Poslanec Jozef Wagner:
Vážený pane předsedo, vážení
členové vlády, dámy a pánové,
mám povinnost předložit vám oponentní
zprávu k návrhu zákona o státním
rozpočtu české republiky na rok 1996 jménem
poslanců nevládních stran, členů
rozpočtového výboru.
Potvrzujeme své zásadní výhrady k zřejmému podcenění příjmů státního rozpočtu ve vládním návrhu, který byl v prvním
čtení schválen.
To ukazuje na vytváření rezerv nad rozsah
Parlamentem přiznaných, za platnosti rozpočtových
pravidel umožňujících volnou dispozici
vládě při splnění povinnosti
zachovat rovněž schválené nulové
saldo mezi příjmy a výdaji, je úmysl
vlády pochopitelný.
Zásadně a opakovaně
vyjadřujeme názor, že projednávání
tohoto rozpočtu jednoznačně prokázalo
obtížnost rozhodování na centrální
úrovni o výdajích regionální
povahy.
Nutnost zřízení
samosprávy druhého stupně je z rozpočtového
hlediska přímo životní, odkládání
řešení komplikuje rozpočtové
hospodaření a činí je méně
kvalifikovaným. Rozhodující pro hodnocení
rozpočtu dává odpověď na otázku,
jak zajišťuje ty funkce státu, které občanská
společnost v dané době považuje za prioritní.
K těm jistě patří bezpečnost
občana a jeho majetku. Rozpočet Ministerstva vnitra
je posílen, podle našeho názoru tento předpoklad
nenaplňuje. Zejména v této věci by
bylo užitečné vázat prostředky
na účel užití přesněji,
to je například na hlídkovou službu
v ulicích.
K prostředkům věnovaným
na obranu státu považujeme za nutné říci,
že mohou být podle názoru odborníků
nedostatečné. Aby míra této nedostatečnosti
byla zřetelná, bylo by nutné potřeby
armády poměřit na cíle státní
vojenské doktriny. Takovýto hodnověrný
dokument není k dispozici. Mělo by být součástí
doprovodného usnesení k rozpočtu požádat
vládu o jeho předložení. Dokud není,
jsou investice zejména do zbraňových systémů
nezdůvodněné. Rozpočtová rozhodnutí
vyjadřují nejen potvrzení objektivních
potřeb rozpočtovaných subjektů, ale
i politickou vůli vládní většiny.
Dovolujeme si upozornit, že některá rozhodnutí
jsou nám proto nepřijatelná. Proto považujeme
za potřebné důsledky minulosti alespoň
v mezích omezených možností napravovat.
Tohoto druhu jsou náměty směřujícímu
k většímu posílení rozpočtů
moravských měst a obcí nebo obdobně
prostředky jen částečně nahrazující
újmu způsobenou ekologií a tím i ekonomií
severních Čech. Jejich postupné odnímání
považujeme za nevhodné. Zcela nevhodné jsou
i nekvalifikované přístupy k důležitým
institucím, které zajišťují významné
služby. Právě tak je nevhodné vytvářet
rozpočtem různé podmínky pro srovnatelné
činnosti, avšak zařazené do jiných
rozpočtových kapitol. Zejména máme
na mysli situaci ve mzdové oblasti v učňovském
školství, těchto i věcných problémů
hasičské záchranné služby či
překotné omezování zdrojů v
hygienické službě.
Zmínili jsme pouze některé
otázky a problémy spíše pro ilustraci
našeho názoru na současnou rozpočtovou
praxi. V zájmu racionálnosti jednání
je vysvětlujeme tímto společně jako
poslanci nevládních stran pracující
v rozpočtovém výboru. Mí kolegové
již předložili nebo ještě předloží
v souladu s tímto stanoviskem řadu pozměňovacích
návrhů.
Činím tak rovněž
a předkládám pozměňovací
návrh k tématice, o níž jsem hovořil.
Navrhuji do kapitoly "Všeobecná
pokladní správa" zařadit 700 mil. korun
na úhradu výdajů spojených s ekologickou
újmou v postižených okresech severních
Čech. Současně navrhuji tyto výdaje
získat z kapitoly Ministerstvo obrany, kde by se o 700
mil. měly snížit investiční prostředky.
