Předseda PSP Milan Uhde:
Slovo má pan poslanec Vladimír Šuman. Připraví
se pan poslanec Josef Kubiš. Rád bych sněmovně
- jejímu zbytku - odhalil záměr předsedajícího.
Vzhledem k tomu, že v tuto chvíli odeznělo
10 příspěvků do rozpravy a 15 jich
ještě má zaznít, mám záměr
udělat přestávku ve 13.00, a to do 14.15
a ve 14.15 se bude pokračovat. Prosím, pan poslanec
Vladimír Šuman, připraví se pan poslanec
Josef Kubiš.
Poslanec Vladimír Šuman:
Pane předsedo, dámy a pánové, ukázalo
se při podrobném prostudování jednacího
řádu, že je nutné, abych vystoupil v
rozpravě s usnesením našeho výboru,
který se včera sešel a vyjádřil
se k usnesení výboru rozpočtového.
Po podrobné rozpravě a s využitím všech
poznatků, které byly při projednávání
rozpočtových kapitol, které jsou svěřeny
do gesce našeho výboru, jsme došli k závěru,
že je nesprávné snížit, tak jak
je v tabulce 1 A, rozpočtové náklady pro
Bezpečnostní a informační službu
o 10 milionů, pro Ministerstvo obrany o 207 milionů
476 tisíc a konečně pro Ministerstvo vnitra
o 138 milionů 415 tisíc.
Samozřejmě, že
u mnohých z vás vznikne dojem, že to je normální
resortní přístup, že výbor hájí
své resorty. Tvrdím, že to není pravda
a pokusím se to zdůvodnit.
Domnívám se, že v současné době otázky vnitřní a vnější
bezpečnosti, které
mají na starosti organizace, o kterých jsem mluvil,
mají mít výraznou prioritu v našem rozpočtu
z důvodů, které tady byly mnohokrát
předneseny. Necituji přesně usnesení
výboru, protože ho máte před sebou,
ale tyto pozměňovací návrhy jsem byl
povinen přednést.
Já v této souvislosti
nemohu ovšem nereagovat v tomto okamžiku jako předseda
výboru na to, co tady přednesl pan poslanec Wagner,
týkajícího se obrany a policie. Mohu souhlasit
s tím, že názory na to, jak modernizovat ty
které zbraňové systémy v armádě,
jsou otázkou, ale na druhé straně musím
konstatovat, že o těchto záležitostech
není definitivně rozhodnuto, a že většina
investic není směrována na modernizaci zbraňových
systémů, ale je směrována právě
na to, aby se naše armáda transformovala do armády
malé, výkonné, aby se snížil
její vnitřní dluh a abychom byli schopni
zajistit ty náklady, které jsou nutné pro
naši kompatibilitu s armádami zemí Severoatlantické
aliance. V tomto případě jakékoli
snižování nákladů nepovažuji
za vhodné.
Na druhé straně
musím zároveň konstatovat - tentokrát
za sebe a ne za výbor, protože výbor o tom
nejednal - že se domnívám, že apel na
to, aby byl zpracován podrobný materiál,
který by se zabýval podrobněji vnějšími
otázkami bezpečnostní politiky, je účelný.
Je účelné tento tlak na vládu vytvořit.
Tvrdím ale, že v tom směru, jak jsou směřovány
náklady na investice v oblasti obrany, v rozhodné
většině těchto nákladů
je to v souladu jak s bezpečnostními riziky této
země, tak s její zahraničně politickou
orientací.
Nyní mi dovolte pohovořit
k jedné věci, týkající se policie.
Pan poslanec Wagner mluvil o tom, že existují určité
částky -nevyřešené částky
v oblasti mzdových prostředků pro policii.
Chci konstatovat, že to je pravda. Zároveň
chci upozornit na to, a já předpokládám,
že pan poslanec o tom pravděpodobně neví,
že usnesením našeho branného a bezpečnostního
výboru byla vláda vyzvána k tomu, aby tato
záležitost byla řešena z přebytků
ještě letošního roku, pokud vzniknou,
anebo aby byla řešena z přebytku, které
lze očekávat v roce příštím.
Tedy aby tato věc nebyla
spojována s projednáváním rozpočtu.
