Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se
ujme kolega Matulka.
Poslanec Dalibor Matulka: Pane předsedající,
dámy a pánové, nebudu řečnit
tak dlouho jako moji kolegové. Ušetřili mně
spoustu práce s předložením pozměňovacích
návrhů. Náš klub leckteré z nich
podpoří. Nicméně rád bych přednesl
dva pozměňovací návrhy jménem
našeho klubu.
První pozměňovací návrh je
komplexní a zní takto:
V § 2 ve znění podle společné
zprávy jednak nahradit text odst. 1 písm. b) textem
z odst. 2 písm. a), tj. tímto textem: Provozovat
nebo vykonávat podnikatelskou nebo jinou samostatnou výdělečnou
činnost.
Spolu s tím do odst. 1 zařadit nové písm.
c) a ostatní písmena přeznačit. Nové
písm. c) navrhuji tohoto znění: Být
členem řídícího, dozorčího
nebo kontrolního orgánu právnické
osoby založené za účelem podnikání,
pokud zvláštní zákon nestanoví
jinak.
V souvislosti s tím z odst. 2 vypustit písm. a)
a b) a označení písm. c). To už je spíše
potom logická legislativní úprava.
Tento pozměňující návrh je
komplexní, je potřeba o něm hlasovat současně.
Jde tam o to, že zákazy, které jsou v návrhu
ve společné zprávě uplatněny
pro členy výkonné moci, vztáhnout
i na poslance a senátory parlamentu.
Druhý pozměňovací návrh je
ještě jednodušší. Z textu §
5 odst. 2 vypustit slovo "občan". To znamená,
že by tam zůstalo vymezení, že každý,
tj. nejen občan, ale i právnické osoby. Jde
mi především o to, aby právo nahlížet
do materiálů měla především
masmédia, nikoliv pouze občané.
To jsou všechny mé pozměňovací
návrhy. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Do rozpravy se hlásí pan kolega Wagner.
Poslanec Jozef Wagner: Vážený pane předsedo,
pane předsedající, dámy a pánové,
původně jsem nechtěl zasahovat do věci,
která se debatuje tři roky, ale právě
proto, že se debatuje tři roky a z mé iniciativy,
považuji za důležité se k této
věci vyslovit.
Není příliš významné,
jestli přednesu nebo nepřednesu nebo kdo přednese
pozměňovací návrh, protože fakt,
že byla předložena panem kolegou Maškem
jistá varianta, pro každého i méně
známého má jistou vypovídací
schopnost. Co bude schváleno, je zřejmé.
Přesto si dovolím jistý exkurs, v podstatě
vyhrát, aby na obou stranách tohoto sporu bylo vzato
na vědomí, že jsou důvody na obou stranách
zabývat se problematikou v zájmu ochrany nejen občanské
společnosti, ale i v zájmu těch, kteří
jsou postaveni pod veřejnou kontrolu.
Dovolím si citovat z Johna S. Milla větu, která
asi vypoví vše o tom, jak by bylo rozumné na
tyto věci nahlížet: "Ve všech lidských
věcech jsou třeba protikladné vlivy, aby
si navzájem dodávaly života a účinnosti
i pro vlastní účely a výlučné
sledování jednoho dobrého cíle bez
ohledu na jiný, který by jej měl provázet,
končí nikoliv v nadbytku jednoho a v nedostatku
druhého, ale v úpadku a ztrátě i toho,
oč má být výlučně pečováno."
Domnívám se, že touto citací jsem mohl
uspokojit obě strany, ale problém je v jiné
poloze.
Projednáváme návrh, který ve své
přísné podobě už měl tři
roky platit nebo možná platit daleko déle,
ještě před vznikem České republiky
ještě v čs. federaci v celé velmi složité
a obtížné operaci, které se říká
transformace. Až doposud jsme patřičnou ochranu
neměli a důsledky toho jsou mravním rozvratem.
Domnívám se, že by bylo účelné,
abychom tomuto rozvratu bránili nikoliv jen tím,
že schválíme přísnou variantu
a variantu přísných kontrol neb přísná
kontrola má též za zcela zvláštní
české situace a za zcela zvláštních
poměrů i nepříznivé vlivy.
