Předseda PSP Milan Uhde: Uzavírám
tentokrát rozpravu, protože se zcela zřetelně
nikdo do ní nehlásí, a dávám
hlasovat. Ale nejdříve vás všechny odhlásím
a požádám o novou registraci.
Odhlásil jsem vás a prosím, zaregistrujte
se nově pomocí svých magnetických
karet.
Budeme hlasovat. 9. hlasování na této schůzi
rozhodne o procedurálním návrhu, jejž
podal pan poslanec Oldřich Kužílek a v němž
navrhl přerušit projednávání
tohoto bodu do příští schůze.
Kdo podporujete návrh poslance Kužílka, stiskněte
tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto
návrhu? 9. hlasování skončilo.
Ze 179 přítomných bylo 41 pro, 114 proti.
Návrh nebyl přijat.
Přistoupíme k hlasování o usnesení.
Přečtu vám jeho znění:
Poslanecká sněmovna
1. setrvává na zákonu, kterým se mění
zákon ČNR č. 279/1992 Sb., o některých
dalších předpokladech pro výkon některých
funkcí obsazovaných ustanovením nebo jmenováním
příslušníků Policie České
republiky a příslušníků Sboru
nápravné výchovy České republiky,
přijatém Poslaneckou sněmovnou dne 27. září
1995 a vráceném prezidentem republiky dne 6. října
1995.
2. stanoví, aby toto její rozhodnutí bylo
jako opatření Poslanecké sněmovny
vyhlášeno uveřejněním plného
znění ve Sbírce zákonů.
Kdo podporuje toto usnesení, stiskněte tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? 10.
hlasování skončilo.
Ze 179 přítomných bylo 127 pro (potlesk),
45 proti. Usnesení bylo přijato.
Přistupujeme k bodu druhému. Jde o
Já se obávám, že sám sebe neslyším,
a pokládám za vyloučeno, že byste mě
mohli slyšet vy. Změňme, prosím pěkně,
tento přístup k tomu, co se projednává.
K tomuto zákonu byl rovněž zaslán dopis
pana prezidenta s odůvodněním jeho nesouhlasu
a byl rozdán prostřednictvím poslaneckých
klubů, případně výborů.
l k tomuto bodu otevírám rozpravu jako k bodu předchozímu.
Písemné přihlášky nemám
a nevidím, že by se někdo hlásil. Proto
rozpravu uzavírám. Přečtu vám
návrh usnesení a dám o něm vzápětí
hlasovat.
Poslanecká sněmovna
1. setrvává na zákonu, kterým se mění
zákon č. 451/1991 Sb., jímž se stanoví
některé další předpoklady pro
výkon některých funkcí ve státních
orgánech a organizacích ČSFR, České
republiky a Slovenské republiky, ve znění
nálezu Ústavního soudu ze dne 26. 11. 1992,
vyhlášeného dne 15. 12. v částce
115/1992 Sb., přijatém Poslaneckou sněmovnou
dne 27. září 1995 a vráceném
prezidentem republiky dne 6. října 1995.
2. stanoví, aby toto její rozhodnutí bylo
jako opatření Poslanecké sněmovny
vyhlášeno uveřejněním plného
znění ve Sbírce zákonů.
11. hlasování na této schůzi.
Kdo podporujete předložené usnesení,
stiskněte prosím tlačítko a zvedněte
ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? 11. hlasování
skončilo.
Ze 182 přítomných bylo 128 pro, 45 proti.
Návrh usnesení byl přijat. (Potlesk).
Přistupujeme ke 3. bodu. Jde o
Vládní návrh zákona jsme obdrželi
jako sněmovní tisk 1936. Z pověření
vlády návrh uvede místopředseda vlády
a ministr financí pan Ivan Kočárník.
Prosím, pane místopředsedo, ujměte
se slova.
Paní poslankyně, páni poslanci, ti, kteří
odcházejí - chci upozornit, že odcházejí
na úvodní slovo. Na výklad k zákonu,
který je předložen. Nevím, zda je to
svědomité.
Místopředseda vlády a ministr financí
ČR Ivan Kočárník: Vážený
pane předsedo, vážené paní poslankyně,
vážení páni poslanci, dámy a
pánové, z pověření vlády
před vás předstupuji, abych odůvodnil
návrh zákona o státním rozpočtu
České republiky na rok 1996, který byl sněmovně
předložen ke konci září t. r.
