Poslanec Josef Ježek:
Pane předsedající, dámy a pánové,
dovolil bych si navázat na vystoupení pana poslance
Maška některými dalšími pozměňovacími
návrhy, které směřují zejména
do oblasti zbytečného navýšení
rozpočtových prostředků v kapitálových
výdajích, případně v dalších
podobných výdajích.
Souhlasíme pochopitelně
s tím, když navýšení rozpočtových
prostředků se projevuje ve mzdách, protože
tím se prokazatelně zvyšuje životní
úroveň občanů, tj. pozitivní,
zvláště tehdy, když občané
jsou moudří a výraznou část
svých prostředků promění v
úspory.
Souhlasíme také
s tím, když navýšení prostředků
v rozpočtu je v rozumných kapitálových
výdajích, to znamená směřuje
do rozvoje infrastruktury a všude tam, kde je možný
efekt v oblasti podpory podnikání. Zcela však
nesouhlasíme s tím, když navýšení
rozpočtových prostředků je v provozních,
materiálových a v jiných výdajích
v některých kapitolách a také navýšení
rozpočtových prostředků v kapitálových
výdajích. Dokonce svými částkami
je výrazně překročena předpokládaná
míra inflace.
Proto předkládám
následující návrh na úpravu
rozpočtu u jednotlivých kapitol právě
v oblasti kapitálových, případně
provozních výdajů.
V kapitole 305 - Bezpečnostní
a informační služba snížení
o 12 mil. v kapitálových výdajích,
o 13 mil. v provozních výdajích. V kapitole
306 - Ministerstvo zahraničních věcí
v oblasti podlimitních stavebních akcí o
44 mil. korun, v kapitole 312 - Ministerstvo financí, rezerva
na investiční akce o 64 mil. korun, v kapitole 314
- Ministerstvo vnitra, ostatní majetek a stavby do 10 mil.
korun o 40 mil. korun, v kapitole 315 - Ministerstvo životního
prostředí, položka drobné akce o 36
mil. korun, kapitola 329. Ministerstvo zemědělství,
položka drobné stavby o 98 mil. korun, kapitola 335
- Ministerstvo zdravotnictví, Hagybord o 15 mil. korun,
kapitola 336 - Ministerstvo spravedlnosti jde na plynofikaci věznic
o 77 mil. korun. Celkem by tato úprava měla znamenat
snížení o 399 mil. korun.
Ušetřené prostředky
navrhujeme převést na speciální položku
v kapitole 398 - Všeobecná pokladní správa.
Byla by nazvána "rezervou" a její využití
by bylo vázáno na souhlas Poslanecké sněmovny
ČR.
Dále se domníváme,
že se připravuje a plánuje zbytečné
masivní zvýšení prostředků
jednotlivým státním úřadům,
zejména pokud jde o výdaje na výpočetní
techniku a přístrojové vybavení jednotlivých
úřadů či ministerstev. V součtu
s návrhem rozpočtu na r. 1996 by to znamenalo, že
za poslední tři roky by bylo vydáno na tuto
oblast více než 9 mld korun. Nikdo jistě nepochybuje
o nutnosti propojit všechny státní úřady,
vybavit je kvalitní přístrojovou technikou
i programy, přesto se zdají navrhované výdaje
při dnešních cenách softwaru a hardwaru
neuvěřitelné. Proč? Protože na
jednoho státního úředníka včetně
uklízeček, údržbářů,
strážných a dalších pracovníků
by se za toto období vydalo na tento účel
28 tis. Kč. Ponecháváme prokazatelné
částky na propojení systému, ale navrhujeme
rozpočet v jednotlivých kapitolách na tuto
oblast upravit takto:
Kapitola 311 - Ministerstvo hospodářství,
z 39 mil. snížit o 19 mil. na 20 mil., v kapitole
312 - Ministerstvo financí, z miliardy 530 mil. korun o
600 mil. na 930 mil. korun, v kapitole 313 - Ministerstvo práce
a sociálních věcí, z 810 mil. korun
o 409 mil. na 401 mil. korun, v kapitole 345 - ČÚS,
z 10 mil. korun o 2 mil. na 8 mil. korun, v kapitole 381 - Nejvyšší
kontrolní úřad, z 89 mil. korun o 35 mil.
na 54 mil. korun.
