéra jako koordinátora
tajných služeb možnost zhodnotit, zda o výstupech
z jednotlivých resortů je informována jeho
osoba. Dle vyjádření pana premiéra
zprostředkoval zadání úkolu na žádost
ministra vlády ČR pouze v jednom případě.
Zde je nutno uvést, že výroční
zpráva a dostupné údaje hovoří
o několika desítkách úkolů,
které jednotlivá ministerstva zadala BIS.
Kontrolním orgánům se nepodařilo zjistit,
zda existují nějaká pravidla pro zadávání
úkolů pro BIS pro případy přímo
ministerstvy a pro případy zprostředkované
koordinátory tajných služeb. Zákon stanoví
v § 7, že za činnost zpravodajských služeb
odpovídá a koordinuje ji vláda.
Dále pan premiér pouze kontrolní orgán
seznámil s tím, že je informován o činnosti
BIS v týdenních přehledech výstupů
BIS. Tyto týdenní přehledy jsou dle jeho
vyjádření vypracovávány na
základě jeho žádosti z října
1993. S těmito výstupy pro lepší informovanost
o aktivitách BIS nebyla vláda jako celek dosud seznamována.
Zde je ale na místě konstatovat vyjádření
pana premiéra, že o tyto informace vláda jako
celek nikdy zájem neprojevila.
5) Kompetence kontrolních orgánů - kontrolní
mechanismy uvnitř BIS - inspekce. Tyto kontrolní
mechanismy uvnitř BIS by měly být postaveny
zejména na odboru vnitřní bezpečnosti
neboli na vnitřním nezávislém kontrolním
orgánu. Dle získaných poznatků tento
mechanismus zajišťovali do r. 1993 tzv. bezpečnostní
důstojníci. Tento institut byl zrušen v r.
1993 a měl být nahrazen odborem vnitřní
bezpečnosti. Návrh na zřízení
odboru vnitřní bezpečnosti byl schválen,
ale dle dostupných údajů dosud nebyl realizován.
Tato opatření měla zajistit, aby služba
byla dostatečně chráněna, a to včetně
pracovníků a souboru informací. Tento speciální
útvar by měl na základě vyhodnocených
poznatků přijímat opatření
ke zvýšení bezpečnosti a vůbec
činnosti služeb. Měl by školit a metodicky
řídit vedoucí pracovníky, vyhledávat
a rozpracovávat konkrétní případy
a předávat je k šetření inspekci.
Dle organizačního řádu však inspekce
plní trochu úkoly jiné. Zabývá
se projevy vnějšími až když nastanou,
nikoli preventivním šetřením.
Pokud by orgán vnitřní bezpečnosti
existoval v plné míře, již jeho existence
působí vysoce preventivně. Tato instituce
u všech typů služeb tohoto charakteru je standardní
a důležitá z hlediska ochrany služby před
latentními úniky informací, vyhledává
příznaky agenturní práce uvnitř
služby, což je velice důležité.
Tato služba zjišťuje dekonspiraci akcí pracovníků
a objektů, ale i porušování řídících
mechanismů. V současné době se zdá,
že pokud se domluví nadřízený
s podřízeným, není jiný mechanismus,
který by to mohl zjistit, odhalit a zajistit nápravu.
V tuto chvíli je vnitřní kontrolní
mechanismus BIS pro komisi neprůhledný a tato záležitost
by měla být nadále šetřena. Uvedu
pouze jeden případ: ve Spolkovém úřadu
pro ochranu ústavy se touto problematikou kontroly uvnitř
zabývá polovina jednoho celého odboru.
Nyní ke kontrolnímu orgánu BIS - Parlamentu
České republiky. Zde na počátku je
korektní konstatovat, že komise není při
svých kompetencích schopna stoprocentně vyloučit
nebo potvrdit podezření a nejasnosti. Zůstávají
a zůstanou zde proto nevyjasněné otazníky.