Vedle samotné předlohy zákona jste - jako
i v letech předchozích - obdrželi svazek dokumentů,
ve kterých je návrh státního rozpočtu
na příští rok číselně
i textově specifikován a zdůvodněn,
ať již z hlediska souhrnných příjmových
a výdajových položek a souhrnných titulů,
či z hlediska jednotlivých rozpočtových
kapitol.
V souladu se zákonem o jednacím řádu
Poslanecké sněmovny se chci v dnešním
expozé k prvému čtení návrhu
zákona o státním rozpočtu zaměřit
zejména na tyto oblasti:
především hodnocení ekonomického
vývoje v České republice v roce 1995 a predikcí
vývoje pro rok příští;
dále potom východiska a cíle rozpočtové
politiky a koncepce veřejných rozpočtů
na rok 1996;
dále chci odůvodnit celkové navrhované
příjmy státního rozpočtu, celkové
navrhované výdaje státního rozpočtu
a konečně vztahy státního rozpočtu
k rozpočtům územním.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, návrh státního rozpočtu,
který bude Poslanecká sněmovna v trojím
čtení posuzovat, je základním politicko-hospodářským
dokumentem vlády, v němž vláda hodnotí
dosavadní ekonomický vývoj a na základě
tohoto hodnocení formuluje svůj přístup
a hospodářskou a finanční politiku
pro rok 1996.
Dovolte mi několik poznámek k charakteristice ekonomického
vývoje v letošním roce. Hned v úvodu
bych chtěl zdůraznit, že vláda tento
vývoj považuje za úspěšný,
a to z několika důvodů. Především
proto, že ekonomika v pátém roce transformace
vykazuje zřetelný ekonomický růst.
Dynamika hrubého domácího produktu je a bude
letos vyšší, než v minulém roce i
než jsme předpokládali při návrhu
rozpočtu na rok 1995. Navíc je povzbudivé,
že vývoj jak vnější, tak i domácí
poptávky zakládá předpoklad hospodářského
růstu dlouhodobějšího charakteru. Je
nesporné, že tento pozitivní ekonomický
růst je výsledkem úspěšné
transformace naší ekonomiky, zejména široké
privatizace a na jejím základě probíhajících
restrukturalizačních procesů. Téměř
dvě třetiny hrubého domácího
produktu v roce 1995 je vytvářeno v nestátním
sektoru. Uvědomíme-li si, že v roce 1990 bylo
vytvářeno v nestátním sektoru pouze
12% hrubého domácího produktu, vidíme,
k jaké hluboké změně během
velmi krátkého období u nás došlo.
Druhým charakteristickým rysem ekonomického
vývoje v letošním roce, ale v zásadě
i celého průběhu transformačního
procesu v České republice, je makroekonomická
stabilita, projevující se v cenovém vývoji,
míře nezaměstnanosti, směnném
kursu a ve vyrovnaných veřejných financích.
Třetím charakteristickým rysem našeho
ekonomického vývoje je poměrně rychlý
růst reálných peněžních
příjmů domácností a příjmů
z mezd, který dosáhne v letošním roce
zhruba 8% reálně a který je základem
dynamického růstu životní úrovně
občanů v České republice.
Úspěšnost našeho ekonomického vývoje
v letošním roce dokládá i zvyšující
se prestiž České republiky v zahraničí,
projevující se jak neformálně, tak
i formálně, například v našem
zvyšujícím se ratingovém hodnocení.
Dosavadní výsledky ekonomiky umožnily, aby
vláda přistoupila v tomto roce i k dalším
zásadním liberalizačním krokům,
jako je deregulace mezd a konvertibilita naší měny.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, nyní bych chtěl stručně
charakterizovat letošní ekonomické výsledky
a návazně potom odhad vývoje základních
ukazatelů tohoto roku a roku následujícího.
V prvé řadě jde o vývoj hrubého
domácího produktu.