Celkem tato úprava znamená,
že z 2 miliard 478 mil. korun snížení
o miliardu 65 mil. na miliardu 413 mil. korun. Ušetřené
prostředky opět navrhujeme převést
na již zmíněnou zvláštní
položku v kapitole 398 - Všeobecná pokladní
správa. Znovu připomínám, že
jejich eventuální použití v roce 1996
navrhujeme vázat na předběžný
souhlas Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.
Ještě bych si dovolil
jednu poznámku k zde již předneseným
návrhům na navrácení - tuším
- 700 mil. vybraným okresům Severních Čech
a okresu Sokolov v oblasti životního prostředí.
Minulý týden jsem v severočeských
novinách četl prohlášení Rady
Severočeského sdružení měst a
obcí a seskupení přednostů Okresních
úřadů. Myslím, že by mělo
zaznít v této sněmovně upozornění
na to, že toto seskupení státních úředníků
jmenovaných vládou se podepsalo pod dokument, kde
je napsáno, že ono jsou morálními reprezentanty
tohoto regionu. Samozřejmě, že je tam upozornění,
že budou velice pečlivě sledovat, jak kdo v
Poslanecké sněmovně o tomto požadavku
bude hlasovat.
Domnívám se, že
je nepřípustné, aby přednostové
okresních úřadů ve sboru nějakým
způsobem navrhovali změny, respektive kritizovali
vládní návrh státního rozpočtu.
Chci na to upozornit pana ministra financí, že se
domnívám, že toto počínání
není správné. Zároveň chci
říci, protože od roku 1945 žiji v Severočeském
kraji, že pamatuji celou řadu různých
opatření v oblasti životního prostředí
v tomto kraji. Pracoval jsem v oblasti územního
plánování. Ono pohřebné a další
podobné výdaje nejsou nic jiného, než
určitý akt regionální a ekonomické
politiky bývalého komunistického totalitního
režimu. Je celkem jasné, že v době, kdy
již nejsou národní výbory, kdy není
vedoucí role Komunistické strany Československa,
se používají úplně jiné
nástroje ekonomické a finanční v této
politice. To znamená, že daný problém
eventuálně přispět k obnově
životního prostředí tohoto kraje by
měl být řešen více a jiným
způsobem. Domnívám se, že vláda
k tomu směřuje. Měli bychom eventuálně
jako Poslanecká sněmovna zaujmout k těmto
požadavkům z dob nedávno minulých stanovisko.
Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Slova
se ujme pan kolega Špaček, připraví
se pan kolega Šuman.
Poslanec Radim Špaček:
Pane předsedající, dámy a pánové,
já - jak ostatně předpokládáte
- mám v úmyslu navázat na původní
vystoupení pana poslance Maška a přednést
několik drobných pozměňovacích
návrhů. Ještě než tak učiním
- v tom duchu, tak jak pan Mašek vystoupil - dovolil bych
si navrhnout jeden přesunovací pozměňovací
návrh, který byl velmi úspěšně
a bezproblémově projednán ve výboru
pro veřejnou správu a životní prostředí
a k mému překvapení se neobjevil v závěrečném
usnesení rozpočtového výboru. Jedná
se o přesunutí nového dotačního
titulu v kapitole Všeobecná pokladní správa,
který se jmenuje Dotace na péči o krajinu
a je pro něj rozpočtována částka
150 miliónů Kč. Ve všeobecné
pokladní správě je však zahrnut v podkapitole
nebo v oddělení, které je celkově
označeno jako Dotace okresním úřadům
a obcím celkem. Vzhledem k tomu, že se jedná
o nový program péče o krajinu, tedy doposud
není zaběhnut, i vzhledem k částce
150 miliónů, která rozdělena na okresy
by přinesla zhruba 2 milióny na okres, což
je částka - takto rozdělena téměř
zanedbatelná, domnívám se, a se mnou i drtivá
většina našeho výboru, že by bylo
záhodno přinejmenším zpočátku
managovat tento program, tento projekt v gesci Ministerstva životního
prostředí. To znamená, že by tyto peníze
měly zůstat v kapitole Všeobecná pokladní
správa, avšak v pododdělení Veřejná
spotřeba obyvatelstva a státu celkem. Proto navrhuji,
aby tato položka Dotace na péči o krajinu byla
přesunuta do onoho oddělení Veřejné
spotřeby obyvatelstva a státu.