Kupř. deklarování některých
věcí může být signálem
pro lidi pohybující se na šikmých plochách,
aby věděli, kam si mají jít, kdo má
být terčem jejich zájmu. Domnívám
se proto, že některá fakta je dobře
mít utajena a mají se stát veřejnými
až v té chvíli, kdy ke konfliktu přijde.
Zmíním proto věc, kterou já považuji
po dlouhých úvahách, dlouhých debatách
s mnoha a mnoha lidmi za nejdůležitější.
Konflikt zájmů veřejného činitele
nastává tehdy, když on sám nedal včas
vědět, že k takovému konfliktu je příčina.
On musí být jako člověk pod tlakem
spíše mravním než jiným a musí
včas deklarovat, že v té či oné
věci má osobní zájem. To považuji
za nejdůležitější. Jestliže
takováto věc v zákoně bude, pak ve
chvíli, kdy přijde k jakémukoliv zjištění,
že někdo něco porušil, může
se jít do příslušných protokolů
z příslušných jednání
a zjistit, zda-li příslušný ústavní
činitel upozornil své kolegy, že ve věci
má či nemá osobní zájem. A
upozornil-li je, učinil vše pro to, aby společnost
mohla být chráněna. To považuji za nejdůležitější.
Proto se domnívám, že takovéto ustanovení
by v zákoně mělo být přísnější
a navrhuji. Je třeba, aby v jakékoliv rozpravě
nebo jednání sněmovny nebo jejích
výborů nebo při jednání nebo
styku, který může poslanec mít s jinými
poslanci nebo ministry nebo státními úředníky,
oznámil jakýkoliv relevantní finanční
zájem nebo prospěch, který případně
měl, má nebo může očekávat,
že bude mít. Nevymyslel jsem tento návrh, převzal
jsem jej. Je to existující ustanovení z jiné
země. Mám za to, že to je ustanovení
velmi rozumné, protože v politice jde především
o to, aby člověk si zachoval hodnověrnost.
Vystoupí-li někdo veřejně s tím,
že při projednání určité
věci, ať argumentuje jakkoliv, nemůže
pominout, že ve věci má osobní zájem,
své kolegy informoval, informoval veřejnost a veřejnost
má mnoho a mnoho prostředků, jak bránit
tomu, aby případný osobní zájem
byl uplatněn v rozporu se zájmem obecným.
Ještě si dovolím upozornit na jeden problém.
V americkém anotovaném zákoníku o
této věci v § 203 je toto znění:
Konflikt zájmů vzniká, když osobní
nebo finanční zájem vládního
zaměstnance je nebo zdá se být v rozporu
s jeho služební odpovědností.
Ano, říká se tam "je" nebo "zdá
se být". Čeho my jsme svědky? Když
se někomu něco zdá nebo se někdo jenom
dozví, že snad někdo něco porušil,
v ten moment nastupuje okamžitě veřejná
debata, někdo veřejně zmiňuje a při
špatné ochraně práv je vyřčeno
něco, pro co není žádný důkaz
a člověk, kterého se to týká
- může to být ústavní činitel
a nemusí - je vystaven nadměrnému tlaku.
Má sice možnosti obhajoby, má možnosti
bránit se ať cestou trestního nebo civilního
procesu, ale nicméně věc byla vyřčena
a v praktické politické činnosti ho poškozuje
okamžitě,.
Mám za to, že žijeme v poměrech, které
nemají ještě patřičnou kulturu
v tomto směru, neboť v normální civilizované
zemi je obojí nebezpečné.
Učinit cokoliv, co je v rozporu s obecnými zájmy
a přinese vlastní obohacení; ale je stejně
nebezpečné pro politickou kariéru každého
- někoho křivě obvinit anebo to dokázat.
Mám proto zato, že u nás, za daných
poměrů ona věta z amerického kodexu
by byla příliš silnou, protože nejsou
instrumenty, kterými se společnost dokáže
včas chránit a dokáže včas chránit
své exponované lidi. Takže v té větě
je potřeba potvrdit, a naše zákonodárství
musí obsahovat fakt, pokud konflikt zájmu je, pokud
byl prokázán, a pak může nastoupit i
sankce podle zákona. Ale pokud se zdá být
v rozporu, to je daleká vize české společnosti,
kdy budeme schopni se začlenit mezi ty civilizované
národy, které mají daleko vyšší
politickou morálku i politickou kulturu.