Jak jsem se již zmínil, ekonomický růst
v České republice se dynamizuje. Za 1. pololetí
tohoto roku dosáhl v porovnání se stejným
obdobím minulého roku růstu ve výši
4%. Vedoucím faktorem byla domácí poptávka,
která se zvýšila meziročně o
15,5%. Přírůstek domácí poptávky
se výrazně orientoval na růst dovozu, který
se srovnatelně zvýšil o více než
20%. Přitom bych chtěl podotknout, že podle
našich odhadů zhruba polovina přírůstku
dovozu má charakter investičních dovozů
a vytváří tedy i další růstové
a konkurenční perspektivy.
Je pozitivní, že nejdynamičtější
složkou růstu hrubého domácího
produktu je hrubá tvorba kapitálu, která
se ve stálých cenách zvýšila
o 43,3%. Z hlediska celoročního odhadu hrubého
domácího produktu vláda přehodnotila
své původní predikce směrem k vyššímu
růstu. Předpokládáme dlouhodobější
růstové tendence s reálným zvýšením
hrubého domácího produktu v letošním
roce okolo 4% a okolo 4,8% v roce 1996.
Rovněž cenový vývoj vláda hodnotí
pozitivně. Česká republika si zachovává
nejnižší míru inflace ze všech transformujících
se zemí. Zvyšování hladiny cen se postupně
zmírňuje, i když pomaleji než bychom si
přáli. V posledních čtyřech
měsících pozorujeme zvláště
ve spotřebitelských cenách tendenci směrem
ke zpomalení růstu cen. Dokladem jsou dva nulové
meziměsíční růsty v červenci
a v srpnu. Také zvýšení cenové
hladiny v září o 0,9% je pod srovnatelným
obdobím loňského roku, kdy činil vzestup
cen 1,3%.
Z pohledu celoročního odhadu míry inflace,
měřené spotřebitelskými cenami,
je tedy možno konstatovat, že loňský záměr,
aby míra inflace byla do 9%, nebude zřejmě
zcela naplněn. Naše poslední predikce vede
k číslu mírně pod 9,5%, což není
z makroekonomického hlediska odchylka významná.
Pro rok 1996 předpokládáme další
mírné zpomalení míry inflace.
V oblasti mezd lze v dosavadním průběhu roku
1995 pozorovat rychlejší vývoj než v roce
minulém. Intenzitou nákladového tlaku však
mzdy vzhledem k vyššímu ekonomickému růstu
nepůsobí tak silně. Vláda přistoupila
k plné liberalizaci v této oblasti a zrušila
mzdovou regulaci, jejíž dodržování
již nepovažovala za nutné. Vývoj mezd
v období bezprostředně následujícím
po zrušení regulace zatím naplňuje naše
očekávání, že nedochází
k dramatickému nárůstu.
Průměrné mzdy v průmyslu vzrostly
za 8 měsíců o 18%, což znamená
reálné zvýšení o 7,4% a ve stavebnictví
o 5,5% reálně. Pozitivní je, že růst
průměrných mezd je provázen zvyšováním
reálné produktivity práce. Ta se v průmyslu
za leden až srpen zvýšila o 8,7%, ve stavebnictví
dokonce o 9%. Vláda odhaduje, že v letošním
roce vzrostou mzdy zhruba o 19% a v r. 1996 o cca 18%.
Další oblastí, o které bych se rád
zmínil, jsou vnější ekonomické
vztahy. V oblasti vnějších vztahů dominují
tři fenomény. Především stabilní
devizový kurs do prosince 1990. Dále potom deficit
běžného účtu platební
bilance, který odhadujeme pro letošní rok okolo
2 miliard amerických dolarů. Konečně
za třetí přebytek kapitálového
účtu spojený s masivním přílivem
zahraničního kapitálu. Náš odhad
pro letošní rok je, že tento přebytek
bude kolem 6 miliard amerických dolarů.
Chci se dotknout alespoň jednoho z těchto fenoménů,
který je předmětem diskusí i - musím
zdůraznit - předmětem stálé
pozornosti vlády. Jde o vývoj na běžném
účtu naší platební bilance. Odhadujeme,
že deficit v letošním roce bude představovat
něco okolo 4% hrubého domácího produktu.
