Uvedu příklad jiný. Příklad
se týká věcí, které podle zprávy
orgán bude dále šetřit. Týká
se uvedených povolených občanských
sdružení v tomto materiálu. Mezi levicovými
extrémisty, tedy jako II.3.2.4. je uvedeno Hnutí
občanské svobody a tolerance, zkratka HOST. Jsou
zde tyto rubriky: název, sídlo, hlavní představitelé
- s textem: Vlastimil Venclík, Fedor Gál, Petr Uhl,
Milena Dvorská, Stanislav Penc, Petr Bergman. Tato informace
o hlavních představitelích skutečně
pochází z otevřených zdrojů,
které služba dokládá. Jedná se
zejména o zprávu Veřejné informační
služby z 8. 10. 1993 s názvem HOST - výzva
ke slušným lidem. Zde služba červeně
a žlutě označila "Hlavní představitelé
HOST". Problém spočívá v tom,
že v tomto materiálu je uvedena řada dalších
jmen, např. Martin Mejstřík, Lenka Procházková,
Jan Urban, Karol Sidon. Někdo ve službě tedy
provedl jakýsi výběr z těchto jmen
a některá v materiálu Extrémismus
uvedl a jiná nikoliv. V dalších zdrojích
jsou uvedena i další jména představitelů,
např. Miroslav Mencl ve zprávě ČTK
o jeho napadení, když se snažil zabránit
útoku skinheads na dva italské občany ve
stanici metra. U tohoto člověka, manažera Národního
divadla, je jako otevřeny zdroj použita též
jeho navštívenka.
Další rubriky, které jsou v případě
HOST použity: počet členů a jejich věkový
průměr. Ideologie. Cituji: "boj proti rasové
nesnášenlivosti a fašismu". Komunikace mezi
členy: veškeré dostupné prostředky.
Rubrika "propagandistické působení (tiskoviny
- náklad, původ financí)". Zde je uvedena
tato informace: "informační bulletin, náklad
nezjištěn, finance pochází od sponzorů
a Nadace Black hand." Služba dokládá,
že i tyto informace byly pořízeny z otevřených
zdrojů. Skutečně z doložených
otevřených zdrojů lze zjistit řadu
sponzorů HOST, jsou to sponzoři poměrně
úctyhodní, jako je program Phare, Magistrát
hl. města apod. Není zde ale doloženo (jsou
tam uvedeny částky), že by tyto částky
směřovaly k původu financí pro informační
bulletin a už vůbec v žádném z
otevřených zdrojů není doloženo,
že tyto finance pocházejí od Nadace Black hand.
Další uvedené rubriky: vzájemné
kontakty mezi jednotlivými hnutími. Součástí
této rubriky je tato věta: "Lobby na významné
politické a státní činitele".
Další rubrika: napojení na obdobná hnutí
v zahraničí. Další rubrika: realizované
akce. Zde jsou uvedeny zvláštní extrémistické
akce, jako "výpomoc při akcích ekoaktivit,
oslava 1. máje a demonstrace Mládež proti fašismu
a rasismu".
Tedy závěr, usnesení, které se nachází
v příloze VI. Tvrdím, že v této
věci je usnesení nesprávné, protože
kontrolní orgán zjistil, že podezření
trvá, je naopak posíleno, protože nebylo doloženo,
že tyto informace jsou pořízeny z uváděných
otevřených zdrojů a navíc je systémově
přinejmenším velmi pochybné, zda služba
má tímto způsobem pracovat a zda k tomu má
mít oprávnění z hlediska své
zákonné působnosti.
Nyní budu hovořit o dalších spíše
ukázkách nedostatků, se kterými se
kontrolní orgán zabýval nebo zabývá.
Jde jednak o věc, kterou máte ve zprávě
uvedenu, že ve službě neexistuje vnitřní
předpis, který by upravoval tzv. akce ve zvláštním
režimu. Jde o režim práce, který se vymyká
běžnému režimu, kdy jsou přeskočeny
jeden nebo více řídících článků
a bez úpravy nelze vůbec zjistit, jak tyto akce
probíhají, jakým způsobem, a akce
vlastně nejsou kontrolovatelné, a to ani z hlediska
působnosti služby.
