Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
zpravodaji poslanci Vlastimilu Tlustém. Zahajuji obecnou
rozpravu. Nemám do ní žádnou písemnou
přihlášku ani nevidím přihlášku
z místa. Proto obecnou rozpravu uzavírám.
Konstatuji, že nebyl přednesen návrh na vrácení
navrhovateli ani na zamítnutí, a proto se budeme
zabývat návrhem na přikázání
výborům k projednání.
Organizační výbor
navrhuje přikázat předložený
návrh zákona zemědělskému výboru.
Táži se, zda má někdo jiný návrh.
Není tomu tak, proto vás všechny odhlásím.
Prosím, abyste se znovu
zaregistrovali, a poté ihned přikročíme
k 99. hlasování na této schůzi. Jeho
předmětem bude tento návrh usnesení:
Poslanecká sněmovna
po prvém čtení přikazuje předložený
návrh zákona k projednání zemědělskému
výboru.
Kdo podporujete tento návrh
usnesení, stiskněte prosím tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? 99.
hlasování skončilo.
Z 88 přítomných
bylo 74 pro, 3 proti. Návrh byl přijat.
Přistoupíme k 31.
bodu našeho programu.Je to
první čtení.
Vládní návrh jsme obdrželi jako sněmovní
tisk 1975 a z pověření vlády jej uvede
místopředseda vlády a ministr zemědělství
pan Josef Lux. Počtvrté a dnes naposledy jej žádám,
aby se ujal slova.
Místopředseda vlády a ministr zemědělství ČR
Josef Lux:
Vážený
pane předsedo, dámy a pánové, z pověření
vlády předkládám zákon o krmivech
jako jeden ze zvláštních komoditních
zákonů z oblasti zemědělství,
který naplňuje požadavek tzv. Bílé
knihy.
Důvod zpracování
je dán především nutností liberalizovat
podnikání v obchodu s krmivy v podmínkách
tržního hospodářství, dále
povinnost naplnit závazky vyplývající
pro ČR z asociační dohody s EU, dále
řešit určitou ochranu a prevenci před
nežádoucí kontaminací potravního
řetězce a životního prostředí.
V dnešní době
na základě původních norem stát
výrobci přikazoval nejen, jak má výrobek
vypadat, ale také, jak má být vyroben. V
nové normě se dává větší
důvěra výrobci, kdy výrobce podle
tohoto zákona je povinen zajistit zdravotní nezávadnost
ve vztahu ke zvířatům a lidem a zavazuje
ho garantovat kvalitu, kterou deklaruje. A to také stát
bude podle tohoto navrhovaného zákona kontrolovat.
Rozsah předloženého
zákona prováděcích předpisů,
které jsou pracovně k návrhu předloženy,
je srovnatelný s obdobnými právními
normami vyspělých evropských zemí.
Dámy a pánové,
dovolím si jménem české vlády
doporučit tento návrh zákona vašemu
přijetí.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
místopředsedovi vlády a ministru zemědělství
Josefu Luxovi. A protože organizační výbor
určil zpravodajem pro první čtení
poslance Jana Černého, prosím ho, aby se
ujal slova.
Poslanec Jan Černý:
Pane předsedo,
pane ministře, dámy a pánové, má
úloha zde je poměrně jednoduchá. Pan
ministr řekl, jaké jsou základní teze
tohoto předkládaného zákona. Nemám
k tomu příliš mnoho co dodat.
Jen to, že to je další
z kroků přizpůsobení českého
zákonodárství Evropské unie, standardnímu
postupu.
Nenechte se vyděsit tím,
že k tomuto zákonu je přiloženo velké
množství příloh. Tím se nebudou
muset řídit podnikatelé, nýbrž
státní správa. Jsou to laboratorní
postupy, vyšetřovací metody atd.
Myslím si, že nic
nebrání tomu, aby tento zákon byl postoupen
k druhému čtení zemědělskému
výboru.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
zpravodaji Janu Černému a otvírám
obecnou rozpravu.
Ani do ní nebyla doručena
žádná písemná přihláška,
nevidím, že by se někdo hlásil z místa.
