Ministr hospodářství
ČR Karel Dyba: Pane
předsedo, vážené dámy, vážení
pánové, zákon ČNR č. 102/92,
kterým se upravují některé otázky
související s novelou občanského zákoníku,
vymezuje mj. byty podléhající zvláštnímu
režimu. Jsou to byty služební, byty určené
pro zdravotně postižené občany a byty
v domech s komplexním zařízením pro
péči o zdravotně postižené. Tím
zákon plní vlastně funkci prováděcího
předpisu k občanskému zákoníku.
Novelou občanského
zákoníku, kterou parlament přijal právě
před rokem, došlo k určitým změnám,
které se dotýkají služebních
bytů. V návaznosti na tyto změny v novele
občanského zákoníku je žádoucí
provést i některé menší změny
ve formulaci příslušných ustanovení
zákona č. 102/92 Sb.
To je první - spíše
formální - důvod pro předložený
návrh.
Dalším důvodem
je potřeba provést některá zpřesnění
a doplnění uvedeného zákona, která
vyplynula z praktického provádění
jeho ustanovení v průběhu uplynulých
tří let. Máme zkušenost, že při
aplikaci zákona vznikaly často pochybnosti o zachování
charakteru služebního bytu poté kdy jeho nájemce
přestal pro svého dřívějšího
zaměstnavatele pracovat.
Navrhovaná nová formulace některých
ustanovení tuto pochybnost odstraňuje.
Promítáme tak do
zákona důsledně zásadu, že o
povaze služebního bytu rozhoduje sám pronajimatel
Při sjednání nájemní smlouvy.
Posiluje se tak postavení pronajimatele a jeho efektivní
možnost dosáhnout uvolnění služebního
bytu v případech, kdy nájemce přestane
vykonávat práci, pro niž mu byl služební
byt pronajat, a dále určovat charakter služebního
bytu vždy při uzavírání nové
nájemní smlouvy.
K odstranění častých
sporů mezi obcemi jako pronajimateli a ozbrojenými
sbory, které disponují služebními byty,
má přispět navrhovaná změna
ve formulaci bodu c) ustanovení § 7 zákona
a nově zakládaná povinnost obce vést
seznam služebních bytů ozbrojených složek.
Současně se navrhuje
uložit obcím povinnost vyhovět ozbrojeným
složkám a uplatnit za ně požadavky na
zrušení nájmu nebo vyklizení služebních
bytů. Neexistence této povinnosti v současné
úpravě výrazně ztěžuje
efektivní využití stávajících
dispozičních oprávnění ozbrojených
sborů.
Konečně poslední
navrhovaná úprava zjednodušuje postup při
obsazování bytu zvláštního určení.
Konkrétně navrhujeme odstranit povinnost vyžadovat
pro uzavření každé nájemní
smlouvy k takovému bytu doporučení Vládního
výboru pro zdravotně postižené občany
České republiky. To povazujeme v souladu s názorem
Vládního výboru za zcela nefunkční
administrativní krok v dané situaci. Navrhujeme
zde souhlas Okresního úřadu. Půjde
tím o daleko efektivnější a rychlejší
postup při obsazování bytů zvláštního
určení.
Navrhovaná novela je na
první pohled drobnou úpravou, v praxi se však
dotýká právních vztahů k řádově
několika tisícům bytů. Považujeme
ji proto za potřebnou. Jejím smyslem opakuji - je
umožnit efektivnější využití
bytů zvláštního režimu a snadnější
realizaci některých ustanovení občanského
zákoníku.
Dovoluji si proto doporučit
Poslanecké sněmovně, aby přikázala
předložený návrh novely zákona
k dalšímu projednávání. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
ministru hospodářství Karlu Dybovi. Protože
organizační výbor určil zpravodajkou
pro první čtení paní poslankyni Hanu
Marvanovou, žádám ji, aby se ujala slova.
