Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Slova
se ujme pan poslanec Payne.
Poslanec Jiří
Payne: Vážený
pane předsedající, kolegyně a kolegové,
rád bych se zmínil o jednom problému. Vláda
v letošním roce přijala dokonce dvě
usnesení, která se týkají poskytování
zahraniční pomoci. Jedná se o některé
dlouhodobé aktivity v určitých zemích,
kde jako Česká republika můžeme s využitím
určitých finančních prostředků
dosáhnout některých dlouhodobých efektů.
Jsem zejména přesvědčen, že takováto
zahraniční pomoc může přispět
k některým našim obchodním záležitostem.
Může přispět k tomu, že naši
podnikatelé budou potom snadněji pronikat na určité
trhy. Zároveň se domnívám, že
to může být i forma, která dílčím
způsobem přispěje k řešení
některých, možná i vnitropolitických
problémů.
Sám se domnívám,
že takovéto projekty jsou dlouhodobě velmi
užitečné. Měli bychom začít
zvolna myslet více dopředu, než jenom na nejbližší
rok.
Proto bych doporučoval,
abychom zvažovali. Vím, že v současné
době je těžké zasahovat do struktury
již navrhovaného a projednaného systému
celého komplexního rozpočtu, přesto
zvažujme zřízení zvláštní
položky, např. ve všeobecné pokladní
správě, kde by byly právě alokovány
prostředky pro poskytování zahraniční
pomoci.
Ta věc by se tím
stala transparentnější i pro parlamentní
kontrolu, bylo by možné sledovat, zda tyto prostředky
jsou užívány dostatečně efektivně
a účelně.
V současné době
na základě těchto vládních
usnesení se některé projekty již realizují
vlastně v rámci rozpočtových kapitol
různých ministerstev. Domnívám se,
že by bylo účelnější, kdyby
existoval souhrnný přehled o všech těchto
aktivitách. Pro nás je zkušenost s poskytováním
zahraniční pomoci zkušeností novou,
protože dosud jsme tak nečinili. Naopak, mnozí
kolegové to mohou přisvědčit, že
jsme spíše pomoc přijímali v rámci
nejrůznějších podpůrných
programů ze zahraničí. Situace se ovšem
mění, protože členské státy
OECD jsou dokonce zavázány poskytovat pomoc, takže
budeme pravidelně dotazováni, jakým způsobem,
jakým zemím poskytujeme zahraniční
pomoc. Stane se z toho zřejmě pravidelná
procedura, tak jak to je v ostatních rozvinutých
zemích. Jestliže chceme patřit do luxusního
klubu OECD, a já jsem o tom hluboce přesvědčen,
že je to dobře pro naši zemi, tak se musíme
zároveň smířit s tím, že
jsme zemí, která nejenom přijímá
pomoc, ale také pomoc poskytuje. Říkám
to jenom jako takový námět k přemýšlení.
Doufám, že bychom v příštím
roce přinejmenším mohli uvažovat o tom,
že by se zřídil takový účet
a že bychom mohli systematicky připravovat takovou
zahraniční pomoc. Děkuji.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Slova
se ujme pan ministr Novák.
Ministr spravedlnosti ČR
Jiří Novák:
Vážený pane předsedající,
pane předsedo, dámy a pánové, mně
se chce něco říct, a já něco
řeknu. I když jsem zvažoval, jestli mám
vystoupit, protože vím, že poslanci jsou moudří,
že oni také vědí, že čísla,
která takto volně sypali z rukávu, navrhovali
škrty, nejsou čísla, která by padla
sama z nebe, ale jsou to výsledky tvrdých jednání,
jsou to výsledky kompromisů. Osobně musím
říct, i výsledky, při kterých
"skřípaly zuby". Ono jedno moudré
lidské přísloví říká,
dvakrát měř a jednou řež.
Musím na tomto místě
říci, že pan poslanec Mašek, který
jen tak zlehka navrhl zkrácení rozpočtu kapitoly
336 Ministerstva spravedlnosti o 309 milionů neinvestičních
prostředků, neměřil, ale pouze řezal.
On navíc, aniž se mě zeptal; kdyby se mě
zeptal, vysvětlil bych mu, oč jde. Možná
by měl dost času k tomu, aby měřil
a nemusel by možná tolik zbytečně řezat.