To byl nultý pozměňovací
návrh. A nyní přejdu k oněm pozměňovacím
návrhům, které již by měly být
v duchu naznačeného vystoupení. Všechny
ostatní návrhy se budou týkat také
kapitoly Všeobecná pokladní správa.
Nejprve mi dovolte se zastavit u položky Dotace na teplo,
která v posledních letech je v rozpočtu obsažena
pravidelně. Pravidelně se pohybuje v řádu
kolem 5 miliard. To znamená, že za poslední
roky jsme na dotacích na teplo vydali částku,
která se již téměř blíží
20 miliardám. Proti tomu částky vydávané
ve státním rozpočtu na úspory v energetice
nebo specificky v tepelném hospodářství
se kumulativně pohybují v řádu stovek
miliónů Kč, což je rozdíl, který
je přinejmenším zarážející.
Především proto, že v celém světě
se v podstatě přechází od tak zvaného
supply-side managementu, což je to, co prosazuje státní
rozpočet, a jak tady stačím zaslechnout i
pan ministr Kočárník, k managementu, který
se označuje jako demand side. Což je management právě
opačný, je to řízení, které
směřuje k úsporám, nikoliv k plýtvání.
Tady je zřejmé, že plošná dotace
- a tady nejde o nic jiného, než o plošnou dotaci
na teplo, protože je to dotace mířená
na výrobce a distributory tepla, nikoli cíleně
na konkrétní domácnosti postižené
vyšší cenou vytápění - je
v podstatě dotace plýtvání.
Domnívám se, že
z mnoha důvodů, nejenom z finančních,
ale především z důvodů životního
prostředí, bychom se měli soustředit
především na úspory, především
na spoření energií, včetně
tepelné energie, a nikoliv podporovat tak masivními
částkami, jako jsou řádově
miliardy ročně, plošné plýtvání.
Pro příklad letošního
roku lze uvést to, že částka, která
je rozpočtována na plošnou dotaci na teplo,
to je 6,3 miliardy, je 31krát vyšší než
částka, která je předpokládána
na programy úspory energií. Přitom je zřejmé,
že např. dalšími úsporami lze dosáhnout
celkově nižší spotřeby o - podle
typu provedení - 30 až 50%. Tady by i ekonomové
mohli slyšet na to, že snížím-li
celkovou spotřebu o 30 až 50%, mohu o přibližně
stejné procento zvýšit cenu, aniž by tím
byla zasažena celková finanční situace
té které domácnosti.
Z oficiálních materiálů
jak Ministerstva financí, tak Státní energetické
inspekce lze vyčíst, že investicí do
rezerv, investicí do úspor v té nejvyšší
cenové hladině, která je zhruba kolem 400
Kč na gigajoul tepla, můžeme dosáhnout
velmi významných úspor celkové spotřeby
tepla, a to přímo v témže roce, ve kterém
byly provedeny úspory do zateplení. To znamená,
že ta investice se vrátí během jednoho
roku.
Domníváme se, že
je možné uvažovat i o tom, že by bylo obyvatelstvo
zatíženo v té kategorii, kde by se ty investice
vrátily i během následujícího
roku. To znamená, že by se už po dvou letech
ta investice vrátila a spotřebovávali by
o to méně tepla i o to méně peněz.
Po výpočtech, které vyplynuly z materiálů,
o kterých jsem se zmínil, t.j. Státní
energetické inspekce, jakož i článků
některých představitelů Ministerstva
financí, je zřejmé, že použitím
420 miliónů Kč na program energetických
úspor je možné dosáhnout úspor
v teple, které ve finančním vyjádření
dosáhnou částky 1 miliarda 260 miliónů
Kč.