Poslankyně Hana Marvanová:
Vážený
pane předsedo, vážení páni ministři,
vážení kolegové, jak již uvedl
pan ministr Dyba, tento vládní návrh zákona
navrhuje novelizaci zákona č. 102/92 Sb., kterým
se mění a doplňuje občanský
zákoník. Souvisí s vydáním
občanského zákoníku.
Potvrzuji, že skutečně
změna tohoto zákona vyplývá zejména
z toho, že jsme na konci roku 1994 schválili novelizaci
občanského zákona, tedy těch ustanovení,
která se týkají nájmu bytů,
nájemní smlouvy. Z toho a z praxe vyplynula potřeba
změny ustanovení zákona, týkajících
se služebních bytů a bytů zvláštního
určení, tedy bytů určených
pro ubytování zdravotně postižených
osob.
I když se v současnosti
zpracovává rozsáhlá rekodifikace občanského
práva a až bude předložena, pravděpodobně
příštímu Parlamentu, pak by některé
otázky, zatím zahrnuté do tohoto zákona,
měly být podrobeny větší revizi,
v současné době pokládám za
vhodné, abychom provedli tuto dílčí
novelizaci tohoto zákona.
Proto podporuji, aby tento zákon
byl přikázán k projednání ústavně
právnímu výboru, tak jak to navrhuje organizační
výbor.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji paní
poslankyni Haně Marvanové a otevírám
k tomuto bodu obecnou rozpravu. Nemám žádné
písemné přihlášky a nevidím
nikoho se hlásit do rozpravy, proto rozpravu uzavírám.
Konstatuji, že poněvadž
nebyl přednesen návrh na vrácení navrhovateli
ani na zamítnutí, budeme se zabývat návrhem
na přikázání výborům
k projednání. Organizační výbor
a paní poslankyně Marvanová ve shodě
s ním navrhují přikázat předložený
návrh zákona ústavně právnímu
výboru. Táži se, zda má někdo
jiný návrh, doplňující nebo
protichůdný. Nevidím žádnou přihlášku,
a proto přikročíme k hlasování.
Nejdříve vás
ale všechny odhlásím, abych počet na
displeji uvedl do souladu se skutečným počtem
přítomných v sále. Prosím,
zaregistrujte se.
V 95. hlasování
na této schůzi budeme hlasovat o tomto návrhu
usnesení:
Poslanecká sněmovna
přikazuje po prvním čtení předložený
návrh zákona k projednání ústavně
právnímu výboru.
Kdo podporujete tento návrh
usnesení, stiskněte tlačítko a zvedněte
ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
95. hlasování skončilo.
Z 86 přítomných bylo 84 pro, nikdo proti.
Návrh byl přijat.
Budeme se nyní zabývat
bodem označeným jako
Vládní návrh
jsme obdrželi jako sněmovní tisk 1898 a z pověření
vlády jej uvede ministr hospodářství
pan Karel Dyba. Prosím, pane ministře, abyste se
ujal slova.
Ministr hospodářství
ČR Karel Dyba: Pane
předsedo, vážené poslankyně,
vážení poslanci, náš současný
právní řád zná možnost
prodat nemovitost v dražbě v rámci vykonávacího
řízení před soudem. Obecně
však - když pomineme některé zvláštní
situace podle předpisů o privatizaci - postrádá
úpravu, podle níž je možno vykonávat
dražby nemovitostí mimo tento někdy delší
proces. Naproti tomu dobrovolné mimosoudní dražby
věcí movitých náš právní
systém zná, avšak jde o velmi zastaralou a
nevyhovující úpravu z let padesátých.
Tuto situaci chceme změnit
navrhovaným zákonem, který by jednoznačně
upravil mimosoudní dražbu movitých i nemovitých
věcí, jejich souborů, pohledávek,
majetkových práv z průmyslového i
jiného duševního vlastnictví. Předmětem
dražby může být i podnik.
Jde o novou formu, která
existuje v některých evropských státech
s příznivými výsledky.
Připomínám,
že návrh zákona počítá
i s potřebnou ochranou práv dlužníků.