Tento deficit je evidentně spojen se zrychlením
ekonomického růstu, kdy tento růst zvyšuje
- a to je pozitivní, to chci podtrhnout - zejména
poptávku po investicích. Za první pololetí
letošního roku tvorba fixního kapitálu
vzrostla o 11,6% ve stálých cenách. Při
v zásadě vyrovnaném rozpočtovém
hospodaření poptávka po investicích
nenachází dostatečné úspory
v domácí ekonomice a ekonomika nasává
chybějící úspory v zahraničí.
Vláda vycházejíc z analýz dovozů-vývozů
je přesvědčena, že tento vývoj
zakládá předpoklady pro restrukturalizaci
našich firem a pro růst ekonomiky a pro růst
vývozu ve středním období.
Aby byl výčet základních makroekonomických
charakteristik úplný, považuji za nutné
se ještě zmínit o vývoji nezaměstnanosti.
V souvislosti s ekonomickým růstem došlo k
mírnému nárůstu zaměstnanosti
a současně i přes nástup silných
populačních ročníků do pracovního
procesu se nezvyšuje míra nezaměstnanosti.
Ta se již delší dobu udržuje na úrovni
okolo 3%. Vláda nepředpokládá, že
míra nezaměstnanosti do konce letošního
roku by překročila 3,5procentní hranici.
Pro rok 1996 očekáváme již jen velmi
mírný nárůst nezaměstnanosti.
To, že vláda hodnotí dosavadní vývoj
české ekonomiky pozitivně, neznamená,
že si neuvědomuje úzká místa
a související problémy. Nicméně
ta hlavní zpráva o bilanci pozitivních a
negativních tendencí ve vývoji naší
ekonomiky je zřejmá. Vývoj naší
ekonomiky je pozitivní. Základní transformační
změny byly úspěšně zvládnuty.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, dovolte, abych se nyní blíže
zaměřil na samotný návrh státního
rozpočtu na rok 1996.
Základním východiskem přípravy
státního rozpočtu na r. 1996 je střednědobá
rozpočtová strategie, která je nosnou páteří
rozpočtové politiky i v roce letošním
a byla jí i v roce minulém. Tato strategie se opírá
o následující základní pilíře.
Především o podporu makroekonomické
stability jako stěžejní podmínky transformačního
procesu. Dále potom o omezování úlohy
státu v ekonomice a rozšíření
prostoru pro rozvoj tržních vztahů. Dále
o stabilizaci státního dluhu a konečně
o racionální hospodaření státu
s prostředky daňových poplatníků
a o nezadlužování dalších generací.
Je zřejmé, že právě odpovědná
rozpočtová strategie byla spolu se zdravou měnovou
politikou a úspěšně provedenou privatizací
rozhodující pro úspěch transformace
národního hospodářství. I přesto,
že se tato transformace završuje, neztratily však
tyto principy nic na své aktuálnosti. Chci zdůraznit,
že zdravé veřejné finance byly, jsou
a budou naší cennou devízou a výhodou.
Vláda proto předkládá návrh
státního rozpočtu, který se opírá
o následující cíle a principy.
Zaprvé je to podpora ekonomického růstu.
Tak jako v předchozích letech i v roce letošním
počítá vláda pro příští
rok s dalším poklesem daňového zatížení
nebo chcete-li s dalším poklesem daňové
kvóty, tedy podílu daňových příjmů
na vytvořeném hrubém domácím
produktu o 0,8 procentního bodu. Tento pokles znamená
meziroční reálné posílení
zdrojů, se kterými disponují podniky a domácnosti
o zhruba 11 miliard korun českých. Ve prospěch
zdrojů podniků a domácností v r. 1996
půjde i dalších zhruba 5 miliard korun z titulu
snížení sazby pojistného sociálního
zabezpečení. Pro vaši informaci uvádím,
že během období 1994 až 1996 byly a budou
vlivem snižování daňové kvóty
posíleny zdroje neveřejných sektorů,
to znamená podniků a domácností o
více než 40 miliard korun. Prorůstově
budou v návrhu rozpočtu na r. 1996 působit
i zvýšené investiční výdaje.
Na příští rok se počítá
s výrazným posílením těchto
výdajů, a to o více než 21%. Vláda
předpokládá, že tyto výdaje ponesou
spolu další multiplikační efekty a budou
tak stimulovat hospodářský růst.