Navrhuji proto, aby celková
částka dotace na teplo byla snížena
o částku 1 miliarda 680 miliónů Kč
s tím, že výsledná částka
bude 4 miliardy 620 miliónů Kč. Z toho 420
miliónů Kč navrhuji převést
na program energetických úspor. Tady to navrhuji
alternativně, protože logicky by se nabízelo,
aby tyto prostředky byly převedeny na Českou
energetickou agenturu, která má energetické
úspory v popisu práce, takže by navrhovaná
částka v rozpočtu 200 miliónů
byla zvýšena na 620 miliónů Kč.
Abych však nebyl obviněn z nějakého
stranického patriotismu nebo něčeho takového,
dávám v úvahu druhou alternativu. To je vytvořit
ve Všeobecné pokladní správě
položku Programy energetických úspor ve výši
420 milionů Kč. Zbývající částku,
to je 1,26 miliardy převést do položky ve Všeobecné
pokladní správě, kterou před chvílí
navrhl kolega Ježek a šlo by o rezervu použitelnou
se souhlasem Poslanecké sněmovny Parlamentu České
republiky.
Dámy a pánové,
domnívám se, že téma plýtvání
energií a téma úspor energií je natolik
závažným tématem, že Parlament
by měl vyvinout tlak zejména na Ministerstvo financí
a další ústřední orgány
státní správy, aby došlo k výrazné
a rychlé změně v tom, abychom namísto
plýtvání začali podporovat šetření
energií. Je to v zájmu jak daňových
poplatníků, tak v zájmu životního
prostředí.
Pro ilustraci si dovolím
uvést, že modelová čtyřčlenná
rodina, která bydli v rodinném domku a topí
např. plynem, protopí ročně řádově
15 až 20 tisíc korun. Zároveň ale ze
svých daní přispěje dalšími
třemi tisíci korun na dotování tepla
ostatních, kteří mají to štěstí,
že nemusí platit veškeré náklady
na topení ze svého.
Druhou položkou, na kterou
bych rád upřel vaši pozornost, je položka
v téže kapitole Všeobecné pokladní
správy. Je to položka pojistné zdravotního
pojištění - platba státu, která
je předpokládána v celkové výši
15,825 mld korun. V podrobnějším zdůvodnění
této kapitoly se dočteme, že v oněch
15,825 mld je obsažena také rezerva 1,8 mld korun
na zvýšení částky minimální
mzdy, kterou vláda hodlá svým nařízením
zvýšit. Dlouhou dobu jsem se snažil dešifrovat,
jaké motivy mohou vést vládu k tomu, že
chce zvyšovat minimální mzdu. Napadly mne motivy
celkem tři. Jeden z nich je, že vládu trápí
celkem nízká nezaměstnanost v této
zemi a že se snaží ji zvýšit tím,
že zvedne minimální mzdu. Jak je z celosvětových
zkušeností patrné, zvyšování
minimální mzdy vede právě ke zvyšování
nezaměstnanosti. Pokud by to byl tento motiv, který
vláda má, tak tomu rozumím, protože
nezaměstnanost je u nás nezdravě nízká,
ale nicméně se domnívám, že tímto
způsobem ji uměle zvyšovat je nanejvýš
nešťastné a nanejvýš nevhodné.
Druhý motiv, o který
by mohlo jít, je zvýšit tok peněz do
systému zdravotního pojištění
právě proto, že minimální mzda
je oním výpočtovým základem
pro platby státu. Domnívám se, že v
současné době, kdy jednak došlo k výměně
ministra a jednak došlo k razantním jednáním
o tom, jak ucpat alespoň některé otvory,
kterými peníze ze zdravotnického systému
vytékají, by bylo dobře alespoň vyčkat,
zda se tento navrhovaný jak krátkodobý, tak
dlouhodobý program zdaří a zda bude zvýšena
efektivita peněz, které do zdravotnického
systému tečou a jichž v celkovém objemu
- přiznejme si - není málo. Proto si myslím,
že ani tento motiv snad nebyl ten, který vládu
vedl k navrhovanému zvýšení.
Konečně třetí
motiv může být tlak odborů na zvýšení
minimální mzdy, kde pod heslem ochrany těch
nejchudších usilují o zvyšování
tohoto parametru, nicméně v tomto případě
to není ochrana těch nejchudších, není
to ochrana celé populace, je to v podstatě lobingový
tlak těch, kteří jsou zaměstnáni
a kteří chtějí zabránit těm
mimo, aby do pracovního procesu mohli vstoupit v těch
nejnižších úrovních. Domnívám
se, že ani tento motiv není dostatečně
opodstatněný k tomu, aby vláda měla
zvyšovat minimální mzdu.