Problém je totiž v tom, že neinvestiční
prostředky v kapitole Ministerstva spravedlnosti jsou ovlivnitelné
snad z deseti procent, zbytek vyplývá ze zákonných
nároků, které je nutno vyplatit a které
nejsou ovlivnitelné. Tady nejde vycházet pouze z
jakési míry inflace a odečíst jakýsi
nárůst, ke kterému došlo v návrhu
rozpočtu a ten rozdíl mezi očekávanou
inflací vypustit. U soudnictví je to trochu o něčem
jiném. Tam se musí vycházet z toho, jaký
je předpokládaný nárůst soudní
agendy. Že veškerá soudní agenda stále
roste, to někteří poslanci vědí.
Já předpokládám,
že pan poslanec Mašek se nechce v příštím
roce dovolávat spravedlnosti u soudu, protože kdyby
tak učinil a pokud by byl jeho návrh akceptován,
tak od podzimu se určitě spravedlnosti nedovolá,
protože chod spravedlnosti se zastaví.
Totéž musím
říci k panu poslanci Josefu Ježkovi, který
stejně tak elegantně navrhl zkrátit rozpočet
vězeňské služby o 77 mil. na plynofikaci.
Tady nejde o to, aby naši vězňové lépe
a radostněji topili plynem, pane poslanče, ale tady
jde o to, že problém má tři aspekty
- aspekt bezpečnostní, ekologický a finanční.
Bezpečnostní v tom, že ty čtyři
věznice o kterých hovoříme, mají
kotelny v naprosto havarijním stavu. Je zde umístěno
4 700 vězňů, tedy prakticky čtvrtina
vězeňské populace. Kdyby jedna jediná
kotelna přestala topit, přiznám se, že
bych z toho měl velmi těžkou hlavu. Proto potřebujeme
tyto peníze a bezpečnostní aspekt řadím
na prvé místo.
Zadruhé jde o ekologické
opatření. Bohužel platíme milionové
částky jako poplatky za znečišťování
ovzduší a pokud bychom peníze, které
vy navrhujete škrtnout, neinvestovali, tak bychom od roku
1997 museli platit přes 3 mil. těchto poplatků.
U plzeňské věznice bychom mohli zcela reálně
očekávat, že bychom museli platit pokutu do
výše 10 mil. korun. To jsou částky,
na které myslím, že musí daňový
poplatník též slyšet.
Zatřetí tím,
že budeme takto investovat, ušetříme každý
rok na odvozu popela 1 217 tis. korun, na mzdách každý
rok 1 416 tis. korun a obecně na provozních nákladech
přes 2 mil. korun ročně. Myslím si,
že pokud si tato čísla sečteme, zjistíme,
že je to investice dobrá, a proto nedoporučuji
Poslanecké sněmovně, aby návrh těchto
našich dvou koaličních poslanců akceptovala.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Ukončili jsme podrobnou rozpravu. Tím jsme ukončili
druhé čtení vládního návrhu
zákona o státním rozpočtu. Upozorňuji,
že po zpracování budou přednesené
pozměňovací návrhy, případně
jiné návrhy, protože i ty byly předneseny,
vytisknuty a předány všem poslancům.
Předběžně
bych vás chtěl informovat o tom, že počítáme
s tím, že bychom třetí čtení
zákona o státním rozpočtu absolvovali
v úterý příští týden
ve 14 hodin.
Dámy a pánové,
děkuji a nyní se hlásí s technickou
poznámkou předseda sněmovny dr. Uhde.
Předseda PSP Milan Uhde:
Kolegyně a kolegové, chápu, že paní
poslankyně Čelišová po velkém
duševním výkonu, který podala svým
příspěvkem, kde mě dvakrát
napadla, musí nyní odpočívat, a nepočítám
s tím, že by se do sněmovny dnes vrátila.
Ale musím držet slovo a musím sněmovnu
informovat o dopise, který údajně putuje
po Poslanecké sněmovně.
