Místopředseda PSP Pavel Tollner: Slyšeli
jste procedurální návrh na odložení
na příští plénum. Dáme
o něm hlasovat neprodleně. Hlasování
číslo 111.
Kdo je pro tento procedurální návrh? Kdo
je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh byl přijat poměrem hlasů 70
pro, 4 proti, 7 se zdrželo hlasování.
Místopředseda vlády a ministr financí
Ivan Kočárník odpověděl na
interpelaci poslance Zdeňka Vorlíčka. Pana
poslance tu nevidím, nebudeme se tím zabývat.
Konstatuji, že tím jsme ukončili odpovědi
na místopředsedu vlády a ministra financí
pana Kočárníka.
Ministr spravedlnosti Jiří Novák odpověděl
na interpelaci poslance Jiřího Hájka ve věci
odsouzení čtyřiceti lidí bývalého
režimu v souvislosti s jejich činností před
rokem 1989. Jedná se o tisk 1610. Odpověď se
předkládá jako tisk 1610 A. Ptám se
pana poslance, zda považuje odpověď za uspokojivou.
Prosím, pane poslanče, máte místo
u řečniště.
Poslanec Jiří Hájek: Pane předsedající,
dámy a pánové, mně skutečně
nezpůsobuje žádné potěšení
vést tuto diskusi s panem ministrem. Vím, že
to, co teď řeknu, na osudu té opakované
interpelace vůbec nic nezmění. Nicméně
pan ministr mě ve své odpovědi - neodpovědi
přesvědčil o jediném, a to o tom,
že v jednom případě nemluvil pravdu.
Buď tehdy, když v televizi tvrdil, že více
než 40 lidí bylo odsouzeno za svou činnost
před listopadem 1989, nebo tehdy, když mi napsal,
že soudy nevedou takovou evidenci a že nelze podobná
kritéria v evidenci soudů uplatnit. Pak tedy nevím,
z čeho čerpal své informace, které
na televizní obrazovce sdělil veřejnosti.
To jsem považoval za nutné k tomu říci,
jinak odpověď nepovažuji za uspokojivou.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Otevírám rozpravu k tomuto bodu. Ptám se,
kdo se do ní hlásí. Nevidím nikoho.
Rozpravu končím a navrhuji přijmout následující
usnesení.
Poslanecká sněmovna nesouhlasí s odpovědí
ministra spravedlnosti Jiřího Nováka na interpelaci
poslance Jiřího Hájka ve věci odsouzení
40 lidí bývalého režimu v souvislosti
s jejich činností před rokem 1989, uvedenou
v tisku 1610 A.
Budeme hlasovat o tomto návrhu usnesení v hlasování
číslo 112. Kdo je pro tento návrh usnesení?
Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh usnesení nebyl přijat poměrem
hlasů 25 pro, 34 proti, 14 se zdrželo.
Nezbývá než přijmout usnesení
opačné:
Poslanecká sněmovna souhlasí s odpovědí
ministra spravedlnosti Jiřího Nováka na interpelaci
poslance Jiřího Hájka ve věci odsouzení
40 lidí bývalého režimu v souvislosti
s jejich činností před rokem 1989, uvedenou
v tisku 1610 A.
Je zde požadavek, abych vás odhlásil, nezbývá
mi než vyhovět. Prosím, aby se znovu přihlásili
všichni, kteří jsou ve sněmovně.
Budeme hlasovat v hlasování číslo
113. Ptám se, kdo je pro tento návrh usnesení.
Děkuji. Je někdo proti? Kdo se zdržel hlasování?
Ani tento návrh usnesení nebyl přijat poměrem
hlasů 42 pro, 18 proti, 19 se zdrželo, 7 nehlasovalo.
To byla jediná odpověď ministra spravedlnosti.
Ministr vlády Igor Němec odpověděl
na interpelaci pana poslance Jaroslava Broulíka. Jedná
se o interpelaci ve věci způsobu jednání
pracovníků Úřadu vlády České
republiky se skupinou amerických filmařů,
tisk 1669. Odpověď se předkládá
jako tisk 1669 A. Ptám se pana poslance, zda považuje
odpověď za uspokojivou. Máte slovo, pane poslanče.
Poslanec Jaroslav Broulík: Pane předsedající,
dámy a pánové, já bych měl
na vás prosbu. Na základě domluvy s panem
ministrem bych potřeboval pro ověření
některých údajů přeložit
odpověď na interpelaci na příští
schůzi. Prosím, abyste tuto moji žádost
podpořili.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Slyšeli jste návrh na odložení. Je to
návrh procedurální. Budeme o něm ihned
hlasovat v hlasování číslo 114.