Zadruhé cílem vlády je dále snížit
podíl veřejných výdajů na hrubém
domácím produktu o 0,9% bodu. Tím dále
zmenšit úlohu státu v ekonomice a výši
prostředků přerozdělovaných
přes státní rozpočet.
Třetím charakteristickým rysem státního
rozpočtu na r. 1996 je výrazná finanční
podpora některým oblastem, které vláda
považuje za prioritní na straně jedné
a úspory výdajů na straně druhé.
Vláda zařadila mezi priority zejména rozvoj
dopravní infrastruktury, to znamená investiční
programy v silniční a železniční
dopravě, dále potom výraznější
zvýšení platů učitelů,
podporu vysokých škol a investic ve školství,
vědu, zejména pak výrazné posílení
účelových prostředků na výzkum
a vývoj a rozpočet investic pro vědu, dále
úsek bezpečnosti, a to jak z hlediska posílení
personálního, tak i materiálního zabezpečení.
Konečně jako prioritu považuje vláda
i podporu politiky bydlení, zejména jejich nových
forem. Na druhé straně vláda přijala
v souvislosti s přípravou státního
rozpočtu i některá racionalizační
opatření ve veřejném sektoru. Patří
mezi ně zejména úspory počtu pracovníků
ve státní správě, opatření
ke zhospodárnění autoprovozu a restrukturalizace
v systému státních hmotných rezerv.
K problematice výdajů státního rozpočtu
a výdajových priorit se ještě vrátím.
Čtvrtým charakteristickým rysem návrhu
rozpočtu je jeho vyrovnanost, a to jak státního
rozpočtu, tak veřejných rozpočtů
jako celku.
Vláda zřetelně deklarovala zásadu
odpovědného hospodaření založenou
na krytí výdajů vlastními rozpočtovými
příjmy bez zadlužování dalších
generací. Tuto zásadu dodržuje a hodlá
ji naplnit i pro poslední rozpočet svého
funkčního období. V této souvislosti
musím připomenout, že na rozdíl od roku
1993 - 1995 nenavrhuje vláda pro rok 1996 použití
zdrojů Fondu národního majetku k pokrytí
nákladů dluhové služby. Kabinet tak
dodržel svůj slib, že použiti peněz
Fondu národního majetku ke krytí některých
veřejných potřeb je pouze přechodným
opatřením.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, na téma vyrovnanost rozpočtu
jsem v Poslanecké sněmovně hovořil
několikrát. Dnes bych se omezil jen na tři
poznámky.
1. Poměrně rychlý růst české
ekonomiky se dostavil, i bez některými politiky
i stranami doporučeného deficitního financování.
2. Potřeba dodržení principu vyrovnaného
státního rozpočtu se opírá
i o měnové aspekty. Vyrovnané rozpočtové
hospodaření je z měnového hlediska
stabilizačním prvkem a představuje tak určitou
formu asistence v protiinflační a sterilizační
politice České národní banky především
v období silného přílivu zahraničního
kapitálu. Jsem zároveň přesvědčen,
že z pozice fiskální politiky je podpora vyrovnaným
rozpočtem a nižším podílem rozpočtových
výdajů na hrubém domácím produktu
podporou významnou a dostatečnou. Nesdílím
názory volající po přebytkovém
rozpočtu, protože jsem přesvědčen,
že měnová stabilizace je v současné
situaci realizovatelná měnovými a úvěrovými
nástroji centrální banky.
Navíc připomínám, že protiinflačně
ve vztahu k domácí peněžní politice
bude působit i změna struktury státního
dluhu, která se v příštím roce
posune jednak ve prospěch domácího zadlužení
oproti zahraničnímu a dále směrem
od zadlužení u České národní
banky k zadlužení u Komerčních peněžních
institucí.
Emise dluhopisů, které jsou připraveny pro
příští rok v objemu 40 mld. Kč,
samozřejmě i příznivě ovlivní
situaci na peněžním a kapitálovém
trhu, kde je po státních cenných papírech
stále velká poptávka.
V této souvislosti chci také připomenout,
že od 1. února příštího
roku nebude vláda přímo dlužníkem
České národní banky, když splatí
zbylý dluh v hodně 12,5 mld. Kč.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, musím na tomto místě
odmítnout absolutně mylné názory některých
politiků a médií, že vláda emisí
státních obligací kryje výdaje rozpočtu.