Dovoluji si ovšem upozornit na jedno. l ústava první
Republiky československé (ústavní
zákon č. 121 z roku 1920) měla velmi přísná
ustanovení ve věcech, které u nás
budeme chránit vlastně až nyní, pokud
projdou některé návrhy.
Domnívám se, že všechno to, co jsme v
této sněmovně na toto téma řekli,
co bylo předmětem, a ještě bude předmětem
mnohých debat, nezabrání tomu, abychom všichni
nesli nadměrný díl odpovědnosti za
to, že jsme už dávno za svého působení
zde nezařadili do textu příslušného
zákona alespoň to málo, jak chránila
obecný zájem proti nekalé činnosti
veřejných činitelů Republika československá
svým ústavním zákonem z roku 1920.
Závěrem bych si dovolil vás požádat,
aby se neopakovaly v této věci obvyklé politické
hrátky koaliční a opoziční,
ale abychom posuzovali při hlasování věci
tak, aby nový zákon o střetu zájmu
vytvořil tu nejlepší východiskovou pozici
nejen pro to, aby postihoval možný konflikt a bránil
zájmu státu a občanské společnosti,
ale také pro to, aby chránil veřejné
činitele, kteří v zájmu státu
a občanské společnosti vystupují,
ale též, a hlavně proto, aby nastala jakási
dělící čára mezi tím,
oč jsme usilovali do této chvíle, do platnosti
projednávaného zákona, a tím, oč
budeme usilovat dál. Toho, oč budeme usilovat dál,
by mělo být víc, než ochrana zákonných
práv. Mělo by to být úsilí
o to, aby tato sněmovna dala najevo české
společnosti, že má též zájem,
aby politická kultura a úroveň politické
komunikace byla jiná, než jsme byli dosud zvyklí.
Bude to ten nejsprávnější signál
proti domněnkám o tom, že pravý opak
se ukáže v nastávajících měsících
před volební kampaní. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Do rozpravy
se nikdo nehlásí. Rozpravu končím.
Dámy a pánové, vzhledem k tomu, že bylo
předneseno značné množství pozměňovacích
návrhů, doporučuji teď přerušit
projednávání tohoto bodu, zpracovat pozměňovací
návrhy písemně, rozdat poslancům,
a hlasovat o nich, jakmile to bude připraveno.
Zatím jsme si schválili postup pro dnešní
den. Doporučuji, abychom ho respektovali. Předpokládám,
že bude o tomto návrhu hlasováno nejdříve
zítra ráno.
Pan kolega Mašek.
Poslanec Ivan Mašek: Pane předsedající,
dámy a pánové, omlouvám se, ale chci
přednést opravu toho návrhu, který
jsem tady předkládal. Došlo tam k tomu, že
jsem se přeřekl, resp. použil jsem nějaký
starší text.
Oprava by tedy byla taková, že oproti tomu, co jsem
přednesl, by v čl. III, odst. 2 se slova "osoby
jim blízké" nahrazovala slovem "manžel".
Děkuji vám.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji
za upřesnění. Pan kolega Bachna má
náhradní kartu č. 7. Protože tady vidím
"zvláštní" výrazy udivení
nad tím, kdy budeme o tom návrhu hlasovat, chtěl
bych podotknout, že tak, jak sněmovna rozhodne, tak
budeme hlasovat. Zatím rozhodla o tom, že budeme dnes
postupovat tak, jak rozhodla. Prosím, abychom to respektovali.
Máte možnost potom přednést jiné
návrhy na způsob projednávání.
Pan kolega Honajzer se hlásí.
Poslanec Jiří Honajzer: Pane předsedající,
kolegyně a kolegové, chápu, že zpravodaj
potřebuje čas na zpracování pozměňujících
návrhů (na které stačí údajně
30 minut). Vzhledem k tomu, že je dvanáct hodin, nevidím
důvod, proč bychom se nemohli v půl jedné
sejít k hlasování o pozměňujících
návrzích, event. k definitivnímu hlasování
o zákonu. Možná jsem nechápavý,
ale ptám se pana předsedajícího, aby
mi vysvětlil ještě jednou, proč to nejde.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Doporučuji,
abychom o tom nevedli dál rozpravu, dokud nebudou rozmnoženy
návrhy. Pak prosím, abychom se k tomu vrátili
a jednotlivé kluby navrhly další postup. Děkuji
vám za pochopení.