Kdo je pro tento návrh usnesení, ať to dá
najevo zvednutím ruky a stisknutím tlačítka.
Děkuji. Kdo je proti? Kdo se zdržel hlasování?
Návrh byl přijat poměrem hlasů 75
pro, nikdo proti, 5 se zdrželo hlasování. Konstatuji,
že to byla jediná odpověď ministra vlády
Igora Němce.
Místopředseda vlády Jan Kalvoda odpověděl
na interpelaci pana poslance Jozefa Wagnera ve věci církevního
majetku. Prosím oba, aby se dostavili do jednací
síně, protože jsou oba ve sněmovně
přítomni. Jedná se o tisk 1519. Odpověď
byla předložena jako tisk 1519 D. Její projednávání
bylo na 30. schůzi Poslanecké sněmovny přerušeno
na žádost pana poslance. Ptám se, zda pan poslanec
považuje odpověď za uspokojivou.
Poslanec Jozef Wagner: S ohledem na to, že tu není
pan místopředseda vlády, se domnívám,
že je rozumné tuto interpelaci přerušit.
Další interpelaci, která byla na něj
rovněž adresována, není třeba
přerušovat.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Budeme se
věnovat odpovědím ministra hospodářství
Karla Dyby, který odpověděl na interpelaci
pana poslance Michala Krause. Ani tento pokus nebyl úspěšný.
Pan ministr hospodářství Karel Dyba odpověděl
na interpelaci poslance Michala Krause ve věci prodeje
akcií SPT Telecom tisk 1606. Odpověď byla předložena
jako tisk 1606 J. Její projednávání
bylo na 30. schůzi Poslanecké sněmovny přerušeno
na žádost pana poslance. Prosím, pane poslanče,
máte možnost se vyjádřit.
Poslanec Michal Kraus: Děkuji. Dámy a pánové,
pane předsedající, vážený
pane ministře, při projednávání
mojí interpelace zde v parlamentu před časem
na veřejnosti i ve vaší odpovědi na
moji interpelaci ve věci SPT Telecom velmi vehementně
obhajujete průběh výběrového
řízení i přípravu smlouvy se
strategickým partnerem jako férový a odmítáte
moje výhrady, které jsem k celému průběhu
i k připravované smlouvě měl. Dokonce
jste hovořil o tom, před zraky milionů televizních
diváků, že byste se musel oběsit, kdybyste
prodej akcií Telecomu realizoval podle mých připomínek.
Dovolte mi proto, abych v dnešní argumentaci, ve které
vám i celé sněmovně chci dokázat,
že při prodeji akcií SPT Telecom buď zastupujete
zájmy českého státu velmi špatně
nebo je nezastupujete vůbec, argumentací jiných.
Zaprvé bych chtěl poukázat na dopisy prakticky
všech asociací podnikatelských subjektů,
které se provozem telekomunikací zabývají,
ať již jde o asociaci provozovatelů kabelové
televize České republiky, asociaci provozovatelů
telekomunikační sítě, asociaci provozovatelů
místních komunikačních sítí,
asociaci výrobců telekomunikační techniky,
které jsme všichni poslanci obdrželi a které
úmyslně kritizují průběh výběrového
řízení.
Zadruhé. Především mi dovolte ocitovat
několik zásadních připomínek
z materiálu, který má patnáct stránek
a ve kterém vyslovuje své připomínky
ke smlouvě se strategickým partnerem váš
bývalý náměstek a současný
generální ředitel SPT Telecom pan Novák.
Myslím, že nikoho ani nenapadne podezřívat
tohoto oponenta z podjatosti, přičemž téměř
doslova a dopísmene napadá ta ustanovení
připravované smlouvy, jako jsem ve své interpelaci
napadl já. Pan generální ředitel např.
hovoří o tom, že strategické cíle
jsou definovány příliš obecně
a fakticky strategického partnera k ničemu nezavazují.
Přitom tyto cíle jsou cíli, kterých
lze dosáhnout jedině s pomocí strategického
partnera. Dále pan generální ředitel
hovoří, že v ustanovení 5/1 se jedná
o zjevné omezení pravomocí představenstva
a rozhodování jeho výborů. Hovoří
o tom, že jednání orgánů společnosti
musí být především v souladu
s platnými zákony České republiky,
což z té smlouvy nevyplývá. Hovoří
o tom, že akcionář se nemůže zavázat
zajistit příslušný státní
orgán k tomu atd., přičemž se zde prý
jedná podle pana generálního ředitele
o věcnou chybu nebo nesprávný překlad.
