Přítomni:
Předseda PSP M. Uhde, místopředseda PSP J.
Vlach, místopředseda PSP J. Kasal, místopředseda
PSP K. Ledvinka, místopředseda PSP P. Tollner a
166 poslanců.
Za vládu České republiky: místopředseda
vlády J. Kalvoda, místopředseda vlády
a ministr zemědělství J. Lux, místopředseda
vlády a ministr financí I. Kočárník,
ministr životního prostředí F. Benda,
ministr pro hospodářskou soutěž S. Bělehrádek,
ministr průmyslu a obchodu V. Dlouhý, ministr hospodářství
K. Dyba, ministr obrany V. Holáň, ministr I. Němec,
ministr spravedlnosti J. Novák, ministr školství,
mládeže a tělovýchovy I. Pilip, ministr
zdravotnictví L. Rubáš, ministr vnitra J. Ruml,
ministr pro správu národního majetku a jeho
privatizaci J. Skalický, ministr dopravy J. Stráský,
ministr kultury P. Tigrid, ministr práce a soc. věcí
J. Vodička.
(Schůze zahájena v 10.10 hodin.)
Předseda PSP Milan Uhde: Vážené
paní poslankyně, vážení páni
poslanci, vážení členové vlády,
milí hosté, zahajuji pátý jednací
den 32. schůze Poslanecké sněmovny a všechny
vás srdečně vítám. Podle prezenční
listiny bylo před čtyřmi minutami přítomno
77 poslankyň a poslanců a o čtyři
více je v tuto chvíli zaregistrováno. Je
tedy zjevné, že jsme schopni se usnášet.
V souladu s doporučením politického grémia
navrhuji, abychom se dnes nejdříve zabývali
bodem č. 28, tj. interpelace. Pak bychom projednali bod
29., to jsou odpovědi na interpelace. Po ukončení
odpovědí na interpelace budeme pokračovat
v projednávání dalších bodů
schváleného pořadu schůze.
Pokud nikdo nechce vyjádřit námitku proti
tomuto postupu, přistoupíme k bodu 28
Nejdříve vás chci informovat, že na
tento bod našeho pořadu i na bod příští
jsem omluvil předsedu vlády pana Václava
Klause, protože se účastní v Cannes
schůzky Evropské rady s představiteli zemí,
jež uzavřely s Evropskou unií dohodu o přidružení.
Z podobného důvodu pracovního pobytu mimo
naše území je také písemně
omluven ministr zahraničních věcí
Josef Zieleniec. Dále dostává, zprávu,
že se o něco opozdí pan ministr Holáň,
má neodkladné služební jednání.
Podobné služební jednání má
pan místopředseda vlády a ministr zemědělství
Josef Lux. Má zasedání Pozemkového
fondu. Jednáme však s oběma, aby se účastnili.
O slovo se přihlásili písemně tito
poslanci a poslankyně: jako první pan poslanec Jan
Navrátil, jako druhý pan poslanec Michal Kraus,
jako třetí pan poslanec Svatomír Recman,
další bude pan poslanec Jiří Šoler,
další bude poslanec Jaroslav Štrait. Zároveň
se přihlásili paní poslankyně Eva
Fischerová a pan poslanec Vratislav Votava. Obě
přihlášky přišly na stůl
ve stejnou sekundu. Oznamuji, že dám přednost
paní poslankyni Evě Fischerové jako dámě.
Doufám, že pan poslanec Votava proti tomu nic nenamítá.
Jako první má slovo pan poslanec Jan Navrátil,
připraví se pan poslanec Michal Kraus v případě,
že se smíří se skutečností,
že není přítomen místopředseda
vlády a ministr zemědělství Lux, na
kterého je tato interpelace směrována. Slovo
má pan poslanec Jan Navrátil.