Proč nelze například došetřit
některá tvrzení? Jestliže kontrolní
orgán obdrží podání o podezření,
že materiály BIS obsahují některé
údaje shromážděné bez zadání
oprávněnými subjekty, to jest vládou,
potom není možné toto podání
dostatečně prošetřit. Kontrolní
orgán nemá k dispozici všechna přesná
zadání úkolů vládou, nemá
přesná zadání úkolů
jednotlivými ministerstvy a pokud by tato zadání
byla jasně definována, potom kontrolní orgán
naráží na problém dostupnosti dat ve
svazcích BIS a v databázích vůbec.
Zde je též nutno podotknout, že kontrolní
orgán má přístup pouze do neživých,
uzavřených svazků, to znamená, že
v případě, že je komisi řečeno,
že údaje, které potřebuje ověřit,
jsou ve svazku živém, neuzavřeném, potom
není v kompetenci kontrolního orgánu ze zákona
tento svazek prověřit. Zde je pouze na zvážení
vedení BIS, zda tento svazek je možno uzavřít
a kontrolnímu orgánu zpřístupnit.
Samozřejmě, že toto uzavření
svazků může být otázkou hodin
v případech svazků, které nejsou uzavřeny,
ale pak již v rámci tohoto svazku není delší
dobu prováděna žádná agenturní
činnost. V případech, kdy se jedná
o svazky v jejichž rámci je činnost stále
prováděna, potom případné uzavření,
umrtvení těchto svazků může být
otázkou nikoli hodin, ale dnů a týdnů.
Při tomto konstatování reality kontrolních
pravomocí je zřejmě nutná úvaha
nad tímto časovým faktorem, kdy se tímto
způsobem vlastně vylučuje namátková
kontrola kdykoliv. A to, myslím, není zanedbatelný
fakt, protože systém namátkové kontroly
kdykoliv se zdá být nejefektivnějším
způsobem preventivního působení na
dodržování zákonných podmínek
činnosti u služby, jakou bezpochyby BIS je. To tvrdím
s plnou odpovědností při znalosti charakteru
činnosti BIS, protože v tajné službě
této koncepce by bylo naivní se domnívat,
že kontrolní orgán je schopen zkontrolovat
vše.
Kontrola vládou České republiky. Zde navazuji
na kontrolní kompetence vlády. Byla kontrolním
orgánem položená otázka panu premiérovi,
zda vláda má dostatečnou povědomost
o tom, jakým způsobem je v bezpečnostní
službě zabezpečena suma údajů
a informací a jak se nakládá s archivem těchto
informací. Tuto otázku kontrolní orgán
byl nucen položit, protože jeho kompetence mu neumožňují
toto kontrolovat v potřebné míře.
Kontrolnímu orgánu bylo sděleno, že
toto není kontrola, kterou by považovala vláda
za svou. Vláda považuje kontrolní orgán
Parlamentu pro kontrolu této věci. Pro mne, jako
pro člena kontrolního orgánu BIS to znamená,
že tato oblast tedy není kontrolovaná vůbec.
Toto se domnívám, že je velice závažný
fakt a opět připomínám, že kontrolní
orgán nemůže kontrolovat živé neuzavřené
svazky a těchto svazků živých, neuzavřených
mohou být v evidenci desítky ba stovky a kontrolní
orgán nemá možnost jakékoliv kontroly,
jedině až po uzavření těchto
svazků.
Samozřejmě pak je zde otázka vůbec
vedení svazků, systém skartací atd.
a při vědomí těchto systémů
si netroufám odpovědně tvrdit, že časové
hledisko přístupnosti tohoto svazku do jeho uzavření
zde nehraje roli. To uvádím s předpokladem,
že tyto svazky jsou alespoň očíslovány.
Bohužel nám byly předloženy i materiály,
které nebyly zaevidovány, nebyly očíslovány
strany a toto samozřejmě kontrolu ztěžuje,
ne-li zpochybňuje. Jedinou informací, kterou může
kontrolní orgán obdržet o živých,
neuzavřených svazcích je velice povrchní
informace o tom, čeho se tento svazek týká,
bez specifikace jakýchkoli údajů, např.
o tom, že se jedná o informace týkající
se organizovaného zločinu a terorismu. Tato informace
nemá vypovídací hodnotu, dokud nelze tento
svazek ověřit.