Rozpravu uzavírám.
Konstatuji, že nebyl přednesen
návrh na vrácení navrhovateli, ani na zamítnutí,
a proto se budeme zabývat návrhem na přikázání
výborům k projednání.
Organizační výbor
navrhuje přikázat předložený
návrh zákona zemědělskému výboru.
Táži se, zda má někdo jiný návrh.
Nevidím, že by se někdo hlásil. Konstatuji
tedy, že jiný návrh není, a přikročíme
k hlasování.
Usnesení, které
vám předkládám, zní: "Poslanecká
sněmovna přikazuje po prvém čtení
předložený návrh zákona k projednání
zemědělskému výboru."
100. hlasování.
Kdo podporujete tento návrh, stiskněte tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? 100.
hlasování skončilo.
Z 93 přítomných
bylo 84 pro, nikdo proti. Konstatuji, že návrh usnesení
byl přijat.
Dále se budeme zabývat
bodem číslo 32. Jo to
Vládní návrh
jsme obdrželi jako sněmovní tisk 1972 a z pověření
vlády jej uvede ministr spravedlnosti pan Jiří
Novák. Žádám ho, aby se ujal slova.
Panu místopředsedovi
vlády a ministru zemědělství Josefu
Luxovi děkuji za to, že nám předložil
a připravil čtyři body, děkuji všem,
kdo se ujali funkce zpravodajů.
Prosím, pane ministře
spravedlnosti.
Ministr spravedlnosti ČR
Jiří Novák: Vážený
pane předsedo, dámy a pánové! Předkládaný
návrh zákona proti legalizaci výnosů
z trestné činnosti byl vypracován na základě
zásad, které počátkem tohoto roku
projednaly některé výbory Poslanecké
sněmovny a s nimiž až na některé
drobné výjimky vyjádřili souhlas.
Obsahově návrh vychází
ze směrnice Rady evropských společenství
z 10. 6. 1991 o předcházení použití
finančního systému za účelem
praní peněz. Jeho smyslem není a nemůže
být úplné potlačení jevu označovaného
jako praní špinavých peněz. Takový
cíl si nestanovil ani žádný obdobný
zákon, které zejména
v letech 1993 - 1994 přijala většina evropských
států.
Zákon sleduje vytvoření
mechanismu, který by výrazně praní
špinavých peněz ztížil a tím
působil preventivně, a dále umožnil
odhalení jednotlivých případů,
kdy k praní špinavých peněz dojde.
Úzká návaznost
mezi výnosem a trestnou činností je důvodem,
pro který návrh zákona neobsahuje ustanovení
sankční povahy s výjimkou pořádkových
opatření, spojených s porušením
povinnosti stanovené zákonem. Jeho smyslem totiž
není nějakým zvláštním
způsobem upravovat
podmínky odčerpání výnosu z
trestné činnosti, ale především
vytvořit mechanismus, který by umožnil jejich
odhalení. Propadnutí, respektive zabrání
věci nebo majetku, které se většinou
považuje za základní výsledek postupu
státu proti praní špinavých peněz
v jednotlivých případech je totiž vždy
vázáno na skutečnosti, že taková
věc nebo majetek má souvislost s konkrétní
trestnou činností, a proto i rozhodování
o takové věci nebo majetku se ponechává
trestnímu řízení.
V této souvislosti byly
v předstihu do nedávno přijaté novely
trestního zákona a trestního řádu
promítnuty některé změny, jež
na navrhovanou právní úpravu postihu praní
špinavých peněz navazují. Lze jmenovat
takové instituty, jakým je například
zajištění účtu u banky v případě
důvodného podezření,
že finanční prostředky na něm
jsou výnosem trestné činnosti, zavedení
oznamovací povinnosti týkající se
nejzávažnějších případů
praní špinavých peněz nebo zpřísnění
trestního postihu za tyto trestné činy, ke
kterému rovněž uvedenou novelou došlo.
Návrh předkládaného
zákona se ve své koncepci neliší od
právních úprav, které v několika
posledních letech k zamezení praní špinavých
peněz přijala většina evropských
států. Naopak, postupy jimiž se snaží
tomuto jevu čelit, jsou s těmito zahraničními
úpravami plné srovnatelné.