Poslanec Jan Navrátil: Vážený
pane předsedo, vážení členové
vlády, pani a pánové, jménem a z pověření
poslanců členů klubu KSCM v Poslanecké
sněmovně Parlamentu České republiky
obracím se na vládu České republiky
s touto interpelací:
Vláda České republiky činí
kroky, které vedou k začlenění České
republiky do NATO. K tomuto počínání
vláda neobdržela mandát formou legitimního
souhlasu občanů této země. Rovněž
tak jsou bez mandátu lidu k tomuto kroku činěny
přípravy k omezení suverenity České
republiky jejím začleněním do Evropské
unie. S tímto postupem nesouhlasíme a žádáme,
aby vláda a jí podřízené orgány
zastavily veškeré přípravy a kroky k
začlenění České republiky do
NATO a Evropské unie bez legitimního rozhodnuti
občanů České republiky. Za takovéto
legitimní rozhodnutí považujeme lidové
hlasování referendum. Vzhledem k tomu, že se
vláda České republiky vyjádřila
záporně ke všem dosud předloženým
poslaneckým návrhům ústavního
zákona k provedení ustanovení čl.
2 odst. 2 Ústavy České republiky, žádáme,
aby vláda sama urychleně předložila
Poslanecké sněmovně návrh ústavního
zákona k provedení citovaného ustanovení
Ústavy České republiky.
Vzhledem k závaznosti této interpelace navrhuji,
aby Poslanecká sněmovna prohlásila tuto interpelaci
za naléhavou a lhůta k odpovědi byla stanovena
na sedm dnů.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Janu Navrátilovi. Žádám vás,
kolegyně a kolegové, abyste jako opoziční
poslanci svým klidným chováním a omezením
rozhovorů vyjádřili solidaritu s tím,
co zde říká opoziční poslanec,
a koaliční poslance prosím o gentlemanský
přístup tím, že nebudou rušit hovorem
průběh interpelací.
Pan poslanec Navrátil žádá, aby jeho
interpelace byla uznána za naléhavou a lhůta
k odpovědi byla zkrácena na 7 dní. Je to
procedurální návrh, který dám
okamžitě podrobit vašemu hlasování.
Kdo podporujete návrh pana poslance Navrátila na
zkrácení lhůty k odpovědi na sedm
dní a na to, aby byla interpelace považována
za naléhavou, dejte to ve 180. hlasováním
najevo tím, že stisknete tlačítko a
zvednete ruku. Hlasování jsem zahájil, prosím,
abyste použili hlasovacího zařízení.
Kdo je proti tomuto návrhu? Kdo se zdržel hlasování?
180. hlasování skončilo. Ze 111 přítomných
bylo 39 pro, 39 proti, 13 se zdrželo hlasování,
20 poslankyň a poslanců nehlasovalo. Návrh
nebyl přijat.
Než nastoupí k řečništi pan poslanec
Michal Kraus, chci oznámit, že pan poslanec František
Trnka má náhradní kartu č. 1, pan
poslanec Vítězslav Sochor náhradní
kartu č. 2, pan poslanec Tomáš Štěrba
má náhradní kartu č. 5. pan poslanec
Miroslav Čerbák oznamuje, že krátká
schůze mandátového a imunitního výboru
se koná ihned po ukončení dopoledního
jednání sněmovny v místnosti č.
106.
Slovo má pan poslanec Michal Kraus, připraví
se pan poslanec Svatomír Recman.
Poslanec Michal Kraus: Vážený pane předsedo,
vážená vládo, dámy a pánové,
obracím se s interpelací na ministra zemědělství
pana ing. Josefa Luxe, a to ve věci chuchelského
závodiště. Poprvé od roku 1921 došlo
k tomu, že nejvýznamnější chovatelská
zkouška anglického plnokrevníka u nás,
České derby, se konala mimo dostihové závodiště
v Praze Chuchli. Tento fakt podle mého nejenže degraduje
úroveň a tradici Českého derby, ale
současně trestuhodně hazarduje s dobrým
jménem českého turfu vůbec.
Díky odsouzeníhodnému hospodaření
státního závodiště v letech 1991
až 1993, tedy období, kdy i pan ministr Lux byl osobně
zodpovědný z funkce ministra zemědělství
za jeho chod, došlo k enormnímu nárůstu
zadluženosti, zejména vzhledem k nesmyslným
investicím na závodišti. Korunu všemu
nasadila velmi podivná privatizace, když závodiště
bylo vydáno společnosti s ručením
omezeným, aniž by se někdo reálně
zabýval mírou záruk, poskytnutých
touto firmou na možnosti skutečného zajištění
provozu chuchelského závodiště.