6) Systém evidence svazků a písemností
v BIS a opatření související.
Systém evidence svazků a písemností
v BIS bychom mohli rozdělit na dvě části.
Na část archivů vedených na nosičích
dat v počítačové síti a na
část archivu, který je veden v klasické
formě listin. Systém evidence by měl být
standardní, přehledný, nezaměnitelný,
ať již posloupností číselnou nebo
časovou. Tak tomu má být i v každém
archivu. Kontrolní orgán se však v jedné
fázi šetření setkal s materiálem,
který nemohl být dle těchto kritérií
vůbec hodnocen, protože nebyl opatřen ani evidenčním
číslem, ani datem vyhotovení a vzhledem k
tomu, že se jednalo o materiál o několika desítkách
stran, bylo zjištěno také, že stránky
jsou očíslovány zhruba jen do poloviny. Díky
takto vedené evidenci došlo k určitým
nejasnostem, o jaký materiál se vůbec jedná.
Pracovníky BIS bylo tvrzeno, že se jedná o
materiál ministerstva vnitra. To ovšem ale nic nemění
na tom, že takto přijatý materiál by
měl být zaevidován. Později, asi po
3 dnech pracovníci ministerstva vnitra dokládali,
že tento materiál není ministerstva vnitra,
ale že je vypracován na Bezpečnostní
informační službě a pan ředitel
Devátý později připustil, že
tento materiál je z BIS a odůvodnil jeho stav tím,
že to byl materiál pouze pracovní.
Domnívám se, že každý materiál
v jakékoli kopii musí být evidován,
i kdyby byl pracovní, byť na jednu hodinu. Bylo také
zjištěno, že uvedené materiály,
které byly komisi předloženy, se lišily
nejen počtem stran, ale v některých odstavcích
i obsahem. Vzhledem k tomu, že materiál nebyl číslován,
nebyl veden ani rozdělovník a nebylo možno
zjistit, v kolika kopiích byl tento materiál vyhodnocen.
Kontrolní orgán se setkal při svém
šetření až s pěti různými
vyhotoveními tohoto materiálu a některá
vyhotovení byla jako podkladový materiál,
který byl rozšiřován a neodpovídal
materiálu z ministerstva vnitra. Tento podkladový
materiál byl materiálem dle pana ředitele
Devátého podkladovým pro vypracování
výroční zprávy a údajně
byl zařazen do tohoto svazku omylem. Tvrzení o tom,
že pracovní materiály se vždy skartují,
nebylo možno též ověřit, protože
těžko lze vyhotovit protokol o skartaci materiálu,
který nemá číslo. Existence zmíněných
materiálů, které měly být skartovány,
zavdává pochybnosti o systému některých
evidencí a skartací písemností. Pan
ředitel Devátý při tomto systému
nevyloučil, že dojde k úniku informací
a materiálů ven z BIS a tyto materiály nemusí
nikomu chybět, protože nejsou označeny.
Na konec se zmíním o kontrolních mechanismech
v zahraničí. V Belgii jsou to dvě stálé
komise pro kontrolu BIS, pětičlenné. Funkce
člena komise je neslučitelná s výkonem
funkce volené, kontrolu provádí na návrh
Senátu či příslušného
ministra. Poslanecká sněmovna belgického
parlamentu si může vyžádat jakýkoli
spis.
V Nizozemí se jedná o stálou komisi pro informační
a bezpečnostní služby. Skládá
se z předsedů parlamentních klubů
čtyř největších politických
stran. Jsou obeznamováni se všemi materiály,
které si vyžádají.
V Rakousku se jedná o stálé podvýbory.
Každý podvýbor je oprávněn žádat
od příslušného ministra informace a
přístup k relevantním podkladům.