Za předpokladu, že
by tento návrh nebyl přijat, navrhuji totéž
v rozsahu 350 mil. v obou položkách. Varianta první
znamená návrat do původního stavu,
varianta druhá znamená návrat do stavu minulého
roku. Ponechám na vás a na vašem uvážení,
která varianta získá větší
podporu.
Považuji za velmi důležité
k předloženému návrhu se vyjádřit
podrobněji. Zejména k otázce, odkud prostředky
vzít. Velmi mnoho se zde při jednání
výboru debatovalo i v rozpočtovém výboru
a vhodnosti či nevhodnosti krácení rozpočtu
Ministerstva vnitra, Ministerstva obrany či o potřebě
dokonce jejich zvýšení. Považuji za důležité
dříve než se vyjádřím
k předmětnému problému sdělit
to, co jsem získal studiem podkladů, které
jsem si při schůzi rozpočtového výboru
vyžádal od Ministerstva financí, i dalších
podkladů, které jsem získal studiem materiálů,
které jsou uloženy v parlamentě či v
jiných státních institucích.
Dámy a pánové,
když si porovnáte výdaje státního
rozpočtu na rok 1989, samozřejmě i příjmy,
a když si je upravíte, oba rozpočty - tehdejší
federální a český, zjistíte,
že suma výdajů se pohybuje v řádu
300 mld. pro Českou republiku. Letošní rozpočet
je o něco přes 2 mld. menší než
500 mld. Ti, kteří by se chtěli chlubit tím,
že stát se zeštíhluje, by mohli od vás
obdržet jenom tímto prostým sdělením
potlesk, ale otázka zní jinak. Když si porovnáte
podrobně v jednotlivých kapitolách výdaje,
které stát potřeboval tehdy, s prostředky,
které dostává dnes, zjišťujete,
že správci jednotlivých kapitol mohou mít
problémy, o nichž prostě nehovoří,
které se prostě do sněmovny nedostanou z
velmi jednoduché logiky. Všichni správci kapitol
jsou státní zaměstnanci. Všichni podléhají
těže vládě a není v zájmu
vlády, aby se v této sněmovně řeklo
jasně, jestli je král nahý, a eventuálně
proč, a když ne celý, tak co má nahé.
Nemohu z tohoto místa vznášet jeden argument za druhým k jednotlivým kapitolám. Kdyby ale Ministerstvo financí, které na to má jednak dost prostředků, a jednak dost úředníků, dalo k dispozici podrobné přehledy v časové řadě za jednotlivé kapitoly vám všem, a nikoliv jen v časové řadě za období od
roku 1992, ale nejméně
ještě tři roky předtím, zjistili
byste to, co můžete zjistit i na kterékoli
české ulici, v kterémkoliv českém
městě nebo obci, že řada výdajů,
které občanská společnost by od státního
rozpočtu potřebovala, prostě nedochází,
a proto řada věcí funguje špatně
nebo nefunguje. Domnívám se proto, že je potřeba
otevřít i velmi otevřeně problém
vnitra a obrany. Zjistil jsem při studiu dokumentů,
že ceny za něž pořizují to, co
je potřebné pro oba resorty, jsou - pokud bychom
dělali spotřební koš v porovnání
- jsou natolik rozdílné, že nářky
například velení armády o nemožnosti
normálního fungování jsou oprávněné.To
je na jednu stranu.
A teď mi položíte otázku, proč navrhuji snížení. To je základní problém. Je potřeba důkladně posoudit stav
transformace armády, důkladně
posoudit jaké výdaje a kam mají byt směřovány.
Nemíním teď vést románové
debaty o tom, jestli byla špatně nebo dobře
uzavřena některá smlouva, jestli se málo
nebo víc ztrácí na špatně uzavřených
smlouvách, jestli někdo získal či
nezískal výhodu. To je obvyklý proces, který
má každý erár a který není
ničím mimořádným ani v této
zemi. Důležité jsou věci systémové
a tam mám vážnou obavu. Jednak dokud není
zcela zřejmé, jaké zbrojní systémy
budeme potřebovat z logiky vojenské doktriny, pak
je nerozumné investovat.