Další příklad se týká
ničení záznamů odposlechu. Cituji
ze stenozáznamu kontrolního orgánu ze dne
8. 3., vypovídá bývalý důstojník
BIS. Cituji: "Po skončení akce, resp. po skončení
legálního povolení nasazení zpravodajského
prostředku, provede operativní pracovník
vyhodnocení ve vztahu k povolené věci, tzn.
vyhodnocení k meritu věci."
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pane
kolego, promiňte, já se chci zeptat, jestli je v
pořádku - a chci se zeptat kompetentních,
kteří jsou tady, aniž bych vám chtěl
ubírat právo na to, hovořit ve sněmovně,
protože vy říkáte, že citujete
ze stenozáznamu. Jestli se nemýlím, tak je
to stenozáznam, jehož obsah je důvěrný,
minimálně důvěrný.
Poslanec Ivan Mašek: Je to stenozáznam, kdy
pracovník hovořil bez zproštění
mlčenlivosti. Domnívám se, že se v souladu
se zákonem 154 nedopouštím žádného
přestupku z tohoto místa. Budu pokračovat
v řeči, jestli dovolíte, pane předsedající.
"Vnitřní předpis neupravuje...
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Pane
kolego, je to taková neobvyklá situace. Já
se chci zeptat, jestli byste neumožnil vyjádřit
se k tomu ministrovi vnitra.
Poslanec Ivan Mašek: Já se nedomnívám,
že by k tomu bylo jakékoliv oprávnění
- k přerušení mé řeči
- z jednacího řádu. Mluvím totiž
k věci. Dovolíte mi, abych pokračoval, pane
předsedající?
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Je
to situace velmi neobvyklá a nejsem si jist, jak se mám
v tuto chvíli zachovat. Nejraději bych to vyřešil
bezkonfliktně, ale v souladu se zákony platnými
v tomto státě.
Poslanec Ivan Mašek: Pane předsedající,
problém přece není v tom, zda cituji bývalého
pracovníka služby, který hovořil bez
zproštění mlčenlivosti, čili
nepotřeboval k tomu zproštění mlčenlivosti
- alespoň podle jeho soudu, a nebo zda to popíšu
vlastními slovy. To snad není problém.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Nejsem
odborníkem v této oblasti. Dovedu si představit,
že i kdybych nebyl zproštěn mlčenlivosti,
že se mohu pustit do hovoru o přísně
tajných věcech a riskují tím případný
postih. To že nebyl někdo zbaven mlčenlivosti,
ještě neznamená, že nesdělil informace,
které by veřejně být sdělovány
neměly. Ale nejsem zběhlý v těchto
záležitostech.
Poslanec Ivan Mašek: Pane předsedající,
v tomto případě jde o případný
můj postih. Jsem srozuměn s tím, že
riskuji takový postih. Pokračuji v citátu.
"Předpokládá se, že pracovník
informace vymaže z média a písemné informace
skartuje. Je naprosto nekontrolované, zda tak učiní.
Vnitřní předpis tuto oblast neřeší.
Umím si představit, že může dojít
touto cestou k naprosto čistému úniku informací,
který je tak latentní, že ho nelze zjistit.
Jestliže pracovník jakékoliv informace ze služby
vynese, nelze žádnou kontrolou zjistit, že byly
pořízeny právě tímto zpravodajským
prostředkem. Čili modeluji situaci, mohou být
touto cestou získány i politicky velmi choulostivé
informace, které - pokud ze služby uniknou - jednak
se nedají zpětně dohledat a nedá se
ani důkazem zjistit, zda jimi služba disponovala."
V tuto chvíli jsem chtěl citovat z dalšího
stenozáznamu záležitost, která se týká
počítače. Nebudu tedy citovat, když
došlo k těmto problémům, a budu hovořit
vlastními slovy. Orgán se dozvěděl,
že došlo ve službě k takovéto věci.