Současný stav je takový, že dostihy
původně vypsané do Prahy jsou až do
září rozepsány na jiná česká
závodiště a co bude dál, nikdo neví.
Vámi řízené ministerstvo přitom
důsledně zachovává pozici mrtvého
brouka. Žádám vás proto o odpovědi
na následující otázky:
1. Jak hodláte naplňovat literu zákona o
plemenitbě, podle něhož za chov anglického
plnokrevníka odpovídá ministerstvo zemědělství,
přičemž nezbytným doplňkem tohoto
chovu jsou dostihy jako výkonnostní zkoušky?
2. Jakým způsobem hodlá ministerstvo zemědělství
garantovat potřebnou úroveň dostihového
sportu jako základny pro chovatelské výkonnostní
zkoušky?
3. Co hodláte z titulu své funkce učinit
pro zachování kontinuity chuchelského závodiště
a závodění na něm?
4. Jakým způsobem hodlá vaše ministerstvo,
resp. Pozemkový fond, realizovat garance dané tzv.
Zlatou akcií? Nakolik je tato akcie při ochraně
budoucnosti dostihového sportu v Chuchli právně
ošetřena?
5. Jaký je váš názor na průběh
privatizačního řízení, v němž
byl mnohamilionový majetek prodán společnosti
s ručením omezeným, tedy s ručením
ve výši 100 000 Kč, za pouhé přísliby,
aniž by se odpovědné orgány zabývaly
mírou reálnosti záruk za splnění
těchto slibů?
6. Je vám znám zájem pražského
magistrátu o poskytnutí pomoci při řešení
neutěšeného stavu chuchelského závodiště?
7. Co hodláte učinit pro nápravu stávajícího
stavu v situaci, kdy firma, která chuchelský areál
zprivatizovala, nerealizuje přísliby dané
ve smlouvě o privatizaci?
Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Krausovi. Zvu k řečništi poslance Svatomíra
Recmana, připraví se pan poslanec Jiří
Šoler. Prosím, aby pracovníci Kanceláře
vrátili do sněmovny pana ministra Bendu, neboť
interpelace pana poslance Šolera je adresována právě
tomuto ministrovi.
Poslanec Svatomír Recman: Pane předsedo,
vážení členové vlády,
vážená sněmovno, obracím se s
otázkou na předsedu vlády České
republiky pana Václava Klause ve věci týkající
se plnění usnesení vlády ČR
č. 148 z 23. března 1994.
Pane předsedo vlády, v souladu s § 90 zákona
ČNR č. 35/89 o jednacím řádu
ČNR se na vás obracím s otázkou, jak
bylo plněno usnesení vlády ČR c. 148
ze dne 23. března 1994 o opatření k řešení
situace v okresech s nejvyšší mírou nezaměstnanosti.
Předmětné usnesení vlády včetně
příloh č. 1 až 6 ukládalo místopředsedům
vlády, příslušným ministrům
a přednostům okresních úřadů
Bruntál, Nový Jičín, Louny a Znojmo
zajišťovat opatření vyplývající
z tohoto usnesení a příloh. Rovněž
obsahovalo doporučení předsedovi výkonného
výboru Fondu národního majetku realizovat
opatření uvedená v částech
A/6 a A/7 přílohy č. 1 tohoto usnesení.
Chtěl bych získat informace o plněni vládního
usnesení zejména v okresech Bruntál a Nový
Jičín. Rovněž v roce 1995 je míra
nezaměstnanosti v obou výše zmíněných
okresech, tj. Nový Jičín a Bruntál,
ve srovnáni s ostatními okresy České
republiky podstatně vyšší, než je
celostátní průměr. V Novém
Jičíně je to 6,6%, v Bruntále 4,8%.
K těmto okresům se v Severomoravském kraji
řadí i okres Karviná - míra nezaměstnanosti
6,4%, Přerov 5,3%, Ostrava 5%, Frýdek-Místek
4,5%, Vsetín a Šumperk oba 4,1%. Nejnižší
míra nezaměstnanosti je v okrese Olomouc - 3,6%
a Opava 3,1%.
Mezi deseti okresy s nejvyšší mírou nezaměstnanosti
v České republice v letošním roce je
5 ze severní Moravy, z toho na prvním a druhém
místě Nový Jičín a Karviná.