Proto by bylo velmi rozumné
učinit něco podobného, co už projednala
vláda a v tomto smyslu s vládním názorem
na tuto problematiku souhlasím. Ale pak tedy proveďme
i krok druhý. Protože tento rozpočet už
nelze měnit v jeho objemu s ohledem na náš
platný zákon o jednacím řádu,
můžeme získat prostředky jen přechodně
tím, že je vezmeme v tuto chvíli z kapitoly,
kde nemohou být použity a ty investiční
prostředky z armády ve své velké většině
nemohou být použity. Proto je navrhuji použít
na úhradu ekonomické újmy.
Ale je potřeba, když
jsem řekl a, říci i b. Ve chvíli,
kdy bude předložena a touto sněmovnou opět
projednána vojenská doktrína, kdy bude předložena
patřičná zpráva NKÚ o hospodaření
v armádě a kdy bude jednoznačně doloženo,
jaké jsou potřeby, bude muset tato sněmovna
i vláda v této zemi - a opakuji, vláda bez
ohledu na to, jaké politické strany v ní
budou zastoupeny, a sněmovna stejně tak - rozhodnout
o patřičném zajištění
obranyschopnosti České republiky. V tuto chvíli
přijde na pořad otázka, zda-li oněch
30 miliard není proklatě málo, když
např. víme, že ceny tanků, či
letadel, jsou násobky cen za rok 1989 a víme též,
že tehdejší vojenský rozpočet a
dnešní vojenský rozpočet, když
je oprostíme od vlivu rozpadu federace, jsou nominálně
zhruba stejné.
Za těchto okolností
nám nezbude nic jiného, než přistoupit
k vážnému řešení tohoto
problému a přimlouval bych se za to, aby se tak
stalo v této sněmovně na základě
jejího rozhodnutí souvisejícího s
projednáním tohoto návrhu zákona o
státním rozpočtu, a to tak, že v doprovodném
usnesení bude uloženo vládě nebo bude
vláda požádána, aby v nějaké
lhůtě domnívám se 6 měsíců
- předložila návrh nové vojenské
doktríny i v souvislosti se zapojením do mezinárodních
struktur a aby předložila návrhy na patřičné
přezbrojení České republiky, ale nikoliv
jako rozpočtový návrh pro jeden rok nebo
změnu návrhu zákona o státním
rozpočtu, ale jako dlouhodobý program zajišťující
poctivou, řádnou a jasnou obranyschopnost České
republiky.
A nyní k resortu vnitra.
Je veřejným tajemstvím, že rok co rok
má Ministerstvo vnitra velké problémy se
zdroji koncem roku, které se nějakým způsobem
řeší vždy z prostředků dalšího
roku. Má se zato, že ten řád je už
v miliardě. Bych byl rád, kdyby na tento problém
se dostalo ve výkladu ministra financí a eventuálně
kdyby v rozpravě se k tomu mohl vyjádřit
ministr vnitra. Pokud jsem zjistil z údajů, které
jsem si mohl prostudovat, tak existuje několik důvodů
pro to, že český občan má pocit,
že o jeho bezpečnost a bezpečnost jeho majetku
není postaráno. Jedním z důvodů
je nenaplnění patřičných služebních
míst těch policajtů, kteří
mají plnit činnost na ulicích, ale druhý
důvod je v tom, že na to zřejmě nejsou
prostředky.
Jestli si páni ministři
vzpomínají, je to možná dva roky, když
se o stejném problému mluvilo z tohoto místa.
Jeden z rezortních ministrů požadoval, domnívám
se 2,5 miliardy a ministr financí pravil, že mu stačí
třetina a argumentace proti vyjádření
opozičního poslance byla velmi prostá, velmi
jednoduchá, velmi lapidární, až uchopitelná.