Tomu nerozumím, jak je to možné. Návrh
smlouvy byl zřejmě nesprávně přeložen.
To ji nepřipravovali čeští odborníci?
Za další - představenstvo podle generálního
ředitele by mělo z principu rozhodovat kladným
hlasováním prostou většinou, přičemž
podmiňování přijetí rozhodnutí
souhlasem člena - strategického partnera - může
rozhodování zablokovat. Hovoří se
o tom, že obdobná ustanovení jsou zmatečná.
Jmenování a odvolávání určitých
funkcí ve společnosti dle zákoníku
náleží pouze statutárnímu orgánu,
to je představenstvu a nelze je přenést,
jak smlouva navrhuje. Dále se hovoří, že
dividendová politika se váže na datum ukončení
rozvoje. Datum ukončení rozvoje však určuje
prohlášení regulátora, a to v závislosti
na splnění všech úkolů z pověření
a všech rozvojových úkolů tak, jak budou
průběžně upravovány. To znamená,
že prakticky nikdy.
Je takové ustanovení poškozováním
DIKů nebo není? Za další - provozní
výbor rozhoduje o každodenní podnikatelské
činnosti, přičemž složení
provozního výboru znamená ve svých
důsledcích přiřknout rozhodovací
pravomoci členům, reprezentujících
zájmy minoritního vlastníka. To jsou, prosím,
slova generálního ředitele. Navíc
uspořádání zastoupení ani procedury
provozního výboru nejsou symetrické vůči
představenstvu. Např. provozní výbor
rozhoduje pouze většinou svých hlasů,
a to bez ohledu na souhlas alespoň jednoho člena
zástupce fondu. Provozní výbor má
právo bez souhlasu představenstva přenést
odpovědnost za plnění podnikatelského
záměru na výkonné pracovníky
SPT Telecom, zároveň však rozhoduje a opět
bez souhlasu představenstva o volbě, odvolání
a odměňování vrcholného vedení
SPT Telecom. Toto odporuje zásadě ustanovení
4/1.
Rovněž je sporné, zda provozní výbor
má právo přenášet odpovědnost
na další výkonné pracovníky.
Z textu ustanovení vyplývá, že SPT Telecom
bude sice mít generálního ředitele,
jeho pravomoci však budou prakticky nulové. Bod e)
tohoto ustanovení podle generálního ředitele
zjevně omezuje pravomoc představenstva a ve svém
důsledku je v rozporu se zákonem. Dále podle
ustanovení 7/3 se nelze předem vzdát práva
na opravné prostředky, které stanoví
zákon. Je otázka zda takové ustanovení
ve smlouvě je vůbec v souladu s českým
právním řádem - říká
generální ředitel. Vzhledem k tomu, že
k návrhu pověření uplatňuje
SPT Telecom soustavně a bez většího
efektu zásadní připomínky, nelze se
vzdát práva opravného prostředku proti
rozhodnutí, jimiž se pověření
vydává.
Dále se generální ředitel ptá,
proč si člen fondu představenstva bude najímat
poradce na posouzení ročního podnikatelského
záměru. Dále v ustanovení 19/1 je
ustanoveno, že smlouva a práva stran se řídí
právním řádem České
republiky, ve kterém je úředním jazykem
český jazyk. Nelze proto přijmout angličtinu
jako pracovní jazyk rozhodčího řízení.
Myslím, že není tak dávno, co jsme se
zde o tom bavili, proč a nač je anglický
jazyk např. jazykem výběrového řízení
a tady se dokonce objevuje, že angličtina bude pracovním
jazykem rozhodčího řízení.
Velmi podivné.