Tedy za prvé neputuje a
za druhé to není dopis. Je to prohlášení
ze společného jednání rady Severočeského
sdružení obcí. Odeslán byl 21. a přišel
do sněmovny 22. listopadu. Na obálce je mé
jméno, je tam přistrčena vizitka s nápisem
magistr Petr Lenc, výkonný ředitel. Ke mně
se ale tento text neobrací, obsahuje pětibodové
prohlášení tohoto sdružení a v
závěru se obrací k rozpočtovému
výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu České
republiky. Ověřil jsem si, že předseda
rozpočtového výboru toto usnesení
má a v zákonné lhůtě 30 dnů
na ně odpoví. Nemám normálně
ve zvyku odpovídat organizaci, která mi pošle
tištěný text svého usnesení bez
jediného řádku vysvětlení,
bez jediného řádku doprovodu, který
by vysvětlil, co se po mně chce. Samozřejmě,
že na prohlášení odpovím, ale také
mám svou zákonnou lhůtu.
Prosím, aby sněmovna
byla informována, že nejde o dopis a nejde o žádné
putování. Je to normální chod pošty
v Poslanecké sněmovně. Děkuji pěkně.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Děkuji
panu předsedovi. S technickou poznámkou pan kolega
Ježek.
Poslanec Josef Ježek:
Pane předsedající, dámy a pánové,
chtěl bych jen upozornit, že bylo zvykem Severočeského
sdružení měst a obcí zasílat
donedávna takovéto přípisy všem
severočeským poslancům. Od jisté doby
toho zřejmě nechali a obracejí se pouze na
významné funkcionáře sněmovny.
Všechny dopisy jsou v podobném tónu, téměř
je to jakýsi příkaz, jak máme postupovat,
jinak že uvidíme. Toto sdružení je velmi
problematická instituce. Mohl bych tady uvést příklad,
jak uzavřelo dohodu o spolupráci s provincií
jižní Holandsko. Porušili samozřejmě
své kompetence, slibují cosi, co může
splnit jen Ministerstvo životního prostředí.
Mám to doloženo i rozborem mezinárodně
právního oddělení Ministerstva zahraničí.
Rozhodně tito pánové přehání.
Děkuji.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Děkuji.
Tím jsme ukončili projednávání
bodu 7 podle schváleného programu. Vrátíme
se nyní k bodu 6, kterým je
jako pokračování
přerušeného jednání z minulé
schůze Poslanecké sněmovny Parlamentu. Projednávání
tohoto bodu bylo zahájeno na minulé schůzi
vystoupením ministra životního prostředí
pana Františka Bendy a společného zpravodaje
pana poslance Josefa Effenbergera. Pak proběhla rozprava.
Po ukončené rozpravě se pan ministr Benda
vzdal závěrečného slova a společný
zpravodaj požádal o čas na přípravu
přednesených pozměňovacích
návrhů k závěrečnému
hlasování. Schůze byla ukončena, a
proto přednesené pozměňovací
návrhy byly rozdány prostřednictvím
výborů ve druhé polovině listopadu.
Nyní prosím společného
zpravodaje výborů pana poslance Josefa Effenbergera,
aby se vyjádřil k rozpravě, přednesl
případně závěrečné
slovo a poté doporučil k hlasování
jednotlivé pozměňovací návrhy.
Poslanec Josef Effenberger:
Děkuji, pane místopředsedo. K uvedenému
návrhu zákona byly předneseny dva dosti komplikované
pozměňovací návrhy, a to návrh
pana poslance Křížka a pana poslance Trojana.
Pokud se nemýlím, nikdo z jmenovaných není
přítomen. Nicméně pokusím se
o stručné zhodnocení těchto návrhů.
Pokud se týče prvního,
tedy pana poslance Křížka, tento návrh
se vztahuje k problematice zneškodňování
komunálního odpadu a zejména poplatků
spojených s touto činností. Musím
podotknout, že zde došlo ze strany pana poslance k věcnému
nedopatření, neboť on ve svém slovním
projevu neuvedl, že tento návrh se vztahuje k zákonu
o poplatcích. Text, který máte - jak doufám
- před sebou, tedy oba pozměňovací
návrhy, budí dojem, že jeho řeč
se týkala zákona o odpadech. Toto pochybení,
byť formální, je zásadního rázu
a bohužel znehodnocuje jeho návrh už tímto
formálním nedostatkem.
Jinak, protože se jedná
o cenný podnět, co se týče odpadového
hospodaření, avšak vymykající
se obsahovému rámci této novely a navíc
směřující skutečně do
oblasti poplatkového zákona, jsem nucen doporučit
sněmovně, aby tento návrh zamítla.