Nyní bychom měli projednávat bod č.
5. a bod č. 6. Upozorňuji, že ani k jednomu
z těchto návrhů nejsou zpracovány
společné zprávy. Proto doporučuji
přerušit projednávání bodu č.
5. i bodu č. 6., a věnovat se dalšímu
bodu, a to bodu č. 8., kterým je "Vládní
návrh zákona, kterým se mění
zákon ČNR o obcích, ve znění
pozdějších předpisů, a mění
a doplňuje zákon ČNR č. 200/1990 Sb.,
o přestupcích, ve znění pozdějších
předpisů". (Prosím o strpení.)
Dalším bodem je
Návrh zákona jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 1651. Z pověření vlády předložený
návrh odůvodní místopředseda
vlády pověřený řízením
Úřadu pro legislativnu a veřejnou správu
pan Jan Kalvoda, kterého prosím, aby se ujal slova.
Prosím, aby se připravil zpravodaj pan poslanec
Kubiš.
Místopředseda vlády ČR Jan Kalvoda:
Pane předsedo, pane místopředsedo, vážené
kolegyně a kolegové, dovolte mi, abych své
úvodní slovo zaměřil především
na základní charakteristiku předkládané
právní úpravy. Vládní návrh
zákona, který bude na této schůzi
projednáván, je obsahově velmi stručný,
jak je zřejmé z parlamentního tisku.
V prvé části jsou obce zmocňovány
k tomu, aby obecně závaznou vyhláškou
stanovily místo, kde lze provozovat činnosti, jež
by mohly narušovat veřejný pořádek
v obci, nebo naopak provozování takových
činností na některých veřejně
přístupných místech zakázat.
Druhá část této stručné
novely je novelou zákona ČNR č. 200/1990
Sb., o přestupcích, ve znění pozdějších
novel. Zde se jednak stanoví vyšší sankce
za porušení veřejného pořádku
a pořádku ve státní správě
a územní samosprávě. V důsledku
rozšířených pravomocí obcí
v této sféře je třeba vypustit dosavadní
kvalifikaci přestupků uvedenou v § 47 odst.
1. písm. ch), která jako přestupek proti
veřejnému zájmu označuje jak nabízení,
tak i poskytnutí služeb směřujících
bezprostředně k uspokojování sexuálních
potřeb - to cituji - na místě veřejnosti
přístupném, tak i poskytnutí či
organizování takovýchto služeb na takovém
místě.
Třetí část pak už jen znamená
nabytí účinnosti této novely. Pokud
jde o nabytí účinnosti projednávané
právní normy, jeví se vhodným, aby
se tato norma stala účinnou dnem vyhlášení.
Tato stručná právní úprava
nevyžaduje legislakační lhůtu.
Cílem této právní úpravy je
nikoli zakázat provozování činností,
jež mohou narušit veřejný pořádek,
ale v důsledku této možnosti ji lokalizovat
na určité místo. Je všeobecně
známo, že s touto novelou bylo spojováno leckteré
očekávání a je také známo,
že podnětem k tomuto návrhu bylo zejména
provozování prostituce, která je klasickým
příkladem takového jednání,
jež může narušit veřejný pořádek.
Dodal bych jen, že po velmi obšírných
diskusích, a to i diskusích, které byly veřejnými,
se zdá zbytečné zdůrazňovat,
že navrhovaný zákon neřeší
problém prostituce jako takové, což podle mého
názoru konec konců nemůže učinit
vůbec žádný zákon.
Závěrem bych chtěl ještě říci,
že jsem seznámen s faktem, jak s touto předlohou
naložily výbory této sněmovny. Jsem
seznámen se zprávou výborů, která
není společnou zprávou. V případě
závěrečného slova se pak vyjádřím
ke zprávě ústavně právního
výboru. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Vzhledem k rozdílným stanoviskům výborů
nebyla zpracována společná zpráva,
ale jen zpráva o projednání návrhu
ve výborech, kterou jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 1805. Protože stanoviska výborů obsahují
pozměňovací návrhy, měli bychom
projednat předložený návrh zákona
ve znění doporučení obou výborů
podle tisku 1805, pokud se Poslanecká sněmovna neusnese
jinak.