Pokud by byla přijata navržená verze tohoto
ustanovení, nelze vůbec v případě
rozporu mezi českým a anglickým zněním
rozpor vůbec řešit. Ve smlouvě o vyloučení
konkurence se např. hovoří - nebo pan generální
ředitel vytýká, že s ohledem na zcela
nejasnou definici přidružené osoby nevyplývá
z tohoto ustanovení jednoznačně, že
některá z dceřiných společností
strategického partnera nemůže v České
republice podnikat v telekomunikacích. A opět se
ptám, proč je jazykem rozhodčího řízení
angličtina? Ustanovení 7/9 této smlouvy je
zmatečné a nepřesné. Je třeba,
specifikovat pojem umožnit přístup strategickému
partnerovi do kanceláří atd. Nebylo by zřejmě
vhodné, aby na foru valné hromady se diskutovalo
o detailní podobě všech dokumentů. Ve
smlouvě o vázaném účtu jsou
vůbec zajímavé věci. Ustanovení
2/1 - není jasné, proč by předmětné
prostředky měly být investovány a
reinvestovány právě výhradně
do přímých závazků Spojených
států amerických - to je opravdu velmi podivné.
Současně s tímto ustanovením je dáno
oprávnění správce vázaného
účtu dle vlastního uvážení
zakupovat a prodávat jakékoli investice, a to i
prostřednictvím jakýchkoli přidružených
osob, makléřů a jiných finančních
institucí za příslušné poplatky
a provize. A na druhé straně nemá správce
vázaného účtu žádnou odpovědnost
vůči SPT Telecom. Kromě toho přísluší
správci odměna bez ohledu na to, do jaké
míry plní své povinnosti. Opět pracovní
jazyk angličtina. Není jasné, proč
by rozhodným právem měl být právní
řád státu New York USA. Je tím snad
předurčen ručitel, se ptá pan generální
ředitel?
Připomínky společné ke všem dokumentům.
Nikde není řešena problematika vymezení
účasti či spíše neúčasti
strategického partnera na úkolech při zajišťování
povinností uložených pověření
v oblastech obrany a ochrany státu. Všechny dokumenty
jsou poznamenány nepřesným překladem
do češtiny, takže dochází k užívání
špatné terminologie a není poznat, zda se jedná
o chybu překladu nebo faktickou chybu. Proto je nutno ponechat
čas na důkladnou jazykovou úpravu a ověření
před schválením těchto dokumentů.
Myslím, že to, co jsem uvedl zcela jasně svědčí
o tom, že pan ministra Dyba se hluboce mýlí,
když tvrdí, že případ SPT Telecom
je v pořádku.
S odpovědí nesouhlasím a pane ministře,
vám doporučuji, odstupte, dokud je čas a
přípravu smlouvy SPT Telecom nechce někomu
kompetentnějšímu. V opačném případě
totiž hrozí, že buď si prosadíte
svou a poškodíte českou ekonomiku nevýhodnou
smlouvou a nebo budete muset přijmout připomínky
generálního ředitele SPT Telecom, znění
smlouvy upravit a potom byste ale udělal to, co od vás
po několik měsíců vyžaduji. Pokud
byste tak učinil, potom byste musel realizovat svou výhružku,
kterou jste zde právě v této sněmovně
vyslovil a musel byste si sáhnout na život. A to si
myslím by bylo opravdu zbytečné. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Otevírám rozpravu. Hlásí se pan ministr
Dyba. Prosím, pane ministře, máte slovo.
Prosím o klid ve sněmovně.
Ministr hospodářství ČR Karel Dyba:
Vážený pane předsedající,
vážená sněmovno, pan poslanec tady na
nás vychrlil řadu technických záležitostí.
Nechci se pouštět do takových podrobností,
nicméně bych uvedl dvě poznámky. Za
prvé odvolávat se na asociace, které něco
kritizují, je velmi pochybnou záležitostí.
Každá z těchto asociací má svůj
vlastní zájem a naopak mojí povinností
je hájit zájem státu, zájem spotřebitele.
Považuji to spíše za to, že to děláme
dobře, když nás tyto asociace kritizují.
Tím vůbec nechci snižovat úlohu asociací.
Myslím, že je to přirozené. Je to vždy
zájmová asociace a bude hájit svůj
zájem. Pokud je zájem také zájmem
státu, zájmem spotřebitele, vždy ho
budu respektovat. To je první poznámka.
Druhá se týká dokumentu, který na
naši žádost vypracoval SPT Telecom a podepsal
ho pan generální ředitel Novák. Není
to tak dávno, kdy se možná i z vašich
úst objevovaly poznámky na to, že ministr Dyba
vyměnil generálního ředitele a dosadil
si tam svoji figurku - pana Nováka.
Myslím, že dokument, který vypracoval management
SPT Telecom svědčí o tom, že jsou to
samostatně myslící lidé a že
pan ředitel Novák je m už na svém místě
a není žádnou figurkou.