V USA se jedná o prezidentský výbor pro dohled
nad zpravodajstvím, prezidentův poradní sbor
pro zahraniční zpravodajství, výbor
parlamentu a komisi tříčlennou s přístupem
ke všem informacím.
Na konec se vyjádřím vyloženě
subjektivně k práci našeho kontrolního
orgánu BIS. Dle mého současná situace
jasně odhalila ty problémy, které jsou s
kontrolní činností BIS spojeny. Je zřejmé,
že pokud by měly být rychle a efektivně
šetřena závažná podezření,
která by nesnesla odkladu, tak za současných
podmínek to není dle kompetencí naší
komise dost dobře možné. Domnívám
se proto, že kontrolní orgán musí mít
zejména do budoucnosti vyjasněn způsob jednání
a zcela zřetelný statut. Dále se domnívám,
že kontrolní orgán musí požadovat
informace potřebné k posouzení podaných
zjištění. Samozřejmě v souladu
se zákonem a nedostatečnými kompetencemi
se v mnoha případech stává, že
kontrolnímu orgánu není vyhověno a
potřebné materiály nejsou kontrolnímu
orgánu poskytnuty.
Kontrolní orgán však podle mého přesvědčení
je povinen žádat v případě potřeby
o jakékoliv informace. Zda mu budou poskytnuty, to je již
věc druhotná. Pro mne je nepřijatelné,
aby kontrolní orgán rozhodl, že nepožádá
o materiály, které by vedly k objasnění
podezření se zdůvodněním, že
mu nebudou stejně poskytnuty. Domnívám se,
že kontrolní orgán jako sedmičlenný
orgán Poslanecké sněmovny, to je zástupce
ostatních poslanců, je povinen vyčerpat všechny
možnosti k objasnění či vysvětlení
jakýchkoli podnětů. Dále se domnívám,
že kontrolní orgán je orgánem kontrolním
s pravomocemi dle zákona a není orgánem,
který by musel dokazovat případná
podezření kontrolované službě.
Spíš naopak. Služba by měla být
vždy připravena doložit potřebné
skutečnosti o tom, že k porušení zákona
nedošlo. Těžko by totiž orgán dohledával
materiály dokazující pochybení, když
k těmto materiálům nemá přístup.
Myslím si totiž, že kontrolní orgán
musí konstatovat i mnohá zjištění,
která nejsou doložena a tím nejsou ani vyvrácena.
Takováto zjištění nemohou být
považována za neopodstatněná, ale za
nedošetřená. A tento stav by měl nutit
službu tyto materiály dohledat a doložit. Pokud
nebude služba schopna tyto materiály předložit
a zjištění nebudou moci být vyvrácena,
tak potom je to poučení pro určitá
opatření, která je nutno učinit, aby
tento stav nenastal.
Jsem přesvědčen o tom, že kontrolní
orgán je pověřen Poslaneckou sněmovnou
dbát na dodržování zákona při
činnostech tajných služeb. Jsem přesvědčen
o tom, že jedině striktní efektivní
kontrola sníží nebezpečných mechanismů
vně i uvnitř těchto služeb. Jsem přesvědčen
též o tom, že jedině tento přístup
ke kontrole tajných služeb nás uchrání
od mnohých problémů a komplikací v
budoucnosti.
Nyní jenom krátce o tom, o čem se domnívám,
že by v budoucím kontrolním šetření
mělo být objasněno. Mnoho tady už bylo
řečeno, řeknu zbývající
své poznatky. Mělo by být objasněno,
jaké konkrétní podmínky jsou stanoveny
pro přijímání nových uchazečů
do služby. Zda jsou do služby přijímány
osoby vyhovující kritériím bezúhonnosti
a odbornosti. Dále by mělo být objasněno,
zda jsou dostatečná opatření pro úpravy
průkazů pracovníků BIS a zda je zajištěna
dostatečná informovanost uvnitř BIS o tom,
kdo je pracovníkem BIS a kdo pracovní poměr
ve službě ukončil, aby nedošlo vlivem
neinformovanosti ke kontaktům a předávání
informací bývalým pracovníkům
BIS. Zatřetí se domnívám, že
by mělo být objasněno, jsou-li vypracovány
vnitřní předpisy, které upravují
situace mimořádné povahy, to je branná
pohotovost, válečný stav, karanténní
opatření většího rozsahu, požáry
objektů BIS nebo napadení objektů BIS vnějším
protivníkem, zda jsou zpracovány evakuační
plány, plány obrany objektů. Zdá se,
že by tyto předpisy byly banálními,
ale vyskytují se v každé instituci.