Na jeden teritoriální odbor byl dovezen počítač
a potom, kdy na něm několik dnů nebo snad
týdnů pracovalo přibližně deset
lidí, se zjistilo, že v tomto počítači
jsou informace, které měly označení
přísně tajné a snad měly být
označeny přísně tajné zvláštní
důležitosti. Jednalo se totiž o záznamy
ze styků se službami cizí moci. Tyto informace
v počítači byly v běžném
textovém editoru, nebyly šifrovány, nebyly
ani žádným heslem chráněny. Po
celou dobu mohl kterýkoliv pracovník služby,
který měl k počítači přístup,
tyto informace nejen přečíst, ale snadno
zkopírovat, snadno vytisknout, kdykoliv ze služby
vynést a zpeněžit. Co by to znamenalo z hlediska
mezinárodních vztahů, protože zde byly
uvedeny údajně konkrétní cizí
státy, si můžete domyslet sami.
V tuto chvíli bych chtěl říci, že
všechny věci, které jsem uváděl
a citoval, nelze spravedlivě připsat samotné
Bezpečnostní a informační službě.
BIS vykonala a koná řadu velmi užitečných
a dokonce úctyhodných věcí. Po mém
soudu se jedná hlavně o systémové
chyby především v oblasti kontroly a úkolování
služby. Podrobně o tom hovořil pan kolega Severa.
Po mém soudu je třeba řešit systémové
skloubení kontroly, a to jak vládní tak parlamentní
i další Nezávislým kontrolním
úřadem, případně kontroly smíšené,
a toto zahrnout do připravovaného zákona
o kontrole tajných služeb. Tvrdím, že
účinná kontrola není vládou
vykonávána a není ani možná bez
příslušného, třeba velmi útlého
aparátu, který by kontroloval permanentně
a který vláda k této věci nemá.
Uvedu příklady, jak je tomu v zahraničí.
Mám na mysli takový orgán nebo aparát,
který by byl například obdobou v případě
Belgie pátracího aparátu Stálé
komise P a pátracího aparátu Stálé
komise R. V případě Francie se jedná
o obdobu zaměstnanců Generální inspekce
státní policie a nebo týmu odborníků
Generální inspekce státní správy.
V případě Itálie je obdobou aparát
Výkonného výboru pro informační
a bezpečnostní služby. V případě
Velké Británie pak jde o štáb pracovníků
komisaře bezpečnostních služeb. Vidíte,
že ve vyspělých státech takovéto
aparáty běžně existují.
Závěrem bych chtěl navrhnout krátké
usnesení.
Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky žádá vládu České
republiky, aby k naplnění ustanovení §
12 zákona č. 153/1994 Sb., urychleně zřídila
účinný systém vládní
kontroly zpravodajských služeb včetně
potřebného inspekčního aparátu.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Maškovi. O slovo se přihlásil
pan ministr Ruml, kterému dávám slovo. Připraví
se předseda klubu ODS pan Jiří Honajzer.
Ministr vnitra ČR Jan Ruml: Vážený
pane předsedo, vážený pane předsedající,
vážené poslankyně, vážení
poslanci, s politováním musím konstatovat,
že na půdě parlamentu dochází
k porušení zákona, když jsou zde citovány
pasáže z materiálů, které jsou
označeny jako tajné nebo přísně
tajné. Upozorňuji sněmovnu, že v těchto
případech je nezbytné jednání
sněmovny označit jako jednání uzavřené.
Tolik k této věci.
Když jsem se přihlásil do rozpravy, chtěl
bych se vyjádřit k jedné části
zprávy kontrolního orgánu, a to tučně
vytištěného návrhu usnesení na
str. 4: Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR
žádá vládu ČR, aby urychleně
zřídila účinný systém
ochrany utajovaných dat a skutečností a předložila
Parlamentu rozbor dosavadních úniků informací
včetně podniknutých opatření
a případné návrhy potřebných
legislativních kroků.