Přítomní zástupci Ministerstva financí
konstatovali, že tento problém znají a že
považují toto řešení, které
výbor navrhl, za reálné a přijatelné.
Děkuji vám za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Slovo má pan poslanec Josef Kubiš, připraví
se pan poslanec Ivan Vrzal. Pan poslanec Josef Kubiš není,
ztrácí tedy pořadí, a slovo má
pan poslanec Ivan Vrzal.
Poslanec Ivan Vrzal:
Děkuji. Vážený pane předsedo,
vážená vládo, kolegyně a kolegové,
důvod, proč jsem se přihlásil do rozpravy,
byl prostý. Chci předložit jeden pozměňovací
návrh. Přesto si ale neodpustím pár
slov, která se týkají rozpravy, která
zde proběhla.
Z úst některých
opozičních poslanců nám bylo řečeno,
že zlepšení ratingu naší republiky
o dvě třídy není zásluhou této
vlády, ale že je to zásluha tradice, zásluhou
minulosti a zásluhou toho, že Česká
republika patřila k nejvyspělejším v
Evropě někdy ve 30. letech. Poněkud mi to
připomíná trochu senilní vzpomínky
na minulost a utopické vize budoucnosti, které nás
dovedly tam, kde jsme se nacházeli v listopadu 1989, a
kdy nám naše postavení ve 30. letech, která
jsem bohužel neprožil, nebylo nic platné, protože
jsme měli rating asi tak minus nekonečno.
Co si ale já pamatuji,
je vývoj naší ekonomiky po revoluci a zejména
v posledních čtyřech letech. Netvrdím,
že veškerá zásluha za tento růst
patří nynější vládě.
Je to zásluhou především občanů
a podnikatelských subjektů tohoto státu.
Já bych jim za to chtěl poděkovat. Za co
bych ale chtěl poděkovat této vládě,
je to, že tuto skutečnost si uvědomuje a že
po dobu své funkce vytvářela a vytváří
prostor a co největší svobodu pro ty, kteří
se na tomto růstu naší republiky podílejí,
namísto toho, aby se sebevědomě a nadutě
bila v prsa v přesvědčení, že
je schopna všechno centrálně řídit
sama a direktivně rozhodovat o tom, co je pro koho lepší
a co ne, jako by to udělala - o tom jsem přesvědčen
- vláda jiná, např. ta, která by vzešla
z nynější opozice. Já však věřím,
že současná vláda bude mít šanci
ve své hospodářské politice i po příštích
volbách pokračovat a že na konci tohoto období
bude naše republika na žebříčku
hodnocení ještě dále. Děkuji
vám za pozornost k mému úvodnímu slovu.
(Potlesk.)
Jinak bych chtěl předložit
pozměňovací návrh, který se
týká některé problematiky, která
zde také zazněla v průběhu široké
rozpravy, a to problematiky dopravní obslužnosti a
dopravy. Původním usnesením rozpočtového
výboru byly ochuzeny některé okresy, zejména
okresy západních Čech a okresy jižních
Čech v prostředcích na dopravní obslužnost.
Dal bych tedy pozměňovací návrh, aby
se částky vrátily do původního
vládního návrhu. Proto navrhuji v usnesení
rozpočtového výboru v kapitole VPS snížit
položku obsaženou v bodě 23 pod pořadovým
číslem 23 na částku 59 mil. a částku
100 mil. zvýšit na částku 141 mil. v
položce nová rezerva na dopravní obslužnost
v území pod pořadovým číslem
22. Děkuji vám.
Předseda PSP Milan Uhde:
Slovo má pan poslanec Tomáš Ježek. V případě,
že jeho příspěvek nebude dlouhý,
připraví se pan poslanec Vítězslav
Sochor.
Poslanec Tomáš
Ježek: Vážený
pane předsedo, vážené kolegyně,
vážení kolegové, předkládám
usnesení rozpočtového výboru, které
je výsledkem projednávání usnesení
rozpočtového výboru č. 1936/2. Víte,
že vůči tomuto usnesení vznikly v některých
výborech námitky. My jsme se tím zabývali
znovu a dospěli jsme k těmto závěrům:
1. V tabulce č. 1 - snížení
rozpočtovaných položek - doplnit novy titul
"Kapitola VPS - položka novomanželské půjčky
50 mil. korun". O těchto 50 mil. zmenšit položku
tabulky č. 1 kapitole Ministerstva školství,
mládeže a tělovýchovy - školské
úřady.