Smutné a zarážející je, že
ve všech deseti okresech severní Moravy je míra
nezaměstnanosti vyšší než republikový
průměr, který k 31. 5. 1995 dosáhl
úrovně 2,8%. Zde čerpám údaje
z podkladů ministerstva práce a sociálních
věcí. Stejně nepříznivá
situace je i v severních Čechách, tj. v obou
uhelných pánvích citelně postižených
útlumem těžby uhlí.
Sledování vývoje nezaměstnanosti v
České republice potvrzuje skutečnost, že
dlouhodobě je tato situace nejsložitější
právě na severní Moravě a rovněž
z pohledu budoucnosti se situace v nejbližších
měsících nejen nezlepší, ale
bude postihovat stále širší okruh osob.
Protože usnesení vlády ČR č.
148/1994 bylo v převážné míře
zaměřeno na opatření týkající
se roku minulého a vzhledem k tomu, že se jedná
o dlouhodobý a velmi citlivý problém, chtěl
bych vás, pane premiére, znovu požádat
o informace, v souladu s § 92 zákona o jednacím
řádu ČNR, jaká byla vládou
České republiky přijata opatření
k řešení situace pro rok 1995 v rámci
celé České republiky, popř. v okresech
s vyšší mírou nezaměstnanosti,
a kterých okresů se týká. V případě,
že se týká i okresů severní Moravy,
chtěl bych požádat o podrobnější
informace. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Svatomíru Recmanovi. Slovo má pan poslanec Jiří
Šoler a já žádám znovu, aby pan
ministr Benda, který je v budově, byl požádán,
aby se dostavil a vyslechl interpelace.
Poslanec Jiří Šoler: Pane předsedo,
jestli je to možné. Počkal bych a dal bych
přednost jiným poslancům.
Předseda PSP Milan Uhde: Dobře, děkuji
za tento přístup, ale přesto prosím,
aby pracovnici Kanceláře uvědomili pana ministra
Bendu, že je na něj adresována interpelace.
Zvu tedy k řečništi pana poslance Jaroslava
Štraita, který má dvě interpelace. Prosím
o uklidnění, paní poslankyně, páni
poslanci, není tak dobře rozumět, abyste
konferovali během interpelací.
Poslanec Jaroslav Štrait: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, dovolte
mi dvě střídmé interpelace. První
se týká pana ministra a místopředsedy
vlády Kočárníka a pana ministra Zieleniece.
Vláda bývalé ČSSR uzavřela
v 70. a 80. letech s vládami řady států
dvoustranné dohody o vypořádáni otevřených
nároků a finančních otázek,
které souvisely zejména se znárodněním,
vyvlastněním a držbu odnímajícími
opatřeními týkajícími se majetku,
práv a zájmů cizích státních
příslušníků.
Oprávněnými osobami podle těchto dohod
se stali též bývalí českoslovenští
a nyní též češti občané
s dvojí či vícenásobnou státní
příslušností.
Uzavřené dohody jsou stále platné,
protože byly recipovány ústavním zákon
č. 4/1993 Sb., o opatřeních souvisejících
se zánikem ČSFR. Podle Vídenské úmluvy
o smluvním právu vyhlášené pod
č. 15/1988 Sb., mají předmětné
dohody přednost před vnitrostátním
zákonodárstvím.
Od roku 1990 však díky určitému blahovolnému
postoji některých výkonných státních
orgánů dochází k problematickým
restitucím národního majetku do rukou potomků
bývalé šlechty a emigrantu, kteří
mají kromě českého státního
občanství též cizí státní
příslušnost.
Dřívější vypořádání
majetkových a tomu odpovídajících
nároků by mělo být vylučující
okolností při uplatňování současných
restitučních nároků. Z běžně
dostupných informací však není zřejmé,
že z restitucí jsou vyloučeny osoby, které
již obdržely odpovídající náhradu.
V zájmu ochrany národního majetku před
neoprávněnými restitucemi žádám
zmíněné pány ministry o odpověď
na následující otázky:
1. S kterými státy uzavřela vláda
bývalé ČSSR dohody o vypořádání
finančních otázek. Zároveň
navrhuji, aby stejnopisy těchto dohod byly předány
do archivu Kanceláře sněmovny k zabezpečení
autentické informovanosti poslanců o těchto
záležitostech.