Pokud se týká druhého
návrhu pana poslance Trojana, tento návrh v podstatě
alternativním způsobem formuluje některé
problémy, jejichž řešení obsahuje
návrh vládní. Tyto formulace jsou celkem
přijatelné, avšak nepřinášejí
v zásadě oproti tomuto návrhu původnímu
nic nového nebo nějaké zlepšení.
Naopak pokud se týče právních problémů
nebo právních formulací, spojených
s akreditací osob, které by prováděli
jistou hodnotitelskou činnost resp. analytickou činnost
spojenou s měřeními jistých vlastností
odpadů, se odchyluje od záměru navrhovatele,
a to dosti podstatným způsobem, který by
vyústil v rozpor s celkovou koncepcí návrhu.
Z těchto důvodů
musím i v tomto případě doporučit
Sněmovně, aby tento návrh neakceptovala.
Úhrnem to znamená, že doporučuji, aby
uvedený vládní návrh novely zákona
byl schválen ve znění společné
zprávy bez připomínek. Děkuji vám
za pozornost.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Děkuji,
slyšeli jste společného zpravodaje a nyní
doporučuji podle návrhu pana poslance Effenbergera,
abychom hlasovali o jednotlivých pozměňovacích
návrzích. Rozuměl-li jsem tomu dobře?
Pan kolega Effenberger, kdyby mě sledoval. Rozuměl-li
jsem tomu dobře, pozměňovací návrhy
pana poslance Křížka jsou dva.
Poslanec Josef Effenberger:
Nikoliv, pane místopředsedo,
návrh je jeden, avšak týká se poplatkového
zákona a týká se tématiky, která
je sice zajímavá z hlediska odpadovaného
hospodaření, avšak je úplně mimo
obsah předložené novely. Z těchto důvodů
jsem navrhl zamítnutí tohoto návrhu, ale
je to návrh jeden, prosím.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Děkuji,
poprosím vás o novou registraci, budeme hlasovat,
a to v 33. hlasování na této schůzi.
Ptám se, kdo podporuje návrh pana poslance Křížka?
Kdo je proti? Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo
25, proti 55 poslanců.
Druhý pozměňovací
návrh přednesl pan poslanec Trojan. Jedná
se také o komplex pozměňovacích návrhů
jako jeden?
Poslanec Josef Effenberger:
Ano je to rovněž jeden návrh, i když je
komplexní, ale nelze o něm hlasovat než jako
o celku, alespoň podle mého mínění.
Místopředseda
PSP Karel Ledvinka: Hlasovat
o celku ano. Zahájil jsem 34. hlasování.
Kdo podporuje návrh pana poslance Zdeňka Trojana?
Kdo je proti? Návrh nebyl přijat. Pro hlasovalo
28, proti 66 poslanců.
Zabývali jsme se všemi
pozměňovacími návrhy, nyní
můžeme přikročit k hlasování
o celém předloženém návrhu. Přednesu
návrh usnesení.
Poslanecká sněmovna
schvaluje vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
238/91 Sb. o odpadech a zákon ČNR č. 311/91
Sb. o státní správě v odpadovém
hospodářství ve znění zákona
ČNR č. 466/92 Sb. podle sněmovního
tisku 1713, ve znění společné zprávy
výborů podle sněmovního tisku 1924.
Jedná se o 35. hlasování
na této schůzi. Kdo tento návrh podporuje?
Kdo je proti?
Konstatuji, že návrh
byl schválen. Pro hlasovalo 79, proti 20 poslanců.
Děkuji panu ministrovi, děkuji panu společnému
zpravodaji. Tím jsme ukončili projednávání
bodu 6.
Vážené kolegyně,
vážení kolegové, nyní mi dovolte
s vámi se poradit o dalším průběhu
schůze. Přerušili jsme včera bod 5,
což je vládní návrh, kterým se
předkládá Poslanecké sněmovně
Parlamentu ČR vyslovení souhlasu - Evropská
dohoda o osobách účastnících
se řízení před Evropskou komisí
a Soudem pro lidská práva.
Přerušili jsme s tím,
že se sejde ústavně právní výbor.
Usnesení ústavně právního výboru
máme k dispozici. Pan ministr Zieleniec je omluven na dnešní
den, a proto navrhuji, abychom tento bod přerušili
do zítřejšího dne. Nemá nikdo
nic proti tomu? Děkuji za pochopení.