Avšak v tomto případě se jedná
o velice závažné dokumenty, protože to
nejcennější, co služba má, jsou
informace a pro tyto informace mají tyto vnitřní
předpisy velkou důležitost. Nebudou-li totiž
informace, potom není co chránit.
To je konec mých postřehů. Přednesu
už jenom krátký návrh na usnesení,
který obsahuje i naše zpráva kontrolního
orgánu, a to zní:
"1. Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky na základě dosud provedených šetření
konstatuje, že kontrolní pravomoce a kompetence ze
zákona č. 154/1994 Sb. pro účinnou
kontrolu BIS nejsou dostatečné a považuje za
nutné, aby tyto kompetence byly posíleny.
2. Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky považuje za prospěšné, aby novela
tohoto zákona se zvýšenými pravomocemi
pro kontrolní orgán byla zpracována vládou
s připomínkou kontrolního orgánu BIS
a Parlamentu České republiky."
Omlouvám se, že můj příspěvek
byl delší, ale domníval jsem se, že s
těmito postřehy byste měli být seznámeni.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Severovi. Prosím pana kolegu Maška,
aby se ujal slova. Připraví se pan poslanec Kačenka.
Poslanec Ivan Mašek: Vážený pane
předsedo, vážený pane předsedající,
vážený pane premiére, vážení
členové vlády, vážený
pane řediteli Bezpečnostní informační
služby, vážené poslankyně, vážení
poslanci, vážení hosté, dovolte mi říci
několik připomínek a výhrad k některým
usnesením kontrolního orgánu pro kontrolu
činnosti BIS, která jsou přílohou
zprávy, která vám dnes byla předložena,
a dále se zmínit o několika systémových
chybách v činnosti, plnění působnosti,
kontrole a zadávání úkolů Bezpečnostní
informační službě.
Tedy usnesení. Půjde obecně zejména
o ta usnesení, kde kontrolní orgán konstatuje,
že něco nezjistil, a to v těch případech,
kdy nezjistil něco, co nezjišťoval nebo zjistil
nemohl, anebo kdy šetření není dosud
ukončeno nebo dokonce v případě, kdy
zjistil něco co je v rozporu s daným usnesením.
Jestli dovolíte, vezmu to od konce, aby to bylo přehledné.
Začnu tedy usnesením, které je v příloze
č. IX a týká se bodu č. 4 sdělení
Politické rady ODA kontrolnímu orgánu. Jde
o styky BIS se zpravodajskými službami cizí
moci v období od 30. 7. do 30. 11. loňského
roku. Musím zde konstatovat, že usnesení, ve
kterém se říká, že mohlo dojít
k porušení ustanovení § 10 zákona
č. 153, je nedostatečné v tom smyslu, že
po mém soudu k tomuto porušení zákona
nejen dojít mohlo, ale skutečně došlo.
K tomu vedou veškerá zjištění kontrolního
orgánu a pouze snaha o to, aby toto usnesení bylo
všemi hlasy přijato, vedla k té formulaci,
která v usnesení je.
O co se tu skutečně jedná? Jedná se
o to, čemu říkáme právní
stát. Jedná se o to, jaký je rozdíl
mezi soukromým a veřejným právem,
jedná se o to, zda státní instituce mohou
činit něco, co není v souladu se zákonem
nebo nemohou - a já mám dojem, že v případě
tajných služeb by toto mělo být velmi
striktní. Zásada veřejného práva,
že tyto instituce mohou vykonávat jen to, co jim zákon
dovoluje a nic jiného, zde musí být velmi
přesně dodržována.