Přijetí navrhovaného
zákona by mělo být posledním krokem,
který je nutný k tomu, aby ČR přistoupila
k Evropské konvenci proti praní špinavých
peněz. Mohu říci, že ještě
před vánocemi t. r. podepíši příslušnou
úmluvu ve Štrasburku.
Navrhuji proto, aby poslanecké
sněmovna tento návrh zákona schválila.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
ministrovi spravedlnosti Jiřímu Novákovi.
Organizační výbor určil zpravodajem
pro první čtení poslance Libora Nováka
ml., žádám ho, aby se ujal slova.
Poslanec Libor Novák (1962): Pane
předsedo, dámy a pánové, nechci teď
mluvit o věcných a technických věcech
navrhované právní úpravy, spíš
bych chtěl mluvit k jakési obecné filozofii,
jakou je tato právní úprava vedena.
Jak už pan ministr řekl
jako předkladatel, smyslem této novely není
upravovat podmínky pro odčerpání výnosů
z trestné činnosti, ale především
vytvořit mechanismus, který by umožnil jejich
odhalení. Tato novela je tedy především
o tom, jak získávat informace o tom jevu,
který se nazývá praní špinavých
peněz v obecné terminologii.
V odborné terminologii,
legalizace výnosů z trestné činnosti.
Vím, že tato problematika
byla zmiňována mnohokrát v obecné
politické rovině. V mnohých případech
je tato problematika jakýmsi způsobem zatemňována.
Mluví se o tom, že je potřeba odhalovat zdroje
financí, že je potřeba odhalovat původy
majetku. Mluví se o jakýchsi temných nitkách
z minulosti.
Myslíme si, že tento
návrh zákona, který konečné,
jak už bylo řečeno, vychází i
z toho, co zde bylo projednáno v zásadách,
přesně specifikuje, o jakou problematiku se jedná;
že jde o problematiku související bezprostředně
s trestnou činností, a to s trestnou činností,
která je známá z jiných částí
světa, především s trestnou činností
související
s drogami, hospodářskou kriminalitou, paděláním
peněz, popřípadě provozováním
nezákonných sázkových kanceláří
či kořistění z prostituce.
Myslím si, že je třeba
filozoficky říci jednu věc. Návrh,
který je zde předkládán, je určitým
způsobem vyvážen. Na jedné straně,
na základě zkušeností z jiných
zemí světa zohledňuje to, že tato organizovaná
trestná činnost a její výnosy takovým
způsobem zasahují do hospodářství
různých zemí světa, že je nutné
tuto činnost sledovat, že je nutné získávat
informace, a že těchto
informací je třeba využít při
konkrétním boji s touto trestnou činností.
Na druhé straně
všichni cítíme, že získávání
těchto informací a způsob jejich získávání,
určitým způsobem zasahuje do soukromé
sféry majetkových práv občanů,
do soukromé sféry různých institucí,
ať už jsou to banky, finanční instituce
nebo jiné organizace.
Chtěl bych proto na tomto
místě už dopředu varovat, aby populistické
zásahy do tohoto zákona, vedené jakýmisi
politickými výkřiky o tom, kam až má
sahat ruka státu, ruka policejních orgánů,
ruka soudů, nevedly k přeměně tohoto
zákona, který by byl velmi snadno zneužitelný.
Každá informace má svoji sílu, každá
informace má svoji hodnotu. Všichni víme dobře,
kam vedly snahy o to, aby centralistický stát a
jeho orgány měly veškeré
informace o občanech a aby soukromá sféra
nebyla vůbec respektována.
Proto bych chtěl, aby tato
norma v podobě, v jaké je předkládána
(pokud pominu některé drobné úpravy,
které se týkají technických záležitostí),
nebyla v této populistické rovině pozměněna.
Na závěr řeknu
ještě jednu osobní zkušenost, které
se mi dostalo spolu s mými kolegy, dr. Výborným
a panem Kužílkem, na třítýdenním
pobytu ve Spojených státech, který byl organizován
vládou Spojených států právě
k problematice praní špinavých peněz
a organizované trestné činnosti.