Věřím, že
buď dnes nebo za týden vláda tyto úvahy
ještě zváží a ke zvyšování
minimální mzdy nedojde. Pak samozřejmě
není nutno rozpočtovat 1,8 mld na rezervu na toto
zvýšení.
Třetí téma je téma, které zde již několikrát zaznělo. Je to téma bydlení. Jistě si vzpomenete, že v minulém roce jsme zde vedli různá jednání a různé dohody, jak posílit politiku bydlení, kolik peněz vynaložit buď přímo ze státního rozpočtu nebo potom v rámci státního závěrečného účtu. Ukázalo se, že peníze, které byly takto "omašličkovány" a takto určeny, byly využity nanejvýš podivným způsobem. Byly využity částečně na dotace na výstavbu infrastruktury, což je v pořádku, ale to
zhruba pouze ze 40%, ale větší
část, tj. 60% této částky
byla využita přímo na dotace výstavby,
kde státní peníze staví přímo
paneláky a mobilizují k tomu další veřejné
peníze, tj. peníze především
z rozpočtu obcí. Obávám se, že
tento způsob není zdaleka tím nejvhodnějším.
Pokud mají nějaké státní peníze
jít přímo na podporu bytové výstavby,
měly by mobilizovat maximální množství
soukromého kapitálu a neměly by naopak vyvazovat
další veřejné peníze, tj. obecní.
Způsob, kterým to lze zařídit, je
investovat státní peníze pouze do infrastruktury,
což je způsob, který jednak zlevní stavební
pozemky, celkovou zainvestovanost a jednak urychlí proces
výstavby tak, aby soukromí investoři měli
větší možnosti budovat jak nájemní
byty, tak případné domy na rozprodej po bytech,
případně rodinné domky.
Navrhuji proto jménem klubu
ODA, aby částka ve Všeobecné pokladní
správě - dotace na bytovou výstavbu ve výši
2,2 mld korun byla přejmenována tak, že by
se jmenovala dotace na výstavbu infrastruktury pro bytovou
výstavbu. V tom případě pak není
nutné, aby tam zůstala výše 2,2 mld,
ale zhruba dvě třetiny této částky,
tj. 1,4 mld korun. I tak je to podstatně lepší
poměr než jaký jsme mohli pozorovat v letošním
roce.
Zbývajících
800 mil korun navrhujeme převést do nově
vytvořené položky Všeobecné pokladní
správy, která by se jmenovala Rezerva na dávky
státní sociální podpory vyplývající
z rychlejší deregulace nájemného. Nevím,
jestli zde má smysl opakovat argumenty, že příliš
velká regulace, a to jak nájemného, tak smluvních
vztahů v oblasti bydlení, je tím hlavním
problémem, který brání tomu, aby se
v tomto státě politika bydlení dostala na
normální úroveň, kde jsou volné
byty, protože doufám, že alespoň většina
této Sněmovny má za to, že volné
byty mohou být pouze na volném trhu.
Navrhujeme proto, aby vláda
v této deregulaci pokračovala rychleji a chceme
jí to umožnit tím, že zvýšíme
eventuální dávky na bydlení o zmiňovaných
800 mil korun.
Poslední návrh už
není návrh na snižování, ani
zvyšování, ani škrtání,
je to návrh v podstatě procedurální
a týká se způsobu projednávání
usnesení rozpočtového výboru ke státnímu
rozpočtu. Nový jednací řád
nepopisuje nějak podrobněji, jakým způsobem
má být usnesení rozpočtového
výboru projednáno. Tam se hovoří o
tom, že usnesení je projednáno ve druhém
čtení. Chtěl bych navrhnout způsob
projednávání tohoto usnesení, a to
v tomto smyslu. Navrhuji, aby bylo hlasováno odděleně
o tabulce č. 1 jako o celku, o tabulce č. 1a jako
o celku, o tabulce č. 2 navrhuji hlasovat zvlášť
po jednotlivých položkách 1-48. Na závěr
navrhuji hlasovat o tabulce č. 2a též jako
o celku. Děkuji za pozornost.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Slova
se ujme pan kolega Šuman. Připraví se pan kolega
Kolář.