K zajištění dostatečné míry
objektivity v postupu dražby návrh požaduje povinnou
účast notáře v případech,
v nichž hodnota předmětu dražby přesahuje
půl miliónu korun. V případech, kdy
dlužník namítá proti pravosti pohledávky,
má pochopitelné možnost se domáhat ochrany
u soudu.
Z hlediska věřitele
platí, že úprava bude mít zásadní
význam pro usnadnění realizace pohledávek
zajištěných hypotékou na nemovitosti.
Dosavadní způsob vyžaduje, jak už jsem
se o tom zmínil, někdy zdlouhavější
soudní řízení. Soudní výkon
rozhodnutí i přes opatření přijímaná
k posílení výkonu soudní agendy je
a bude vždy složitější a časové
náročnější. Důsledky tohoto
jsou tíživější
především v praxi bank, které poskytují
hypotékou zajištěné úvěry,
což jsou vlastně hlavní věřitelé.
Vláda proto hledala cesty,
jak napomoci realizaci závazků zajištěných
hypotékami v případech, kdy dlužník
přestane své finanční povinnosti plnit.
Navrhovaný zákon přináší
formu mimosoudního řešení, které
spočívá v pověření kvalifikovaných
právnických a fyzických osob výkonem
dražeb, a to jak dobrovolných, tak i nucených.
Je třeba ještě
připomenout, že mimosoudní dražby znamenají
nejen vyšší záruku věřitele,
že jeho pohledávky budou včas uspokojeny, ale
na druhé straně mohou byt výhodné
i pro dlužníky, neboť lze předpokládat,
že v řadě případů je možné
mimosoudní dražbou dosáhnout vyšší
ceny. Považuji proto návrh zákona za jeden
z dalších důležitých kroků
při vytváření
potřebného legislativního prostředí
pro rozvoj hypotečního úvěrování
a navazujeme tady v tomto směru na novelizace některých
zákonů regulujících hypoteční
obchodování provedené zákonem č.
84/1995 Sb. na jaře tohoto roku.
Není třeba podotýkat,
že při přípravě tohoto zákona
jsme ho konzultovali i se zainteresovanými peněžními
ústavy. Myslím, že panuje shoda, pokud jde
o aktuálnost a prospěšnost tohoto způsobu
dražeb, který, jak jsem řekl, přispívá
zásadně ke zvýšení likvidity
hypotékou zajištěných
pohledávek a zvyšuje tak jistotu hypotečních
obchodů.
Proto bych si dovolil na závěr
opět doporučit, aby sněmovna přikázala
předložený návrh zákona k dalšímu
projednání. Pane předsedo, děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
ministru hospodářství Karlu Dybovi a prosím
pana poslance Miloslava Výborného, který
zastoupil onemocnělého určeného zpravodaje
pana Jiřího Vyvadila, aby se ujal slova.
Poslanec Miloslav Výborný: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, myslím,
že moje zpravodajská zpráva pro první
čtení vládního návrhu zákona
o některých dražbách mimo soudní
výkon rozhodnutí a o změně zákona
č. 455/1991 Sb. o živnostenském podnikání
ve znění pozdějších předpisů,
může byt vzhledem k obsáhlému a vyčerpávajícímu
úvodnímu slovu pana ministra Dyby poměrné
stručná.
Také já se domnívám,
že sněmovně je známo, že prodej
nemovitosti cestou soudního řízení
vykonavacího, cestou řízení o výkonu
rozhodnutí je poměrně složitý,
je časově náročný a přitom
ne vždy nezbytný, když by bylo možné
dosáhnout stejného výsledku cestou dražby
mimo soudní exekuci.
Dražba mimo exekuci je dnes
u nás upravena pravidly, jež jsou stanovena zákonem
č. 174/1950 Sb., který byl několikrát
novelizován, ale neumožňuje prodávat
mimo výkon rozhodnutí nemovitosti. To je jeden ze
základních důvodů, proč je,
a to i v souvislosti s rozvojem hypotečního podnikání,
tento zákon předkládán.