Táži se proto zpravodajů obou výborů,
chtějí-li se nejdříve k tomuto vyjádřit.
Prosím nejdříve zpravodaje ústavně
právního výboru pana kolegu Vyvadila.
Poslanec Jiří Vyvadil: Vážený
pane místopředsedo, dámy a pánové,
v zásadě zde nastala situace, kdy oba výbory
doporučují tento návrh zákona s tím,
že ústavně právní výbor
viděl určitá úskalí. Byla to
věc průřezová. Vzpomínám
si i na připomínky paní kolegyně Röschové,
která svým způsobem vedla k tomu, že
zpráva ústavně právního výboru
je taková, jaká je.
Všichni známe - řekl bych - aktivní
hektickou činnost našich starostů, našich
rad. Víme, že jsou schopni svým způsobem
upravit ledacos. To vedlo ústavně právní
výbor k tomu, že zvážil tuto míru.
My evidentně vytváříme občanskou
společnost a minimální stát. To znamená,
že je zapotřebí i do svobod občanů
zasáhnout v té míře nezbytné.
Proto ústavně právní výbor
doporučoval vložit jedno slůvko, které
by omezilo svým způsobem svévoli rad a starostů,
a to vložit slůvko "hrubě", jinak
řečeno - při hrubém porušení
veřejného pořádku je to možné
upravit. V opačném případě
by to mohlo znamenat, že např. je možné
zamezit občanům, kteří jsou plešatí,
aby se na některých místech shromažďovali.
Čili to je ten jediný pozměňovací
návrh.
Druhý se týkal toho, aby bylo jasně řečeno,
že touto novelou některá ustanovení
některých zákonů nejsou dotčena.
To je vše.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Prosím zpravodaje výboru pro veřejnou správu,
regionální rozvoj a životní prostředí
pana poslance Kubiše, aby se ujal slova.
Poslanec Josef Kubiš: Pane předsedající,
dámy a pánové, já bych se také
rád vyjádřil za náš výbor
pro územní správu, regionální
rozvoj a životní prostředí. V podstatě
se postavil k této novele zákona tak, jak byl tento
vládní návrh předložen, bez jakékoli
připomínky. Měli jsme jedinou připomínku
k účinnosti tohoto zákona, protože termín
už byl prošlý.
Na rozdíl od předřečníka si
vůbec nemyslím a nesdílím obavy, že
by si starostové nedovedli poradit s touto věcí
- mám na mysli věc veřejného pořádku.
Proto jsme se vyjádřili bez připomínek
i v našem výboru. V té době už
jsme znali stanovisko ústavně právního
výboru i s tím, že chce omezit v podstatě
působnost veřejného pořádku
slovíčkem "hrubě".
Musím říci, že v našem výboru
bylo jednoznačné stanovisko, že jakékoliv
omezení je nepřípustné z toho důvodu,
že tato formulace, která se dává do
zákona o obcích v novele zákona, se týká
§ 17. Pokud tam vložíme slovíčko
"hrubě", je to vlastně v rozporu s §
14, kde se říká, že obec má právo
si rozhodovat o veřejném pořádku.
Ovšem v celém rozsahu, nejen o hrubém porušování.
Navrhuji, abychom projednávali tento návrh zákona
takovým postupem, aby bylo v potaz bráno doporučení
výboru pro územní správu, regionální
rozvoj a životní prostředí a připomínky
z ústavně právního výboru prošly
vlastně normální cestou pozměňovacích
návrhů. Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Prosím, aby pan zpravodaj Kubiš zaujal místo
u stolku zpravodajů.
Byl zde návrh na způsob projednávání.
Protože se jedná o návrh, který by mohl
předznamenat způsob rozpravy, nechám o tomto
hlasovat okamžitě. Dovolte však, abych vás
odhlásil a poprosil, abyste se znovu zaregistrovali, za
což děkuji.
Dovolím si zopakovat návrh pana poslance Kubiše,
který navrhl, abychom projednávali tento bod ve
znění vládní předlohy, ne podle
zprávy 1805.
Hlásí se pan kolega Vyvadil.