Jeden z ministrů pravil, že se nenechají členové
vlády opozicí rozeštvat. Za dva roky jsme se
dostali k tomu, že už nepoužíváme
těchto klišé, ale mluvíme věcně
o problémech. Vzdalujeme se od momentu, kdy jsme vykročili
na cestu k demokracii a i politická kultura je jiná
a je to dobré. Ale teď bychom měli řešit
věcné problémy. Občan cítí,
že mu není vyhověno v jeho přáních
a statistika ukazuje, že občan má pravdu.
Proto bych rád, aby pan ministr vnitra vysvětlil, jaká konkrétní opatření je potřeba učinit, myslím rozpočtová, abychom se vrátili do situace, kterou pamatují pamětníci z první republiky, kdy policejní služba byla na ulicích viditelná a eventuálně které známe ze svých zahraničních cest v mnoha evropských zemích. Nechci v těchto souvislostích použít argumentů, které by snížily kvalitu problému, nicméně jeden použít musím, protože může mnohé osvětlovat. Je potřeba se zeptat, jestli komunistická zvyklost z minulého režimu zaměstnávat ve všech možných pracech v resortu vnitra a
policie na místech, kde
to není potřebné, policajty, tedy uniformované
muže a ženy, je potřebná. Pokud by to
nebylo potřebné, je zde jednoznačný
zdroj osob, které by měly být převedeny
do služeb blíže k občanům. V tom
vidím hlavní problém. To zvýšení,
které ministerstvo dostává, je zřejmě
potřebné. Mám jen obavu, že bez toho,
aby bylo jednoznačně v doprovodném usnesení
nebo přímo v rozpočtu konstatováno,
k jakému účelu ty prostředky jsou,
za dnešního stavu řízení tohoto
rezortu se nedostanou tam, kam se dostat mají, to je zajištění
těch služeb, které občan považuje
za nedostatečné. Tolik k těmto dvěma
rezortům.
Nyní dovolte ještě
několik poznámek k problému, který
zde v úvodním slově otevřel pan ministr
financí. Pan ministr z tohoto místa řekl
mnoho o tom, jak jsme slavně hodnoceni ve světě
i v souvislosti s naším vstupem OECD. V pořádku,
je to správné a dobré uznání,
ale znovu z tohoto místa už po několikáté
opakuji, že toto více než zásluhou této
vlády, více než zásluhou současníků,
je zásluhou předcházejících
pokolení, která zajistila, že Česká
republika má zcela jiné postavení ve střední
a východní Evropě než všechny jiné
země. Česká republika nebo tedy historické
země tvořily až 70% průmyslové
produkce Rakouska. První republika tento potenciál
velmi posílila, koneckonců byl značně
posílen i za komunistické éry, byť jen
s vadou špatné struktury. Majetkově jsme povinováni
patřit k těm, kteří jsou řazeni
mezi přední průmyslové země
světa.
Problém je jinde. Problém
je v tom, jestli jsme se tam dostali brzy nebo pozdě. Já
nehodnotím tu věc z logiky úspěchu
této vlády, jak to hodnotí ona sama, ale
hodnotím tu věc jako všechny ostatní
z logiky obecních předpokladů této
země.
A já se domnívám,
že předpoklady této země byly daleko
větší než je dokázala tato vláda
ve svém dosavadním volebním období
využít.
Závěrem mi dovolte
ještě jednu poznámku. Smyslem projednávání
tohoto rozpočtu jako každého rozpočtu
je jen otevřít veřejně problémy,
ke kterým se může vyjádřit veřejnost
a ke kterým lze získat jiné a nové
pohledy. Mám za to, že se nám nepodařilo
- přestože děláme čtvrtý
rozpočet - v mnohých věcech vniknout do jejich
podstaty. Ta podstata totiž není jen v tom, co je
na první pohled vidět v makroekonomických
ukazatelích, jen v tom, co o nás píše
světový tisk. Ta podstata je v tom, jak nás
vnímá česká občanská
společnost, jak vnímá česká
společnost to, co vydáváme za úspěchy
či neúspěchy. Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Slovo má pan poslanec Josef Hájek, připraví
se pan poslanec Jaroslav Štrait.