Chtěl bych říci, že tento návrh
usnesení vyplývá z tvrzení, které
je o několik řádek výše pod bodem
b) zjištění kontrolního orgánu,
který zní: dochází k opakovaným
a rozsáhlým únikům informací,
které mají charakter státního nebo
služebního tajemství, ze státní
správy, především z resortu ministerstva
vnitra.
Chtěl bych říci, že toto tvrzení
je velice obecné, neprozkoumatelné, nedoložitelné
a obsahově zcela irelevantní. Když jsem stanul
před kontrolním orgánem, nepadla jedna jediná
otázka na únik informací z mého resortu
a tudíž nevím, z čeho čerpal
kontrolní orgán, když jsem v této věci
neměl možnost říci svůj názor.
Z čeho čerpal tedy podklady pro znění
takového tvrzení.
Musím proto jako ministr vnitra tento návrh usnesení
odmítnout a žádám sněmovnu, aby
vzala toto mé stanovisko v potaz.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu ministrovi Rumlovi a prosím pana poslance Honajzera,
aby se ujal slova.
Poslanec Jiří Honajzer: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
nebudu rozšiřovat okruh těch mých předřečníků,
zde vyjímám pana ministra Rumla, kteří
zřejmě frustrováni svou vlastní neschopností
prosadit své spíše pocity než fakta tam,
kde měli, nás jimi zahrnuli ve svých dlouhosáhlých
projevech a pokusím se navrhnout nějaké praktické
řešení.
Samozřejmě zpráva, která nám
byla předložena je zprávou, ve které
mohou být chyby - něco zde naznačilo předcházející
vystoupení pana ministra - to nehodlám rozebírat,
nicméně na straně pět jsou navrženy
tři body usnesení, se kterými já osobně
víceméně souhlasím. Domnívám
se, že pokud k této zprávě, tak jak
byla předložena, bylo řečeno něco
skutečně relevantního, tak to bylo spíše
v první fázi diskuse od představitelů
některých opozičních klubů.
Padly návrhy, o kterých je možno diskutovat
a které by případně mohly obohatit
usnesení, které navrhuje kontrolní orgán.
Proto navrhuji v tomto okamžiku, aby nám všem
byly návrhy, které byly předneseny jako procedurální,
rozmnoženy, abychom je dostali k dispozici a aby po té,
co rozprava skončí předpokládám,
že je po mně ještě někdo připraven,
neboť já jsem využil svého přednostního
práva jako předseda klubu a přihlásil
jsem se právě teď do diskuse - by se mohly
sejít kluby a mohly diskutovat jednak o návrhu usnesení
kontrolního orgánu, tak o návrzích,
které zde padly spíš v první fázi
této diskuse.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: O
slovo se přihlásil pan poslanec Kačenka,
potom pan poslanec Šoler. Také pan poslanec Doubrava
se hlásí s faktickou poznámkou. Prosím
aparát Poslanecké sněmovny, aby bral v úvahu
návrh, který zde zazněl, aby návrhy
na usnesení, které zde dosud zazněly, byly
rozmnoženy - domnívám se, že stačí,
aby byly v klubech k dispozici. Tak to snad bylo myšleno,
pokud není připomínek.
Prosím nyní kolegu Kačenku, aby se ujal slova.
Poslanec František Kačenka: Vážený
pane předsedající, kolegyně a kolegové,
nebudu se zabývat ani tak problematikou, kterou nastínila
zpráva o činnosti komise, ale problémem,
který s tím bezprostředně souvisí
- je to problém ustavení ředitele BIS.
Nový zákon o BIS byl přijat v minulém
roce a platí od 30. 7. 1994. Byl již tedy dostatek
času obsadit funkci ředitele této zpravodajské
služby, ale nestalo se tak. BIS řídí
dále prozatímní ředitel pan Stanislav
Devátý, i když, jak bylo naznačeno výše,
neexistuje žádný právní ani jiný
důvod, aby byl ustaven ředitel řádný.