Měli jsme možnost
seznámit se nejen s tím, jakým způsobem
zde byla upravena právně tato problematika, ale
zejména, jak tato právní úprava vedla
ke konkrétní činnosti policejních
orgánů a dalších orgánů
činných v trestním řízení.
Myslím si, že předkládaná norma
naplňuje to, co se týká legislativní
stránky celého procesu.
Samozřejmě, její
důležitější částí
je praktické využití. Doufám se, že
se nám podaří udělat stejně
významné kroky jako např. ve Spojených
státech, kde celý systém, který vychází
z této normy, ať už je to systém dokonalé
informační instituce, která analyzuje informace
získané na základě této normy,
nebo konkrétní využití, ať už
se týká policejních orgánů,
státních zastupitelství a soudů, umožní,
že nebude možné nařknout Českou
republiku jako zemi, kde se legálně perou špinavé
peníze.
Ze všech důvodů,
které jsem teď v tuto chvíli řekl, doporučuji,
aby Poslanecká sněmovna schválila v prvním
čtení tento návrh a doporučila ho
k dalšímu projednání.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
zpravodaji poslanci Liboru Novákovi ml. Otevírám
obecnou rozpravu. Nemám žádnou písemnou
přihlášku. Nevidím, že by se někdo
hlásil z místa. Proto rozpravu uzavírám.
Konstatuji, že nebyl přednesen
návrh na vrácení navrhovateli ani na zamítnutí.
Proto se budeme zabývat návrhem na přikázání
výborům k projednání.
Organizační výbor
navrhuje přikázat předloženy návrh
zákona ústavně právnímu výboru.
Táži se, zda má někdo jiný návrh
nebo chce rozšířit původní návrh.
Není tomu tak.
Proto přečtu návrh
usnesení:
Poslanecká sněmovna
přikazuje po prvém čtení předloženy
návrh zákona k projednání ústavně
právnímu výboru.
Ve 101. hlasování budeme o tomto návrhu usnesení
hlasovat.
Kdo návrh podporujete,
stiskněte tlačítko a zvedněte ruku.
Kdo je proti tomuto návrhu? Hlasování skončilo.
Ze 103 přítomných
bylo 95 pro, nikdo proti. Konstatuji, že navržené
usnesení bylo přijato. Děkuji panu zpravodaji
Liboru Novákovi ml.
Pana ministra spravedlnosti Jiřího
Nováka poprosím, aby setrval na místě
předkladatele, neboť se bude projednávat
Tento vládní návrh
uvede z pověření vlády ministr spravedlnosti
pan Jiří Novák. Prosím ho, aby se
ujal slova.
Ministr spravedlnosti ČR
Jiří Novák: Vážený
pane předsedo, vážené dámy, vážení
pánové, chtěl bych především
konstatovat, že návrh zákona, který
projednáváme, vyplývá z aktuálních
potřeb praxe; hospodářské i právní.
Právě to určilo jeho základní
podobu.
Jde o soubor dílčích
změn a doplňků, některých poměrně
závažných, jiných méně
významných, Společné mají jedno.
Usilují o to, aby byla nahrazena ta ustanovení zákona,
která se neosvědčila, nebo dokonce znamenala
určitou brzdu plynulého průběhu soudních
řízení.
Bližší zdůvodnění
této myšlenky vyžaduje, abych vaši pozornost
obrátil k počátku roku 1993, kdy byla projednávána
jiná novela tohoto zákona, která odstranila
všechna omezení a dala volný průběh
projednání konkurzu.
Setkávali jsme se tehdy s obavou, že
hrozí obrovská vlna bankrotů, která
byla v tisku přirovnávána k řetězové
reakci nebo ničivé lavině. Čelili
jsme tomu opatřeními legislativními, ekonomickými
i organizačními.
Žádná katastrofa
se však nekonala. Místo toho se konkurzy začaly
stávat obvyklou normální součástí
soudní agendy, jak je tomu ve všech státech,
v nichž existuje tržní hospodářství.