Poslanec Josef Hájek:
Vážený pane předsedo, dámy a
pánové, dovolte mi dvě obecné poznámky
k této rozpravě při druhém čtení
návrhu zákona o státním rozpočtu.
Předně bych chtěl
říci, že to nebyl Levý blok, který
navrhoval deficitní státní rozpočet,
deficitní financování. Pokud mne paměť
neklame, už v minulém roce jsme přišli
s návrhem na opačný přístup
k rozpočtové politice a v prvním čtení
vlastně i k návrhu rozpočtu na rok 1996.
Také jsme toho názoru, že rozpočtová
politika je pouze nástrojem, nikoli cílem ekonomické
souhrnné politiky země, a tedy i nástrojem,
který by měl být přizpůsobován
faktorům tak jak se chová celé ekonomické
okolí, tzn. především růstu či
poklesu hrubého domácího produktu.
Druhá obecná poznámka
se odvíjí od problému, který bych
stručně nazval oddělené financování
důchodového zabezpečení. Po třech
letech diskusí jsme se dopracovali k tzv. autonomnímu
účtu. Inkaso na tento účet je předpokládáno
ve výši 136 miliard Kč, výdaje z tohoto
účtu jsou předpokládány ve
výši 131 miliard Kč a usnesením sněmovny
jsme současně konstatovali, že rozdíl
(vznikne-li kladný rozdíl) bude převeden
do státních aktiv. Jinými slovy, tak jak
tady již v reagenci pan ministr vystoupil, bych chtěl
říci, že tento rozpočet si vlastně
půjčuje 5 miliard Kč z uvažovaného
přebytku, který je z návrhu naprosto zřejmý.
Pokud tedy rozpočtové hospodaření
roku 1996 neskončí přebytkem 5 miliard Kč,
bude tato částka prohospodařena a bude muset
být splněno usnesení sněmovny jiným
způsobem, čili buď vydáním státních
dluhopisů, státních obligací, nebo
jakýmsi majetkovým výnosem z Fondu národního
majetku či jinak. To pro srozumitelnost a pořádek.
Klub poslanců Levého
bloku velmi odpovědně posuzoval příjmy
a výdaje všech rozpočtových kapitol.
Svůj názor na rozpočet sdělil při
prvním čtení. Upřímně
řečeno, měli jsme dosti rozsáhlou
diskusi o tom, jakým způsobem vstoupit do druhého
čtení, když "všechny dveře
jsou zavřeny", tzn., že je prostě nastavena
konstantní výše příjmů
i výdajů, je nastaveno saldo, jsou nastaveny finanční
vztahy a dokonce jsou nastaveny i kompetence.
Měli jsme určitou
představu o rozpočtových škrtech, ale
upřímně řečeno máme
obavu, že při přijetí by peníze
vůbec nemusely dojít tam, kam bychom je my svým
návrhem chtěli směrovat. To znamená,
že v rozděleném hlasování by
mohlo dojít k tomu, že se některý výdaj
sníží a vzápětí bude použit
na titul, se kterým poslanci Levého bloku v zásadě
a principiálně nesouhlasí.
Konečné stanovisko
klubu tedy spočívá v tom, že se pokusíme
navrhnout řešení problému, který
podle našeho názoru je problémem k řešení,
dokonce problémem, který už je přezrály,
problémem, který zde již několikrát
byl diskutován, čili problému bytové
politiky.
Považujeme za pokrytecké
stanovisko vlády v tom, že bytová politika
patří mezi priority této vlády. Bylo
by podle našeho názoru čestnější
říci prostě "více peněz
není, upřednostňujeme něco jiného,
na byty teď dávat nebudeme", ale nevytírat
si zrak jakýmisi indexy. Když se do konkrétních
čísel podíváme, věcně
to v té oblasti neznamená vůbec nic. Jestliže
tvrdím, že index všech výdajů na
bytovou politiku se zvyšuje přes 20% (a o této
položce tady již hovořeno bylo, to znamená
příspěvek na hrubé nájemné
se zvyšuje z 200 miliónů Kč na 1,1 miliardy
Kč, to znamená o 900 tisíc), tak toto podle
našeho názoru není žádný
výraz bytové politiky, je to spíše výraz
sociální politiky a toho, že bych měl
sociálně slabším občanům
přispívat na bydlení. Rozhodně to
ale nevytváří ani jeden nový byt,
ani jeden byt to nerekonstruuje, nemodernizuje atd. Po odpočtu
tohoto čísla je zjevné, že vlastní
výdaje na bytovou politiku jsou hluboce pod inflačním
indexem.