Prozatímnost funkce ředitele BIS se stává
předmětem pozornosti občanů, kteří
ji začínají srovnávat s dočasností
pobytu sovětských vojsk u nás. Ta trvala
21 roků. Doufám, že tomu tak nebude v případě
prozatímního ředitele BIS.
Vážené kolegyně a kolegové, domnívám
se, že nazrál čas problém řešit.
Návrh nepodávám, protože se domnívám,
že toto upozornění bude dostatečným
argumentem pro to, aby problém byl řešen.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu kolegovi Kačenkovi a prosím paní kolegyni
Fischerovou s faktickou poznámkou.
Poslankyně Eva Fischerová: Vážený
pane předsedající, vážení
přítomní, aby zde bylo trochu veseleji, dovolila
bych si k tomu, co řekl pan poslanec Kačenka definovat
pojem "dočasnost". Je to o dva roky méně
než věčně.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Prosím
pana kolegu Šolera, aby vystoupil se svým příspěvkem.
Poslanec Jiří Šoler: Vážený
pane předsedající, vážené
kolegyně a kolegové, patřím k lidem,
kteří vždycky snili o tom, že by jednou
chtěli žít v zemi, kde budou respektovány
zákony a lidská práva. Realita nám
to vždycky neposkytla a díky tomu jsme možná
postiženi určitým vlivem politické paranoi,
který se třeba projevuje tím, že místo
abychom si do telefonu říkali helou, jako to říkal
pan Edison, tak si říkáme "Dobrý
den, pane Devátý". Tentokrát aspoň
vím, že to říkám zcela na místě,
že skutečně jaksi příjemce poslouchá.
Nechci říkat, že je to vlivem tohoto režimu,
je to samozřejmě vlivem režimu minulého,
který v nás tyto pocity vyvolal a které je
velice těžké potlačit, zvláště
tehdy, když informační kanály, kterými
se můžeme přesvědčit o způsobu
práce těchto služeb, jsou velice pochybné.
Samozřejmě chápu, že pro bezpečnost
a právní jistotu občanů je nezbytné
zajistit jak účinné bezpečnostní
informační služby, tak jejich účinnou
kontrolu. Chápu, že občan nemá plnou
možnost proniknout do veškeré práce informačních
služeb - v tom případě by asi činnost
těchto služeb byla zbytečná, protože
služby by nemohly vykonávat tu společenskou
funkci, kterou mají. Na druhé straně pokud
ke mně dorazí prostřednictví televize
nebo Rudého práva informace o tom, že BIS sleduje
určité politické strany, dokonce parlamentní,
a pokud potom dostanu zprávu od příslušného
kontrolního orgánu a dozvím se, že orgán
nezjistil takovou činnost, která by svědčila
o tom, že BIS sleduje činnost politických stran,
potom mě to určitým způsobem znepokojuje.
Nechci říkat, že mám nějaké
důkazy nebo nějaké důvody pro důkaz
nezákonnosti. Existuje oprávněný případ
sledování politických stran a neoprávněný,
ale tak, jak je to řečeno v této zprávě,
tak to ve mně vzbuzuje hlubokou nedůvěru
zvláště potom, co nám zde sdělil
kolega Mašek.
Pokud naše informace o těchto věcech dosahují
úroveň televize Nova či Rudého práva,
potom sklouzáváme někam do oblasti, kdy nám
informace o bývalé BIS zvané Státní
tajná bezpečnost, zprostředkovaly různé
necenzurované noviny a podobné kanály. Spolehlivost
informací je potom podobná a občan se potom
nemá na co spolehnout.
Při čtení této zprávy mám
bohužel obavu, že to, že orgán nezjistil
žádnou skutečnost není ani tak odrazem
toho, že situace je zcela v pořádku, jako podivné
schopnosti v této oblasti, možná nevůle
nebo skutečné absence něco zjistit. Bohužel,
nedovedu to říci přesněji.