Nyní bychom před
sebou měli body 9 a 10, ale usnesení Sněmovny
z včerejšího dne jsme přeložili
projednávání těchto dvou bodů
na zítřejší den, stejně jako
bod č. 12 pana kolegy Kryčera, který je v
zahraničí. Tím se dostáváme
k bodu 13 podle schváleného programu a tím
je
Doporučuji vám dámy
a pánové, abychom projednali tento bod. Nevidím
žádné výhrady, proto přistoupíme
k projednávání tohoto bodu. Děkuji
za pochopení.
Budeme projednávat návrh
poslance Josefa Ježka a dalších na vydání
ústavního zákona na vytvoření
vyšších územních samosprávních
celků podle sněmovního tisku 1912 v prvním
čtení. Návrh jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 1912 a stanovisko vlády k němu jako tisk 1912/1.
Návrh uvede zástupce navrhovatelů poslanec
Josef Ježek, kterého prosím, aby se ujal slova.
Poslanec Josef Ježek:
Pane předsedající, dámy a pánové,
já bych chtěl nejdříve zdůvodnit,
proč bylo nezbytné tento návrh předložit.
Často se argumentuje, že celá tato věc
musí ještě zrát. Já se osobně
domnívám, že věc je velice přezrálá
a chceme-li, aby nejpozději v roce 1998 - a já se
domnívám, že také nejdříve
- se uskutečnili volby krajských nebo zemských
zastupitelstev, tak nezbývá než projednat a
schválit tento ústavní zákon.
Jde o to, že tento ústavní
zákon o vytvoření regionální
samosprávy je právní normou, a zcela zásadně
podmiňuje další postup v oblasti reformy veřejné
správy, samozřejmě že mnohem výrazněji
v té oblasti správy územní. Řada
z nás má za sebou už 5 let rozmanitých
jednání o tomto problému a domnívám
se, že event. odstup mezi rokem 1998 a rokem 1992, kdy byla
schválena Ústava České republiky,
je bohužel podobný dluh, který zažila
Československá republika v období meziválečném,
to je v období mezi rokem 1920, kdy byl schválen
župní zákon, který ale nevešel
v život a posléze se podařilo až v roce
1927 schválit zákon o organizaci politické
správy, který naopak platil.
Já mám jisté
obavy, že další otálení v tomto
směru by mohlo posléze vést i v České
republice k podobnému vývoji, jaký nastal
v Československu,. Totiž pokud by určité
regionální nerovnosti, určitá regionální
specifika nenalezla výraz ve státoprávním
uspořádání, mohly by vést posléze
i k určitým projevům nacionalismu, separatismu
a potom i k rozdělení České republiky
na dva další státy.
Vláda Petra Pitharta v
období 1990 - 1992 měla v programu zemské
zřízení a tehdy příslušný
vládní návrh zákona byl předložen
v dubnu 1992 těsně před parlamentními
volbami. Dá se říci, že naštěstí
a možná jen náhodou neprošel.
Dále bych chtěl
připomenout prohlášení vlády
České republiky, které říká
toto: "vláda považuje parlamentní demokracii
za jedinou formu vlády, důstojnou evropské
civilizace a je odhodlána ji chránit všemi
zákonnými prostředky." Důležitá
je druhá věta: "je samozřejmostí,
že demokracie nemůže být omezena pouze
na celostátní úroveň a že je
nutno rozhodování v co největší
možné míře přenést přímo
k občanům a v této oblasti bude proto v následujícím
období prvořadým úkolem vlády
reforma státní správy a její decentralizace.
Obojí je podmínkou úspěchu ekonomické
transformace i fungování svobodné občanské
společnosti. " Pro prohlášení vlády
s tímto obsahem hlasovala většina, zdá
se tedy v této sněmovně všichni poslanci
koaličních stran.
Dále je nutno připomenout,
že rozdělení československé federace
vytvořilo situaci, ve které bylo možné
cíle uvedené v prohlášení vlády
splnit snadněji, myslím ve srovnání
s dobou předchozí. Prostě odpadl ten problém
státoprávního uspořádání
federace. To je tedy výhodná situace oproti onomu
období 1990 až 1992.