Soudím, že bude správné,
bude-li výsledkem prvního čtení vládního
návrhu zákona podle sněmovního tisku
1898 přikázání tohoto vládního
návrhu zákona výborům k dalšímu
projednávání.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Miloslavu Výbornému a otevírám
k tomuto bodu obecnou rozpravu. Nemám do ní žádnou
písemnou přihlášku a nevidím,
že by se někdo hlásil z místa, proto
rozpravu uzavírám. Konstatuji, že nebyl přednesen
návrh na vrácení předlohy navrhovateli
ani na zamítnutí, a proto se budeme zabývat
návrhem na přikázání výborům
k projednání.
Organizační výbor
navrhuje přikázat předloženy návrh
zákona ústavně právnímu výboru.
Táži se, zda má někdo jiný návrh.
Není tomu tak. Přikročíme tedy k hlasování.
Je to 96. hlasování.
Kdo podporujete předložený
návrh, stiskněte tlačítko a zvedněte
ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? 96. hlasování
skončilo.
Z 97 přítomných
bylo 84 pro, nikdo proti.
Konstatuji, že usnesení
bylo schváleno.
Děkuji panu ministru Dybovi.
Děkuji všem zpravodajům a přistoupíme
k bodu označenému jako 28. Je to
Vládní návrh
uvede z pověření vlády místopředseda
vlády a ministr zemědělství pan Josef
Lux. Žádám ho, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr zemědělství ČR
Josef Lux:
Váženy
pane předsedo, dámy a pánové, zákon
č. 265 o zápisech vlastnických a jiných
věcných práv k nemovitostem a zákon
č. 344 o katastru nemovitostí spolu úzce
souvisejí, a proto považuji za důležité
a žádoucí současné projednání
obou těchto navrhovaných norem.
Včasným přijetím
obou zákonů byla v roce 1992 podmíněna
možnost privatizovat státní notářství.
Praxe ukázala závažný nedostatek této
právní úpravy především
ve vymezení pojmu "nemovitost". Podle této
úpravy je samostatnou nemovitou věcí odlišnou
od pozemku též každá stavba spojená
se zemí pevným základem. Z hlediska katastru
tato definice mj. způsobuje, že v České
republice je mnohonásobně vyšší
počet nemovitých věcí oproti zemím,
kde je nemovitost vymezena
klasickým způsobem. Proto v katastru nejsou, nikdy
nebyly a ani v budoucnu nemohou být evidovány všechny
nemovité věci.
Občanský zákoník
ovšem požaduje pro převod vlastnického
práva ke každé nemovitosti vklad do katastru
nemovitostí. Tím je prakticky znemožněn
smluvní převod vlastnického práva
k nemovitostem, které se v katastru neevidují. Navrhuje
se proto umožnit převod vlastnického práva
i k takovým nemovitostem, a to přímou novelou
občanského zákoníku. Podle navrhované
úpravy by vlastnické právo k
těmto nemovitostem přecházelo účinností
uzavřené smlouvy. Požadavek písemné
formy takové smlouvy s projevy vůle účastníků
na téže listině zůstává
zachován.
Další navrhovanou
změnou je legalizace rozšíření
věcí evidovaných v katastru o rozestavěné
budovy. Tato změna má umožnit především
poskytování hypotéčního úvěru
alespoň na dostavbu budov v určitém stupni
rozestavěnosti.
Dalším cílem
navrhovaných novel je odstranění rozporů
mezi oběma zákony, náprava jejich dalších
snadno odstranitelných nedostatků a také
usnadnění činnosti katastrálních
úřadů a ve svém důsledku posílení
právních jistot občanů.
Aplikace navrhovaných změn
si nevyžádá dodatečné nároky
na financování ze státního rozpočtu
ani na zvýšení počtu zaměstnanců
státní správy.