Poslanec Jiří Vyvadil: Pane předsedající,
domnívám se, že o tom není třeba
hlasovat, protože nepochybně, pokud to neprojednáváme
ve znění společné zprávy, protože
ani neexistuje, tak projednáváme vládní
návrh zákona a já dokonce to teď velice
podporuji, čili o tom není třeba hlasovat.
Projednáváme vládní návrh zákona.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Já samozřejmě s tím souhlasím. Problém však je, že předpokládám, že zazní v rozpravě pozměňovací návrhy jednotlivých výborů. Já to tak chápu, ale musíme si tuto proceduru schválit, protože to podle starého jednacího řádu projednáváme ve znění společné zprávy, anebo zprávy výborů. Proto prosím, abychom o tomto mém návrhu hlasovali. Jedná se o 79. hlasování.
Kdo návrh podporuje? Kdo je proti?
Návrh byl přijat. Pro hlasovalo 88, proti 3 poslanci.
Do rozpravy, kterou jsem nyní otevřel, je přihlášen
jako první pan kolega Ježek, připraví
se pan kolega Kuchař.
Poslanec Tomáš Ježek: Vážený
pane místopředsedo, vážená vládo,
kolegové, já tento návrh samozřejmě
velmi vítám. Mám jenom jednu drobnou připomínku,
drobný pozměňovací návrh k
§ 17 tak, jak je napsán, kde se praví, že
obec může vydat závaznou vyhlášku
a může stanovit, které činnosti, jež
by mohly narušit veřejný pořádek
v obci, lze vykonávat pouze na místech vyhláškou
určených.
Navrhuji, aby za slova "na místech" byla vložena
slova "a v čase", protože si myslím,
že se tím zpružní prostor rozhodování
obcí, protože jsou případy, kdy obec
zásadně s tou činností může
"na místě" souhlasit, ale nesouhlasí,
aby se ta činnost vykonávala třeba v jednu
hodinu v noci.
Takže navrhuji za slova "na místech" vložit
"a v čase". Děkuji.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Slova se ujme kolega Kuchař, připraví se
kolega Bachna.
Poslanec Vlastislav Kuchař: Vážený
pane předsedající, vážený
pane vicepremiére, předloženou vládní
novelou mají být obce zmocněny k zabezpečení
místních záležitostí veřejného
pořádku vyhláškou, v níž
by stanovily činnosti, jež by provozováním
na určitém místě (zpravidla veřejně
přístupném) mohly narušovat veřejný
pořádek v obci. Taková vyhláška
by pak mohla dané činnosti zakázat.
V důvodové zprávě k návrhu
zákona pak vláda vysvětluje, že takto
obecně pojmenovanou činností myslí
prostituci, jejíž regulaci mají místní
vyhlášky sloužit. Důvodová zpráva
však má význam pro poslance, když vysvětluje
motiv a smysl navrhované právní úpravy.
Není však součástí zákona,
takže pro jeho event. schválení se bude nová
právní norma vykládat a uplatňovat
podle běžných pravidel.
Pojem "činnost" není totožný
s pojmem "provozování prostituce". Tím
zahrnuje velmi širokou škálu lidských
aktivit, které by mohly být spojovány s veřejným
pořádkem, např. shromáždění
ekologů, mítinky pod širým nebem atp.
Ústavní soud ve svém nálezu P1.ÚS
43/1993: Podle stanoviska Evropské komise a Evropského
soudu pro lidská práva lze za zákon považovat
jedině právní normu formulovanou s dostatečnou
přesností, aby občanům umožnila
své chování regulovat. V nálezu P1.ÚS
16/1993 vyjádřil názor, že zákonodárce
musí dbát zásad legislativní techniky,
neboť zásady jasnosti a určitosti zákona
jsou součástí principu právní
jistoty, tj. principu právního státu.
Navrhovaná formulace je tak všeobecná, že
výše zmíněným požadavkům
neodpovídá. Nová ustanovení, pokud
je vůbec zapotřebí, a zde odkazuji na znění
§ 14 ve znění zákona 302/1992 Sb. -
musí přesně definovat skutkovou podstatu
záměru sledovanou exekutivou, tedy jednoznačně
vyjádřit, že se vztahuje výlučně
na prostituci. Tento problém podle mého názoru
neřeší ani dodatečné doplnění
slůvka "hrubě" z iniciativy ústavně
právního výboru.