Kde najít zdroje tak, aby
to nebyly zdroje pouze symbolické, ale aby to byly zdroje,
které by byly v této oblasti znát, to znamená
zdroje miliardové?
Předložím 5
pozměňovacích návrhů na úsporu
rozpočtových výdajů, které
v souhrnu tvoří částku 1,742 miliardy
Kč s tím, že předpokládáme
- pokud tato sněmovna některý tento výdajový
škrt přijme - že tato položka bude věnována
právě k posílení výdajů
na bytovou výstavbu.
První titul, kde se domníváme,
že je skryta rezerva, je ve všeobecné pokladní
správě, v dluhové službě. My
si tady dva roky říkáme, jakým způsobem
úspěšně v této kategorii vláda
a ministerstvo financí pracují, používáme
termíny jako sekulizace, to znamená nahrazujeme
úvěrové zadlužení státu
u České národní banky levnějšími
státními obligacemi, hovoří se o tom,
že úrok z těchto úvěrů
je 14%, zatímco zatížení z obligací
je podstatně nižší. Hovoříme
o překlápění vnějšího
dluhu na vnitřní dluh, který také
umíme lépe "obsluhovat", bez kurzových
rizik, v pohybech kurzů, měn, ve kterých
tyto dluhy jsou přijaty.
Situace je však taková:
Budu to dokumentovat na čtyřech číslech.
V roce 1994 státní závěrečný
účet vykázal státní dluh ve
výši 157,2 mld Kč a na dluhovou službu,
spec. na úhrady úroků vynaložil stát,
tedy rozpočet, 13 mld 783 mil. Kč. Po dvou letech
úspěšné práce, jak jsem o ní
hovořil, dospíváme k návrhu rozpočtu
na rok 1996, který říká, že státní
dluh bude v průměru o více než 2 mld
nižší, čili v průměru se
bude pohybovat kolem 155 mld korun, přesto na dluhovou
službu do této kategorie navrhujeme rozpočtovat
14 mld 169 mil. Kč.
Návrh tedy zní,
z Kapitoly VPS z této částky 14 mld 169 mil.
Kč provést škrt ve výši 300 mil.
Kč a ponížit tuto částku na 13
mld 869 mil. Kč.
Druhý titul a druhý
pozměňovací návrh vychází
z oblasti tzv. majetkové újmy peněžních
ústavů. Nebudu tady provádět rozsáhlé
zdůvodnění, ale upozorním vlastně
na časovou řadu. Rok 1994 skutečnost na majetkovou
újmu peněžních ústavů,
čili číslo ze Státního závěrečného
účtu, 362 mil. Kč. Návrh rozpočtu
na r. 1996 3 mld. 550 mil. Kč. Současně podotýkám,
že novomanželské půjčky, hypotekární
úvěrování, čili újmy
těch, kteří tyto nekomerční
úvěry poskytují, jsou řešeny
ve VPS v jiných položkách. Doporučuji
škrtnout z této položky 250 mil. Kč, čili
na 3 mld 300 mil. Kč.
Třetí titul je titul,
který je již použit v usnesení rozpočtového
výboru, titul snížení neinvestičních
nebo-li věcných výdajů Kapitol po
vyloučení transferu domácnostem a mzdových
výdajů. Tam je to ve výši 2,5%. Zvedám
znovu návrh, který jsem přednesl i v tomto
výboru, kde jsem navrhl 3%. Jsme přesvědčeni,
že v každé kapitole tyto možnosti uspoření
jsou. Toto zvýšení půl procenta by přineslo
237 mil. Kč.