To znamená 172 poslanců
této sněmovny hlasovalo před třemi
lety pro Ústavu České republiky. Tato ústava
počítá s vytvořením zemí
nebo krajů jako samosprávných celků
a veřejnoprávních korporací. Domnívám
se, že toto nikoli především naplnění,
ale řekl bych spíš dotvoření
ústavy je důležitým úkolem pro
tento zákonodárný sbor právě
proto, že se blíží konec našeho funkčního
období.
Důležité souvislosti
bych viděl i v procesu evropské integrace. Je nutno
připomenout obecný princip subsidiality, jehož
respektování Ústava České republiky
nijak nebrání. Měl jsem možnost v posledních
několika měsících se účastnit
několika konferencí a seminářů
z oblasti regionální a přeshraniční
spolupráce. Mezivládní konference v Evropské
unii zmobilizovala všechny instituce, které mají
pocit, že by měly pro mezivládní konferenci
připravit nějaké návrhy a tato otázka
regionalizace, regionální spolupráce včetně
té příhraniční je jedním
z nejdůležitějších bodů
těchto debat. Např. na konferenci o regionálním
plánování velké Evropy, konané
zhruba před měsícem v Praze v hotelu Atrium
Hilton, se hovořilo o tom, zda by do Maastrichtské
dohody nemělo být
doplněno označení
onoho principu soudržnosti, tak důležitého,
o dimenzi také regionální a územní.
Tento princip subsidiality lze
charakterizovat obecně asi takto. Jde o dosažení
kompetencí na každé úrovni odpovídajících
možnostem, tedy na každé úrovni veřejné
správy. Jde o snížení kompetencí
v rámci uvedeného požadavku orgánů
na nejnižší možné úrovni,
zejména tedy samosprávy, to je voleným zastupitelským
orgánům. Obecným principem samosprávy
je také soulad mezi kompetencemi danými zákonem
a finančními prostředky.
Já bych si dovolil vzhledem
k tomu, že shodou okolností v tento den projednáváme
ve druhém čtení státní rozpočet,
připomenout obecné principy místních
rozpočtů, místních financí,
které bez přijetí tohoto ústavního
zákona nelze v České republice uvést
v život. Článek 9 Evropské charty místní
samosprávy zní takto: Místní orgány
mají právo v rámci hospodářské
politiky státu na odpovídající vlastní
finanční zdroje, s nimiž mohou v rámci
svých pravomocí volně disponovat. Finanční
zdroje místních orgánů jsou úměrné
odpovědnosti, kterou jim vymezuje ústava a zákon.
Alespoň část finančních zdrojů
místních orgánů je odvozena z místních
daní a poplatků, jejichž výši mohou
místní orgány v mezích zákona
určovat. Finanční systém zajišťující
zdroje pro místní orgány by měl být
natolik pestrý a životaschopný, aby umožnil
jejich průběžnou adaptaci na reálný
vývoj nákladů spojených s jejich fungováním.
Odstavec 5 formuluje jeden z nejdůležitějších
principů místních financí: Ochrana
finančně slabších místních
orgánů je důvodem pro vznik institutu, který
by zajišťoval finanční vyrovnání
nebo přiměřené opatření
určené ke kompenzaci důsledků nerovnoměrného
rozdělení potenciálních finančních
zdrojů, resp. finančních
nákladů, které musejí zajišťovat.
Takové postupy nebo opatření nesmějí
zmenšovat svobodu volby, kterou místní orgány
mohou uplatňovat ve sféře vlastní
odpovědnosti.
Další odstavec zní:
S místními orgány musí být
řádně projednán způsob přidělování
přerozdělovaných zdrojů. Dále,
pokud je to možné, dotace pro místní
orgány by neměly být účelově
vázány.
Poskytování dotací
by nemělo omezovat základní svobodu místních
orgánů provádět svou vlastní
politiku v rámci své jurisdikce.
A konečně ve věci
získávání úvěrů
na kapitálové investice mají místní
orgány v mezích zákona přístup
na národní kapitálový trh.