2. V tabulce č. 2 - zvýšení
a změny rozpočtovaných položek - snížit
položku "Kapitola VPS - nová položka rezerva
na účast armády ČR na mezinárodních
mírových akcích" o 50 mil. korun. O
toto sníženi zmenšit položku tabulky č.
1 kapitola Ministerstva školství, mládeže
a tělovýchovy - školské úřady"
(tj. konečné snížení výdajů
na školské úřady bude činit pouze
100 mil. korun).
3. Položka Kapitola VPS -
nová rezerva na dopravní obslužnost území
"ve výši 100 mil. se bude po uvolnění
dělit do okresů podle tabulky, kterou rozpočtový
výbor předloží v závislosti na
přijetí nebo nepřijetí jednotlivých
relevantních pozměňovacích návrhů".
Bude-li přijat návrh rozpočtového výboru plus návrh pana poslance Vrzala, který - jak si vzpomínáte - těsně přede mnou navrhl zvýšení této rezervy na dopravní obslužnost o 41 mil.,
dohromady by to činilo
s návrhem rozpočtového výboru 141
mil. Výsledná tabulka by byla takováto:
Praha by měla 0,4 mil.,
Benešov 9,2 mil., Beroun 4,1 mil., Kladno 7 mil., Kolín
3,6 mil., Kutná Hora 4 mil., Mělník 5,9 mil.,
Mladá Boleslav 13,9 mil., Nymburk 3,4 mil., Praha - východ
11,2 mil., Praha - západ 10,4 mil., Příbram
9,8 mil., Rakovník 5,8 mil., České Budějovice
8,3 mil., Český Krumlov 15,5 mil., Jindřichův
Hradec 13,5 mil., Pelhřimov 9,2 mil., Písek 7,8
mil., Prachatice 12,1 mil., Strakonice 5,7 mil., Tábor
6,2 mil., Domažlice 7,2 mil., Cheb 9 mil., Karlovy Vary 16,4
mil., Klatovy 17,3 mil., Plzeň město 1 mil., Plzeň
- jih 6,5 mil., Plzeň - sever 9,7 mil., Rokycany 2,8 mil.,
Sokolov 2,8 mil., Tachov 13,2 mil., Česká Lípa
5,6 mil., Děčín 3,9 mil., Chomutov 7,3 mil.,
Jablonec nad Nisou 2,6 mil., Liberec 3,5 mil., Litoměřice
6,1 mil., Louny 7,5 mil., Most 2,9 mil., Teplice 4 mil., Ústí
nad Labem 2,2 mil., Havlíčkův Brod 5,8 mil.,
Hradec Králové 4,1 mil., Chrudim 5,4 mil., Jičín
3,3 mil., Náchod 5 mil., Pardubice 5,2 mil., Rychnov nad
Kněžnou 3,8 mil., Semily 3,4 mil., Svitavy 7,5 mil.,
Trutnov 5,5 mil., Ústí nad Orlicí 6 mil.,
Blansko 6,9 mil., Brno - město 5 mil., Brno - venkov 11,3
mil., Břeclav 7,4 mil., Hodonín 6,1 mil., Jihlava
6,3 mil., Kroměříž 5,5 mil., Prostějov
6 mil., Třebíč 7 mil., Uherské Hradiště
6,8 mil., Vyškov 4,6 mil., Zlín 8 mil., Znojmo 9,6
mil., Žďár nad Sázavou 11,4 mil., Bruntál
9,3 mil., Frýdek - Místek 12,5 mil., Jeseník
3,9 mil., Karviná 6,4 mil., Nový Jičín
14,6 mil., Olomouc 8,7 mil., Opava 10,7 mil., Ostrava 1,3 mil.,
Přerov 4,7 mil., Šumperk 5,8 mil. a Vsetín
7,7 mil.
Tím by celková dotace
činila 541 mil. Kč. Metodicky dodávám,
že se k této částce, pokud bude schválena,
pokud bude schválen návrh kolegy Vrzala a rozpočtového
výboru, dospělo tak, že se odstranila všechna
snížení, která vznikla v důsledku
přechodu ze systému, který byl obsažen
ve vládním návrhu a který zohledňoval
rozlohu a počet obyvatel, k systému navrženému
rozpočtovým výborem, který zohledňoval
počet ujetých kilometrů. Takže tím
by byly odstraněny všechny námitky, které
byly vzneseny v posledních dnech. Děkuji, pane předsedo.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu poslanci Ježkovi.