Tento návrh vychází
z metodiky použité v rozpočtovém výboru,
to znamená ještě vyloučení některých
kapitol, které zde nebudu jmenovat.
Čtvrtý návrh
je návrhem, který je také návrhem
plošným a zkoumá a vychází z
analýzy investičních výdajů.
Doporučujeme podobný postup jako u věcných
výdajů promítnout i do investičních
výdajů jednotlivých kapitol a snížit
tyto výdaje o pouhé jedno jediné procento,
to znamená v oddíle D v tabulkové příloze
č. 8, což by znamenalo úsporu 608 miliónů
Kč. Tímto návrhem neměníme
vůbec věcnost skladby investičních
výdajů. Myslíme si, že každá
investice má své vlastní rozpočtové
rezervy, kde je možno investory tlačit a dodavatele
tlačit do lepších cen, že tady jde vesměs
o veřejné zakázky, čili zakázky,
které jsou vlastně spolehlivě financované,
tzn. tady je potřeba, aby správci jednotlivých
kapitol využili těchto nezbytných hvězdiček,
těchto peněz k tomu, aby si vybírali takové
dodavatele, kteří na tom nebudou bohatnout z peněz
daňových poplatníků zbytečně.
Poslední návrh zde padl od mých předřečníků mnohokrát. Je to návrh na snížení vládní rezervy. Nebudu tady tak hrubý jako moji předřečníci. Dovolím si pouze navrhnout z miliardy 347 snížit na jednu miliardu. Myslím, že je to adekvátní rozpočtová rezerva v návrhu rozpočtu tak, jak je postaven. Nechci tady spekulovat o tom, jaký bude přebytek letošního rozpočtu, ale chtěl bych jen připomenout to, co jsem řekl při
prvním čtení,
že prakticky tady je spor o vládní rezervu
a v průběhu tří let zpátky,
čili rok 1993 - 1994 a potažmo i rok 1995 rozpočtovými
opatřeními vláda v podstatě prováděla
operace v průměru ve výši 15 mld Kč
ročně. Z tohoto pohledu si myslím, že
to není žádné omezení a snížení
autority vlády, že by měla rezervu miliardovou.
Toto vše v sumě činí číslo
miliarda 742 mil. a tyto úspory doporučujeme převést
do Kapitoly VPS, konkrétně titul dotace na bytovou
výstavbu, čili povýšit titul, který
tam zaplánován je, o tuto částku.
Chtěl bych poprosit v proceduře,
kdyby se o jednotlivých návrzích hlasovalo
zvlášť, o pěti návrzích,
ale vždycky, aby návrh se skládal ze dvou částí,
škrtů a současně převodu do Kapitoly
VPS na účely bytové výstavby. Děkuji
za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Pan poslanec Jaroslav Štrait.
Připraví se pan poslanec Vladimír Šuman
na téma Návrhy vyplývající
z usnesení branného a bezpečnostního
výboru. Prosím, pane poslanče.
Poslanec Jaroslav Štrait:
Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, ještě
se krátce zastavím u kapitoly 313, tedy Ministerstva
práce a sociálních věcí. Tuším,
že už jsem v pořadí asi třetí.
Zásadně nesouhlasím
s tím, že rozpočtový výbor snížil
sociální výdaje o 1,4 mld Kč, naopak
ukážu na potřebu navýšení
této kapitoly, což pak vyjádřím
i pozměňovacím návrhem.
Zákonem č. 155/1995 Sb., o důchodovém pojištění a zákonem č. 118/1995 Sb., kterým se mění a doplňují některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o státní sociální podpoře,
byl stanoven režim valorizace
důchodů a částek životního
minima. Důchody i životní minimum je vláda
povinna valorizovat vždy, vzrostl-li úhrnný
index spotřebitelských cen aspoň o 5% od
poslední valorizace. Tato podmínka bude splněna
u valorizace důchodů nejpozději v únoru
příštího roku a u životního
minima v lednu 1996.