Poslanec Vladimír Šuman:
Pane předsedající, dámy a pánové,
stejně jako při svém minulém vystoupení
jsem zdůraznil, že mluvím za branný
a bezpečnostní výbor, tentokrát chci
říci, že mým úkolem je zde tlumočit
názor poslaneckého klubu ODA.
Nebudu navrhovat už žádné
změny, navazuji v tomto směru na vystoupení
kolegů Maška, Ježka a Špačka.
Cílem mého vystoupení
je, a možná, že jste si toho mnozí všimli,
zdůvodnit, proč vlastně v našich návrzích
nejsou navrhovány žádné úpravy
rozpočtových nákladů, prostředků
pro Ministerstvo obrany a jen minimální úpravy
relativní vůči dalším, vůči
Ministerstvu vnitra a BIS. Já se přiznám,
že když se v kuloárech dozvěděli
poslanci a vládní činitelé o našich
návrzích, tak mě jeden významný
člen vlády zastavil a říkal mi: Řekněte
mi, pane předsedo, proč vy nenavrhujete právě
v Ministerstvu obrany žádné změny, přestože
já se domnívám, že tam jsou velké
rezervy. Na to jsem mu říkal, že to je právě
záležitost vlády, pokud o tom vědí,
aby ty rezervy byly odhaleny a nikoliv, že by se čekalo
na to, že to udělá Poslanecká sněmovna.
Nyní mi dovolte říci,
že samozřejmě jsme si vědomi, že
v průhlednosti rozpočtu Ministerstva obrany se udělaly
jisté změny, ale zdaleka ta průhlednost není
taková jak by měla být, protože prostě
přechod z jednoduchého na podvojné účetnictví,
přechod ke zviditelnění všech materiálních
zásob a především přechod k tomu,
abychom byli schopni rozlišit neinvestiční
prostředky, které jsou věnovány na
cvičení armády, na zvyšování
její obranyschopnosti přímo a na ty, které
souvisí s některými administrativními
úkoly, které v armádě jsou, to nedokážeme
v současné době ještě přesně
rozlišit. Navíc víme, že tam rezervy jsou,
např. v tom, že nejsou zdaleka vyčerpány
zdroje spočívající například
v nedostatečně rychlém zbavování
se všeho, co armáda nepotřebuje ani nebude
potřebovat, přičemž jde jak o nemovitosti,
tak o vojenský materiál. Proč tedy vlastně
nenavrhujeme snížení rozpočtu právě
a jen u kapitoly Ministerstva obrany? Protože jsme si vědomi
toho, že snížení podílu rozpočtu
armády na hrubém domácím produktu
z 2,3 na 2,2% při zvýšení absolutní
částky je signál, který není
příliš pozitivní, zvlášť
vzhledem k zahraničí.
Jsme si vědomi, že
musíme dát jasný signál našim
občanům i do zahraničí, že co
se týče bezpečnosti jsme ochotni věnovat
všechny prostředky, které jsou nutné.
V závěru, kdy mě bylo zmíněným
představitelem a vládním činitelem
říkáno: Není to, pánové,
vaše chyba ve vašem výboru, že nekontrolujete
dostatečně ten rezort? Chci sdělit, že
prokazatelně svými usneseními je zřejmé,
že tento výbor velice důkladně kontroluje
armádu, dokonce mám dojem, že někteří
lidé v zahraničí si toho všímají
podstatně více než lidé u nás,
že se zabýváme jednotlivými věcmi
v armádě důkladněji, než mnohé
jiné výbory svých rezortů. Na druhé
straně nám to umožňuje zastávat
to stanovisko, které jsem tu přednesl za klub ODA.
Děkuji za pozornost.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Pan
kolega Kolář se ujme slova, připraví
se paní kolegyně Váchalová.
Poslanec Robert Kolář:
Vážený pane předsedající,
vážené kolegyně, vážení
kolegové, rád bych reagoval jen na vystoupení
dvou kolegyň, kolegyně Fischerové a kolegyně
Mazalové, které vystupovaly ohledně posílení
investičních prostředků na výstavbu
zdravotnických zařízení v působnosti
Ministerstva zdravotnictví.