Nesouhlasím s tím, že se jednalo o nějaké
administrativní nedopatření. Přinejmenším
zde byly tři týdny vakační lhůty
od platnosti zákona po účinnost zákona,
ve kterých bylo velmi snadno možné vyžádat
si potřebný souhlas vlády k tomu, aby zákon
porušen nebyl. Nejde tedy o administrativní nedopatření.
Po mém soudu jde spíš o to, čemu Angličané
říkají pohrdání zákonem.
Domnívám se, že v případě
tajné služby to značně může
narušit důvěru k této službě,
důvěru všech občanů.
Usnesení, které je součástí
přílohy č. VIII - postupuji dále odzadu
- toto usnesení se týká bodu 3 sdělení
Politické rady ODA. Tady chci jen upozornit na usnesení
kontrolního orgánu, které máte ve
zprávě na str. 4 včetně návrhu
na usnesení sněmovny. Zde poprvé přicházíme
k systémové chybě, která byla zjištěna
v průběhu šetření v posledních
týdnech. Je to chyba, která se týká
neplnění působnosti BIS, působnosti,
která jí byla plně svěřena
zákonem č. 153 v § 5 odst. 1 písm. c).
Tam se říká, že BIS zabezpečuje
informace o činnostech ohrožujících
státní a služební tajemství.
Upozorňuji zde na usnesení orgánu, které
je součástí zprávy. Služba skutečně
tuto působnost neplní, o čemž vypovídá
i to, že za rok 1994 v této oblasti bylo otevřeno
jen tolik svazků služby, že je to méně
než polovina prstů jedné ruky.
K usnesení, které máte v příloze
pod č. VII. Toto usnesení pouze konstatuje nutnost
kontrolního orgánu spokojit se s vysvětlením
ředitele BIS bez možnosti cokoli zjistit. Zde přicházíme
ke druhé systémové chybě, ať
už se týká nedostatku kontrolních pravomocí
kontrolního orgánu parlamentu nebo faktického
nevykonávání kontrolních pravomocí
vládou a dalšími orgány.
K usnesení č. VI, které se týká
bodu 1 sdělení Politické rady ODA, bude mé
vystoupení - omlouvám se - trochu delší.
Základem sdělení Politické rady ODA
v tomto bodě podezření, které se k
tomu vázalo, byla existence určitého materiálu,
který byl vypracován podle podkladů BIS.
Tento materiál se týkal extrémismu.
Začnu tím, co to vlastně je ten extrémismus.
BIS nemá v působnosti dané jí §
5 zákona č. 153 žádný extrémismus.
Statistici a sociologové vědí, jaký
je problém s tím, jak vymezit, co je to extrém,
co je to okraj něčeho. Je to problém i v
tak jednoduchých případech, kdy platí
normální rozdělení a tak zvaná
Gaussova křivka. Je otázka, zda za extrém
označit 2%, 5% nebo víc. Z hlediska společenských
procesů navíc tak jednoduché křivky
neplatí a zdaleka nelze jednoznačně říci,
že okraje jsou nežádoucí.
Ostatně i materiál BIS se zmiňuje o tom,
že co je v nějakém čase a v nějakém
konkrétním místě považováno
za extrém, může být brzy nebo v jiném
místě považováno za normu.
Myslím, že se dá bez problémů
říci, že takové osobnosti jako Mojžíš,
Budha, Ježíš Kristus, Sokratés - byli
ve své době zcela jistě extrémisty.
Extrémistů jsou v tomto smyslu plné encyklopedie.
Tvrdím, že většina zakladatelů
všech politických směrů zastoupených
v této sněmovně mohla být ve své
době, a byla označována, za extrémisty.
Pan prezident Novotný neblahé paměti svého
času považoval za extrémistu každého
muže, který měl dlouhé vlasy; nechal
je svou policií honit po ulicích a upravovat jim
účes.
Co je ale důležitější? Důležitější
je, že zde je další systémová chyba.