Poslanec Tomáš
Ježek: Ještě
podotýkám, jen pro ujasnění, že
těch 50 mil. Kč, o které snižujeme návrh
na financování naší účasti
na mírových akcích v Bosně, vlastní
návrh rozpočtového výboru snižujeme
o 50 mil. Kč, tento návrh se vlastně dává
do souladu s návrhem vlády, která právě
tuto částku doporučuje a schválila.
Předseda PSP Milan Uhde:
Pan místopředseda vlády a ministr financí
má upřesnění.
Místopředseda vlády a ministr
financí ČR Ivan Kočárník:
Jen aby nedošlo k nedorozumění, není
to žádný škrt Parlamentu v tomto smyslu
na tuto jednotku, ale v době, kdy se tvořila rezerva
v rozpočtovém výboru, tak vláda ještě
neprojednávala celý tento materiál, takže
rezerva se nyní přizpůsobuje tomu, jak vláda
schválila tento návrh. Čili je to v souladu
s vládou.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu místopředsedovi vlády
a zvu k řečništi pana Vítězslava
Sochora v případě, že jeho příspěvek
není časově rozměrný.
Poslanec Vítězslav
Sochor: Vážený
pane předsedo, páni ministři, vážené
kolegyně a kolegové.
Velmi nerad se ztrapňuji
před Parlamentem a opakuji věci, které jsem
už tu vyslovil, ovšem situace projednávání
rozpočtu a můj nějaký vrozený
patriotismus mě nutí, abych se k té záležitosti
znovu vrátil.
Jelikož problematika, o které
budu hovořit, by mě mohla přivést
k tomu, že bych překročil časový
limit, dovolil jsem si to připravit trochu písemně
a tím se do toho časového limitu nějak
vtěsnat.
V rámci splátky
polského dluhu byla zahájena v roce 1995 výstavba
čistírny odpadních vod Bohumín na
řece Odře. Požadavek na poskytnutí 10,5
mil. dolarů byl administrativně snížen
na polovinu, na 5 mil. 250 tisíc dolarů. Výběrové
řízení snížilo předpokládaný
náklad 10,5 mil. o 1 milion dolarů. Převedeno
na českou měnu, místo potřebných
320 mil. Kč bylo v rámci splátky polského
dluhu zajištěno 160 mil. Kč. Tato částka
však zajišťuje výstavbu vlastní čistírny,
ale nezajišťuje výstavbu páteřních
přivaděčů a přečerpávacích
stanic. Já jako opoziční poslanec bych měl
možná zůstat zticha a čekat na okamžik,
kdy částka bude vyčerpána, a pak kritizovat
vládu a vládní koalici, že tady došlo
k výstavbě něčeho, co nebude ukončeno
nebo nebude funkční a co se skutečně
velmi prodraží do budoucnosti. Ovšem jelikož
je to problém, který, myslím, je ještě
řešitelný, dovolím si podat nějaký
návrh.
Na základě interpelací a korespondence s ministerstvy mi byl dán příslib, že už v roce 1995 ve státním rozpočtu bude na čistírnu uvolněna dotace 100 mil. Kč, resp. podle některých ministerstev 120 mil. Kč. Při projednávání rozpočtu na rok 1995 mi bylo slíbeno, že požadavek a příslib bude naplněn rozpočtem 1996. Rozpočet však tento příslib ministrů opět
nerespektuje. Nebude-li záležitost
dořešena pro rok 1996, bude utraceno 160 mil. Kč
z polského dluhu na nefunkční zařízení,
které bude jistě někdy ukončeno, ale
stát přijde o garance, enormě stoupnou investiční
náklady a řeka Odra bude nadále znečisťována,
stejně jako dosud.
Žádám proto,
pokud požadovaná částka nebude poskytnuta
ještě v letošním roce z přebytku
státního rozpočtu ve výši 100
mil, Kč, což lze na stavbě zúčtovat
vůči provedeným pracím a ze zůstatku
polského dluhu může být stavba příští
rok dokončena, aby do všeobecné pokladní
správy na rok 1996 byla zahrnuta dotace na čistírnu
odpadních vod Bohumín z položky vládní
rozpočtové rezervy ve výši 100 mil.