Domnívám se, že
pokud je rozhodnuto o některé akci tohoto typu,
že se má realizovat z prostředků státního
rozpočtu, pak je samozřejmě velice žádoucí,
aby tempo výstavby bylo takové, aby akce byla ukončena
co nejrychleji a aby akce z peněz daňových
poplatníků co nejrychleji sloužila. Tady si
myslím, že jsme mimo jakýkoli spor a pokud
existují prostředky, které je možno
v rámci kapitoly Ministerstva zdravotnictví uspořit
nebo lépe využít a dát je na urychlení
výstavby, tak proti tomu asi nebude nikdo z rozumných
poslanců protestovat.
Spíše bych se zastavil
u problému, se kterým se tu potýkáme
dlouhodobě, ať už ve výborech nebo potom
na jednání sněmovny, a sice problému,
že většinou zaznívají návrhy
na posílení té které akce, přičemž
není zřejmé, zda jde o urychlení nebo
o zahájení zcela nové stavby v rámci
probíhající stavby, popřípadě
o rozšíření rozsahu stavby, změny
stavebního programu, nakupování zdravotnické
technologie, která neodpovídá charakteru
toho kterého zdravotnického zařízení.
Jen bych pro ilustraci, abyste
věděli, o čem hovořím, uvedl
pár příkladů, kdy v návrhu
státního rozpočtu, o kterém hlasujeme
a který bude platný, jsou uvedeny konečné
částky, čili ty, za které by měly
být uvažované akce dokončeny, a potom
cifry, které byly uváděny v materiálu,
který předkládalo Ministerstvo zdravotnictví
do garančního výboru. Tyto částky
se v některých případech diametrálně
lišily a v podstatě zakládaly pro investory
naději, že akce bude pokračovat i v rozšířeném
programu než v tom, ve kterém byla původně
schválena, a než v tom, ve kterém jej do sněmovny
doporučila vláda.
Abych uvedl příklad:
Fakultní nemocnice Poruba-Ostrava 1 miliarda 691 miliónů
schváleno ve vládě, zatímco materiál
do garančního výboru byl 2 miliardy 134 miliónů.
IKEM Praha 1 miliarda 638, vládní materiál,
to, co projednáváme my ve výboru garančním,
2 miliardy 704, Ústí nad Labem 1 miliarda 480, částka
předkládaná na výboru 3 miliardy 308
miliónů. Nebudu dále pokračovat, chtěl
bych pouze apelovat na pana ministra zdravotnictví, který
tu teď není, ale já jsem s ním tu problematiku
probíral, aby byli informováni všichni ředitelé
a tedy investoři, že tyto částky, které
schválila vláda a které potažmo schválí
Parlament, byly brány jako částky konečné.
Pokud dojde k rozšiřování stavebního
programu, tak to rozšíření musí
být minimální, když už bude věcně
správné a bude s ním souhlas, musí
být projednáno na úrovni investiční
komise nebo dnes v podvýboru, garančního
výboru zdravotního a zcela určitě
by se k tomu měl také vyjádřit výbor
rozpočtový, protože mám obavu z toho,
že pokud platí, že investiční akce
nad 50 miliónů by neměly být zahajovány
bez souhlasu vlády, tak právě tady tímto
mechanismem se v podstatě tato dohoda obchází
a důsledky, které potom řešíme,
jsou právě ty, kvůli kterým podle
mně napětí v rezortu zdravotnictví,
tzn. počty lůžek, počty nemocnic, počty
drahé technologie, převyšují reálné
možnosti ekonomiky tohoto státu a že bychom si
chtěli dovolit něco, co nemají mnohem bohatší
země než my. Děkuji.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Slova
se ujme paní kolegyně Váchalová. Připraví
se pan kolega Payne.
Poslankyně Anna Váchalová:
Vážený pane předsedající,
vážená sněmovno, dovolte, abych upozornila
také na kapitolu 398 - všeobecná pokladní
správa, na položku bezpečnost a ochrana zdraví
při práci, na kterou se poskytuje státní
dotace. Jedná se o naplnění ustanovení
zákoníku práce, § 136, odst. 3: "Náklady
na odborovou kontrolu bezpečnosti a ochrany zdraví
při práci hradí stát". O co v
podstatě jde?