Je to systémová chyba třetí, která
spočívá v nedostatcích v evidencích,
v nedostatcích v úkolování, v možnosti
práce služby mimo působnost stanovenou jí
zákonem.
Budu se teď zabývat tím materiálem,
který má označení - Extrémismus
- a který byl službou vypracovaným podkladem
resp. materiálem, který kontrolní orgán
v této věci obdržel. Už bylo zmíněno,
že tento materiál nebyl označen, a není
dosud označen číslem jednacím, ani
žádným stupněm utajení. Materiál
byl BIS předán kontrolnímu orgánu
dne 19. 1. Brzy po předání tohoto materiálu
kontrolní orgán zjistil, že některé
informace v tomto materiálu, které se týkají
politických stran a povolených občanských
sdružení vzbuzují podezření,
že byly pořízeny operativní cestou.
Ředitel BIS ovšem poskytl vysvětlení,
že veškeré tyto informace byly pořízeny
z tzv. otevřených zdrojů. Při setkání
a slyšení pracovníků, kteří
na materiálu pracovali, v místnostech služby
dne 1. 2. jsme brzy zjistili, že tito pracovníci se
k některým, zde uvedeným informacím,
vůbec nehlásí, a nevědí, jak
se do materiálu dostali. Jim nadřízení
vysocí důstojníci služby se také
nemohli vyjádřit k tomu, jak se tyto informace dostaly
do tohoto materiálu. Pan ředitel BIS v té
chvíli dedukoval, že se zřejmě nejedná
o materiál BIS, ale o nějakou pracovní verzi,
kam příslušné informace byly doplněny
ministerstvem vnitra.
Následně 2. 2. kontrolní orgán zjistil,
že vnitro tyto informace do materiálu nedoplnilo,
ale telefonicky, a posléze při slyšení
ředitele BIS došlo k tomu, že Bezpečnostní
informační služba si vzpomněla, že
se jedná o jakési rozšíření
původního materiálu, který byl předán
ministerstvu vnitra; rozšíření, ke kterému
došlo údajně na rozkaz a které bylo
určeno k tomu, aby mohla být zpracována výroční
zpráva BIS.
Faktem ovšem je, že ve výroční
zprávě se takové informace vůbec nevyskytují.
Domnívám se, že by se ani vyskytovat nemohly,
k čemuž dojdu za chvíli.
Dne 2. 2. tedy ředitel BIS při slyšení
před orgánem tvrdil, že tento materiál
byl omylem 19. 1. čerstvě vyjet z počítače,
proto nebyl označen, a byl přímo předán
kontrolnímu orgánu. Na moji námitku, že
materiál nám předaný nevykazoval znaky
čerstvě vyjetého materiálu z počítače,
nýbrž vypadal dosti ohmataně, pan ředitel
měl za to, že bude nejlépe učinit v
této věci expertízu.
Následně ovšem již 3. 2. konstatoval,
že materiál skutečně nebyl vyjet z počítače.
Byl údajně vyndán z trezoru a omylem nám
předán.
Dále jsme 7. 2. slyšeli pracovníka služby.
Upozorňuji, operativního pracovníka, který
tento analytický materiál doplňoval. Ani
tento pracovník nebyl schopen doložit, že příslušné
informace pocházejí z otevřených zdrojů.
Byla tedy službě dána možnost, aby toto
doložila písemně. Pracovala na tom přibližně
týden, pokud se nemýlím.
Ani po tomto písemném doložení není
doloženo, že příslušné informace
pocházejí ze službou dokládaných
otevřených zdrojů.
Aby bylo jasné, o jaký materiál se vlastně
jedná, chci vás s tímto materiálem,
který, upozorňuji, nemá označení
žádného stupně utajení, alespoň
přibližně seznámit.
Materiál sestává ze dvou částí.