Kč a tím zajištěno komplexní
ukončení výstavby funkčního
zařízení v roce 1996.
Nejedná se o celkovou dotaci,
protože rekonstrukce kanalizační sítě
v rozsahu 250 mil. Kč, která bude navazovat na tuto
výstavbu a která již byla zahájena,
bude probíhat až do roku 2005 dle možnosti rozpočtu
města, investic místních podniků a
provozovatele a.s. Vodovody a kanalizace Ostrava. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde: Děkuji panu poslanci Vítězslavu Sochorovi a sděluji, že odeznělo 14 příspěvků v rozpravě a mám 11 písemných přihlášek, jejichž autoři budou ještě v rozpravě vystupovat. Jako první po přestávce promluví paní poslankyně Květa Čelišová, poté pan poslanec Miroslav Řezníček, poté pan poslanec František Kačenka, dále poslanci Ivan Mašek, František Brožík, Josef Ježek, Radim Špaček, znovu pan poslanec Vladimír Šuman, pan poslanec Robert Kolář, paní poslankyně Anna Váchalová, pan poslanec Josef Kubiš, který ztratil pořadí, a další se jako dvanáctý přihlásil pan
poslanec Jiří Payne.
Po přestávce tedy vystoupí paní poslankyně
Květa Čelišová a hned za ní pan
poslanec Miroslav Řezníček.
Přerušuji schůzi
do 14.15 hodin, přeji vám dobrou chuť a prosím
o dochvilnost.
(Schůze přerušena
ve 12.58 hodin.)
(Schůze opět zahájena
ve 14.28 hodin.)
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Dovolte,
abych zahájil další část 37.
schůze. V úvodu mi dovolte technickou poznámku,
kterou mám omluvit následující kolegyně
a kolegy pro nemoc, a to paní kolegyni Novákovou,
pana kolegu Kozáka, Macha, paní kolegyni Lagovou,
kolegu Macháčka, Valacha, Broulíka a pana
kolegu Vlčka.
Prosím, abyste se zaregistrovali,
budeme pokračovat. Do rozpravy, prosím, aby přišla
k řečništi paní kolegyně Čelišová,
připraví se pan kolega Řezníček.
Poslankyně Květoslava
Čelišová: Vážený
pane předsedající, dámy a pánové,
dříve, než se dostanu k meritu věci,
zajímal by mě fakt, a teď nevím, jestli
špatně slyším, nebo má pan Uhde
špatnou výslovnost; při předávání
přihlášky do diskuze mi bylo oznámeno,
že jsem jedenáctá. Diskutuji jako patnáctá.
Budu-li chtít být nad věcí, poznamenávám
jenom pro Poslaneckou sněmovnu, že je zajímavé,
jak jdou v pořadí jednotlivé diskuzní
příspěvky. Věřím ale,
že pan předseda parlamentu si odpovídající
odpověď určitě pro mne najde.
Nyní k tomu, co chci říci. Z návrhu státního rozpočtu na
příští
rok byly zrušeny prostředky ze státního
rozpočtu podle usnesení vlády č. 315/1992
Sb. Peníze dostávaly obce a města na severu
Čech na předem určené akce. S nimi
se dalo udělat v obcích mnoho prospěšného
pro zlepšení životního prostředí.
Dovolte, abych vám uvedla
některé z argumentů, které jsou pro
zachování prostředků i pro příští
rok. Celý proces přechodu lokálních
topenišť na ušlechtilá paliva je ve fázi,
kdy začíná přinášet první
pozitivní výsledky, registrované velkou částí
obyvatel regionu. Řada těchto akcí je v nejrůznějším
stadiu rozpracovanosti; při zastavení finančních
prostředků na dokončení, dojde k umrtvení
financí dosud investovaných bez odpovídajícího
efektu.