V každém případě se domnívám,
že ve společnosti, kde již začínají
jisté věci překračovat únosnou
míru, zafungují určité obranné
mechanismy. A pokud zde někdo pomlouvá ODA za to,
že nějakým nevhodným způsobem
poškodila zájmy našeho lidu nebo podobně,
já bych naopak - což nebývá mým
zvykem na tomto místě - vyslovil svou radost nad
tím, že konečně došlo k tomu, že
někdo už měl dost situace v této zemi
a utišil svému svědomí alespoň
touto formou zveřejnění této záležitosti.
Děkuji ODA, děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Šolerovi a prosím pana kolegu Doubravu,
aby se ujal slova.
Poslanec Vlastimil Doubrava: Vážená
sněmovno, vážení přítomní,
vzal jsem si slovo proto, abych do jisté míry reagoval
na popudy a informace, které ve vystoupení předchozích
pánů kolegů ke zprávě kontrolního
orgánu byly předneseny.
Dovolte mi, abych pokračoval tak, jak byly postupně
přednášeny. K tomu, co řekl pan doktor
Ortman, nemám, co bych dodal.
Co řekl pan doktor Čapek: Chtěl bych ho informovat,
že sněmovna se problémem statutu orgánu
již na jednom zasedání zabývala. Bylo
tady o tom řečeno mnohé. Z hlediska funkce
orgánu ho chci ujistit, že tak jak bylo všeobecně
a je dáno jednacím řádem, se řídí
zasedání orgánu přiměřené
jednacím řádem sněmovny a nejsou žádná
zasedání, u nichž by nebyla usnášeníschopnost
ve smyslu jednacího řádu. Proto jsem také
formuloval svoji informaci o činnosti orgánu v tomto
smyslu, jakým způsobem byly schůze svolávány,
kolik se jich mohlo uskutečnit právě s ohledem
na jednací řád. K dalšímu bodu
jeho vystoupení považuji za nutné, abych se
mu omluvil, ale chtěl bych říci tolik, že
popud na problematiku podávání informací
o nynějším prezidentu Spojených států,
který byl mně podán, projednal orgán
asi v tom smyslu, že zaujal stanovisko, že je pochybná
působnost orgánu ve smyslu doby a instituce, kdy
k tomu mělo dojít. Dále pak, že mám
požádat o informaci ředitele služby Devátého,
zdali tomu skutečně tak je a zdali služba v
této věci může poskytnout orgánu
nějaké informace. Je pravda, že jsem tak učinil,
ale záhy po tom vypukla již tak říkající
causa BIS a já jsem neměl možnost mu písemně
celou problematiku vysvětlit. Nicméně jsem
se mu ústně omluvil na setkání na
ministerstvu obrany, kde on mě navíc ústně
sdělil, že ho to již až tak nezajímá.
Já se ale nicméně stejně, pane doktore
Čapku, vám omlouvám a slibuji vám,
že vám písemné vyhotovení vašeho
popudu poskytnu. Ještě jednou se vám omlouvám,
promiňte.
Co se týká popudu druhého, který byl
směrován na předsedu vlády, mohu konstatovat
pouze tolik, že kontrolní orgán se s ním
bude zabývat. S ohledem na činnosti, které
vykonával, na to prostě zatím ještě
nebyl čas.
Pan kolega Gross v podstatě podal návrh usnesení,
který já osobně považuji za relevantní.
Nyní přichází pro mě poměrně
těžký okamžik, kdy bych se měl
vyjádřit k vyjádření mých
spolukolegů z kontrolního orgánu.