Část A - jmenuje se Extrémismus - prvotní
analytická rozvaha. Tu bych nejlépe charakterizoval
jako historicko, filozoficko, sociologicky pojaté vymezení
pojmu extrémismus; zabývá se genezí
extrémismu, extrémismem nepolitickým, extrémismem
politickým, extrémismem levicovým včetně
ekologů a feministek, extrémismem pravicovým,
kam jsou zahrnuty i náboženské sekty; křesťanští,
muslimští, hinduističtí, a dokonce i
judaističtí fundamentalisté.
Část B má pak název - Extrémistická
scéna v České republice. Má dvě
části. První část označená
I se jmenuje - Zahraniční extrémismus, část
II - Extrémismus v České republice. Část
II má další kapitoly. Jde o kapitolu 1 - Současný
stav v České republice, kapitolu 2 - Extrémistická
hnutí a strany a kapitolu 3, která se jmenuje -
Výčet extrémistických stran a hnutí.
Tato kapitola je uvedena slovy, že jde o výčet
nejvýznamnějších nebo nejviditelnějších
organizací, jejichž projevy naplňují
definici extrémismu tak, jak je uvedena v předchozích
kapitolách. V předchozích kapitolách
je snaha extrémismus politický, o kterém
se jedná, definovat tak, aby se vešel do působnosti
služby, tedy tak, aby byl v rozporu s Ústavou a s
demokratickými zákony státu.
Další je kapitola 4, která obsahuje návrhy
opatření, a to opatření okamžitých
i perspektivních.
Část II. 3, tedy část - Výčet
extrémistických stran a hnutí obsahuje i
několik politických stran včetně jedné
strany parlamentní a řadu povolených občanských
sdružení, mimo jiné. Informace o nich uvedené
mají tyto rubriky: název, sídlo, předseda,
hlavní představitelé, členství
v zákonodárných sborech, stranický
tisk, členská základna, ideologie, politická
orientace, komunikace mezi členy, kontakty a styky a další.
Přejdu k příkladu informací, které
po mém soudu, ačkoli tak orgán vždy
o jeden hlas nerozhodl, nejsou doloženy z otevřených
zdrojů, uvedu to.
V prvním případě jde o politickou
stranu. Můžeme mít různé názory
na tuto stranu a na její politiku, ale jde o povolenou
politickou stranu, která má zastoupení v
tomto Parlamentu. Jde tedy o informace, které se týkají
Sdružení pro republiku - Republikánské
strany Československa. Je zde tato informace; údajně
z otevřených zdrojů: Členská
základna: seznam členů SPR-RSČ, veden
pouze u některých místních organizací,
neexistuje centrální evidence členů
strany". K tomu služba ve své analýze
uvádí tři otevřené zdroje,
ze kterých byla tato informace údajně pořízena.
Jde o tyto zdroje:
1. Stanovy strany. V těch ovšem není řádka,
ba ani slovo, o evidenci členů.
2. Jde o článek z Mladé fronty Dnes s názvem
"Obviněný muž popírá, že
by dal Sládkovi milión". Zde je označen
odstavec, který přečtu. Cituji: "Přestože
ve straně působil aktivně a je podezírán
z její finanční podpory, při vyšetřování
vyšlo najevo, že v ní nebyl vůbec registrován.
Tento fakt ho samotného překvapil a vysvětluje
si to tím, že straničtí pracovníci
zřejmě na jeho přihlášku zapomněli."
Konec citátu.
Třetí otevřený zdroj je článek
ze Špíglu ze dne 16. 8. 1994 s názvem Republikáni
v Praze věří ve volební úspěch.
Zde je označen tento odstavec, ve kterém hovoří
pražský předseda Sdružení pro republiku.
Cituji: "Ale někdy nám práci ztěžuje
i to, že pražská organizace SPR-RSČ vlastně
nemá ani jediný sekretariát v Praze. Všechno
děláme ve svých vlastních bytech,
což nám znemožňuje bližší
kontakt s aktivisty a voliči." Konec citátu.
Tvrdím, že z žádného z těchto
zdrojů ani ze všech dohromady nelze vyvodit tu informaci,
že "členská základna: seznam členů
SPR-RSČ je veden pouze u některých místních
organizací a neexistuje centrální evidence
členů strany."