Ve vazbě na stávající
legislativu jde o činnosti, které zajišťují
zástupci zaměstnanců prostřednictvím
odborových inspektorů bezpečnosti práce
na úseku bezpečnost a ochrana zdraví při
práci. Jedná se o oblast prevence zahrnující
jak plánovanou kontrolní činnost, tak zejména
vyšetřování smrtelných, těžkých
a hromadných pracovních úrazů v zaměstnavatelských
organizacích, včetně kontroly plnění
nápravných opatření.
Některé úkoly na tomto úseku, jako
např. kontrolu pracovních podmínek a kontrolu
plnění odpovědnosti zaměstnavatele
za škodu vzniklou pracovním úrazem nebo nemocí
z povolání, nejsou jinými orgány zjišťovány
vůbec nebo zcela nedostatečně.
V rámci prevence se kromě
toho provádí nezbytné poradenství
a řada vzdělávacích seminářů.
Proč tyto činnosti hradí stát? Stát
nevytvořil legislativní předpoklady pro funkční
systém bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci, zejména dosud není stanovena státní
politika bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci. Dohoda rady pro dialog sociálních
partnerů České republiky o zřízení
jedné specializované úrazové pojišťovny
ze srpna 1994, publikovaná ve sdělovacích
prostředcích ministrem financí Kočárníkem,
nebyla do dnešního dne naplněna. Současné
tři komerční pojišťovny si svoji
úlohu v oblasti prevence vůbec nepřipouštějí.
Finanční přebytky z vybraného pojistného
by měly být na zvláštním účtu
Ministerstva financí České republiky. Jsou
tam skutečně? Jedná se o více než
jednu miliardu Kč.
Naprosto neuspokojivý je
systém statistických zjišťování.
Např. za rok 1994 Český statistický
úřad vykázal o 45 smrtelných pracovních
úrazů méně, než Český
úřad bezpečnosti práce. To se jedná
o smrtelné úrazy. Jaká je pak skutečnost
u těžkých pracovních úrazů,
natož u běžných úrazů, které
zaměstnavatelé neohlásí?
Skutečné výdaje
na kontrolu bezpečnosti a ochranu zdraví při
práci, které by měl ze zákona hradit
stát, zůstaly v předchozích třech
letech neuhrazeny, v průměru 4,5 mil. Kč
ročně. Navýšení rozpočtové
částky o 2 mil. Kč oproti roku 1995 je naprosto
nepostačující. Jelikož v roce 1993,
1994 a 1995 nebylo při stanovení rozpočtu
přihlíženo k inflaci v jednotlivých
letech.
Vzhledem k neuspokojivému
stavu v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci a nereálné naději, že v
průběhu roku 1996 dojde ke kvalitativní změně,
je žádoucí zabezpečit minimálně
stávající úroveň kontroly stavu
bezpečnosti práce v podnicích, prováděné
ve smyslu § 136 odst. 3 zákoníku práce.
Proto doporučuji navýšit
položku - bezpečnost a ochrana zdraví při
práci v kapitole všeobecná pokladní
správa pro rok 1996, oproti navrhovaným 27 mil.
na 32 mil. Navýšení 5 mil. vzít ze státní
rezervy z téže kapitoly.
Ještě bych ráda
upozornila na další, a zcela jiný problém.
Dovolte, abych vaši pozornost zaměřila ještě
zpět na pozměňovací návrh poslankyně
Gerty Mazalové ke kapitole Ministerstva zdravotnictví
(335), záležitost rehabilitačního ústavu
Kladruby, k navýšené částce 20
mil. na rekonstrukci stravovacích prostor s tím,
aby tento návrh nezapadl. Tento rehabilitační
ústav má v komplexní rehabilitaci při
poúrazových stavech své nezastupitelné
místo. Bylo by neodpustitelné, kdyby nepochopením
sněmovny byl ohrožen jeho provoz. Proto i já
návrh poslankyně Mazalové doporučuji
a podporuji. Prosím o to i sněmovnu. Děkuji
za pozornost.