V podstatě s těmito
hlavními cíli je vám tedy předkládán
návrh ústavního zákona o vytvoření
vyšších územních samosprávných
celků. Nebudu zde předčítat celou
důvodovou zprávu. Upozornil bych jen na odpověď
předsedy vlády České republiky na
moji interpelaci, ze které vyplývá, že
na vytvoření vyšších územních
samosprávných celků a stanovení jejich
samosprávné působnosti není závislé
snad jen vypracování vládního návrhu
zákona o státní službě některých
státních zaměstnanců, který
vláda hodlá ke splnění svého
programového prohlášení Poslanecké
sněmovně předložit. Vypracování
ostatních zákonů a jejich novel však
přímo souvisí s vytvořením
vyšších územních samosprávných
celků nebo alespoň může značně
ovlivnit, jaká řešení určitých
otázek budou při jejich zpracování
přijata.
Vidíte tedy, že záměry
vlády, pokud by měly být realizovány
(přičemž již vzhledem k délce volebního
období realizovány být nemohou), byly jednoznačně
závislé na schválení tohoto ústavního
zákona.
Návrh zákona je
předkládán zatím v nejlepším
znění, k jakému se v této Poslanecké
sněmovně dospělo. Jedná se o text,
který byl připraven před posledním
konečným hlasováním na červnové
schůzi Poslanecké sněmovny.
Předkladatelé samozřejmě
počítají s tím, že v průběhu
jednání ve výborech nebo ve výboru,
případně i ve Sněmovně budou
předloženy pozměňovací návrhy
a doufají, že některé z nich tento návrh
zákona ještě významně zlepší.
Platí to samozřejmě i o čl. 1, kde
je vymezení jednotlivých územních
samosprávných celků. Sám považuji
za nejproblematičtější Severočeský
kraj, který je skutečně neorganickým
celkem, ale zatím jsme se nedohodli na žádném
lepším řešení.
Nakonec chci upozornit i na čl.
7, tj. otázku účinnosti. Na červnovém
jednání nebyl předložen žádný
návrh jiný než který je v tomto návrhu
uveden, tzn., že čl. 7 zatím zní: "Tento
zákon nabývá účinnosti dnem
vyhlášení". Domnívám se,
že tu mohu prohlásit, že nejpozdější
datum, které by zde mohlo být uvedeno, by pravděpodobně
mělo být 1. leden 1998. Znamená to, že
v období 1996 a 1997 by mohl být po schválení
ústavního zákona připraven - lidově
řečeno - celý balík právních
norem, které znamenají, že příslušná
etapa reformy územní správy bude moci být
v průběhu roku 1998, kdy by se mohly uskutečnit
současně s druhými volbami do Senátu
a současně s volbami do zastupitelstev v obcích
i volby do zastupitelstev krajů nebo i zemí.
Nakonec mi dovolte vyjádřit
se ke stanovisku vlády České republiky k
návrhu ústavního zákona o vytvoření
vyšších územních samosprávných
celků. Já jsem na velikých rozpacích,
jak s tímto stanoviskem naložit. Vláda totiž
přijala toto stanovisko: "Vláda dne 29. 6.
1994 schválila usnesením č. 358 vládní
návrh ústavního zákona o vytvoření
vyšších územních samosprávných celků
a předložila jej Poslanecké sněmovně
parlamentu. Proto k nyní předloženému
poslaneckému návrhu ústavního zákona
v téže věci zaujímá negativní
stanovisko."
Problém je v tom, že
vládní návrh ústavního zákona
o vytvoření vyšších územních
samosprávných celků byl předložen
v podobě, o které snad všichni zasvěcení
věděli, že nemůže být nikdy
schválena. Parlamentní komise v podstatě
rok vyvíjela určitou činnost, aby se získal
jistý odstup od tohoto vládního usnesení,
od tohoto vládního návrhu, a nakonec připravila
určité návrhy, které by umožnily
z dané situace nějakým způsobem vyjít.
Já bych proto navrhoval
toto. Považoval bych za správné, aby Poslanecká
sněmovna svým usnesením požádala
předsedu vlády České republiky Václava
Klause, aby v rámci všeobecné rozpravy k tomuto
návrhu objasnil a vysvětlil toto podle mého
názoru naprosto nepřijatelné stanovisko vlády.
Toto podávám jako procedurální návrh.
Samozřejmě je možné, pokud bychom tento
procedurální návrh schválili, onu
všeobecnou rozpravu přerušit do té doby,
než se pan premiér bude moci do Sněmovny dostavit.
Děkuji vám za pozornost.