Rozhodující část
celého procesu likvidace lokálních topenišť
by měla byt ukončena v příštích
dvou letech. Jelikož dochází ke změně
rozpočtových pravidel, a s tím spojenému
snížení rozpočtu okresních úřadů
z obecního rozpočtu, bude třeba zajišťovat
řadu činností, na které v minulosti
přispíval okres. Tím dojde ke zhoršení
finanční situace obcí, které nebudou
mít finance na dokončení ekologických
akcí. Proces přechodu lokálních topenišť
na ušlechtilá paliva v severočeském
regionu je přínosem pro celkovou energetickou situaci
České republiky, neboť v období zhoršení
rozptylových podmínek právě díky
nižší úrovni škodlivin z lokálních
topenišť je možno přistupovat k regulaci
velkých energetických zdrojů v mnohem menší
míře, než by tomu bylo bez likvidace zdrojů
malých.
Uplynulé roky se vyznačovaly
mimořádně příhodnými
povětrnostními podmínkami, takže inverze
se vyskytovaly v minimální míře. Letos
již ale na počátku podzimu proběhla
dvě období, kdy díky špatným
rozptylovým podmínkám byly dlouhodobě
překročeny imisní limity a bylo nutno vyhlásit
omezení velkým zdrojům.
Otázka životního
prostředí a znečištění
ovzduší je zejména obyvateli severočeského
regionu vnímána velice citlivě a stává
se jedním z hlavních měřítek
úspěšnosti vládnoucí politické
reprezentace, ať chceme nebo nechceme. Bude rozhodujícím
argumentem ve volbách pro příští
rok.
V poslední době
dochází zejména v období zhoršených
rozptylových podmínek k radikalizaci názorů
jak mezi obyvateli, zejména u rodin s dětmi, tak
i mezi politickými představiteli obcí, kteří
jsou pod vzrůstajícím tlakem občanů.
Dosud nebyl vytvořen nový
systém kategorizace postižených území
a poskytování finančních prostředků
na likvidaci znečištění, o jehož
vypracování bylo rozhodnuto na jednání
pánů ministrů Bendy, Kočárníka
a Dyby se zástupci severních Čech již
v prosinci 1993.
Reakce severočeských
starostů byla až nečekaně jednotná.
Bez rozdílu politické příslušnosti
vyjádřili zásadní nesouhlas s tímto
postupem.
Starostové Severočeského
sdružení obcí a měst oficiálně
již od září jednali se zástupci
Parlamentu, především s poslanci vládní
koalice. Dokonce si dovolili i protestovat proti tomuto postupu.
Chtěla bych se zeptat,
kde se pohybuje materiál předaný starosty
Parlamentu České republiky a vedení rozpočtového
výboru naposledy ve čtvrtek minulý týden.
Proč s ním nebyli seznámeni do tohoto okamžiku
všichni severočeští poslanci, kromě
několika koaličních? Ví o tomto materiálu
rozpočtový výbor a zabýval se tím?
Předpokládám, že tak učiní
na přerušení schůze k pozměňovacím
návrhům.
Abych nehovořila dlouho, chtěla bych říci jednu věc. Myslím si, že nebylo ani důstojné to, s jakými problémy se dnes
severočeští
starostové dostávali do Parlamentu. To ale nechť
posoudí někdo jiný.
Doporučuji tento pozměňující
návrh. 700 milionů zahrnout do státního
rozpočtu pro příslušný účel
podle usnesení vlády č. 315/1992 a tuto položku
čerpat buď z rezervy vlády, navrhuji 200 milionů
Kč anebo ze všeobecné pokladní správy
500 milionů Kč.
Tady bych si dovolila navrhnout
z položky "dopady embarga", neboť všichni
víme, že embargo vůči zemím bývalé
Jugoslávie bylo zrušeno.
Na závěr předpokládám,
že všichni severočeští poslanci tento
můj pozměňovací návrh podpoří.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
S technickou poznámkou se hlásí předseda
sněmovny.
Předseda PSP Milan Uhde:
Dámy a pánové, nevím, jak se odpovídá
poslankyni, tedy osobě rodu ženského na nehorázné
obvinění, že manipuluji pořadím
těch, kdo se přihlásili k rozpravě.
Jestli jsem v něčem chyboval, tak v tom, že
jsem hromádku odevzdaných písemných
přihlášek odhadl a řekl paní
poslankyni, že je jedenáctá. Ta čísla
jsem si potom přesně napsal, jsou tu k dispozici.