Samozřejmě, že tím vzrostl i počet
projednávaných případů. Údaje
o tom jsou obsaženy v důvodové zprávě.
V době před novelou
z roku 1993 byl zákon o konkurzu a vyrovnání
aplikován jen ojediněle, neboť jeho širšímu
použití bránila legislativní omezení.
Nyní je používán běžně.
Objevily se i aplikační problémy, a na ně
právě předložený návrh
reaguje.
Dalším důvodem
změn je praktické používání
zákona. Z údajů, jichž jsem se dovolával,
vyplývá, že se stále zvyšuje rozdíl
mezi počtem návrhů na konkurz a počtem
prohlášených konkurzů. Znamená
to, ze se časově protahuje první fáze
konkurzního řízení, v níž
jde o zjištění, zda skutečně
existuje úpadek a další podmínky
pro prohlášení konkurzu.
Také v řízení,
které následuje po prohlášení
konkurzu, dochází někdy ke zbytečným
průtahům. Vládní návrh má
proto řadu ustanovení, která mají
za cíl zjednodušit řízení a urychlit
tak jeho průběh.
Vládní návrh
dále ruší některá ustanovení,
která jsou v současné době již
nadbytečná. Jde především o ustanovení,
která měla bránit vlně konkursů
v souvislosti s počátkem účinnosti
předchozí novely v roce 1993. Dále již
nepotřebujeme řešit vztah mezi privatizačním
procesem a konkursním
řízením, když privatizace prakticky
již končí. Konečně je třeba
poukázat i na to, že některá z navrhovaných
ustanovení znamenají krok k modernizaci úpravy
konkursu. Jde zejména o jiné pojetí ochranné
lhůty. Podle něho má tato lhůta místo
jen tam, kde má skutečně
reálný význam. Jde dále o rozšíření
možnosti bránit se takovým jednáním,
kterými usiluje o to, aby svůj majetek převedl
tak, že by jej nebylo možno postihnout. Patří
sem i ustanovení o pokračování provozu
podniku i během konkursu a ustanovení, řešící
některé problémy prodeje podniku jako celku.
Vážené poslankyně,
vážení poslanci, to jsou hlavní důvody,
proč vám vláda předkládá
tento vládní návrh zákona a já
doporučuji, abyste tento návrh schválili.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
mini stru spravedlnosti Jiřímu Novákovi.
Organizační výbor
určil zpravodajem pro prvé čtení pana
poslance Josefa Holuba. Žádám ho, aby se ujal
slova.
Poslanec Josef Holub: Vážený
pane předsedo, vážení přítomni,
dovolte mi navrhnout, aby vládní návrh novely
zákona byl přikázán k projednání
hospodářskému výboru.
Děkuji za pozornost.
Předseda PSP Milan Uhde:
Otevírám obecnou rozpravu.
Protože se do ní nikdo
písemně nepřihlásil, ani nevidím,
že by se někdo hlásil z místa, rozpravu
uzavírám.
Konstatuji, že nebyl podán
návrh na vrácení předlohy navrhovateli
k dopracování, ani na zamítnutí. Budeme
se zabývat návrhem na přikázání
výborům k projednání. Organizační
výbor ve shodě se zpravodajem navrhuje přikázat
předložený návrh zákona hospodářskému
výboru. Táži se, zda má někdo
jiný návrh.
Jestli tomu tak není, přečtu
návrh usnesení. Návrh usnesení zní:
Poslanecká sněmovna
přikazuje po prvém čtení předložený
návrh zákona k projednání hospodářskému
výboru.
Jde o 102. hlasování
na této schůzi.
Kdo podporujete předložený
návrh usnesení, stiskněte tlačítko
a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto návrhu? 102.
hlasování skončilo.
Ze 101 poslance a poslankyně
hlasovalo 84 pro, nikdo proti. Konstatuji, že návrh
usnesení byl přijat.
Omlouvám se všem, které
jsem informoval před chvílí, že zbývají
tři návrhy zákonů. Ze zahraniční
cesty se vrátil pan ministr Dlouhý a jsou tu tři
krátké návrhy v prvním čteni.