Vážený pane
předsedo, dámy a pánové, dovolím
si tuto normu doporučit vašemu schválení.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
místopředsedovi vlády a ministru zemědělství
Josefu Luxovi. Protože organizační výbor
určil zpravodajem pro první čtení
pana poslance Antonína Hrazdíru, žádám
ho, aby se ujal slova.
Poslanec Antonín Hrazdíra: Váženy
pane předsedo, vážený pane ministře,
kolegové a kolegyně, dovolte, abych zpravodajské
vystoupení, stejně jako pan ministr, uvedl společně
pro obě novely, tzn. zákona č. 344/1992 Sb.,
o katastru nemovitostí České republiky, nebo-li
katastrální zákon, a občanský
zákoník č. 40/1964 Sb., ve znění
pozdějších předpisů - sněmovní
tisk 1952, a zákona č. 265/1992 Sb., o zápisech
vlastnických a jiných věcných práv
k nemovitostem, ve znění zákona č.
210/1993 Sb. - sněmovní
tisk 1953.
Předložené
návrhy vycházejí z dosavadních zkušeností
získaných při zakládání
a zejména vedení katastru nemovitostí. Nejde
o jednoduchou záležitost s ohledem na základní
koncepční změny proti dřívější
evidenci nemovitostí, tak jak na to poukázal pan
ministr, jakož i proti dřívějšímu
způsobu vzniku věcných práv k nemovitostem,
konkrétně bych chtěl uvést registraci
smluv.
Síla zvyku i tradice totiž
velmi determinuje přístup ke katastru nemovitostí,
a to jak v laické veřejnosti, tak i mezi odborníky,
můžeme říci mezi právníky.
Chci jen podotknout, že do katastru nemovitostí se
vkládají práva, nikoliv právní
skutečnosti, resp. listiny tyto skutečnosti obsahující,
tak jak si někteří myslí. Konstatuji,
že lze většinu předložených
návrhů akceptovat a doporučit. Jsou skutečně
vedeny snahou o nápravu existujících disproporcí.
Některé z nich vyplývají z toho, že
rozhodování o klasických majetkových
záležitostech je svěřeno správním
orgánům, které se ve své činnosti
řídí správním řádem.
Pokud by na jejich místech byly soudy, situace by byla
diametrálně odlišná. Nicméně
situace je taková, proto je nutno se jí přizpůsobit.
Nelze však připustit, aby při vedení
katastru nemovitostí převládaly technické
aspekty nad právními. Z toho vyvozuji,
že je nutno preferovat právní stránku
katastru nemovitostí, to je roli jako evidenčního
nástroje právních vztahů. Na druhém
místě je potom jako jeho úloha evidence souboru
nemovitostí.
Za základní změnu
proti současnému stavu považuji zúžení
okruhu nemovitostí, které se evidují v katastru
nemovitostí. Proti takovému postupu nelze mít
v obecné rovině námitek. Musí však
být koncepčně promyšlen a musí
zohlednit všechny souvislosti. O to se předkladatelé
snaží, když navrhují novelizovat občansky
zákoník ohledně
způsobu nabytí vlastnického práva
k nemovitým věcem, které nebudou předmětem
evidence v katastru nemovitostí.
Za jednu z velikých vymožeností
nynějšího stavu je možno považovat
spojení právních účinků
vkladu se dnem podání návrhu na vklad. Bohaté
polemiky se vedou také ohledně možnosti zásahu
do rozhodnutí, kterým byl návrh na vklad
povolen. Jde o to, zda lze použít i mimořádný
opravný prostředek nebo i soudní přezkum,
když zákon stanoví, že proti rozhodnutí,
kterým se vklad povoluje, není přípustný
opravny prostředek.
V praxi katastrálních úřadů
se prosadilo, že není přípustný
řádný opravný prostředek, ale
běžně se používají mimořádné
opravné prostředky, např. obnova řízení,
přezkoumání mimo odvolací řízení
apod.
Na závěr mého
vystoupení, jako zpravodaje pro prvé čtení,
doporučuji Sněmovně přijmout usnesení,
kterým bude novela zákona č. 344/1992 Sb.,
o katastru nemovitostí České republiky a
občanského zákoníku č. 40/1964
Sb., ve znění pozdějších předpisů,
tisk 1952. přikázána k projednání
výborům Sněmovny.
Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
zpravodaji, poslanci Antonínu Hrazdírovi a otevírám
obecnou rozpravu. Nemám do ní žádnou
písemnou přihlášku, ale z místa
se hlásí pan poslanec Josef Ullmann. Má slovo.
Poslanec Josef Ullmann: Vážený
pane předsedo, vážení kolegové
a kolegyně, velmi vítám, že tato novela
přišla na pořad jednání Parlamentu,
i když se osobně domnívám, že bude
ještě potřeba na ní velmi pilně
a velmi pozorně pracovat. Jedná se o skutečně
nesmírně závažné záležitosti.
Sama skutečnost,
že mají být evidovány i rozestavěné
stavby, které ještě nejsou dokončenou
hodnotou, ale jsou jakýmsi předstupněm nějaké
hodnoty, stojí za hluboké zamyšlení.
Chápu, že záměrem
předkladatelů bylo odstranit některé
obtíže nebo těžkosti, které v tomto
procesu nastávají, ale domnívám se,
ze by záběr této novely měl být
poněkud širší.
Z hlediska poskytování
hypotéčních úvěrů, z
hlediska informace investorů a z hlediska celého
toho procesu, by bylo zjevně velmi potřebné,
aby katastr nemovitostí jako takový obsahoval rovněž
některé údaje z cenové oblasti. Myslím
si, že to budeme muset v dalším projednávání
velmi pečlivě posoudit. Přesto, že vidím,
že předkládaný návrh nemá
tu šíři, kterou bych si představoval,
vřele doporučuji, aby byl zařazen v rámci
prvního čtení
k dalšímu projednávání. Velmi
bych se přimlouval, aby minimálně jedním
z výborů, který jej bude projednávat,
byl výbor pro Veřejnou správu, regionální
rozvoj a životní prostředí. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Josefu Ullmannovi. Další hlasy do rozpravy?
Nevidím žádnou přihlášku,
proto rozpravu uzavírám. Konstatuji, že nebyl
přednesen návrh na vrácení navrhovateli,
ani na zamítnutí, a proto se budeme zabývat
návrhem na přikázání výborům
k projednání. Organizační výbor
navrhuje přikázat
předložený návrh zákona výboru
pro veřejnou správu, regionální rozvoj
a životní prostředí, ústavně
právnímu výboru a zemědělskému
výboru. Tím je splněna také podmínka,
kterou si ve svém příspěvku kladl
pan poslanec Ullmann. Táži se, zda má
někdo nějaký jiný návrh nebo
chce rozšířit tento návrh. Není
tomu tak. Proto dávám hlasovat o tomto návrhu
usnesení:
Poslanecká sněmovna
přikazuje po prvním čtení předložený
návrh zákona k projednání výboru
pro veřejnou správu, regionální rozvoj
a životní prostředí, ústavně
právnímu výboru a zemědělskému
výboru.
97. hlasování na
této schůzi:
Kdo podporujete předloženy
návrh, stiskněte prosím tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? 97.
hlasování skončilo.
Z 99 přítomných
bylo 85 pro, nikdo proti. Konstatuji, že návrh usnesení
byl přijat. Přistupujeme k bodu
Vládní návrh,
který jsme jako sněmovní tisk 1953 obdrželi,
uvede z pověřeni vlády opět místopředseda
vlády a ministr zemědělství pan Josef
Lux. Žádám ho, aby se ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr zemědělství ČR
Josef Lux:
Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, tento
návrh novely zákona velmi úzce souvisí
s projednávaným katastrálním zákonem
a je vlastně jeho logickým technickým vyústěním.