2. V jakém objemu a z jakých zdrojů bylo
provedeno finanční vyrovnání nároků
vyplývajících z dohod, příp.
jak tyto byly kompenzovány.
3. Ministra financí zvlášť žádám
o odpověď na následující otázku:
Jakým způsobem byly zohledněny skutečnosti
uváděné ve zdůvodnění
interpelace při přípravě a schvalování
restitučních zákonů. Pokud tyto skutečnosti
nebyly právoplatně zohledněny, navrhuji iniciovat
přijetí takových předběžných
opatření, která by znemožnila neoprávněné
zcizování národního majetku formou
restitucí.
V další interpelaci se obracím na pana ministra
Rubáše s otázkou problému zdravotnictví
v hl. m. Praze. V souvislosti s probíhající
privatizací zdravotnictví, která probíhá
také v Praze, jsou odstartovány procesy, které
stěžuji a komplikují ambulantní péči.
Např. plně vybavené polikliniky se privatizují
a celý proces vyšetřeni se vlivem trhu úžasně
zdražuje. Dále drahé diagnostické přístroje
nelze obnovovat a na vyšetření se pacienti
posílají do nemocnic. Tato privatizace má
i své finanční a organizační
stránky, které zůstávají také
dlouhodobě neřešeny, zvlášť
vztahy Ministerstvo zdravotnictví - hl. m. Praha - a městské
části.
Nejsou komplexně řešeny otázky třeba
Záchranné služby. Není možné
bez jasného výhledu a koncepce začlenit velké
nemocnice typu Motol, na Karlově, Vinohrady do systému
současné pražské a celostátní
péče.
Další je kritický a neuralgický bod
pražského zdravotnictví na Praze 4, kde se
zvlášť stížnosti v současné
době od občanů množí. Lékaři
ordinuji ve zcela nedůstojných prostorách,
protože nájmy jsou neúnosné.
Ptám se tedy v závěru pana ministra, jak
je řešena koncepce rozvoje a především
zajištění dosavadní úrovně
zdravotnické péče v Praze a jak je zajištěna
koordinace záměrů Ministerstva zdravotnictví
se záměry pražského magistrátu.
Prosím o písemnou odpověď a předem
děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci
Jaroslavu Štraitovi. Pan poslanec Josef Kubiš má
náhradní kartu č. 8. Zvu k řečništi
paní poslankyni Evu Fischerovou a znovu zdůrazňuji,
že žádám pracovníky Kanceláře,
aby do pracovny pana místopředsedy Tollnera dali
vědět ministru Bendovi, že ho naléhavě
zvu do sálu, aby si vyslechl interpelaci.
Poslankyně Eva Fischerová: Vážený
pane předsedo, vážení členové
vlády, dámy a pánové. Obracím
se s ústní interpelací na premiéra
vlády České republiky doc. ing. Václava
Klause ve věci důsledku privatizace nemocnice v
Jeseníku.
Vážený pane premiére, obracím
se na Vás ve věci řešení důsledku
privatizace nemocnice v Jeseníku. Jde o nemocnici malou,
mající celkem 200 lůžek, která
však je schopna plně pokrýt potřeby
tohoto nově vytvořeného okresu. Nelze ovšem
pominout, že jde o okres ležící v horské
a podhorské oblasti se všemi z této polohy
plynoucími přednostmi i nevýhodami. Z hlediska
dostupnosti zdravotní péče zde převládají
spíše nevýhody. Zejména pak v zimních
měsících je mnohdy více než obtížné
zajistit potřebnou léčebnou péči
v plném rozsahu, v daném čase a na odpovídající
úrovni.
Vzhledem k tomu, že za bezchybné poskytování
zdravotní péče odpovídá stále
ještě v plném rozsahu stát, je nutné,
aby životaschopnost v této okresní nemocnici
byla státem také garantována. Přesto
však, že bylo obecně známé, že
v dohledné době se toto zdravotnické zařízení
stane okresním, tedy svým způsobem garančním
a nepostradatelným, byla tato nemocnice ke dni 1. září
m. r. privatizována převodem na společnost
Jesenická nemocnice.