Chtěl bych jenom říci, že jsem si objednal
u pana ředitele Nováka a u představenstva
SPT Telecom naprosto kritický dokument, protože to
je způsob práce, který jsem vždycky
ctil. Chci vědět, v čem se možná
mýlíme, kde jsme něco nevzali v úvahu.
Tento naprosto kritický dokument byl také vypracován.
Je jenom velmi pochybné, že tento vnitřní
dokument se dostal nějakým způsobem navenek.
To ale určitě nebylo zevnitř ministerstva.
Mrzí mě, že se pak takovýmto dokumentem
takto argumentuje.
My jsme samozřejmě něco z toho při
konečné úpravě transakčních
dokumentů respektovali. Něco jsme vysvětlili,
protože je zcela pochopitelné, že v některých
záležitostech se zájem managementu a vlastníků
liší. Není možné všechny připomínky
managementu respektovat a také management nemá,
a nemůže mít, při takové transakci
k dispozici všechny dokumenty, které pochopitelně
celkové vyznění všech smluv ovlivňují.
Nemyslím si tedy, že dokument, který na naši
objednávku s maximální kritičností
vypracoval SPT Telecom je senzace. Naopak, je to v průběhu
přípravy dobrých konečných
dokumentů normální věc. Děkuji
za pozornost.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Hlásí se pan poslanec Kraus. Prosím, máte
slovo.
Poslanec Michal Kraus: Pane ministře, samozřejmě
nezpochybňuji nic z toho, co jste říkal.
Je jen velmi s podivem, že pokud jsem tyto připomínky
přednášel před dvěma měsíci,
prakticky totožné, tak jste hovořil o tom,
že jsou neopodstatněné a reagoval jste na ně
tak, jak jste reagoval.
Dnes hovoříte o tom, že jsou potřebné
a že se jimi budete řídit. Za prvé.
Mám obavu, že se jimi nebudete řídit
při přípravě smlouvy, protože
nejposlednější znění smlouvy
vůbec nesvědčí o tom, že byste
tyto připomínky ve smlouvě zapracovali. Za
druhé. l přes tak kritické připomínky
managementu, který určitě není nijakým
způsobem zaujat, ukazuje se, že smlouva a celé
výběrové řízení bylo
připraveno špatně, nekompetentně, nevýhodně
pro český stát. Naopak výhodně
pro strategického partnera a skutečně hrozí,
že strategický partner za velmi málo získá
příliš mnoho.
To byla prakticky podstata celé mé interpelace,
kterou jste se neustále snažil vyvracet. Já
si myslím, že právě tento dokument,
o kterém jste tady hovořil a který jste si
sami objednali, nejlépe ukazuje, že nejen že
jsem měl pravdu, ale že tady skutečně
reálně hrozí, že zájmy, trh,
budoucnost českých telekomunikací jsou touto
smlouvou velmi vážně ohroženy. To je přinejmenším
velmi varující.
Místopředseda PSP Pavel Tollner: Děkuji.
Ptám se, kdo se ještě hlásí do
rozpravy. Pokud nikdo, rozpravu uzavírám, končím.
Navrhuji přijmout následující usnesení:
Poslanecká sněmovna nesouhlasí s odpovědí
ministra hospodářství Karla Dyby na interpelaci
poslance Michala Krause ve věci prodeje akcií SPT
Telecom, uvedenou v tisku 1606 J.
Dámy a pánové, odhlásil jsem vás
a prosím o novou prezentaci.
Budeme hlasovat v hlasování č. 115.
Kdo je pro tento návrh usnesení? Kdo je proti? Kdo
se zdržel hlasování?
Návrh byl přijat poměrem hlasů 49
pro, 27 proti, 10 se zdrželo hlasování, 4 poslanci
nehlasovali.
Konstatuji, že to byla jediná odpověď
pana ministra hospodářství Karla Dyby.
Pan místopředseda vlády a ministr zemědělství
Josef Lux odpověděl na interpelaci paní poslankyně
Petry Buzkové ve věci hospodaření
se státním majetkem, tisk 1710. Nová odpověď
byla předložena jako tisk 1710 B, doplňující
odpověď byla předložena jako tisk 1710
B/1. Její projednávání bylo na 30.
schůzi Poslanecké sněmovny přerušeno
na žádost paní poslankyně.
Ptám se paní poslankyně, zda považuje
odpověď za uspokojivou. Prosím, máte
slovo.