Každý, kdo by mě chtěl podobně
jako paní poslankyně Čelišová
obvinit, že manipuluji, může na číslování
nahlédnout. Je to autentické, mou rukou napsáno.
Příště budu-li odpovídat komunistickému
poslanci, dám si pozor, abych neodhadoval, abych byl naprosto
přesný a exaktní.
Co se týče otázky
paní poslankyně Čelišové, kde
putuje dopis starostů, dám ještě během
dnešního zasedání vědět,
komu jsem tento dopis postoupil a požádal o řádné
vyřízení. Děkuji za pozornost.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Slova
se ujme pan kolega Řezníček. Připraví
se pan kolega Kačenka.
Poslanec Miroslav Řezníček:
Vážený pane předsedající,
vážená sněmovno, dámy a pánové,
pokládám za nutné upozornit na závažné
okolnosti, týkající se možného
zneužití výdajů z kapitoly Ministerstva
zemědělství. Na mou interpelaci z 26.7.1995,
parlamentní tisk 1891, ve věci zdravotního
stavu dobytka dováženého z Francie, mi pan
ministr Lux podrobně odpověděl. Rád
bych mu poděkoval za sdělení, že - cituji:
"Od příštího roku již nebude
dotován dovoz živého skotu samičí
populace, ale výhradně nákup samčího
materiálu, inseminačních dávek a embryí,
čímž se vyloučí možnost
dovozu nemocných kusů." Konec citátu.
Nepochybuji, že je to dobré opatření
proti dovozu dobytka s nemocemi přenosnými na člověka.
Nejsem si ale bohužel jist, zda dotace, které v této
kapitole máme odsouhlasit, nebude možno zneužívat
jiným způsobem. Vede mne k tomu zjištění,
že Český statistický úřad
vůbec nevede statistiku o zdravotním stavu dobytka,
nebo ji utajuje. Když jsem totiž shromažďoval
materiály ke své interpelaci, zjistil jsem, že
za období leden až srpen 1995 bylo z celkového
dovozu dobytka ve výši 12 179 kusů dovezeno
plných 2 239 kusů k porážce. Dovoz živého
jatečného dobytka je v současné době
krajně neobvyklý a vzhledem k neexistenci veřejné
statistiky o jeho zdravotním stavu se obávám,
že tato suma ve skutečnosti skrývá nucenou
porážku nemocného dobytka dovezeného
s přispěním státních dotací.
Nakonec podvody s dotačními úhradami za nucené
porážky nejsou ničím neobvyklým.
Například v Anglii takto farmáři zneužívali
tzv. nemoci šílených krav. Obávám
se, že podobným způsobem by mohla být
letos zneužívána dotace na dovoz genetického
materiálu, jmenovitě nákupem dobytka postiženého
nemocí IBR. Dokud budou za pomoci dotace dováženi
živí býci, nelze vyloučit pokračování
takových praktik, byť v omezeném měřítku.
Vyvstává tedy otázka,
jakým způsobem bude Ministerstvo zemědělství
v roce 1996 podobným pokusům o zneužívání
prostředků státního rozpočtu
čelit. Chci upozornit, že na tomto vysvětlení
bude záviset i moje rozhodování, zda hlasovat
pro nebo proti zákonu o státním rozpočtu.
Dámy a pánové,
dovolte mi navíc - když už tady stojím
několik poznámek, které ovšem vůbec
nesouvisí s tím, o čem jsem hovořil
před chvílí. Moje vystoupení v tomto
okamžiku se dotkne problému zrušeného
tzv. pohřebného pro severní Čechy
a Sokolovsko. Chci oslovit především kolegy
poslance koalice. Dámy a pánové, poslanci
koalice, je jistě i pro vás neobvyklé, že
i starostové měst a obcí severních
Čech a Sokolovska, kteří byli zvoleni za
vaše politické strany, jsou ochotni z důvodu
řekl bych - nedorozumění zrušení
pohřebného proti vám protestovat, demonstrovat
atd.
Apeluji proto na vás, abyste
v hlasování v tomto případě
podpořili návrh poslance Wagnera nebo poslankyně
Čelišové, vyhověli tak i svým
starostům a my s vámi rádi zvedneme ruku.
Děkuji.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Slova
se ujme poslanec Kačenka, připraví se pan
poslanec Mašek.