Jsem přesvědčen - protože jsou tu přítomni
zpravodajové - že se dokážeme v krátké
chvíli vyrovnat i s tímto
úkolem. Děkuji za pochopení.
Jde tedy o bod
Předložený
vládní návrh Evropské dohody odůvodní
z pověření vlády ministr průmyslu
a obchodu pan Vladimír Dlouhý. Žádám
ho, aby se ujal slova.
Ministr průmyslu a obchodu
ČR Vladimír Dlouhý: Vážený
pane předsedo, paní poslankyně, páni
poslanci, nevím, jestli teď nevyvolám určité
vnitřní problémy, protože pan předseda
označil moji dnešní cestu jako zahraniční
a já jsem se vrátil z Brna.
Dovolte mi, abych z pověření
vlády zdůvodnil vládní návrh
na ratifikaci Úmluvy o zákazu vývoje, výroby,
hromadění zásob a použití chemických
zbraní a jejich zničení. Tato úmluva
je předkládána na základě pověření
vlády, kdy v Paříži pan ministr zahraničních
věcí Zieleniec podepsal tuto úmluvu. Podpis
byl souběžně s návrhem na ratifikaci
vám předložen.
V této době je již
zpracován návrh paragrafovaného znění,
do kterého byla promítnuta doporučení
meziresortního připomínkového řízení.
Současně byl zpracován návrh prováděcí
vyhlášky k zákonu, který bude obsahovat
zejména seznam stanovených látek podle rozdělení
uvedeného v úmluvě. Návrh zákona
byl předložen k projednání ve vládě
a Poslanecké sněmovně by měl být
předložen začátkem příštího
roku.
Ratifikací předkládané
úmluvy se náš stát připojí
k mezinárodnímu společenství v jeho
úsilí podpořit zákaz jedné
ze tří kategorií zbraní hromadného
ničení, tj. chemických zbraní. Výroba
těchto látek je relativně jednoduchá,
řada z nich se používá ve velkých
množstvích v průmyslu a je poměrně
dostupná. Proto bylo kromě zákazu výroby
chemických zbraní a likvidace jejich zásob
dohodnuto přesně evidovat pohyb a množství
látek, které je možno
zneužít k jejich výrobě. Z tohoto důvodu
je úmluva poměrně velmi rozsáhlá.
Česká republika
nevyráběla a nevlastní žádné
chemické zbraně. Pokud byly v minulosti otravné
látky nakupovány, bylo to k výcvikovým
a výzkumným účelům a k měření
ochranných parametrů prostředí, určených
pro ochranu proti chemickým zbraním. V tomto má
naše armáda jednodušší pozici, protože
nemusí zajišťovat technicky náročnou
likvidaci chemických zbraní a zařízení
na jejich výrobu.
K lepšímu pochopení celé problematiky
byl zpracován komentář
k úmluvě o zákazu chemických zbraní,
který připomíná historii chemického
odzbrojení a upozorňuje na nejdůležitější
pasáže úmluvy.
Musím ještě
upřesnit, že v současné době
úmluvu ratifikovalo 42 států, což je
více než polovina z potřebných 65, z
evropských zemí je to devatenáctá.
Vážený pane
předsedo, paní poslankyně, páni poslanci,
vzhledem k tomu, že ze všech hledisek je žádoucí,
aby Česká republika byla mezi 65 státy, jejichž
ratifikace je potřeba ke vstupu úmluvy v platnost,
doporučuji, aby Poslanecká sněmovna s její
ratifikací vyslovila souhlas.
Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
ministru průmyslu a obchodu Vladimíru Dlouhému.
Protože uvedený vládní návrh
projednaly výbory branný a bezpečnostní
a zahraniční, žádám pověřeného
zpravodaje pana poslance Otakara Vychodila, aby sněmovnu
seznámil se stanovisky obou výborů.
Poslanec Otakar Vychodil: Váženy
pane předsedo, dámy a pánové, jak
tady již řekl pan předkladatel, ratifikací
této smlouvy se připojíme k procesu odstraňování
těchto nebezpečných zbraní, které
byly jako první použity ve smyslu, kterým se
mění ve zbraně hromadného ničení.