Nevím, zda tyto názory pramení z neznalosti
věci, či z úmyslu klamat naši veřejnost.
Z návrhu státního rozpočtu jednoznačně
vyplývá, že rozpočtové výdaje
jsou kryty rozpočtovými příjmy a že
ani jedna koruna výnosu z emise obligací nebude
použita na krytí těchto výdajů.
Výnosy z emisí dluhopisů slouží
k technické obsluze splátek státního
dluhu, který je tak jednak udržován na stejné
nominální úrovni a zároveň
transformován z formy přímého zadlužení
do obchodovatelných cenných papírů.
3. Vláda po roce 1992 převzala státní
dluh ve výši 163 mld. Kč. Tento státní
dluh představoval tehdy přibližně 16
300 korun na jednoho občana, tedy zhruba 3,5 násobek
průměrného měsíčního
platu v té době. Díky odpovědné
politice vyrovnaného rozpočtového hospodaření
bude v roce 1996 státní dluh na úrovni necelých
156 mld. korun, tedy dojde i k jeho mírnému snížení,
což bude představovat zhruba 15 500 Kč na jednoho
občana, což představuje pouze 1,6 násobek
průměrného měsíčního
platu.
Po zahrnutí objemu hrubého zadlužení
obcí z Fondu národního majetku a dalších
veřejných rozpočtů se výše
celkového veřejného dluhu pohybuje pod hranicí
20% hrubého domácího produktu, což řadí
Českou republiku mezi nejméně zadlužené
země na světě. Na tomto chci dokumentovat,
vážené paní poslankyně a vážení
páni poslanci, že vyrovnané rozpočtové
hospodaření a klesající reálná
zadluženost jsou společným bohatstvím
občanů České republiky a jsou jednoznačným
úspěchem této vlády.
Dámy a pánové, dovolte mi nyní zdůvodnit
celkový návrh příjmů státního
rozpočtu.
Vláda navrhuje jejich rozpočet v objemu 497,6 mld.
Kč, což je o 12% více než se očekávalo
v roce 1995. Z hlediska jejich celkové struktury se předpokládal
vyšší podíl příjmu z daní
a pojistného z 92,5 na 94,1% a naopak odpovídající
snížení podílu nedaňových
příjmů.
Než začnu hovořit o jednotlivých položkách
příjmové strany rozpočtu, dovolte
mi krátkou poznámku.
Ministerstvo financí a vláda byly v několika
posledních týdnech ze strany některých
politiků i medií podezírány ze záměrného
podhodnocování příjmů státního
rozpočtu a tvorby skrytých rezerv. Musím
tato podezření odmítnout jak z pohledu vývoje
státního rozpočtu v letošním
roce, tak i návrhu na rok 1996. V nejbližších
dnech vás budu podrobně informovat o plnění
státního rozpočtu za 1. pololetí a
při této příležitosti se budu
zabývat i diskutovanou kauzou odlišného vývoje
některých příjmových položek
a úpravou letošního státního
rozpočtu. Proto se k roku 1995 nebudu nyní vracet.
Je však obecně pochybné, že predikce ukazatelů
vývoje hospodářství jako základu
odhadu příjmů státního rozpočtu
vychází ze znalostí a odhadů v daném
čase, v konkrétním případě
ze znalosti za necelých tři čtvrtě
roku, který předchází roku rozpočtovému.
Jsem ochoten a připraven vést diskusi nad predikcemi,
musím však na tomto místě zdůraznit,
že k analýzám a odhadům přistupuje
vláda velmi zodpovědně. Pokud by chtěl
někdo tvrdit, že příjmy jsou podhodnoceny,
pak musím naopak, jako ministr financí, zdůraznit,
že některé příjmové položky,
zejména pak daň z přidané hodnoty
a daň z příjmu právnických
osob, jsou na samé horní hranici odhadů.
Výše navržených příjmů
není tedy v žádném případě
podhodnocena.
Dovolte mi nyní zastavit se u hlavních položek
rozpočtu příjmů. Rozpočet daně
z přidané hodnoty se navrhuje v objemu 109,1 mld.
Kč, což je o 16% více než v roce 1995.