Navíc zvyšování pokut za zjevné
a snadno zjistitelné skutky je spíše projevem
profesionální nemohoucnosti čelit negativním
společenským jevům.
Toto jsou skutečnosti, které mne vedou k tomu, že
tuto novelu nemohu podpořit. Pokušení zneužit
nepřesné formulace k omezování základních
lidských práv a svobod, by mohlo být u některých
zastupitelů příliš silné. Zároveň
sděluji, že tento názor sdílí
také poslanecký klub Levého bloku, který
zákon nepodpoří.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se
ujme kolega Bachna, připraví se kolega Vyvadil.
Poslanec Petr Bachna: Vážený pane předsedající,
dámy a pánové, pokusím se být
velice stručný, ale nicméně musím
se troch u zamyslet nad tím, proč vlastně
tato novela je navrhována.
Hlavním důvodem tohoto návrhu je umožnit
obcím zcela exaktně vyjádřeným
paragrafem zákona regulovat některé činnosti
na jejich území. Pravdou je, že budemeli považovat
zastupitelstva za jakési zběsilé orgány,
které využijí každého paragrafu
k tomu, aby páchaly různá zvěrstva,
potom plně souhlasím se svým předřečníkem
a doporučuji tuto novelu neschvalovat. Považujeme-li
naopak zastupitelstva za demokraticky zvolené orgány,
stejné jako je Parlament - a to se domnívám,
že jsou - musím doporučovat, abychom návrh
novely podpořili.
Druhá otázka je otázka slova "hrubě"
a slova, která doplňuje ústavně právní
výbor v závěru tohoto paragrafu, že
tím nejsou dotčena ustanovení ostatních
zákonů, což zatím navrženo nebylo,
ale předpokládám, že to navrženo
bude. Takže se omlouvám, že vycházím
pouze z předpokladu.
Nicméně slovo "hrubě", doplní-li
se, obávám se, že celá ta novela ztratí
svůj význam, a to byl také názor výboru
pro veřejnou správu, regionální rozvoj
a životní prostředí, a proto nedošlo
ke zpracování společné zprávy,
protože tento výbor dospěl k názoru,
- a já osobně tento názor sdílím,
- že v tom okamžiku se ten paragraf stává
zcela bezzubý, protože jenom velmi těžko
budu dovozovat, že takováto činnost "hrubě"
narušuje pořádek, i když je evidentní,
že ho narušuje.
Proto bych se velmi přimlouval za to, abychom tento pozměňovací
návrh neakceptovali a nechali tu větu ve znění,
jak byla navržena ve vládní novele, aspoň
v tomto bodě.
Pokud se týká doplnění toho paragrafu
o přidanou větu, tzn. "aniž by tím
byla dotčena ustanovení ostatních zákonů",
tam nemám nejmenších námitek proti tomu,
aby to bylo takto rozšířeno, protože to
je implicitně stejně vyjádřeno vždycky,
že nemohou být dotčena ustanovení ostatních
zákonů. Čili myslím si, že není
nejmenších námitek proti tomu, když to
tam bude.
Jinak ještě poslední poznámku: Plně
podporuji pozměňovací návrh pana kolegy
Ježka, protože si myslím, že skutečně
ten čas je velmi důležitým faktorem
a že to umožní vydávat vyhlášky,
týkající se domovního řádu
a podobných věcí, rušení nočního
klidu atd.
Závěrem bych ještě chtěl říci,
že nečiníme podle mého názoru
a podle názoru právních, které jsem
měl příležitost slyšet, žádný
veliký zásah do obcích v tom duchu, že
bychom jim umožnili potlačovat základní
lidská práva a svobody, protože v podstatě
dnešní zákon o obcích již umožňuje
vydávat vyhlášky, ale neříká
jasně a jednoznačně, jak a ve které
oblasti. Čili myslím, že to je vyjasnění
zpřesnění zákona a s těmi věcmi,
ke kterým jsem se vyjádřil, bych doporučoval
této sněmovně, aby hlasovala pro přijetí
novely s některými doporučenými změnami.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Karel Ledvinka: Slova se
ujme kolega Vyvadil, připraví se kolega Jaroš.