Co se týče vyjádření pana kolegy
Severy, já z hlediska obsahového a věcí
týkajících se systémových problémů
nemám nic, co bych mohl explicitně nyní formulovat
v negativním smyslu, ale domnívám se, že
jsou to věci, které patří na zasedání
orgánu, měly by tam být projednány
a s relevantními závěry nějakým
způsobem řešeny. Já k tomu jinak nic
nemám, protože se domnívám, že
sněmovna neprovádí kontrolu zpravodajských
služeb bezprostředně sama, a jak praví
zákon, zřizuje k tomuto účelu kontrolní
orgán, aby tento kontrolu zpravodajské služby
vykonával. Je tedy po mém soudu dost zvláštní,
když jsou pak tyto věci bezprostředně
přenášeny do sněmovny. Totéž
bych řekl asi k části vystoupení pana
kolegy Maška, ale k tomu bych měl pouze tolik: Domnívám
se, že co se týče toho šestého
usnesení, o kterém kolega Mašek hovořil,
toto usnesení bylo přijato za přítomnosti
všech členů orgánu, s vědomím
informací, které orgán má k dispozici
a všichni členové orgánu hlasovali na
základě znalosti věci a na základě
svého svědomí o dané věci.
Tak toto usnesení orgánu bylo přijato.
Kromě toho se domnívám že toto usnesení
obsahuje zcela relevantní zmínku o tom, že
kontrolní orgán se některými věcmi
bude dále zabývat v souvislosti s touto věcí.
Kromě toho je tak zmíněno přímo
v orgánem předkládané zprávě.
Poněkud složitější je otázka
citování z materiálů, které
nám byly poskytnuty službou. Já bych se k té
věci nevracel, považuji to osobně za nešťastné.
Další věc, co se týče - "pracovník
sdělil": tady jistě jsme všichni vyslechli,
o co se jednalo - únik, eventuálně způsob
ničení. Podívejte se: je pravdou, že
to byl pracovník služby, řekl to, ano, na sezení
orgánu, ale je nutno vzít na zřetel, že
orgán se meritorně obsahem sdělení
tohoto pracovníka zatím ještě nezabýval.
Netvrdím samozřejmě, že sdělení,
která tento pracovník služby podal, jsou snad
nepravdivá, ale prostě nebyla tato sdělení
a nebyly tyto informace orgánem dosud zváženy.
To bych chtěl, aby měla sněmovna na paměti
při posuzování této věci.
Pan ministr Ruml - tuším zde není - položil
jistou otázku, na základě čeho orgán
dospěl k tomu znění usnesení orgánu,
který je tam uveden. Chtěl bych zde říci,
že jedním z materiálů, kterými
disponoval orgán při svých jednáních
a které byly zdrojem informací pro jeho jednání,
byl materiál, který byl předložen jakýmsi
analytickým oddělením politické strany
ODA, kde byl souhrnný analytický výčet
úniku informací z oblasti vyšetřování
Kreditní a průmyslové banky a okolí.
Z těchto informací, tzn. z novinových článků,
bylo vesměs konstatováno, že tam bylo vždy
uvedeno: "zdroj blízký ministerstvu vnitra",
"pracovník Úřadu vyšetřování"
apod., čili takto tam ty informace byly v novinových
článcích. Ty zdroje informací byly
takto charakterizovány.
Já samozřejmě jsem i na orgánu několikrát
sdělil, že náš orgán není
orgán pro analýzu a kontrolu tisku, ale nicméně
tyto informace, tzn. o tom, odkud a jaké informace přicházejí,
tzn. ten materiál byl zdrojem řekněme podkladu
toho, že orgán přijal usnesení, že
únik těchto informací je zejména z
oblasti ministerstva vnitra.
Ještě bych se chtěl obrátit na pana
Šolera, a to v této věci. Pan Šoler vyjádřil
pochybnost, zda orgán měl vůli zjišťovat,
šetřit. Mohu pana Šolera ubezpečit za
sebe a aspoň za ty členy orgánu, o kterých
jsem tak přesvědčen, že vůle
zjistit a nalézat při šetření
byla, bude a že nikdy nebylo nic zaznamenáno, že
by informace nějakého druhu měly být
zatajovány nebo nepoužity v kontrolních nálezech.
O dobré vůli takto činit mohu pana kolegu
Šolera za sebe ubezpečit. To je vše, co bych
k vystoupením pánů kolegů přede
mnou měl. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jiří Vlach: Děkuji
panu poslanci Doubravovi a prosím pana poslance Klase,
aby se ujal slova. Připraví se pan poslanec Svoboda.