U obou dávek nastanou podmínky
pro další valorizaci ještě v průběhu
příštího roku. Vlastní zvýšení
důchodů musí odrážet míru
inflace a nejméně z jedné třetiny
též průměrný růst reálných
mezd za poslední dva roky. U životního minima
je vláda vázána přihlížet
k zachování reálné hodnoty částek
životního minima, rozpočtované 13procentní
zvýšení důchodů nezakládá
obrat v dlouhodobém zaostávání sociálního
postavení důchodců za produktivní
částí populace. Naopak měřeno
vztahem reálného důchodu k reálné
mzdě bude propad koncem roku 1996 nejvyšší
za celou dobu transformace společnosti o 63 procentních
bodů. Vládou stanovené zvýšení
životního minima v průměru 8% od 1.
ledna příštího roku sice zvýší
jeho reálnou hodnotu na úroveň poslední
valorizace, ale ve srovnání s listopadem 1991, kdy
byl institut životního minima zaveden zákonem,
nedojde k žádnému zlepšení. Propad
reálné hodnoty bude asi 6 procentních bodů.
A to nehovořím o propadu k roku 1989, který
je 25 - 27 procentních bodů. V tomto posledním
případě vláda neplní své
sliby. S ohledem na vazbu životního minima k dávkám
státní sociální podpory jde o významný
jev, který poškodí statisíce rodin.
Jsem přesvědčen, že povinností
parlamentu je vytvořit vládě podmínky,
aby mohla tyto zákony, o kterých jsem hovořil,
respektovat.
Dále měřeno
objemem výdajů veřejných rozpočtů
na sociální transfery obyvatelstvu, hrazených
z daních, poklesnou z 9% v roce 1992 na 6% v roce 1996,
tj. o 3 procentní body. Přitom daňové
zatížení podnikatelských zisků
poklesne v uvedeném období z 55 na 39%, tj. o 16
procentních bodů. Navíc je snížení
daňového zatížení majetných
v neprospěch sociálně potřebných
skupin populace každoročně násobeno
rozpouštěním přebytků sociálního
pojištění ve státním rozpočtu,
který za poslední tři léta dosáhne
již 51 miliard korun.
Nepřiměřený
pokles rozsahu sociální funkce státu a nespravedlivé
rozdělování nákladů transformace
společnosti na jednotlivé sociální
skupiny je v období ekonomického růstu a
deklarované prosperity české ekonomiky nepřijatelný.
Jen předpokládané přebytky nemocenského
pojištění a pojištění v
nezaměstnanosti 16,8 miliardy Kč za rok 1996 mnohonásobně
převyšují požadované navýšení
kapitoly, které, jak jsem říkal, řeknu
pak v návrhu.
Dovolte mi jenom kratičkou
rekapitulaci kapitoly 313, kterou jsem si ještě jednou
skladebně prošel. Příjmy státu
v této oblasti jsou 173 miliardy, výdaje v roce
1996 - 158 miliard. Pro občany se zpátky transferují
152 miliardy, z toho 127 na dávky důchodové
a 22 na ostatní dávky. Když budu zvlášť
rekapitulovat důchody, tak tam jsou příjmy
- bylo už to tady řečeno - 132 miliardy, výdaje
130 miliard, z toho 127 se vyplácí důchodcům,
2,6 je režie, 2,5 je přebytek na zvláštním
účtu rozpočtu, jak se ho podařilo
poprvé v tomto rozpočtu kodifikovat. Z přehledu
tedy plyne, že zhruba 17 miliard, které občané
zaplatili na sociální dávky, se v rozpočtu
1996 rozpouští, jak jsem o tom hovořil.
V závěru dva velice
stručné návrhy - jsou k tisku 1932/2 a k
základnímu tisku 1932.
1. Nesouhlasím se snížením
- a navrhuji o tom hlasovat: a) pojistného zdravotního
pojištění, platba státu 500 milionů,
b) dávky sociální podpory 900 milionů,
c) rezerva na sociální problémy 500 milionů.
2. Navýšit kapitolu
313 o 1,4 miliardy s použitím na valorizaci důchodů
v roce 1996.
Podrobně přednesl
návrh již kolega Recman a přesně to
specifikoval.