Proto, jestli pane předsedo dovolíte, nebudu opakovat
stejné argumenty, které se shodují s již
projednaným návrhem novely. Dovoluji si poslancům
doporučit tento zákon také ke schválení.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
místopředsedovi vlády a ministru zemědělství
panu Josefu Luxovi, a protože organizační výbor
určil zpravodajem pro první čtení
pana poslance Hrazdíru, žádám ho, aby
se ujal slova. (Hluk v sále.) Prosím, dámy
a pánové, ještě o klid.
Poslanec Antonín Hrazdíra: Vážený
pane předsedo, vážený pane ministře,
dámy a pánové, ve svém úvodním
vystoupení jsem říkal, že mé
slovo patří oběma dvěma novelám.
To znamená, že není potřeba již
dále se v úvodním slovu k tomuto vracet.
Chtěl bych pouze doporučit Sněmovně,
aby přikázala novelu zákona č. 265/1992
Sb., o zápisech vlastnických a jiných věcných
práv k nemovitostem,
ve znění zákona č. 210/1993 Sb. -
sněmovní tisk 1953 - výborům této
Sněmovny. Děkuji vám.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Antonínu Hrazdírovi, zpravodaji, a otevírám
obecnou rozpravu. Nemám do ní žádnou
písemnou přihlášku a nevidím
žádnou přihlášku z místa.
Proto rozpravu uzavírám. Konstatuji, že nebyl
přednesen návrh na vráceni navrhovateli ani
na zamítnutí, a proto se budeme zabývat návrhem
na přikázání výborům
k projednání.
Organizační výbor
navrhuje předložený návrh zákona
přikázat výboru pro veřejnou správu,
regionální rozvoj a životní prostředí,
ústavně právnímu výboru, hospodářskému
výboru a zemědělskému výboru.
Táži se, zda má ještě někdo
nějaký další návrh. Není
tomu tak, nikdo se nehlásí. Proto přikročíme
k hlasování a ještě předtím
přečtu návrh usnesení:
Poslanecká sněmovna
po prvním čtení přikazuje předloženy
návrh zákona k projednání výboru
pro veřejnou správu, regionální rozvoj
a životní prostředí, ústavně
právnímu výboru, hospodářskému
výboru a zemědělskému výboru.
98. hlasování na
této schůzi.
Kdo podporujete předložený
návrh, stiskněte prosím tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? 98.
hlasování skončilo.
Z 99 přítomných
bylo 86 pro, nikdo proti. Konstatuji, že návrh usnesení
byl přijat. Přikročíme k 30.
bodu. Jde o
a uvede jej z pověření
vlády místopředseda vlády a ministr
zemědělství pan Josef Lux. Žádám
jej, aby se ujal slova. Prosím, dámy a pánové,
o klid.
Místopředseda vlády a ministr zemědělství ČR
Josef Lux:
Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, již
v roce 1907 byl schválen první zákon o chmelu
a od té doby je tato komodita upravena zákonnými
normami.
Smyslem předložené
normy je liberalizovat prostředí výroby a
obchodu s chmelem. Dnes upravují tuto komoditu tři
normy, z roku 1957 je to zákon o chmelu, z roku 1964 zákon
o rostlinné výrobě a dále celá
řada státních norem.
Navrhovaný zákon
navazuje na dřívější právní
úpravy, které vycházejí z tradice,
stanoví zásady evidence chmelnic a jako důležitý
podklad pro známkování podléhá
chmel odrůdy Žatecký poloraný červeňák
vypěstovaný ve chmelařských oblastech.
Předseda PSP Milan Uhde:
Okamžik, pane
místopředsedo, prosím, dámy a pánové,
vydrželi jsme až do této chvíle, chápu,
že je týden dlouhý, když poslanecká
sněmovna zasedá, ale jsme u posledních tří
bodů dnešního pořadu. Já to oznamuji,
abych přispěl k vašemu uklidnění
a také k tomu, abyste ještě trochu ticha uschovali
pro další dva návrhy,
kterými zakončíme jednání dnešního
dne a budeme pokračovat v úterý. Prosím,
pane místopředsedo, pokračujte.
Místopředseda vlády a ministr zemědělství ČR
Josef Lux:
Děkuji
za signál společné naděje, pane předsedo.