Byť od privatizace nemocnice, která měla být,
zdůrazňuji, jakýmsi vzorem privatizačního
procesu, uplynulo již tři čtvrtě roku,
je zřejmé, že není mnoho důvodů
považovat toto řešení za šťastné.
Dovolte mi, abych svůj názor doložila. Všimnu
si nejdříve aspektů ekonomických.
Noví majitelé, pokud jsou informace státních
úředníků věrohodné,
zaplatili jen jistinu z prodejní ceny nemocnice, jejíž
účetní hodnota byla 70 mil. Kč. Zbývající
část nebyla dle mých informaci dosud zaplacena,
přestože stanovený termín už uplynul.
Bylo to 30. dubna t. r. Osud nemocnice je tedy již z tohoto
pohledu velmi nejistý. Nejistý především
proto, že podle dostupných informací nejsou
banky zatím ochotny poskytnout Jesenické nemocnici
úvěr. Neexistuje tedy splátkový kalendář,
jakým způsobem a zda bude dluh Fondu národního
majetku vůbec zaplacen. Jasno v tomto směru jsem
si nemohla udělat ani přes opakované a důrazně
prosazované dotazy na Ministerstvu pro privatizaci a správu
národního majetku, ani na Fondu národního
majetku.
Podotýkám, že jsem neuspěla ani s mou
notoricky známou neústupností. Cestu z Ministerstva
pro privatizaci a správu národního majetku,
z kanceláře ředitele Němce do Fondu
národního majetku na Rašínově
nábř. jsem absolvovala 6krát. Pohledávkové
odd. na Fondu národního majetku uvádí,
že případ postoupilo zpět Ministerstvu
pro privatizaci a správu národního majetku.
Tam prý dle sdělení pana ředitele
Němce pečlivě prohledali registr, leč
marně. Případ se tedy ztratil?
Nicméně v nemocnici pracují zdravotníci
a v těchto rozporuplných poměrech se tam
léčí lidé. Chtěla bych zdůraznit,
že se naprosto nedivím neochotě kterékoli
banky poskytnout nemocnici tolik potřebný úvěr.
Stačí zmínit jen několik zcela jednoznačných
skutečností.
Provozní náklady si v roce 1994 vyžádaly
65 mil. Kč. Příjem pak za stejné období
byl mezi 65 - 70 mil. Kč. Při obecně známých
stále se zvyšujících nákladech
na zdravotnický materiál, otop, elektřinu,
plyn, o lécích a naprosto nezbytných investicích
nemluvě, je zcela malá, či spíše
zanedbatelná naděje na splacení dluhů.
Lze totiž podle dostupných informací předpokládat
roční splátku zhruba 10 mil. Kč. Překlenout
ekonomické potíže a dosáhnout tolik
potřebného zisku je teoreticky možné,
ale jen s tvrdou a zcela bezohlednou ekonomizací provozu
na všech úrovních. Jde ovšem ve svých
důsledcích o mimořádně nebezpečný
postup. Ono to totiž mimo jiné může znamenat
zrušit či podstatně omezit odděleni,
která nejsou finančním přínosem.
Stejně tak je nutné omezit ty léčebné
postupy, které z hlediska ekonomického jsou ztrátové.
A co bych chtěla zvlášť vyzvednout: Snažit
se nepřijímat a neléčit nemocné
s komplikovaným průběhem nemoci, protože
je to nákladné. Bohužel, každý
nezaujatý, ale přitom zdravotnického provozu
znalý, dojde k jednoznačnému závěru,
že tudy schůdná cesta v žádném
případě nevede. Vedení Jesenické
nemocnice se při hledání ekonomických
úspor vydalo jen zdánlivě nejschůdnější
a nejrychlejší cestou, jak je tomu i v jiných
oborech. Omezilo a výrazně snížilo platy
zdravotníků tak drasticky a necitlivě, že
žádný z nich nepodepsal zatím nabídnutou
pracovní smlouvu.
Jen na okraj uvedu, že bylo zrušeno osobní ohodnocení,
postup za odpracovaná léta, nebylo přihlédnuto
k valorizaci, byly v podstatě zrušeny odměny.
Abych byla přesná, ne tak docela. K jejich výši
pro lepší pochopení poměrů uvedu:
Na oddělení ARO scházel prakticky celý
rok jeden lékař.
Oddělení dostalo 100 korun zástupného.