Tato položka dominuje v rozpočtu daňových
příjmů a po pojistném sociálního
zabezpečení je největším zdrojem
příjmu státního rozpočtu. Naše
predikce vychází z odhadovaného růstu,
z potřeby domácností a vlády o 12,8%
a z předpokladu mírného posunu ve struktuře
spotřeby směrem ke zboží zatíženém
vyšší sazbou. Na výši výnosu
daně z přidané hodnoty bude zprostředkovaně
působit i novela zákona o spotřebních
daních, jejíž vliv je v rozpočtu daně
z přidané hodnoty odhadován na 1 mld. korun.
Spotřební daně jsou rozpočtovány
v objemu 62,7 mld. Kč, což je o 18,3% více
než je očekávaná skutečnost roku
1995. Předpokládaný výnos bude především
ovlivněn červnovou novelou příslušného
zákona, jejíž rozpočtový dopad
odhadujeme na částku zhruba 5 mld. Kč.
Rozpočet daně z přijmu právnických
osob je podobně jako je tomu u spotřebních
daní, výrazně ovlivněn novelou samotného
zákona, která znamená snížení
výnosů této daně o zhruba 11 mld.
korun a dále pak novelou rozpočtových pravidel,
která přesunula 20% výnosů této
daně ve prospěch obecních rozpočtů.
Celostátní výnos této daně
je odhadován na 67,8 mld. Kč.
Novela rozpočtových pravidel se promítá
i do rozpočtu výnosu daně z příjmu
fyzických osob. Vedle tradiční srážkové
daně, kterou jsou zatíženy zejména kapitálové
výnosy a která by měla do rozpočtu
přinést asi 8,5 mld. korun bude od příštího
roku stát participovat i na výnosu daně ze
závislé činnosti, která je pro státní
rozpočet odhadována částkou 20 mld.
Kč.
Naše odhady se opíraly především
o předpokládaný růst mezd a osobních
příjmů z podnikání v rozsahu
asi 18% ročního tempa růstu. Opět
se na výnosu daně výrazně projeví
vliv novely zákona, která znamená celostátní
snížení výnosů o 6 mld. korun.
Rozpočet výnosů z cla završuje pětici
nejvýznamnějších daňových
příjmů. Pro příští
rok odhadujeme, že bude na clech vybráno zhruba 19
mld. korun. Tento objem vychází z predikovaného
objemu dovozů a zachování současného
podílu necleného dovozu ze Slovenska a průměrné
celní incidence ve výši 3,9%. U ostatních
daňových příjmů, do kterých
patří silniční daň, dálniční
poplatek, daň dědická, daň darovací,
daň z převodu nemovitostí, soudní
a správní poplatky, nepočítáme,
že by došlo k zásadním trendovým
změnám.
Nejvyšší příjmovou položkou
státního rozpočtu je pojistné sociálního
zabezpečení, které je rozpočtováno
v částce 178,9 mld. korun, když roste proti
očekávané skutečnosti letošního
roku o 14,6%. Nižší přírůstek
oproti prognózovanému růstu trendu růstu
mezd je důsledkem snížení sazby pojistného
o jeden bod od 1. ledna 1996, která se odrazí ve
sníženém výběru v řádu
zhruba 5 mld. korun.
Dovolte mi, abych v závěru k rozpočtu příjmů
zopakoval, že jeho objem považuji za reálný.
Vzhledem k tomu, že celá řada položek
je rozpočtována na horní hranici, nepokládám
případné zvýšení tohoto
objemu za odpovědný a rozumný krok.
Vážené paní poslankyně, vážení
páni poslanci, pokud jde o výdajovou stranu rozpočtu,
naváži částečně na svůj
předchozí výklad, kdy jsem vás seznámil
s hlavními výdajovými prioritami státního
rozpočtu. Nechci v tuto chvíli probírat návrh
výdajů podrobně, protože se s ním
budou zabývat detailně jednotlivé výbory
během projednávání rozpočtových
kapitol a bude i předmětem mého vystoupení
k druhému čtení návrhu státního
rozpočtu. Dovolte mi proto nejdříve charakterizovat
výdajový rozpočet jako celek a poté
se krátce vrátit k některým otázkám,
které považuji za potřebné odůvodnit
již nyní.