K předložené normě.
Známkováním se dokládá
místní původ chmele a zaručuje jeho
pravost a je vlastně ochranou chmele před falšovanou
deklarací místa původu a v souladu s madridskou
konvencí o potlačování falešných
nebo klamavých údajů o původu zboží.
Chtěl bych říci,
že známkování v různé
podobě provádí státní orgány
ve většině vyspělých zemích,
ve Spojených státech amerických, v Německu
atd. Tato norma byla připravena také a je zrcadlem
norem Evropské unie. Tento návrh ukládá
povinnosti právnickým a fyzickým osobám
při výrobě a obchodování s
chmelovou sadbou, pěstování,
zpracování a odbytu chmele pouze odrůdy Žatecky
poloraný červeňák, nikoli jiných.
Původní záměr
upravit právními normami veškery chmel, tak
jak je tomu dosud, pěstovaný ve chmelařských
oblastech, byl vládou zamítnut a na základě
připomínek přepracován jako zákon
chránící pouze tuto výjimečnou
vybranou odrůdu chmele. Vzhledem ke svému specifickému
složení a dalším jakostním znakům
má tato odrůda dominantní postavení
na světovém trhu a v návaznosti na onu tradici,
která zde byla založena
roku 1907, si dovolím požádat poslance o podporu
tohoto vládního návrhu. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
místopředsedovi vlády a ministru zemědělství
panu Josefu Luxovi. Protože organizační výbor
určil zpravodajem pro první čtení
pana poslance Vlastimila Tlustého, žádám
ho, aby se ujal slova.
Poslanec Vlastimil Tlustý: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, má
zpravodajská zpráva bude stručná,
nicméně trochu rozporuplná.
Nemůže být
nejmenších pochyb o tom, že přijmout zákon
o chmelu je v zájmu zachování současného
postavení českého chmelařství
a je též jasné, že čas, ve kterém
by tento zákon měl být přijat, již
dávno vypršel a že by nebylo vhodné oddalovat
projednávání zákona o chmelu.
Nicméně předloha,
která nám byla předložena, je poznamenána
jistou koncepční změnou, ke které
došlo na poslední chvíli ve vládě.
Původní text zákona, který měl
upravovat známkování a upravování
a registraci všech odrůd chmele, byl přepracován
na ochranu, tak jak se zmínil předkladatel, pouze
jedné jeho odrůdy.
Tvůrci této nové verze přitom nedokázali
domyslet všechny změny vyplývající
z této koncepční přeměny a
v současném textu díky tomu zůstávají
velmi nesrozumitelné formulace.
Já bych jako ukázku
ocitoval § 8, který vlastně říká
toto: "Podnikatel s chmelem (chmelem se přitom v tomto
zákoně rozumí jediná odrůda
Žatecky poloraný červeňák) je
povinnen a) pěstovat v jedné chmelnici osázené
chmelem (rozumíme Žatecký červeňák)
jen chmelové rostliny odrůdy Žatecký
červeňák."
Pokud netušíte smysl tohoto ustanovení,
je to celkem logické. To ustanovení žádného
smyslu nemá a podobných potíží,
ve kterých se pojem chmel na jedné straně
používá pro obecné označení
plodiny a ve druhém významu, tak jak to zavádí
§ 1 tohoto zákona, pouze pro jedinou odrůdu
tohoto chmele, prostě
vytváří určité interpretační
problémy.
Já se ovšem domnívám,
že v této situaci je důležitější
diskusi o tomto zákoně zahájit a první
čtení ostatně dává příležitost
v této podobě otevřít prostor pro
projednávání zákona, ačkoliv
jeho navržená forma je nedostačující
a onu diskusi bude nepochybně velmi komplikovat. Nicméně
v zájmu rychlého přijetí zákona
o chmelu, na který čeká nejen česká
chmelařská veřejnost, ale i světový
trh s chmelem, doporučuji s jistou výhradou zahájit
projednávání ve výborech.