Po přepočtu dostal jeden každý z pracovníků
Kč 6,60. Průměrný měsíční
plat se po privatizaci snížil v průměru
o 500 korun. To všechno zcela zákonitě vedlo
k odchodu řady zdravotnických pracovníků.
Zatím to bylo šest plně kvalifikovaných
lékařů a osm vysoce kvalifikovaných
sester. Řada pracovníků zatím vyčkává,
zda se nejen ekonomická, ale i interpersonální
politika zlepší. V opačném případě
velmi pravděpodobně odejdou i oni. Byť v době,
kdy nemocnice byla spravována státem, se vybaveni,
zejména v posledních letech, zlepšilo, zaostává
přístrojová technika např. na oddělení
ARO i RTG. Jejich nutná a naprosto nezbytná modernizace
technického vybavení je natolik potřebná,
ale i ekonomicky náročná, že zákonitě
přesahuje ekonomické možnosti nových
majitelů nemocnice. To ovšem bohužel znesnadňuje
a mnohdy znemožňuje nemocnici zcela beze zbytku plnit
její dané povinnosti.
Na jedné straně se podstatně zužuje
kvalita vyšetřovacích metod a návazně
i kvalita poskytovaných léčebných
postupů. To pochopitelně přináší
i následné ekonomické ztráty. A co
je zvlášť významné a pozornosti
hodné - již teď - je nutné omezovat standardní
léčebné postupy i zavádění
nových progresivních metod. Zcela pochopitelné
jsou obavy zdravotníků o dobrou pověst nemocnice
jako takové, ale i o jejich osobní kredit. Se svými
obavami se 6. března t. r. zaměstnanci nemocnice
obrátili na Městský úřad v
Jeseníku.
Komise zastupitelstva se existujícími problémy
zabývala a dospěla k závěru, že
řešeni nedostatků zdravotní péče,
rozporů i ovlivnění situace přísluší
státní správě resortu. Zdravotní
rada příslušného okresu Šumperk
se problému nevěnoval, jednání komise
zastupitelstva z podnětu zaměstnanců nemocnice
se neúčastnil. Doklady zmíněných
skutečností jsou k dispozici.
Vážený pane premiére, po zvážení
všeho, co je mi o jesenické nemocnici známé,
mě situace zneklidňuje natolik, že považuji
za svou povinnost obrátit se na vás s žádostí,
abyste mnou uvedené problémy zvážil
i s ohledem na současnou situaci ve zdravotnictví
a podnikl vše, aby bylo možné předejít
zhroucení zdravotní péče v nově
vytvořeném okrese Jeseník.
Chtěla bych zdůraznit, že obavy ve mě
budí zejména ekonomická labilita privatizačního
záměru. Jistě je v krajním případě
možné uvažovat o privatizaci lůžkového
zdravotnického zařízeni, byť v takovém
případě já jsem pesimistkou. Pesimistkou
nikoli vsak z pouhého principu, ale proto, že charakter
a zejména rozsah poskytovaných služeb, které
dnes okresní nemocnice v této oblasti republiky
zajišťuje, skýtá jenom mizivé naděje
na lukrativní ekonomický rozvoj.
Například oddělení jesenické
nemocnice mající určitý zisk, to je
oddělení interní s dialyzační
jednotkou, se velmi brzy ocitne v propadu, neboť naprostou
většinu těchto nemocných převezme
nově vytvořené Dialyzační centrum
Šumperk. Omlouvám se vám, pane premiére,
že v tomto období téměř hektického
náporu na finanční zdroje státu vás
žádám, jako poslední instanci, o řešení
problému, který já sama považuji za
prioritní, neboť se týká zdraví
našich spoluobčanů. Dovoluji si vám
proto, vážený pane premiére, položit
následující otázky:
1. Má vláda pro podobné případy
vypracován systém plnění garance státu
za dostupnost a kvalitu standardní potřebné
péče?
2. Pokud ano, jakým způsobem se se svou povinností
stát vyrovná v tomto konkrétním případě?
Děkuji za udělení slova.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji paní
poslankyni Fischerové. Zvu k řečništi
pana poslance Jiřího Šolera. Hodlá interpelovat
ministra životního prostředí pana Františka
Bendu Připraví se pan poslanec Vratislav Votava.