Nebudu vás unavovat exkurzemi do histone, každý
- jak pan ministr řekl měl možnost se seznámit
s dotyčným materiálem, který byl velmi
kvalitní.
Na tomto místě mi
dovolte ocenit práci pracovníků Ministerstva
obchodu a průmyslu a ministerstva zahraničí,
kteří dodali opravdu velmi kvalitní materiál
a věnovali tomu mnoho času. Ještě na
doplnění bych dodal, že určité
problémy při celém procesu vytvářely
rozvojové země,
protože v tom viděly jakýsi vyvažující
článek k vlastněni těchto zbraní,
vyvažující článek k vlastnění
zbraní jaderných. Tato bariéra byla prolomena.
Zdá se, že tento proces začal velmi úspěšně.
Ještě bych dodal,
že pokud budeme mezi prvními 65 ratifikujícími
státy, dostává se nám jakési
možnosti mít svého zástupce v Haagu
ve výkonném výboru, nebo jak se tento orgán
přesně jmenuje, a potom ještě navíc
jmenovat své inspektory.
Pan ministr také řekl,
že naší země se tento zákon přímo
nedotkne, protože nevyráběla chemické
zbraně, nevlastní je naštěstí,
protože se zničením těchto zbraní
jsou spojeny velké náklady. Pokud se týče
prekursorů, tzn. látek, které slouží
k výrobě těchto chemických zbraní,
budeme se řídit podmínkami v této
smlouvě uvedenými.
Jedná se o podnikatelské subjekty, které
toto budou muset respektovat. Není to podle mě vůbec
žádné drastické omezení, je to
naprosto normální.
Ještě jednou připomínám,
že tuto smlouvu projednal zahraniční výbor
a branně bezpečnostní výbor. Víte,
že jsou uvedeny jako přílohy a já za
svoji osobu i za tyto dva výbory vám doporučuji
přistoupit ke kladnému usnesení, jímž
schválíte tuto ratifikaci.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
společnému zpravodaji výborů poslanci
Otakaru Vychodilovi a otvírám k tomuto bodu rozpravu.
Nevidím, že by se do ní někdo hlásil,
rozpravu uzavírám. Předpokládám,
že pan ministr se nehodlá vyjádřit k
faktu, že rozprava proběhla jen formálně.
Přikročíme proto k hlasování.
Usnesení je součástí
předloženého sněmovního tisku:
"Poslanecká sněmovna Parlamentu České
republiky souhlasí s Úmluvou o zákazu vývoje,
výroby, hromadění zásob a použití
chemických zbraní a jejich zničení."
Oznamuji, že jsem vás
odhlásil, a prosím, abyste se znovu zaregistrovali.
Budeme ve 103. hlasování hlasovat o předloženém
návrhu usnesení.
Kdo jej podporujete, stiskněte
tlačítko a zvedněte ruku. Kdo je proti tomuto
návrhu? 103. hlasování skončilo.
Z 80 přítomných
bylo 78 pro, nikdo proti. Konstatuji, že usneseni bylo přijato.
A teď dám příležitost
panu poslanci Ivanu Bečvářovi, který
mě žádal, aby směl před sněmovnou
učinit určité technické oznámení.
Prosím, pane poslanče.
Poslanec Ivan Bečvář:
Vážený
pane předsedo, určitě mě nikdo nebude
vinit z toho, že nejde o technické upozornění.
V tisku 2003 a 2004, tzn. k vládnímu návrhu
k nabídce České republiky na účast
v mnohonárodních mírových silách,
se mi podařilo stisknout zcela obráceny knoflík.
Byl bych rád, kdyby to ve stenu bylo. To znamená,
že jsem hlasoval proti. Jde o technické nedorozumění,
které je v příkrém rozporu s mým
svědomím. Čili je tam plus. Děkuji.
Předseda PSP Milan Uhde:
Děkuji panu
poslanci Bečvářovi. Předposlední
bod dnešního dne je bod 21,
Předložený
vládní návrh doplňkové dohody
odůvodní z pověření vlády
ministr průmyslu a obchodu pan Vladimír Dlouhý.
Žádám ho, aby se ujal slova.